REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2022 poz. 37

ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI

z dnia 6 maja 2022 r.

w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji i Nauki

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178, 1192, 1535 i 2105 oraz z 2022 r. poz. 655 i 857) i art. 25 ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1233, 2447 i 2448 oraz z 2022 r. poz. 655) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Minister Edukacji i Nauki, zwany dalej "Ministrem", kieruje działalnością Ministerstwa Edukacji i Nauki, zwanego dalej "Ministerstwem", i ustala podstawowe kierunki polityki w zakresie oświaty i wychowania oraz szkolnictwa wyższego i nauki.

§ 2.

1. Sekretarze stanu w Ministerstwie wykonują powierzone im czynności w imieniu Ministra w ramach:

1) zakresu działania Ministra określonego w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 18);

2) zadań Ministra wynikających z przepisów prawa regulujących obszar oświaty i wychowania oraz system szkolnictwa wyższego i nauki;

3) ogólnych zadań ministrów wynikających z innych aktów normatywnych.

2. Sekretarze stanu i Dyrektor Generalny Ministerstwa współdziałają przy realizacji ustawowych zadań Ministra przez:

1) uzgadnianie podejmowanych inicjatyw;

2) wzajemne informowanie się o kluczowych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz o kierunkowych rozstrzygnięciach.

3. Ilekroć w przepisach zarządzenia jest mowa o członkach Kierownictwa Ministerstwa należy przez to rozumieć Ministra, sekretarzy stanu, Dyrektora Generalnego Ministerstwa i Szefa Gabinetu Politycznego Ministra.

§ 3.

1. Minister podpisuje pisma kierowane do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka i Wicemarszałków Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka i Wicemarszałków Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Przewodniczącego Trybunału Stanu, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, ministrów i kierowników urzędów centralnych, posłów i senatorów oraz pisma kierowane do Sekretarza Rady Ministrów w sprawach projektów dokumentów rządowych wnoszonych do rozpatrzenia przez Radę Ministrów.

2. Do wyłącznej kompetencji Ministra zastrzega się:

1) akceptowanie projektów ustaw, rozporządzeń i uchwał Rady Ministrów oraz rozporządzeń i zarządzeń Prezesa Rady Ministrów, których opracowanie należy do właściwości Ministra, a także strategii, programów i polityk, kierowanych przez Ministra do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania;

2) występowanie do Prezesa Rady Ministrów o powołanie osób na określone stanowiska lub funkcje albo o odwołanie z tych stanowisk lub funkcji, w ramach właściwości wynikającej z przepisów prawa;

3) powoływanie i wyznaczanie osób na określone stanowiska lub funkcje oraz odwoływanie z tych stanowisk lub funkcji i cofanie wyznaczenia na nie, w ramach właściwości wynikającej z przepisów prawa.

3. W zastępstwie Ministra:

1) rozporządzenia,

2) zarządzenia, z wyłączeniem zarządzeń w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa oraz zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa,

3) komunikaty i obwieszczenia

- podpisuje Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski, a w przypadku jego nieobecności - Sekretarz Stanu Marzena Machałek.

4. W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego i Sekretarza Stanu Marzeny Machałek, w zastępstwie Ministra akty prawne, o których mowa w ust. 3, podpisuje Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki, a w przypadku jego nieobecności - Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek.

5. W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego, Sekretarza Stanu Marzeny Machałek, Sekretarza Stanu Włodzimierza Bernackiego i Sekretarza Stanu Wojciecha Murdzka, w zastępstwie Ministra akty prawne, o których mowa w ust. 3, podpisuje Sekretarz Stanu Tomasz Rzymkowski.

6. Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki, a w przypadku jego nieobecności - osoba wyznaczona do jego zastępowania, koordynuje realizację zadań w zakresie współpracy z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej oraz z ich organami.

§ 4.

1. Ministra zastępuje Sekretarz Stanu Marzena Machałek, a w przypadku jej nieobecności - Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki.

2. W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Marzeny Machałek i Sekretarza Stanu Włodzimierza Bernackiego, Ministra zastępuje Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski.

3. W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Marzeny Machałek, Sekretarza Stanu Włodzimierza Bernackiego i Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego, Ministra zastępuje Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek.

4. W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Marzeny Machałek, Sekretarza Stanu Włodzimierza Bernackiego, Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego i Sekretarza Stanu Wojciecha Murdzka, Ministra zastępuje Sekretarz Stanu Tomasz Rzymkowski.

5. Zastępstwa sekretarzy stanu odbywają się według następujących zasad:

1) Sekretarza Stanu Marzenę Machałek zastępuje Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski;

2) Sekretarza Stanu Włodzimierza Bernackiego zastępuje Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek;

3) Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego zastępuje Sekretarz Stanu Marzena Machałek;

4) Sekretarza Stanu Wojciecha Murdzka zastępuje Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki;

5) Sekretarza Stanu Tomasza Rzymkowskiego zastępuje Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki.

6. Minister może ustalić inny porządek zastępstw członków Kierownictwa Ministerstwa.

§ 5.

1. Sekretarze stanu, w ramach powierzonych im zakresów czynności:

1) uczestniczą w tworzeniu polityki rozwoju i innowacyjności, w celu zapewnienia spójności działań służących powiązaniu zadań realizowanych przez podmioty systemu szkolnictwa wyższego i nauki, a także przedsiębiorców, na rzecz wzrostu gospodarczego i rozwoju działalności innowacyjnej;

2) sprawują nadzór nad załatwianiem spraw w Ministerstwie;

3) współpracują z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej oraz z ich organami;

4) reprezentują Ministra przed organami administracji publicznej i instytucjami państwowymi oraz wobec organizacji, stowarzyszeń i innych podmiotów;

5) są upoważnieni do wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń, do udzielania odpowiedzi na skargi wnoszone na podstawie przepisów o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, do wnoszenia środków odwoławczych oraz innych pism procesowych w postępowaniach przed sądami administracyjnymi i powszechnymi oraz Sądem Najwyższym, a także pism przedsądowych w sprawach cywilnych i pism w postępowaniach egzekucyjnych;

6) są upoważnieni do reprezentowania Ministra w postępowaniu sądowym i mogą udzielać dalszych pełnomocnictw do reprezentowania Ministra w postępowaniu sądowym;

7) uczestniczą w planowaniu i realizacji budżetu państwa w części 28 - Szkolnictwo wyższe i nauka oraz w części 30 - Oświata i wychowanie;

8) podejmują działania w celu zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w działach administracji rządowej - oświata i wychowanie oraz szkolnictwo wyższe i nauka;

9) są upoważnieni do podejmowania, w imieniu Ministra, decyzji i rozstrzygnięć, z wyjątkiem rozstrzygnięć finansowych o znaczeniu strategicznym;

10) są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierujących projekty aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania;

11) są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierowanych do organów administracji rządowej w ramach opiniowania projektów aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych;

12) są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierujących materiały przygotowane dla komisji i podkomisji sejmowych i senackich;

13) udzielają, w imieniu Ministra, odpowiedzi na interpelacje, zapytania i interwencje poselskie oraz oświadczenia i interwencje senatorskie w sprawach należących do zakresu działania nadzorowanych komórek organizacyjnych Ministerstwa;

14) prowadzą nadzór merytoryczny nad sprawami związanymi z przygotowaniem postępowań o udzielenie zamówień publicznych i postępowań związanych z przyznawaniem i rozliczaniem dotacji przez nadzorowane komórki organizacyjne Ministerstwa;

15) są upoważnieni do podpisywania pism do Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, przesyłających opracowane w Ministerstwie stanowiska Rządu do poselskich projektów ustaw i projektów ustaw wnoszonych do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej przez inne podmioty, którym przysługuje inicjatywa ustawodawcza.

2. Sekretarze stanu i Dyrektor Generalny Ministerstwa wykonują powierzone im zadania przy pomocy dyrektorów i nadzorowanych komórek organizacyjnych Ministerstwa.

§ 6.

1. Minister sprawuje nadzór nad działalnością:

1) Biura Ministra;

2) Centrum Transformacji Cyfrowej;

3) Departamentu Prawa Oświatowego;

4) Departamentu Prawa Szkolnictwa Wyższego i Nauki;

5) Gabinetu Politycznego Ministra.

2. Ministrowi podlega bezpośrednio pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, inspektor ochrony danych i kierownik komórki audytu wewnętrznego.

§ 7.

1. Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Marzeny Machałek należą w szczególności sprawy:

1) udziału w pracach Komitetu Społecznego Rady Ministrów;

2) pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Działań 2.10, 2.11, 2.13, 2.14 i 2.15 w ramach Osi Priorytetowej II Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (PO WER);

3) pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Priorytetu III Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 (PO KL), w tym nadzoru nad Instytucją Pośredniczącą II stopnia;

4) koordynacji działań w ramach polityki spójności w obszarze oświaty i wychowania oraz współpracy z Komisją Europejską w tym zakresie;

5) funduszy strukturalnych w obszarze oświaty i wychowania;

6) programu wspólnotowego "Erasmus+" oraz Europejskiego Korpusu Solidarności;

7) współpracy z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji;

8) projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie zadań jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania;

9) Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w zakresie realizacji reformy A3.1 i inwestycji A3.1.1;

10) projektowania kierunków rozwoju systemu oświaty w Polsce oraz tworzenia, implementacji i monitorowania rządowych dokumentów strategicznych, w tym dotyczących realizacji celów Strategii Europa 2020;

11) polityki uczenia się przez całe życie oraz Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji;

12) kształcenia zawodowego młodzieży i dorosłych w systemie szkolnym oraz ustalania prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy;

13) klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego i klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego;

14) podstawy programowej kształcenia w zawodach, podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego i programów nauczania z zakresu kształcenia zawodowego;

15) egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;

16) doradztwa zawodowego w systemie oświaty;

17) działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w zakresie kształcenia zawodowego i kształcenia dorosłych;

18) edukacji ustawicznej osób dorosłych, w tym akredytacji kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych;

19) procesu kopenhaskiego oraz współpracy z instytucjami europejskimi w zakresie rozwoju kształcenia zawodowego i ustawicznego;

20) kształcenia na odległość w formach pozaszkolnych;

21) turniejów i olimpiad w zakresie kształcenia zawodowego;

22) funkcjonowania placówek kształcenia ustawicznego i centrów kształcenia zawodowego;

23) wychowawczej i opiekuńczej funkcji szkół i placówek;

24) bezpieczeństwa w szkołach i placówkach;

25) funkcjonowania:

a) przedszkoli specjalnych i integracyjnych,

b) szkół specjalnych i integracyjnych,

c) poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych poradni specjalistycznych,

d) młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych oraz ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych,

e) placówek oświatowo-wychowawczych,

f) placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,

g) placówek artystycznych,

h) gabinetów profilaktyki zdrowotnej;

26) kształcenia specjalnego i edukacji włączającej;

27) poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

28) resocjalizacji oraz profilaktyki społecznej i zdrowotnej;

29) wychowania do życia w rodzinie;

30) upowszechniania i ochrony praw dziecka, w tym realizacji działań wynikających z Konwencji o Prawach Dziecka;

31) zagospodarowania czasu wolnego uczniów oraz organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży;

32) systemu pomocy materialnej i pozamaterialnej dla uczniów oraz programów rządowych z zakresu wyrównywania szans edukacyjnych.

2. Sekretarz Stanu Marzena Machałek wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:

1) Departamentu Funduszy Strukturalnych;

2) Departamentu Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego;

3) Departamentu Wychowania i Edukacji Włączającej.

3. Sekretarz Stanu Marzena Machałek wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:

1) Centralną Komisją Egzaminacyjną, w zakresie egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;

2) Instytutem Badań Edukacyjnych, z wyłączeniem badań edukacyjnych w obszarze oświaty i wychowania;

3) Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, w zakresie kształcenia zawodowego i doradztwa zawodowego oraz edukacji włączającej.

§ 8.

1. Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Włodzimierza Bernackiego należą w szczególności sprawy:

1) monitorowania wdrażania reformy szkolnictwa wyższego i nauki;

2) pełnienia funkcji kierownika jednostki kontrolującej i jednostki kontrolowanej;

3) dyscypliny finansów publicznych;

4) odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli akademickich, w tym sprawy komisji dyscyplinarnej przy ministrze właściwym do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, komisji dyscyplinarnej przy Radzie Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz rzeczników dyscyplinarnych powołanych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki;

5) organizacji systemu prowadzenia działalności naukowej, prowadzenia analiz systemowych i planowania strategicznego na potrzeby Ministra i Ministerstwa;

6) ewaluacji jakości działalności naukowej i przyznawania kategorii naukowych, sporządzania wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych oraz wykazu wydawnictw recenzowanych monografii naukowych uwzględnianych przy tej ewaluacji oraz współpracy z Komisją Ewaluacji Nauki;

7) przyznawania i rozliczania środków finansowych na:

a) inwestycje związane z działalnością naukową,

b) utrzymanie aparatury naukowo-badawczej lub stanowisk badawczych, unikatowych w skali kraju oraz specjalnej infrastruktury informatycznej, mających istotne znaczenie dla realizacji polityki naukowej państwa;

8) programów "Inicjatywa doskonałości - uczelnia badawcza", "Regionalna inicjatywa doskonałości" oraz programów i przedsięwzięć Ministra, których obsługę zapewnia Departament Nauki, w tym sprawy przyznawania i rozliczania środków finansowych przyznanych w ramach tych programów i przedsięwzięć;

9) realizacji zadań związanych z organizacją i funkcjonowaniem Polskiej Akademii Nauk;

10) kształcenia doktorantów i ewaluacji jakości kształcenia w szkołach doktorskich;

11) współpracy z:

a) Krajową Reprezentacją Doktorantów i organizacjami doktorantów,

b) Polsko-Amerykańską Komisją Fulbrighta;

12) przyznawania, przekazywania i rozliczania środków finansowych na finansowanie inwestycji związanych z kształceniem w uczelniach publicznych;

13) ustanawiania oraz obsługi programów i przedsięwzięć Ministra, w tym nadzoru nad realizacją zadań związanych z:

a) przyznawaniem i rozliczaniem środków finansowych przeznaczonych na finansowanie projektów w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w ramach programów i przedsięwzięć Ministra, w tym dedykowanych wsparciu humanistyki oraz projektów mających na celu upowszechnianie nauki w zakresie realizacji zadań odpowiednio podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki oraz innych jednostek organizacyjnych działających na rzecz upowszechniania nauki,

b) przyznawaniem i rozliczaniem pomocy de minimis na działalność upowszechniającą naukę prowadzoną przez podmioty systemu szkolnictwa wyższego i nauki oraz inne jednostki organizacyjne działające na rzecz upowszechniania nauki;

14) działań promocyjnych związanych z realizacją zadań, o których mowa w pkt 13.

2. Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:

1) Departamentu Kontroli i Audytu;

2) Departamentu Nauki;

3) Departamentu Programów Naukowych i Inwestycji.

3. Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:

1) Centrum Nauki Kopernik, w zakresie wynikającym z umowy o utworzeniu wspólnej instytucji kultury i w zakresie rozliczania środków przyznanych w ramach umowy na realizację inicjatywy SOWA;

2) Narodowym Centrum Nauki;

3) Narodowym Muzeum Techniki w Warszawie, w zakresie wynikającym z umowy o utworzeniu wspólnej instytucji kultury;

4) Polską Akademią Nauk, w zakresie wykonywania budżetu państwa w części 67 - Polska Akademia Nauk.

§ 9.

1. Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego należą w szczególności sprawy:

1) udziału w pracach Stałego Komitetu Rady Ministrów;

2) funkcjonowania publicznych i niepublicznych:

a) przedszkoli, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych,

b) szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych;

3) wychowania przedszkolnego;

4) upowszechniania i ochrony praw człowieka;

5) obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;

6) przyjmowania uczniów do szkół;

7) organizacji roku szkolnego;

8) statutów przedszkoli i szkół;

9) oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;

10) systemu zewnętrznego oceniania, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;

11) religii i etyki;

12) mniejszości narodowych i etnicznych;

13) projektowania systemu nadzoru pedagogicznego, w tym ustalania szczegółowych zasad jego sprawowania oraz ich upowszechniania;

14) nadzoru i koordynacji wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju, w tym nadzorowania działalności kuratorów oświaty w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego;

15) ustalania organizacji nadzoru pedagogicznego nad szkołami polskimi, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655), szkołami i zespołami szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 2 lit. c tej ustawy;

16) kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą w stosunku do dyrektorów szkół i kierowników szkół polskich, o których mowa w pkt 15;

17) kształcenia nauczycieli, w tym rozwiązań systemowych w zakresie kształcenia nauczycieli i ich upowszechniania;

18) kwalifikacji wymaganych od nauczycieli;

19) uznawania kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego nauczyciela nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej;

20) doskonalenia nauczycieli;

21) funkcjonowania placówek doskonalenia nauczycieli i ich akredytacji;

22) funkcjonowania bibliotek pedagogicznych;

23) doradztwa metodycznego;

24) postępowań związanych z nadawaniem stopni awansu zawodowego nauczycieli;

25) orderów i odznaczeń państwowych, resortowych i nagród Ministra dla nauczycieli za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze;

26) tytułu honorowego profesora oświaty;

27) podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego oraz programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania do kształcenia ogólnego;

28) edukacji dla bezpieczeństwa, wiedzy ekologicznej i edukacji globalnej;

29) podręczników do kształcenia ogólnego, zawodowego i specjalnego oraz podręczników dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym;

30) rzeczoznawców do spraw podręczników;

31) ramowych planów nauczania w zakresie kształcenia ogólnego;

32) dokumentacji przebiegu nauczania oraz świadectw i druków szkolnych w kształceniu ogólnym;

33) szkół dwujęzycznych, szkół z oddziałami dwujęzycznymi, oddziałów międzynarodowych i oddziałów przygotowania wojskowego;

34) szkół z oddziałami sportowymi, z oddziałami mistrzostwa sportowego oraz szkół sportowych i mistrzostwa sportowego;

35) bibliotek szkolnych, w tym Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa;

36) współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w ramach działalności Rady Zarządzającej Centrum Badań Edukacyjnych i Innowacji (CERI) oraz Komitetu Polityki Edukacyjnej;

37) badań edukacyjnych;

38) wspierania młodzieży uzdolnionej, w tym stypendiów oraz konkursów i olimpiad w zakresie kształcenia ogólnego;

39) edukacji informatycznej i informatyzacji szkół oraz wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji w zakresie Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020- 2024 - "Aktywna tablica";

40) realizacji zadań Ministra wynikających z art. 44a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe w zakresie zapewnienia cyfrowych materiałów edukacyjnych umożliwiających realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego;

41) działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w zakresie kształcenia ogólnego;

42) kontaktów ze związkami zawodowymi w zakresie oświaty;

43) zatrudniania, awansu i pragmatyki zawodowej nauczycieli;

44) stanowisk dyrektorów szkół i placówek oświatowych;

45) koordynacji kontaktów z jednostkami samorządu terytorialnego;

46) subwencjonowania jednostek samorządu terytorialnego;

47) sieci szkół i przedszkoli publicznych;

48) prac statystycznych i analitycznych z obszaru oświaty i wychowania;

49) systemu informacji oświatowej.

2. Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:

1) Departamentu Kształcenia Ogólnego;

2) Departamentu Programów Nauczania i Podręczników;

3) Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym.

3. Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:

1) Centralną Komisją Egzaminacyjną, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie i egzaminów eksternistycznych;

2) Informatycznym Centrum Edukacji i Nauki, w zakresie systemu informacji oświatowej;

3) Instytutem Badań Edukacyjnych, w zakresie badań edukacyjnych w obszarze oświaty i wychowania;

4) Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, z wyłączeniem kształcenia zawodowego i doradztwa zawodowego oraz edukacji włączającej.

§ 10.

1. Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Wojciecha Murdzka należą w szczególności sprawy:

1) udziału w pracach:

a) Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji,

b) Komitetu do Spraw Europejskich,

c) Komitetu Koordynacyjnego do spraw Polityki Rozwoju,

d) Komitetu do Spraw Umów Offsetowych i Komitetu Offsetowego oraz zawierania i wykonywania umów offsetowych, w zakresie właściwości Ministra;

2) związane z wykonywaniem zadań dysponenta części budżetowych, których dysponentem jest Minister;

3) planowania i realizacji budżetu państwa w części 28 - Szkolnictwo wyższe i nauka oraz w części 30 - Oświata i wychowanie, a także planowania budżetu państwa w części 67 - Polska Akademia Nauk;

4) przyznawania subwencji na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz potencjału badawczego, a także zwiększeń tych subwencji;

5) przyznawania i rozliczania dotacji na zadania związane z zapewnieniem osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na studia, do szkół doktorskich, kształceniu na studiach i w szkołach doktorskich lub prowadzeniu działalności naukowej;

6) opracowywania, opiniowania i aktualizacji dokumentów programowych i strategicznych w obszarach innowacyjności oraz szkolnictwa wyższego i nauki;

7) programów ramowych Unii Europejskiej w zakresie badań naukowych, rozwoju i innowacji oraz współpracy z jednostkami wspomagającymi;

8) nadzoru nad wdrażaniem projektów w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki, finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej;

9) Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w obszarze nauki;

10) informatyzacji szkolnictwa wyższego i nauki, w tym Zintegrowanego Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POLon;

11) zadań Ministra wynikających z ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o wspieraniu działalności naukowej z Funduszu Polskiej Nauki (Dz. U. z 2021 r. poz. 1060 i 2140);

12) zadań z zakresu Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego i Europejskiej Przestrzeni Badawczej, w tym związanych z rozwojem europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego oraz Procesu Bolońskiego;

13) działalności centrów transferu technologii, akademickich inkubatorów przedsiębiorczości, centrów naukowo-przemysłowych działających w szczególności w formie klastrów, parków technologicznych i platform technologicznych, w zakresie transferu technologii i upowszechniania nauki oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej lub know-how związanego z tymi wynikami, a także instytucji pośredniczących oraz innych instytucji wspierających działania proinnowacyjne;

14) realizacji obowiązków wynikających z ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r. poz. 1057), w tym przez udział w projektowaniu i realizacji strategii rozwoju, oraz z ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818);

15) przedsięwzięcia "Dydaktyczna inicjatywa doskonałości", programu "Doktorat wdrożeniowy", innych programów i przedsięwzięć Ministra, których obsługę zapewnia Departament Innowacji i Rozwoju;

16) prac w ramach Polsko-Amerykańskiej Rady do spraw Innowacji;

17) koordynacji realizacji polityki kosmicznej Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie właściwości Ministra;

18) nadzoru nad realizacją zadań wynikających z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego oraz współpracy w tym zakresie z Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;

19) uczelni, w zakresie zgodności działania z prawem i spełniania warunków do prowadzenia studiów;

20) tworzenia, przekształcania i likwidacji uczelni;

21) przebiegu studiów, tytułów zawodowych, dyplomów ukończenia studiów i suplementów do dyplomów, świadectw ukończenia studiów podyplomowych, świadectw dyplomowanego specjalisty i dyplomowanego specjalisty technologa;

22) studentów;

23) zadań Ministra w zakresie systemu:

a) świadczeń dla studentów i doktorantów na studiach doktoranckich,

b) kredytów studenckich;

24) przyznawania stypendiów Ministra dla studentów oraz wybitnych młodych naukowców;

25) przyznawania nagród Ministra za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, dydaktycznej, wdrożeniowej lub organizacyjnej albo za całokształt dorobku;

26) federacji podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki;

27) pragmatyki zawodowej nauczycieli akademickich;

28) wynagrodzeń pracowników uczelni publicznych, w tym ustalania wysokości wynagrodzeń rektorów;

29) współpracy z:

a) Parlamentem Studentów Rzeczypospolitej Polskiej i organizacjami studenckimi,

b) Polską Komisją Akredytacyjną,

c) konferencjami rektorów,

d) Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;

30) współpracy ze związkami zawodowymi pracowników szkolnictwa wyższego i nauki oraz dialogu społecznego.

2. Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:

1) Departamentu Budżetu i Finansów;

2) Departamentu Innowacji i Rozwoju;

3) Departamentu Szkolnictwa Wyższego.

3. Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:

1) Centrum Łukasiewicz;

2) Narodowym Centrum Badań i Rozwoju;

3) Ośrodkiem Przetwarzania Informacji - Państwowym Instytutem Badawczym, z wyłączeniem spraw w zakresie koordynacji zadań dotyczących cyfryzacji systemów oświaty oraz szkolnictwa wyższego i nauki, projektów cyfrowych lub innowacyjnych i polityk publicznych z tych obszarów, a także rozwoju oprogramowania;

4) uczelniami i federacjami podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki.

§ 11.

1. Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Tomasza Rzymkowskiego należą w szczególności sprawy:

1) pełnienia funkcji zastępcy Współprzewodniczącego Rady Organizacji "Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży";

2) działań na rzecz rozwoju i utrzymania dwustronnej i wielostronnej współpracy z zagranicą w obszarze oświaty i wychowania;

3) przygotowywania projektów umów i porozumień międzynarodowych w obszarze oświaty i wychowania, a także w zakresie młodzieży, i ich negocjowania oraz koordynowania realizacji tych umów i porozumień;

4) promocji polskiego systemu oświaty i wychowania oraz upowszechniania języka polskiego jako języka obcego za granicą;

5) oświaty polonijnej;

6) współpracy z organizacjami polonijnymi;

7) polityki migracyjnej w obszarze oświaty i wychowania;

8) współpracy międzynarodowej dzieci i młodzieży;

9) nadzoru nad wykonywaniem Konwencji o Statucie Szkół Europejskich;

10) przyjmowania do szkół i placówek oświatowych osób niebędących obywatelami polskimi oraz kształcenia uczniów przybywających z zagranicy;

11) organizowania kursów języka polskiego i kursów adaptacyjnych dla repatriantów;

12) koordynacji spraw związanych z prowadzeniem europejskiego dialogu usystematyzowanego z młodzieżą;

13) działań na rzecz rozwoju i utrzymania dwustronnej i wielostronnej współpracy z zagranicą w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki, w tym działań mających na celu wzmocnienie umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego i nauki;

14) systemu urzędowego poświadczania znajomości języka polskiego jako obcego i nauki języka polskiego w szkołach wyższych poza granicami Polski;

15) systemu uznawalności wykształcenia i koordynacji systemu uznawania kwalifikacji zawodowych w Polsce;

16) przygotowywania projektów umów i porozumień międzynarodowych w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki i ich negocjowania oraz koordynowania realizacji tych umów i porozumień;

17) koordynacji współpracy z organami i instytucjami Unii Europejskiej, Rady Europy oraz Polskim Komitetem do spraw UNESCO;

18) polityki migracyjnej w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki.

2. Sekretarz Stanu Tomasz Rzymkowski wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania Departamentu Współpracy Międzynarodowej.

3. Sekretarz Stanu Tomasz Rzymkowski wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:

1) Narodową Agencją Wymiany Akademickiej;

2) Ośrodkiem Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą.

§ 12.

1. Dyrektor Generalny Ministerstwa zapewnia funkcjonowanie Ministerstwa, warunki do jego działania i organizację pracy oraz realizuje politykę personalną Ministerstwa na podstawie i w zakresie określonym w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej oraz w innych aktach normatywnych.

2. Dyrektor Generalny Ministerstwa wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania Biura Dyrektora Generalnego.

3. Dyrektor Generalny Ministerstwa wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad Informatycznym Centrum Edukacji i Nauki, w zakresie obsługi informatycznej Ministerstwa.

4. Dyrektor Generalny Ministerstwa wykonuje zadania dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia w części 28 - Szkolnictwo wyższe i nauka oraz w części 30 - Oświata i wychowanie.

§ 13.

1. Szef Gabinetu Politycznego Ministra kieruje pracą Gabinetu Politycznego Ministra.

2. Do zakresu czynności Szefa Gabinetu Politycznego Ministra należą w szczególności sprawy:

1) zapewnienia zgodności działań realizowanych przez Ministerstwo z celami i zadaniami polityki państwa w obszarze oświaty i wychowania oraz szkolnictwa wyższego i nauki;

2) współpracy z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej, Radą Ministrów, organami administracji rządowej, organami samorządu terytorialnego, partiami politycznymi, związkami zawodowymi i organizacjami społecznymi;

3) doradzania Ministrowi w bieżącej działalności politycznej;

4) analizowania i oceny procesów oraz wydarzeń społecznych, politycznych i ekonomicznych;

5) współpracy z zagranicą, w zakresie niezastrzeżonym dla sekretarzy stanu.

§ 14.

1. Jeżeli realizacja zadania wymaga współdziałania sekretarzy stanu, realizację tego zadania koordynuje Sekretarz Stanu Marzena Machałek.

2. Spory kompetencyjne między członkami Kierownictwa Ministerstwa rozstrzyga Minister.

§ 15.

Traci moc zarządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 18 marca 2021 r. w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji i Nauki (Dz. Urz. MEiN poz. 39 i 108).

§ 16.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Minister Edukacji i Nauki: P. Czarnek

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA