REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2001 nr 19 poz. 167
Gen. Zarz. Logistyki (P-4)
DECYZJA Nr 260 /MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 25 października 2001 r.
w sprawie wdrożenia w resorcie Obrony Narodowej koncepcji realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza oraz państwa wysyłającego (HNS).
Na podstawie § 1 pkt 2 lit. b) i pkt 11 lit. f) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426), w związku z Protokołem ustaleń Nr 28/MON z posiedzenia Rady Ministrów w dniu 17 i 18 lipca 2001 r., w celu zapewnienia warunków do planowania i realizacji zadań wynikających z obowiązków Rzeczypospolitej Polskiej jako członka Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, ustalam:
1. W Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej tworzy się system do realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza i państwa wysyłającego, zwany dalej „systemem HNS”.
2. Powierzam w resorcie Obrony Narodowej organizację i koordynację zadań, o których mowa w pkt 1:
1) Szefowi Generalnego Zarządu Logistyki (P-4) Sztabu Generalnego WP - w odniesieniu do całości spraw związanych z ich planowaniem i realizacją, z jednoczesnym pełnieniem funkcji Pełnomocnika Ministra Obrony Narodowej do Spraw HNS, zwanego dalej „Pełnomocnikiem ds. HNS”;
2) Dyrektorowi Departamentu Systemu Obronnego-w odniesieniu do problematyki dotyczącej pozamilitarnej części systemu obronności państwa, określonej przez Pełnomocnika ds. HNS.
3. Do zadań Pełnomocnika ds. HNS należy w szczególności:
1) utrzymywanie stałej współpracy ze swoimi odpowiednikami w Państwach-Członkach Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) oraz w dowództwach strategicznych i regionalnych tej organizacji;
2) pełnienie funkcji Centralnego Punktu Kontaktowego HNS (CPK HNS), określonego w Sojuszniczej Doktrynie i Procedurach Połączonego Wsparcia Przez Państwo-Gospodarza (Allied Joint Host Nation Support Doctrine & Procedures AJP - 4.5,zwanej dalej „AJP - 4.5”) jako Single Point of Contact (SPOC);
3) inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie przedsięwzięć mających na celu przygotowanie projektów umów wynikających z dokumentu, o którym mowa w ppkt 2;
4) współdziałanie z komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Obrony Narodowej oraz jednostkami organizacyjnymi podporządkowanymi Ministrowi Obrony Narodowej oraz przez niego nadzorowanymi, a za pośrednictwem Departamentu Systemu Obronnego z właściwymi ministrami i wojewodami - w sprawach dotyczących realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza;
5) przedstawianie Ministrowi Obrony Narodowej, w uzgodnieniu z Szefem Sztabu Generalnego WP, propozycji dotyczących struktur i sposobów realizacji w resorcie Obrony Narodowej zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza.
4. Upoważniam Pełnomocnika ds. HNS do reprezentowania Ministra Obrony Narodowej w kontaktach międzynarodowych dotyczących problematyki regulowanej w niniejszej decyzji.
5. Do zakresu zadań Generalnego Zarządu Logistyki (P-4) Sztabu Generalnego WP należy:
1) planowanie w resorcie Obrony Narodowej przedsięwzięć niezbędnych do realizacji;
2) koordynowanie opracowywania propozycji zestawienia wymagań Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Statement of Requirements - SOR) oraz innych dokumentów wynikających z AJP - 4.5 i przesyłanie ich do państw, na terenie których planuje się pobyt lub przemieszczanie tych sił;
3) opracowywanie analiz, ocen i propozycji dotyczących organizacji i funkcjonowania resortowego systemu HNS;
4) prowadzenie uzgodnień z komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Obrony Narodowej, dowództwami rodzajów Sił Zbrojnych, Dowództwem Garnizonu Warszawa i dowództwami okręgów wojskowych w sprawie zadań oraz warunków dotyczących organizacyjnego, technicznego, materiałowego i finansowego przygotowania zasobów wydzielanych i przewidywanych do wydzielenia na potrzeby HNS;
5) zbieranie danych, prowadzenie i aktualizacja Centralnej Bazy Danych na potrzeby HNS, zwanej dalej „CBD HNS”;
6) opracowywanie narodowego katalogu możliwości HNS i kierowanie go do instytucji, o których mowa w pkt 3 ppkt 1;
7) współuczestniczenie w opracowywaniu propozycji struktur Punktów Kontaktowych HNS w komórkach organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej, Dowództwie Garnizon u Warszawa i rodzajach Sił Zbrojnych, zwanych dalej „PK HNS”, jak też w określaniu ich zadań oraz prowadzenie ich ewidencji, włączając w to PK HNS tworzone w resortach cywilnych i województwach;
8) opracowywanie zasad dotyczących:
a) organizowania wsparcia logistycznego,
b) kontraktownia usług,
c) rozliczeń finansowych za udzielone wsparcie dla jednostek (struktur) realizujących zadania wynikające z obowiązków państwa-gospodarza;
9) nadzorowanie procesów, o których mowa w ppkt 8.
6. Dyrektor Departamentu Systemu Obronnego:
1) sprawuje ogólny nadzór i kontrolę oraz koordynuje planowanie i realizację przedsięwzięć dotyczących udziału ministrów i wojewodów w realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza;
2) współdziałania z Pełnomocnikiem ds. HNS w zakresie:
a) prowadzenia analiz i ocen dotyczących możliwości realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza,
b) opracowywania wytycznych Ministra Obrony Narodowej dotyczących sposobu przygotowywania i przekazywania przez inne resorty i wojewodów informacji i danych do CBD HNS,
c) przygotowywania porozumień dotyczących HNS,
d) planowania operacyjnego oraz udziału resortów cywilnych i innych struktur pozamilitarnych w szkoleniach, warsztatach, ćwiczeniach, seminariach itp. dotyczących problematyki HNS, jak też uwzględniania tej problematyki w innych formach szkolenia (np. Wyższych Kursach Obronnych).
7. Szefowie (dyrektorzy, komendanci, dowódcy) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej oraz przez niego nadzorowanych, którym powierza się realizację zadań, o których mowa w pkt 1:
1) współdziałają z Pełnomocnikiem ds. HNS - w zakresie spraw wynikających z postanowień ujętych w niniejszej decyzji;
2) przedstawią odpowiednio: Szefowi Sztabu Generalnego WP i Dyrektorowi Generalnemu, propozycje niezbędnych zmian organizacyjno-etatowych i kompetencyjnych w podległych komórkach i jednostkach organizacyjnych, które zapewnią realizację dodatkowych zadań wynikających z obowiązków Rzeczypospolitej Polskiej jako państwa-gospodarza (HN) oraz państwa wysyłającego (SN);
3) opracują szczegółowe zakresy zadań dla stanowisk ujętych w propozycjach niezbędnych zmian organizacyjno-etatowych, o których mowa w ppkt 2;
4) zapewnią warunki do sprawnego kierowania (dowodzenia) w strukturach utworzonych na potrzeby HNS i relacje łączności zarówno w układzie międzynarodowym, jak i narodowym, w tym łączności z PK HNS w innych resortach i województwach;
5) współuczestniczą w opracowywaniu projektów aktów prawnych dotyczących wykorzystania zasobów obronnych państwa na potrzeby realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza;
6) zapewnią warunki do sprawnego kierowania (dowodzenia) w strukturach utworzonych na potrzeby HNS i relacje łączności zarówno w układzie międzynarodowym, jak i narodowym, w tym łączności z PK HNS w innych resortach i województwach.
8. Dyrektor Departamentu Budżetowego:
1) przedstawi na wniosek dysponentów, o których mowa w pkt 15, propozycje niezbędnych zmian w budżecie;
2) współdziała z Pełnomocnikiem ds. HNS w zakresie:
a) przygotowania porozumień dotyczących HNS wynikających z AJP 4.5,
b) opracowywania przepisów finansowych niezbędnych do realizacji rozliczeń za udzielone wsparcie.
9. Dyrektor Departamentu Infrastruktury współdziała z Pełnomocnikiem ds. HNS w zakresie:
1) nadzorowania programów inwestycyjnych i obejmujących infrastrukturę wojskową na potrzeby przyjęcia oraz wsparcia sił NATO;
2) planowania zabezpieczenia zakwaterowania i rozmieszczenia sił wsparcia w oparciu o będący w zarządzie lub użytkowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej zasób infrastruktury.
10. Dyrektor Departamentu Wojskowych Spraw Zagranicznych współdziała z Pełnomocnikiem resortu ds. HNS w zakresie;
1) opracowywania projektów dokumentów normatywnych odnoszących się do współpracy resoru z zagranicą, a dotyczących zasad planowania i realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza;
2) przygotowywania projektów umów wynikających z AJP 4.5;
3) uwzględniania w planowaniu i realizacji kontaktów międzynarodowych problematyki zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza i państwa wysyłającego.
11. Dyrektor Departamentu Kontroli zapewni warunki do monitorowania realizacji postanowień niniejszej decyzji, jak też wykonywania zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza realizowanych na rzecz sił wsparcia NATO, uwzględniając tę problematykę w prowadzonych kontrolach.
12. Dowódcy rodzajów Sił Zbrojnych i Dowódca Garnizonu Warszawa:
1) przedstawią Szefowi Sztabu Generalnego WP, za pośrednictwem Pełnomocnika ds. HNS, propozycje dotyczące zapewnienia warunków do planowania i koordynacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza realizowanych przez podległe im jednostki organizacyjne - wterminie dwudziestu dni od dnia wejścia w życie decyzji;
2) opracują wymagania wsparcia na potrzeby wojsk własnych w przypadku ich wysyłania na terytorium innych państw (SOR);
3) współuczestniczą w opracowywaniu projektów porozumień dotyczących realizacji zadań HNS, w tym „Uzgodnień Technicznych” (TA - Technical Agreement) i „Planów Wykonawczych” (JIA - Joint Implementation Agreemens);
4) określają i wydzielają, w porozumieniu z Zarządem Obrony Terytorialnej Sztabu Generalnego WP, niezbędne siły i środki do ochrony i obrony podległych obiektów wojskowych oraz rejonów i obiektów przewidzianych do wykorzystania przez wojska sojusznicze w ramach HNS.
13. Szef Sztabu Generalnego WP wyda, w terminie do trzydziestu dni od dnia wejścia w życie decyzji, organizacyjne dokumenty wykonawcze umożliwiające realizację przedsięwzięć zawartych w niniejszej decyzji.
14. Dyrektor Generalny przedstawi projekt zmian w Regulaminie organizacyjnym Ministerstwa Obrony Narodowej, uwzględniających unormowania zawarte w niniejszej decyzji.
15. Dysponenci środków budżetowych, stosownie do swoich kompetencji, zapewnią środki na realizację przedsięwzięć związanych z utworzeniem i funkcjonowaniem systemu HNS w resorcie Obrony Narodowej.
16. Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia podpisania.
Minister Obrony Narodowej: J. SZMAJDZIŃSKI
- Data ogłoszenia: 2001-11-16
- Data wejścia w życie: 2001-11-16
- Data obowiązywania: 2007-01-01
- Z mocą od: 2001-10-25
- Dokument traci ważność: 2008-12-19
- DECYZJA NR 512/MON MINISTRA OBRONY NARODOWEJ z dnia 8 grudnia 2006 r. zmieniająca decyzję w sprawie wdrożenia w resorcie obrony narodowej koncepcji realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza oraz państwa wysyłającego (HNS)
- DECYZJA NR 344/MON MINISTRA OBRONY NARODOWEJ z dnia 17 października 2005 r. zmieniająca decyzję w sprawie wdrożenia w resorcie obrony narodowej koncepcji realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza oraz państwa wysyłającego (HNS)
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA