REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2020 poz. 10

ZARZĄDZENIE NR 8
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)

z dnia 10 marca 2020 r.

w sprawie przyjęcia Programu współpracy Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na lata 2020-2022

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 688, 1570 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 284) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji przyjmuje się Program współpracy Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na lata 2020-2022, który stanowi załącznik do zarządzenia.

§ 2.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 1 stycznia 2020 r.

Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: wz. Błażej Poboży

 

1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działami administracji rządowej: administracja publiczna, sprawy wewnętrzne, wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2264).

Załącznik 1. [Program współpracy Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na lata 2020–2022]

Załącznik do zarządzenia nr 8
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 10 marca 2020 r. (poz. 10)

Program współpracy Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na lata 2020-2022

1. Podstawa prawna:

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 688, 1570 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 284), zwanej dalej "ustawą", przyjmuje się Program współpracy Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy.

2. Główny cel programu:

Stworzenie i wdrożenie systemowych rozwiązań umożliwiających aktywny udział organizacji pozarządowych w planowaniu, realizacji i monitorowaniu realizacji zadań publicznych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwanego dalej "MSWiA", na zasadach określonych w pkt 5 niniejszego Programu.

Rok 2020

Cele szczegółowe

Sposób realizacji

Wysokość planowanych
środków w 2020 roku
[w zł]

Realizacja zobowiązań międzynarodowych w zakresie prowadzenia Krajowego Biura Informacji i Poszukiwań, przewidzianego w konwencjach o traktowaniu jeńców wojennych oraz o ochronie osób cywilnych podczas wojny.

Powierzenie realizacji zadania publicznego, wraz z udzieleniem dotacji na jego realizację.

2.525.000 zł

Zwiększanie udziału organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy w opracowywaniu, realizacji i monitorowaniu działań na rzecz przeciwdziałania handlowi ludźmi.

1. Udział przedstawicieli organizacji pozarządowych w konferencjach dotyczących przeciwdziałania handlowi ludźmi.

2. Udział organizacji pozarządowych w pracach nad projektami aktów prawnych, dokumentów strategicznych i programowych leżących we właściwości MSWiA dotyczących przeciwdziałania handlowi ludźmi.

3. Udział przedstawicieli MSWiA w organizowanych przez organizacje pozarządowe inicjatywach, seminariach i konferencjach dotyczących przeciwdziałania handlowi ludźmi.

4. Konsultowanie projektów aktów prawnych, dokumentów strategicznych i programowych leżących we właściwości MSWiA dotyczących przeciwdziałania handlowi ludźmi z organizacjami pozarządowymi.

5. Współpraca przy realizacji działań prewencyjnych i szkoleniowych w zakresie przeciwdziałania handlowi ludźmi.

6. Współrealizacja projektów współpracy z państwami pochodzenia ofiar handlu ludźmi, identyfikowanymi w Polsce, a także krajami docelowymi dla polskich ofiar handlu ludźmi.

7. Powierzanie organizacjom pozarządowym realizacji zadania publicznego Krajowe Centrum Interwencyjno-Konsultacyjne dla Ofiar Handlu Ludźmi.

1.100.000 zł

Włączanie organizacji pozarządowych w działania krajowej sieci migracyjnej.

1. Upowszechnianie wśród zainteresowanych przedstawicieli organizacji pozarządowych informacji o działaniach (np. badaniach, konferencjach) Europejskiej Sieci Migracyjnej.

2. Współpraca przy tworzeniu raportów Krajowego Punktu Kontaktowego Europejskiej Sieci Migracyjnej.

3. Umożliwienie organizacjom pozarządowym upowszechniania przygotowanych przez nie publikacji i informacji (w tym za pośrednictwem strony internetowej www.emn.gov.pl).

4. Udostępnianie danych kontaktowych organizacji pozarządowych partnerom zagranicznym i krajowym, zainteresowanym podjęciem współpracy lub uzyskaniem określonych informacji.

40.000 zł

1. Zapewnienie repatriantom mieszkania i utrzymania przez okres do 6 miesięcy.

2. Zapewnienie repatriantom kursów w zakresie nauki języka polskiego oraz szkoleń zawodowych.

3. Zapewnienie repatriantom wsparcia merytorycznego w kontaktach z urzędami.

4. Pomoc w znalezieniu docelowego miejsca osiedlenia w Polsce.

Prowadzenie ośrodka adaptacyjnego dla repatriantów.

16.000.000 zł

Wspieranie zaangażowania organizacji pozarządowych uprawnionych do wykonywania ratownictwa górskiego w wykonywaniu zadań z zakresu ratownictwa górskiego.

Powierzenie zadań na podstawie ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich (Dz. U. z 2019 r. poz. 1084).

16.198.000 zł

Wsparcie rozwoju ludzkiego organizacji pozarządowych uprawnionych do wykonywania ratownictwa wodnego w obszarach ratownictwa wodnego - "Organizacja i prowadzenie szkoleń ratowników wodnych w zakresie ratownictwa wodnego".

Zlecenie zadań na podstawie art. 11 ustawy w zakresie określonym w ustawie z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1482 oraz z 2019 r. poz. 730 i 2020).

150.000 zł

Opiniowanie i doradztwo, upowszechnianie wiedzy w sprawach z zakresu nadzoru nad ratownictwem górskim i wodnym oraz w sprawach związanych z działaniami ratowniczymi prowadzonymi przez ochotnicze straże pożarne w ramach ochrony przeciwpożarowej, a także promocja wolontariatu.

Realizacja zadania odbywa się podczas posiedzeń Rady do spraw Ratownictwa i dotyczy ratownictwa wodnego i górskiego oraz wykonywanego przez jednostki ochrony przeciwpożarowej (poza ratownictwem medycznym).

Cel nie generuje skutków finansowych.

Przygotowanie jednostek ochotniczych straży pożarnych do działań ratowniczo-gaśniczych.

Wsparcie realizacji zadania przez zawarcie umów.

39.000.000 zł

"Dofinansowanie jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych".

Wsparcie realizacji zadania przez zawarcie umów.

Wysokość środków na realizację zadania jest określana corocznie przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych. W 2019 r. na zadanie zadysponowano kwotę w wysokości 82.000.000 zł.

Dotacje celowe przeznaczone dla organizacji pozarządowych prowadzących działalność pożytku publicznego w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym.

Zlecanie zadań publicznych przez ogłaszanie otwartych konkurów ofert dla organizacji pozarządowych prowadzących działalność pożytku publicznego w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym.

260.000 zł

Ochrona, zachowanie i rozwój tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych oraz zachowanie i rozwój języka regionalnego.

Cel będzie realizowany m.in. przez przyznawanie dotacji na podstawie art. 18 ustawy z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 823).

Wysokość środków na realizację zadania corocznie określa ustawa budżetowa.

W 2019 r. na zadanie zadysponowano kwotę w wysokości 16.688.000 zł.

Integracja społeczna i obywatelska mniejszości romskiej.

Cel będzie realizowany przez działania prowadzone w ramach Programu integracji społeczności romskiej w Polsce na lata 2014-2020.

10.500.000 zł

Rok 2021

Cele szczegółowe

Sposób realizacji

Wysokość planowanych
środków w 2021 roku
[w zł]

Realizacja zobowiązań międzynarodowych w zakresie prowadzenia Krajowego Biura Informacji i Poszukiwań, przewidzianego w konwencjach o traktowaniu jeńców wojennych oraz o ochronie osób cywilnych podczas wojny.

Powierzenie realizacji zadania publicznego, wraz z udzieleniem dotacji na jego realizację.

2.525.000 zł

Zwiększanie udziału organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy w opracowywaniu, realizacji i monitorowaniu działań na rzecz przeciwdziałania handlowi ludźmi.

1. Udział przedstawicieli organizacji pozarządowych w konferencjach dotyczących przeciwdziałania handlowi ludźmi.

2. Udział organizacji pozarządowych w pracach nad projektami aktów prawnych, dokumentów strategicznych i programowych leżących we właściwości MSWiA dotyczących przeciwdziałania handlowi ludźmi.

3. Udział przedstawicieli MSWiA w organizowanych przez organizacje pozarządowe inicjatywach, seminariach i konferencjach dotyczących przeciwdziałania handlowi ludźmi.

4. Konsultowanie projektów aktów prawnych, dokumentów strategicznych i programowych leżących we właściwości MSWiA dotyczących przeciwdziałania handlowi ludźmi z organizacjami pozarządowymi.

5. Współpraca przy realizacji działań prewencyjnych i szkoleniowych w zakresie przeciwdziałania handlowi ludźmi.

6. Współrealizacja projektów współpracy z państwami pochodzenia ofiar handlu ludźmi, identyfikowanymi w Polsce, a także krajami docelowymi dla polskich ofiar handlu ludźmi.

7. Powierzanie organizacjom pozarządowym realizacji zadania publicznego Krajowe Centrum Interwencyjno-Konsultacyjne dla Ofiar Handlu Ludźmi.

1.100.000 zł

Włączanie organizacji pozarządowych w działania krajowej sieci migracyjnej.

1. Upowszechnianie wśród zainteresowanych przedstawicieli organizacji pozarządowych informacji o działaniach (np. badaniach, konferencjach) Europejskiej Sieci Migracyjnej.

2. Współpraca przy tworzeniu raportów Krajowego Punktu Kontaktowego Europejskiej Sieci Migracyjnej.

3. Umożliwienie organizacjom pozarządowym upowszechniania przygotowanych przez nie publikacji i informacji (w tym za pośrednictwem strony internetowej www.emn.gov.pl).

4. Udostępnianie danych kontaktowych organizacji pozarządowych partnerom zagranicznym i krajowym, zainteresowanym podjęciem współpracy lub uzyskaniem określonych informacji.

40.000 zł

1. Zapewnienie repatriantom mieszkania i utrzymania przez okres do 6 miesięcy.

2. Zapewnienie repatriantom kursów w zakresie nauki języka polskiego oraz szkoleń zawodowych.

3. Zapewnienie repatriantom wsparcia merytorycznego w kontaktach z urzędami.

4. Pomoc w znalezieniu docelowego miejsca osiedlenia w Polsce.

Prowadzenie ośrodka adaptacyjnego dla repatriantów.

20.000.000 zł

Wspieranie zaangażowania organizacji pozarządowych uprawnionych do wykonywania ratownictwa górskiego w wykonywaniu zadań z zakresu ratownictwa górskiego.

Powierzenie zadań na podstawie ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich.

17.198.000 zł

Wsparcie rozwoju ludzkiego organizacji pozarządowych uprawnionych do wykonywania ratownictwa wodnego w obszarach ratownictwa wodnego - "Organizacja i prowadzenie szkoleń ratowników wodnych w zakresie ratownictwa wodnego".

Zlecenie zadań na podstawie art. 11 ustawy w zakresie określonym w ustawie z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych.

150.000 zł

Opiniowanie i doradztwo, upowszechnianie wiedzy w sprawach z zakresu nadzoru nad ratownictwem górskim i wodnym oraz w sprawach związanych z działaniami ratowniczymi prowadzonymi przez ochotnicze straże pożarne w ramach ochrony przeciwpożarowej, a także promocja wolontariatu.

Realizacja zadania odbywa się podczas posiedzeń Rady do spraw Ratownictwa i dotyczy ratownictwa wodnego i górskiego oraz wykonywanego przez jednostki ochrony przeciwpożarowej (poza ratownictwem medycznym).

Cel nie generuje skutków finansowych.

Przygotowanie jednostek ochotniczych straży pożarnych do działań ratowniczo-gaśniczych.

Wsparcie realizacji zadania przez zawarcie umów.

39.000.000 zł

Dofinansowanie jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych.

Wsparcie realizacji zadania przez zawarcie umów.

Wysokość środków na realizację zadania jest określana corocznie przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych.

Dotacje celowe przeznaczone dla organizacji pozarządowych prowadzących działalność pożytku publicznego w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym.

Zlecanie zadań publicznych przez ogłaszanie otwartych konkurów ofert dla organizacji pozarządowych prowadzących działalność pożytku publicznego w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym.

260.000 zł

Ochrona, zachowanie i rozwój tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych oraz zachowanie i rozwój języka regionalnego.

Cel będzie realizowany m.in. przez przyznawanie dotacji na podstawie art. 18 ustawy z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym.

Wysokość środków na realizację zadania corocznie określa ustawa budżetowa.

Integracja społeczna i obywatelska mniejszóści romskiej.

Program integracji społeczności romskiej w Polsce na lata 2014-2020 kończy się w roku 2020. Przewiduje się, że prace nad przygotowaniem nowej edycji Programu zakończą się w 2020 r.

Rezerwa celowa budżetu państwa (w przypadku kontynuacji Programu po 2020 r. i utrzymaniu dotychczasowego mechanizmu jego finansowania).

Rok 2022

Cele szczegółowe

Sposób realizacji

Wysokość planowanych
środków w 2022 roku
[w zł]

Realizacja zobowiązań międzynarodowych w zakresie prowadzenia Krajowego Biura Informacji i Poszukiwań, przewidzianego w konwencjach o traktowaniu jeńców wojennych oraz o ochronie osób cywilnych podczas wojny.

Powierzenie realizacji zadania publicznego, wraz z udzieleniem dotacji na jego realizację.

2.525.000 zł

Zwiększanie udziału organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy w opracowywaniu, realizacji i monitorowaniu działań na rzecz przeciwdziałania handlowi ludźmi.

1. Udział przedstawicieli organizacji pozarządowych w konferencjach dotyczących przeciwdziałania handlowi ludźmi.

2. Udział organizacji pozarządowych w pracach nad projektami aktów prawnych, dokumentów strategicznych i programowych leżących we właściwości MSWiA dotyczących przeciwdziałania handlowi ludźmi.

3. Udział przedstawicieli MSWiA w organizowanych przez organizacje pozarządowe inicjatywach, seminariach i konferencjach dotyczących przeciwdziałania handlowi ludźmi.

4. Konsultowanie projektów aktów prawnych, dokumentów strategicznych i programowych leżących we właściwości MSWiA dotyczących przeciwdziałania handlowi ludźmi z organizacjami pozarządowymi.

5. Współpraca przy realizacji działań prewencyjnych i szkoleniowych w zakresie przeciwdziałania handlowi ludźmi.

6. Współrealizacja projektów współpracy z państwami pochodzenia ofiar handlu ludźmi, identyfikowanymi w Polsce, a także krajami docelowymi dla polskich ofiar handlu ludźmi.

7. Powierzanie organizacjom pozarządowym realizacji zadania publicznego Krajowe Centrum Interwencyjno-Konsultacyjne dla Ofiar Handlu Ludźmi.

1.100.000 zł

Włączanie organizacji pozarządowych w działania krajowej sieci migracyjnej.

1. Upowszechnianie wśród zainteresowanych przedstawicieli organizacji pozarządowych informacji o działaniach (np. badaniach, konferencjach) Europejskiej Sieci Migracyjnej.

2. Współpraca przy tworzeniu raportów Krajowego Punktu Kontaktowego Europejskiej Sieci Migracyjnej.

3. Umożliwienie organizacjom pozarządowym upowszechniania przygotowanych przez nie publikacji i informacji (w tym za pośrednictwem strony internetowej www.emn.gov.pl).

4. Udostępnianie danych kontaktowych organizacji pozarządowych partnerom zagranicznym i krajowym, zainteresowanym podjęciem współpracy lub uzyskaniem określonych informacji.

40.000 zł

1. Zapewnienie repatriantom mieszkania i utrzymania przez okres do 6 miesięcy.

2. Zapewnienie repatriantom kursów w zakresie nauki języka polskiego oraz szkoleń zawodowych.

3. Zapewnienie repatriantom wsparcia merytorycznego w kontaktach z urzędami.

4. Pomoc w znalezieniu docelowego miejsca osiedlenia w Polsce.

Prowadzenie ośrodka adaptacyjnego dla repatriantów.

20.000.000 zł

Wspieranie zaangażowania organizacji pozarządowych uprawnionych do wykonywania ratownictwa górskiego w wykonywaniu zadań z zakresu ratownictwa górskiego.

Powierzenie zadań na podstawie ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich.

18.198.000 zł

Wsparcie rozwoju ludzkiego organizacji pozarządowych uprawnionych do wykonywania ratownictwa wodnego w obszarach ratownictwa wodnego - "Organizacja i prowadzenie szkoleń ratowników wodnych w zakresie ratownictwa wodnego".

Zlecenie zadań na podstawie art. 11 ustawy w zakresie określonym w ustawie z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych.

150.000 zł

Opiniowanie i doradztwo, upowszechnianie wiedzy w sprawach z zakresu nadzoru nad ratownictwem górskim i wodnym oraz w sprawach związanych z działaniami ratowniczymi prowadzonymi przez ochotnicze straże pożarne w ramach ochrony przeciwpożarowej, a także promocja wolontariatu.

Realizacja zadania odbywa się podczas posiedzeń Rady do spraw Ratownictwa i dotyczy ratownictwa wodnego i górskiego oraz wykonywanego przez jednostki ochrony przeciwpożarowej (poza ratownictwem medycznym).

Cel nie generuje skutków finansowych.

Przygotowanie jednostek ochotniczych straży pożarnych do działań ratowniczo-gaśniczych.

Wsparcie realizacji zadania przez zawarcie umów.

39.000.000 zł

Dofinansowanie jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych.

Wsparcie realizacji zadania przez zawarcie umów.

Wysokość środków na realizację zadania jest określana corocznie przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych.

Dotacje celowe przeznaczone dla organizacji pozarządowych prowadzących działalność pożytku publicznego w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym.

Zlecanie zadań publicznych przez ogłaszanie otwartych konkurów ofert dla organizacji pozarządowych prowadzących działalność pożytku publicznego w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym.

260.000 zł

Ochrona, zachowanie i rozwój tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych oraz zachowanie i rozwój języka regionalnego.

Cel będzie realizowany m.in. przez przyznawanie dotacji na podstawie art. 18 ustawy z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym.

Wysokość środków na realizację zadania corocznie określa ustawa budżetowa.

Integracja społeczna i obywatelska mniejszości romskiej.

Przewiduje się, że prace nad przygotowaniem nowej edycji Programu zakończą się do końca 2020 r.

Rezerwa celowa budżetu państwa (w przypadku kontynuacji Programu po 2020 r. i utrzymaniu dotychczasowego mechanizmu jego finansowania).

3. Uczestnicy Programu:

a) organizacje pozarządowe, tj. osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia (z wyłączeniem partii politycznych, związków zawodowych i organizacji pracodawców, samorządów zawodowych, fundacji utworzonych przez partie polityczne):

- niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.) lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

- niedziałające w celu osiągnięcia zysku;

b) podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy:

- osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego,

- stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego,

- spółdzielnie socjalne,

- spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2019 r. poz. 1468, z późn. zm.), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

4. Zakres przedmiotowy:

Program współpracy Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z organizacjami pozarządowymi wspiera i ułatwia współpracę Ministra z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy w zakresie wynikającym z ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 945, z późn. zm.). Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji zgodnie z § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2264) kieruje działami:

a) sprawy wewnętrzne,

b) administracja publiczna,

c) wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne.

Dział sprawy wewnętrzne obejmuje sprawy: ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego, ochrony granic Państwa, kontroli ruchu granicznego i cudzoziemców oraz koordynacji działań związanych z polityką migracyjną państwa, zarządzania kryzysowego, obrony cywilnej, ochrony przeciwpożarowej, nadzoru nad ratownictwem górskim i wodnym, obywatelstwa, ewidencji ludności, dowodów osobistych i paszportów w zakresie ustalonym w ustawach, rejestracji stanu cywilnego w zakresie ustalonym w ustawie oraz zmiany imion i nazwisk.

Dział administracja publiczna obejmuje sprawy: administracji, w tym organizacji urzędów administracji publicznej oraz procedur administracyjnych, reform i organizacji struktur administracji publicznej, zespolonej administracji rządowej w województwie, podziału administracyjnego państwa oraz nazw jednostek osadniczych i obiektów fizjograficznych, przeciwdziałania skutkom klęsk żywiołowych i innych podobnych zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu powszechnemu, usuwania skutków klęsk żywiołowych i innych podobnych zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu powszechnemu, zbiórek publicznych, prowadzenia rejestru podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową.

Dział wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne obejmuje sprawy: stosunków Państwa z Kościołem Katolickim oraz innymi kościołami i związkami wyznaniowymi, związane z zachowaniem i rozwojem tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych, integracją obywatelską i społeczną osób należących do mniejszości, a także zachowaniem i rozwojem języka regionalnego.

5. Zasady współpracy:

Współpraca Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy odbywać się będzie na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności.

W myśl zasady pomocniczości problemy powinny być rozwiązywane na możliwie najniższym, odpowiednim szczeblu społecznym. Tam, gdzie to jest możliwe, państwo powinno pozwolić działać społeczeństwu obywatelskiemu, dzięki czemu ograniczony zostanie interwencjonizm administracji do wymiaru niezbędnego.

Zgodnie z zasadą suwerenności administracja publiczna respektuje niezależność i odrębność wspólnot obywateli i organizacji społecznych, uznając ich prawo do niezależnego identyfikowania i rozwiązywania problemów społecznych.

Zgodnie z zasadą partnerstwa organizacje pozarządowe, na zasadach i w formie określonej w ustawie oraz według trybu wynikającego z odrębnych przepisów, ściśle współpracują z administracją publiczną w identyfikowaniu i definiowaniu problemów społecznych, wypracowywaniu sposobów ich rozwiązania oraz wykonywaniu zadań publicznych.

Istotą zasady efektywności jest racjonalne wydawanie środków publicznych, co oznacza świadome, celowe, oszczędne oraz planowe dysponowanie powierzonymi zasobami. Kluczowe znaczenie dla realizacji tej zasady ma wybór metody gospodarowania przy osiąganiu rezultatów najwyższej jakości.

Zasada uczciwej konkurencji opiera się na założeniu, iż zarówno instytucje reprezentujące administrację publiczną, jak i organizacje pozarządowe mają równe szansę i takie same prawa w rywalizacji o możliwość wykonania danego zadania publicznego.

Zasada jawności daje prawo partnerom do wspólnego informowania się o planowanych kierunkach działania, celach i środkach przeznaczonych na realizację zadań publicznych, w których możliwa jest współpraca z organizacjami pozarządowymi. Dysponowanie pełną informacją przyczyni się do budowania partnerskich relacji.

6. Formy współpracy:

Współpraca pomiędzy Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji a organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy może być prowadzona w szczególności przez:

a) zlecanie realizacji zadań publicznych na zasadach określonych w ustawie, w następujących formach:

- powierzania wykonywania zadań publicznych, wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji,

- wspierania wykonywania zadań publicznych, wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji;

b) wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności i współdziałanie w celu zharmonizowania tych kierunków,

c) konsultowanie z podmiotami Programu, odpowiednio do zakresu ich działania, projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych podmiotów,

d) tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonych z przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy.

7. Koordynacja programu w MSWiA:

Koordynacja monitorowania realizacji Programu prowadzona będzie przez Departament Porządku Publicznego MSWiA na podstawie pisemnych informacji składanych przez kierowników komórek organizacyjnych do 15. dnia każdego miesiąca następującego po zakończeniu półrocza, dotyczących działań podjętych w podległych komórkach organizacyjnych oraz ich efektów w ostatnim półroczu, jak również planów na następne półrocze.

Każde z działań będzie monitorowane na poziomie jednostkowym przez kierującego komórką organizacyjną MSWiA odpowiedzialną za jego opracowanie i realizację. Monitorowanie dotyczyć powinno przede wszystkim terminowości, prawidłowości oraz przestrzegania obowiązujących zasad współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy.

Odpowiedzialne za dane działanie komórki organizacyjne MSWiA zobowiązane są również do przekazywania do Departamentu Porządku Publicznego MSWiA informacji na temat odchyleń w realizacji niniejszego Programu.

8. Priorytetowe zadania publiczne:

W ramach priorytetowych zadań publicznych, z uwagi na wysokość planowanych środków, należy wskazać działania na rzecz:

a) dofinansowania jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych,

b) ochrony zachowania i rozwoju tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych oraz zachowania i rozwoju języka regionalnego,

c) wykonywania zadań z zakresu ratownictwa górskiego.

9. Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert:

a) komisję konkursową do oceny ofert powołuje Minister, w terminie 30 dni od upływu terminu składania ofert,

b) w skład komisji konkursowej wchodzi co najmniej trzech członków, w tym jako przewodniczący komisji: kierownik komórki merytorycznej, która zgłosiła zadania do konkursu, lub jego zastępca,

c) w pracach komisji mogą uczestniczyć eksperci z głosem doradczym posiadający specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadania publicznego,

d) komisja konkursowa działa na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez przewodniczącego komisji konkursowej.

10. Sposób tworzenia programu i przebieg konsultacji:

Program współpracy Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z organizacjami pozarządowymi został przygotowany zgodnie z propozycjami przekazanymi przez komórki organizacyjne MSWiA, które współpracują z organizacjami pozarządowymi w zakresie realizacji zadań Ministra, tj.:

a) komórkę organizacyjną właściwą w sprawach przeciwdziałania patologiom społecznym,

b) komórkę organizacyjną właściwą w sprawach dotyczących problematyki handlu ludźmi,

c) komórkę organizacyjną właściwą w sprawach związanych z ratownictwem górskim i wodnym,

d) komórkę organizacyjną właściwą w sprawach związanych z przeciwdziałaniem skutkom klęsk żywiołowych oraz usuwaniem skutków takich zdarzeń,

e) komórkę organizacyjną właściwą w sprawach z zakresu ochrony przeciwpożarowej,

f) komórkę organizacyjną właściwą w sprawach związanych z relacjami państwa z kościołami i innymi związkami wyznaniowymi, mniejszościami narodowymi i etnicznymi oraz społecznością posługującą się językiem regionalnym,

g) komórkę organizacyjną właściwą w sprawach pełnienia roli Organu Odpowiedzialnego dla Funduszu Azylu, Migracji i Integracji,

h) komórkę organizacyjną właściwą w sprawach zwalczania i przeciwdziałania przestępstwom z nienawiści.

Ponadto został on poddany konsultacjom społecznym z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy.

11. Okres realizacji Programu:

Program współpracy Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z organizacjami pozarządowymi jest programem wieloletnim i będzie realizowany w latach 2020-2022.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA