REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2014 poz. 22
ZARZĄDZENIE NR 31
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)
z dnia 22 października 2014 r.
w sprawie nadania statutu Szkolnemu Punktowi Konsultacyjnemu przy Ambasadzie RP w Dublinie z siedzibą w Waterford
Na podstawie § 6 ust. 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą (Dz. U. z 2014 r. poz. 454) zarządza się, co następuje:
MINISTER EDUKACJI NARODOWEJ |
Joanna Kluzik-Rostkowska |
|
1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej – oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1255).
Załącznik do zarządzenia nr 31 Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 22 października 2014 r. (Dz. Urz. MEN poz. 22)
STATUT
SZKOLNEGO PUNKTU KONSULTACYJNEGO
PRZY AMBASADZIE RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ W DUBLINIE
Z SIEDZIBĄ W WATERFORD
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Szkolny Punkt Konsultacyjny przy Ambasadzie Rzeczypospolitej Polskiej w Dublinie z siedzibą w Waterford, zwany dalej „punktem”, umożliwia uczniom uczęszczającym do szkół działających w systemie oświaty Republiki Irlandii, uzupełnianie wykształcenia w zakresie szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum ogólnokształcącego, zgodnie z planem nauczania uzupełniającego oraz programami nauczania uwzględniającymi ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkolnych punktów konsultacyjnych.
§ 2.1. Siedzibą punktu jest Waterford.
2. Zajęcia edukacyjne w punkcie są prowadzone w trybie stacjonarnym.
3. Nauka w punkcie jest bezpłatna.
4. Punkt może posługiwać się logo.
§ 3. Zadania związane z organizacją kształcenia w punkcie koordynuje Ośrodek Rozwoju Edukacji Polskiej za Granicą z siedzibą w Warszawie, zwany dalej „Ośrodkiem”.
Rozdział 2
Cele i zadania punktu
§ 4. Punkt realizuje cele i zadania określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą (Dz. U. z 2014 r. poz. 454), w szczególności:
1) zapewnia uczniom możliwość nauki w systemie kształcenia uzupełniającego;
2) ułatwia uczniom powracającym do Polski kontynuowanie nauki w polskim systemie oświaty;
3) podejmuje działania mające na celu podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej i językowej;
4) współpracuje ze stowarzyszeniami i organizacjami polskimi oraz polonijnymi wspierającymi rozwój polskiej kultury na obczyźnie.
§ 5.1. Punkt realizuje swoje cele i zadania poprzez:
1) prowadzenie zajęć edukacyjnych, zgodnie z ramami programowymi kształcenia uzupełniającego oraz planem nauczania uzupełniającego;
2) tworzenie środowiska sprzyjającego wszechstronnemu rozwojowi osobowemu uczniów;
3) organizowanie w ramach swojej działalności dydaktyczno-wychowawczej, poza obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi:
a) zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia,
b) imprez sportowych,
c) wycieczek przedmiotowych,
d) wycieczek krajoznawczo-turystycznych,
e) organizowanie spotkań z przedstawicielami świata kultury, sztuki i polityki z Polski i Republiki Irlandii;
4) współpracę w ramach swojej działalności ze stowarzyszeniami społeczno-kulturalnymi, placówkami oświatowymi, organizacjami młodzieżowymi, placówkami życia kulturalnego i religijnego, których celem jest umożliwienie uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, językowej i religijnej oraz rozwijanie umiejętności społecznych, tolerancji rasowej, narodowościowej i wyznaniowej.
2. W zakresie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów stosuje się przepisy w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. Szkoła nie przeprowadza sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i maturalnego oraz egzaminów poprawkowych związanych z promowaniem.
3. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.
4. W punkcie mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i inne organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej punktu.
5. Podjęcie działalności w punkcie przez stowarzyszenie lub inną organizację, o których mowa w ust. 4, wymaga uzyskania zgody kierownika punktu, wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady rodziców.
Rozdział 3
Warunki i tryb przyjmowania uczniów do punktu
§ 6.1. Do punktu przyjmowane są dzieci obywateli polskich czasowo przebywających w Republice Irlandii.
2. Warunkiem przyjęcia ucznia do punktu jest przedstawienie zaświadczenia o uczęszczaniu do szkoły działającej w systemie oświaty Republiki Irlandii.
3. Jeżeli punkt posiada wolne miejsca oraz odpowiednie warunki kadrowe, organizacyjne i finansowe, do punktu mogą być przyjmowane także dzieci obywateli polskich stale zamieszkujących za granicą oraz dzieci osób pochodzenia polskiego niebędących obywatelami polskimi.
§ 7.1. Kierownik punktu ustala zasady rekrutacji oraz harmonogram przyjmowania uczniów, obowiązujące w danym roku szkolnym i podaje je do wiadomości do końca czerwca poprzedniego roku szkolnego.
2. Nabór uczniów do punktu jest co roku ogłaszany przez kierownika punktu, zgodnie z zatwierdzonym arkuszem organizacji pracy punktu.
3. O przyjęciu ucznia do punktu decyduje kolejność zgłoszenia.
§ 8.1. Zajęcia w roku szkolnym rozpoczynają się w pierwszą sobotę września.
2. Zajęcia w roku szkolnym kończą się w ostatnią sobotę czerwca.
§ 9.1. Uczniowie, którzy bez uzasadnionej przyczyny i bez powiadomienia, nie rozpoczną nauki w punkcie do końca września, zostaną skreśleni z listy uczniów, zgodnie z trybem określonym w art. 39 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
2. Na zwolnione miejsce przyjmuje się ucznia z listy osób, które nie zostały przyjęte do szkoły z powodu braku miejsc.
Rozdział 4
Organy punktu i ich kompetencje
§ 10. Organami punktu są:
1) kierownik;
2) rada pedagogiczna;
3) rada rodziców;
4) samorząd uczniowski.
§ 11. Organy, o których mowa w § 10 pkt 2–4, działają zgodnie z uchwalonymi przez siebie regulaminami, które nie mogą być sprzeczne z niniejszym statutem.
§ 12.1 .Organy punktu współpracują ze sobą w celu:
1) stworzenia jak najlepszych warunków kształcenia i wychowania uczniów;
2) organizowania działalności pozaszkolnej;
3) rozwiązywania sytuacji konfliktowych powstałych w punkcie;
4) dbania o dobre imię i wizerunek punktu.
2. Spory powstałe pomiędzy organami, o których mowa w § 10 pkt 2–4, rozstrzyga kierownik punktu.
§ 13.1. Stanowisko kierownika punktu powierza i odwołuje z niego dyrektor Ośrodka.
2. Kierownik punktu odpowiada za działalność punktu, w szczególności:
1) kieruje procesem dydaktyczno-wychowawczym oraz odpowiada za jego realizację;
2) opracowuje do dnia 30 czerwca każdego roku arkusz organizacji pracy punktu;
3) ustala rozkład zajęć edukacyjnych;
4) zwołuje i przewodniczy zebraniom rady pedagogicznej;
5) realizuj e uchwały rady pedagogicznej;
6) współpracuje z innymi organami punktu;
7) sprawuje nadzór pedagogiczny nad nauczycielami zatrudnionymi w punkcie;
8) zatrudnia nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami;
9) wspiera nauczycieli w doskonaleniu zawodowym;
10) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza im odpowiednie warunki do nauki oraz harmonijnego i wszechstronnego rozwoju;
11) skreśla z listy uczniów, zgodnie z § 9 lub § 31 ust. 1 pkt 3 i ust. 2;
12) w szczególnie uzasadnionych przypadkach, może wystąpić do dyrektora Ośrodka z wnioskiem o wyrażenie zgody na prowadzenie obowiązkowych zajęć edukacyjnych w klasie liczącej mniej niż 7 uczniów;
13) interweniuje w przypadkach konfliktów w społeczności punktu;
14) podejmuje decyzje o odwołaniu zajęć edukacyjnych w szczególnych przypadkach;
15) dysponuje środkami finansowymi punktu zgodnie z planem rzeczowo-finansowym zatwierdzonym przez dyrektora Ośrodka;
16) prowadzi i przechowuje dokumentację punktu;
17) przechowuje pieczęć urzędową punktu;
18) reprezentuje punkt na zewnątrz.
§ 14.1. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w punkcie bez względu na wymiar czasu pracy.
2. Do kompetencji rady pedagogicznej należy w szczególności:
1) podejmowanie uchwały w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
2) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych;
3) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów;
4) przygotowanie projektu statutu punktu lub j ego zmiany;
5) uchwalanie statutu punktu;
6) opiniowanie arkusza organizacji pracy punktu, w tym rozkładu zajęć;
7) opiniowanie wniosków kierownika punktu w sprawie przyznawania nagród i odznaczeń pracownikom punktu;
8) ustalanie regulaminu swojej działalności.
§ 15. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci. Rodzice mają prawo do występowania do rady pedagogicznej, kierownika punktu i dyrektora Ośrodka z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw związanych z funkcjonowaniem punktu.
§ 16.1. W skład rady rodziców, która reprezentuje ogół rodziców uczniów, wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.
2. Wybory do oddziałowych rad rodziców przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców uczniów danego oddziału w każdym roku szkolnym.
3. W wyborach, o których mowa w ust. 2, jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic.
4. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności.
§ 17.1. Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie punktu.
2. Uczniowie w każdym oddziale wybierają spośród siebie, do końca września danego roku szkolnego, po jednym przedstawicielu do samorządu uczniowskiego, z zastrzeżeniem ust. 4.
3. Przedstawiciele samorządu uczniowskiego, o których mowa w ust. 2, opracowują projekt regulaminu samorządu uczniowskiego, który jest następnie uchwalany przez wszystkich uczniów punktu w głosowaniu równym i tajnym.
4. Regulamin samorządu uczniowskiego może przewidywać odmienny niż wymieniony w ust. 2 tryb wyboru przedstawicieli. Odmienny tryb wyboru przedstawicieli obowiązuje od następnych wyborów.
5. Samorząd uczniowski może przedstawiać radzie pedagogicznej, kierownikowi punktu oraz radzie rodziców wnioski i opinie we wszystkich sprawach punktu, w szczególności dotyczących podstawowych praw uczniów, takich jak:
1) prawo do zapoznania się z programami nauczania, z ich treściami, celami i stawianymi wymaganiami;
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce;
3) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu uczniowskiego.
6. Do zadań samorządu uczniowskiego należy w szczególności:
1) rozwijanie demokratycznych form współpracy uczniów i nauczycieli;
2) kształtowanie umiejętności zespołowego współdziałania;
3) współdziałanie z pozostałymi organami punktu;
4) dbanie o mienie punktu;
5) organizowanie pomocy koleżeńskiej uczniom mającym trudności w nauce;
6) rozstrzyganie sporów między uczniami oraz zapobieganie konfliktom między uczniami a nauczycielami;
7) dbanie o dobre imię i wizerunek punktu.
Rozdział 5
Organizacja pracy punktu
§ 18.1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji pracy punktu opracowany przez kierownika punktu i zatwierdzony przez dyrektora Ośrodka.
2. Tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych ustala kierownik punktu na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji, o którym mowa w ust. 1.
§ 19. Kierownik punktu, po uzgodnieniu z radą pedagogiczną, przedstawia dyrektorowi Ośrodka projekt organizacji roku szkolnego w punkcie, który uwzględnia organizację roku szkolnego w Irlandii.
§ 20.1. Zajęcia edukacyjne w punkcie są prowadzone oddzielnie dla każdego oddziału, jeżeli w oddziale jest co najmniej siedmiu uczniów.
2. Maksymalną liczbę uczniów w oddziale określa kierownik punktu uwzględniając warunki organizacyjne, lokalowe i finansowe punktu.
§ 21.1. Program nauczania realizowany jest przez każdego ucznia przez jeden dzień w tygodniu.
2. Kierownik punktu, w porozumieniu z radą rodziców, ustala sposób wykorzystania godzin lekcyjnych w ramach godzin do dyspozycji kierownika punktu.
§ 22.1. Podstawową formą pracy punktu są zajęcia edukacyjne prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny wymiar czasu zajęć, o którym mowa w przepisach w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą.
3. Czas trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych w klasach I–III szkoły podstawowej ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując jednocześnie ogólny wymiar zajęć, o którym mowa przepisach w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą.
4. Przerwy pomiędzy lekcjami trwają nie krócej niż 5 minut.
Rozdział 6
Biblioteka
§ 23. Punkt posiada bibliotekę, która służy realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych, doskonaleniu warsztatu pracy nauczycieli oraz popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
§ 24. Szczegółowe zasady pracy biblioteki ustalone są w regulaminie biblioteki.
Rozdział 7
Nauczyciele
§ 25. Kierownik punktu ustala zakres zadań oraz czas pracy wszystkich pracowników punktu.
§ 26. Kierownik punktu powierza każdy oddział jednemu z nauczycieli prowadzących obowiązkowe zajęcia edukacyjne w tym oddziale.
§ 27. Szczegółowe prawa i obowiązki nauczycieli określa regulamin organizacyjny punktu.
Rozdział 8
Prawa i obowiązki ucznia
§ 28.1. Uczeń ma prawo do:
1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia;
2) przejawiania własnej aktywności w zdobywaniu wiedzy;
3) informacji na temat wymagań programowych;
4) sprawiedliwej, jawnej i obiektywnej oceny postępów w nauce;
5) życzliwego, podmiotowego traktowania przez nauczycieli i pozostałych pracowników punktu;
6) zachowania i ochrony prywatności;
7) poszanowania swoich poglądów, swobody wyrażania myśli i przekonań, o ile nie naruszają one dóbr osobistych osób trzecich;
8) poszanowania swojej godności i nietykalności;
9) występowania z wnioskami do kierownika punktu i nauczycieli w sprawach dotyczących kształcenia, wychowania i opieki;
10) korzystania z doraźnej pomocy dydaktycznej nauczycieli;
11) składania do kierownika punktu skarg w przypadku naruszenia praw ucznia, w szczególności praw określonych w Konwencji o Prawach Dziecka; skarga powinna być rozpatrzona nie później niż w terminie 30 dni od dnia jej otrzymania.
2. Uczeń ma obowiązek:
1) przestrzegać statutu punktu;
2) na bieżąco śledzić informacje odnoszące się do organizacji procesu kształcenia;
3) przestrzegać przyjętych społecznie norm i zasad kultury;
4) respektować decyzje kierownika, a także podporządkowywać się uchwałom rady pedagogicznej;
5) dbać o dobre imię i wizerunek punktu;
§ 29.1. Ucznia można nagrodzić za:
1) bardzo dobre wyniki w nauce;
2) udział w konkursach i olimpiadach przedmiotowych;
3) działalność społeczną;
4) działalność na rzecz punktu.
2. Nagrodami, o których mowa w ust. 1, są:
1) list pochwalny do rodziców;
2) dyplom uznania;
3) nagroda rzeczowa.
3. Dyplom, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, otrzymuje uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał średnią ocen co najmniej 5,1.
4. Nagrodę rzeczową, o której mowa w ust. 2 pkt 3, otrzymuje uczeń, który uzyskał w wyniku klasyfikacji rocznej średnią ocen co najmniej 4,75.
§ 30. Szczegółowe prawa i obowiązki uczniów określa regulamin punktu.
§ 31.1 Za uchybienie obowiązkom ucznia, o których mowa w § 28 ust. 2 oraz w regulaminie szkoły, uczeń może być ukarany poprzez:
1) rozmowę dyscyplinującą, bądź list dyscyplinujący;
2) ustną lub pisemną naganę kierownika punktu;
3) skreślenie z listy uczniów.
2. Kierownik ma obowiązek powiadomić rodziców ucznia o zastosowaniu wobec niego kary lub skreśleniu z listy uczniów.
Rozdział 9
Ocenianie wewnątrzszkolne
§ 32. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
2) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
4) dostarczanie rodzicom i nauczycielom stałej informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach;
5) umożliwianie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
§ 33. Szczegółowe zasady oceniania wewnątrzszkolnego oraz promowania ustala rada pedagogiczna.
Rozdział 10
Postanowienia końcowe
§ 34. Uczniowie i absolwenci punktu otrzymują świadectwa szkolne wydawane zgodnie z przepisami w sprawie warunków i trybu wydawania świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych.
§ 35. Punkt używa pieczęci urzędowej zgodnie z przepisami w sprawie tablic i pieczęci urzędowych.
§ 36. W przypadku likwidacji punktu dokumentację i majątek przekazuje się organowi prowadzącemu lub placówce wskazanej przez ten organ.
§ 37. Statut punktu może być zmieniony na pisemny wniosek co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej złożony do kierownika punktu. Kierownik punktu ma obowiązek przedłożyć wniosek radzie pedagogicznej w ciągu czternastu dni od dnia otrzymania. Zmiany w statucie punktu są uchwalane większością 2/3 głosów.
- Data ogłoszenia: 2014-12-31
- Data wejścia w życie: 2014-10-22
- Data obowiązywania: 2014-10-22
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA