REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2019 poz. 26
ZARZĄDZENIE NR 27
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)
z dnia 1 sierpnia 2019 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Edukacji Narodowej
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1) w § 4 pkt 28 otrzymuje brzmienie:
"28) realizowanie zadań z zakresu współpracy z zagranicą, w tym wynikających z członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, we współpracy z departamentem właściwym do spraw współpracy z zagranicą;";
2) w § 18:
a) pkt 8 i 9 otrzymują brzmienie:
"8) nadzoru merytorycznego nad realizacją w Polsce programu Erasmus+ (2014-2020) oraz Europejskiego Korpusu Solidarności;
9) udziału w posiedzeniach komitetu programu Erasmus+ oraz Europejskiego Korpusu Solidarności;",
b) pkt 12 otrzymuje brzmienie:
"12) udzielania dotacji dla Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji na administrowanie przez nią programem Erasmus+, Europejskim Korpusem Solidarności i innymi programami edukacyjnymi UE;";
3) § 23 otrzymuje brzmienie:
"§ 23. Do zakresu działania Departamentu Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego (DSKKZ) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:
1) przygotowywania propozycji kierunków rozwoju systemu edukacji w Polsce, w tym na podstawie analiz wyników badań krajowych i międzynarodowych i innych danych dotyczących systemu edukacji;
2) koordynowania przez Ministra polityki uczenia się przez całe życie, w tym:
a) opracowywania i wdrażania Zintegrowanej Strategii Umiejętności,
b) zapewnienia obsługi prac i przygotowywania stanowisk Ministra w ramach Międzyresortowego Zespołu do spraw uczenia się przez całe życie i Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz przygotowywania dorocznych sprawozdań z prac Zespołu dla Rady Ministrów;
3) nadzoru i koordynacji działań związanych z funkcjonowaniem i rozwojem modelu analizy popytu na zawody umożliwiającego wiarygodne przewidywanie trendów zapotrzebowania na pracę, kierunki kształcenia zawodowego, usługi rozwojowe, kwalifikacje i umiejętności;
4) pełnienia przez Ministra funkcji ministra koordynatora Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w zakresie określonym ustawą z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2018 r. poz. 2153, z późn. zm.), w szczególności koordynowania działań związanych z wdrażaniem i funkcjonowaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK), w tym:
a) projektowanie szczegółowych rozwiązań organizacyjno-technicznych w zakresie ZSK, z uwzględnieniem kierunków rozwoju ZSK,
b) wspomaganie ustalania właściwości ministrów do rozpatrzenia wniosków o włączenie kwalifikacji rynkowych do ZSK,
c) obsługiwanie Rady Interesariuszy ZSK,
d) prowadzenie działań związanych z funkcjonowaniem portalu ZSK,
e) prowadzenie współpracy międzynarodowej w zakresie ZSK,
f) nadzór nad podmiotem prowadzącym Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji,
g) nadzór nad Podmiotami Zewnętrznego Zapewniania Jakości;
5) koordynowania prowadzonych w Ministerstwie prac związanych z włączaniem do ZSK kwalifikacji z działu oświata i wychowanie;
6) koordynowania zadań związanych z przygotowywaniem materiałów na potrzeby planowania strategicznego, modyfikacji dokumentów strategicznych w ramach prowadzenia polityki rozwoju oraz monitorowania ich realizacji, w tym współpracy z Radą monitorowania portfela projektów strategicznych;
7) koordynowania prowadzonych w Ministerstwie prac nad tworzeniem i implementacją rządowych dokumentów strategicznych dotyczących realizacji celów Strategii Europa 2020, w tym Krajowego Programu Reform;
8) monitorowania wdrażania w Polsce celów współpracy europejskiej w dziedzinie kształcenia i szkolenia ("ET 2020") oraz współpracy z Komisją Europejską i jej agendami w tym zakresie;
9) nadzoru nad Instytutem Badań Edukacyjnych w zakresie zadań związanych z wdrażaniem i funkcjonowaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz monitorowaniem losów absolwentów szkół prowadzących kształcenie zawodowe;
10) klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego i klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego;
11) podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego i podstawy programowej kształcenia w zawodach;
12) dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego;
13) uruchamiania kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego;
14) prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy;
15) zawodów szkolnictwa branżowego o szczególnym znaczeniu dla kultury i dziedzictwa narodowego;
16) dopuszczania w szkołach programów nauczania z zakresu kształcenia zawodowego;
17) funkcjonowania publicznych i niepublicznych:
a) szkół prowadzących kształcenie zawodowe, z wyłączeniem specjalnych,
b) szkół dla dorosłych;
18) ramowych planów nauczania dla publicznych szkół prowadzących kształcenie zawodowe oraz kształcenie dorosłych;
19) organizacji pracy oraz statutów szkół prowadzących kształcenie zawodowe oraz kształcenie dorosłych;
20) zasad przyjmowania uczniów do szkół prowadzących kształcenie zawodowe oraz kształcenie dorosłych;
21) zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w zakresie kształcenia zawodowego;
22) zasad oceniania, klasyfikowania i promowania słuchaczy w szkołach dla dorosłych;
23) opracowywania wzorów świadectw, dyplomów i innych druków dla szkół prowadzących kształcenie zawodowe oraz kształcenie dorosłych;
24) zasad przeprowadzania egzaminów zawodowych i egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;
25) prowadzenia listy arbitrów do rozpatrywania odwołań w zakresie egzaminu zawodowego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie;
26) nadzoru nad Centralną Komisją Egzaminacyjną w zakresie egzaminów zawodowych i egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;
27) działalności eksperymentalnej w zakresie kształcenia zawodowego i kształcenia dorosłych;
28) turniejów i olimpiad w zakresie kształcenia zawodowego;
29) doradztwa zawodowego w systemie oświaty;
30) zakładania, przekształcania i likwidacji publicznych szkół prowadzących kształcenie zawodowe oraz szkół dla dorosłych;
31) wyrażania zgody na założenie lub prowadzenie szkoły niepublicznej prowadzącej kształcenie zawodowe, która nie spełnia warunków określonych w art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w szczególności uznanej za eksperymentalną;
32) funkcjonowania i organizacji publicznych i niepublicznych placówek kształcenia ustawicznego oraz publicznych i niepublicznych centrów kształcenia zawodowego;
33) ustalania warunków i trybu organizowania i realizowania przez uczniów praktycznej nauki zawodu;
34) staży uczniowskich uczniów techników i branżowych szkół I stopnia, niebędących młodocianymi pracownikami;
35) kształcenia zawodowego pracowników młodocianych i dofinansowania pracodawcom kosztów tego kształcenia;
36) ustalania warunków i trybu uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych;
37) ustalania zasad wdrażania i koordynowania rozwiązań w zakresie rozwoju kształcenia ustawicznego na odległość;
38) doskonalenia systemu akredytacji podmiotów prowadzących działalność oświatową w formach pozaszkolnych, w tym bazy danych podmiotów, które uzyskały akredytację;
39) diagnozowania stanu kształcenia zawodowego i ustawicznego w systemie oświaty oraz wypracowywania propozycji zmian strukturalnych, organizacyjnych i programowych w tym zakresie;
40) realizacji zadań w zakresie kształcenia zawodowego i ustawicznego wynikających z postanowień Deklaracji Kopenhaskiej (2002), Komunikatu z Brugii (2010) oraz współpracy z instytucjami europejskimi w zakresie rozwoju kształcenia zawodowego i ustawicznego, w tym z Europejskim Centrum Rozwoju Szkolenia Zawodowego - CEDEFOP;
41) udziału w pracach unijnych grup roboczych, eksperckich oraz wysokiego szczebla (dyrektorzy generalni ds. kształcenia zawodowego) w zakresie rozwoju kształcenia zawodowego i ustawicznego, uczenia się dorosłych oraz ram kwalifikacji;
42) ustalania zasad przeprowadzania przez komisje egzaminacyjne izb rzemieślniczych egzaminów kwalifikacyjnych na tytuły czeladnika i mistrza w zawodzie;
43) współpracy z Departamentem Kształcenia Ogólnego w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli w formie szkoleń branżowych dla nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych i nauczycieli praktycznej nauki zawodu;
44) współpracy z Departamentem Kształcenia Ogólnego w zakresie nadzorowania i koordynowania wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju oraz nadzorowania działalności kuratorów oświaty w zakresie właściwości departamentu, w szczególności poprzez:
a) przygotowywanie propozycji podstawowych kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, w szczególności zadań dotyczących nadzoru pedagogicznego,
b) opracowywanie projektów arkuszy do przeprowadzania przez kuratorów oświaty kontroli w zakresie zgodności działalności szkół i placówek z przepisami prawa,
c) opracowywanie projektów arkuszy do przeprowadzania przez kuratorów oświaty monitorowania, w celu zbierania informacji o działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki,
d) opracowywanie wyników i wniosków z kontroli przeprowadzonych przez kuratorów oświaty w zakresie zgodności działalności szkół i placówek z przepisami prawa oraz gromadzenie dokumentacji, tj. arkusza, wyników i wniosków z przeprowadzonych kontroli,
e) opracowywanie wyników i wniosków z monitorowania przeprowadzonego przez kuratorów oświaty oraz gromadzenie dokumentacji, tj. arkusza, wyników i wniosków z przeprowadzonego monitorowania,
f) zamieszczanie na stronie internetowej Ministerstwa opracowanych wyników nadzoru pedagogicznego,
g) przedstawianie do akceptacji Departamentu Kształcenia Ogólnego projektów pism kierowanych do kuratorów oświaty, z wyłączeniem pism w sprawach indywidualnych,
h) uzgadnianie z Departamentem Kształcenia Ogólnego organizacji narad, szkoleń i konferencji dla kuratorów oświaty oraz innych pracowników kuratoriów oświaty;
45) współpracy i współdziałania z instytucjami rządowymi, samorządowymi i partnerami społecznymi w tworzeniu kierunków rozwoju kształcenia zawodowego i edukacji ustawicznej;
46) promowania kształcenia zawodowego i ustawicznego, w tym upowszechniania działań związanych z realizacją projektów europejskich w zakresie problematyki należącej do właściwości departamentu;
47) współpracy z Departamentem Współpracy z Samorządem Terytorialnym w zakresie dotowania szkół i placówek, które nie są prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego.";
4) w § 24 pkt 26 otrzymuje brzmienie:
"26) określania polityki wzajemnego uznawania poziomu wykształcenia uzyskanego w zagranicznym systemie oświaty, w szczególności zasad i trybu uznawania poziomu wykształcenia oraz uprawnień do kontynuacji nauki - w przypadku braku odpowiednich umów międzynarodowych;";
5) w § 26:
a) po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:
"3a) obsługi Pełnomocnika Rządu do spraw wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki;",
b) pkt 7 otrzymuje brzmienie:
"7) upowszechniania i ochrony praw dziecka i osób z niepełnosprawnościami oraz realizowania postanowień wynikających z Konwencji o Prawach Dziecka oraz Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych;",
c) po pkt 10 dodaje się pkt 10a w brzmieniu:
"10a) inicjowania i realizacji działań mających na celu podnoszenie jakości edukacji włączającej;",
d) po pkt 38 dodaje się pkt 38a w brzmieniu:
"38a) realizacji programu rządowego "Dostępność Plus";".
§ 2.
MINISTER EDUKACJI NARODOWEJ: DARIUSZ PIONTKOWSKI
|
1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. poz. 1055).
- Data ogłoszenia: 2019-08-22
- Data wejścia w życie: 2019-08-01
- Data obowiązywania: 2019-08-01
- Dokument traci ważność: 2020-11-10
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA