REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2005 nr 11 poz. 95
Generalny Zarząd Operacyjny - P3
DECYZJA Nr 169/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 2 czerwca 2005 r.
w sprawie podziału kompetencji w zakresie przygotowania, kierowania i wycofania polskich kontyngentów wojskowych/polskich jednostek wojskowych w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych, a także kierowania żołnierzy zawodowych do pełnienia służby poza granicami państwa w kwaterach głównych, dowództwach i sztabach misji pokojowych i sił wielonarodowych oraz jako obserwatorów wojskowych i osoby o statusie obserwatora wojskowego w misjach pokojowych
Na podstawie § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działań Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426) ustalam:
1. Sekretarz Stanu - I Zastępca Ministra Obrony Narodowej:
1) uczestniczy w przygotowaniu aktów prawnych określających zasady funkcjonowania polskich kontyngentów wojskowych, zwanych dalej „PKW”, oraz polskich jednostek wojskowych, zwanych dalej „PJW”;
2) koordynuje działania związane z pozyskaniem funduszy na realizację zadań przez PKW/PJW w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych oraz finansuje ich działalność ze środków pozyskiwanych od organizacji międzynarodowych i państw pokrywających koszty działania sił wielonarodowych;
3) zapewnia, w zakresie swoich kompetencji, priorytetowy zakup uzbrojenia, sprzętu wojskowego i wyposażenia dla PKW/PJW, zgodnie z zapotrzebowaniem dowódców rodzajów Sił Zbrojnych w ramach limitu środków budżetowych wydzielonych na określone przedsięwzięcie;
4) koordynuje przedsięwzięcia w obszarze pomocy żołnierzom poszkodowanym w operacji oraz zapewnienia pomocy ich rodzinom.
2. Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego:
1) sprawuje, w imieniu Ministra Obrony Narodowej, narodowe kierownictwo nad działalnością PKW/PJW w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych;
2) określa zakres przedsięwzięć realizowanych przez dowódców rodzajów Sił Zbrojnych związanych z przygotowaniem i sformowaniem PKW/PJW w kraju oraz ich rozformowaniem po powrocie z misji pokojowej lub operacji wojskowej;
3) określa zakres przedsięwzięć realizowanych przez Dowódcę Dowództwa Operacyjnego oraz podległe mu komórki organizacyjne związanych z kierowaniem funkcjonowaniem i koordynacją zadań realizowanych przez PKW/PJW w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych;
4) uczestniczy w kształtowaniu polityki udziału Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej, zwanych dalej „SZ RP”, w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych;
5) współuczestniczy w procesie sprawowania nadzoru nad wywiązywaniem się przez SZ RP z zobowiązań przyjętych przez Rząd Rzeczpospolitej Polskiej wobec organizacji międzynarodowych kierujących misjami pokojowymi lub państw wydzielających siły wielonarodowe;
6) koordynuje działania związane z oceną możliwości udziału żołnierzy SZ RP w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych;
7) przygotowuje akty prawne regulujące proces tworzenia i funkcjonowania PKW/PJW w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych;
8) uczestniczy w negocjacjach międzynarodowych mających na celu określenie zakresu użycia SZ RP w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych;
9) wyznacza działania w zakresie opracowywania rozwiązań organizacyjnych dotyczących funkcjonowania PKW/PJW;
10) wyznacza swoich przedstawicieli do komisji kwalifikujących żołnierzy i osoby cywilne do pełnienia służby (pracy) w PKW/PJW oraz w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych;
11) akceptuje kandydatów spośród żołnierzy zawodowych i osób cywilnych do pełnienia służby (pracy) w PKW/PJW planowanych do użycia lub użytych poza granicami państwa oraz kandydatów spośród żołnierzy zawodowych do pełnienia służby poza granicami państwa w kwaterach głównych, dowództwach i sztabach misji pokojowych i sił wielonarodowych;
12) koordynuje działania w zakresie kształtowania dyscypliny wojskowej w okresie przygotowania i pełnienia służby przez żołnierzy poza granicami państwa;
13) koordynuje przygotowanie i prowadzenie rekonesansów rejonów rozmieszczenia i działania PKW/PJW w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych;
14) koordynuje i uzgadnia z wojskowymi organami transportu organizacji międzynarodowych, kraju docelowego oraz państw tranzytowych przemieszczenie PKW/PJW z kraju do rejonu operacyjnego przeznaczenia i z powrotem oraz sprawuje merytoryczny nadzór w zakresie odprawy granicznej i celnej stanu osobowego i wyposażenia PKW/PJW;
15) organizuje ewakuację do kraju PKW/PJW w przypadkach nadzwyczajnych oraz ewakuację medyczną stanów osobowych PKW/PJW w wypadkach losowych;
16) zapewnia uczestnictwo swojego przedstawiciela w ceremoniach pożegnania i powitania zmian PKW/PJW w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych;
17) przygotowuje i przekazuje do organizacji międzynarodowej kierującej misją pokojową lub dowództwa sił wielonarodowych dokumenty dotyczące poziomu uprawnień w zakresie dowodzenia i kierowania PKW/PJW;
18) koordynuje zaopatrywanie PKW/PJW w uzbrojenie, sprzęt wojskowy i wyposażenie wydzielone z zasobów SZ RP oraz zakupione na rynku krajowym i zagranicznym, a także nadzoruje właściwe przygotowanie i wyposażenie PKW/PJW;
19) zapewnia łączność satelitarną i radiową, w tym utajnioną łączność cyfrową, oraz usługi pocztowe pomiędzy PKW/PJW a krajem;
20) zapewnia badania lekarskie i osłonę przeciwepidemiczną stanów osobowych PKW/PJW i obserwatorów wojskowych oraz osób o statusie obserwatora wojskowego udających się w rejon działania misji pokojowej lub sił wielonarodowych i powracających do kraju;
21) koordynuje zagraniczne podróże służbowe przedstawicieli resortu obrony narodowej do PKW/PJW związane z ich działalnością;
22) przygotowuje niezbędne dokumenty wykonawcze wynikające z postanowień niniejszej decyzji.
3. Podsekretarz Stanu do spraw Polityki Obronnej:
1) koordynuje całokształt przedsięwzięć związanych z politycznym aspektem udziału SZ RP w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych;
2) koordynuje udział strony polskiej i uczestniczy w negocjacjach i uzgodnieniach międzynarodowych w zakresie użycia PKW/PJW w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych;
3) opracowuje założenia i koordynuje przygotowanie międzynarodowych aktów prawnych regulujących proces tworzenia i funkcjonowania PKW/PJW w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych;
4) sprawuje, w imieniu Ministra Obrony Narodowej, narodowe kierownictwo nad działalnością obserwatorów wojskowych i osób o statusie obserwatora wojskowego w misjach pokojowych;
5) przygotowuje wnioski do Ministra Obrony Narodowej dotyczące możliwości skierowania obserwatorów lub osób o statusie obserwatora wojskowego do misji pokojowych;
6) kwalifikuje kandydatów na stanowiska obserwatorów wojskowych oraz osób o statusie obserwatora wojskowego w misjach pokojowych;
7) opiniuje kandydatów na dowódców PKW/PJW i kandydatów na kierownicze stanowiska w kwaterach głównych, dowództwach i sztabach misji pokojowych oraz sił wielonarodowych o stopniu etatowym nie niższym niż pułkownik oraz współuczestniczy w doborze kandydatów na pozostałe stanowiska w dowództwach i sztabach PKW/PJW;
8) przygotowuje dokumenty niezbędne do podjęcia przez Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej postanowienia o użyciu PKW/PJW oraz opiniuje projekty decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie realizacji przez PKW/PJW zadań w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych;
9) sprawuje nadzór nad wywiązywaniem się przez resort obrony narodowej z zobowiązań przyjętych przez Rząd Rzeczpospolitej Polskiej wobec organizacji międzynarodowych kierujących misjami pokojowymi lub państw wydzielających siły wielonarodowe;
10) uzgadnia z Sekretariatem ONZ, w porozumieniu z Szefem Sztabu Generalnego WP, przemieszczanie PKW/PJW w misji ONZ z kraju do rejonu misji i z powrotem;
11) opiniuje dokumenty dotyczące przekazania do organizacji międzynarodowej kierującej misją pokojową lub dowództwa sił wielonarodowych określonych uprawnień w zakresie kierowania PKW/PJW;
12) uczestniczy w kontrolach dotyczących wykonywania zadań mandatowych przez PKW/PJW.
4. Podsekretarz Stanu do spraw Społecznych:
1) koordynuje działania w zakresie psychoprofilaktycznego przygotowania żołnierzy do wykonania zadań oraz działalność społeczno-wychowawczą podczas funkcjonowania PKW/PJW;
2) określa, w porozumieniu z właściwymi jednostkami organizacyjnymi resortu obrony narodowej, normy należności PKW/PJW na sprzęt audiowizualny i kulturalno-oświatowy oraz potrzeby w zaopatrzeniu w książki, a także zapewnia realizację tych potrzeb;
3) współuczestniczy w przygotowaniu kadry w zakresie międzynarodowego prawa konfliktów zbrojnych, ochrony dóbr kultury oraz prowadzenia działalności kulturalno-oświatowej w PKW/PJW;
4) udziela merytorycznej pomocy dowódcom rodzajów Sił Zbrojnych w zakresie planowania działalności oświatowo-wychowawczej w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych;
5) współpracuje z dowódcami rodzajów Sił Zbrojnych w zakresie organizacji opieki nad żołnierzami i pracownikami wojska PKW/PJW poszkodowanymi w misjach pokojowych i działaniach sił wielonarodowych oraz nad członkami ich rodzin.
5. Dowódcy rodzajów Sił Zbrojnych, Dowództwa Operacyjnego i samodzielnych jednostek, zgodnie z kompetencjami oraz odpowiednio do decyzji o wydzieleniu komponentu lądowego, morskiego lub powietrznego do misji pokojowej i sił wielonarodowych:
1) realizują zadania związane z przygotowaniem PKW/PJW w kraju oraz ich rozformowaniem po powrocie z zagranicy;
2) uczestniczą w negocjacjach międzynarodowych mających na celu określenie struktur i wielkości komponentu PKW/PJW kierowanego do misji pokojowej i sił wielonarodowych;
3) biorą udział w przygotowywaniu projektów aktów prawnych dotyczących PKW/PJW oraz przygotowują preliminarz i plan finansowy wydatków z budżetu;
4) organizują rekonesanse rejonów rozmieszczenia i działania PKW/PJW oraz uczestniczą w kontroli realizacji zadań wykonywanych przez PKW/PJW;
5) organizują szkolenie specjalistyczne i ćwiczenia stanu osobowego PKW/PJW oraz obserwatorów wojskowych i osób o statusie obserwatora wojskowego na potrzeby misji pokojowych i sił wielonarodowych;
6) wydzielają stany osobowe, a także ustalają uzbrojenie i wyposażenie PKW/PJW oraz obserwatorów wojskowych i osób o statusie obserwatora wojskowego;
7) określają, w porozumieniu z Szefem Sztabu Generalnego WP, zasady gospodarki materiałowej w PKW/PJW oraz nadzorują ich przestrzeganie;
8) zapewniają właściwe przygotowanie i wyposażenie PKW/PJW, zaopatrywanie oraz uzupełnianie stanów osobowych;
9) finansują, na podstawie opracowanego budżetu i planu finansowego, wydatki PKW/PJW;
10) prowadzą rozliczenia finansowe z państwami obcymi z tytułu dostaw towarów i usług do PKW/PJW, o których mowa w ppkt. 9;
11) opracowują i przedstawiają do akceptacji Szefowi Sztabu Generalnego WP plan przemieszczenia, organizują transport do/z rejonów załadunku/wyładunku na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a także odprawę graniczną i celną dla wydzielonych PKW/PJW;
12) realizują procedury związane z wypadkami losowymi członków personelu wojskowego i cywilnego, w tym obserwatorów wojskowych i osób o statusie obserwatora wojskowego, zaistniałymi w misjach pokojowych i działaniach sił wielonarodowych;
13) sprawują opiekę nad personelem wojskowym i cywilnym oraz obserwatorami wojskowymi i osobami o statusie obserwatora wojskowego poszkodowanymi w misjach pokojowych i działaniach sił wielonarodowych oraz nad członkami ich rodzin;
14) proponują Szefowi Sztabu Generalnego WP kandydatów do obsady stanowisk dowódców, zastępców dowódców i szefów sztabów PKW/PJW w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych;
15) powołują skład komisji kwalifikującej żołnierzy i osoby cywilne do pełnienia służby (pracy) w PKW/PJW w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych oraz przedkładają projekty obsady etatowej PKW/PJW do akceptacji Szefowi Sztabu Generalnego WP;
16) rozliczają PKW/PJW oraz obserwatorów wojskowych i osoby o statusie obserwatora wojskowego po powrocie do kraju;
17) organizują w kraju ceremonie pożegnania i powitania zmian PKW/PJW.
6. Szef Wojskowych Służb Informacyjnych:
1) zapewnia, w zakresie swoich kompetencji, szkolenie stanów osobowych PKW/PJW;
2) opracowuje materiały informacyjne o sytuacji polityczno-wojskowej w rejonie działania PKW/PJW;
3) zapewnia ochronę kontrwywiadowczą stanu osobowego PKW/PJW oraz kontrolę przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych;
4) przedstawia Szefowi Sztabu Generalnego WP wnioski organizacyjno-etatowe i kadrowe dotyczące struktury organizacyjnej oraz żołnierzy Wojskowych Służb Informacyjnych kierowanych do pełnienia służby w PKW/PJW i uzupełnienia stanów osobowych;
5) wydziela do składu osobowego PKW/PJW żołnierzy Wojskowych Służb Informacyjnych;
6) opiniuje, w zakresie uprawnień Wojskowych Służb Informacyjnych, kandydatów na stanowiska w PKW/PJW, obserwatorów wojskowych oraz osób o statusie obserwatora wojskowego;
7) koordynuje i nadzoruje dystrybucję narzędzi kryptograficznych dla potrzeb PKW/PJW.
7. Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej:
1) zapewnia uczestnictwo specjalistów Żandarmerii Wojskowej w szkoleniu specjalistycznym stanów osobowych PKW/PJW;
2) przedstawia Szefowi Sztabu Generalnego WP wnioski organizacyjno-etatowe i kadrowe dotyczące struktury organizacyjnej oraz żołnierzy Żandarmerii Wojskowej kierowanych do pełnienia służby w PKW/PJW i uzupełnienia stanów osobowych;
3) zapewnia przygotowanie żołnierzy Żandarmerii Wojskowej kierowanych do misji pokojowych i sił wielonarodowych;
4) wydziela do składu osobowego PKW/PJW żołnierzy Żandarmerii Wojskowej.
8. Ordynariusz Polowy - Biskup Polowy Wojska Polskiego oraz przedstawiciele wyznań religijnych posiadających swoje struktury w resorcie obrony narodowej - zapewnią, stosownie do potrzeb, posługę duszpasterską dla PKW/PJW w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych.
9. Dyrektor Departamentu Kadr i Szkolnictwa Wojskowego:
1) przygotowuje projekty decyzji personalnych Ministra Obrony Narodowej o skierowaniu żołnierzy zawodowych do pełnienia służby poza granicami państwa na stanowiskach o stopniu etatowym nie niższym niż pułkownik (komandor) w PKW/PJW, oraz których skierowanie wynika z postanowień odrębnych ustaw, a także jako obserwatorów wojskowych lub osoby o statusie obserwatora wojskowego w misjach pokojowych;
2) uczestniczy w przygotowaniu aktów prawnych i dokumentów kadrowych dotyczących żołnierzy zawodowych i pracowników wojska kierowanych do służby (pracy) poza granicami państwa.
10. Dyrektor Centrali Wojskowe Misje Pokojowe:
1) prowadzi rozliczenia finansowe z organizacjami międzynarodowymi finansującymi działalność misji pokojowych, w których biorą udział PKW/PJW;
2) finansuje działalność PKW/PJW w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych ze środków pozyskiwanych wyłącznie od tych organizacji;
3) określa zasady gospodarki materiałowej i finansowej w PKW/PJW finansowanych przez CWMP oraz nadzoruje ich realizację;
4) realizuje, we współpracy z dowódcami rodzajów Sił Zbrojnych, potrzeby materiałowe PKW/PJW finansowane przez CWMP;
5) prowadzi obsługę finansową PKW/PJW w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych, ze środków budżetowych będących w dyspozycji dowódców rodzajów Sił Zbrojnych, w zakresie wydatków osobowych, pochodnych od wynagrodzeń oraz dodatkowego ubezpieczenia stanów osobowych;
6) sprawdza kwalifikacje, organizuje nabór, zawiera umowy o pracę z kandydatami na stanowiska pracowników wojska w PKW/PJW;
7) sprawdza kwalifikacje i akceptuje kandydatów na stanowiska wojskowe:
a) w służbie finansowej PKW/PJW,
b) oficerów logistyki w PKW/PJW finansowanych przez CWMP;
8) ubezpiecza 100% stanów osobowych PKW/PJW pełniących służbę w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych od następstw nieszczęśliwych wypadków oraz od odpowiedzialności cywilnej kierowców kierujących pojazdami niebędącymi na wyposażeniu etatowym PKW/PJW.
11. Dyrektor Centrum Informacyjnego MON:
1) współuczestniczy w procesie przygotowania kadry i żołnierzy SZ RP do realizacji zadań związanych z informowaniem opinii publicznej podczas ich służby w PKW/PJW;
2) opiniuje kandydatów na stanowiska rzeczników prasowych w PKW/PJW;
3) udziela merytorycznej pomocy dowódcom rodzajów Sił Zbrojnych i samodzielnych jednostek w zakresie polityki informacyjnej resortu obrony narodowej dotyczącej udziału jednostek SZ RP w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych;
4) zapewnia środkom masowego przekazu możliwości pozyskiwania informacji związanych z działaniem PKW/PJW w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych.
12. Naczelny Prokurator Wojskowy - wydziela na potrzeby PKW/PJW prokuratorów wojskowych.
13. Traci moc decyzja Nr 171/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 26 września 2000 r. w sprawie podziału kompetencji w zakresie przygotowania, kierowania i wycofywania polskich jednostek wojskowych/polskich kontyngentów wojskowych oraz obserwatorów wojskowych w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych (nieogłoszona).
14. Decyzja wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Obrony Narodowej: J. Szmajdziński
- Data ogłoszenia: 2005-06-21
- Data wejścia w życie: 2005-07-06
- Data obowiązywania: 2005-07-06
- Dokument traci ważność: 2008-03-06
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA