REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2019 poz. 23
ZARZĄDZENIE NR 23
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)
z dnia 4 lipca 2019 r.
w sprawie zakresów czynności sekretarzy stanu i podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Edukacji Narodowej
Na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171) oraz art. 25 ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1559 oraz z 2019 r. poz. 730) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1) Ministrze - należy przez to rozumieć Ministra Edukacji Narodowej;
2) Ministerstwie - należy przez to rozumieć Ministerstwo Edukacji Narodowej;
3) Dyrektorze Generalnym - należy przez to rozumieć Dyrektora Generalnego Ministerstwa Edukacji Narodowej.
§ 2.
1) zakresu działania Ministra określonego w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. poz. 1055);
2) zadań ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz ogólnych zadań ministrów, wynikających z innych aktów normatywnych.
§ 3.
§ 4.
1) Sekretarz Stanu Marzeny Machałek - czynności do niej należące wykonuje Sekretarz Stanu Iwona Michałek, a jeżeli również ona jest nieobecna - Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć;
2) Sekretarz Stanu Iwony Machałek - czynności do niej należące wykonuje Sekretarz Stanu Marzena Machałek, a jeżeli również ona jest nieobecna - Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć;
3) Podsekretarza Stanu Macieja Kopcia - czynności do niego należące wykonuje Sekretarz Stanu Iwona Machałek, a jeżeli również ona jest nieobecna - Sekretarz Stanu Marzena Machałek.
§ 5.
1) koordynacji współpracy z Sejmem i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przedkładania informacji i sprawozdań, uczestniczenia w posiedzeniach właściwych komisji parlamentarnych, udzielania odpowiedzi posłom i senatorom;
2) udziału w pracach Stałego Komitetu Rady Ministrów;
3) pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Działań 2.10, 2.11, 2.13, 2.14, 2.15 w ramach Osi Priorytetowej II Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (PO WER);
4) pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Priorytetu III Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 (PO KL), w tym nadzoru nad Instytucją Pośredniczącą II stopnia;
5) koordynacji działań w ramach polityki spójności w obszarze oświaty i wychowania oraz współpracy z Komisją Europejską w tym zakresie;
6) ewaluacji instrumentów wdrażania funduszy strukturalnych w obszarze oświaty i wychowania;
7) monitorowania w zakresie wsparcia z funduszy strukturalnych;
8) edukacyjnego programu wspólnotowego Erasmus+ (2014-2020);
9) Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji;
10) projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie zadań nadzorowanych jednostek organizacyjnych;
11) projektowania kierunków rozwoju systemu edukacji w Polsce;
12) tworzenia, implementacji i monitorowania rządowych dokumentów strategicznych, w tym dotyczących realizacji celów Strategii Europa 2020;
13) polityki uczenia się przez całe życie;
14) udziału Polski w strategicznych ramach współpracy europejskiej w dziedzinie kształcenia i szkolenia (ET 2020);
15) Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji;
16) kształcenia zawodowego młodzieży i dorosłych w systemie szkolnym;
17) klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego i klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego;
18) podstawy programowej kształcenia w zawodach, podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego i programów nauczania z zakresu kształcenia zawodowego;
19) egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;
20) działalności eksperymentalnej w zakresie kształcenia zawodowego i kształcenia dorosłych;
21) doradztwa zawodowego w systemie oświaty;
22) edukacji ustawicznej osób dorosłych, w tym akredytacji kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych;
23) procesu kopenhaskiego oraz współpracy z instytucjami europejskimi w zakresie rozwoju kształcenia zawodowego i ustawicznego;
24) kształcenia na odległość w formach pozaszkolnych;
25) turniejów i olimpiad w zakresie kształcenia zawodowego;
26) funkcjonowania placówek kształcenia ustawicznego i centrów kształcenia zawodowego;
27) edukacji włączającej, we współpracy z Sekretarz Stanu Iwoną Machałek.
2. Sekretarz Stanu Marzena Machałek wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1) Departamentu Funduszy Strukturalnych;
2) Departamentu Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego.
3. Sekretarz Stanu Marzena Machałek wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1) Centralną Komisją Egzaminacyjną w zakresie egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;
2) Instytutem Badań Edukacyjnych w zakresie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz monitorowania losów absolwentów szkół prowadzących kształcenie zawodowe;
3) Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie w zakresie kształcenia zawodowego oraz doradztwa zawodowego.
§ 6.
1) udziału w pracach Komitetu Społecznego Rady Ministrów;
2) udziału w pracach Komitetu do Spraw Europejskich;
3) wychowania, w tym wychowawczej funkcji szkół i placówek;
4) opiekuńczej funkcji szkół i placówek, w tym opieki świetlicowej;
5) bezpieczeństwa w szkołach i placówkach;
6) funkcjonowania:
a) przedszkoli specjalnych i integracyjnych,
b) szkół integracyjnych i specjalnych,
c) poradni psychologiczno-pedagogicznych,
d) młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych oraz ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych,
e) placówek oświatowo-wychowawczych,
f) placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,
g) placówek artystycznych,
h) gabinetów opieki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej;
7) kształcenia specjalnego;
8) poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
9) resocjalizacji;
10) profilaktyki społecznej i zdrowotnej;
11) upowszechniania i ochrony praw dziecka, w tym realizacji działań wynikających z Konwencji o Prawach Dziecka;
12) rozwoju edukacji na obszarach wiejskich;
13) fundacji, dla których Minister jest ministrem właściwym;
14) zagospodarowania czasu wolnego uczniów;
15) współpracy z organizacjami pozarządowymi, w tym wolontariatu;
16) organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży;
17) systemu pomocy materialnej i pozamaterialnej dla uczniów oraz programów rządowych z zakresu wyrównywania szans edukacyjnych;
18) Rady Dzieci i Młodzieży Rzeczypospolitej Polskiej przy Ministrze Edukacji Narodowej;
19) projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie zadań nadzorowanych jednostek organizacyjnych, z wyłączeniem spraw właściwych dla Instytucji Pośredniczącej, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 3 i 4.
2. Sekretarz Stanu Iwona Machałek wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania Departamentu Wychowania i Kształcenia Integracyjnego.
§ 7.
1) udziału w pracach Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji;
2) funkcjonowania publicznych i niepublicznych:
a) przedszkoli, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych,
b) szkół podstawowych, gimnazjów, liceów ogólnokształcących - z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych;
3) wychowania przedszkolnego;
4) upowszechniania i ochrony praw człowieka;
5) obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
6) przyjmowania uczniów do szkół;
7) organizacji roku szkolnego;
8) uspołeczniania szkoły, w tym rozwoju samorządności uczniowskiej;
9) oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;
10) systemu zewnętrznego oceniania, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;
11) religii i etyki;
12) mniejszości narodowych i etnicznych;
13) projektowania systemu nadzoru pedagogicznego, w tym ustalania szczegółowych zasad jego sprawowania oraz ich upowszechniania;
14) nadzoru nad działalnością kuratorów oświaty w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego;
15) ustalania organizacji nadzoru pedagogicznego nad szkołami, zespołami szkół i szkolnymi punktami konsultacyjnymi przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej;
16) kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, w stosunku do dyrektorów szkół i kierowników szkolnych punktów konsultacyjnych;
17) kształcenia nauczycieli, w tym rozwiązań systemowych w zakresie kształcenia nauczycieli i ich upowszechni ani a;
18) kwalifikacji wymaganych od nauczycieli;
19) uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego - nauczyciel;
20) doskonalenia nauczycieli;
21) funkcjonowania placówek doskonalenia nauczycieli oraz ich akredytacji;
22) funkcjonowania bibliotek pedagogicznych;
23) doradztwa metodycznego;
24) postępowań związanych z nadawaniem stopni awansu zawodowego nauczycieli;
25) orderów i odznaczeń państwowych, resortowych i nagród Ministra dla nauczycieli za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze;
26) tytułu honorowego profesora oświaty;
27) podstawy programowej wychowania przedszkolnego, podstawy programowej kształcenia ogólnego oraz programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania do kształcenia ogólnego;
28) wychowania do życia w rodzinie;
29) edukacji dla bezpieczeństwa i edukacji globalnej;
30) podręczników do kształcenia ogólnego, kształcenia zawodowego oraz kształcenia specjalnego;
31) podręczników dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz nauki języka regionalnego;
32) ramowych planów nauczania w kształceniu ogólnym;
33) statutów przedszkoli i szkół;
34) dokumentacji przebiegu nauczania;
35) świadectw i druków szkolnych w kształceniu ogólnym;
36) oddziałów międzynarodowych;
37) bibliotek szkolnych, w tym Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa;
38) współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz Centrum Badań Edukacyjnych i Innowacji (CERI);
39) badań edukacyjnych;
40) innowacji i eksperymentów w kształceniu ogólnym;
41) wspierania młodzieży uzdolnionej, w tym stypendiów oraz konkursów i olimpiad w zakresie kształcenia ogólnego;
42) edukacji informatycznej i informatyzacji szkół;
43) tworzenia w Polsce społeczeństwa informacyjnego;
44) nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji;
45) koordynacji kontaktów z jednostkami samorządu terytorialnego;
46) subwencjonowania jednostek samorządu terytorialnego;
47) sieci szkół i przedszkoli publicznych;
48) kontaktów ze związkami zawodowymi;
49) zatrudniania nauczycieli;
50) wynagradzania nauczycieli;
51) systemu awansu zawodowego nauczycieli;
52) praw i obowiązków nauczycieli;
53) stanowisk dyrektorów szkół i placówek oświatowych;
54) analizy ocen skutków regulacji przygotowywanych w Ministerstwie;
55) prac statystycznych i analitycznych z zakresu oświaty;
56) współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w zakresie programu INES;
57) systemu informacji oświatowej;
58) nadzoru nad Centrum Informatycznym Edukacji w zakresie utrzymania i rozwoju systemu informacji oświatowej;
59) projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie zadań nadzorowanych jednostek organizacyjnych, z wyłączeniem spraw właściwych dla Instytucji Pośredniczącej, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 3 i 4.
2. Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1) Departamentu Kształcenia Ogólnego;
2) Departamentu Podręczników, Programów i Innowacji;
3) Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym.
3. Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1) Centralną Komisją Egzaminacyjną, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;
2) Centrum Nauki Kopernik;
3) Instytutem Badań Edukacyjnych, z wyłączeniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz monitorowania losów absolwentów szkół prowadzących kształcenie zawodowe;
4) Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, z wyłączeniem kształcenia zawodowego oraz doradztwa zawodowego.
4. Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć wykonuje zadania wynikające z nadzoru pedagogicznego Ministra nad:
1) Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie;
2) Ośrodkiem Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą.
§ 8.
1) określonych w art. 25 ust. 4 ustawy o służbie cywilnej;
2) wynikających dla dyrektora generalnego z innych aktów normatywnych.
2. Dyrektor Generalny wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1) Departamentu Ekonomicznego;
2) Biura Administracyjnego;
3) Biura Kontroli;
4) Biura Organizacyjnego.
3. Dyrektor Generalny wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad Centrum Informatycznym Edukacji.
§ 9.
1) są upoważnieni do podejmowania decyzji i rozstrzygnięć w imieniu Ministra, z wyjątkiem rozstrzygnięć finansowych o znaczeniu strategicznym, w tym do wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń;
2) podejmują działania w celu zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w dziale administracji rządowej - oświata i wychowanie;
3) są upoważnieni do reprezentowania Ministra w postępowaniu sądowym i mogą udzielać dalszych pełnomocnictw do reprezentowania Ministra w postępowaniu sądowym;
4) sprawują koordynację i nadzór w odniesieniu do spraw objętych działalnością Ministerstwa, niezależnie od przynależności tych spraw do właściwości określonych komórek organizacyjnych Ministerstwa, współpracując ze sobą w sprawach zakresowo zbieżnych;
5) są upoważnieni do podpisywania pism kierujących projekty aktów normatywnych i innych dokumentów do uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji społecznych ze związkami zawodowymi, organizacjami pracodawców i innymi organizacjami;
6) są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierowanych do organów administracji rządowej w ramach opiniowania projektów aktów normatywnych i dokumentów rządowych;
7) są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierujących materiały przygotowane dla komisji i podkomisji parlamentarnych;
8) udzielają, w imieniu Ministra, odpowiedzi na interpelacje, zapytania i interwencje poselskie oraz oświadczenia i interwencje senatorskie w sprawach należących do zakresu działania nadzorowanych komórek organizacyjnych;
9) prowadzą nadzór merytoryczny nad sprawami związanymi z przygotowaniem postępowań o udzielenie zamówień publicznych oraz postępowań związanych z udzielaniem dotacji przez nadzorowane komórki organizacyjne Ministerstwa;
10) reprezentują Ministra wobec innych organów i instytucji państwowych oraz organizacji, stowarzyszeń i innych podmiotów wskazanych przez Ministra;
11) biorą udział w pracach zespołów, komisji, komitetów oraz gremiów wskazanych przez Ministra;
12) uczestniczą we współpracy z zagranicą, w tym w ramach Unii Europejskiej;
13) realizują zadania zlecone im bezpośrednio przez Ministra.
§ 10.
§ 11.
§ 12.
§ 13.
§ 14.
§ 15.
MINISTER EDUKACJI NARODOWEJ: DARIUSZ PIONTKOWSKI
1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. poz. 1055).
- Data ogłoszenia: 2019-07-16
- Data wejścia w życie: 2019-07-04
- Data obowiązywania: 2019-07-04
- Dokument traci ważność: 2020-03-04
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA