REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2022 poz. 66
ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI1)
z dnia 22 lipca 2022 r.
w sprawie wyznaczenia koordynatorów do spraw dostępności w Ministerstwie Edukacji i Nauki oraz określenia ich zadań
Na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1062 oraz z 2022 r. poz. 975 i 1079) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1) koordynatora do spraw dostępności architektonicznej w zakresie działu administracji rządowej - oświata i wychowanie - Pana Macieja Wilczyńskiego, naczelnika Wydziału Administracyjno-Technicznego Edukacji w Biurze Dyrektora Generalnego;
2) koordynatora do spraw dostępności architektonicznej w zakresie działu administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka - Pana Sławomira Papugę, radcę w Wydziale Administracyjno-Technicznym Nauki w Biurze Dyrektora Generalnego;
3) koordynatora do spraw dostępności cyfrowej w zakresie działu administracji rządowej - oświata i wychowanie - Pana Piotra Zielińskiego, głównego specjalistę w Wydziale Komunikacji w Biurze Ministra;
4) koordynatora do spraw dostępności cyfrowej w zakresie działu administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka - Pana Piotra Zielińskiego, głównego specjalistę w Wydziale Komunikacji w Biurze Ministra;
5) koordynatora do spraw dostępności informacyjno-komunikacyjnej - Pana Daniela Kołodziejskiego, naczelnika Wydziału Organizacji w Biurze Dyrektora Generalnego.
§ 2.
1) wsparcie osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do usług świadczonych przez Ministerstwo;
2) przygotowanie wkładów do planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przez Ministerstwo, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, zwanej dalej „ustawą", zgodnie z wymaganiami określonymi w art. 6 ustawy;
3) koordynowanie wdrożenia planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przez Ministerstwo, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy;
4) monitorowanie wdrażania planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przez Ministerstwo, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy;
5) przygotowanie wkładów do raportu o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Ministerstwie, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy, zawierającego także informacje zbiorcze o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie działalności jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Edukacji i Nauki lub przez niego nadzorowanych;
6) przygotowanie wkładów do sprawozdań dotyczących zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie działalności Ministerstwa, o których mowa w art. 12 ustawy;
7) opiniowanie, na wniosek kierujących komórkami organizacyjnymi w Ministerstwie, umów, o których mowa w art. 4 ust. 3 ustawy, w zakresie określania warunków służących zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
8) monitorowanie działalności Ministerstwa w zakresie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
2. Do zadań koordynatorów, o których mowa w § 1 pkt 1 i 2, w zakresie właściwości danego koordynatora, należy w szczególności zapewnienie:
1) wolnych od barier poziomych i pionowych przestrzeni komunikacyjnych budynków Ministerstwa;
2) instalacji urządzeń lub zastosowania środków technicznych i rozwiązań architektonicznych w budynkach Ministerstwa, które umożliwiają dostęp do wszystkich pomieszczeń, z wyłączeniem pomieszczeń technicznych;
3) informacji na temat rozkładu pomieszczeń w budynkach Ministerstwa, co najmniej w sposób wizualny i dotykowy lub głosowy;
4) wstępu do budynków Ministerstwa osobie korzystającej z psa asystującego, o którym mowa w art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 573 i 1981 oraz z 2022 r. poz. 558);
5) możliwości ewakuacji z budynków Ministerstwa osób ze szczególnymi potrzebami lub ich uratowania w inny sposób;
6) instalacji w budynkach Ministerstwa urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących, w szczególności pętli indukcyjnych, systemów FM lub urządzeń opartych o inne technologie, których celem jest wspomaganie słyszenia.
3. Do zadań koordynatorów, o których mowa w § 1 pkt 3 i 4, w zakresie właściwości danego koordynatora, należy w szczególności zapewnienie:
1) spełnienia wymagań określonych w ustawie z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. poz. 848 oraz z 2022 r. poz. 1002), w tym:
a) zapewnienie spełnienia przez strony internetowe Ministerstwa lub aplikacje mobilne będące w posiadaniu Ministerstwa wymagań określonych w załączniku do ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych,
b) sporządzanie i publikowanie deklaracji dostępności stron internetowych Ministerstwa lub aplikacji mobilnych będących w posiadaniu Ministerstwa,
c) dokonywanie przeglądu i aktualizacji deklaracji dostępności stron internetowych Ministerstwa lub aplikacji mobilnych będących w posiadaniu Ministerstwa do dnia 31 marca każdego roku oraz niezwłocznie w każdym przypadku, gdy strona internetowa lub aplikacja mobilna podlega zmianom mogącym mieć wpływ na jej dostępność cyfrową,
d) weryfikowanie aktualności wykazów, o których mowa w art. 14 ust. 4 ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, w zakresie stron internetowych Ministerstwa lub aplikacji mobilnych będących w posiadaniu Ministerstwa oraz informowanie ministra właściwego do spraw informatyzacji o konieczności ich zmiany lub uzupełnienia, w terminie 30 dni od dnia publikacji tych wykazów;
2) na stronie internetowej Ministerstwa informacji o zakresie jego działalności - w postaci elektronicznego pliku zawierającego tekst odczytywalny maszynowo, nagrania treści w polskim języku migowym oraz informacji w tekście łatwym do czytania.
4. Do zadań koordynatora, o którym mowa w § 1 pkt 5, należy w szczególności zapewnienie:
1) obsługi w Ministerstwie z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się, o których mowa w art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. z 2017 r. poz. 1824 oraz z 2022 r. poz. 583 i 830), lub przez wykorzystanie zdalnego dostępu online do usługi tłumacza przez strony internetowe i aplikacje;
2) komunikacji z Ministerstwem na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami, w formie określonej w tym wniosku.
5. Koordynator, o którym mowa w § 1 pkt 5, jest odpowiedzialny również za:
1) opracowanie, na podstawie wkładów, o których mowa w ust. 1 pkt 2, w uzgodnieniu z pozostałymi koordynatorami, planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przez Ministerstwo, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy;
2) publikację, zgodnie z art. 14 ust. 5 ustawy, planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przez Ministerstwo, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy;
3) opracowanie, na podstawie wkładów, o których mowa w ust. 1 pkt 5, w uzgodnieniu z pozostałymi koordynatorami, raportu o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Ministerstwie, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy;
4) przekazanie do ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego co 4 lata, najpóźniej do dnia 31 marca danego roku, raportu o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Ministerstwie, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy;
5) publikację, zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy, raportu o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Ministerstwie, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy;
6) opracowanie, na podstawie wkładów, o których mowa w ust. 1 pkt 6, w uzgodnieniu z pozostałymi koordynatorami, sprawozdań dotyczących zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie działalności Ministerstwa, o których mowa w art. 12 ustawy;
7) przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego sprawozdań dotyczących zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie działalności Ministerstwa, o których mowa w art. 12 ustawy;
8) koordynowanie opiniowania, na wniosek kierujących komórkami organizacyjnymi w Ministerstwie, umów, o których mowa w art. 4 ust. 3 ustawy, w zakresie określania warunków służących zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
§ 3.
§ 4.
§ 5.
Minister Edukacji i Nauki: P. Czarnek
1) Minister Edukacji i Nauki kieruje działami administracji rządowej - oświata i wychowanie oraz szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 18).
- Data ogłoszenia: 2022-07-22
- Data wejścia w życie: 2022-07-22
- Data obowiązywania: 2023-06-15
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA