REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2025 poz. 7
ZARZĄDZENIE NR 2
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU MIAR
z dnia 27 stycznia 2025 r.
w sprawie postępowania z incydentami bezpieczeństwa informacji w Głównym Urzędzie Miar
Na podstawie art. 22 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz. U. z 2024 r. poz. 1077 i 1222), § 19 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 maja 2024 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz. U. poz. 773) oraz § 3 ust. 1 regulaminu organizacyjnego Głównego Urzędu Miar stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 1 Prezesa Głównego Urzędu Miar z dnia 22 lutego 2024 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Głównemu Urzędowi Miar (Dz. Urz. GUM poz. 8, 20 i 31) zarządza się, co następuje:
§ 1.
§ 2.
1) incydent - incydent bezpieczeństwa informacji będący zdarzeniem, które ma lub może mieć niekorzystny wpływ na bezpieczeństwo informacji w GUM;
2) incydent cyberbezpieczeństwa - incydent w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz. U. z 2024 r. poz. 1077 i 1222);
3) incydent krytyczny - incydent bezpieczeństwa informacji w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa;
4) obsługa incydentu cyberbezpieczeństwa - obsługę incydentu w rozumieniu art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa;
5) system HelpDesk - system pomocy technicznej GUM;
6) Zespół - zespół ds. bezpieczeństwa informacji, o którym mowa w decyzji Prezesa Głównego Urzędu Miar dotyczącej ustanowienia oraz określenia zadań pełnomocnika Prezesa Głównego Urzędu Miar do spraw Zintegrowanego Systemu Zarządzania.
§ 3.
2. Zgłoszenie incydentu powinno zawierać:
1) opis symptomów wystąpienia incydentu;
2) wskazanie okoliczności i czasu, w jakich zgłaszający zetknął się z incydentem;
3) informacje, które mogą wskazywać na przyczynę wystąpienia incydentu, o ile zgłaszający incydent posiada te informacje.
3. W przypadku braku dostępności systemu HelpDesk lub sytuacji wymagającej natychmiastowego działania, pracownik dokonuje zgłoszenia drogą elektroniczną na adres incydenty@gum.gov.pl lub telefonicznie albo osobiście kierownikowi komórki organizacyjnej GUM właściwej do spraw bezpieczeństwa, który przekazuje informacje o zgłoszeniu Przewodniczącemu Zespołu w celu obsługi incydentu.
§ 4.
1) podjęcia czynności niezbędnych dla powstrzymania niepożądanych skutków zaistniałego naruszenia;
2) niepodejmowania działań, które wiążą się z zaistniałym naruszeniem i mogą utrudnić jego udokumentowanie i analizę;
3) powstrzymania się od pracy w systemie teleinformatycznym, a w przypadku podejrzenia cyberataku, wyłączenia urządzenia;
4) zabezpieczenia dostępu do pomieszczenia, nośników informacji i urządzeń służących do przetwarzania informacji, a także zabezpieczenia dowodów incydentu;
5) współpracy z pracownikami uczestniczącymi w obsłudze incydentu, w szczególności stosowania się do wskazówek Przewodniczącego Zespołu oraz koordynatora obsługi incydentu, o którym mowa w § 5 ust. 2.
§ 5.
2. W przypadku zaklasyfikowania zgłoszenia jako incydent, Przewodniczący Zespołu zwołuje posiedzenie Zespołu w trybie stacjonarnym lub zdalnym oraz wyznacza koordynatora obsługi incydentu spośród członków Zespołu.
3. Jeżeli charakter incydentu tego wymaga, Przewodniczący Zespołu niezwłocznie:
1) zawiadamia odpowiednie służby porządkowe;
2) udziela wskazówek osobie dokonującej zgłoszenia w zakresie dalszego postępowania.
4. W przypadku zakwalifikowania zgłoszenia jako niedotyczącego bezpieczeństwa informacji, zgłoszenie jest zamykane, o czym jest informowany pracownik dokonujący zgłoszenia.
§ 6.
1) podejmuje niezbędne działania, mające zminimalizować skutki incydentu;
2) przeprowadza postępowanie wyjaśniające;
3) zabezpiecza dostępne dowody;
4) wdraża plan przywrócenia właściwych warunków działania;
5) dokonuje analizy pod kątem, wystąpienia incydentu krytycznego lub incydentu cyberbezpieczeństwa;
6) podejmuje działania naprawcze i rekomenduje działania zapobiegawcze;
7) dokumentuje incydent w postaci raportu z incydentu, którego wzór określa załącznik nr 1 do zarządzenia;
8) nadaje mu priorytet, wynikający z istotności jego wpływu na funkcjonowanie GUM, konieczności natychmiastowej reakcji i podjęcia właściwych działań, uwzględniając wytyczne określone w załączniku nr 2 do zarządzenia;
9) przekazuje pracownikowi, który dokonał zgłoszenia, informacje o działaniach, jakie podjęto w następstwie zgłoszenia.
§ 7.
1) prowadzi rejestr zgłoszonych incydentów, którego wzór określa załącznik nr 3 do zarządzenia;
2) niezwłocznie informuje Kierownictwo GUM o wystąpieniu incydentu krytycznego lub incydentu cyberbezpieczeństwa oraz we współpracy z koordynatorem zapewnia obsługę incydentu krytycznego lub incydentu cyberbezpieczeństwa zgodnie z ustawą z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa;
3) koordynuje przygotowanie i aktualizowanie przez Zespół planów ciągłości działania;
4) dokonuje przeglądu incydentów, jak również danych z obsługi incydentów;
5) sporządza Kierownictwu GUM, nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy, raport o obsłużonych incydentach, zawierający rekomendacje w zakresie działań doskonalących, którego wzór określa załącznik nr 4 do zarządzenia.
§ 8.
§ 9.
§ 10.
§ 11.
§ 12.
Prezes Głównego Urzędu Miar: Jacek Semaniak
(podpisano elektronicznie)
Załączniki do zarządzenia nr 2
Prezesa Głównego Urzędu Miar
z dnia 27 stycznia 2025 r.
(Dz. Urz. GUM poz. 7)
Załącznik nr 1
WZÓR RAPORTU Z INCYDENTU
Załącznik nr 2
WYTYCZNE DO NADAWANIA PRIORYTETÓW INCYDENTOM BEZPIECZEŃSTWA INFORMACJI
Tabela priorytetyzacji incydentów bezpieczeństwa informacji | ||||
PRIORYTET | OPIS POTENCJALNYCH SKUTKÓW INCYDENTU | MAX. CZAS NA PODJĘCIE DZIAŁAŃ PO OTRZYMANIU ZGŁOSZENIA | MAX. CZAS OBSŁUGI INCYDENTU | |
NISKI | Incydent nie generuje skutków prawnych, strat finansowych i wizerunkowych dla GUM; może skutkować pośrednio lub bezpośrednio krótkotrwałymi utrudnieniami w funkcjonowaniu pojedynczej komórki organizacyjnej GUM. | do 48 h | do 21 dni | |
ŚREDNI | Incydent może naruszać regulacje wewnętrzne GUM; skutkuje pośrednio lub bezpośrednio co najmniej kilkugodzinnymi utrudnieniami w realizacji zadań przez kilka komórek organizacyjnych GUM; może negatywnie wpływać na wizerunek GUM lub generować straty finansowe. | krótkotrwała (2 h - 8 h) niedostępność usług/systemów, zakłócenia w funkcjonowaniu | do 24 h | do 7 dni |
WYSOKI | Incydent może skutkować naruszeniem prawa powszechnie obowiązującego, skutkuje pośrednio lub bezpośrednio długotrwałymi utrudnieniami w funkcjonowaniu większości komórek organizacyjnych; może wpływać na podejmowanie decyzji przez kierownictwo GUM; generuje straty finansowe powyżej 100.000 zł oraz negatywnie wpływa na wizerunek GUM. | długotrwała (pow. 8 h) niedostępność usług/systemów/ zakłócenia w funkcjonowaniu | do 4 h | do 2 dni |
Załącznik nr 3
WZÓR REJESTRU INCYDENTÓW BEZPIECZEŃSTWA INFORMACJI
Załącznik nr 4
Raport o obsłużonych incydentach bezpieczeństwa informacji w Głównym Urzędzie Miar
- Data ogłoszenia: 2025-01-27
- Data wejścia w życie: 2025-01-28
- Data obowiązywania: 2025-01-28
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA