REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2021 poz. 39
ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI
z dnia 18 marca 2021 r.
w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji i Nauki
Na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178) i art. 25 ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 265 i 285 oraz z 2021 r. poz. 464) zarządza się, co następuje:
§ 1.
§ 2.
1) zakresu działania Ministra określonego w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. poz. 1848 i 2335);
2) zadań Ministra wynikających z przepisów prawa regulujących obszar oświaty i wychowania oraz system szkolnictwa wyższego i nauki;
3) ogólnych zadań ministrów wynikających z innych aktów normatywnych.
2. Sekretarze stanu i Dyrektor Generalny Ministerstwa współdziałają przy realizacji ustawowych zadań Ministra przez:
1) uzgadnianie podejmowanych inicjatyw;
2) wzajemne informowanie się o kluczowych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz o kierunkowych rozstrzygnięciach.
3. Ilekroć w przepisach zarządzenia jest mowa o członkach Kierownictwa Ministerstwa należy przez to rozumieć Ministra, sekretarzy stanu, Dyrektora Generalnego Ministerstwa i Szefa Gabinetu Politycznego Ministra.
§ 3.
2. Do wyłącznej kompetencji Ministra zastrzega się:
1) akceptowanie projektów ustaw, rozporządzeń i uchwał Rady Ministrów oraz rozporządzeń i zarządzeń Prezesa Rady Ministrów, których opracowanie należy do właściwości Ministra, a także strategii, programów i polityk, kierowanych przez Ministra do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania;
2) występowanie do Prezesa Rady Ministrów o powołanie osób na określone stanowiska lub funkcje albo o odwołanie z tych stanowisk lub funkcji, w ramach właściwości wynikającej z przepisów prawa;
3) powoływanie i wyznaczanie osób na określone stanowiska lub funkcje oraz odwoływanie z tych stanowisk lub funkcji i cofanie wyznaczenia na nie, w ramach właściwości wynikającej z przepisów prawa.
3. Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski podpisuje w zastępstwie Ministra rozporządzenia, zarządzenia, komunikaty i obwieszczenia.
4. Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki, a w przypadku jego nieobecności - osoba wyznaczona do jego zastępowania, koordynuje realizację zadań w zakresie współpracy z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej oraz z ich organami.
§ 4.
2. W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Marzeny Machałek i Sekretarza Stanu Włodzimierza Bernackiego, Ministra zastępuje Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski.
3. W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Marzeny Machałek, Sekretarza Stanu Włodzimierza Bernackiego i Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego, Ministra zastępuje Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek.
4. W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Marzeny Machałek, Sekretarza Stanu Włodzimierza Bernackiego, Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego i Sekretarza Stanu Wojciecha Murdzka, Ministra zastępuje Sekretarz Stanu Tomasz Rzymkowski.
5. Zastępstwa sekretarzy stanu odbywają się według następujących zasad:
1) Sekretarza Stanu Marzenę Machałek zastępuje Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski;
2) Sekretarza Stanu Włodzimierza Bernackiego zastępuje Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek;
3) Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego zastępuje Sekretarz Stanu Marzena Machałek;
4) Sekretarza Stanu Wojciecha Murdzka zastępuje Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki;
5) Sekretarza Stanu Tomasza Rzymkowskiego zastępuje Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki.
6. Minister może ustalić inny porządek zastępstw członków Kierownictwa Ministerstwa.
§ 5.
1) uczestniczą w tworzeniu polityki rozwoju i innowacyjności, w celu zapewnienia spójności działań służących powiązaniu zadań realizowanych przez podmioty systemu szkolnictwa wyższego i nauki, a także przedsiębiorców, na rzecz wzrostu gospodarczego i rozwoju działalności innowacyjnej;
2) sprawują nadzór nad załatwianiem spraw w Ministerstwie;
3) współpracują z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej oraz z ich organami;
4) reprezentują Ministra przed organami administracji publicznej i instytucjami państwowymi oraz wobec organizacji, stowarzyszeń i innych podmiotów;
5) są upoważnieni do wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń, do udzielania odpowiedzi na skargi wnoszone na podstawie przepisów o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, do wnoszenia środków odwoławczych oraz innych pism procesowych w postępowaniach przed sądami administracyjnymi i powszechnymi oraz Sądem Najwyższym, a także pism przedsądowych w sprawach cywilnych i pism w postępowaniach egzekucyjnych;
6) są upoważnieni do reprezentowania Ministra w postępowaniu sądowym i mogą udzielać dalszych pełnomocnictw do reprezentowania Ministra w postępowaniu sądowym;
7) uczestniczą w planowaniu i realizacji budżetu państwa w części 28 - Szkolnictwo wyższe i nauka oraz w części 30 - Oświata i wychowanie;
8) podejmują działania w celu zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w działach administracji rządowej - oświata i wychowanie oraz szkolnictwo wyższe i nauka;
9) są upoważnieni do podejmowania, w imieniu Ministra, decyzji i rozstrzygnięć, z wyjątkiem rozstrzygnięć finansowych o znaczeniu strategicznym;
10) są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierujących projekty aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania;
11) są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierowanych do organów administracji rządowej w ramach opiniowania projektów aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych;
12) są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierujących materiały przygotowane dla komisji i podkomisji sejmowych i senackich;
13) udzielają, w imieniu Ministra, odpowiedzi na interpelacje, zapytania i interwencje poselskie oraz oświadczenia i interwencje senatorskie w sprawach należących do zakresu działania nadzorowanych komórek organizacyjnych Ministerstwa;
14) prowadzą nadzór merytoryczny nad sprawami związanymi z przygotowaniem postępowań o udzielenie zamówień publicznych i postępowań związanych z przyznawaniem i rozliczaniem dotacji przez nadzorowane komórki organizacyjne Ministerstwa;
15) są upoważnieni do podpisywania pism do Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, przesyłających opracowane w Ministerstwie stanowiska Rządu do poselskich projektów ustaw i projektów ustaw wnoszonych do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej przez inne podmioty, którym przysługuje inicjatywa ustawodawcza.
2. Sekretarze stanu i Dyrektor Generalny Ministerstwa wykonują powierzone im zadania przy pomocy dyrektorów i nadzorowanych komórek organizacyjnych Ministerstwa.
§ 6.
1) Biura Ministra;
2) Departamentu Informacji i Promocji;
3) Gabinetu Politycznego Ministra.
2. Ministrowi podlega bezpośrednio pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, inspektor ochrony danych i kierownik komórki audytu wewnętrznego.
§ 7.
1) udziału w pracach Komitetu Społecznego Rady Ministrów;
2) pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Działań 2.10, 2.11, 2.13, 2.14 i 2.15 w ramach Osi Priorytetowej II Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (PO WER);
3) pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Priorytetu III Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 (PO KL), w tym nadzoru nad Instytucją Pośredniczącą II stopnia;
4) koordynacji działań w ramach polityki spójności w obszarze oświaty i wychowania oraz współpracy z Komisją Europejską w tym zakresie;
5) funduszy strukturalnych w obszarze oświaty i wychowania;
6) programu wspólnotowego "Erasmus+" oraz Europejskiego Korpusu Solidarności;
7) współpracy z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji;
8) projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie zadań jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania;
9) projektowania kierunków rozwoju systemu oświaty w Polsce oraz tworzenia, implementacji i monitorowania rządowych dokumentów strategicznych, w tym dotyczących realizacji celów Strategii Europa 2020;
10) polityki uczenia się przez całe życie oraz Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji;
11) kształcenia zawodowego młodzieży i dorosłych w systemie szkolnym oraz ustalania prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy;
12) klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego i klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego;
13) podstawy programowej kształcenia w zawodach, podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego i programów nauczania z zakresu kształcenia zawodowego;
14) egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;
15) doradztwa zawodowego w systemie oświaty;
16) działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w zakresie kształcenia zawodowego i kształcenia dorosłych;
17) edukacji ustawicznej osób dorosłych, w tym akredytacji kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych;
18) procesu kopenhaskiego oraz współpracy z instytucjami europejskimi w zakresie rozwoju kształcenia zawodowego i ustawicznego;
19) kształcenia na odległość w formach pozaszkolnych;
20) turniejów i olimpiad w zakresie kształcenia zawodowego;
21) funkcjonowania placówek kształcenia ustawicznego i centrów kształcenia zawodowego;
22) wychowawczej i opiekuńczej funkcji szkół i placówek;
23) bezpieczeństwa w szkołach i placówkach;
24) funkcjonowania:
a) przedszkoli specjalnych i integracyjnych,
b) szkół specjalnych i integracyjnych,
c) poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych poradni specjalistycznych,
d) młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych oraz ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych,
e) placówek oświatowo-wychowawczych,
f) placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,
g) placówek artystycznych,
h) gabinetów profilaktyki zdrowotnej;
25) kształcenia specjalnego i edukacji włączającej;
26) poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
27) resocjalizacji oraz profilaktyki społecznej i zdrowotnej;
28) wychowania do życia w rodzinie;
29) upowszechniania i ochrony praw dziecka, w tym realizacji działań wynikających z Konwencji o Prawach Dziecka;
30) zagospodarowania czasu wolnego uczniów oraz organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży;
31) systemu pomocy materialnej i pozamaterialnej dla uczniów oraz programów rządowych z zakresu wyrównywania szans edukacyjnych.
2. Sekretarz Stanu Marzena Machałek wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1) Departamentu Funduszy Strukturalnych;
2) Departamentu Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego;
3) Departamentu Wychowania i Edukacji Włączającej.
3. Sekretarz Stanu Marzena Machałek wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1) Centralną Komisją Egzaminacyjną, w zakresie egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;
2) Instytutem Badań Edukacyjnych, z wyłączeniem badań edukacyjnych w obszarze oświaty i wychowania;
3) Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, w zakresie kształcenia zawodowego oraz doradztwa zawodowego.
§ 8.
1) monitorowania wdrażania reformy szkolnictwa wyższego i nauki;
2) pełnienia funkcji kierownika jednostki kontrolującej i jednostki kontrolowanej;
3) realizacji Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji;
4) dyscypliny finansów publicznych;
5) odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli akademickich, w tym sprawy komisji dyscyplinarnej przy ministrze właściwym do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, komisji dyscyplinarnej przy Radzie Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz rzeczników dyscyplinarnych powołanych przez Ministra;
6) organizacji systemu prowadzenia działalności naukowej i koordynowania spraw związanych z prowadzeniem analiz systemowych oraz planowaniem strategicznym na potrzeby Ministra i Ministerstwa;
7) ewaluacji jakości działalności naukowej i przyznawania kategorii naukowych, sporządzania wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych oraz wykazu wydawnictw recenzowanych monografii naukowych uwzględnianych przy tej ewaluacji oraz współpracy z Komisją Ewaluacji Nauki;
8) przyznawania i rozliczania środków finansowych na:
a) inwestycje związane z działalnością naukową,
b) utrzymanie aparatury naukowo-badawczej lub stanowisk badawczych, unikatowych w skali kraju oraz specjalnej infrastruktury informatycznej, mających istotne znaczenie dla realizacji polityki naukowej państwa;
9) programów "Inicjatywa doskonałości - uczelnia badawcza", "Regionalna inicjatywa doskonałości" oraz programów i przedsięwzięć Ministra, których obsługę zapewnia Departament Nauki, w tym sprawy przyznawania i rozliczania środków finansowych przyznanych w ramach tych programów i przedsięwzięć;
10) realizacji zadań związanych z organizacją i funkcjonowaniem Polskiej Akademii Nauk;
11) kształcenia doktorantów i ewaluacji jakości kształcenia w szkołach doktorskich;
12) współpracy z:
a) Krajową Reprezentacją Doktorantów i organizacjami doktorantów,
b) Polsko-Amerykańską Komisją Fulbrighta;
13) przyznawania, przekazywania i rozliczania środków finansowych na finansowanie inwestycji związanych z kształceniem w uczelniach publicznych;
14) ustanawiania oraz obsługi programów i przedsięwzięć Ministra, w tym nadzoru nad realizacją zadań związanych z:
a) przyznawaniem i rozliczaniem środków finansowych przeznaczonych na finansowanie projektów w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w ramach programów i przedsięwzięć Ministra, w tym dedykowanych wsparciu humanistyki oraz projektów mających na celu upowszechnianie nauki w zakresie realizacji zadań odpowiednio podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki oraz innych jednostek organizacyjnych działających na rzecz upowszechniania nauki,
b) przyznawaniem i rozliczaniem pomocy de minimis na działalność upowszechniającą naukę prowadzoną przez podmioty systemu szkolnictwa wyższego i nauki oraz inne jednostki organizacyjne działające na rzecz upowszechniania nauki;
15) działań promocyjnych związanych z realizacją zadań, o których mowa w pkt 14;
16) działań na rzecz rozwoju i utrzymania dwustronnej i wielostronnej współpracy z zagranicą w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki, w tym działań mających na celu wzmocnienie umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego i nauki;
17) systemu urzędowego poświadczania znajomości języka polskiego jako obcego i nauki języka polskiego w szkołach wyższych poza granicami Polski;
18) systemu uznawalności wykształcenia i koordynacji systemu uznawania kwalifikacji zawodowych w Polsce;
19) przygotowywania projektów oraz negocjowania umów i porozumień międzynarodowych w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki, a także koordynowania realizacji umów i porozumień;
20) koordynacji współpracy z organami i instytucjami Unii Europejskiej, Rady Europy oraz Polskim Komitetem do spraw UNESCO;
21) polityki migracyjnej w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki.
2. Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1) Departamentu Kontroli i Audytu;
2) Departamentu Nauki;
3) Departamentu Programów Naukowych i Inwestycji;
4) Departamentu Współpracy Międzynarodowej, z wyłączeniem spraw zastrzeżonych dla Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego.
3. Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1) Narodową Agencją Wymiany Akademickiej;
2) Narodowym Centrum Nauki;
3) Centrum Nauki Kopernik, w zakresie wynikającym z umowy o utworzeniu wspólnej instytucji kultury i w zakresie rozliczania środków przyznanych w ramach umowy na realizację inicjatywy SOWA;
4) Narodowym Muzeum Techniki w Warszawie, w zakresie wynikającym z umowy o utworzeniu wspólnej instytucji kultury;
5) Polską Akademią Nauk, w zakresie wykonywania budżetu państwa w części 67 - Polska Akademia Nauk.
§ 9.
1) udziału w pracach Stałego Komitetu Rady Ministrów;
2) podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego oraz programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania do kształcenia ogólnego;
3) edukacji dla bezpieczeństwa, wiedzy ekologicznej i edukacji globalnej;
4) podręczników do kształcenia ogólnego, zawodowego i specjalnego oraz podręczników dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym;
5) rzeczoznawców do spraw podręczników;
6) ramowych planów nauczania w zakresie kształcenia ogólnego;
7) dokumentacji przebiegu nauczania oraz świadectw i druków szkolnych w kształceniu ogólnym;
8) szkół dwujęzycznych, szkół z oddziałami dwujęzycznymi, oddziałów międzynarodowych i oddziałów przygotowania wojskowego;
9) szkół z oddziałami sportowymi, z oddziałami mistrzostwa sportowego oraz szkół sportowych i mistrzostwa sportowego;
10) bibliotek szkolnych, w tym Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa;
11) współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w ramach działalności Rady Zarządzającej Centrum Badań Edukacyjnych i Innowacji (CERI) oraz Komitetu Polityki Edukacyjnej;
12) badań edukacyjnych;
13) wspierania młodzieży uzdolnionej, w tym stypendiów oraz konkursów i olimpiad w zakresie kształcenia ogólnego;
14) edukacji informatycznej i informatyzacji szkół oraz wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji;
15) realizacji zadań Ministra wynikających z art. 44a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910 i 1378 oraz z 2021 r. poz. 4);
16) działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w zakresie kształcenia ogólnego;
17) kontaktów ze związkami zawodowymi w zakresie oświaty;
18) zatrudniania, awansu i pragmatyki zawodowej nauczycieli;
19) stanowisk dyrektorów szkół i placówek oświatowych;
20) koordynacji kontaktów z jednostkami samorządu terytorialnego;
21) subwencjonowania jednostek samorządu terytorialnego;
22) sieci szkół i przedszkoli publicznych;
23) prac statystycznych i analitycznych z obszaru oświaty i wychowania;
24) systemu informacji oświatowej;
25) pełnienia funkcji zastępcy Współprzewodniczącego Rady Organizacji "Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży";
26) działań na rzecz rozwoju i utrzymania dwustronnej i wielostronnej współpracy z zagranicą w obszarze oświaty i wychowania;
27) przygotowywania projektów oraz negocjowania umów i porozumień międzynarodowych w obszarze oświaty, wychowania i młodzieży;
28) promocji polskiego systemu oświaty i wychowania oraz upowszechniania języka polskiego jako języka obcego za granicą;
29) oświaty polonijnej;
30) współpracy z organizacjami polonijnymi;
31) polityki migracyjnej w obszarze oświaty i wychowania;
32) współpracy międzynarodowej dzieci i młodzieży;
33) nadzoru nad wykonywaniem Konwencji o Statucie Szkół Europejskich;
34) przyjmowania do szkół i placówek oświatowych osób niebędących obywatelami polskimi oraz kształcenia uczniów przybywających z zagranicy;
35) organizowania kursów języka polskiego i kursów adaptacyjnych dla repatriantów;
36) koordynacji spraw związanych z prowadzeniem europejskiego dialogu usystematyzowanego z młodzieżą.
2. Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1) Departamentu Programów Nauczania i Podręczników;
2) Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym;
3) Departamentu Współpracy Międzynarodowej, w zakresie spraw w obszarze oświaty i wychowania.
3. Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1) Instytutem Badań Edukacyjnych, w zakresie badań edukacyjnych w obszarze oświaty i wychowania;
2) Ośrodkiem Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą;
3) Centrum Informatycznym Edukacji, w zakresie utrzymania i rozwoju systemu informacji oświatowej.
§ 10.
1) udziału w pracach:
a) Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji,
b) Komitetu do Spraw Europejskich,
c) Komitetu Koordynacyjnego do spraw Polityki Rozwoju,
d) Komitetu do Spraw Umów Offsetowych i Komitetu Offsetowego oraz zawierania i wykonywania umów offsetowych, w zakresie właściwości Ministra;
2) związane z wykonywaniem zadań dysponenta części budżetowych, których dysponentem jest Minister;
3) planowania i realizacji budżetu państwa w części 28 - Szkolnictwo wyższe i nauka oraz w części 30 - Oświata i wychowanie, a także planowania budżetu państwa w części 67 - Polska Akademia Nauk;
4) przyznawania subwencji na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz potencjału badawczego, a także zwiększeń tych subwencji;
5) przyznawania i rozliczania dotacji na zadania związane z zapewnieniem osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na studia, do szkół doktorskich, kształceniu na studiach i w szkołach doktorskich lub prowadzeniu działalności naukowej;
6) opracowywania, opiniowania i aktualizacji dokumentów programowych i strategicznych w obszarach innowacyjności oraz szkolnictwa wyższego i nauki;
7) programów ramowych Unii Europejskiej w zakresie badań naukowych, rozwoju i innowacji oraz współpracy z jednostkami wspomagającymi;
8) nadzoru nad wdrażaniem projektów w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki, finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej;
9) informatyzacji szkolnictwa wyższego i nauki, w tym Zintegrowanego Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POLon;
10) zadań Ministra wynikających z ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o wspieraniu działalności naukowej z Funduszu Polskiej Nauki (Dz. U. poz. 823 i 2020);
11) zadań z zakresu Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego i Europejskiej Przestrzeni Badawczej, w tym związanych z rozwojem europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego oraz Procesu Bolońskiego;
12) działalności centrów transferu technologii, akademickich inkubatorów przedsiębiorczości, centrów naukowo-przemysłowych działających w szczególności w formie klastrów, parków technologicznych i platform technologicznych, w zakresie transferu technologii i upowszechniania nauki oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej lub know-how związanego z tymi wynikami, a także instytucji pośredniczących oraz innych instytucji wspierających działania proinnowacyjne;
13) realizacji obowiązków wynikających z ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2019 r. poz. 1295 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 1378 i 2327), w tym przez udział w projektowaniu i realizacji strategii rozwoju, oraz z ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818);
14) przedsięwzięcia "Dydaktyczna inicjatywa doskonałości", programu "Doktorat wdrożeniowy" i innych programów oraz przedsięwzięć Ministra, których obsługę zapewnia Departament Innowacji i Rozwoju;
15) prac w ramach Polsko-Amerykańskiej Rady do spraw Innowacji;
16) koordynacji realizacji polityki kosmicznej Rzeczypospolitej Polskiej, w zakresie właściwości Ministra;
17) nadzoru nad realizacją zadań wynikających z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego oraz współpracy w tym zakresie z Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
18) uczelni, w zakresie zgodności działania z prawem i spełniania warunków do prowadzenia studiów;
19) tworzenia, przekształcania i likwidacji uczelni;
20) przebiegu studiów, tytułów zawodowych, dyplomów ukończenia studiów i suplementów do dyplomów, świadectw ukończenia studiów podyplomowych, świadectw dyplomowanego specjalisty i dyplomowanego specjalisty technologa;
21) studentów;
22) zadań Ministra w zakresie systemu:
a) świadczeń dla studentów i doktorantów na studiach doktoranckich,
b) kredytów studenckich;
23) przyznawania stypendiów Ministra dla studentów oraz wybitnych młodych naukowców;
24) przyznawania nagród Ministra za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, dydaktycznej, wdrożeniowej lub organizacyjnej albo za całokształt dorobku;
25) federacji podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki;
26) pragmatyki zawodowej nauczycieli akademickich;
27) wynagrodzeń pracowników uczelni publicznych, w tym ustalania wysokości wynagrodzeń rektorów;
28) współpracy z:
a) Parlamentem Studentów Rzeczypospolitej Polskiej i organizacjami studenckimi,
b) Polską Komisją Akredytacyjną,
c) konferencjami rektorów,
d) Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
29) współpracy ze związkami zawodowymi pracowników szkolnictwa wyższego i nauki oraz dialogu społecznego.
2. Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1) Departamentu Budżetu i Finansów;
2) Departamentu Innowacji i Rozwoju;
3) Departamentu Szkolnictwa Wyższego.
3. Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1) Centrum Łukasiewicz;
2) Narodowym Centrum Badań i Rozwoju;
3) Ośrodkiem Przetwarzania Informacji - Państwowym Instytutem Badawczym;
4) uczelniami i federacjami podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki.
§ 11.
1) funkcjonowania publicznych i niepublicznych:
a) przedszkoli, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych,
b) szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych;
2) wychowania przedszkolnego;
3) upowszechniania i ochrony praw człowieka;
4) obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
5) przyjmowania uczniów do szkół;
6) organizacji roku szkolnego;
7) statutów przedszkoli i szkół;
8) oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;
9) systemu zewnętrznego oceniania, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;
10) religii i etyki;
11) mniejszości narodowych i etnicznych;
12) projektowania systemu nadzoru pedagogicznego, w tym ustalania szczegółowych zasad jego sprawowania oraz ich upowszechniania;
13) nadzoru i koordynacji wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju, w tym nadzorowania działalności kuratorów oświaty w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego;
14) ustalania organizacji nadzoru pedagogicznego nad szkołami polskimi, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, szkołami i zespołami szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 2 lit. c tej ustawy;
15) kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, w stosunku do dyrektorów szkół i kierowników szkół polskich, o których mowa w pkt 14;
16) kształcenia nauczycieli, w tym rozwiązań systemowych w zakresie kształcenia nauczycieli i ich upowszechniania;
17) kwalifikacji wymaganych od nauczycieli;
18) uznawania kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego nauczyciela nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej;
19) doskonalenia nauczycieli;
20) funkcjonowania placówek doskonalenia nauczycieli i ich akredytacji;
21) funkcjonowania bibliotek pedagogicznych;
22) doradztwa metodycznego;
23) postępowań związanych z nadawaniem stopni awansu zawodowego nauczycieli;
24) orderów i odznaczeń państwowych, resortowych i nagród Ministra dla nauczycieli za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze;
25) tytułu honorowego profesora oświaty;
26) obsługi Ministra i Ministerstwa pod względem legislacyjnym i prawnym w obszarze oświaty i wychowania oraz w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki.
2. Sekretarz Stanu Tomasz Rzymkowski wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1) Departamentu Kształcenia Ogólnego;
2) Departamentu Prawa Oświatowego;
3) Departamentu Prawa Szkolnictwa Wyższego i Nauki.
3. Sekretarz Stanu Tomasz Rzymkowski wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1) Centralną Komisją Egzaminacyjną, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie i egzaminów eksternistycznych;
2) Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, z wyłączeniem kształcenia zawodowego i doradztwa zawodowego.
§ 12.
2. Dyrektor Generalny Ministerstwa wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania Biura Dyrektora Generalnego.
3. Dyrektor Generalny Ministerstwa wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad Centrum Informatycznym Edukacji, z wyłączeniem utrzymania i rozwoju systemu informacji oświatowej.
4. Dyrektor Generalny Ministerstwa wykonuje zadania dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia w części 28 - Szkolnictwo wyższe i nauka oraz w części 30 - Oświata i wychowanie.
§ 13.
2. Do zakresu czynności Szefa Gabinetu Politycznego Ministra należą w szczególności sprawy:
1) zapewnienia zgodności działań realizowanych przez Ministerstwo z celami i zadaniami polityki państwa w obszarze oświaty i wychowania oraz szkolnictwa wyższego i nauki;
2) współpracy z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej, Radą Ministrów, organami administracji rządowej, organami samorządu terytorialnego, partiami politycznymi, związkami zawodowymi i organizacjami społecznymi;
3) doradzania Ministrowi w bieżącej działalności politycznej;
4) analizowania i oceny procesów oraz wydarzeń społecznych, politycznych i ekonomicznych;
5) współpracy z zagranicą, w zakresie niezastrzeżonym dla sekretarzy stanu.
§ 14.
2. Spory kompetencyjne między członkami Kierownictwa Ministerstwa rozstrzyga Minister.
§ 15.
§ 16.
Minister Edukacji i Nauki: P. Czarnek
- Data ogłoszenia: 2021-03-18
- Data wejścia w życie: 2021-03-18
- Data obowiązywania: 2021-09-20
- Dokument traci ważność: 2022-05-06
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA