REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2019 poz. 23

ZARZĄDZENIE NR 23
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)

z dnia 4 lipca 2019 r.

w sprawie zakresów czynności sekretarzy stanu i podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Edukacji Narodowej

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171) oraz art. 25 ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1559 oraz z 2019 r. poz. 730) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Ilekroć w niniejszym zarządzeniu jest mowa o:

1) Ministrze - należy przez to rozumieć Ministra Edukacji Narodowej;

2) Ministerstwie - należy przez to rozumieć Ministerstwo Edukacji Narodowej;

3) Dyrektorze Generalnym - należy przez to rozumieć Dyrektora Generalnego Ministerstwa Edukacji Narodowej.

§ 2.

Sekretarze stanu i podsekretarz stanu w Ministerstwie wykonują powierzone im czynności w ramach:

1) zakresu działania Ministra określonego w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. poz. 1055);

2) zadań ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz ogólnych zadań ministrów, wynikających z innych aktów normatywnych.

§ 3.

W razie nieobecności Ministra zastępuje go Sekretarz Stanu Marzena Machałek, a w razie jej nieobecności - Sekretarz Stanu Iwona Machałek. W razie nieobecności Sekretarz Stanu Marzeny Machałek i Sekretarz Stanu Iwony Machałek, Ministra zastępuje Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć.

§ 4.

W razie nieobecności:

1) Sekretarz Stanu Marzeny Machałek - czynności do niej należące wykonuje Sekretarz Stanu Iwona Michałek, a jeżeli również ona jest nieobecna - Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć;

2) Sekretarz Stanu Iwony Machałek - czynności do niej należące wykonuje Sekretarz Stanu Marzena Machałek, a jeżeli również ona jest nieobecna - Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć;

3) Podsekretarza Stanu Macieja Kopcia - czynności do niego należące wykonuje Sekretarz Stanu Iwona Machałek, a jeżeli również ona jest nieobecna - Sekretarz Stanu Marzena Machałek.

§ 5.

1. Do zakresu czynności Sekretarz Stanu Marzeny Machałek należą sprawy:

1) koordynacji współpracy z Sejmem i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przedkładania informacji i sprawozdań, uczestniczenia w posiedzeniach właściwych komisji parlamentarnych, udzielania odpowiedzi posłom i senatorom;

2) udziału w pracach Stałego Komitetu Rady Ministrów;

3) pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Działań 2.10, 2.11, 2.13, 2.14, 2.15 w ramach Osi Priorytetowej II Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (PO WER);

4) pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Priorytetu III Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 (PO KL), w tym nadzoru nad Instytucją Pośredniczącą II stopnia;

5) koordynacji działań w ramach polityki spójności w obszarze oświaty i wychowania oraz współpracy z Komisją Europejską w tym zakresie;

6) ewaluacji instrumentów wdrażania funduszy strukturalnych w obszarze oświaty i wychowania;

7) monitorowania w zakresie wsparcia z funduszy strukturalnych;

8) edukacyjnego programu wspólnotowego Erasmus+ (2014-2020);

9) Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji;

10) projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie zadań nadzorowanych jednostek organizacyjnych;

11) projektowania kierunków rozwoju systemu edukacji w Polsce;

12) tworzenia, implementacji i monitorowania rządowych dokumentów strategicznych, w tym dotyczących realizacji celów Strategii Europa 2020;

13) polityki uczenia się przez całe życie;

14) udziału Polski w strategicznych ramach współpracy europejskiej w dziedzinie kształcenia i szkolenia (ET 2020);

15) Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji;

16) kształcenia zawodowego młodzieży i dorosłych w systemie szkolnym;

17) klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego i klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego;

18) podstawy programowej kształcenia w zawodach, podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego i programów nauczania z zakresu kształcenia zawodowego;

19) egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;

20) działalności eksperymentalnej w zakresie kształcenia zawodowego i kształcenia dorosłych;

21) doradztwa zawodowego w systemie oświaty;

22) edukacji ustawicznej osób dorosłych, w tym akredytacji kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych;

23) procesu kopenhaskiego oraz współpracy z instytucjami europejskimi w zakresie rozwoju kształcenia zawodowego i ustawicznego;

24) kształcenia na odległość w formach pozaszkolnych;

25) turniejów i olimpiad w zakresie kształcenia zawodowego;

26) funkcjonowania placówek kształcenia ustawicznego i centrów kształcenia zawodowego;

27) edukacji włączającej, we współpracy z Sekretarz Stanu Iwoną Machałek.

2. Sekretarz Stanu Marzena Machałek wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:

1) Departamentu Funduszy Strukturalnych;

2) Departamentu Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego.

3. Sekretarz Stanu Marzena Machałek wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:

1) Centralną Komisją Egzaminacyjną w zakresie egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;

2) Instytutem Badań Edukacyjnych w zakresie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz monitorowania losów absolwentów szkół prowadzących kształcenie zawodowe;

3) Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie w zakresie kształcenia zawodowego oraz doradztwa zawodowego.

§ 6.

1. Do zakresu czynności Sekretarz Stanu Iwony Machałek należą sprawy:

1) udziału w pracach Komitetu Społecznego Rady Ministrów;

2) udziału w pracach Komitetu do Spraw Europejskich;

3) wychowania, w tym wychowawczej funkcji szkół i placówek;

4) opiekuńczej funkcji szkół i placówek, w tym opieki świetlicowej;

5) bezpieczeństwa w szkołach i placówkach;

6) funkcjonowania:

a) przedszkoli specjalnych i integracyjnych,

b) szkół integracyjnych i specjalnych,

c) poradni psychologiczno-pedagogicznych,

d) młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych oraz ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych,

e) placówek oświatowo-wychowawczych,

f) placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,

g) placówek artystycznych,

h) gabinetów opieki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej;

7) kształcenia specjalnego;

8) poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

9) resocjalizacji;

10) profilaktyki społecznej i zdrowotnej;

11) upowszechniania i ochrony praw dziecka, w tym realizacji działań wynikających z Konwencji o Prawach Dziecka;

12) rozwoju edukacji na obszarach wiejskich;

13) fundacji, dla których Minister jest ministrem właściwym;

14) zagospodarowania czasu wolnego uczniów;

15) współpracy z organizacjami pozarządowymi, w tym wolontariatu;

16) organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży;

17) systemu pomocy materialnej i pozamaterialnej dla uczniów oraz programów rządowych z zakresu wyrównywania szans edukacyjnych;

18) Rady Dzieci i Młodzieży Rzeczypospolitej Polskiej przy Ministrze Edukacji Narodowej;

19) projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie zadań nadzorowanych jednostek organizacyjnych, z wyłączeniem spraw właściwych dla Instytucji Pośredniczącej, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 3 i 4.

2. Sekretarz Stanu Iwona Machałek wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania Departamentu Wychowania i Kształcenia Integracyjnego.

§ 7.

1. Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Macieja Kopcia należą sprawy:

1) udziału w pracach Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji;

2) funkcjonowania publicznych i niepublicznych:

a) przedszkoli, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych,

b) szkół podstawowych, gimnazjów, liceów ogólnokształcących - z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych;

3) wychowania przedszkolnego;

4) upowszechniania i ochrony praw człowieka;

5) obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;

6) przyjmowania uczniów do szkół;

7) organizacji roku szkolnego;

8) uspołeczniania szkoły, w tym rozwoju samorządności uczniowskiej;

9) oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;

10) systemu zewnętrznego oceniania, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;

11) religii i etyki;

12) mniejszości narodowych i etnicznych;

13) projektowania systemu nadzoru pedagogicznego, w tym ustalania szczegółowych zasad jego sprawowania oraz ich upowszechniania;

14) nadzoru nad działalnością kuratorów oświaty w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego;

15) ustalania organizacji nadzoru pedagogicznego nad szkołami, zespołami szkół i szkolnymi punktami konsultacyjnymi przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej;

16) kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, w stosunku do dyrektorów szkół i kierowników szkolnych punktów konsultacyjnych;

17) kształcenia nauczycieli, w tym rozwiązań systemowych w zakresie kształcenia nauczycieli i ich upowszechni ani a;

18) kwalifikacji wymaganych od nauczycieli;

19) uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego - nauczyciel;

20) doskonalenia nauczycieli;

21) funkcjonowania placówek doskonalenia nauczycieli oraz ich akredytacji;

22) funkcjonowania bibliotek pedagogicznych;

23) doradztwa metodycznego;

24) postępowań związanych z nadawaniem stopni awansu zawodowego nauczycieli;

25) orderów i odznaczeń państwowych, resortowych i nagród Ministra dla nauczycieli za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze;

26) tytułu honorowego profesora oświaty;

27) podstawy programowej wychowania przedszkolnego, podstawy programowej kształcenia ogólnego oraz programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania do kształcenia ogólnego;

28) wychowania do życia w rodzinie;

29) edukacji dla bezpieczeństwa i edukacji globalnej;

30) podręczników do kształcenia ogólnego, kształcenia zawodowego oraz kształcenia specjalnego;

31) podręczników dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz nauki języka regionalnego;

32) ramowych planów nauczania w kształceniu ogólnym;

33) statutów przedszkoli i szkół;

34) dokumentacji przebiegu nauczania;

35) świadectw i druków szkolnych w kształceniu ogólnym;

36) oddziałów międzynarodowych;

37) bibliotek szkolnych, w tym Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa;

38) współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz Centrum Badań Edukacyjnych i Innowacji (CERI);

39) badań edukacyjnych;

40) innowacji i eksperymentów w kształceniu ogólnym;

41) wspierania młodzieży uzdolnionej, w tym stypendiów oraz konkursów i olimpiad w zakresie kształcenia ogólnego;

42) edukacji informatycznej i informatyzacji szkół;

43) tworzenia w Polsce społeczeństwa informacyjnego;

44) nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji;

45) koordynacji kontaktów z jednostkami samorządu terytorialnego;

46) subwencjonowania jednostek samorządu terytorialnego;

47) sieci szkół i przedszkoli publicznych;

48) kontaktów ze związkami zawodowymi;

49) zatrudniania nauczycieli;

50) wynagradzania nauczycieli;

51) systemu awansu zawodowego nauczycieli;

52) praw i obowiązków nauczycieli;

53) stanowisk dyrektorów szkół i placówek oświatowych;

54) analizy ocen skutków regulacji przygotowywanych w Ministerstwie;

55) prac statystycznych i analitycznych z zakresu oświaty;

56) współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w zakresie programu INES;

57) systemu informacji oświatowej;

58) nadzoru nad Centrum Informatycznym Edukacji w zakresie utrzymania i rozwoju systemu informacji oświatowej;

59) projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie zadań nadzorowanych jednostek organizacyjnych, z wyłączeniem spraw właściwych dla Instytucji Pośredniczącej, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 3 i 4.

2. Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:

1) Departamentu Kształcenia Ogólnego;

2) Departamentu Podręczników, Programów i Innowacji;

3) Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym.

3. Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:

1) Centralną Komisją Egzaminacyjną, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;

2) Centrum Nauki Kopernik;

3) Instytutem Badań Edukacyjnych, z wyłączeniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz monitorowania losów absolwentów szkół prowadzących kształcenie zawodowe;

4) Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, z wyłączeniem kształcenia zawodowego oraz doradztwa zawodowego.

4. Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć wykonuje zadania wynikające z nadzoru pedagogicznego Ministra nad:

1) Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie;

2) Ośrodkiem Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą.

§ 8.

1. Do zakresu czynności Dyrektora Generalnego należy wykonywanie zadań:

1) określonych w art. 25 ust. 4 ustawy o służbie cywilnej;

2) wynikających dla dyrektora generalnego z innych aktów normatywnych.

2. Dyrektor Generalny wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:

1) Departamentu Ekonomicznego;

2) Biura Administracyjnego;

3) Biura Kontroli;

4) Biura Organizacyjnego.

3. Dyrektor Generalny wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad Centrum Informatycznym Edukacji.

§ 9.

W ramach czynności ustalonych w § 5-8 sekretarze stanu i podsekretarz stanu oraz Dyrektor Generalny:

1) są upoważnieni do podejmowania decyzji i rozstrzygnięć w imieniu Ministra, z wyjątkiem rozstrzygnięć finansowych o znaczeniu strategicznym, w tym do wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń;

2) podejmują działania w celu zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w dziale administracji rządowej - oświata i wychowanie;

3) są upoważnieni do reprezentowania Ministra w postępowaniu sądowym i mogą udzielać dalszych pełnomocnictw do reprezentowania Ministra w postępowaniu sądowym;

4) sprawują koordynację i nadzór w odniesieniu do spraw objętych działalnością Ministerstwa, niezależnie od przynależności tych spraw do właściwości określonych komórek organizacyjnych Ministerstwa, współpracując ze sobą w sprawach zakresowo zbieżnych;

5) są upoważnieni do podpisywania pism kierujących projekty aktów normatywnych i innych dokumentów do uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji społecznych ze związkami zawodowymi, organizacjami pracodawców i innymi organizacjami;

6) są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierowanych do organów administracji rządowej w ramach opiniowania projektów aktów normatywnych i dokumentów rządowych;

7) są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierujących materiały przygotowane dla komisji i podkomisji parlamentarnych;

8) udzielają, w imieniu Ministra, odpowiedzi na interpelacje, zapytania i interwencje poselskie oraz oświadczenia i interwencje senatorskie w sprawach należących do zakresu działania nadzorowanych komórek organizacyjnych;

9) prowadzą nadzór merytoryczny nad sprawami związanymi z przygotowaniem postępowań o udzielenie zamówień publicznych oraz postępowań związanych z udzielaniem dotacji przez nadzorowane komórki organizacyjne Ministerstwa;

10) reprezentują Ministra wobec innych organów i instytucji państwowych oraz organizacji, stowarzyszeń i innych podmiotów wskazanych przez Ministra;

11) biorą udział w pracach zespołów, komisji, komitetów oraz gremiów wskazanych przez Ministra;

12) uczestniczą we współpracy z zagranicą, w tym w ramach Unii Europejskiej;

13) realizują zadania zlecone im bezpośrednio przez Ministra.

§ 10.

Nadzór nad Gabinetem Politycznym Ministra, Departamentem Informacji i Promocji, Departamentem Prawnym, Departamentem Współpracy Międzynarodowej oraz Samodzielnym Stanowiskiem do spraw Audytu Wewnętrznego sprawuje Minister.

§ 11.

Ministrowi podlega bezpośrednio pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych oraz inspektor ochrony danych.

§ 12.

Zakresy czynności osób zatrudnionych w Gabinecie Politycznym Ministra ustala Minister.

§ 13.

Spory kompetencyjne pomiędzy sekretarzami stanu i podsekretarzem stanu rozstrzyga Minister.

§ 14.

Traci moc zarządzenie nr 48 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 grudnia 2017 r. w sprawie zakresów czynności Sekretarza Stanu i podsekretarzy stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Edukacji Narodowej, zmienione zarządzeniami: nr 8 z dnia 14 lutego 2018 r. i nr 12 z dnia 9 marca 2018 r.

§ 15.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

MINISTER EDUKACJI NARODOWEJ: DARIUSZ PIONTKOWSKI

 

1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. poz. 1055).

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2019-07-16
  • Data wejścia w życie: 2019-07-04
  • Data obowiązywania: 2019-07-04
  • Dokument traci ważność: 2020-03-04
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA