REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2020 poz. 3
ZARZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI I NAUKI
z dnia 28 października 2020 r.
w sprawie zakresów czynności sekretarzy stanu i podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Edukacji Narodowej
Na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171 oraz z 2020 r. poz. 568 i 695) oraz art. 25 ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 265 i 285) zarządza się, co następuje:
§ 1. Ilekroć w niniejszym zarządzeniu jest mowa o:
1) Ministrze - należy przez to rozumieć Ministra Edukacji i Nauki;
2) Ministerstwie - należy przez to rozumieć Ministerstwo Edukacji Narodowej;
3) Dyrektorze Generalnym - należy przez to rozumieć Dyrektora Generalnego Ministerstwa Edukacji Narodowej.
§ 2. Sekretarze stanu i podsekretarz stanu w Ministerstwie wykonują powierzone im czynności w ramach:
1) zakresu działania Ministra określonego w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. poz. 1848);
2) zadań ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz ogólnych zadań ministrów, wynikających z innych aktów normatywnych.
§ 4. W razie nieobecności:
1) Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego - czynności do niego należące wykonuje Sekretarz Stanu Marzena Machałek, a jeżeli również ona jest nieobecna - Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć;
2) Sekretarz Stanu Marzeny Machałek - czynności do niej należące wykonuje Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski, a jeżeli również on jest nieobecny - Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć;
3) Podsekretarza Stanu Macieja Kopcia - czynności do niego należące wykonuje Sekretarz Stanu Marzena Machałek, a jeżeli również ona jest nieobecna - Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski.
§ 5. 1. Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego należą sprawy:
1) koordynacji współpracy z Sejmem i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przedkładania informacji i sprawozdań, uczestniczenia w posiedzeniach właściwych komisji sejmowych i senackich, udzielania odpowiedzi posłom i senatorom;
2) udziału w pracach Stałego Komitetu Rady Ministrów;
3) udziału w pracach Komitetu do Spraw Europejskich;
4) współpracy międzynarodowej dwustronnej i wielostronnej oraz z organizacjami międzynarodowymi;
5) przygotowywania projektów oraz negocjowania umów i porozumień międzynarodowych w zakresie oświaty, wychowania i młodzieży, a także koordynowania realizacji umów i porozumień;
6) promocji polskiego systemu oświaty i wychowania oraz upowszechniania języka polskiego jako języka obcego za granicą;
7) oświaty polonijnej;
8) współpracy z organizacjami polonijnymi;
9) koordynacji współpracy z organami i instytucjami Unii Europejskiej, Rady Europy oraz Polskim Komitetem do spraw UNESCO;
10) współpracy rozwojowej;
11) polityki migracyjnej;
12) współpracy międzynarodowej dzieci i młodzieży;
13) nadzoru nad wykonywaniem Konwencji o Statucie Szkół Europejskich;
14) przyjmowania do szkół i placówek oświatowych osób niebędących obywatelami polskimi;
15) wzajemnego uznawania poziomu wykształcenia uzyskanego w zagranicznym systemie oświaty;
16) organizowania kursów języka polskiego i adaptacyjnych dla repatriantów;
17) kształcenia uczniów przybywających z zagranicy;
18) koordynacji spraw związanych z prowadzeniem europejskiego dialogu usystematyzowanego z młodzieżą;
19) pełnienia funkcji przewodniczącego Komitetu do spraw Edukacji działającego w ramach Polsko-Niemieckiej Komisji Międzyrządowej do spraw Współpracy Regionalnej i Przygranicznej;
20) pełnienia funkcji przewodniczącego Rady Zarządzającej do spraw realizacji projektu Polsko-Niemiecki podręcznik do nauczania historii;
21) pełnienia funkcji zastępcy Współprzewodniczącego Rady Organizacji "Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży";
22) kontaktów ze związkami zawodowymi;
23) zatrudniania nauczycieli;
24) wynagradzania nauczycieli;
25) systemu awansu zawodowego nauczycieli;
26) praw i obowiązków nauczycieli;
27) stanowisk dyrektorów szkół i placówek oświatowych;
28) projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie zadań nadzorowanych jednostek organizacyjnych, z wyłączeniem spraw właściwych dla Instytucji Pośredniczącej, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 2 i 3.
2. Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1) Departamentu Współpracy Międzynarodowej;
2) Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym w zakresie dotyczącym pragmatyki zawodowej nauczycieli.
3. Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad Ośrodkiem Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą.
§ 6. 1. Do zakresu czynności Sekretarz Stanu Marzeny Machałek należą sprawy:
1) udziału w pracach Komitetu Społecznego Rady Ministrów;
2) pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Działań 2.10, 2.11, 2.13, 2.14, 2.15 w ramach Osi Priorytetowej II Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (PO WER);
3) pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Priorytetu III Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 (PO KL), w tym nadzoru nad Instytucją Pośredniczącą II stopnia;
4) koordynacji działań w ramach polityki spójności w obszarze oświaty i wychowania oraz współpracy z Komisją Europejską w tym zakresie;
5) ewaluacji instrumentów wdrażania funduszy strukturalnych w obszarze oświaty i wychowania;
6) monitorowania w zakresie wsparcia z funduszy strukturalnych;
7) edukacyjnego programu wspólnotowego Erasmus+ (2014-2020) oraz Europejskiego Korpusu Solidarności;
8) Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji;
9) projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie zadań nadzorowanych jednostek organizacyjnych;
10) projektowania kierunków rozwoju systemu edukacji w Polsce;
11) tworzenia, implementacji i monitorowania rządowych dokumentów strategicznych, w tym dotyczących realizacji celów Strategii Europa 2020;
12) polityki uczenia się przez całe życie;
13) udziału Polski w strategicznych ramach współpracy europejskiej w dziedzinie kształcenia i szkolenia (ET 2020);
14) Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji;
15) kształcenia zawodowego młodzieży i dorosłych w systemie szkolnym oraz ustalania prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy;
16) klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego i klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego;
17) podstawy programowej kształcenia w zawodach, podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego i programów nauczania z zakresu kształcenia zawodowego;
18) egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;
19) działalności eksperymentalnej w zakresie kształcenia zawodowego i kształcenia dorosłych;
20) doradztwa zawodowego w systemie oświaty;
21) edukacji ustawicznej osób dorosłych, w tym akredytacji kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych;
22) procesu kopenhaskiego oraz współpracy z instytucjami europejskimi w zakresie rozwoju kształcenia zawodowego i ustawicznego;
23) kształcenia na odległość w formach pozaszkolnych;
24) turniejów i olimpiad w zakresie kształcenia zawodowego;
25) funkcjonowania placówek kształcenia ustawicznego i centrów kształcenia zawodowego;
26) wychowania, w tym wychowawczej funkcji szkół i placówek;
27) opiekuńczej funkcji szkół i placówek, w tym opieki świetlicowej;
28) bezpieczeństwa w szkołach i placówkach;
29) funkcjonowania:
a) przedszkoli specjalnych i integracyjnych,
b) szkół specjalnych i integracyjnych,
c) poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych poradni specjalistycznych,
d) młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych oraz ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych,
e) placówek oświatowo-wychowawczych,
f) placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,
g) placówek artystycznych,
h) gabinetów profilaktyki zdrowotnej;
30) kształcenia specjalnego;
31) poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
32) resocjalizacji;
33) profilaktyki społecznej i zdrowotnej;
34) upowszechniania i ochrony praw dziecka, w tym realizacji działań wynikających z Konwencji o Prawach Dziecka;
35) rozwoju edukacji na obszarach wiejskich;
36) fundacji, dla których Minister jest ministrem właściwym;
37) zagospodarowania czasu wolnego uczniów;
38) współpracy z organizacjami pozarządowymi, w tym wolontariatu;
39) organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży;
40) systemu pomocy materialnej i pozamaterialnej dla uczniów oraz programów rządowych z zakresu wyrównywania szans edukacyjnych.
2. Sekretarz Stanu Marzena Machałek wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1) Departamentu Funduszy Strukturalnych;
2) Departamentu Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego;
3) Departamentu Wychowania i Kształcenia Integracyjnego.
3. Sekretarz Stanu Marzena Machałek wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1) Centralną Komisją Egzaminacyjną w zakresie egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;
2) Instytutem Badań Edukacyjnych w zakresie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz monitorowania losów absolwentów szkół prowadzących kształcenie zawodowe;
3) Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie w zakresie kształcenia zawodowego oraz doradztwa zawodowego.
§ 7. 1. Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Macieja Kopcia należą sprawy:
1) udziału w pracach Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji;
2) funkcjonowania publicznych i niepublicznych:
a) przedszkoli, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych,
b) szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących - z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych;
3) wychowania przedszkolnego;
4) upowszechniania i ochrony praw człowieka;
5) obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
6) przyjmowania uczniów do szkół;
7) organizacji roku szkolnego;
8) uspołeczniania szkoły, w tym rozwoju samorządności uczniowskiej;
9) oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;
10) systemu zewnętrznego oceniania, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;
11) religii i etyki;
12) mniejszości narodowych i etnicznych;
13) projektowania systemu nadzoru pedagogicznego, w tym ustalania szczegółowych zasad jego sprawowania oraz ich upowszechniania;
14) nadzorowania i koordynacji wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju, w tym nadzorowania działalności kuratorów oświaty w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego;
15) ustalania organizacji nadzoru pedagogicznego nad szkołami, zespołami szkół i szkołami polskimi przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej;
16) kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, w stosunku do dyrektorów szkół i kierowników szkół polskich, o których mowa w pkt 15;
17) kształcenia nauczycieli, w tym rozwiązań systemowych w zakresie kształcenia nauczycieli i ich upowszechniania;
18) kwalifikacji wymaganych od nauczycieli;
19) uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego - nauczyciel;
20) doskonalenia nauczycieli;
21) funkcjonowania placówek doskonalenia nauczycieli oraz ich akredytacji;
22) funkcjonowania bibliotek pedagogicznych;
23) doradztwa metodycznego;
24) postępowań związanych z nadawaniem stopni awansu zawodowego nauczycieli;
25) orderów i odznaczeń państwowych, resortowych i nagród Ministra dla nauczycieli za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze;
26) tytułu honorowego profesora oświaty;
27) podstawy programowej wychowania przedszkolnego, podstaw programowych kształcenia ogólnego oraz programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania do kształcenia ogólnego;
28) wychowania do życia w rodzinie;
29) edukacji dla bezpieczeństwa i edukacji globalnej;
30) podręczników do kształcenia ogólnego, kształcenia zawodowego oraz kształcenia specjalnego;
31) podręczników dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz nauki języka regionalnego;
32) ramowych planów nauczania w kształceniu ogólnym;
33) statutów przedszkoli i szkół;
34) dokumentacji przebiegu nauczania;
35) świadectw i druków szkolnych w kształceniu ogólnym;
36) oddziałów międzynarodowych i oddziałów przygotowania wojskowego;
37) bibliotek szkolnych, w tym Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa;
38) współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz Centrum Badań Edukacyjnych i Innowacji (CERI);
39) badań edukacyjnych;
40) innowacji i eksperymentów w kształceniu ogólnym;
41) wspierania młodzieży uzdolnionej, w tym stypendiów oraz konkursów i olimpiad w zakresie kształcenia ogólnego;
42) edukacji informatycznej i informatyzacji szkół;
43) tworzenia w Polsce społeczeństwa informacyjnego;
44) nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji;
45) koordynacji kontaktów z jednostkami samorządu terytorialnego;
46) subwencjonowania jednostek samorządu terytorialnego;
47) sieci szkół i przedszkoli publicznych;
48) analizy ocen skutków regulacji przygotowywanych w Ministerstwie;
49) prac statystycznych i analitycznych z zakresu oświaty;
50) współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w zakresie programu INES;
51) systemu informacji oświatowej;
52) nadzoru nad Centrum Informatycznym Edukacji w zakresie utrzymania i rozwoju systemu informacji oświatowej;
53) projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie zadań nadzorowanych jednostek organizacyjnych, z wyłączeniem spraw właściwych dla Instytucji Pośredniczącej, o których mowa § 6 ust. 1 pkt 2 i 3.
2. Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1) Departamentu Kształcenia Ogólnego;
2) Departamentu Podręczników, Programów i Innowacji;
3) Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym, z wyłączeniem pragmatyki zawodowej nauczycieli.
3. Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1) Centralną Komisją Egzaminacyjną, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;
2) Centrum Nauki Kopernik;
3) Instytutem Badań Edukacyjnych, z wyłączeniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz monitorowania losów absolwentów szkół prowadzących kształcenie zawodowe;
4) Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, z wyłączeniem kształcenia zawodowego oraz doradztwa zawodowego.
4. Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć wykonuje zadania wynikające z nadzoru pedagogicznego Ministra nad:
1) Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie;
2) Ośrodkiem Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą.
§ 8. 1. Do zakresu czynności Dyrektora Generalnego należy wykonywanie zadań:
1) określonych w art. 25 ust. 4 ustawy o służbie cywilnej;
2) wynikających dla dyrektora generalnego z innych aktów normatywnych.
2. Dyrektor Generalny wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1) Departamentu Ekonomicznego;
2) Biura Administracyjnego;
3) Biura Kontroli;
4) Biura Organizacyjnego.
3. Dyrektor Generalny wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad Centrum Informatycznym Edukacji.
§ 9. W ramach czynności ustalonych w § 5–8 sekretarze stanu i podsekretarz stanu oraz Dyrektor Generalny:
1) są upoważnieni do podejmowania decyzji i rozstrzygnięć w imieniu Ministra, z wyjątkiem rozstrzygnięć finansowych o znaczeniu strategicznym, w tym do wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń;
2) podejmują działania w celu zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w dziale administracji rządowej - oświata i wychowanie;
3) są upoważnieni do reprezentowania Ministra w postępowaniu sądowym i mogą udzielać dalszych pełnomocnictw do reprezentowania Ministra w postępowaniu sądowym;
4) sprawują koordynację i nadzór w odniesieniu do spraw objętych działalnością Ministerstwa, niezależnie od przynależności tych spraw do właściwości określonych komórek organizacyjnych Ministerstwa, współpracując ze sobą w sprawach zakresowo zbieżnych;
5) są upoważnieni do podpisywania pism kierujących projekty aktów normatywnych i innych dokumentów do uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji publicznych i opiniowania;
6) są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierowanych do organów administracji rządowej w ramach opiniowania projektów aktów normatywnych i dokumentów rządowych;
7) są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierujących materiały przygotowane dla komisji i podkomisji sejmowych i senackich;
8) udzielają, w imieniu Ministra, odpowiedzi na interpelacje, zapytania i interwencje poselskie oraz oświadczenia i interwencje senatorskie w sprawach należących do zakresu działania nadzorowanych komórek organizacyjnych;
9) prowadzą nadzór merytoryczny nad sprawami związanymi z przygotowaniem postępowań o udzielenie zamówień publicznych oraz postępowań związanych z udzielaniem dotacji przez nadzorowane komórki organizacyjne Ministerstwa;
10) reprezentują Ministra wobec innych organów i instytucji państwowych oraz organizacji, stowarzyszeń i innych podmiotów wskazanych przez Ministra;
11) biorą udział w pracach zespołów, komisji, komitetów oraz gremiów wskazanych przez Ministra;
12) uczestniczą we współpracy z zagranicą, w tym w ramach Unii Europejskiej;
13) realizują zadania zlecone im bezpośrednio przez Ministra.
§ 13. 1. Jeżeli realizacja zadania wymaga współdziałania sekretarzy stanu i podsekretarza stanu, realizację zadania koordynuje Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski.
2. Spory kompetencyjne pomiędzy sekretarzami stanu i podsekretarzem stanu rozstrzyga Minister.
§ 15.
Minister Edukacji i Nauki: P. Czarnek
- Data ogłoszenia: 2020-10-29
- Data wejścia w życie: 2020-10-28
- Data obowiązywania: 2020-10-28
- Dokument traci ważność: 2021-01-28
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA