REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2020 poz. 11
ZARZĄDZENIE NR 11
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)
z dnia 4 marca 2020 r.
w sprawie zakresów czynności sekretarza stanu i podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Edukacji Narodowej
Na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171) oraz art. 25 ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 265 i 285) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1) Ministrze - należy przez to rozumieć Ministra Edukacji Narodowej;
2) Ministerstwie - należy przez to rozumieć Ministerstwo Edukacji Narodowej;
3) Dyrektorze Generalnym - należy przez to rozumieć Dyrektora Generalnego Ministerstwa Edukacji Narodowej.
§ 2.
1) zakresu działania Ministra określonego w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. poz. 2268);
2) zadań ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz ogólnych zadań ministrów, wynikających z innych aktów normatywnych.
§ 3.
§ 4.
1) Sekretarz Stanu Marzeny Machałek - czynności do niej należące wykonuje Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć;
2) Podsekretarza Stanu Macieja Kopcia - czynności do niego należące wykonuje Sekretarz Stanu Marzena Machałek.
§ 5.
1) koordynacji współpracy z Sejmem i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przedkładania informacji i sprawozdań, uczestniczenia w posiedzeniach właściwych komisji sejmowych i senackich, udzielania odpowiedzi posłom i senatorom;
2) udziału w pracach Stałego Komitetu Rady Ministrów;
3) udziału w pracach Komitetu Społecznego Rady Ministrów;
4) pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Działań 2.10, 2.11, 2.13, 2.14, 2.15 w ramach Osi Priorytetowej II Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (PO WER);
5) pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Priorytetu III Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 (PO KL), w tym nadzoru nad Instytucją Pośredniczącą II stopnia;
6) koordynacji działań w ramach polityki spójności w obszarze oświaty i wychowania oraz współpracy z Komisją Europejską w tym zakresie;
7) ewaluacji instrumentów wdrażania funduszy strukturalnych w obszarze oświaty i wychowania;
8) monitorowania w zakresie wsparcia z funduszy strukturalnych;
9) edukacyjnego programu wspólnotowego Erasmus+ (2014-2020);
10) Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji;
11) projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie zadań nadzorowanych jednostek organizacyjnych;
12) projektowania kierunków rozwoju systemu edukacji w Polsce;
13) tworzenia, implementacji i monitorowania rządowych dokumentów strategicznych, w tym dotyczących realizacji celów Strategii Europa 2020;
14) polityki uczenia się przez całe życie;
15) udziału Polski w strategicznych ramach współpracy europejskiej w dziedzinie kształcenia i szkolenia (ET 2020);
16) Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji;
17) kształcenia zawodowego młodzieży i dorosłych w systemie szkolnym oraz ustalania prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy;
18) klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego i klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego;
19) podstawy programowej kształcenia w zawodach, podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego i programów nauczania z zakresu kształcenia zawodowego;
20) egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;
21) działalności eksperymentalnej w zakresie kształcenia zawodowego i kształcenia dorosłych;
22) doradztwa zawodowego w systemie oświaty;
23) edukacji ustawicznej osób dorosłych, w tym akredytacji kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych;
24) procesu kopenhaskiego oraz współpracy z instytucjami europejskimi w zakresie rozwoju kształcenia zawodowego i ustawicznego;
25) kształcenia na odległość w formach pozaszkolnych;
26) turniejów i olimpiad w zakresie kształcenia zawodowego;
27) funkcjonowania placówek kształcenia ustawicznego i centrów kształcenia zawodowego;
28) wychowania, w tym wychowawczej funkcji szkół i placówek;
29) opiekuńczej funkcji szkół i placówek, w tym opieki świetlicowej;
30) bezpieczeństwa w szkołach i placówkach;
31) funkcjonowania:
a) przedszkoli specjalnych i integracyjnych,
b) szkół specjalnych i integracyjnych,
c) poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych poradni specjalistycznych,
d) młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych oraz ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych,
e) placówek oświatowo-wychowawczych,
f) placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,
g) placówek artystycznych,
h) gabinetów profilaktyki zdrowotnej;
32) kształcenia specjalnego;
33) poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
34) resocjalizacji;
35) profilaktyki społecznej i zdrowotnej;
36) upowszechniania i ochrony praw dziecka, w tym realizacji działań wynikających z Konwencji o Prawach Dziecka;
37) rozwoju edukacji na obszarach wiejskich;
38) fundacji, dla których Minister jest ministrem właściwym;
39) zagospodarowania czasu wolnego uczniów;
40) współpracy z organizacjami pozarządowymi, w tym wolontariatu;
41) organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży;
42) systemu pomocy materialnej i pozamaterialnej dla uczniów oraz programów rządowych z zakresu wyrównywania szans edukacyjnych.
2. Sekretarz Stanu Marzena Machałek wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1) Departamentu Funduszy Strukturalnych;
2) Departamentu Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego;
3) Departamentu Wychowania i Kształcenia Integracyjnego.
3. Sekretarz Stanu Marzena Machałek wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1) Centralną Komisją Egzaminacyjną w zakresie egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;
2) Instytutem Badań Edukacyjnych w zakresie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz monitorowania losów absolwentów szkół prowadzących kształcenie zawodowe;
3) Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie w zakresie kształcenia zawodowego oraz doradztwa zawodowego.
§ 6.
1) udziału w pracach Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji;
2) udziału w pracach Komitetu do Spraw Europejskich;
3) funkcjonowania publicznych i niepublicznych:
a) przedszkoli, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych,
b) szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących - z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych;
4) wychowania przedszkolnego;
5) upowszechniania i ochrony praw człowieka;
6) obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
7) przyjmowania uczniów do szkół;
8) organizacji roku szkolnego;
9) uspołeczniania szkoły, w tym rozwoju samorządności uczniowskiej;
10) oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;
11) systemu zewnętrznego oceniania, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;
12) religii i etyki;
13) mniejszości narodowych i etnicznych;
14) projektowania systemu nadzoru pedagogicznego, w tym ustalania szczegółowych zasad jego sprawowania oraz ich upowszechniania;
15) nadzorowania i koordynacji wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju, w tym nadzorowania działalności kuratorów oświaty w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego;
16) ustalania organizacji nadzoru pedagogicznego nad szkołami, zespołami szkół i szkołami polskimi przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej;
17) kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, w stosunku do dyrektorów szkół i kierowników szkół polskich, o których mowa w pkt 16;
18) kształcenia nauczycieli, w tym rozwiązań systemowych w zakresie kształcenia nauczycieli i ich upowszechniania;
19) kwalifikacji wymaganych od nauczycieli;
20) uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego - nauczyciel;
21) doskonalenia nauczycieli;
22) funkcjonowania placówek doskonalenia nauczycieli oraz ich akredytacji;
23) funkcjonowania bibliotek pedagogicznych;
24) doradztwa metodycznego;
25) postępowań związanych z nadawaniem stopni awansu zawodowego nauczycieli;
26) orderów i odznaczeń państwowych, resortowych i nagród Ministra dla nauczycieli za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze;
27) tytułu honorowego profesora oświaty;
28) podstawy programowej wychowania przedszkolnego, podstaw programowych kształcenia ogólnego oraz programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania do kształcenia ogólnego;
29) wychowania do życia w rodzinie;
30) edukacji dla bezpieczeństwa i edukacji globalnej;
31) podręczników do kształcenia ogólnego, kształcenia zawodowego oraz kształcenia specjalnego;
32) podręczników dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz nauki języka regionalnego;
33) ramowych planów nauczania w kształceniu ogólnym;
34) statutów przedszkoli i szkół;
35) dokumentacji przebiegu nauczania;
36) świadectw i druków szkolnych w kształceniu ogólnym;
37) oddziałów międzynarodowych i oddziałów przygotowania wojskowego;
38) bibliotek szkolnych, w tym Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa;
39) współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz Centrum Badań Edukacyjnych i Innowacji (CERI);
40) badań edukacyjnych;
41) innowacji i eksperymentów w kształceniu ogólnym;
42) wspierania młodzieży uzdolnionej, w tym stypendiów oraz konkursów i olimpiad w zakresie kształcenia ogólnego;
43) edukacji informatycznej i informatyzacji szkół;
44) tworzenia w Polsce społeczeństwa informacyjnego;
45) nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji;
46) koordynacji kontaktów z jednostkami samorządu terytorialnego;
47) subwencjonowania jednostek samorządu terytorialnego;
48) sieci szkół i przedszkoli publicznych;
49) kontaktów ze związkami zawodowymi;
50) zatrudniania nauczycieli;
51) wynagradzania nauczycieli;
52) systemu awansu zawodowego nauczycieli;
53) praw i obowiązków nauczycieli;
54) stanowisk dyrektorów szkół i placówek oświatowych;
55) analizy ocen skutków regulacji przygotowywanych w Ministerstwie;
56) prac statystycznych i analitycznych z zakresu oświaty;
57) współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w zakresie programu INES;
58) systemu informacji oświatowej;
59) nadzoru nad Centrum Informatycznym Edukacji w zakresie utrzymania i rozwoju systemu informacji oświatowej;
60) projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie zadań nadzorowanych jednostek organizacyjnych, z wyłączeniem spraw właściwych dla Instytucji Pośredniczącej, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 4 i 5.
2. Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1) Departamentu Kształcenia Ogólnego;
2) Departamentu Podręczników, Programów i Innowacji;
3) Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym.
3. Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1) Centralną Komisją Egzaminacyjną, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;
2) Centrum Nauki Kopernik;
3) Instytutem Badań Edukacyjnych, z wyłączeniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz monitorowania losów absolwentów szkół prowadzących kształcenie zawodowe;
4) Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, z wyłączeniem kształcenia zawodowego oraz doradztwa zawodowego.
4. Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć wykonuje zadania wynikające z nadzoru pedagogicznego Ministra nad:
1) Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie;
2) Ośrodkiem Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą.
§ 7.
1) określonych w art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej;
2) wynikających dla dyrektora generalnego z innych aktów normatywnych.
2. Dyrektor Generalny wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1) Departamentu Ekonomicznego;
2) Biura Administracyjnego;
3) Biura Kontroli;
4) Biura Organizacyjnego.
3. Dyrektor Generalny wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad Centrum Informatycznym Edukacji.
§ 8.
1) są upoważnieni do podejmowania decyzji i rozstrzygnięć w imieniu Ministra, z wyjątkiem rozstrzygnięć finansowych o znaczeniu strategicznym, w tym do wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń;
2) podejmują działania w celu zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w dziale administracji rządowej - oświata i wychowanie;
3) są upoważnieni do reprezentowania Ministra w postępowaniu sądowym i mogą udzielać dalszych pełnomocnictw do reprezentowania Ministra w postępowaniu sądowym;
4) sprawują koordynację i nadzór w odniesieniu do spraw objętych działalnością Ministerstwa, niezależnie od przynależności tych spraw do właściwości określonych komórek organizacyjnych Ministerstwa, współpracując ze sobą w sprawach zakresowo zbieżnych;
5) są upoważnieni do podpisywania pism kierujących projekty aktów normatywnych i innych dokumentów do uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji publicznych i opiniowania;
6) są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierowanych do organów administracji rządowej w ramach opiniowania projektów aktów normatywnych i dokumentów rządowych;
7) są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierujących materiały przygotowane dla komisji i podkomisji sejmowych i senackich;
8) udzielają, w imieniu Ministra, odpowiedzi na interpelacje, zapytania i interwencje poselskie oraz oświadczenia i interwencje senatorskie w sprawach należących do zakresu działania nadzorowanych komórek organizacyjnych;
9) prowadzą nadzór merytoryczny nad sprawami związanymi z przygotowaniem postępowań o udzielenie zamówień publicznych oraz postępowań związanych z udzielaniem dotacji przez nadzorowane komórki organizacyjne Ministerstwa;
10) reprezentują Ministra wobec innych organów i instytucji państwowych oraz organizacji, stowarzyszeń i innych podmiotów wskazanych przez Ministra;
11) biorą udział w pracach zespołów, komisji, komitetów oraz gremiów wskazanych przez Ministra;
12) uczestniczą we współpracy z zagranicą, w tym w ramach Unii Europejskiej;
13) realizują zadania zlecone im bezpośrednio przez Ministra.
§ 9.
§ 10.
§ 11.
§ 12.
§ 13.
§ 14.
MINISTER EDUKACJI NARODOWEJ: DARIUSZ PIONTKOWSKI
|
1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. poz. 2268).
- Data ogłoszenia: 2020-03-09
- Data wejścia w życie: 2020-03-04
- Data obowiązywania: 2020-03-04
- Dokument traci ważność: 2020-10-28
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA