REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2008 nr 1 poz. 6
ZARZĄDZENIE Nr 10 MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 9 maja 2008 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Edukacji Narodowej
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1
W załączniku do zarządzenia Nr 1 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 stycznia 2008 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Edukacji Narodowej wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 5 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W skład Ministerstwa wchodzi Gabinet Polityczny Ministra (GPM) oraz następujące komórki organizacyjne:
1) Departament Ekonomiczny (DE);
2) Departament Funduszy Strukturalnych (DFS);
3) Departament Komunikacji Społecznej (DKS);
4) Departament Kształcenia Ogólnego i Wychowania (DKOW);
5) Departament Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego (DKZU);
6) Departament Prawny (DP);
7) Departament Programów Nauczania i Podręczników (DPN);
8) Departament Strategii (DS);
9) Departament Współpracy Międzynarodowej (DWM);
10) Departament Zwiększania Szans Edukacyjnych (DZSE);
11) Biuro Administracyjne (BA);
12) Biuro Kadr i Szkolenia (BKS);
13) Biuro Kontroli i Audytu (BKA);
14) Biuro Organizacyjne (BO);
15) Biuro Spraw Obronnych (BSO);
16) Biuro Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego (BWE);
17) Stanowisko do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych (SON).”;
2) w § 20 po pkt 21 dodaje się pkt 21a w brzmieniu:
„21a) placówek i organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży;”;
3) § 21 otrzymuje brzmienie:
„§ 21. Do zakresu działania Departamentu Kształcenia Ogólnego i Wychowania (DKOW) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:
1) wspierania wychowawczej funkcji szkoły, w tym szkolnego programu wychowawczego;
2) funkcjonowania społecznych organów w szkołach i placówkach;
3) przygotowania „Narodowego Planu Działań na Rzecz Dzieci i Młodzieży na lata 2008–2012”;
4) funkcjonowania publicznych i niepublicznych:
a) szkół podstawowych i gimnazjów, z wyłączeniem specjalnych,
b) liceów ogólnokształcących i dwuletnich uzupełniających liceów ogólnokształcących dla dzieci i młodzieży;
5) standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w zakresie kształcenia ogólnego;
6) ramowych planów nauczania w zakresie kształcenia ogólnego;
7) funkcjonowania systemu zewnętrznego oceniania w zakresie kształcenia ogólnego;
8) warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych;
9) organizacji kształcenia mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługujących się językiem regionalnym;
10) organizacji nauczania religii w przedszkolach i szkołach;
11) ustalania wzorów świadectw i innych druków szkolnych oraz zasad ich wydawania, z wyłączeniem wzorów świadectw i innych druków szkolnych dotyczących kształcenia zawodowego i ogólnozawodowego oraz kształcenia dorosłych;
12) obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
13) sieci publicznych szkół podstawowych, gimnazjów i liceów ogólnokształcących dla dzieci i młodzieży;
14) współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego oraz organami administracji rządowej będącymi organami prowadzącymi szkół i placówek oświatowych w zakresie bezpiecznych i higienicznych warunków nauczania, w tym bezpieczeństwa wyposażenia szkół oraz bezpieczeństwa pracy pracowników;
15) sporządzania analiz statystycznych wypadków uczniów w szkołach, opracowywania wniosków oraz kierunków działalności profilaktycznej w tym zakresie;
16) oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów, w tym egzaminu maturalnego oraz egzaminu dojrzałości;
17) nadzoru nad Centralną Komisją Egzaminacyjną i okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi, z wyłączeniem egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz egzaminów eksternistycznych;
18) legalizacji świadectw i zaświadczeń wydawanych przez okręgowe komisje egzaminacyjne;
19) matury międzynarodowej;
20) dokumentacji przebiegu nauczania;
21) działalności innowacyjnej i eksperymentalnej;
22) organizacji roku szkolnego;
23) przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad w zakresie kształcenia ogólnego;
24) ramowych statutów publicznych szkół podstawowych, gimnazjów i liceów ogólnokształcących dla dzieci i młodzieży;
25) indywidualnego programu lub toku nauki;
26) wspierania młodzieży uzdolnionej, w tym stypendiów dla uczniów wybitnie uzdolnionych;
27) współpracy z jednostkami organizacyjnymi Ministerstwa Obrony Narodowej, w zakresie przysposobienia obronnego młodzieży szkolnej;
28) obozów przysposobienia obronnego i zawodów sportowo-obronnych;
29) zasad i warunków udzielania i cofania zezwolenia na założenie szkoły lub placówki publicznej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną;
30) ustalania szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego;
31) kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratorów oświaty oraz przestrzegania obowiązujących przepisów w zakresie problematyki należącej do właściwości departamentu;
32) wspomagania kuratorów oświaty w realizacji zadań w zakresie problematyki należącej do właściwości departamentu, w tym przez organizowanie narad, szkoleń i konferencji we współpracy z właściwymi departamentami;
33) organizacji kuratoriów oświaty;
34) współpracy z wojewodami w wyłanianiu w drodze konkursów kandydatów na stanowiska kuratorów oświaty, a także powoływaniem na te stanowiska i odwoływaniem z nich;
35) ustalania we współpracy z właściwymi departamentami priorytetowych zadań dla kuratorów oświaty z zakresu sprawowanego przez nich nadzoru pedagogicznego;
36) rozwiązań systemowych w zakresie kształcenia i doskonalenia nauczycieli;
37) założeń organizacyjnych, programowych oraz zasad kształcenia nauczycieli, w tym określania standardów kształcenia nauczycieli w zakładach kształcenia nauczycieli;
38) potrzeb kadrowych oświaty oraz rozmiarów i kierunków kształcenia nauczycieli, w tym:
a) kształcenia nauczycieli w kolegiach nauczycielskich i nauczycielskich kolegiach języków obcych,
b) zapotrzebowania na nauczycieli określonych specjalności;
39) realizacji programów międzynarodowych w zakresie kształcenia i doskonalenia nauczycieli, w tym współpracy z instytucjami zagranicznymi oraz z ambasadami w zakresie kształcenia i doskonalenia nauczycieli oraz w sprawach nauczycielskich kolegiów języków obcych, a także udziału w realizacji ogólnopolskich programów doskonalenia nauczycieli języków obcych;
40) kwalifikacji wymaganych od nauczycieli;
41) tworzenia, przekształcania i likwidowania zakładów kształcenia nauczycieli, specjalności i systemów kształcenia w zakładach kształcenia nauczycieli;
42) nadzoru pedagogicznego nad zakładami kształcenia nauczycieli;
43) kursów kwalifikacyjnych dla nauczycieli, w tym wydawania zgód na prowadzenie przez zakłady kształcenia nauczycieli i centralne placówki doskonalenia nauczycieli kursów kwalifikacyjnych dla nauczycieli;
44) doradztwa metodycznego dla nauczycieli;
45) systemu akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli;
46) współpracy z centralnymi placówkami doskonalenia nauczycieli w zakresie realizacji zadań związanych z doskonaleniem i kształceniem nauczycieli;
47) analizy, oceny i zatwierdzania do realizacji planów pracy centralnych placówek doskonalenia nauczycieli oraz oceny sprawozdań z ich realizacji;
48) realizacji przez szkoły wyższe i inne podmioty programów kształcenia i doskonalenia nauczycieli;
49) programów kształcenia i doskonalenia nauczycieli realizowanych przez podmioty spoza sektora finansów publicznych;
50) funkcjonowania bibliotek pedagogicznych;
51) uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego – nauczyciel;
52) potwierdzania uzyskanych w Polsce kwalifikacji do wykonywania zawodu nauczyciela osobom ubiegającym się o pracę w tym zawodzie w:
a) innych państwach członkowskich Unii Europejskiej,
b) państwach poza Unią Europejską;
52) zasad wykorzystywania środków na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli;
53) wykorzystywania środków na realizację ogólnokrajowych zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli szkół i placówek prowadzonych przez Ministra;
54) organizacji i zasad działania placówek doskonalenia nauczycieli;
55) nadzoru nad:
a) Centralnym Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli,
b) Instytutem Badań Edukacyjnych;
56) realizacji projektów edukacyjnych w ramach SPO RZL dla projektów wybieranych w trybie pozakonkursowym, stosownie do zakresu obowiązków Beneficjenta, określonych w Poradniku dla Beneficjenta SPO RZL;
57) współpracy z Departamentem Współpracy Międzynarodowej i Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji w zakresie realizacji programów „Uczenie się przez całe życie” i „Młodzież w działaniu”.”;
4) w § 22 po pkt 11 dodaje się pkt 11a w brzmieniu:
„11a) doradztwa zawodowego;”;
5) po § 23 dodaje się § 23a w brzmieniu:
„§ 23a. Do zakresu działania Departamentu Programów Nauczania i Podręczników (DPN) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:
1) podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego;
2) ustalania i prowadzenia procedur dopuszczania do użytku szkolnego programów wychowania przedszkolnego, programów kształcenia ogólnego i podręczników;
3) monitorowania oferty programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania i podręczników;
4) wykazu rzeczoznawców do spraw programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania i podręczników w zakresie kształcenia ogólnego;
5) finansowania podręczników i książek pomocniczych do kształcenia specjalnego oraz dla mniejszości narodowych i etnicznych, w tym koordynacji wydawania, zakupów i dystrybucji;
6) zakresu prawa celnego i podatkowego, dotyczącego podręczników, książek pomocniczych i wyposażenia dydaktycznego szkół;
7) filmów dydaktycznych finansowanych przez Ministerstwo;
8) inicjowania badań i działań w zakresie uzupełniania i doskonalenia wyposażenia szkół i placówek oświatowych oraz upowszechniania standardów wyposażenia medialnego szkół;
9) upowszechniania wiedzy ekologicznej oraz problemów ochrony środowiska, w tym koordynowania współpracy międzynarodowej w edukacji ekologicznej;
10) ustalania i prowadzenia procedur zalecania środków dydaktycznych do użytku szkolnego w zakresie przedmiotów ogólnokształcących, w tym ustalania i prowadzenia listy rzeczoznawców upoważnionych do opiniowania środków dydaktycznych oraz prowadzenia wykazu środków dydaktycznych zaleconych do użytku szkolnego;
11) zadań wynikających z porozumień i umów podpisanych z Urzędem Miasta Stołecznego Warszawy w sprawie Centrum Nauki „Kopernik”;
12) kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratorów oświaty oraz przestrzegania obowiązujących przepisów w zakresie problematyki należącej do właściwości departamentu;
13) wspomagania kuratorów oświaty w realizacji zadań w zakresie problematyki należącej do właściwości departamentu, w tym przez organizowanie narad, szkoleń i konferencji;
14) realizacji projektów edukacyjnych w ramach SPO RZL dla projektów wybieranych w trybie pozakonkursowym, stosownie do zakresu obowiązków Beneficjenta, określonych w Poradniku dla Beneficjenta SPO RZL;
15) współpracy z Departamentem Współpracy Międzynarodowej i Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji w zakresie realizacji programów „Uczenie się przez całe życie” i „Młodzież w działaniu”.”;
6) w § 26:
a) pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, w tym funkcjonowania publicznych i niepublicznych:
a) przedszkoli specjalnych oraz z oddziałami integracyjnymi,
b) szkół podstawowych, gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych – specjalnych, integracyjnych oraz z oddziałami integracyjnymi,
c) specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych i ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych;”.
b) pkt 10 otrzymuje brzmienie:
„10) pomocy psychologiczno-pedagogicznej i poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego w przedszkolach, szkołach i placówkach;”,
c) uchyla się pkt 5, 11 i 24.
§ 2
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Minister Edukacji Narodowej |
Katarzyna Hall |
- Data ogłoszenia: 2008-06-30
- Data wejścia w życie: 2008-05-09
- Data obowiązywania: 2008-05-09
- Dokument traci ważność: 2009-04-29
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA