REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2014 poz. 60

ZARZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)

z dnia 23 października 2014 r.

w sprawie zatwierdzenia statutu Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1.
Zatwierdza się statut Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego z siedzibą w Warszawie, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 2.
Traci moc zarządzenie Nr 29/2011 Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 29 marca 2011 r. w sprawie zatwierdzenia statutu Ośrodka Przetwarzania Informacji (Dz. Urz. MNiSW Nr 2, poz. 33).
§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego: wz. M. Ratajczak

 

1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej – nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. poz. 1259).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 112, poz. 654 i Nr 185, poz. 1092 oraz z 2014 r. poz. 1198.

Załącznik 1. [STATUT OŚRODKA PRZETWARZANIA INFORMACJI – PAŃSTWOWEGO INSTYTUTU BADAWCZEGO]

Załącznik do zarządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego
z dnia 23 października 2014 r. (poz. 60)

STATUT
OŚRODKA PRZETWARZANIA INFORMACJI – PAŃSTWOWEGO INSTYTUTU BADAWCZEGO

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1. Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy, zwany dalej „Instytutem”, działa na podstawie:

1) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618, z 2011 r. Nr 112, poz. 654 i Nr 185, poz. 1092 oraz z 2014 r. poz. 1198), zwanej dalej „ustawą”, oraz wydanych na jej podstawie przepisach wykonawczych;

2) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 października 2013 r. w sprawie nadania Ośrodkowi Przetwarzania Informacji statusu państwowego instytutu badawczego (Dz. U. poz. 1452), zwanego dalej „rozporządzeniem”;

3) zarządzenia nr 12 Ministra – Kierownika Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń z dnia 13 grudnia 1990 r. w sprawie utworzenia jednostki badawczo-rozwojowej pod nazwą Ośrodek Przetwarzania Informacji (Dz. Urz. Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń Nr 4, poz. 13);

4) niniejszego statutu, zwanego dalej „Statutem”.

§ 2. 1. Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa.

2. Instytut używa nazwy „Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy”.

3. Instytut może używać skróconej nazwy: „OPI – Państwowy Instytut Badawczy” lub „OPI PIB”.

4. Instytut posiada osobowość prawną.

5. Instytut ma prawo używania pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i napisem w otoku: „Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy”.

6. Nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy do spraw nauki.

Rozdział II

Przedmiot i zakres działania

§ 3. 1. Przedmiotem działania Instytutu jest prowadzenie badań naukowych lub prac rozwojowych i wdrażanie ich wyników oraz świadczenie usług w zakresie systemów informacyjnych, ich projektowania, eksploatacji i doskonalenia, pozyskiwania i opracowywania informacji zbiorczej, przekrojowej i syntetycznej dotyczącej badań naukowych i prac rozwojowych, transferu technologii, innowacyjności oraz edukacji, w tym dla celów statystycznych. Instytut prowadzi badania interdyscyplinarne w dziedzinach nauk społecznych, nauk ekonomicznych oraz nauk technicznych obejmujących swoim zakresem m.in. społeczne i psychologiczne aspekty prowadzenia badań naukowych, kształcenia w szkolnictwie wyższym i kształcenia ustawicznego, transferu technologii, wykorzystania wyników badań naukowych i nowych technologii w tym urządzeń cyfrowych oraz zastosowania metod sztucznej inteligencji.

2. Do zadań Instytutu należy:

1) prowadzenie badań naukowych w zakresie, o którym mowa w ust. 1 oraz przystosowanie ich wyników do publikacji lub wdrożenia w praktyce;

2) wspomaganie procesów organizacji i finansowania badań naukowych, a także jednostek działających na rzecz badań naukowych i prac rozwojowych;

3) prezentowanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych;

4) tworzenie i utrzymanie unikatowych systemów informatycznych;

5) transfer technologii i wiedzy z sektora nauki do sektora gospodarki;

6) prowadzenie działalności wydawniczej;

7) popularyzacja wiedzy o wynikach badań naukowych i ich komercjalizacji oraz wspieranie komercjalizacji wyników badań naukowych;

8) opracowywanie analiz, opinii i ekspertyz w zakresie prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych;

9) wspieranie procesów wdrażania funduszy Unii Europejskiej oraz innych programów lub inicjatyw finansowych pochodzących ze źródeł krajowych i zagranicznych, otrzymanych na podstawie zawartych umów międzynarodowych.

§ 4. Do zadań Instytutu szczególnie ważnych dla planowania i realizacji polityki państwa, których wykonanie jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa publicznego, ochrony dziedzictwa narodowego, rozwoju edukacji i kultury oraz poprawy jakości życia obywateli, dotyczących opracowywania i opiniowania standardów w zakresie rozwoju społeczeństwa informacyjnego i bezpieczeństwa technicznego oraz standardów produktów, procesów i usług, należy:

1) projektowanie, wdrażanie, eksploatacja i doskonalenie systemów informacyjnych służących planowaniu i rozwojowi polityki innowacyjnej państwa na potrzeby finansowania nauki z budżetu państwa;

2) utrzymywanie baz danych dotyczących nauki i szkolnictwa wyższego, w tym gromadzenie, przetwarzanie i opracowywanie danych o:

a) projektach naukowych oddziałujących w szczególności na rynek pracy, ochronę zdrowia, ochronę środowiska, gospodarkę żywnościową, gospodarkę zasobami naturalnymi,

b) zmianach w zasobach kadrowych nauki i szkolnictwa wyższego, mających wpływ w szczególności na rynek pracy, ochronę zdrowia, rozwój kultury fizycznej i sportu,

c) zmianach w zasobach materialnych i niematerialnych sektora nauki, mających wpływ w szczególności na ochronę zdrowia, rozwój społeczeństwa informacyjnego, ochronę środowiska, gospodarkę bogactwami i zasobami naturalnymi.

§ 5. 1. Instytut prowadzi inną działalność, o której mowa w art. 2 ust. 4 ustawy, według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) w zakresie:

1) wydawania książek (PKD 58.11.Z);

2) wydawania wykazów oraz list (np. adresowych, telefonicznych) (PKD 58.12.Z);

3) wydawania czasopism i pozostałych periodyków (PKD 58.14.Z);

4) wydawania gazet (PKD 58.13.Z);

5) produkcji artykułów piśmiennych (PKD 17.23.Z);

6) pozostałej działalności wydawniczej (PKD 58.19.Z);

7) pozostałej sprzedaży detalicznej prowadzonej w niewyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.19.Z);

8) sprzedaży detalicznej książek prowadzonej w wyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.61.Z);

9) wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z);

10) działalności związanej z doradztwem w zakresie informatyki (PKD 62.02.Z);

11) działalności wydawniczej w zakresie gier komputerowych (PKD 58.21.Z);

12) działalności wydawniczej w zakresie pozostałego oprogramowania (PKD 58.29.Z);

13) działalności związanej z oprogramowaniem (PKD 62.01.Z);

14) pozostałej działalności usługowej w zakresie technologii informatycznych i komputerowych (PKD 62.09.Z);

15) działalności związanej z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi (PKD 62.03.Z);

16) przetwarzania danych; zarządzania stronami internetowymi (hosting) i podobnej działalności (PKD 63.11.Z);

17) działalności w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych (PKD 59.20.Z);

18) działalności portali internetowych (PKD 63.12.Z);

19) badania rynku i opinii publicznej (PKD 73.20.Z);

20) stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji (PKD 70.21.Z);

21) pozostałego doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22.Z);

22) pozostałej działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej, gdzie indziej niesklasyfikowanej (PKD 74.90.Z);

23) działalności wspomagającej edukację (PKD 85.60.Z);

24) działalności związanej z organizacją targów, wystaw i kongresów (PKD 82.30.Z);

25) zarządzania nieruchomościami wykonywanego na zlecenie (PKD 68.32.Z);

26) działalności pomocniczej związanej z utrzymaniem porządku w budynkach (PKD 81.10.Z);

27) kierowania podstawowymi rodzajami działalności publicznej (PKD 84.11.Z);

28) działalności archiwów (PKD 91.01.B);

29) pozostałej pozaszkolnej formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanej (PKD 85.59.B);

30) działalności bibliotek (PKD 91.01.A).

2. Działalność ta jest wyodrębniona pod względem finansowym i rachunkowym.

Rozdział III

Organy Instytutu

§ 6. Organami Instytutu są:

1) dyrektor;

2) rada naukowa.

§ 7. 1. Dyrektor kieruje Instytutem i reprezentuje go na zewnątrz.

2. Dyrektor może:

1) powołać sekretarza naukowego;

2) powołać kolegium lub inne organy opiniodawczo-doradcze dyrektora w łącznej liczbie 3;

3) ustanowić pełnomocników do realizacji określonych zadań, ustalając zakres i czas ich umocowania.

3. Zakres działania sekretarza naukowego i organów wymienionych w ust. 2 pkt 2 określa regulamin organizacyjny Instytutu.

§ 8. 1. Rada naukowa liczy 12 członków.

2. W skład rady naukowej wchodzą:

1) pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu w liczbie 8 osób;

2) osoby spoza Instytutu w liczbie 4 osób.

3. Liczba członków, o których mowa w ust. 2 pkt 1 będących:

1) pracownikami naukowymi nieposiadającymi stopnia naukowego doktora habilitowanego lub tytułu naukowego wynosi 4;

2) pracownikami badawczo-technicznymi wynosi 4.

Rozdział IV

Organizacja Instytutu

§ 9. Strukturę organizacyjną Instytutu określa regulamin organizacyjny ustalony przez dyrektora, po zasięgnięciu opinii rady naukowej oraz zakładowych organizacji związkowych.

Rozdział V

Zatrudnianie pracowników naukowych Instytutu

§ 10. 1. Zatrudnienie pracownika naukowego jest poprzedzone konkursem.

2. Ogłoszenie konkursu następuje przez podanie jego warunków do publicznej wiadomości na stronie internetowej Instytutu oraz na podmiotowej stronie ministra właściwego do spraw nauki i w Biuletynie Informacji Publicznej.

3. Ogłoszenie o konkursie powinno zawierać:

1) nazwę stanowiska, na które ogłaszany jest konkurs;

2) wymagania stawiane kandydatowi;

3) wykaz wymaganych dokumentów, które kandydat zobowiązany jest złożyć;

4) termin złożenia ofert;

5) informację o sposobie przeprowadzenia postępowania konkursowego;

6) termin rozstrzygnięcia konkursu.

4. Kandydatury na pracowników naukowych w Instytucie ocenia się z uwzględnieniem następujących kryteriów:

1) posiadane predyspozycje do pracy naukowej;

2) posiadana wiedza i doświadczenie zawodowe w dziedzinie, której dotyczy konkurs.

5. Postępowanie konkursowe przeprowadza komisja konkursowa powołana przez dyrektora Instytutu, w skład której wchodzą co najmniej 2 osoby posiadające tytuł naukowy lub stopień naukowy oraz kierownik działu zarządzania kapitałem ludzkim. Dyrektor oraz zastępca dyrektora mogą wchodzić w skład komisji.

6. Ocenę kwalifikacji kandydatów dokonuje komisja konkursowa podczas rozmowy kwalifikacyjnej, w oparciu o przedstawioną przez kandydata dokumentację i wymagania określone w ramach postępowania konkursowego.

7. Kwalifikacje wyłonionego kandydata podlegają zaopiniowaniu w trybie obiegowym przez radę naukową. W razie negatywnej opinii rady naukowej konkurs pozostaje nierozstrzygnięty i w takim przypadku ogłasza się nowy konkurs na dane stanowisko.

Rozdział VI

Komisja dyscyplinarna I instancji

§ 11. 1. W sprawach dyscyplinarnych pracowników naukowych i badawczo-technicznych w pierwszej instancji orzeka komisja dyscyplinarna Instytutu.

2. Komisja dyscyplinarna składa się z 3 członków pochodzących z wyboru.

§ 12. Ustala się następujący tryb wyboru komisji dyscyplinarnej:

1) dyrektor w drodze zarządzenia powołuje komisję wyborczą składającą się z 3 członków będących pracownikami Instytutu oraz wskazuje przewodniczącego komisji;

2) osoby zasiadające w komisji wyborczej nie mogą kandydować do komisji dyscyplinarnej;

3) czynne i bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikom naukowym i badawczo-technicznym Instytutu;

4) kandydatury na członków komisji dyscyplinarnej zgłaszają pracownicy naukowi i badawczo-techniczni spośród pracowników naukowych i badawczo-technicznych Instytutu przewodniczącemu komisji wyborczej, w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia;

5) komisja wyborcza informuje pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz ogłasza listę kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej, co najmniej na 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów;

6) głosowanie jest tajne. W skład komisji dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymają kolejno największą liczbę głosów;

7) w przypadku, gdy więcej kandydatów niż ma zostać wybranych, uzyskało jednakową, największą liczbę głosów, przewodniczący komisji wyborczej zarządza dodatkowe głosowanie spośród osób, które uzyskały jednakową największą liczbę głosów;

8) komisja wyborcza sporządza protokół z wyborów, który przekazuje dyrektorowi;

9) dyrektor ogłasza wyniki wyborów.

Rozdział VII

Zasady gospodarki finansowej Instytutu

§ 13. 1. Instytut działa na zasadach pełnego rozrachunku gospodarczego.

2. Podstawą gospodarki Instytutu jest plan rzeczowo-finansowy ustalany przez dyrektora, po zaopiniowaniu przez radę naukową.

Rozdział VIII

Postanowienia końcowe

§ 14. Zmiany w Statucie wprowadza się w trybie przewidzianym dla uchwalenia Statutu.

§ 15. Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw nauki.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA