REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2007 nr 3 poz. 31
ZARZĄDZENIE Nr 20/2007 MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)
z dnia 22 maja 2007 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie powołania Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1, w związku z art. 238 ust. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1
W zarządzeniu nr 16 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 listopada 1998 r. w sprawie powołania Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej (Dz. Urz. MEN Nr 7, poz. 37), zmienionym zarządzeniem Nr 9 Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 sierpnia 2003 r. (Dz. Urz. MEN Nr 4, poz. 19), wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 1:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Biuro jest państwową jednostką budżetową podległą ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego.”;
b) uchyla się ust. 3;
c) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Biuru nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.”
2) uchyla się § 1a;
3) uchyla się § 2;
4) uchyla się dotychczasowy załącznik do zarządzenia.
§ 2
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego |
Michał Seweryński |
|
1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej – szkolnictwo wyższe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 131, poz. 912).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i 1218, Nr 187, poz. 1381 i Nr 249, poz. 2104.
Załącznik do zarządzenia Nr 20 Ministra Nauki i Szkolnictwa
Wyższego z dnia 22 maja 2007 r. (poz. 31)
Statut Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej
I. Przepisy ogólne
§ 1
1. Biuro Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej, zwane dalej „Biurem”, jest państwową jednostką budżetową.
2. Siedziba Biura mieści się w Warszawie.
II. Przedmiot działalności
§ 2
1. Przedmiotem działalności Biura jest wykonywanie zadań dotyczących:
1) pełnienia funkcji ośrodka ENIC/NARIC;
2) pełnienie funkcji ośrodka informacji właściwego do informowania w sprawach związanych z uznawaniem kwalifikacji zawodowych;
3) kształcenia cudzoziemców w Polsce i obywateli polskich za granicą, a także cudzoziemców polskiego pochodzenia studiujących w kraju swojego zamieszkania;
4) obsługi administracyjnej i finansowej Państwowej Komisji Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego i państwowych komisji egzaminacyjnych.
2. Do zadań Biura należy w szczególności:
1) przygotowywanie projektów umów międzynarodowych o uznawaniu dyplomów ukończenia studiów wyższych i stopni naukowych oraz udział w negocjowaniu tych umów;
2) opiniowanie projektów innych umów międzynarodowych, porozumień i dokumentów w zakresie dotyczącym uznawania dyplomów ukończenia studiów wyższych i stopni naukowych;
3) opiniowanie umów międzynarodowych lub innych porozumień z partnerami zagranicznymi w zakresie dotyczącym kształcenia obywateli polskich za granicą i cudzoziemców w Polsce, a także cudzoziemców polskiego pochodzenia studiujących w kraju swojego zamieszkania;
4) przygotowywanie projektów aktów prawnych dotyczących zasad uznawania dyplomów ukończenia studiów wyższych i stopni naukowych oraz udział w uzgadnianiu tych projektów;
5) przygotowywanie projektów aktów prawnych dotyczących kształcenia obywateli polskich za granicą, cudzoziemców w Polsce, a także cudzoziemców polskiego pochodzenia studiujących w kraju swojego zamieszkania oraz udział w uzgadnianiu tych projektów;
6) realizacja umów międzynarodowych lub innych porozumień z partnerami zagranicznymi w zakresie uznawalności wykształcenia oraz kształcenia obywateli polskich za granicą, cudzoziemców w Polsce, a także cudzoziemców polskiego pochodzenia studiujących w kraju swojego zamieszkania;
7) prowadzenie spraw związanych z:
a) przyjmowaniem cudzoziemców na naukę w Polsce i odbywaniem tej nauki,
b) rekrutacją obywateli polskich na naukę za granicą lub w celu prowadzenia za granicą badań naukowych, odbywaniem tej nauki lub prowadzeniem badań naukowych,
c) kwalifikowaniem cudzoziemców polskiego pochodzenia studiujących w kraju swojego zamieszkania na stypendia strony polskiej;
8) udzielanie informacji na temat uznawalności dyplomów ukończenia studiów wyższych oraz stopni naukowych uzyskanych za granicą;
9) udzielanie informacji i wydawanie opinii:
a) zainteresowanym instytucjom i osobom prywatnym w Polsce na temat dyplomów ukończenia studiów wyższych i stopni naukowych uzyskanych za granicą,
b) zainteresowanym instytucjom zagranicznym i osobom prywatnym na temat dokumentów o wykształceniu wydawanych w Polsce;
10) przyjmowanie wniosków do ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego o wydanie zaświadczenia o równorzędności dyplomów ukończenia studiów wyższych oraz stopni naukowych uzyskanych za granicą z odpowiednimi dyplomami i stopniami naukowymi uzyskiwanymi w Polsce;
11) reprezentowanie Polski w sieci ośrodków ENIC (European National Information Centre for academic recognition and mobility – sieć Rady Europy/UNESCO) oraz NARIC (National Academic Recognition Information Centre – sieć Komisji Europejskiej);
12) organizacja seminariów, szkoleń dotyczących uznawalności dyplomów ukończenia studiów wyższych i stopni naukowych;
13) współdziałanie z polskimi i zagranicznymi przedstawicielstwami dyplomatycznymi i urzędami konsularnymi, właściwymi resortami i jednostkami organizacyjnymi w zakresie uznawalności dyplomów ukończenia studiów wyższych i stopni naukowych;
14) pełnienie funkcji ośrodka informacji o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej i państwach członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronach umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym do wykonywania regulowanych zawodów oraz działalności w Polsce, a także współdziałanie z ośrodkami informacji w innych państwach;
15) prowadzenie bazy danych decyzji wydanych przez właściwe organy w sprawie uznania kwalifikacji w regulowanych zawodach i działalności;
16) prowadzenie na stronie internetowej Biura powszechnie dostępnej bazy danych dotyczącej regulowanych w Polsce zawodów i działalności;
17) wymiana i upowszechnianie informacji o systemach edukacji, ofertach stypendialnych i możliwościach kształcenia w Polsce, w tym również poprzez zamieszczanie informacji na stronach internetowych Biura;
18) przedstawianie wniosków cudzoziemców ubiegających się o przyjęcie na naukę w Polsce, wniosków w sprawach toku studiów cudzoziemców odbywających naukę w Polsce oraz przedstawianie wniosków cudzoziemców polskiego pochodzenia studiujących w kraju swego zamieszkania;
19) organizacja pracy i obsługa administracyjna Zespołu do Spraw Rekrutacji i Kształcenia Cudzoziemców, powołanego odrębnymi przepisami;
20) przedstawianie wniosków obywateli polskich ubiegających się o przyjęcie na naukę za granicą i wniosków dotyczących przebiegu ich nauki za granicą;
21) organizacja pracy i obsługa administracyjna Zespołu do Spraw Rekrutacji i Kształcenia za Granicą, powołanego odrębnymi przepisami;
22) współdziałanie z polskimi i zagranicznymi przedstawicielstwami dyplomatycznymi i urzędami konsularnymi, właściwymi resortami i innymi jednostkami organizacyjnymi w zakresie kształcenia na poziomie akademickim obywateli polskich i cudzoziemców polskiego pochodzenia za granicą oraz cudzoziemców w Polsce, w tym osób polskiego pochodzenia;
23) prowadzenie ewidencji spraw związanych z tokiem kształcenia osób skierowanych na kształcenie za granicą oraz cudzoziemców kształcących się w Polsce, a także cudzoziemców polskiego pochodzenia odbywających studia w kraju swojego zamieszkania jako stypendyści strony polskiej;
24) prowadzenie rejestru i przetwarzanie danych, zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych, cudzoziemców – absolwentów polskich szkół wyższych, ze szczególnym uwzględnieniem osób pochodzenia polskiego, a także cudzoziemców polskiego pochodzenia studiujących w kraju swojego zamieszkania jako stypendyści strony polskiej;
25) udział w planowaniu środków finansowych na świadczenia stypendialne dla cudzoziemców w Polsce oraz pokrywanie kosztów przeprowadzenia przewodu doktorskiego;
26) refundowanie stypendiów przyznanych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego oraz pokrywanie kosztów przeprowadzenia przewodu doktorskiego;
27) sporządzanie corocznych sprawozdań z działalności Biura.
III. Organizacja i zarządzanie
§ 3
1. Biurem kieruje dyrektor przy pomocy dwóch zastępców.
2. Dyrektora powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego.
3. Dyrektor kieruje bieżącą działalnością Biura i reprezentuje je na zewnątrz. W czasie nieobecności dyrektora zastępuje go wskazany przez niego zastępca.
4. Zastępców dyrektora oraz pozostałych pracowników Biura zatrudnia dyrektor.
5. W skład Biura wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1) Wydział Uznawalności Wykształcenia;
2) Wydział Wymiany Międzynarodowej;
3) Wydział Programów Wielostronnych;
4) Sekretariat Państwowej Komisji Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego;
5) Wydział Organizacyjny.
6. Wydziały dzielą się na stanowiska pracy.
7. Wydziały realizują swoje zadania określone w wewnętrznym regulaminie organizacyjnym oraz w planie pracy Biura. Plan pracy oraz wewnętrzny regulamin organizacyjny zatwierdza dyrektor na podstawie projektów przygotowanych przez zastępców.
8. Przy wykonywaniu swoich zadań wydziały obowiązane są do współdziałania, udostępniania materiałów i danych oraz prowadzenia wspólnych prac nad zadaniami. Jeżeli do wykonania zadania konieczne jest współdziałanie kilku wydziałów, wydział wiodący wyznacza dyrektor.
IV. Gospodarka finansowa
§ 4
1. Wydatki Biura pokrywane są ze środków części 38 „Szkolnictwo wyższe” działu 803 „Szkolnictwo wyższe” budżetu państwa.
2. Biuro prowadzi gospodarkę finansową na zasadach przewidzianych dla jednostek budżetowych.
3. Biuro może otrzymywać środki z budżetu Unii Europejskiej na określone projekty lub zadania.
V. Postanowienia końcowe
§ 5
Zmiana statutu może nastąpić w trybie przewidzianym dla jego wydania.
- Data ogłoszenia: 2007-07-20
- Data wejścia w życie: 2007-05-22
- Data obowiązywania: 2007-05-22
- DEKRET z dnia 3 stycznia 1918 r. Rady Regencyjnej o tymczasowej organizacji Władz Naczelnych w Królestwie Polskiem
- DEKRET z dnia 16 grudnia 1918 r. w przedmiocie przymusowego zarządu państwowego
- DEKRET z dnia 23 grudnia 1918 r. w przedmiocie uzupełnienia i zmiany przepisów tymczasowych o moratorjum w okręgu sądu apelacyjnego lubelskiego
- DEKRET z dnia 24 grudnia 1918 r. w przedmiocie przedłużenia terminów wekslowych w okręgu sądu apelacyjnego warszawskiego
- DEKRET z dnia 16 grudnia 1918 r. w przedmiocie ochrony majątku nieobecnych właścicieli
- Dekret o zatwierdzaniu i zmianie statutów spółek akcyjnych.
- Dekret w przedmiocie przywrócenia mocy obowiązującej części czwartej Kodeksu Karnego z r. 1903.
- Dekret w przedmiocie utworzenia sądu okręgowego w Białej, gub. Siedleckiej.
- Dekret o używaniu wojska w wypadkach wyjątkowych.
- Dekret o wprowadzeniu stanu wyjątkowego.
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA