REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2018 poz. 44

ZARZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO

z dnia 20 sierpnia 2018 r.

w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) zarządza się, co następuje:

§ 1.
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwany dalej "Ministrem", kieruje działalnością Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwanego dalej "Ministerstwem", i ustala podstawowe kierunki polityki w zakresie nauki i szkolnictwa wyższego.
§ 2.
Sekretarz Stanu i podsekretarze stanu wykonują powierzone im czynności w ramach:

1) zakresu działania Ministra określonego w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. poz. 2317);

2) zadań Ministra wynikających w szczególności z:

a) ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2017 r. poz. 2183, z późn. zm.1)),

b) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2018 r. poz. 87).

§ 3.
1. Sekretarz Stanu, podsekretarze stanu i Dyrektor Generalny realizują politykę ustaloną przez Radę Ministrów i Ministra oraz podejmują w imieniu Ministra decyzje zgodne ze wskazanym przez niego kierunkiem rozstrzygnięcia lub realizujące ustaloną politykę.

2. Sekretarz Stanu, podsekretarze stanu i Dyrektor Generalny współdziałają w realizacji ustawowych zadań Ministra przez:

1) uzgadnianie podejmowanych inicjatyw;

2) wzajemne informowanie się o kluczowych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz o kierunkowych rozstrzygnięciach.

§ 4.
1. Sekretarz Stanu i podsekretarze stanu, w ramach powierzonych im zakresów czynności:

1) uczestniczą w tworzeniu polityki rozwoju i innowacyjności, w celu zapewnienia spójności działań służących powiązaniu zadań realizowanych przez uczelnie, jednostki naukowe i przedsiębiorców, na rzecz wzrostu gospodarczego i rozwoju działalności innowacyjnej;

2) sprawują nadzór nad załatwianiem spraw w Ministerstwie i koordynują ich załatwianie, niezależnie od przynależności tych spraw do właściwości poszczególnych komórek organizacyjnych Ministerstwa, a w przypadku gdy sprawa pozostaje we właściwości więcej niż jednej komórki organizacyjnej, współpracują ze sobą przy ich rozpatrywaniu;

3) współpracują z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej oraz ich organami;

4) reprezentują Ministra przed innymi organami administracji publicznej i instytucjami państwowymi oraz wobec organizacji, stowarzyszeń i innych podmiotów;

5) wydają decyzje administracyjne, postanowienia i zaświadczenia, udzielają odpowiedzi na skargi określone w ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 i 1467), wnoszą środki odwoławcze oraz inne pisma procesowe w postępowaniach przed sądami administracyjnymi i powszechnymi oraz Sądem Najwyższym, a także pisma przedsądowe w sprawach cywilnych i pisma w postępowaniu egzekucyjnym - na podstawie odrębnych upoważnień;

6) uczestniczą w:

a) planowaniu i realizacji budżetu państwa w częściach 28 - Nauka i 38 - Szkolnictwo wyższe,

b) planowaniu budżetu państwa w części 67 - Polska Akademia Nauk;

7) uczestniczą we współpracy z zagranicą, w tym w ramach Unii Europejskiej;

8) podejmują działania w celu zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w działach administracji rządowej nauka i szkolnictwo wyższe.

2. Sekretarz Stanu, podsekretarze stanu i Dyrektor Generalny wykonują powierzone im zadania przy pomocy dyrektorów oraz nadzorowanych komórek organizacyjnych Ministerstwa.

§ 5.
1. Minister podpisuje pisma kierowane do: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka i Wicemarszałków Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej oraz Marszałka i Wicemarszałków Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Przewodniczącego Trybunału Stanu, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, ministrów i kierowników urzędów centralnych, posłów i senatorów, a także do Sekretarza Rady Ministrów - w sprawach projektów dokumentów rządowych wnoszonych do rozpatrzenia przez Radę Ministrów.

2. Do wyłącznej kompetencji Ministra zastrzega się:

1) akceptowanie projektów: założeń projektów ustaw, ustaw, rozporządzeń i uchwał Rady Ministrów oraz rozporządzeń i zarządzeń Prezesa Rady Ministrów, których opracowanie należy do właściwości Ministra, a także strategii, programów i polityk, kierowanych przez Ministra do uzgodnień międzyresortowych, konsultacji publicznych i opiniowania;

2) występowanie do Prezesa Rady Ministrów o powołanie osób na określone stanowiska lub funkcje albo odwołanie z tych stanowisk lub funkcji, w ramach właściwości wynikającej z obowiązujących przepisów;

3) powoływanie i wyznaczanie osób na określone stanowiska lub funkcje, a także odwoływanie z tych stanowisk lub funkcji i cofanie wyznaczenia na nie, w ramach właściwości wynikającej z obowiązujących przepisów.

3. Podsekretarz Stanu Piotr Müller podpisuje pisma kierowane do Sekretarza Stałego Komitetu Rady Ministrów w sprawach projektów dokumentów rządowych wnoszonych do rozpatrzenia przez Komitet, a także w sprawach zastrzeżeń do treści protokołów z posiedzeń Komitetu, wraz z wnioskami o ich sprostowanie.

4. Podsekretarz Stanu Piotr Müller podpisuje:

1) rozporządzenia - w czasie nieobecności Ministra;

2) zarządzenia, komunikaty i obwieszczenia - z upoważnienia Ministra.

5. Podsekretarz Stanu Piotr Müller, a w razie nieobecności osoba wyznaczona do jego zastępowania, koordynuje realizację zadań w zakresie współpracy z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej oraz ich organami.

6. Sekretarz Stanu Piotr Dardziński, a w razie nieobecności osoba wyznaczona do jego zastępowania, podpisuje pisma kierowane do Sekretarza Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji w sprawach projektów dokumentów rządowych wnoszonych do rozpatrzenia przez Komitet, a także w sprawach zastrzeżeń do treści protokołów z posiedzeń Komitetu, wraz z wnioskami o ich sprostowanie.

7. Podsekretarz Stanu Sebastian Skuza, a w razie nieobecności osoba wyznaczona do jego zastępowania, podpisuje pisma kierowane do Sekretarza Komitetu do Spraw Europejskich w sprawach projektów dokumentów rządowych wnoszonych do rozpatrzenia przez Komitet, a także w sprawach zastrzeżeń do treści protokołów z posiedzeń Komitetu, wraz z wnioskami o ich sprostowanie.

8. Sekretarz Stanu, podsekretarze stanu i Dyrektor Generalny podpisują, z upoważnienia Ministra, pisma w sprawach należących do zakresu ich czynności, a w szczególności:

1) do Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, przesyłające opracowane w Ministerstwie stanowiska Rządu do poselskich projektów ustaw oraz projektów ustaw wnoszonych do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej przez inne podmioty mające inicjatywę ustawodawczą, po ich przyjęciu przez Radę Ministrów;

2) przesyłające opracowane w Ministerstwie projekty dokumentów rządowych kierowane do uzgodnień międzyresortowych, konsultacji publicznych i opiniowania;

3) zawierające uwagi zgłaszane do projektów dokumentów rządowych w ramach uzgodnień międzyresortowych;

4) odpowiedzi na interpelacje, interwencje, zapytania i wystąpienia poselskie, oświadczenia i wystąpienia senatorskie, dezyderaty, opinie i wystąpienia komisji parlamentarnych oraz na wystąpienia posłów Parlamentu Europejskiego skierowane do Ministra.

§ 6.
Minister sprawuje nadzór nad działalnością:

1) Gabinetu Politycznego Ministra;

2) Biura Ministra.

§ 7.
1. Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Piotra Dardzińskiego należą w szczególności sprawy:

1) opracowywania, opiniowania i aktualizacji dokumentów programowych i strategicznych w obszarach innowacyjności, nauki i szkolnictwa wyższego;

2) programów ramowych Unii Europejskiej w zakresie badań naukowych, rozwoju i innowacji, w tym programu Horyzont 2020 oraz współpracy z jednostkami wspomagającymi;

3) nadzoru nad wdrażaniem projektów finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej;

4) informatyzacji nauki i szkolnictwa wyższego, w tym Zintegrowanego Systemu Informacji o Nauce i Szkolnictwie Wyższym "POL-on";

5) związane z realizacją zadań z zakresu Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego oraz Europejskiej Przestrzeni Badawczej, w tym z rozwojem europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego oraz Procesu Bolońskiego;

6) działalności centrów transferu technologii, akademickich inkubatorów przedsiębiorczości, centrów naukowo-przemysłowych działających w szczególności w formie klastrów, parków technologicznych i platform technologicznych, w zakresie transferu technologii i upowszechniania nauki oraz komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych, a także instytucji pośredniczących oraz innych instytucji wspierających działania proinnowacyjne;

7) realizacji obowiązków wynikających z ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2018 r. poz. 1307), w tym przez udział w projektowaniu i realizacji strategii rozwoju, oraz z ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2018 r. poz. 1431 i 1544);

8) prac w ramach Polsko-Amerykańskiej Rady do spraw Innowacji;

9) koordynacji realizacji polityki kosmicznej Rzeczypospolitej Polskiej, w zakresie właściwości Ministra;

10) działań na rzecz rozwoju i utrzymania dwustronnej i wielostronnej współpracy z zagranicą w obszarach nauki i szkolnictwa wyższego, w tym działań mających na celu wzmocnienie umiędzynarodowienia nauki i szkolnictwa wyższego;

11) urzędowego poświadczania znajomości języka polskiego jako obcego oraz nauki języka polskiego w szkołach wyższych poza granicami Polski, w zakresie właściwości Ministra;

12) uznawalności wykształcenia oraz koordynacji unijnego systemu uznawania kwalifikacji zawodowych w Polsce, w zakresie właściwości Ministra;

13) związane z udziałem w Międzyresortowym Zespole do spraw Promocji Polski za granicą;

14) związane z udziałem w pracach:

a) Komitetu Koordynacyjnego do spraw Polityki Rozwoju,

b) Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji,

c) Komitetu do Spraw Umów Offsetowych i Komitetu Offsetowego oraz zawierania i wykonywania umów offsetowych, w zakresie właściwości Ministra;

15) współpracy z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji oraz Komisją Wspólną Przedstawicieli Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i Polskiej Rady Ekumenicznej;

16) związane z nadzorem właścicielskim Ministra nad spółką PORT Polski Ośrodek Rozwoju Technologii Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu.

2. Sekretarz Stanu Piotr Dardziński wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację przez:

1) Departament Innowacji i Rozwoju;

2) Departament Współpracy Międzynarodowej.

3. Sekretarz Stanu Piotr Dardziński wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:

1) Narodowym Centrum Badań i Rozwoju;

2) Narodową Agencją Wymiany Akademickiej;

3) Ośrodkiem Przetwarzania Informacji - Państwowym Instytutem Badawczym w Warszawie.

§ 8.
1. Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Sebastiana Skuzy należą w szczególności sprawy:

1) wykonywania zadań dysponenta części budżetowych 28 - Nauka, 38 - Szkolnictwo wyższe i 67 - Polska Akademia Nauk;

2) planowania i realizacji budżetu państwa w częściach 28 - Nauka i 38 - Szkolnictwo wyższe oraz planowania budżetu państwa w części 67 - Polska Akademia Nauk;

3) związane z realizacją zadań Ministra w zakresie systemu finansowania działalności dydaktycznej uczelni;

4) finansowania:

a) działalności statutowej jednostek naukowych i uczelni,

b) działalności upowszechniającej naukę,

c) programów lub przedsięwzięć ustanawianych przez Ministra,

d) współpracy naukowej z zagranicą,

e) inwestycji służących potrzebom badań naukowych lub prac rozwojowych,

f) inwestycji uczelni publicznych;

5) dofinansowania zadań projakościowych;

6) nadawania kategorii naukowych jednostkom naukowym;

7) przyznawania pomocy publicznej, w tym pomocy de minimis, ze środków finansowych na naukę, jej monitorowania i rozliczania;

8) związane z bioetyką i biobankowością;

9) ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych;

10) stopni naukowych i tytułu naukowego oraz stopni i tytułu w zakresie sztuki;

11) nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne i stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców;

12) koordynacji zadań związanych z organizacją i funkcjonowaniem instytutów badawczych;

13) współpracy europejskiej, z wyłączeniem spraw zastrzeżonych dla Sekretarza Stanu i podsekretarza stanu;

14) związane z pełnieniem funkcji kierownika jednostki kontrolującej i jednostki kontrolowanej;

15) realizacji Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji na lata 2018-2020;

16) naruszeń dyscypliny finansów publicznych;

17) związane z udziałem w pracach Komitetu do Spraw Europejskich;

18) współpracy z:

a) Radą Główną Instytutów Badawczych,

b) Radą Młodych Naukowców,

c) Komitetem Ewaluacji Jednostek Naukowych,

d) Polską Akademią Nauk,

e) Centralną Komisją do Spraw Stopni i Tytułów,

f) Polsko-Amerykańską Komisją Fulbrighta.

2. Podsekretarz Stanu Sebastian Skuza wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację przez:

1) Departament Budżetu i Finansów, z wyłączeniem zadań, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 3;

2) Departament Nauki;

3) Biuro Kontroli i Audytu.

3. Podsekretarz Stanu Sebastian Skuza wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:

1) Polską Akademią Nauk, w zakresie wykonywania budżetu państwa w części 67 - Polska Akademia Nauk;

2) Narodowym Centrum Nauki;

3) Centrum Nauki Kopernik - w zakresie wynikającym z umowy o utworzeniu wspólnej instytucji kultury;

4) Narodowym Muzeum Techniki - w zakresie wynikającym z umowy o utworzeniu wspólnej instytucji kultury.

§ 9.
1. Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Piotra Müllera należą w szczególności sprawy:

1) koordynacji zadań związanych z działem administracji rządowej szkolnictwo wyższe, w tym organizacji uczelni, organizacji i toku studiów wyższych, studiów doktoranckich i studiów podyplomowych oraz jakości kształcenia;

2) studentów i doktorantów;

3) związane z realizacją zadań Ministra w zakresie systemu:

a) pomocy materialnej dla studentów i doktorantów,

b) kredytów i pożyczek studenckich;

4) przyznawania nagród Ministra za:

a) wybitne osiągnięcia naukowe oraz za osiągnięcia w opiece naukowej i dydaktycznej na podstawie ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. z 2017 r. poz. 1789),

b) osiągnięcia naukowe, dydaktyczne lub organizacyjne albo za całokształt dorobku dla nauczycieli akademickich na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym;

5) pragmatyki zawodowej oraz odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli akademickich, w tym sprawy komisji dyscyplinarnej powołanej przez Ministra, komisji dyscyplinarnej przy Radzie Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, rzeczników dyscyplinarnych powołanych przez Ministra oraz Konwentu Rzeczników;

6) wynagrodzeń pracowników uczelni publicznych;

7) nadzoru nad realizacją zadań wynikających z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego oraz współpracy w tym zakresie z Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;

8) nadzoru nad prowadzeniem prac legislacyjnych w Ministerstwie oraz pracami związanymi z opiniowaniem dokumentów rządowych;

9) dotyczące wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy, w których Minister wydał decyzje administracyjne w pierwszej instancji;

10) związane z udziałem w pracach Stałego Komitetu Rady Ministrów;

11) współpracy z:

a) Parlamentem Studentów Rzeczypospolitej Polskiej i organizacjami studenckimi oraz Krajową Reprezentacją Doktorantów i organizacjami doktorantów,

b) Polską Komisją Akredytacyjną,

c) konferencjami rektorów,

d) Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;

12) współpracy ze związkami zawodowymi pracowników nauki, szkolnictwa wyższego oraz dialogu społecznego.

2. Podsekretarz Stanu Piotr Müller wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację przez:

1) Departament Legislacyjno-Prawny;

2) Departament Szkolnictwa Wyższego;

3) Departament Budżetu i Finansów, w zakresie zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 3.

3. Podsekretarz Stanu Piotr Müller wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad uczelniami publicznymi i niepublicznymi.

§ 10.
1. Dyrektor Generalny zapewnia funkcjonowanie Ministerstwa, warunki jego działania i organizację pracy oraz realizuje politykę personalną Ministerstwa na podstawie i w zakresie określonym ustawą z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1889 i 2203 oraz z 2018 r. poz. 106).

2. Dyrektor Generalny:

1) sprawuje bezpośredni nadzór nad komórkami organizacyjnymi Ministerstwa w zakresie prawidłowego wykonywania zadań określonych przez Ministra;

2) wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania Biura Dyrektora Generalnego;

3) wykonuje zadania dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia w częściach 28 - Nauka i 38 - Szkolnictwo wyższe.

3. Dyrektorowi Generalnemu bezpośrednio podlega kierownik komórki audytu wewnętrznego w zakresie określonym w odrębnych przepisach.

§ 11.
1. Szef Gabinetu Politycznego Ministra kieruje pracą Gabinetu Politycznego Ministra.

2. Do zakresu czynności szefa Gabinetu Politycznego Ministra należą w szczególności sprawy:

1) zapewnienia zgodności działań realizowanych przez Ministerstwo z celami i zadaniami polityki państwa w zakresie nauki i szkolnictwa wyższego;

2) współpracy z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej, Radą Ministrów, organami administracji rządowej, organami samorządu terytorialnego, partiami politycznymi, związkami zawodowymi i organizacjami społecznymi;

3) doradzania Ministrowi w bieżącej działalności politycznej;

4) analizowania oraz oceny procesów oraz wydarzeń społecznych, politycznych i ekonomicznych;

5) współpracy z zagranicą, w zakresie niezastrzeżonym dla Sekretarza Stanu i podsekretarzy stanu.

3. Przepisy ust. 2 nie naruszają właściwości Sekretarza Stanu, podsekretarzy stanu i Dyrektora Generalnego w sprawach określonych w § 2-10.

§ 12.
1. Ministra, w czasie jego nieobecności, zastępuje Sekretarz Stanu Piotr Dardziński, a w przypadku nieobecności Sekretarza Stanu Piotra Dardzińskiego - wyznaczony przez Ministra podsekretarz stanu. Zastępstwo, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie obejmuje spraw, o których mowa w § 5 ust. 4.

2. W przypadkach nieobecności Sekretarza Stanu i podsekretarzy stanu zastępstwa odbywają się według następujących zasad:

1) Sekretarza Stanu Piotra Dardzińskiego w czasie nieobecności zastępuje Podsekretarz Stanu Piotr Müller;

2) Podsekretarza Stanu Sebastiana Skuzę w czasie nieobecności zastępuje Sekretarz Stanu Piotr Dardziński;

3) Podsekretarza Stanu Piotra Müllera w czasie nieobecności zastępuje Podsekretarz Stanu Sebastian Skuza.

3. Minister może każdorazowo ustalić inny porządek zastępstw członków Kierownictwa Ministerstwa.

§ 13.
Traci moc zarządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 11 kwietnia 2018 r. w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. Urz. MNiSW poz. 17).
§ 14.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego: J. A. Gowin

 

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2017 r. poz. 2201 oraz z 2018 r. poz. 138, 398, 650, 730, 912, 1000 i 1115.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2018-08-21
  • Data wejścia w życie: 2018-08-20
  • Data obowiązywania: 2018-12-03
  • Dokument traci ważność: 2019-01-01

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA