REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2021 poz. 26
ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI1)
z dnia 2 marca 2021 r.
w sprawie utworzenia Zespołu Zarządzania Kryzysowego
Na podstawie art. 12 ust. 2b i 4 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1856 oraz z 2021 r. poz. 159) zarządza się, co następuje:
§ 1.
§ 2.
1) Rządowym Zespołem Zarządzania Kryzysowego, o którym mowa w art. 8 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, zwanej dalej „ustawą”;
2) zespołami zarządzania kryzysowego utworzonymi przez innych ministrów i kierowników urzędów centralnych oraz ich rzecznikami prasowymi;
3) innymi organami wymienionymi w ustawie.
§ 3.
1) Przewodniczący - Minister Edukacji i Nauki, zwany dalej „Ministrem”;
2) zastępcy przewodniczącego - sekretarze stanu;
3) członkowie:
a) Dyrektor Generalny Ministerstwa,
b) Szef Gabinetu Politycznego Ministra,
c) Rzecznik Prasowy Ministra,
d) dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa.
2. Funkcję sekretarza Zespołu pełni naczelnik wydziału właściwego w sprawach obronnych i zarządzania kryzysowego.
§ 4.
2. Przewodniczący może wyznaczyć jednego z zastępców przewodniczącego do kierowania pracami Zespołu i przewodniczenia jego posiedzeniom.
3. W posiedzeniach Zespołu mogą uczestniczyć, z głosem doradczym, osoby zaproszone przez Przewodniczącego, których kwalifikacje, wiedza lub doświadczenie mogą być przydatne w pracach Zespołu.
4. W pracach Zespołu związanych z przetwarzaniem informacji niejawnych mogą brać udział wyłącznie osoby posiadające odpowiedni dostęp do informacji niejawnych, ustalony na podstawie przepisów o ochronie informacji niejawnych.
§ 5.
§ 6.
2. Posiedzenia zwyczajne odbywają się w razie potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz w roku, w szczególności w celu wykonania zadań Zespołu, o których mowa w art. 12 ust. 2c ustawy, oraz zadań określonych w zatwierdzonych przez uprawnione organy dokumentach z zakresu zarządzania kryzysowego.
3. Posiedzenia nadzwyczajne:
1) zwołuje się w przypadku:
a) wprowadzenia trzeciego lub wyższego stopnia alarmowego wynikającego z wykazu przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego określonego na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy, wprowadzenia stanu nadzwyczajnego lub wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa,
b) zaistnienia sytuacji kryzysowej w obszarze właściwości Ministra lub w obszarze, który przez powiązania finansowe, systemowe, informatyczne, organizacyjne lub inne może mieć wpływ na obszar właściwości Ministra,
c) zaistnienia sytuacji kryzysowej w funkcjonowaniu Ministerstwa;
2) można zwołać w szczególności w przypadku:
a) możliwości zaistnienia sytuacji kryzysowej, o której mowa w pkt 1 lit. b,
b) wprowadzenia niższego niż trzeci stopień alarmowy wynikającego z wykazu przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego określonego na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy lub wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa,
c) zorganizowania przez uprawniony organ ćwiczeń, treningów lub szkoleń.
§ 7.
2. W przypadku istotnej różnicy zdań, Przewodniczący albo prowadzący posiedzenie zastępca przewodniczącego może zarządzić głosowanie, w którym rozstrzygnięcia zapadają zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów, rozstrzyga głos Przewodniczącego albo prowadzącego posiedzenie zastępcy przewodniczącego.
3. Członek Zespołu może zgłosić zdanie odrębne z uzasadnieniem.
§ 8.
2. Do protokołu dołącza się w szczególności listę uczestników posiedzenia.
3. Sekretarz niezwłocznie doręcza protokół członkom Zespołu biorącym udział w posiedzeniu. Członek Zespołu może zgłosić do Przewodniczącego, za pośrednictwem sekretarza, zastrzeżenia do treści protokołu, w terminie 7 dni od dnia doręczenia protokołu. Sprostowanie oczywistych omyłek pisarskich protokołu może nastąpić w każdym czasie.
§ 9.
1) nadzór nad pracami Zespołu oraz reprezentowanie Zespołu na zewnątrz;
2) zwoływanie i prowadzenie posiedzeń Zespołu;
3) określanie zadań do wykonania przez członków Zespołu i osoby zaproszone na posiedzenie oraz trybu ich wykonywania;
4) przedstawianie Ministrowi do akceptacji dokumentów opracowanych i uzgodnionych przez Zespół, w tym propozycji działań prowadzących do ograniczenia lub likwidacji skutków sytuacji kryzysowej - w przypadku, o którym mowa w § 4 ust. 2;
5) informowanie Ministra o aktualnej sytuacji kryzysowej - w przypadku, o którym mowa w § 4 ust. 2.
2. Przewodniczący, w porozumieniu z Dyrektorem Generalnym Ministerstwa, może zarządzić wprowadzenie dyżurów całodobowych przez poszczególnych członków Zespołu, w przypadku:
1) zaistnienia sytuacji kryzysowej;
2) wprowadzenia stopnia alarmowego wynikającego z wykazu przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego, określonego na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy;
3) wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa.
3. Przewodniczący może wezwać na posiedzenie Zespołu członka Zespołu niebiorącego udziału w posiedzeniu.
§ 10.
1) prowadzenie i gromadzenie dokumentacji prac Zespołu;
2) sporządzanie protokołów z posiedzeń Zespołu;
3) wykonywanie innych zadań zleconych przez Przewodniczącego.
§ 11.
1) wyjaśnianie działań i inicjatyw podejmowanych przez Ministra oraz Zespół w sprawach związanych z zarządzaniem kryzysowym, w szczególności wydawanie oświadczeń i publiczne prezentowanie działań Ministra oraz Zespołu;
2) udzielanie odpowiedzi na publikacje prasowe oraz audycje radiowe i telewizyjne, a także materiały rozpowszechniane w innych środkach masowego przekazu, dotyczące działalności Ministra oraz Zespołu w sprawach związanych z zarządzaniem kryzysowym, w szczególności udzielanie odpowiedzi na krytykę i interwencję prasową;
3) przekazywanie komunikatów dotyczących sytuacji kryzysowej do opublikowania w środkach masowego przekazu, na zasadach określonych art. 34 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 1914);
4) przygotowanie, we współpracy z Departamentem Informacji i Promocji, głównych założeń dotyczących komunikowania w sytuacji kryzysowej, w tym określenie głównych przekazów, ich częstotliwości, narzędzi i osób komunikujących;
5) współpraca z Rzecznikiem Prasowym Rządu, Rzecznikiem Prasowym Rządowego Centrum Bezpieczeństwa oraz rzecznikami prasowymi innych jednostek zaangażowanych w rozwiązanie sytuacji kryzysowej.
2. W przypadku zaistnienia sytuacji kryzysowej Departament Informacji i Promocji, na polecenie Rzecznika Prasowego Ministra, może realizować zadania z zakresu komunikacji społecznej, polegające na:
1) prowadzeniu monitoringu mediów;
2) opracowywaniu projektów komunikatów;
3) publikowaniu w mediach zatwierdzonych przez Rzecznika Prasowego Ministra informacji prasowych zgodnych ze strategią działania przyjętą w tym zakresie przez Ministra lub Zespół.
§ 12.
2. W przypadku rozpatrywania sprawy w trybie obiegowym termin zgłaszania przez członków Zespołu uwag do dokumentów nie powinien być dłuższy niż 5 dni, a termin akceptacji dokumentów uwzględniających zgłoszone przez członków Zespołu uwagi - nie dłuższy niż 3 dni.
3. W sytuacji kryzysowej lub innych uzasadnionych przypadkach Przewodniczący może skrócić terminy, o których mowa w ust. 2.
4. Niezgłoszenie przez członka Zespołu uwag do dokumentu w wyznaczonym terminie traktuje się jako akceptację tego dokumentu.
5. W przypadku nieuzgodnienia dokumentu w trybie obiegowym, sprawa jest rozpatrywana na posiedzeniu Zespołu.
6. Sekretarz na najbliższym posiedzeniu Zespołu przedstawia wykaz dokumentów uzgodnionych w trybie obiegowym.
§ 13.
§ 14.
1) merytorycznym - zapewnia komórka organizacyjna Ministerstwa, w której właściwości pozostaje rodzaj zaistniałej sytuacji kryzysowej, we współpracy z komórką organizacyjną Ministerstwa koordynującą sprawy z zakresu zarządzania kryzysowego;
2) kontaktów ze środkami masowego przekazu - zapewnia Rzecznik Prasowy Ministra we współpracy z Departamentem Informacji i Promocji;
3) organizacyjnym i logistycznym - zapewnia Biuro Dyrektora Generalnego;
4) obiegu dokumentów i materiałów niejawnych - zapewnia Kancelaria Tajna;
5) obsługi informatycznej - zapewnia komórka organizacyjna Ministerstwa lub jednostki podległej Ministrowi lub przez niego nadzorowanej, właściwa do spraw utrzymania systemów teleinformatycznych.
§ 15.
1) zarządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 października 2012 r. w sprawie organizacji, składu oraz miejsca i trybu pracy Zespołu Zarządzania Kryzysowego w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. Urz. MNiSW poz. 63 oraz z 2015 r. poz. 43);
2) zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej nr 27 z dnia 15 września 2014 r. w sprawie utworzenia Zespołu Zarządzania Kryzysowego Ministerstwa Edukacji Narodowej (Dz. Urz. MEN poz. 17, z 2016 r. poz. 41 oraz z 2019 r. poz. 21 i 25).
§ 16.
Minister Edukacji i Nauki: P. Czarnek
1) Minister Edukacji i Nauki kieruje działami administracji rządowej - oświata i wychowanie oraz szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. poz. 1848 i 2335).
- Data ogłoszenia: 2021-03-03
- Data wejścia w życie: 2021-03-03
- Data obowiązywania: 2021-12-14
- Dokument traci ważność: 2024-03-08
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA