REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2009 nr 1 poz. 11
ZARZĄDZENIE Nr 12 MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 29 lipca 2009 r.
w sprawie nadania statutu Krajowemu Ośrodkowi Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej
Na podstawie § 3 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 kwietnia 2003 r. w sprawie warunków i trybu tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz organizacji i sposobu działania placówek doskonalenia nauczycieli, w tym zakresu ich działalności obowiązkowej oraz zadań doradców metodycznych, warunków i trybu powierzania nauczycielom zadań doradcy metodycznego (Dz. U. Nr 84, poz. 779) zarządza się, co następuje:
§ 1
Nadaje się statut Krajowemu Ośrodkowi Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 2
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Minister Edukacji Narodowej |
Katarzyna Hall |
Załącznik do zarządzenia nr 12 Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 29 lipca 2009 r. (poz. 11)
STATUT KRAJOWEGO OŚRODKA WSPIERANIA EDUKACJI ZAWODOWEJ I USTAWICZNEJ
§ 1
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, zwanym dalej „Ośrodkiem” jest centralną, publiczną placówką doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym działającą na podstawie:
1) ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.);
2) przepisów wydanych na podstawie art. 78 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
3) niniejszego statutu.
§ 2
Siedzibą Ośrodka jest Miasto Stołeczne Warszawa.
§ 3
Organem prowadzącym Ośrodek jest minister właściwy do spraw oświaty i wychowania zwany dalej „Ministrem”.
§ 4
1. Ośrodek jest państwową jednostką budżetową finansowaną przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
2. Dyrektor Ośrodka jest dysponentem trzeciego stopnia środków budżetu państwa w ramach części 30 – Oświata i wychowanie.
§ 5
Celem działania Ośrodka jest:
1) podejmowanie działań na rzecz jakości edukacji zgodnie z polityką oświatową państwa, w szczególności poprzez upowszechnianie i wspieranie idei uczenia się przez całe życie;
2) wspieranie zmian wprowadzanych w systemie oświaty poprzez realizowanie zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli kształcenia zawodowego oraz kształcenia osób dorosłych.
§ 6
1. Do zadań Ośrodka należy w szczególności:
1) rozpoznawanie i analiza potrzeb edukacyjnych nauczycieli kształcenia zawodowego oraz nauczycieli szkół dla dorosłych;
2) przygotowanie ogólnokrajowych programów doskonalenia zawodowego nauczycieli szkół zawodowych, nauczycieli szkół dla dorosłych oraz doradców zawodowych, opracowywanie materiałów edukacyjnych oraz przygotowanie kadry dla realizacji tych programów;
3) realizacja ogólnokrajowych programów doskonalenia zawodowego nauczycieli publicznych placówek doskonalenia, zakładów kształcenia nauczycieli oraz nadzoru pedagogicznego w zakresie dotyczącym kształcenia zawodowego i ustawicznego;
4) przygotowanie metodyczne nauczycieli do wprowadzania w edukacji zawodowej programów modułowych i pakietów edukacyjnych oraz upowszechnianie tej formuły w kształceniu;
5) projektowanie, wdrażanie i promowanie innowacyjnych projektów z zakresu kształcenia zawodowego i ustawicznego, w tym kształcenia na odległość;
6) organizowanie doskonalenia doradców metodycznych przedmiotów zawodowych;
7) tworzenie i rozwijanie ogólnokrajowego systemu informacji pedagogicznej w zakresie kształcenia zawodowego i ustawicznego, w tym opracowywanie materiałów diagnostycznych, analitycznych i prognostycznych dotyczących doskonalenia nauczycieli, tworzenia baz danych i banków informacji;
8) monitorowanie, inspirowanie, przygotowywanie materiałów oraz projektów rozwiązań systemowych w dziedzinie programów nauczania i podręczników szkolnych do kształcenia zawodowego;
9) opracowywanie przykładowych programów nauczania dla zawodów, w tym programów o strukturach modułowych i pakietów edukacyjnych, propagowanie idei opracowywania przez szkoły własnych programów nauczania dla zawodów;
10) prowadzenie biblioteki programów nauczania i podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego;
11) inspirowanie i koordynowanie działań mających na celu podnoszenie jakości pracy nauczycieli kształcenia zawodowego i ustawicznego;
12) współpraca z partnerami krajowymi na rzecz podnoszenia jakości kształcenia zawodowego i ustawicznego, w tym organami prowadzącymi publiczne placówki doskonalenia nauczycieli, publiczne placówki kształcenia w formach pozaszkolnych oraz innymi instytucjami prowadzącymi statutową działalność oświatową w powyższym zakresie;
13) współpraca w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli z partnerami zagranicznymi, w szczególności z instytucjami i organizacjami państw Unii Europejskiej;
14) współpraca w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli szkolnictwa zawodowego i ustawicznego z kuratoriami oświaty, Centralną Komisją Egzaminacyjną oraz okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi;
15) opracowanie i publikacja materiałów informacyjnych i metodycznych oraz promowanie działalności innowacyjnej, w tym prowadzenie działalności wydawniczej.
2. Ośrodek może także wykonywać inne zadania w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli zlecane i finansowane przez Ministra.
§ 7
1. Ośrodkiem kieruje dyrektor.
2. Kandydata na stanowisko dyrektora Ośrodka wyłania się w drodze konkursu.
3. Komisję konkursową powołuje Minister zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 78 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.).
4. Wyłonienie nauczyciela zatrudnionego w Ośrodku do składu komisji konkursowej następuje w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy zatrudnionych w Ośrodku pracowników.
5. Kandydat na stanowisko dyrektora Ośrodka powinien spełniać wymagania określone w odrębnych przepisach.
6. Stanowisko dyrektora Ośrodka powierza i z niego odwołuje Minister.
7. Do zadań dyrektora Ośrodka należy w szczególności:
1) kierowanie pracą Ośrodka;
2) dokonywanie czynności prawnych z zakresu prawa pracy na zasadach określonych odrębnymi przepisami;
3) określenie regulaminu organizacyjnego Ośrodka;
4) opracowywanie i przedkładanie Ministrowi planów i sprawozdań, o których mowa w § 8;
5) zarządzanie majątkiem i funduszami Ośrodka;
6) sprawowanie nadzoru pedagogicznego;
7) reprezentowanie Ośrodka.
§ 8
Dyrektor Ośrodka przedstawia Ministrowi:
1) plan pracy na kolejny rok, w terminie do 31 października roku poprzedzającego;
2) sprawozdanie z wykonania planu pracy na dany rok, w terminie do 31 marca następnego roku;
3) plany i sprawozdania finansowe, zgodnie z odrębnymi przepisami;
4) wieloletni plan doskonalenia zawodowego nauczycieli zatrudnionych w Ośrodku oraz w terminie do 31 marca danego roku sprawozdanie ze sposobu wykorzystywania środków przyznanych na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli w poprzednim roku zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 9
1. W Ośrodku mogą być utworzone stanowiska wicedyrektorów,
2. Stanowiska wicedyrektorów, po zasięgnięciu opinii Ministra, powierza i z nich odwołuje dyrektor Ośrodka.
3. Zakres zadań wicedyrektorów określa dyrektor Ośrodka.
4. Wskazany przez dyrektora Ośrodka wicedyrektor zastępuje go w czasie jego nieobecności.
§ 10
W Ośrodku tworzy się stanowisko głównego księgowego na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§ 11
1. W Ośrodku tworzy się następujące merytoryczne komórki organizacyjne:
1) Wydział Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli;
2) Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego;
3) Wydział Poradnictwa Zawodowego;
4) Wydział Rozwoju Programów.
2. W skład Ośrodka wchodzą również komórki organizacyjne o charakterze administracyjnym, ekonomicznym i obsługowym:
1) Wydział Administracyjno-Finansowy;
2) Samodzielne stanowisko pracy do spraw osobowych.
3. W Ośrodku mogą być ponadto tworzone inne komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska.
4. Liczbę, nazwę i zadania komórek, o których mowa w ust. 3, określa regulamin organizacyjny Ośrodka.
5. Liczbę stanowisk w komórkach organizacyjnych, o których mowa w ust. 1 i 2, a także ich zadania szczegółowe, określa regulamin organizacyjny Ośrodka.
§ 12
1. W Ośrodku tworzy się stanowiska kierowników wydziałów, o których mowa w § 11 ust. 1 i 2 pkt 1.
2. Na stanowiskach, o których mowa w ust. 1 mogą być zatrudnieni nauczyciele konsultanci i specjaliści z wykształceniem wyższym, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
3. Kierownik realizuje zadania w określonych przez dyrektora Ośrodka zakresie, a w szczególności:
1) kieruje pracą komórki organizacyjnej;
2) ustala projekty planów pracy komórki organizacyjnej;
3) planuje wysokość środków finansowych niezbędnych do realizacji planów, o których mowa w pkt 2;
4) sporządza coroczne sprawozdania z realizacji zadań przypisanych komórce organizacyjnej.
§ 13
1. W Ośrodku są zatrudniani nauczyciele konsultanci, specjaliści niebędący nauczycielami, pracownicy inżynieryjno-techniczni, administracji i obsługi, zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Na stanowiskach konsultantów mogą być zatrudnieni nauczyciele, którzy ukończyli kursy kwalifikacyjne przygotowujące do pracy edukatorskiej oraz inni nauczyciele, posiadający:
1) kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w placówce doskonalenia;
2) stopień nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego;
3) co najmniej pięcioletni staż pracy pedagogicznej.
3. Na stanowiskach specjalistów niebędących nauczycielami mogą być zatrudnione osoby z wykształceniem wyższym, posiadające kompetencje niezbędne do realizacji zadań statutowych.
4. Zakres zadań pracowników Ośrodka wynika z zadań komórki organizacyjnej, w której pracownik jest zatrudniony.
- Data ogłoszenia: 2009-08-25
- Data wejścia w życie: 2009-07-29
- Data obowiązywania: 2010-12-15
- Dokument traci ważność: 2013-02-13
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA