REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2011 nr 1 poz. 14
ZARZĄDZENIE Nr 16/2011 MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)
z dnia 1 marca 2011 r.
w sprawie Regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1
Ustala się Regulamin organizacyjny Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2
Traci moc zarządzenie nr 39/2010 Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2010 r. w sprawie Regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. Urz. MNiSzW Nr 4, poz. 70).
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego |
Barbara Kudrycka |
|
1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działami administracji rządowej – nauka i szkolnictwo wyższe, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 216, poz. 1596).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 42, poz. 337, Nr 98, poz. 817, Nr 157, poz. 1241 i Nr 161, poz. 1277 oraz z 2010 r. Nr 57, poz. 354.
Załącznik do zarządzenia nr 16/2011 Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego
z dnia 1 marca 2011 r. (poz. 14)
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
MINISTERSTWA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, utworzone na podstawie § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 maja 2006 r. w sprawie utworzenia Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 76, poz. 533), zapewnia obsługę Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, kierującego działami administracji rządowej:
1) nauka – na zasadach określonych w szczególności w ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615);
2) szkolnictwo wyższe – na zasadach określonych w szczególności w ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z 2006 r. Nr 46, poz. 328, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 144, poz. 1043 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 80, poz. 542, Nr 120, poz. 818, Nr 176, poz. 1238 i 1240 i Nr 180, poz. 1280, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, z 2009 r. Nr 68, poz. 584, Nr 157, poz. 1241, Nr 161, poz. 1278 i Nr 202, poz. 1553 oraz z 2010 r. Nr 57, poz. 359, Nr 75, poz. 471, Nr 96, poz. 620 i Nr 127, poz. 857).
§ 2
Ilekroć w przepisach Regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwanego dalej „regulaminem”, jest mowa o:
1) Ministrze – należy przez to rozumieć Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
2) Ministerstwie – należy przez to rozumieć Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
3) Członku Kierownictwa Ministerstwa – należy przez to rozumieć Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego oraz Szefa Gabinetu Politycznego Ministra;
4) dyrektorze departamentu – należy przez to rozumieć dyrektora departamentu lub biura oraz Pełnomocnika do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych;
5) zastępcy dyrektora departamentu – należy rozumieć przez to zastępcę dyrektora departamentu lub biura;
6) naczelniku – należy przez to rozumieć naczelnika wydziału;
7) koordynatorze – należy przez to rozumieć osobę koordynującą pracę zespołu;
8) departamencie – należy przez to rozumieć departament lub biuro.
§ 3
1. Ministerstwo działa pod bezpośrednim kierownictwem Ministra, zgodnie z jego zarządzeniami, decyzjami, wytycznymi i poleceniami.
2. Minister kieruje Ministerstwem przy pomocy Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego, Szefa Gabinetu Politycznego Ministra oraz dyrektorów departamentów,
3. Departamenty realizują ustalone dla nich zadania zgodnie z kierunkami określonymi przez Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu oraz Dyrektora Generalnego.
§ 4
Sekretarz Stanu, Podsekretarze Stanu oraz Szef Gabinetu Politycznego Ministra są odpowiedzialni za realizację zadań powierzonych przez Ministra i wykonują je we współdziałaniu z Dyrektorem Generalnym oraz przy pomocy dyrektorów departamentów.
§ 5
1. Członkowie Kierownictwa Ministerstwa stanowią Kolegium Ministerstwa.
2. Minister zwołuje narady Kolegium Ministerstwa, określając ich termin i tematykę.
3. W naradach Kolegium Ministerstwa mogą brać udział inne osoby zaproszone przez Ministra.
4. Z narady Kolegium Ministerstwa sporządza się protokół ustaleń, który zatwierdza Minister.
§ 6
1. Dla decyzji Ministra jest zastrzeżone w szczególności:
1) zatwierdzanie materiałów i opracowań przeznaczonych dla Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz naczelnych i centralnych organów administracji rządowej;
2) udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, wnioski, skargi i interwencje posłów i senatorów oraz dezyderaty i opinie komisji sejmowych;
3) aprobowanie projektów aktów normatywnych wnoszonych do Prezesa Rady Ministrów i pod obrady Rady Ministrów;
4) wydawanie aktów normatywnych i innych dokumentów podlegających ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” i Dzienniku Urzędowym Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
5) tworzenie, łączenie, podział i likwidacja jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra;
6) powoływanie i odwoływanie kierowników jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra;
7) zatwierdzanie wniosków urlopowych Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego i Szefa Gabinetu Politycznego Ministra;
8) wydawanie poleceń wyjazdów służbowych Sekretarzowi Stanu, Podsekretarzom Stanu, Dyrektorowi Generalnemu oraz Szefowi i pracownikom Gabinetu Politycznego Ministra;
9) wyrażanie zgody na zagraniczne podróże służbowe pracowników Ministerstwa innych niż wymienieni w pkt 7;
10) zatrudnianie osób w Gabinecie Politycznym Ministra;
11) występowanie o nadanie odznaczeń państwowych oraz nadawanie honorowych odznak Ministerstwa.
2. Do podpisu Ministra zastrzega się:
1) pisma kierowane do: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałków i Wicemarszałków Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Przewodniczącego Trybunału Stanu, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, ministrów i kierowników centralnych urzędów administracji rządowej oraz posłów i senatorów, Prezesa Polskiej Akademii Nauk i Prezesa Polskiej Akademii Umiejętności, osób kierujących centralnymi organami organizacji politycznych i związków zawodowych, zwierzchników kościołów i związków wyznaniowych, ministrów rządów innych państw;
2) akty mianowania, powołania i inne dotyczące nawiązania lub rozwiązania stosunku pracy na stanowiskach w jednostkach podległych i nadzorowanych przez Ministra, ustawowo zastrzeżonych do właściwości Ministra;
3) pisma ustalające wysokość składników wynagrodzenia kierowników jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministra;
4) umowy międzynarodowe, międzyrządowe, międzyresortowe i umowy o współdziałaniu Ministerstwa ze stowarzyszeniami i innymi organizacjami, w tym międzynarodowymi;
5) inne dokumenty ustawowo zastrzeżone do podpisu Ministra lub każdorazowo określone przez Ministra.
3. Zasady i tryb postępowania z dokumentami w Ministerstwie regulują wydane przez Ministra wewnętrzne akty normatywne, w szczególności instrukcja kancelaryjna, rzeczowy wykaz akt, przepisy o zasadach organizacji Kancelarii Tajnej, stosowaniu środków ochrony fizycznej i obiegu informacji niejawnych w Ministerstwie.
4. Sekretarz Stanu i Podsekretarze Stanu mogą podpisywać – z upoważnienia Ministra – pisma i dokumenty, o których mowa w ust. 2, w sprawach określonych przez Ministra, zgodnie z zakresami czynności Członków Kierownictwa Ministerstwa.
5. Pisma i dokumenty przedkładane do podpisu Ministra wymagają akceptacji właściwych Członków Kierownictwa Ministerstwa oraz parafowania przez dyrektorów departamentów biorących udział w ich opracowywaniu.
6. Dokumenty przedstawiane do podpisu Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu parafuje dyrektor właściwego departamentu lub upoważniony pracownik.
7. W czasie nieobecności Ministra pisma i dokumenty, o których mowa w ust. 2, podpisuje, w zastępstwie Ministra, zastępujący go Sekretarz Stanu lub upoważniony Podsekretarz Stanu z tym, że do podpisywania aktów normatywnych przez Podsekretarza Stanu wymagane jest odrębne upoważnienie.
8. Minister, na wniosek Członka Kierownictwa Ministerstwa lub dyrektora departamentu, może udzielać pełnomocnictw osobom prawnym lub osobom fizycznym do dokonywania określonych czynności cywilnoprawnych lub faktycznych w zakresie właściwości Ministra.
9. Projekty pism i dokumentów dotyczące rozstrzygnięć prawnych lub finansowych wymagają uzgodnienia odpowiednio z Departamentem Legislacyjno-Prawnym lub Departamentem Budżetu i Finansów.
§ 7
Minister zatwierdza plan pracy Ministerstwa na dany rok kalendarzowy. Plan pracy Ministerstwa uwzględnia w szczególności nowe zadania wynikające z planów pracy Rady Ministrów i jej komitetów oraz nowe zadania wskazane przez Członków Kierownictwa Ministerstwa.
§ 8
1. Minister może upoważnić dyrektorów departamentów i innych pracowników Ministerstwa do podejmowania w określonych sprawach decyzji w swoim imieniu, w tym do podpisywania decyzji administracyjnych, a także powierzyć im nadzór nad realizacją niektórych zadań.
2. W celu realizacji zadań Minister może powoływać:
1) pełnomocników do określonych spraw;
2) zespoły zadaniowe
– ustalając ich obowiązki i uprawnienia oraz wskazując, w uzgodnieniu z Dyrektorem Generalnym, departament sprawujący obsługę ich prac.
§ 9
1. Dyrektor Generalny zapewnia funkcjonowanie i ciągłość pracy Ministerstwa oraz warunki jego działania, a także sprawuje bezpośredni nadzór nad prawidłowym wykonywaniem zadań przez departamenty. Dyrektor Generalny realizuje swoje zadania na podstawie art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1706), z uwzględnieniem opinii i propozycji rozwiązań wyrażanych przez Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu.
2. Dyrektor Generalny wydaje zarządzenia w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1.
3. Dyrektor Generalny zatwierdza:
1) wnioski urlopowe dyrektorów departamentów i zastępców dyrektorów departamentów;
2) wnioski wyjazdowe na zagraniczne podróże służbowe pracowników Ministerstwa.
4. Dyrektor Generalny może upoważnić dyrektora departamentu albo innego pracownika Ministerstwa do wykonywania w jego imieniu określonych czynności.
5. Dokumenty przedstawiane do podpisu Dyrektora Generalnego parafuje dyrektor właściwego departamentu lub upoważniony pracownik.
Rozdział 2
Struktura organizacyjna Ministerstwa
§ 10
1. W skład Ministerstwa wchodzi Gabinet Polityczny Ministra (GPM) oraz następujące departamenty:
1) Departament Budżetu i Finansów (DBF);
2) Departament Finansowania Szkół Wyższych (DFS);
3) Departament Instrumentów Polityki Naukowej (DPN);
4) Departament Kontroli i Nadzoru (DKN);
5) Departament Legislacyjno-Prawny (DP);
6) Departament Nadzoru i Organizacji Szkolnictwa Wyższego (DNS);
7) Departament Strategii (DS);
8) Departament Systemów Informatycznych (DIN);
9) Departament Wdrożeń i Innowacji (DWI);
10) Biuro Dyrektora Generalnego (BDG);
11) Biuro Ministra (BM);
12) Biuro Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Informacji Niejawnych (BNK).
2. Organizacja pracy i zadania Gabinetu Politycznego Ministra są określone przez Ministra w odrębnym trybie.
§ 11
1. W skład departamentów mogą wchodzić wydziały, zespoły lub samodzielne stanowiska pracy.
2. W skład wydziału wchodzi co najmniej 5 osób. Wydziałem kieruje naczelnik albo pracownik wyznaczony przez dyrektora departamentu.
3. Dyrektor Generalny może określić skład wydziału inny niż wymieniony w ust. 2.
4. Powierzenie koordynacji pracy zespołu następuje w formie pisemnej.
5. Pracownik zatrudniony na samodzielnym stanowisku pracy podlega bezpośrednio dyrektorowi departamentu lub zastępcy dyrektora departamentu.
6. Organizację oraz szczegółowy zakres działania departamentu określa jego regulamin wewnętrzny.
7. Regulamin wewnętrzny departamentu określa:
1) strukturę organizacyjną departamentu i jego schemat organizacyjny;
2) organizację zarządzania departamentem;
3) zakresy upoważnień udzielonych dyrektorowi departamentu, zastępcy (zastępcom) dyrektora departamentu i innym pracownikom departamentu do załatwiania spraw i podpisywania pism;
4) szczegółowy zakres zadań departamentu wynikający z regulaminu oraz szczegółowe zakresy zadań wydziałów, zespołów lub samodzielnych stanowisk pracy.
8. Regulamin wewnętrzny departamentu zatwierdza Dyrektor Generalny w drodze zarządzenia.
§ 12
1. Departamentem kieruje dyrektor departamentu przy pomocy zastępcy (zastępców) dyrektora departamentu, naczelników oraz koordynatorów.
2. Jeżeli w departamencie jest więcej niż jeden zastępca dyrektora departamentu, stałym zastępcą dyrektora jest zastępca wskazany w regulaminie wewnętrznym departamentu.
3. W razie nieobecności dyrektora departamentu I zastępcy (zastępców) dyrektora, a także w razie nieobecności dyrektora departamentu, w którym nie ma stanowiska zastępcy dyrektora lub stanowisko to nie jest obsadzone, departamentem kieruje, za zgodą Dyrektora Generalnego, pracownik wyznaczony przez dyrektora departamentu.
Rozdział 3
Zadania kadry kierowniczej i pracowników departamentu
§ 13
Dyrektor departamentu jest odpowiedzialny za:
1) prawidłową, efektywną i terminową realizację zadań departamentu określonych w regulaminie oraz zleconych przez Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu lub Dyrektora Generalnego;
2) zgodność działania departamentu z kierunkami określonymi przez Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu i Dyrektora Generalnego oraz obowiązującym prawem i regulacjami wewnętrznymi;
3) właściwą organizację pracy departamentu i efektywne wykorzystywanie czasu pracy przez podległych pracowników;
4) ochronę danych osobowych oraz ochronę informacji niejawnych w departamencie;
5) zapewnienie dbałości o interes Skarbu Państwa w zakresie dochodów i wydatków oraz ścisłą współpracę w tym zakresie ze służbami finansowymi Ministerstwa;
6) przygotowanie i bieżącą aktualizację opisów stanowisk pracy w departamencie;
7) zapewnienie właściwej organizacji i funkcjonowania kontroli wewnętrznej w departamencie.
§ 14
1. Dyrektor departamentu:
1) nadzoruje pracę i zapewnia właściwe wykonywanie zadań departamentu;
2) reprezentuje departament wobec innych departamentów Ministerstwa oraz w kontaktach zewnętrznych;
3) udziela zainteresowanym organom, instytucjom i innym podmiotom wyjaśnień i opinii w sprawach prowadzonych przez departament, niezastrzeżonych dla Ministra i pozostałych Członków Kierownictwa Ministerstwa;
4) reprezentuje Ministerstwo w sprawach wynikających z zakresu działania i zadań departamentu, niezastrzeżonych dla Ministra i pozostałych Członków Kierownictwa Ministerstwa;
5) bierze udział w realizacji obowiązków wynikających z przepisów o dostępie do informacji publicznej, a w szczególności przygotowuje informacje przeznaczone do zamieszczenia w Biuletynie informacji Publicznej i na stronie internetowej Ministerstwa;
6) wnioskuje w sprawach przyjmowania do pracy, przenoszenia, zwalniania, ustalania wysokości wynagrodzenia, awansowania, nagradzania i odznaczania oraz karania pracowników departamentu;
7) podejmuje działania na rzecz podnoszenia i doskonalenia kwalifikacji zawodowych pracowników departamentu;
8) dokonuje oceny bezpośrednio podległych mu pracowników departamentu;
9) zatwierdza wnioski urlopowe i wyraża zgodę na krajowe podróże służbowe pracowników departamentu;
10) zapewnia przestrzeganie przez podległych pracowników Kodeksu Etyki Służby Cywilnej;
11) organizuje i nadzoruje realizację zadań dotyczących bezpieczeństwa i obronności państwa oraz zarządzania kryzysowego w zakresie zadań departamentu;
12) nadzoruje przestrzeganie dyscypliny pracy w departamencie.
2. Dyrektor departamentu może posiadać inne uprawnienia, przyznane na podstawie odrębnego upoważnienia przez Ministra lub Dyrektora Generalnego.
3. Dyrektor departamentu, stosownie do zakresu działania kierowanego departamentu, przygotowuje projekty decyzji i podpisuje pisma niezastrzeżone do kompetencji innych osób, w szczególności:
1) podpisuje pisma i materiały kierowane do nadzorującego zadania departamentu Członka Kierownictwa Ministerstwa oraz parafuje pisma i materiały kierowane do podpisu Członków Kierownictwa Ministerstwa;
2) podpisuje pisma do równorzędnych stanowiskiem osób w urzędach administracji rządowej;
3) podpisuje wnioski w sprawach personalnych pracowników departamentu;
4) zawiera umowy na podstawie upoważnień udzielonych przez Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu lub Dyrektora Generalnego;
5) występuje do innych urzędów, instytucji i jednostek organizacyjnych, a także do ekspertów o dostarczanie dokumentów, danych, informacji i opinii niezbędnych do wykonywania zadań departamentu.
4. Dyrektor departamentu może upoważnić pracowników departamentu do podejmowania decyzji i podpisywania pism w swoim imieniu.
§ 15
Zastępca dyrektora departamentu:
1) nadzoruje pracę i zapewnia terminowe i właściwe wykonywanie zadań podległych mu wydziałów, zespołów lub samodzielnych stanowisk pracy;
2) podejmuje decyzje z zakresu działania podległych mu wydziałów, zespołów lub samodzielnych stanowisk pracy oraz podpisuje pisma i notatki informacyjne w tym zakresie – z wyłączeniem spraw zastrzeżonych dla dyrektora departamentu;
3) podejmuje decyzje i podpisuje pisma w sprawach wynikających z udzielonych mu odrębnych upoważnień;
4) parafuje pisma kierowane do podpisu dyrektora departamentu;
5) dokonuje oceny podległych mu pracowników;
6) wykonuje inne zadania zlecone przez dyrektora departamentu;
7) zastępuje dyrektora departamentu podczas jego nieobecności.
§ 16
Naczelnik lub koordynator działa zgodnie z powierzonym zakresem zadań, a w szczególności:
1) odpowiada za prawidłowe, efektywne i terminowe wykonanie zadań podległego wydziału lub zespołu;
2) podejmuje decyzje oraz podpisuje pisma w sprawach należących do zakresu zadań podległego wydziału lub zespołu, niezastrzeżonych dla dyrektora i zastępcy dyrektora departamentu;
3) parafuje pisma kierowane do podpisu przełożonego;
4) wydaje podległym pracownikom dyspozycje i wytyczne niezbędne do wykonywania zadań;
5) reprezentuje wydział lub zespół w zakresie określonym przez przełożonych;
6) zapewnia wymianę informacji z pozostałymi wydziałami, zespołami lub samodzielnymi stanowiskami pracy;
7) przedstawia dyrektorowi departamentu opinie i wnioski w sprawach przyjmowania do pracy, przenoszenia, zwalniania, awansowania, nagradzania i odznaczania oraz karania podległych pracowników;
8) aprobuje wnioski urlopowe podległych pracowników;
9) dokonuje oceny podległych mu pracowników;
10) wykonuje inne zadania zlecone przez przełożonych.
§ 17
1. Do obowiązków pracowników należy w szczególności:
1) rzetelne, sprawne i terminowe wykonywanie powierzonych zadań, zgodnie z wymogami wiedzy fachowej i przepisami prawa;
2) znajomość aktów normatywnych i innych przepisów niezbędnych dla prawidłowego wykonywania zadań;
3) referowanie spraw przełożonym, zgodnie ze stanem faktycznym oraz posiadaną wiedzą;
4) przestrzeganie przepisów z zakresu ochrony informacji niejawnych oraz ochrony danych osobowych;
5) wykonywanie innych zadań zleconych przez przełożonych.
2. Pracownicy przygotowujący projekty dokumentów parafują je z lewej strony pod tekstem.
§ 18
Każdy pracownik Ministerstwa jest zobowiązany podejmować działania, mające na celu zapewnienie przestrzegania w dziale administracji rządowej standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych, stanowiących załącznik do Komunikatu Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF Nr 15, poz. 84).
Rozdział 4
Podstawowe zadania departamentów
§ 19
1. Do podstawowych zadań departamentów należy:
1) inicjowanie i opracowywanie założeń i projektów aktów normatywnych, założeń i projektów polityk, programów, planów i innych dokumentów, przeprowadzanie uzgodnień wewnętrznych i zewnętrznych tych projektów oraz notyfikacja Komisji Europejskiej projektów aktów prawnych będących programami pomocowymi;
2) przygotowywanie analiz, opinii, informacji, wniosków i innych materiałów;
3) opiniowanie projektów aktów normatywnych, w tym projektów aktów prawa europejskiego i innych dokumentów;
4) współpraca z organami opiniodawczymi i doradczymi działającymi przy Ministrze;
5) współdziałanie z innymi urzędami administracji rządowej, organami samorządu terytorialnego, związkami zawodowymi, stowarzyszeniami i innymi podmiotami;
6) realizowanie zadań wynikających z aktów normatywnych, programów rządowych i innych dokumentów, a także z poleceń Członków Kierownictwa Ministerstwa;
7) prowadzenie postępowań w sprawach wniesionych do Ministra, w tym rozstrzyganych w trybie decyzji administracyjnych;
8) załatwianie skarg i wniosków oraz przyjmowanie obywateli w tych sprawach;
9) gromadzenie, przetwarzanie i udostępnianie informacji, w tym w trybie przepisów o dostępie do informacji publicznej; współdziałanie w redagowaniu strony internetowej i intranetowej Ministerstwa;
10) prowadzenie spraw związanych ze współpracą z Sejmem i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej, ich organami oraz posłami i senatorami;
11) prowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych oraz kontrola i nadzór nad realizacją umów dotyczących tych zamówień;
12) wdrożenie adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej oraz udział w przygotowywaniu planów działalności i sprawozdań z ich wykonania, o których mowa w art. 70 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835, Nr 152, poz. 1020, Nr 238, poz. 1578 i Nr 257, poz. 1726) w zakresie działania departamentu;
13) realizowanie zadań z zakresu współpracy z zagranicą, w tym wynikających z członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej;
14) realizowanie zadań wynikających z przepisów o powszechnym obowiązku obrony oraz przepisów o zarządzaniu kryzysowym;
15) współpraca z Najwyższą Izbą Kontroli i innymi organami kontroli;
16) opiniowanie protokołów kontroli zadań finansowanych ze środków finansowych na naukę i szkolnictwo wyższe;
17) opracowywanie zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych;
18) nadzór nad realizacją zadań, zleconych podmiotom zewnętrznym;
19) realizacja zaleceń z kontroli zgodnie z właściwością departamentu;
20) nadzór finansowy, polegający w szczególności na szczegółowym rozliczaniu, środków przekazywanych w formie dotacji;
21) windykacja należności we współpracy z Departamentem Budżetu i Finansów;
22) wykonywanie innych zadań zlecanych przez Członków Kierownictwa Ministerstwa.
2. Zasady realizowania zadań, o których mowa w ust. 1, określają przepisy regulaminu oraz odrębne przepisy, w tym regulaminy i instrukcje ustalone przez Dyrektora Generalnego.
Rozdział 5
Koordynacja realizowania zadań przez departamenty
§ 20
1. Departamentem właściwym do realizacji określonego zadania jest departament, któremu zadanie to zostało przypisane w regulaminie.
2. W przypadku zadania wykraczającego poza zakres działania jednego departamentu, właściwym do jego realizacji jest departament, do którego należy większość problemów lub istota zadania.
3. Departament właściwy do realizacji określonego zadania jest koordynatorem prac wykonywanych przez departamenty współpracujące przy realizacji tego zadania.
4. Departamenty, wykonując powierzone im zadania, współdziałają z:
1) Biurem Ministra przy:
a) przygotowywaniu niezbędnych materiałów i dokumentów, a także projektów pism i odpowiedzi, w związku z posiedzeniami komisji sejmowych i senackich, uchwałami, interpelacjami, zapytaniami i wystąpieniami posłów i senatorów,
b) opiniowaniu projektów aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych w ramach uzgodnień międzyresortowych oraz projektów wnoszonych do rozpatrzenia przez Radę Ministrów i stały Komitet Rady Ministrów,
c) przedkładaniu do podpisu Ministra pism i innych dokumentów kierowanych do naczelnych i centralnych organów administracji publicznej ;
2) Departamentem Legislacyjno-Prawnym przy:
a) opracowywaniu projektów aktów normatywnych oraz dokumentów o istotnym znaczeniu, rodzących skutki prawne,
b) opracowywaniu projektów wewnętrznych aktów prawnych wydawanych przez Ministra i Dyrektora Generalnego,
c) przygotowywaniu niezbędnych materiałów na posiedzenia Komisji Prawniczych;
3) Departamentem Instrumentów Polityki Naukowej – przy realizacji programów i zadań wynikających ze współpracy z zagranicą;
4) Departamentem Strategii – przy realizacji zadań wynikających z członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej i prac Komitetu do Spraw Europejskich.
5. W przypadku konieczności uzgodnienia treści pisma z innym departamentem, potwierdzenie uzgodnienia następuje przez parafowanie projektu pisma przez dyrektora tego departamentu lub osobę przez niego upoważnioną.
§ 21
Radcowie prawni zatrudnieni w departamentach innych niż Departament Legislacyjno-Prawny mogą, w zakresie swoich czynności, wykonywać zadania, o których mowa w § 30 pkt 3–6.
§ 22
1. Przy wykonywaniu swoich zadań departamenty ściśle ze sobą współpracują, uzgadniając stanowiska, przekazując informacje oraz udostępniając dokumenty i dane.
2. Spory kompetencyjne między departamentami rozstrzyga Dyrektor Generalny lub – na jego wniosek – właściwy Członek Kierownictwa Ministerstwa.
§ 23
Dyrektor Generalny w porozumieniu z Ministrem – z własnej inicjatywy lub na wniosek innego Członka Kierownictwa Ministerstwa – może ustalić dla departamentu dodatkowe zadania o charakterze stałym, niewymienione w regulaminie. Informacje o takim ustaleniu dyrektor Biura Ministra przekazuje Członkom Kierownictwa Ministerstwa i innym departamentom.
§ 24
1. Projekty aktów normatywnych i projekty założeń tych aktów, decyzji administracyjnych, programów, umów i porozumień oraz innych dokumentów, do przygotowania których jest zobowiązany Minister, opracowują departamenty właściwe, uzyskując akceptację właściwych Członków Kierownictwa Ministerstwa.
2. Prowadzenie zewnętrznych uzgodnień projektów aktów prawnych i innych dokumentów, niebędących aktami normatywnymi, należy do obowiązków departamentu rzeczowo właściwego.
3. Departament rzeczowo właściwy jest obowiązany do poinformowania zainteresowanych departamentów o przyczynach nieuwzględnienia uwag merytorycznych, zgłoszonych w ramach uzgodnień projektu dokumentu.
§ 25
1. Obsługę merytoryczną, zespołów, komisji i innych organów kolegialnych działających w ministerstwie zapewniają departamenty stosownie do ich zakresów działania.
2. Obsługę organizacyjną zespołów, komisji i innych organów kolegialnych zapewniają departamenty określone w aktach powołujących te organy, regulaminie lub wyznaczone przez Dyrektora Generalnego.
3. Sekretarzy zespołów, komisji i innych organów kolegialnych wyznaczają dyrektorzy departamentów zapewniających obsługę organizacyjną tych organów, spośród pracowników departamentów, chyba że sekretarz zostanie wyznaczony w akcie powołującym organ kolegialny, zespół lub komisję.
4. Do obowiązków sekretarzy zespołów, komisji i innych organów kolegialnych, należy w szczególności organizowanie posiedzeń, zgodnie z ustaleniami przekazanymi przez przewodniczących zespołów, komisji i innych organów kolegialnych, sporządzanie projektów protokołów oraz przekazywanie opinii i innych dokumentów przyjętych przez zespoły, komisje i inne organy kolegialne Ministrowi, właściwym departamentom i innym organom kolegialnym.
Rozdział 6
Zakresy działania departamentów
§ 26
Do zakresu działania Departamentu Budżetu i Finansów (DBF) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:
1) opracowania zbiorczego i szczegółowego projektu planu dochodów i wydatków budżetu państwa w części 28 – Nauka, części 38 – Szkolnictwo wyższe i części 67 – Polska Akademia Nauk oraz Funduszu Nauki i Technologii Polskiej;
2) sporządzania planu finansowego Ministerstwa oraz harmonogramu dochodów i wydatków dla części 28 – Nauka, części 38 – Szkolnictwo wyższe i części 67 – Polska Akademia Nauk budżetu państwa;
3) obsługi dysponenta głównego w zakresie części 28 – Nauka, części 38 – Szkolnictwo wyższe i części 67 – Polska Akademia Nauk budżetu państwa;
4) tworzenia budżetu w układzie zadaniowym we współpracy z Departamentem Strategii i innymi departamentami Ministerstwa;
5) tworzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa we współpracy z Departamentem Finansowania Szkół Wyższych i innymi departamentami Ministerstwa;
6) opracowywania zbiorczych informacji dla komisji sejmowych i senackich dotyczących projektu i realizacji budżetu resortu;
7) obsługi finansowania oraz rozliczania środków finansowych w trybie określonym w odrębnych przepisach;
8) bieżąca realizacja i ewidencja uruchamiania środków budżetu resortu w zakresie części 28 – Nauka, części 38 – Szkolnictwo wyższe i części 67 – Polska Akademia Nauk budżetu państwa oraz Funduszu Nauki i Technologii Polskiej;
9) sporządzania sprawozdawczości jednostkowej i łącznej na podstawie sprawozdań z jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministra;
10) opracowywania projektów rocznych planów finansowych jednostek podległych oraz zestawień zbiorczych w zakresie planów finansowych nadzorowanych instytutów badawczych;
11) prowadzenia obsługi bankowej i operacji finansowych w zakresie środków z budżetu w części 28 – Nauka, części 38 – Szkolnictwo wyższe i części 67 – Polska Akademia Nauk;
12) przedkładania Ministrowi propozycji przeniesień wydatków w zakresie części 28 – Nauka, części 38 – Szkolnictwo wyższe i części 67 – Polska Akademia Nauk budżetu państwa;
13) prowadzenia spraw dotyczących obsługi finansowo-księgowej środków pochodzących z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej i Funduszu Spójności, przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych Narodowej Strategii Spójności 2007–2013, oraz Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego;
14) prowadzenia ksiąg rachunkowych dla części 28 – Nauka, części 38 – Szkolnictwo wyższe i części 67 – Polska Akademia Nauk budżetu państwa oraz dla środków pozabudżetowych;
15) obsługi dochodów i wydatków budżetowych Ministerstwa w zakresie dysponenta budżetowego trzeciego stopnia, polegającej na opracowywaniu planów oraz prowadzeniu ewidencji finansowo-księgowej;
16) prowadzenia dokumentacji dotyczącej wynagrodzeń pracowników Ministerstwa i ich rozliczeń;
17) działalności Narodowego Centrum Nauki i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w zakresie finansowym.
§ 27
Do zakresu działania Departamentu Finansowania Szkół Wyższych (DFS) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:
1) prowadzenia prac legislacyjnych w zakresie opracowania zasad podziału dotacji z budżetu państwa dla uczelni publicznych i niepublicznych, wskaźników kosztochłonności poszczególnych kierunków, makrokierunków i studiów międzykierunkowych studiów stacjonarnych oraz stacjonarnych studiów doktoranckich w poszczególnych dziedzinach nauki oraz warunków i trybu występowania przez uczelnie niepubliczne o dotacje z budżetu państwa;
2) opracowywania zasad podziału oraz projektów rocznych planów dotacji podmiotowych w obszarze działalności dydaktycznej dla uczelni publicznych;
3) planowania i rozliczania środków budżetowych na składki na ubezpieczenie zdrowotne studentów i uczestników studiów doktoranckich dla uczelni publicznych i niepublicznych oraz jednostek naukowych;
4) opracowywania zbiorczych materiałów dotyczących:
a) planu rzeczowo-finansowego uczelni publicznych,
b) wykonania planu rzeczowo-finansowego uczelni publicznych;
5) wynagrodzenia za pracę pracowników uczelni publicznych i współpracy z organizacjami związkowymi;
6) systemu pomocy materialnej dla studentów i doktorantów, w tym:
a) podziału dotacji budżetowej na ten cel,
b) przygotowania baz danych dotyczących funkcjonowania systemu pomocy materialnej dla studentów i doktorantów uczelni publicznych i niepublicznych,
c) stypendiów Ministra za osiągnięcia w nauce oraz wybitne osiągnięcia sportowe;
7) kredytów i pożyczek studenckich, w tym zasilania Funduszu Pożyczek i Kredytów Studenckich oraz umarzania tych kredytów;
8) dofinansowywania przedsięwzięć realizowanych przez organizacje pozarządowe na rzecz środowiska akademickiego;
9) finansowania Parlamentu Studentów Rzeczypospolitej Polskiej;
10) infrastruktury i inwestycji uczelni publicznych, w tym:
a) programów inwestycyjnych uczelni finansowanych ze środków budżetu państwa,
b) inwestycyjnych programów wieloletnich,
c) infrastruktury i nieruchomości uczelni,
d) zapewnienia uczelniom współfinansowanie projektów inwestycyjnych realizowanych w ramach regionalnych programów operacyjnych i Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej przez uczelnie publiczne nadzorowane przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego;
11) realizacji zadań Ministra jako Instytucji Pośredniczącej w zakresie wdrażania funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach XIII Priorytetu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
§ 28
Do zakresu działania Departamentu Instrumentów Polityki Naukowej (DPN) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:
1) realizacji zadań Ministra jako Instytucji Pośredniczącej w zakresie priorytetu „Badania naukowe” Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego;
2) kontynuacji finansowania i rozliczania projektów badawczych zamawianych na rzecz rozwoju nauki i projektów badawczych specjalnych;
3) stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców;
4) przyznawania nagród Ministra za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne;
5) finansowania działalności statutowej jednostek naukowych;
6) finansowania inwestycji w zakresie dużej infrastruktury badawczej i inwestycji budowlanych służących potrzebom badań naukowych lub prac rozwojowych przyznawanych jednostkom naukowym;
7) finansowania działalności upowszechniającej naukę podmiotów działających na rzecz nauki oraz wynikającej z potrzeb własnych ministrów kierujących działami administracji rządowej, kierowników centralnych organów administracji rządowej oraz Prezesa Polskiej Akademii Umiejętności;
8) koordynacji realizacji i finansowania zadań wynikających z potrzeb własnych Ministra dotyczących działalności wspomagającej naukę we współdziałaniu z właściwymi departamentami;
9) oceny efektów badań naukowych i prac rozwojowych finansowanych przez Ministra, w tym wykorzystania środków finansowych na naukę;
10) finansowania współpracy naukowej z zagranicą, w tym realizowanej w ramach programów badawczych Unii Europejskiej;
11) finansowania działalności wspomagającej współpracę naukową z zagranicą, z wyłączeniem dofinansowania działań Krajowego Punktu Kontaktowego Programów Badawczych UE oraz sieci punktów kontaktowych;
12) udziału w pracach nad projektami aktów prawnych dotyczących finansowania badań naukowych i prac rozwojowych;
13) programów lub przedsięwzięć ustanawianych przez Ministra, w zakresie dotyczącym działania departamentu;
14) zadań w ramach członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Europejskim Programie Współpracy w Dziedzinie Badań Naukowo-Technicznych (COST);
15) prowadzenia spraw związanych z merytorycznym nadzorem Ministra nad Narodowym Centrum Nauki;
16) przygotowania dokumentacji projektów badawczych własnych i promotorskich oraz projektów międzynarodowych niewspółfinansowanych do przekazania Narodowemu Centrum Nauki;
17) rozliczenia umów o wykonanie projektów badawczych, których dokumentacja nie została przekazana Narodowemu Centrum Nauki;
18) obsługi prac Rady Młodych Naukowców;
19) obsługi prac Zespołu Identyfikującego Członków Rady Narodowego Centrum Nauki;
20) obsługi prac Komitetu Ewakuacji Jednostek Naukowych;
21) projektowania i realizacji polityki w zakresie współpracy międzynarodowej w dziedzinie nauki i szkolnictwa wyższego, w tym udziału Polski w organizacjach międzynarodowych;
22) koordynacji działalności naukowej i w obszarze szkolnictwa wyższego prowadzonej w ramach organizacji, programów i inicjatyw międzynarodowych, w szczególności w zakresie OECD i UNESCO;
23) projektowania instrumentów prowadzenia współpracy międzynarodowej w zakresie nauki i szkolnictwa wyższego;
24) umów międzynarodowych i programów lub protokołów wykonawczych do tych umów;
25) współpracy z polskimi placówkami dyplomatycznymi za granicą i przedstawicielstwami dyplomatycznymi innych państw w Polsce;
26) współpracy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych w zakresie właściwości departamentu;
27) realizowania zadań w zakresie protokołu dyplomatycznego oraz udzielania informacji innym departamentom w sprawach paszportowo-wizowych w obszarze działalności Ministerstwa;
28) problematyki migracyjnej i udziału w pracach międzyresortowego Zespołu do spraw Migracji;
29) opiniowania projektów aktów prawnych oraz projektów innych dokumentów dotyczących kwestii związanych z pobytem w Rzeczypospolitej Polskiej cudzoziemców przyjeżdżających do polskich uczelni w celach naukowych lub dydaktycznych oraz podejmujących i odbywających studia w polskich uczelniach;
30) określania:
a) warunków kierowania osób za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych,
b) form i warunków podejmowania i odbywania w Polsce studiów przez osoby niebędące obywatelami polskimi, uczestniczenia tych osób w badaniach naukowych i szkoleniach oraz zasad odpłatności za studia i szkolenia, a także warunków przyznawania stypendiów i świadczeń dla osób niebędących obywatelami polskimi;
31) kierowania nauczycieli akademickich – specjalistów w dziedzinie języka i literatury polskiej do zagranicznych ośrodków akademickich;
32) przekazywania oraz rozliczania środków finansowych przeznaczonych na wypłaty świadczeń stypendialnych oraz ryczałtów dla lektorów języka polskiego, we współpracy z Departamentem Budżetu i Finansów;
33) realizacji zadań wynikających z Rządowego Programu Współpracy z Polonią i Polakami za Granicą, w zakresie właściwości departamentu;
34) prowadzenia spraw związanych z Biurem Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej w Warszawie, w zakresie niezastrzeżonym dla Departamentu Kontroli i Nadzoru i Departamentu Strategii;
35) organizacji wakacyjnych kursów języka i kultury polskiej dla studentów lektoratów i wydziałów polonistyki zagranicznych ośrodków akademickich;
36) Środkowoeuropejskiego Programu Wymiany Uniwersyteckiej (CEEPUS III).
§ 29
1. Do zakresu działania Departamentu Kontroli i Nadzoru (DKN) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:
1) nadzoru formalnego Ministra nad jednostkami podległymi i nadzorowanymi, z wyłączeniem uczelni publicznych i niepublicznych, oraz realizacji obowiązków Ministra wynikających z przepisów o fundacjach, w szczególności:
a) wynikające z formalnych uprawnień i obowiązków Ministra wobec jednostek podległych i nadzorowanych,
b) przygotowywanie projektów statutów i zmian w statutach jednostek podległych I nadzorowanych oraz prowadzenie zbioru aktów erekcyjnych i statutów tych jednostek,
c) wykonywanie zadań związanych z tworzeniem, łączeniem i przekształcaniem lub likwidacją jednostek podległych i nadzorowanych,
d) związane z wyborem biegłego rewidenta i zatwierdzaniem sprawozdań finansowych jednostek podległych i nadzorowanych,
e) związane z konkursami na stanowiska dyrektorów jednostek podległych i nadzorowanych oraz z ich powoływaniem, odwoływaniem, określaniem wysokości ich wynagrodzenia i oceną pracy,
f) współpraca z departamentami w zakresie nadzoru nad działalnością merytoryczną i finansową jednostek podległych i nadzorowanych,
g) związane z wyłanianiem kandydatów na powoływanych przez Ministra członków organów jednostek podległych i nadzorowanych;
2) koordynowania oraz monitorowania trybu rozpatrywania przez departamenty skarg i wniosków kierowanych do Ministra, jak również corocznego dokonywania ocen przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków przez Ministerstwo i jednostki podległe i nadzorowane przez Ministra;
3) zadań związanych z kontrolą resortową;
4) zadań związanych z kontrolą wewnętrzną, w tym organizowanie i przeprowadzanie, na polecenie Członków Kierownictwa Ministerstwa, czynności kontrolnych w ramach doraźnej wewnętrznej kontroli instytucjonalnej;
5) zadań związanych z kontrolą funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach:
a) Programu Operacyjnego innowacyjna Gospodarka (PO IG) – kontrole projektów i systemowe,
b) Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL),
c) Programu Operacyjnego infrastruktura i Środowisko (PO (Ś) – kontrole systemowe;
6) koordynowania współpracy z Najwyższą izbą Kontroli i innymi organami kontroli w zakresie kontroli prowadzonych w Ministerstwie;
7) koordynowania i współuczestniczenia w postępowaniach wyjaśniających, realizowanych w związku z przekazywanymi przez organy kontroli skarbowej wynikami kontroli oraz notami sygnalizacyjnymi.
2. W strukturze Departamentu Kontroli i Nadzoru działa Wieloosobowe Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego, którego zasady funkcjonowania określają przepisy o finansach publicznych oraz regulamin audytu wewnętrznego zatwierdzony przez Ministra.
§ 30
Do zakresu działania Departamentu Legislacyjno-Prawnego (DP) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:
1) opiniowania pod względem formalnoprawnym projektów aktów prawnych oraz innych dokumentów rządowych inicjowanych przez Ministra, w zakresie nauki i szkolnictwa wyższego, przygotowywanych przez właściwe departamenty;
2) opiniowania pod względem formalnoprawnym projektów wewnętrznych aktów prawnych wydawanych przez Ministra i Dyrektora Generalnego, przygotowywanych przez właściwe departamenty;
3) opiniowania pod względem formalnoprawnym projektów umów zawieranych przez Ministra i Ministerstwo, w tym umów dotyczących realizacji zadań związanych z wykorzystaniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej;
4) opiniowania pod względem formalnoprawnym projektów i wzorów decyzji administracyjnych, przygotowywanych przez właściwe departamenty;
5) opiniowania projektów upoważnień i pełnomocnictw udzielanych przez Ministra i Dyrektora Generalnego, w tym upoważnień i pełnomocnictw udzielanych w związku z realizacją zadań związanych z wykorzystaniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, przygotowywanych przez właściwe departamenty;
6) wydawania opinii prawnych na potrzeby Ministra, Dyrektora Generalnego oraz departamentów;
7) opiniowania i współpracy w tworzeniu projektów dokumentów zawierających stanowisko Ministra i Dyrektora Generalnego, w tym dotyczących realizacji zadań związanych z wykorzystaniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej;
8) opiniowania aktów prawnych przygotowywanych przez właściwe departamenty w zakresie zgodności z prawem Unii Europejskiej oraz monitorowania wdrażania aktów prawa wspólnotowego w zakresie nauki i szkolnictwa wyższego;
9) udziału w przygotowaniu projektów stanowisk w sprawach prowadzonych przez Komisję Europejską oraz w sprawach prowadzonych przed Trybunałem Sprawiedliwości UE oraz Trybunałem EFTA, a także analizy orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE pod kątem wprowadzania zmian do prawa polskiego pozostającego w obszarze działania Ministerstwa;
10) zapewnienia zastępstwa prawnego Ministra i Ministerstwa w postępowaniu przed sądami i innymi organami, w tym w zakresie spraw dotyczących realizacji zadań związanych z wykorzystaniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej;
11) prowadzenia redakcji Dziennika Urzędowego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
12) gromadzenia zbiorów Dzienników Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej i Dzienników Urzędowych Rzeczypospolitej Polskiej „Monitorów Polskich” oraz monitorowania wchodzących w życie ustaw i rozporządzeń i informowania Członków Kierownictwa Ministerstwa o wynikających z nich zadaniach dla Ministra i Ministerstwa;
13) obsługi administracyjnej Rzecznika dyscyplinarnego Ministerstwa.
§ 31
Do zakresu działania Departamentu Nadzoru i Organizacji Szkolnictwa Wyższego (DNS) należą – z wyłączeniem spraw dotyczących mienia i finansów uczelni oraz wynagrodzeń i innych świadczeń finansowych pracowników uczelni – zagadnienia i sprawy dotyczące nadzoru nad uczelniami publicznymi i niepublicznymi, w zakresie określonym w ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym, a w tym:
1) zgodności działania organów uczelni z przepisami prawa i statutem;
2) tworzenia, przekształcania i likwidowania uczelni lub związków uczelni;
3) opiniowania i zatwierdzania statutów uczelni;
4) nadawania, zawieszania, cofania i przywracania uprawnień do prowadzenia kierunków studiów, makrokierunków i studiów międzykierunkowych w uczelniach;
5) związane z funkcjonowaniem uczelni prowadzonych przez kościoły i związki wyznaniowe w zakresie określonym przepisami prawa lub umowami między rządem a władzami kościołów lub związków wyznaniowych;
6) tworzenia jednostek organizacyjnych uczelni, w tym jednostek zamiejscowych;
7) wydawania odpisów, wyciągów i zaświadczeń o danych zawartych w rejestrze uczelni;
8) potwierdzania uprawnień uczelni do preferowanych form zakupu sprzętu komputerowego;
9) powoływania Komisji Egzaminacyjnej do przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego dla kandydatów na dyplomowanego bibliotekarza oraz na dyplomowanego pracownika dokumentacji i informacji naukowej;
10) pragmatyki pracowniczej kadr naukowych;
11) współdziałania z Radą Główną Szkolnictwa Wyższego w zakresie tworzenia listy kierunków oraz standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków i poziomów kształcenia;
12) opiniowania i zatwierdzania regulaminów studiów i regulaminów studiów doktoranckich;
13) wydawania zgody na uruchamianie studiów podyplomowych;
14) toku studiów i dokumentowania ich przebiegu, w tym systemu akumulacji i transferu punktów ECTS, oraz wykorzystania metod i technik kształcenia na odległość;
15) praw i obowiązków studentów;
16) legalizacji dyplomów i zaświadczeń o ukończeniu studiów, dokumentów wydawanych na zakończenie studiów podyplomowych oraz uzyskanych stopni naukowych doktora i doktora habilitowanego i stopni w zakresie sztuki;
17) nadawania tytułów zawodowych i wydawania dyplomów ukończenia studiów wyższych i suplementów oraz świadectw ukończenia studiów doktoranckich;
18) odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli akademickich, doktorantów i studentów;
19) prowadzenia baz, rejestrów i ewidencji dotyczących:
a) obsady kadrowej kierunków studiów uczelni publicznych i niepublicznych,
b) uczelni niepublicznych i ich związków,
c) nadanych stopni naukowych doktora i doktora habilitowanego,
d) liczby kandydatów na studentów i liczby studentów przyjętych na I rok studiów;
20) współdziałania z organami przedstawicielskimi i samorządowymi w zakresie kompetencji departamentu, a w szczególności z:
a) Radą Główną Szkolnictwa Wyższego,
b) Krajową Reprezentacją Doktorantów,
c) Państwowa Komisją Akredytacyjną,
d) Parlamentem Studentów Rzeczypospolitej Polskiej,
e) Centralną Komisją do Spraw Stopni i Tytułów;
21) obsługi administracyjnej Komisji Dyscyplinarnej i rzeczników dyscyplinarnych przy Komisji Dyscyplinarnej przy Radzie Głównej Szkolnictwa Wyższego;
22) obsługi administracyjnej rzecznika dyscypliny finansów publicznych;
23) nagród Ministra dla nauczycieli akademickich oraz wniosków o nadanie orderów i odznaczeń państwowych pracownikom jednostek i uczelni nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego;
24) realizacji zadań Ministra wynikających z ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2007 r. Nr 63, poz. 425, Nr 83, poz. 561, Nr 85, poz. 571, Nr 115, poz. 789, Nr 165, poz. 1171 i Nr 176, poz. 1242, z 2009 r. Nr 178, poz. 1375, z 2010 r. Nr 79, poz. 552, Nr 96, poz. 620, Nr 127, poz. 857 i Nr 182, poz. 1228 oraz z 2011 r. Nr 21, poz. 113) w odniesieniu do osób niebędących pracownikami Ministerstwa:
a) rektorów i prorektorów uczelni publicznych,
b) członków Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego,
c) członków Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów,
d) członków Państwowej Komisji Akredytacyjnej;
25) ustalania, dzielenia i rozliczania dotacji przedmiotowych do podręczników akademickich, w tym sprawozdawczości z pomocy publicznej udzielonej wydawcom podręczników akademickich;
26) określania polityki wzajemnego uznawania wykształcenia;
27) określania zasad i trybu nostryfikacji dyplomów ukończenia studiów wyższych oraz stopni naukowych i stopni w zakresie sztuki uzyskanych za granicą;
28) prowadzenia postępowań w sprawach dotyczących odmowy uznania dokumentów o wykształceniu uzyskanych za granicą;
29) uczestnictwa Polski w sieci ENIC (European Network of Information Centre on academic recognition and mobility – sieć Rady Europy/UNESCO) oraz NARIC (National Academic Recognition Information Centre – sieć Komisji Europejskiej);
30) koordynowania wdrażania i funkcjonowania systemu uznawania kwalifikacji zawodowych w Rzeczypospolitej Polskiej;
31) pełnienia funkcji ośrodka informacji w sprawach związanych z uznawaniem kwalifikacji zawodowych;
32) udziału w posiedzeniach grup Komisji Europejskiej i Rady Unii Europejskiej dotyczących systemu uznawania kwalifikacji zawodowych w Unii Europejskiej;
33) współpracy z Państwową Komisją Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego;
34) programu Tempus oraz współpracy z Europejską Fundacją Szkoleń w Turynie.
§ 32
Do zakresu działania Departamentu Strategii (DS) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:
1) przygotowywania rozwiązań systemowych, w tym zmian instytucjonalnych, dotyczących nauki i szkolnictwa wyższego, a także działalności innowacyjnej;
2) przygotowywania projektów dokumentów dotyczących polityki naukowej i naukowo-technicznej państwa oraz polityki w zakresie szkolnictwa wyższego;
3) prowadzenia prac dotyczących strategii rozwoju nauki i szkolnictwa wyższego;
4) przygotowywania strategii działania oraz planu pracy Ministerstwa;
5) prowadzenia prac dotyczących Strategii uczenia się przez całe życie, w tym współpracy z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE), oraz programu Erasmus Mundus;
6) udziału w pracach Komitetu powołanego przez Komisję Europejską na podstawie decyzji nr 1720/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 listopada 2006 r. ustanawiającej działania w zakresie uczenia się przez cale życie;
7) prowadzenia problematyki europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego, w tym Procesu Bolońskiego;
8) koordynacji wdrożenia Krajowych Ram Kwalifikacji w szkolnictwie wyższym;
9) prowadzenia prac dotyczących Foresightu;
10) przygotowania i aktualizacji Krajowego Programu Badań;
11) opracowania instrumentów związanych z oceną działalności jednostek naukowych oraz efektów badań naukowych i prac rozwojowych;
12) współpracy z organami administracji rządowej współrealizującymi politykę naukową, naukowo-techniczną i w zakresie innowacyjności;
13) prowadzenia prac statystycznych, analitycznych, metodologicznych i prognostycznych w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych oraz szkolnictwa wyższego, w tym współpraca z Głównym Urzędem Statystycznym;
14) etyki w nauce;
15) koordynacji przygotowań merytorycznych i organizacyjnych Ministerstwa do objęcia i sprawowania przez Rzeczpospolitą Polską Przewodnictwa w Radzie UE;
16) prowadzenia prac związanych z wdrażaniem Projektów Systemowych Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki dla szkolnictwa wyższego;
17) współpraca merytoryczna z organizacjami międzynarodowymi, w tym z OECD, Bankiem Światowym i ONZ;
18) koordynacji współpracy z organami i instytucjami Unii Europejskiej, w tym udziału przedstawicieli Ministerstwa w posiedzeniach Rady UE do Spraw Konkurencyjności, Rady UE do Spraw Edukacji, Młodzieży i Kultury, a także grup roboczych, komitetów, COREPER i Rady UE;
19) koordynacji prac związanych z posiedzeniami Komitetu do Spraw Europejskich;
20) koordynacji obiegu w ministerstwie dokumentów Komisji Europejskiej, Rady UE i Parlamentu Europejskiego oraz obsługi systemu Europejskiej Wymiany Dokumentów – Polska;
21) monitorowania realizacji zobowiązań wynikających z postanowień Rady UE w zakresie nauki i szkolnictwa wyższego;
22) koordynacji współpracy z Krajowym Punktem Kontaktowym Programów Badawczych UE oraz siecią punktów kontaktowych;
23) koordynacji prac w ministerstwie związanych z udziałem Rzeczypospolitej Polskiej w Europejskich Platformach Technologicznych, w projektach ERA-NET, wspólnych programach na bazie art. 185 TFUE, projektach Mapy Drogowej ESFRI, Wspólnych Przedsięwzięciach Realizujących Wspólne inicjatywy Technologiczne;
24) obsługi Krajowej Komisji Etycznej do Spraw Doświadczeń na Zwierzętach;
25) koordynacji spraw związanych z działalnością merytoryczną Polskiej Akademii Nauk.
§ 33
Do zakresu działania Departamentu Systemów Informatycznych (DIN) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:
1) przygotowania projektów strategii i programów rozwoju infrastruktury informatycznej nauki i szkolnictwa wyższego oraz koordynowania ich realizacji;
2) finansowania inwestycji i utrzymania infrastruktury informatycznej nauki;
3) określania roli nauki w rozwoju społeczeństwa informacyjnego;
4) rozwijania współpracy z organizacjami i sieciami międzynarodowymi w sprawach informatyzacji nauki oraz udziału w programach międzynarodowych w tym zakresie;
5) współpracy z:
a) Naukową i Akademicką Siecią Komputerową w Warszawie,
b) Ośrodkiem Przetwarzania Informacji w Warszawie – w zakresie niezastrzeżonym dla Departamentu Kontroli i Nadzoru;
6) realizacji zadań Ministra jako Instytucji Pośredniczącej w zakresie wdrażania funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach II Priorytetu Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka dla Działania 2.3;
7) prowadzenia spraw związanych z udziałem Ministerstwa w pracach Komitetu Rady Ministrów do Spraw Informatyzacji i Łączności;
8) informatyzacji Ministerstwa w zakresie:
a) zapewnienia bieżącego serwisu sprzętu komputerowego i sieciowego oraz prawidłowego funkcjonowania baz danych w Ministerstwie,
b) planowania oraz realizacji zakupów sprzętu komputerowego i oprogramowania oraz dysponowania nimi,
c) opracowywania założeń i standardów bezpieczeństwa sieci teleinformatycznej Ministerstwa oraz monitorowania poziomu bezpieczeństwa tej sieci i eliminowania powstających zagrożeń,
d) sprawowania merytorycznego nadzoru nad usługami podmiotów zewnętrznych zapewniających kompleksowy serwis sprzętu komputerowego i sieciowego oraz oprogramowania;
9) nadzoru nad realizacją przepisów o ochronie danych osobowych, w tym w zakresie zgłaszania zbiorów danych do Generalnego inspektora Ochrony Danych Osobowych, oraz wydawania stosownych upoważnień dla pracowników Ministerstwa;
10) wyposażania stanowisk pracy w infrastrukturę informatyczną.
§ 34
Do zakresu działania Departamentu Wdrożeń i Innowacji (DWI) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:
1) realizacji polityki Ministerstwa w dziedzinie innowacyjności;
2) realizacji programów Ministra w zakresie wspierania innowacyjności;
3) realizacji zadań Ministra jako Instytucji Pośredniczącej w zakresie wdrażania funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach I Priorytetu Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (PO IG) oraz w ramach II Priorytetu PO IG dla Działań 2.1 i 2.2, a także zadań związanych z obsługą finansową wniosków o płatność i przygotowaniem planu finansowego oraz założeń do opracowania budżetu w zakresie środków dla Działania 2.3 PO IG;
4) koordynacji działań realizowanych przez Ministerstwo w zakresie PO IG;
5) przeprowadzania naboru i oceny projektów, podejmowania decyzji o współfinansowaniu wybranego do realizacji projektu oraz podpisywania umów z beneficjentami w ramach Poddziałania 1.1.2 PO IG oraz Działań 2.1 i 2.2 PO IG;
6) koordynacji zadań realizowanych na rzecz projektu systemowego przez Ministerstwo oraz zewnętrznych dostawców w ramach Poddziałania 1.1.3 PO IG w zakresie wsparcia procesu zarządzania badaniami naukowymi oraz ich wynikami, w szczególności w obszarze:
a) zapewnienia pozyskiwania wiedzy eksperckiej i analiz mogących stanowić podstawę decyzji dotyczących zmian w systemie organizacji i finansowania badań naukowych i prac rozwojowych,
b) wsparcia systemowego Ministerstwa w identyfikacji barier we współpracy między przedsiębiorcami i jednostkami naukowymi oraz sposobów ich przezwyciężania,
c) tworzenia platformy do współpracy i koordynacji działań w zakresie Regionalnych Strategii Innowacji i projektów typu foresight finansowanych z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej;
7) realizacji zadań Ministra jako Instytucji Pośredniczącej w zakresie wdrażania funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL);
8) upowszechniania wyników projektów realizowanych w ramach Priorytetu IV PO KL;
9) przeprowadzania naboru i oceny projektów, podejmowania decyzji o współfinansowaniu wybranego do realizacji projektu oraz podpisywania umów z beneficjentami w ramach Działań 4.1 i 4.2 PO KL;
10) realizacji zadań Ministra jako Instytucji Pośredniczącej i Instytucji Wdrażającej w zakresie Działania 1.4 i 1.5 Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw;
11) prowadzenia spraw dotyczących projektów rozwojowych, niefinansowanych w ramach PO IG;
12) prowadzenia spraw dotyczących projektów celowych;
13) oceny efektów badań naukowych i prac rozwojowych finansowanych przez Ministra;
14) prowadzenie spraw dotyczących offsetu;
15) koordynacji działań w zakresie monitorowania pomocy publicznej dla przedsiębiorców udzielanej ze środków finansowych na naukę;
16) współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, w zakresie niezastrzeżonym dla Departamentu Kontroli i Nadzoru;
17) obsługi merytorycznej zadań finansowanych z Funduszu Nauki i Technologii Polskiej;
18) ogólnych zasad funkcjonowania oraz organizacji instytutów badawczych.
§ 35
Do zakresu działania Biura Dyrektora Generalnego (BDG) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:
1) opracowywania założeń i realizacji polityki kadrowej w ministerstwie oraz bieżącej obsługi kadrowej pracowników Ministerstwa;
2) organizacji pracy Ministerstwa i opracowywania wewnętrznych aktów normatywnych wydawanych przez Dyrektora Generalnego;
3) kontrolowania warunków pracy, a także przestrzegania przepisów przeciwpożarowych oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w ministerstwie;
4) projektowania, organizowania oraz wdrażania działań socjalnych w ministerstwie;
5) planowania i koordynowania prac związanych z udzielaniem zamówień publicznych w ministerstwie;
6) administrowania nieruchomościami pozostającymi w dyspozycji Ministerstwa;
7) planowania i realizacji zaopatrzenia Ministerstwa w materiały i sprzęt biurowy, sprzęt techniczny i gospodarczy oraz zapewnienia zakupów inwestycyjnych;
8) zapewnienia obsługi administracyjnej Ministerstwa, w tym prowadzenia ogólnej obsługi kancelaryjnej i poligraficznej oraz transportowej;
9) projektowania zasad obiegu i archiwizacji dokumentów w ministerstwie oraz prowadzenia archiwum zakładowego Ministerstwa;
10) koordynacji działań objętych zakresem Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna w zakresie zadań realizowanych przez Ministra;
11) obsługi administracyjnej Resortowej Komisji Orzekającej w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych;
12) obsługi wyjazdów zagranicznych pracowników Ministerstwa.
§ 36
Do zakresu działania Biura Ministra (BM) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:
1) koordynowania spraw wynikających ze współpracy Ministra i Ministerstwa z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem, Radą Ministrów, kancelariami obsługującymi te organy oraz innymi organami państwowymi, a także organami samorządu terytorialnego, stowarzyszeniami i innymi podmiotami, o ile sprawy te nie są objęte zakresem działania innych departamentów;
2) koordynowania i kontrolowania realizacji poleceń Ministra;
3) koordynowania przygotowania propozycji do programu prac legislacyjnych Ministra, planu pracy Rady Ministrów i stałego Komitetu Rady Ministrów oraz monitorowania realizacji zadań wynikających z tych planów i z protokołów posiedzeń Rady Ministrów i stałego Komitetu Rady Ministrów;
4) rejestracji i monitorowania przebiegu opiniowania projektów aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych w ramach uzgodnień międzyresortowych oraz projektów wnoszonych do rozpatrzenia przez Radę Ministrów i stały Komitet Rady Ministrów;
5) ewidencjonowania i zarządzania korespondencją Ministra;
6) organizowania posiedzeń Kolegium Ministerstwa;
7) nadzoru nad pracą sekretariatów Członków Kierownictwa Ministerstwa;
8) koordynacji spraw dotyczących wizerunku Ministerstwa;
9) opracowywania koncepcji działań informacyjnych i promocyjnych Ministerstwa, w tym ich planowania, koordynacji i realizacji;
10) promocji i popularyzacji nauki, w tym osiągnięć nauki uzyskanych we współpracy z gospodarką, oraz szkolnictwa wyższego w kraju i za granicą;
11) prowadzenia spraw związanych z Centrum Nauki Kopernik, w zakresie nie zastrzeżonym do kompetencji Departamentu Kontroli i Nadzoru;
12) koordynowania spraw związanych z udzielaniem patronatów Ministra;
13) opracowywania materiałów oraz wydawnictw informacyjnych i promocyjnych dotyczących Ministerstwa;
14) wydawania biuletynu ministra właściwego do spraw nauki;
15) zapewnienia właściwej informacji i promocji osiom priorytetowym Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka i Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, w tym opracowania planu komunikacji;
16) prowadzenia działań z zakresu komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej Ministerstwa, w szczególności prowadzenia i redagowania stron internetowych, intranetowych oraz Biuletynu Informacji Publicznej;
17) monitorowania obecności problematyki nauki i szkolnictwa wyższego w środkach masowego przekazu;
18) współpracy z rzecznikiem prasowym Ministerstwa w zakresie realizacji polityki informacyjnej;
19) koordynacji dostępu do informacji publicznej w ministerstwie;
20) prowadzenia biblioteki Ministerstwa;
21) obsługi prac Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego oraz Komitetu Polityki Naukowej i Zespołu Odwoławczego.
§ 37
1. Do zakresu działania Biura Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Informacji Niejawnych (BNK) należą, zagadnienia i sprawy dotyczące:
1) planowania, koordynacji i realizacji zadań wynikających z przepisów o zarządzaniu kryzysowym, przepisów o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej w działach administracji rządowej – nauka i szkolnictwo wyższe oraz przepisów o ochronie informacji niejawnych w ministerstwie, a także współpracy Ministerstwa w tym zakresie z właściwymi organami lub podmiotami;
2) realizacji, we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, zadań z zakresu zarządzania kryzysowego oraz obsługi prac Zespołu Zarządzania Kryzysowego Ministerstwa;
3) realizacji, we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, zadań w ramach przygotowań obronnych w działach administracji rządowej – nauka i szkolnictwo wyższe oraz przygotowań Ministerstwa do funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
4) zapewnienia ochrony informacji niejawnych w ministerstwie, w tym informacji przetwarzanych w systemach teleinformatycznych oraz prowadzenia kancelarii tajnej;
5) opracowywania i aktualizowania dokumentów wymaganych przepisami o ochronie informacji niejawnych;
6) wykonywania czynności w zakresie prowadzenia postępowań sprawdzających oraz prowadzenia szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych;
7) kontroli ochrony informacji niejawnych;
8) ochrony siedziby Ministerstwa.
2. W strukturze Biura Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Informacji Niejawnych działa Pełnomocnik do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych, który wykonuje ustawowe zadania określone dla pełnomocników do spraw ochrony informacji niejawnych oraz koordynuje i nadzoruje realizację zadań wynikających z przepisów o ochronie informacji niejawnych w ministerstwie, w szczególności zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 4–8.
- Data ogłoszenia: 2011-03-21
- Data wejścia w życie: 2011-03-01
- Data obowiązywania: 2011-07-01
- Dokument traci ważność: 2011-09-05
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA