REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2016 poz. 25
ZARZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO
z dnia 13 kwietnia 2016 r.
w sprawie prowadzenia prac legislacyjnych w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
1) opracowywania, uzgadniania, konsultowania i opiniowania projektów założeń projektów ustaw, projektów aktów normatywnych, projektów wewnętrznych aktów prawnych, obwieszczeń i komunikatów Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwanego dalej „Ministrem”, oraz zarządzeń dyrektora generalnego;
2) publikowania projektów oraz dokumentów z nimi związanych na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, zwanego dalej „BIP RCL”;
3) kierowania aktów prawnych do ogłoszenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej albo w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” oraz ogłaszania aktów prawnych w Dzienniku Urzędowym Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
4) koordynacji prac legislacyjnych w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwanym dalej „Ministerstwem”;
5) opracowywania oceny funkcjonowania ustawy, zwanej dalej „OSR ex post”.
§ 2.
1) projekcie – należy przez to rozumieć odpowiednio projekt: założeń projektu ustawy, ustawy, rozporządzenia Ministra, Prezesa Rady Ministrów lub Rady Ministrów, uchwały Rady Ministrów i zarządzenia Prezesa Rady Ministrów;
2) członkach Kierownictwa – należy przez to rozumieć Ministra, sekretarza stanu, podsekretarzy stanu oraz dyrektora generalnego;
3) komórce merytorycznej – należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną Ministerstwa właściwą w sprawach objętych projektowaną regulacją.
1) przygotowanie niektórych przepisów projektu;
2) przygotowanie uzasadnienia projektu lub jego części;
3) przekazanie niezbędnych informacji i wyjaśnień dotyczących projektu.
Rozdział 2
Przepisy wspólne dotyczące opracowania i uzgodnienia projektu
§ 5.
1) na polecenie członka Kierownictwa;
2) na wniosek komórki merytorycznej, zaakceptowany przez członka Kierownictwa.
2. We wniosku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, komórka merytoryczna zamieszcza informacje i wyjaśnienia dotyczące przyczyn i potrzeby opracowania projektu, w tym propozycje rozwiązań, które planuje się w nim zawrzeć.
3. Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, dotyczy projektu ustawy lub projektu założeń projektu ustawy, dołącza się do niego test regulacyjny zaopiniowany przez Departament Budżetu i Finansów.
4. W przypadku wydania polecenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, komórka merytoryczna na wniosek Departamentu Legislacyjno-Prawnego przekazuje propozycje rozwiązań. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
2. Wystąpienie, o którym mowa w ust. 1, przekazuje się Ministrowi po uzyskaniu akceptacji pozostałych członków Kierownictwa.
3. Po uzyskaniu akceptacji Ministra Departament Legislacyjno-Prawny:
1) zamieszcza odpowiedni wpis w wykazie prac legislacyjnych Ministra – w przypadku projektu rozporządzenia;
2) przygotowuje wniosek Ministra do Przewodniczącego Zespołu do spraw Programowania Prac Rządu – w przypadku projektu: założeń projektu ustawy, ustawy, rozporządzenia Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów.
2. Komórka merytoryczna opracowuje ocenę skutków regulacji i po zaopiniowaniu przez Departament Budżetu i Finansów, przekazuje ją Departamentowi Legislacyjno-Prawnemu.
2. Departament Legislacyjno-Prawny określa termin na zgłaszanie uwag do projektu, który nie może być krótszy niż 7 dni. Termin ten może zostać skrócony w szczególnie uzasadnionych przypadkach. Brak stanowiska w wyznaczonym terminie jest równoznaczny z uzgodnieniem projektu.
1) uzgodnień;
2) konsultacji publicznych lub opiniowania podmiotom wskazanym w ocenie skutków regulacji, a w przypadku projektu założeń projektu ustawy – podmiotom wskazanym w teście regulacyjnym.
2. Dyrektor albo zastępca dyrektora komórki merytorycznej potwierdza opracowanie projektu w zakresie rozwiązań merytorycznych.
3. Dyrektor albo zastępca dyrektora Departamentu Legislacyjno-Prawnego potwierdza opracowanie projektu pod względem prawnym, legislacyjnym i redakcyjnym, z wyłączeniem projektu założeń projektu ustawy.
2. Jeżeli zmiany dokonane w projekcie w wyniku uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania mają wpływ na ocenę przewidywanych skutków społeczno-gospodarczych projektu, Departament Legislacyjno-Prawny przekazuje go komórce merytorycznej w celu uzupełnienia oceny skutków regulacji lub testu regulacyjnego.
1) sporządza protokół rozbieżności i organizuje konferencję uzgodnieniową, albo
2) przekazuje projekt wraz ze stanowiskiem Ministra podmiotom, które zgłosiły uwagi.
2. Departament Legislacyjno-Prawny wskazuje komórkę merytoryczną, której przedstawiciele biorą udział w konferencji, o której mowa w ust. 1 pkt 1.
1) projekt kierowany do uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania, a także kolejne wersje tego projektu;
2) pisma kierujące projekt do uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania;
3) stanowiska podmiotów wyrażone w ramach uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania;
4) stanowiska Ministra w sprawie uwag zgłoszonych w ramach uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania;
5) dokumenty związane z działalnością lobbingową w procesie stanowienia prawa.
Rozdział 3
Przepisy szczegółowe dotyczące opracowania i uzgodnienia projektu rozporządzenia Ministra
§ 15.
2. W komisji prawniczej biorą udział przedstawiciele Departamentu Legislacyjno-Prawnego oraz, w razie potrzeby, wskazanej przez ten Departament komórki merytorycznej.
3. Po rozpatrzeniu projektu rozporządzenia przez komisję prawniczą Departament Legislacyjno-Prawny opracowuje projekt uwzględniający ustalenia komisji i kieruje go do Rządowego Centrum Legislacji do akceptacji.
4. W przypadku zwolnienia projektu rozporządzenia z obowiązku rozpatrzenia przez komisję prawniczą, Departament Legislacyjno-Prawny wprowadza poprawki zgłoszone przez Rządowe Centrum Legislacji.
2. Po podpisaniu rozporządzenia przez Ministra Departament Legislacyjno-Prawny, we współpracy z komórką organizacyjną właściwą do spraw informatyki, dokonuje weryfikacji prawidłowości bezpiecznego podpisu elektronicznego, którym opatrzono ten akt.
3. W przypadku współuczestnictwa w wydaniu rozporządzenia Departament Legislacyjno-Prawny występuje do właściwej komórki organizacyjnej urzędu obsługującego organ współuczestniczący w wydaniu rozporządzenia z wnioskiem o przedłożenie projektu do podpisu właściwemu organowi.
Rozdział 4
Przepisy szczególne dotyczące opracowania i uzgodnienia projektu ustawy, założeń projektu ustawy, rozporządzenia Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów, uchwały Rady Ministrów oraz zarządzenia Prezesa Rady Ministrów
§ 18.
2. W przypadku zgłoszenia uwag przed rozpatrzeniem projektu przez właściwy komitet Rady Ministrów, Departament Legislacyjno-Prawny przekazuje uwagi komórce merytorycznej w celu uzyskania stanowiska, wyznaczając jednocześnie termin na przedstawienie tego stanowiska.
3. Departament Legislacyjno-Prawny przygotowuje, we współpracy z komórką merytoryczną, wystąpienie członka Kierownictwa dotyczące uwag zgłoszonych do projektu.
4. W przypadku decyzji właściwego komitetu Rady Ministrów o modyfikacji projektu Departament Legislacyjno-Prawny może przekazać ustalenia komórce merytorycznej, w celu uzyskania jej stanowiska wyznaczając jednocześnie termin na przedstawienie tego stanowiska.
5. Departament Legislacyjno-Prawny opracowuje, we współpracy z komórką merytoryczną, projekt uwzględniający ustalenia właściwego komitetu Rady Ministrów.
Rozdział 5
Opracowanie i uzgodnienie projektu wewnętrznego aktu prawnego, obwieszczenia i komunikatu Ministra oraz zarządzenia dyrektora generalnego
§ 21.
1) wewnętrznego aktu prawnego Ministra,
2) obwieszczenia i komunikatu Ministra,
3) zarządzenia dyrektora generalnego
– prowadzi komórka merytoryczna, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Prace legislacyjne dotyczące projektu obwieszczenia w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego aktu prawnego prowadzi Departament Legislacyjno-Prawny.
3. Projekt, o którym mowa w ust. 1, uzgadnia się z Departamentem Legislacyjno-Prawnym, a także z komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, z których zakresem zadań wiąże się projektowana regulacja.
4. Projekty aktów prawnych, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, podlegające ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Departament Legislacyjno-Prawny przekazuje Ministrowi do podpisu w wersji elektronicznej sporządzonej w formacie XML.
5. Departament Legislacyjno-Prawny kieruje akt prawny, o którym mowa w ust. 4, do ogłoszenia i informuje o tym komórkę merytoryczną.
6. Projekty aktów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dyrektorowi generalnemu do podpisu w wersji elektronicznej w systemie EZD, przekazuje Biuro Dyrektora Generalnego.
7. Biuro Dyrektora Generalnego prowadzi rejestr aktów, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i zamieszcza je na stronie intranetowej Ministerstwa.
Rozdział 6
Opracowanie OSR ex post
§ 22.
2. Komórka merytoryczna opracowuje OSR ex post, uzgadniają z Departamentem Budżetu i Finansów i przygotowuje wystąpienie członka Kierownictwa przekazujące OSR ex post właściwemu organowi.
Rozdział 7
Koordynacja prac legislacyjnych
§ 23.
Rozdział 8
Przepis końcowy
§ 25.
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego: J.A. Gowin
- Data ogłoszenia: 2016-04-20
- Data wejścia w życie: 2016-04-20
- Data obowiązywania: 2017-06-08
- Dokument traci ważność: 2021-04-22
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA