REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2007 nr 1 poz. 5
ZARZĄDZENIE Nr 5/2007 MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)
z dnia 13 lutego 2007 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie Regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199 i Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600) zarządza się, co następuje:
§ 1
W zarządzeniu Nr 12/2006 Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 31 lipca 2006 r. w sprawie Regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. Urz. MNiSzW Nr 2, poz. 20 i Nr 4, poz. 40) w załączniku wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 1 ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) szkolnictwo wyższe – na zasadach określonych w szczególności w ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 oraz z 2006 r. Nr 46, poz. 328, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 144, poz. 1043 i Nr 227, poz. 1658)."
2) w § 5 ust. 1 po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:
„5a) Departament Funduszy Europejskich (DFE);"
3) § 19 otrzymuje brzmienie:
„§ 19. Do zakresu działania Departamentu Badań na Rzecz Gospodarki (DBG) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:
1) wykonywania zadań wynikających z pełnienia przez ministra właściwego do spraw nauki funkcji Instytucji Wdrażającej dla działań 1.1 i 1.3 Programu Operacyjnego (Innowacyjna Gospodarka;
2) współudziału w pracach dotyczących opracowywania dokumentów krajowych niezbędnych do uzyskania wsparcia z funduszy strukturalnych, w ramach programów operacyjnych, w których minister właściwy do spraw nauki będzie pełnić funkcję Instytucji Wdrażającej, w porozumieniu z właściwymi departamentami oraz zespołami powołanymi przez Ministra;
3) przygotowywania analiz, opinii, informacji i innych materiałów związanych z oceną efektywności wsparcia nauki i badań za pomocą instrumentów polityki strukturalnej Unii Europejskiej w kolejnych okresach programowania;
4) współudziału w inicjowaniu działań związanych ze wzrostem innowacyjności gospodarki, w tym tematyki badań stosowanych i prac rozwojowych, ukierunkowanych na rozwój gospodarczy;
5) prowadzenia spraw dotyczących projektów celowych, z zastrzeżeniem § 22a pkt 6;
6) prowadzenia spraw dotyczących projektów badawczych rozwojowych;
7) prowadzenia spraw dotyczących wniosków o dofinansowanie projektów badawczych zamawianych w zakresie współpracy z gospodarką;
8) współudziału w ocenie efektów badań stosowanych i prac rozwojowych;
9) współudziału w realizacji założeń regionalnej polityki na rzecz wzrostu innowacyjności;
10) koordynacji działań w zakresie monitorowania pomocy publicznej dla przedsiębiorców."
4) po § 22 dodaje się § 22a w brzmieniu:
„§ 22a. Do zakresu działania Departamentu Funduszy Europejskich (DFE) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:
1) koordynacji wszystkich działań realizowanych w Ministerstwie w zakresie funduszy strukturalnych;
2) pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej w ramach Programów Operacyjnych Innowacyjna Gospodarka, Kapitał Ludzki oraz Infrastruktura i Środowisko, w tym:
a) zarządzania poszczególnymi priorytetami,
b) przygotowywania strategii wdrażania poszczególnych priorytetów,
c) przygotowywania, na podstawie wytycznych Instytucji Zarządzających (IZ), procedur wdrażania priorytetu, szczegółowych wytycznych dotyczących kryteriów wyboru projektów w ramach priorytetów, szczegółowych procedur wdrażania skierowanych do grup beneficjentów, procedur dotyczących przepływów finansowych i kontroli,
d) przygotowywania i przekazywania Komitetowi Monitorującemu propozycji kryteriów wyboru operacji,
e) określania kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach operacji,
f) określania poziomu dofinansowania operacji, jako procentu wydatków kwaIifikowaInych,
g) określania typów projektów, przy wyborze których niezbędne jest zasięgnięcie opinii ekspertów,
h) dokonywania oceny i wyboru, w oparciu o określone kryteria zaakceptowane przez Komitet Monitorujący, proponowanych do realizacji operacji, które będą dofinansowane w ramach Programów Operacyjnych,
i) rozliczania umów z beneficjentami zgodnie z przyjętymi procedurami, w tym przygotowywania wniosków o refundację środków i przekazywania ich do instytucji certyfikującej; monitorowania postępów realizacji umów,
j) zarządzania środkami finansowymi przeznaczonymi na realizację programu osi priorytetowej, pochodzącymi z Unii Europejskiej, budżetu państwa i innych źródeł na poziomie osi priorytetowych/operacji (działań),
k) opracowywania rocznej i wieloletniej prognozy wydatków w ramach osi priorytetowej/operacji (działań) na bieżący i następny rok i przekazanie do IZ,
I) monitorowania postępów w realizacji osi priorytetowych/operacji, w tym stopnia osiągnięcia założonych celów, a także prowadzenia ewaluacji osi priorytetowych/operacji, zgodnie z procedurami określonymi przez IZ,
m) przygotowywania okresowych, rocznych i końcowych sprawozdań z realizacji operacji i przekazanie ich do IZ, celem dalszego ich przekazania do akceptacji Komitetu Monitorującego a następnie Komisji Europejskiej,
n) udziału we wdrożeniu i eksploatacji centralnego elektronicznego systemu monitorowania oraz prowadzenia elektronicznego systemu monitorowania realizacji osi priorytetowej w ramach Programów Operacyjnych,
o) prowadzenia kontroli realizacji osi priorytetowej/operacji, w tym kontroli realizacji poszczególnych dofinansowanych projektów (w szczególności weryfikację dostarczenia współfinansowanych produktów i usług oraz tego, że wydatki zadeklarowane przez beneficjentów zostały faktycznie poniesione i są zgodne z odpowiednimi zasadami wspólnotowymi i krajowymi) oraz przekazywania wyników tej kontroli do IZ,
p) przygotowywania rocznego planu kontroli w odniesieniu do osi priorytetowych,
q) odzyskiwania kwot nienależnie wypłaconych beneficjentom w ramach osi priorytetowej,
r) przygotowywania okresowych raportów o nieprawidłowościach, oraz przekazywania ich do IZ;
s) przekazywania instytucji certyfikującej wszystkich niezbędnych informacji o procedurach i weryfikacjach prowadzonych w związku z wydatkami, dla potrzeb certyfikacji,
t) prowadzenia kontroli systemowych w instytucjach wdrażających poszczególne operacje, w celu zapewnienia prawidłowości prowadzenia systemu i przekazywanie wyników tej kontroli do IZ,
u) zapewnienia, że wybrane operacje przez cały okres ich realizacji są zgodne z odpowiednimi zasadami wspólnotowymi i krajowymi;
3) przeprowadzania naboru i oceny projektów, podejmowania decyzji o współfinansowaniu wybranego do realizacji projektu oraz podpisywania umów z beneficjentami w ramach działań 2.1 i 2.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka;
4) wykonywania zadań wynikających z pełnienia przez ministra właściwego do spraw nauki funkcji Instytucji Pośredniczącej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw (SPO WKP);
5) prowadzenia spraw związanych z wdrażaniem funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, w tym wykonywania zadań Instytucji Wdrażającej w ramach SPO WKP;
6) prowadzenia spraw dotyczących wniosków o dofinansowanie projektów celowych wymagających indywidualnej notyfikacji.”;
5) w § 25a po pkt 13 dodaje się pkt 13a w brzmieniu:
„13a) koordynacji udziału Ministerstwa w inicjatywach związanych z polityką kosmiczną, w tym z programem Galileo;”;
6) w § 28:
a) pkt 11 otrzymuje brzmienie:
„11) koordynowania współpracy Ministerstwa z Głównym Urzędem Statystycznym;”,
b) po pkt 11 dodaje się pkt 11 a) w brzmieniu:
„11a) prowadzenia prac statystycznych, a także metodologii statystyki w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych;”;
7) w § 29 dodaje się pkt 10 w brzmieniu:
„10) wykonywania zadań Instytucji Wdrażającej fundusze strukturalne Unii Europejskiej w ramach Priorytetu 2.3 Programu Operacyjnego Innowowacyjna Gospodarka.”;
8) § 30 otrzymuje brzmienie:
„§ 30. Do zakresu działania Departamentu Wdrożeń i Innowacji (DWI) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:
1) wykonywania zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji Instytucji Wdrażającej dla Priorytetu IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki;
2) koordynacji prowadzenia działań marketingowych, w szczególności związanych z wykorzystywaniem funduszy strukturalnych, w odniesieniu do znaczenia nauki w gospodarce oraz współpracy między nauką a gospodarką, ukierunkowanych w szczególności na przedsiębiorców, zwłaszcza w zakresie transferu nowych technologii i rozwiązań proinnowacyjnych, w tym:
a) opracowywania koncepcji działań, ich organizowania i koordynowania,
b) przygotowywania wydawnictw dla grup odbiorców z zakresu działania departamentu,
c) monitorowania obecności problematyki współpracy między nauką i gospodarką w środkach masowego przekazu,
d) upowszechniania informacji o dostępności i warunkach wykorzystania środków z funduszy strukturalnych w ramach Programów i Priorytetów, dla których Minister pełni funkcję Instytucji Wdrażającej lub Pośredniczącej,
e) organizowania przedsięwzięć szkoleniowych,
f) działań promujących wykorzystanie funduszy strukturalnych w ramach Programów i Priorytetów, dla których Minister pełni funkcję Instytucji Wdrażającej lub Pośredniczącej;
3) współudziału w przygotowywaniu – we współpracy z właściwymi departamentami oraz innymi organami administracji rządowej – projektów dokumentów dotyczących współpracy między nauką i gospodarką, w szczególności ułatwiających wykorzystanie funduszy strukturalnych;
4) przygotowywania – we współpracy z właściwymi departamentami – analiz dotyczących kierunków badań sprzyjających innowacyjności oraz dotyczących współpracy między nauką i gospodarką, a także wyników działalności innowacyjnej w gospodarce;
5) przygotowywania – we współpracy z właściwymi departamentami – projektów rozwiązań prawnych, systemowych i organizacyjnych sprzyjających transferowi wiedzy i nowych technologii ze sfery nauki do gospodarki, wzrostowi finansowania pozabudżetowego badań naukowych oraz zwiększaniu inwestycji zagranicznych w sektorach innowacyjnych i zaawansowanych technologii, a także mobilności międzysektorowej i rozwojowi kadry akademickiej;
6) współudziału w pracach związanych z przygotowywaniem rozwiązań prawnych i organizacyjnych dotyczących współpracy jednostek naukowych z przedsiębiorcami, w szczególności związanych z wykorzystywaniem przez nich funduszy strukturalnych;
7) przygotowywania – we współpracy z właściwymi departamentami – projektów przedsięwzięć i programów Ministra związanych z rozwojem innowacyjności oraz współpracy między nauką i gospodarką;
8) koordynacji prowadzenia spraw związanych z działalnością podmiotów o wysokim potencjale badawczym, takich jak: parki technologiczne, centra zaawansowanych technologii, centra doskonałości, platformy technologiczne, inkubatory przedsiębiorczości;
9) koordynacji prowadzenia spraw związanych z wydawaniem opinii w zakresie zgodności z kierunkami polityki naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa oraz w zakresie badań i prac rozwojowych, w sprawach o nadanie statusu centrum badawczo-rozwojowego;
10) koordynacji współpracy z instytucjami rządowymi i organizacjami pozarządowymi oraz środowiskiem naukowym i przedsiębiorcami przy realizowaniu działań na rzecz wzrostu innowacyjności;
11) współdziałania z właściwymi departamentami przy prowadzeniu spraw z zakresu współpracy międzynarodowej w dziedzinie innowacyjności.”;
9) § 31 otrzymuje brzmienie:
„§ 31. Do zakresu działania Departamentu Współpracy Międzynarodowej (DWM) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:
1) projektowania – we współpracy z właściwymi departamentami – polityki w zakresie współpracy międzynarodowej, w tym priorytetowych kierunków tej współpracy, w dziedzinie nauki, techniki, innowacji oraz szkolnictwa wyższego;
2) współpracy oraz obsługi współpracy prowadzonej w ramach organizacji, programów i inicjatyw międzynarodowych w zakresie działalności naukowej, naukowo-technicznej, innowacyjnej i w obszarze szkolnictwa wyższego;
3) przygotowywania oraz opiniowania projektów umów międzynarodowych i programów lub protokołów wykonawczych do tych umów, a także koordynowania realizacji postanowień tych umów, programów lub protokołów dotyczących nauki, techniki, innowacji oraz szkolnictwa wyższego;
4) wniosków o finansowanie projektów badawczych specjalnych (PBS), wniosków o przyznanie środków finansowych na uczestnictwo w programach międzynarodowych (PM) oraz finansowania międzynarodowych sieci naukowych (MSN) i specjalnych programów badawczych (SPB), a także tematów zgłaszanych do programów lub protokołów wykonawczych do umów międzynarodowych;
5) programów lub przedsięwzięć określonych przez Ministra w zakresie dotyczącym współpracy międzynarodowej, w tym prowadzenia spraw wniosków o przyznanie środków finansowych na naukę w tej formie finansowania;
6) określania:
a) warunków kierowania osób za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych,
b) form i warunków podejmowania i odbywania studiów przez osoby niebędące obywatelami polskimi, uczestniczenia tych osób w badaniach naukowych i szkoleniach oraz zasad odpłatności za studia i szkolenia, a także warunków przyznawania stypendiów i świadczeń dla osób niebędących obywatelami polskimi;
7) koordynowania zatrudniania w szkołach wyższych nauczycieli niebędących obywatelami polskimi;
8) współpracy z polskimi i zagranicznymi uczelniami w zakresie kierowania za granicę nauczycieli akademickich – specjalistów w dziedzinie języka i literatury polskiej, a także prowadzenie innych działań związanych z upowszechnianiem języka polskiego jako obcego w zagranicznych ośrodkach akademickich;
9) przekazywania oraz rozliczania środków finansowych przeznaczonych na wypłaty świadczeń stypendialnych i ryczałtów lektorom języka polskiego;
10) określania polityki wzajemnego uznawania wykształcenia, w tym także zasad i trybu nostryfikacji dyplomów ukończenia studiów wyższych oraz stopni naukowych i stopni w zakresie sztuki uzyskanych za granicą;
11) koordynowania spraw związanych z funkcjonowaniem ogólnego systemu uznawania kwalifikacji zawodowych;
12) koordynowania i prowadzenia spraw związanych ze sprawowaniem przez Ministra nadzoru nad Biurem Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej w Warszawie;
13) realizowania zadań w zakresie protokołu dyplomatycznego oraz udzielania informacji innym departamentom w tych sprawach oraz obsługi wyjazdów zagranicznych i spraw paszportowo-wizowych w zakresie działalności Ministerstwa
– z wyłączeniem spraw związanych z Unią Europejską, w zakresie określonym w § 25a.”;
10) w § 33 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) wniosków dotyczących inwestycji szkolnictwa wyższego planowanych do realizacji w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Województw Polski Wschodniej oraz Regionalnych Programów Operacyjnych i Norweskiego Mechanizmu Finansowego, ujętych w planie inwestycyjnym Ministerstwa;”;
11) § 37 otrzymuje brzmienie:
„§ 37. Zakres zadań i tryb działania jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych określają w szczególności odpowiednio:
1) ustawa z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 33, poz. 388, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1683, Nr 240, poz. 2052, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390, z 2005 r. Nr 164, poz. 1365, Nr 179, poz. 1484, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711);
2) ustawa z dnia 18 września 2001 r. o fundacji – Zakłady Kórnickie (Dz. U. Nr 130, poz. 1451);
3) ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104, Nr 169, poz. 1420, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i 1218, Nr 187, poz. 1381 Nr 249, poz. 1832);
4) ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 oraz z 2006 r. Nr 46, poz. 328 i Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 144, poz. 1043 i Nr 227, poz. 1658), a także akty normatywne tworzące te jednostki oraz nadane im statuty.”.
§ 2
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 15 lutego 2007 r.
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego |
Michał Seweryński |
|
1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działami administracji rządowej – nauka i szkolnictwo wyższe, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 131, poz. 912).
- Data ogłoszenia: 2007-03-05
- Data wejścia w życie: 2007-02-15
- Data obowiązywania: 2007-02-15
- Dokument traci ważność: 2008-04-17
- DEKRET z dnia 3 stycznia 1918 r. Rady Regencyjnej o tymczasowej organizacji Władz Naczelnych w Królestwie Polskiem
- DEKRET z dnia 16 grudnia 1918 r. w przedmiocie przymusowego zarządu państwowego
- DEKRET z dnia 23 grudnia 1918 r. w przedmiocie uzupełnienia i zmiany przepisów tymczasowych o moratorjum w okręgu sądu apelacyjnego lubelskiego
- DEKRET z dnia 24 grudnia 1918 r. w przedmiocie przedłużenia terminów wekslowych w okręgu sądu apelacyjnego warszawskiego
- DEKRET z dnia 16 grudnia 1918 r. w przedmiocie ochrony majątku nieobecnych właścicieli
- Dekret o zatwierdzaniu i zmianie statutów spółek akcyjnych.
- Dekret w przedmiocie przywrócenia mocy obowiązującej części czwartej Kodeksu Karnego z r. 1903.
- Dekret w przedmiocie utworzenia sądu okręgowego w Białej, gub. Siedleckiej.
- Dekret o używaniu wojska w wypadkach wyjątkowych.
- Dekret o wprowadzeniu stanu wyjątkowego.
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA