REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2006 nr 5 poz. 19
ZARZĄDZENIE Nr 7 MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 3 lutego 2006 r.
w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji nadaje się regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2.
Traci moc zarządzenie Nr 14 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 12 maja 2004 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. Urz. Min. Spraw Wew. i Ad. Nr 5, poz. 12, Nr 10, poz. 23 i Nr 14, poz. 36 oraz z 2005 r. Nr 1, poz. 2, Nr 3, poz. 8, Nr 7, poz. 24, Nr 13, poz. 49 i Nr 17, poz. 61).
§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z wyjątkiem § 11 pkt 4 i § 17 pkt 6 załącznika do zarządzenia, które wchodzą w życie z dniem 7 marca 2006 r.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: L. Dorn
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104.
Załącznik do zarządzenia Nr 7 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 3 lutego 2006 r. (Dz. Urz. Min. Spraw Wew. i Ad. Nr 5, poz. 19)
REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
§ 1.
Regulamin organizacyjny Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwany dalej „Regulaminem”, określa zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwanego dalej „Ministrem”.
§ 2.
1. Komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwanego dalej „Ministerstwem”, kierują dyrektorzy samodzielnie bądź przy pomocy zastępców dyrektorów oraz naczelników wydziałów.
2. Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa ustalają, zgodnie z obowiązującą klasyfikacją stanowisk, zakres obowiązków pracowników i organizują pracę w kierowanych komórkach organizacyjnych, zapewniając sprawne, terminowe i właściwe wykonywanie zadań wyznaczonych tym komórkom.
3. Do zadań dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa należy w szczególności:
1) występowanie na zewnątrz w imieniu kierowanej komórki organizacyjnej w sprawach należących do zakresu jej działania;
2) podejmowanie decyzji lub innych rozstrzygnięć w imieniu Ministra albo Dyrektora Generalnego Ministerstwa, w ramach udzielonych upoważnień;
3) działanie w ramach indywidualnych upoważnień udzielonych przez Ministra albo Dyrektora Generalnego Ministerstwa;
4) planowanie pracy komórki organizacyjnej i zapewnianie wykonywania zadań ustalonych planem i zakresem działania;
5) przedstawianie wniosków w sprawach zatrudniania, zwalniania, awansowania, nagradzania, wyróżniania i karania pracowników;
6) zapewnianie przestrzegania przez pracowników kierowanej komórki organizacyjnej dyscypliny i czasu pracy, przepisów o zachowaniu tajemnicy państwowej i służbowej oraz o ochronie danych osobowych, a także corocznego wykorzystywania urlopu wypoczynkowego;
7) zapewnianie gospodarnego, celowego i prawidłowego wydatkowania środków budżetowych przy realizacji zadań komórki organizacyjnej;
8) opracowywanie rocznego sprawozdania z działalności komórki organizacyjnej.
4. Dyrektora w czasie jego nieobecności zastępuje zastępca dyrektora. Jeżeli w komórce organizacyjnej utworzono dwa lub więcej stanowiska zastępcy dyrektora, dyrektor jednemu z zastępców powierza swoje obowiązki na czas nieobecności. W komórkach organizacyjnych, w których nie utworzono stanowiska zastępcy dyrektora, dyrektor powierza zastępstwo wyznaczonemu naczelnikowi wydziału, a w komórkach bezwydziałowych wyznaczonemu pracownikowi, zawiadamiając o tym nadzorującego albo wykonującego wobec komórki organizacyjnej czynności kierownictwa, odpowiednio Ministra, Sekretarza Stanu albo Podsekretarza Stanu oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa.
5. Zastępca dyrektora kieruje realizacją zadań komórki organizacyjnej w zakresie ustalonym przez dyrektora.
6. Naczelnik wydziału kieruje bezpośrednio wydziałem, zgodnie z regulaminem wewnętrznym danej komórki organizacyjnej.
7. W komórkach organizacyjnych o strukturze bezwydziałowej, w wypadkach wyodrębnienia zespołowych stanowisk do określonych spraw, Dyrektor Generalny Ministerstwa wyznacza pracownika kierującego takim zespołem, określając jego uprawnienia i zakres odpowiedzialności.
8. Pracownicy zatrudnieni na jednoosobowych, wyodrębnionych stanowiskach do określonych spraw podlegają bezpośrednio dyrektorowi lub zastępcy dyrektora.
§ 3.
1. Komórki organizacyjne Ministerstwa realizują, każda w zakresie swojego działania, zadania Ministra.
2. Komórki organizacyjne Ministerstwa uczestniczą w opracowywaniu, uzgadnianiu i opiniowaniu projektów aktów normatywnych w zakresie określonym w zarządzeniu Nr 9 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 marca 1999 r. w sprawie opracowywania, uzgadniania, wydawania i ogłaszania aktów normatywnych w resorcie spraw wewnętrznych i administracji.
3. Komórki organizacyjne Ministerstwa mogą wykonywać inne zadania niż określone w Regulaminie, na podstawie decyzji Ministra.
§ 4.
W skład komórek organizacyjnych Ministerstwa mogą wchodzić wydziały, zespoły oraz samodzielne stanowiska pracy określone w wewnętrznych regulaminach organizacyjnych poszczególnych komórek organizacyjnych.
§ 5.
Komórki organizacyjne Ministerstwa w toku swojej działalności opracowują projekty dokumentów pozostających w zakresie właściwości Ministra, w tym aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych, aktów administracyjnych oraz umów.
§ 6.
1. Dokumenty sporządzane w komórkach organizacyjnych Ministerstwa przedkładane do podpisu:
1) Ministrowi – parafują Sekretarz Stanu, Podsekretarz Stanu lub Dyrektor Generalny, sprawujący nadzór nad komórką organizacyjną, która sporządziła dokument oraz dyrektor lub zastępca dyrektora tej komórki organizacyjnej;
2) Sekretarzowi Stanu, Podsekretarzowi Stanu lub Dyrektorowi Generalnemu – parafuje dyrektor lub zastępca dyrektora komórki organizacyjnej, która sporządziła dokument.
2. Tryb przedkładania Ministrowi do podpisu projektów aktów normatywnych oraz projektów stanowisk dotyczących projektów aktów normatywnych przekazanych Ministrowi do zaopiniowania lub uzgadniania, określa zarządzenie, o którym mowa w § 3 ust. 2.
3. Dyrektorzy oraz zastępcy dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa podpisują decyzje administracyjne przygotowywane w kierowanych przez nich komórkach organizacyjnych w zakresie udzielonych im pełnomocnictw.
4. Dokumenty inne, niż wymienione w ust. 1, podpisują dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz kierownicy jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra lub – w zakresie przez nich określonym – ich zastępcy.
§ 7.
Pracownicy Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra mogą dokonywać określonych czynności cywilnoprawnych i faktycznych na podstawie pełnomocnictwa i upoważnienia udzielonego przez Ministra lub Dyrektora Generalnego Ministerstwa – odpowiednio w zakresie ich właściwości.
§ 8.
1. Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi Ministerstwa rozstrzyga Dyrektor Generalny Ministerstwa.
2. Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi Ministerstwa a jednostkami organizacyjnymi podległymi lub nadzorowanymi przez Ministra rozstrzyga Minister.
§ 9.
Do zakresu działania Gabinetu Politycznego Ministra należy:
1) zapewnienie politycznej obsługi Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu;
2) realizacja zadań, powierzonych przez Ministra, dotyczących współdziałania z organami władzy ustawodawczej, administracji rządowej i samorządu terytorialnego, partii politycznych, związków zawodowych i organizacji społecznych, wynikających z jego funkcji politycznej;
3) realizacja zadań w zakresie:
a) doradztwa oraz ekspertyz w sprawach określonych przez Ministra,
b) dokumentowania, analizowania i opiniowania istotnych procesów i wydarzeń społecznych, politycznych i ekonomicznych dotyczących kompetencji Ministra,
c) konsultacji dotyczących realizacji polityki Ministra.
§ 10.
Do zakresu działania Biura Ministra należy:
1) obsługa parlamentarna, rządowa i protokolarna Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu;
2) obsługa informacyjna i prasowa Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu oraz prowadzenie spraw wynikających z ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, z wyłączeniem spraw należących do właściwości innych komórek organizacyjnych Ministerstwa, a także spraw w zakresie komunikacji społecznej;
3) zapewnienie przez służbę dyżurną całodobowej łączności z naczelnymi i centralnymi organami administracji rządowej oraz organami i jednostkami organizacyjnymi podległymi lub nadzorowanymi przez Ministra;
4) gromadzenie i przetwarzanie informacji z wykorzystaniem Poczty Elektronicznej Administracji Rządowej w korespondencji pomiędzy naczelnymi i centralnymi organami administracji rządowej oraz wojewodami;
5) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra zadań w zakresie realizacji Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego;
6) zapewnienie obsługi sekretarskiej Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu oraz Szefa Gabinetu Politycznego Ministra.
§ 11.
Do zakresu działania Departamentu Administracji Publicznej należy:
1) prowadzenie spraw związanych:
a) z nadzorem nad działalnością wojewody na podstawie kryterium zgodności jego działania z prawem, a także pod względem rzetelności i gospodarności, w tym dokonywaniem okresowej oceny pracy wojewody,
b) z funkcjonowaniem zespolonej administracji rządowej w województwie, samorządu terytorialnego oraz regionalnych izb obrachunkowych,
c) ze zmianami podziału administracyjnego państwa oraz nazw jednostek administracyjnych i obiektów fizjograficznych,
d) ze sprawowaniem nadzoru przez Ministra nad Prezesem Wyższego Urzędu Górniczego oraz nad Krajową Komisją Uwłaszczeniową,
e) z komunalizacją,
f) z wykonywaniem zadań wynikających z art. 10 ust. 2 i art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt;
2) przygotowywanie projektów rozstrzygnięć w ramach nadzoru Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów nad podmiotami, o których mowa w pkt 1 lit. b oraz projektów rozstrzygnięć sporów kompetencyjnych pomiędzy organami administracji publicznej;
3) koordynowanie i monitorowanie działań podejmowanych przez administrację rządową w ramach realizacji Strategii Antykorupcyjnej;
4) prowadzenie spraw wynikających z art. 10 i art. 19 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa;
5) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra zadań w zakresie zagospodarowania mienia przejętego od wojsk Federacji Rosyjskiej;
6) obsługa techniczno-organizacyjna:
a) Sekretariatu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego,
b) Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej,
c) Komisji Heraldycznej,
d) Komisji Ustalania Nazw Miejscowości i Obiektów Fizjograficznych;
7) pomoc prawna w zakresie stosowania przepisów prawa związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej, w tym:
a) koordynacja procesu nabywania mienia przez jednostki samorządu terytorialnego.
b) przygotowywanie materiałów do uzgadniania statutów urzędów wojewódzkich i jednostek samorządu terytorialnego.
§ 12.
Do zakresu działania Departamentu Bezpieczeństwa Publicznego należy:
1) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad wykonywaniem zadań z zakresu:
a) ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz ochrony granicy państwowej i kontroli ruchu granicznego, w tym dokonywanie sprawdzenia i oceny efektów działania Policji, Straży Granicznej i Biura Ochrony Rządu,
b) postępowania mandatowego w sprawach o wykroczenia oraz postępowań określonych w ustawie z dnia 22 sierpnia 1997 r. o bezpieczeństwie imprez masowych,
c) działalności lotnictwa Policji i Straży Granicznej w zakresie dotyczącym służb porządku publicznego,
d) przygotowywania i wdrażania programów profilaktycznych na rzecz bezpieczeństwa obywateli;
2) gromadzenie informacji, analizowanie i prognozowanie zagrożeń dla bezpieczeństwa i porządku publicznego, w tym zagrożenia terroryzmem i przestępczością zorganizowaną;
3) opracowywanie koncepcji przeciwdziałania zagrożeniom związanym z terroryzmem i przestępczością zorganizowaną oraz udział w przygotowywaniu programów w tym zakresie;
4) współpraca z samorządem terytorialnym, strażami gminnymi (miejskimi), organizacjami pozarządowymi i pożytku publicznego oraz innymi podmiotami działającymi na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego;
5) inicjowanie, opracowywanie i wdrażanie koncepcji ogólnokrajowych działań profilaktycznych służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i porządek publiczny;
6) przygotowywanie programów, inicjatyw i rozwiązań z zakresu przeciwdziałania przestępczości i patologiom społecznym generującym przestępczość;
7) inicjowanie i organizowanie szkoleń i konferencji oraz przygotowywanie materiałów edukacyjnych poświęconych problematyce bezpieczeństwa obywateli, dbania o porządek publiczny oraz bezpieczeństwa granic kraju;
8) udział w organizowaniu współpracy z organami innych państw w zakresie bezpieczeństwa obywateli oraz dbania o porządek publiczny, a także w kwestii bezpieczeństwa granic kraju;
9) koordynacja współpracy międzynarodowej w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz ochrony granicy państwowej i kontroli ruchu granicznego;
10) prowadzenie spraw związanych z nadzorem nad działalnością organizacji pożytku publicznego działających w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz ochrony granicy państwowej i kontroli ruchu granicznego, dotyczącym realizacji zleconych zadań publicznych oraz prawidłowości korzystania z uprawnień określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
11) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem zadań wynikających z art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. – Prawo pocztowe;
12) prowadzenie spraw związanych z realizacją zadań Ministra wynikających z art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej;
13) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad Wyższą Szkołą Policji, w tym współpraca z Wyższą Szkołą Policji w zakresie tworzenia kierunków rozwoju szkolnictwa służb porządku publicznego oraz w zakresie identyfikacji czynników wpływających na poziom bezpieczeństwa w państwie;
14) prowadzenie spraw dotyczących udostępniania sądom i prokuraturom materiałów operacyjnych oraz zwalniania z obowiązku zachowania tajemnicy państwowej i służbowej w tym zakresie funkcjonariuszy i pracowników cywilnych pełniących służbę lub zatrudnionych w Ministerstwie oraz w organach i jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra.
§ 13.
Do zakresu działania Departamentu Budżetu należy:
1) wykonywanie funkcji dysponenta głównego części budżetu pozostających we właściwości Ministra oraz sprawowanie merytorycznego nadzoru nad gospodarką finansową dysponentów drugiego i trzeciego stopnia podległych bezpośrednio dysponentowi głównemu;
2) opracowywanie:
a) projektów planów dochodów i wydatków budżetowych, układu wykonawczego budżetu oraz przedkładanie propozycji przeniesień wydatków w zakresie właściwych części budżetu państwa,
b) projektów aktów normatywnych i wystąpień do Rady Ministrów i Ministra Finansów o dodatkowe środki budżetowe z rezerwy ogólnej i rezerw celowych;
3) sporządzanie:
a) materiałów i informacji o projektach i wykonaniu budżetu resortu spraw wewnętrznych i administracji,
b) zbiorczych resortowych sprawozdań finansowych z realizacji dochodów i wydatków budżetowych oraz działalności pozabudżetowej;
4) inicjowanie i proponowanie rozwiązań systemowych i normatywnych z zakresu gospodarki finansowej, rachunkowości, zatrudnienia oraz wynagrodzeń i uposażeń;
5) rozpatrywanie spraw dotyczących przyznawania odszkodowań – z wyłączeniem spraw wynikających ze stosunku służby lub pracy;
6) przygotowywanie projektów decyzji w sprawach szkód w majątku resortu spraw wewnętrznych i administracji, należących do właściwości Ministra;
7) prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem i rozliczaniem dotacji udzielanych na zadania zlecone jednostkom nie zaliczonym i zaliczonym do sektora finansów publicznych.
§ 14.
Do zakresu działania Departamentu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców należy:
1) budowa i rozwój zasobów systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Centralnej Ewidencji Kierowców;
2) dostosowywanie systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Centralnej Ewidencji Kierowców do wymagań wynikających z istotnych potrzeb jego użytkowników oraz zmian prawnych w tym zakresie;
3) aktualizacja i zapewnienie spójności zasobów informacyjnych systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Centralnej Ewidencji Kierowców;
4) współpraca z podmiotami zobowiązanymi do przekazywania danych i informacji do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Centralnej Ewidencji Kierowców oraz z podmiotami uprawnionymi do otrzymywania tych danych i informacji;
5) opracowywanie metod pomiaru, monitorowanie oraz doskonalenie jakości przekazywanych danych do lub z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Centralnej Ewidencji Kierowców;
6) obsługa Funduszu Celowego Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców;
7) udostępnianie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Centralnej Ewidencji Kierowców;
8) prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie dotyczącym Centralnej Ewidencji Pojazdów i Centralnej Ewidencji Kierowców.
§ 15.
Do zakresu działania Departamentu Informatyzacji należy:
1) prowadzenie spraw związanych z informatyzacją administracji publicznej, w tym:
a) projektowanie strategicznych zadań państwa, standardów i wytycznych w zakresie informatyzacji administracji publicznej,
b) opiniowanie systemów teleinformatycznych wykorzystywanych przez podmioty publiczne pod kątem ich zgodności z minimalnymi wymaganiami dla systemów teleinformatycznych,
c) opiniowanie rejestrów publicznych wykorzystywanych przez podmioty publiczne pod kątem ich zgodności z minimalnymi wymaganiami dla rejestrów publicznych i wymiany dokumentów drogą elektroniczną,
d) gromadzenie i udostępnianie informacji o stanie informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne,
e) koordynowanie postępowań kontrolnych prowadzonych przez wyznaczonych przez Ministra kontrolerów systemów informatycznych,
f) obsługa Komisji Egzaminacyjnej powołanej do przeprowadzania egzaminu na kontrolerów systemów teleinformatycznych;
2) prowadzenie projektu Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP);
3) prowadzenie spraw związanych z finansowaniem inwestycji w dziedzinie informatyzacji administracji ze środków zewnętrznych;
4) prowadzenie spraw związanych z zastosowaniem technologii informatycznych w społeczeństwie informacyjnym;
5) współpraca międzynarodowa w zakresie informatyzacji administracji i zastosowania technologii informatycznych w społeczeństwie informacyjnym;
6) organizowanie i obsługa posiedzeń Rady Informatyzacji.
§ 16.
Do zakresu działania Departamentu Infrastruktury Teleinformatycznej należy:
1) prowadzenie spraw związanych z:
a) utrzymaniem trwałości infrastruktury teleinformatycznej zasobów informacyjnych rejestrów i ewidencji budowanych i rozwijanych przez Departament Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców oraz Departament Rozwoju Rejestrów, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa i efektywności przyjmowania i udostępniania danych,
b) utrzymaniem infrastruktury teleinformatycznej systemów budowanych i rozwijanych przez Departament Informatyzacji, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa i efektywności udostępniania usług systemowych,
c) nadzorem i utrzymaniem sieci teleinformatycznych Ministerstwa wykorzystywanych przez wybrane podmioty administracji publicznej w celu umożliwienia dostępu do rejestrów państwowych,
d) planowaniem, nadzorem i koordynacją budowy infrastruktury rozległych systemów i sieci teleinformatycznych realizowanych przez organy i jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra,
e) planowaniem i rozwojem resortowych sieci telekomunikacyjnych,
f) wykonywaniem zadań dysponenta systemów łączności rządowej będących w kompetencji Ministra, wydzielonej dla potrzeb administracji rządowej;
2) prowadzenie prac związanych z budową oraz wdrożeniem infrastruktury systemu łączności specjalnej dla potrzeb służb bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz służb ratownictwa;
3) określanie warunków i zasad organizacji łączności radiokomunikacyjnej dla potrzeb współdziałania organów i jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra oraz innych organów administracji rządowej;
4) gospodarowanie zasobami numeracji telekomunikacyjnej i częstotliwości radiowych w zakresie zarządzania kryzysowego i koordynacji zadań ratowniczych, przydzielonymi dla potrzeb organów i jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra oraz innych organów administracji rządowej;
5) utworzenie, wdrożenie i utrzymanie systemu łączności niejawnej dla wszystkich podmiotów administracji rządowej i służb do szczebla wojewódzkiego, odpowiedzialnych za reagowanie w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa i porządku;
6) utrzymanie i rozwój polskiego węzła telekomunikacyjnego systemu TESTA;
7) prowadzenie uzgodnień i określanie potrzeb niezbędnych dla sporządzania planów działań, o których mowa w art. 176 ust. 2 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne.
§ 17.
Do zakresu działania Departamentu Kontroli, Skarg i Wniosków należy:
1) prowadzenie kontroli w komórkach organizacyjnych Ministerstwa, organach podległych lub nadzorowanych przez Ministra i urzędach obsługujących te organy oraz w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra, w tym monitorowanie przestrzegania procedur udzielania zamówień publicznych przez komórki organizacyjne Ministerstwa;
2) koordynacja kontroli prowadzonych przez komórki właściwe w sprawach kontroli w organach i jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra;
3) analiza i ocena form kontroli prowadzonych przez organy i jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra;
4) prowadzenie spraw związanych:
a) z przyjmowaniem oraz rozpatrywaniem skarg i wniosków w Ministerstwie w zakresie właściwości Ministra, w tym z obsługą przyjęć obywateli przez Ministra lub innego przedstawiciela kierownictwa Ministerstwa,
b) z załatwianiem skarg i wniosków oraz koordynowaniem i nadzorem załatwiania skarg i wniosków przez komórki organizacyjne Ministerstwa oraz organy i jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra;
5) współpraca z organami kontroli upoważnionymi do przeprowadzania kontroli w Ministerstwie, w tym koordynowanie udzielania odpowiedzi i monitorowanie realizacji wniosków pokontrolnych;
6) koordynacja spraw kierowanych do Ministerstwa w związku z realizowaną działalnością lobbingową;
7) obsługa organizacyjna i biurowa Komisji orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy Ministrze Spraw Wewnętrznych i Administracji;
8) obsługa biurowa Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych i jego Zastępców.
§ 18.
Do zakresu działania Departamentu Logistyki i Infrastruktury należy:
1) koordynowanie planowania logistycznego oraz nadzór nad funkcjonowaniem logistyki w organach oraz jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra;
2) opracowywanie zasad gospodarowania zasobami logistycznymi oraz sprawozdawczości logistycznej;
3) dokonywanie analiz techniczno-ekonomicznych, ocen, prognoz i opinii w zakresie zasobów logistycznych;
4) koordynacja i prowadzenie spraw związanych z udzielaniem wspólnych zamówień publicznych w zakresie dostaw środków transportu, materiałowych, wyposażenia i uzbrojenia oraz związanych z nimi usług remontowych i serwisowych;
5) nadzór nad realizacją umów cywilnoprawnych zawartych w związku ze wspólnymi zamówieniami publicznymi;
6) koordynacja i prowadzenie spraw związanych z normalizacją, certyfikacją, notyfikacją i autoryzacją;
7) nadzór i koordynacja działalności związanych z gospodarowaniem, wyposażeniem, eksploatacją, inwestycjami, remontami i modernizacją, związanymi z nieruchomościami pozostającymi w trwałym zarządzie lub władaniu Ministra oraz organów i jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra;
8) nadzór nad planowaniem środków budżetowych na finansowanie zadań w zakresie logistyki i infrastruktury;
9) prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa na potrzeby statutowe Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Trybunału Konstytucyjnego, Rzecznika Praw Obywatelskich, Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego i innych sądów administracyjnych, Najwyższej Izby Kontroli, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Krajowego Biura Wyborczego, Państwowej Inspekcji Pracy, Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, ministerstw, urzędów centralnych i urzędów wojewódzkich oraz przedstawicielstw dyplomatycznych i konsularnych obcych państw, a także innych przedstawicielstw i instytucji zrównanych z nimi w zakresie przywilejów i immunitetów na podstawie ustaw, umów międzynarodowych lub powszechnie obowiązujących zwyczajów międzynarodowych;
10) nadzór, koordynacja i prowadzenie spraw związanych z gospodarką mieszkaniową;
11) prowadzenie bazy danych o zasobie nieruchomości będących w trwałym zarządzie lub władaniu Ministra oraz organów i jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra;
12) prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem Agencji Mienia Wojskowego niektórych składników mienia Skarbu Państwa będącego w trwałym zarządzie lub władaniu Ministra oraz organów i jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra;
13) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad:
a) Instytutem Technicznym Wyrobów Włókienniczych „Moratex” w Łodzi,
b) Zarządem Zasobów Mieszkaniowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
§ 19.
Do zakresu działania Departamentu Prawnego należy:
1) zapewnienie zgodności przygotowywanych w Ministerstwie projektów aktów prawnych z obowiązującym w Rzeczypospolitej Polskiej systemem prawnym oraz zasadami techniki prawodawczej, a także koordynowanie procesu ich uzgadniania;
2) koordynacja opracowywania projektów stanowisk:
a) Rządu wobec przekazanych Ministrowi przez Prezesa Rady Ministrów innych niż rządowe projektów aktów ustawodawczych,
b) Ministra wobec przekazanych Ministrowi do uzgodnienia projektów aktów normatywnych przygotowywanych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej;
3) nadzorowanie terminowości opracowywania projektów aktów prawnych pozostających we właściwości Ministra oraz stanowisk, o których mowa w pkt 2;
4) wykonywanie zadań z zakresu pomocy prawnej, a w tym zapewnienie ochrony prawnej Ministra;
5) prowadzenie spraw umów międzynarodowych w zakresie należącym do właściwości Ministra;
6) prowadzenie rejestru aktów normatywnych wydawanych przez Ministra oraz ewidencji pełnomocnictw i upoważnień Ministra, a także redakcja i dystrybucja Dziennika Urzędowego Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
§ 20.
Do zakresu działania Departamentu Rozwoju Rejestrów należy:
1) prowadzenie zbioru Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL) – jako zbioru referencyjnego oraz prowadzenie ogólnokrajowej ewidencji wydanych i utraconych dowodów osobistych, ewidencji paszportowej, a także innych ewidencji będących w kompetencji Ministra i powierzonych do prowadzenia Departamentowi Rozwoju Rejestrów;
2) prowadzenie spraw związanych z:
a) budową i rozwojem systemów teleinformatycznych prowadzonych na potrzeby ewidencji ludności, ewidencji i wydawania dowodów osobistych i paszportów oraz ewidencji aktów stanu cywilnego,
b) przetwarzaniem danych osobowych – w tym pochodzących od innych administratorów – w celu porównania ich z danymi zawartymi w prowadzonych zbiorach i ewidencjach,
c) nadzorem prawidłowości funkcjonowania rejestrów prowadzonych z zastosowaniem systemów informatycznych, dotyczących ewidencji ludności, dowodów osobistych, paszportów i aktów stanu cywilnego w gminach i organach administracji rządowej w województwie,
d) rozwojem zastosowania technologii biometrycznych w dokumentach,
e) wykorzystaniem europejskich środków pomocowych do modernizacji i integracji rejestrów prowadzonych i nadzorowanych przez Ministra,
f) koordynacji działań w zakresie certyfikacji, bezpieczeństwa i kompatybilności dokumentów tożsamości;
3) realizacja zadań dotyczących systemów ewidencji ludności prowadzonych na rzecz Głównego Urzędu Statystycznego;
4) prowadzenie spraw dotyczących przetwarzania danych w związku z realizacją ustawy z dnia 6 marca 1997 r. o zrekompensowaniu okresowego niepodwyższania płac w sferze budżetowej oraz utraty niektórych wzrostów lub dodatków do emerytur i rent;
5) prowadzenie spraw dotyczących przetwarzania zbiorów powierzonych Ministrowi przez innych administratorów.
§ 21.
Do zakresu działania Departamentu Spraw Obywatelskich należy:
1) prowadzenie spraw związanych z:
a) nadzorem merytorycznym nad ewidencją ludności, rejestracją stanu cywilnego, zmianą imion i nazwisk oraz wydawaniem dowodów osobistych i paszportów,
b) udostępnianiem danych ze zbioru Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL), ogólnokrajowej ewidencji wydanych i utraconych dowodów osobistych oraz ewidencji paszportowej na podstawie wniosków zainteresowanych podmiotów,
c) wydawaniem paszportów w imieniu Ministra,
d) reprezentowaniem Ministra w postępowaniach przed wojewódzkim sądem administracyjnym oraz Naczelnym Sądem Administracyjnym w sprawach z zakresu ewidencji ludności i dowodów osobistych oraz paszportów,
e) obsługą wniosków paszportowych przesyłanych z konsulatów Rzeczypospolitej Polskiej;
2) współpraca z Sekcją Polską Międzynarodowej Komisji Stanu Cywilnego.
§ 22.
Do zakresu działania Departamentu Unii Europejskiej i Współpracy Międzynarodowej należy:
1) prowadzenie spraw związanych:
a) ze współpracą z instytucjami Unii Europejskiej, w zakresie kompetencji Ministra, w tym koordynacją działań w zakresie opracowywania opinii lub stanowisk dotyczących dokumentów Unii Europejskiej,
b) z koordynacją bilateralnej oraz wielostronnej współpracy międzynarodowej pozostającej w kompetencji Ministra, z zastrzeżeniem § 12 pkt 9 i § 24 pkt 6,
c) z organizacją i koordynacją współpracy z zagranicą Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa oraz nadzorem nad kontaktami zagranicznymi podległych Ministrowi centralnych organów administracji rządowej, a także współdziałaniem w tym zakresie z wojewodami i jednostkami samorządu terytorialnego,
d) z udzielaniem informacji o zmianach w obszarze prawa Unii Europejskiej na potrzeby komórek organizacyjnych Ministerstwa przygotowujących wstępne opinie o zgodności opracowywanych przez nie projektów aktów normatywnych z prawem Unii Europejskiej,
e) z wykorzystaniem, w związku z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, środków pochodzących z:
– pomocy zagranicznej,
– rezerw celowych dotyczących funduszy z Unii Europejskiej, zagospodarowania granicy państwowej, współpracy transgranicznej
pozostających w zakresie kompetencji Ministra,
f) z wykonywaniem przez Ministra zadań w zakresie współpracy północno-wschodnich województw Rzeczypospolitej Polskiej z Obwodem Kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej oraz regionów Rzeczypospolitej Polskiej z regionem Sankt Petersburga;
2) obsługa:
a) kontaktów zagranicznych Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa,
b) wynikająca z udziału Ministra w posiedzeniach Komitetu Europejskiego Rady Ministrów,
c) merytoryczna i organizacyjno-techniczna:
– Zespołu do Spraw Zagospodarowania Granicy Państwowej,
– komisji międzyrządowych do spraw współpracy transgranicznej i międzyregionalnej,
– Międzyresortowego Zespołu do Spraw Wykorzystania Środków w Ramach Funduszu Schengen i Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
d) w zakresie tłumaczeń dla Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa, a także komórek organizacyjnych Ministerstwa.
§ 23.
Do zakresu działania Departamentu Wyznań Religijnych oraz Mniejszości Narodowych i Etnicznych należy:
1) prowadzenie spraw:
a) z zakresu stosunków między Państwem a kościołami i związkami wyznaniowymi,
b) Funduszu Kościelnego oraz współdziałanie z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych w sprawach ubezpieczeń duchownych,
c) rejestru kościołów i innych związków wyznaniowych,
d) mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego,
e) Urzędowego Rejestru Gmin, w których używany jest język pomocniczy,
f) Rejestru gmin, na których obszarze używane są nazwy w języku mniejszości,
g) w zakresie współpracy Ministra z Europejskim Centrum Monitorowania Rasizmu i Ksenofobii;
2) obsługa organizacyjno-techniczna:
a) komisji do spraw zwrotu mienia Kościoła Katolickiego oraz innych kościołów i związków wyznaniowych,
b) Komisji Wspólnej Przedstawicieli Rządu i Episkopatu Polski oraz wspólnych komisji Rządu i władz innych kościołów i związków wyznaniowych,
c) Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych.
§ 24.
Do zakresu działania Departamentu Zarządzania Kryzysowego należy:
1) prowadzenie spraw związanych z realizacją zadań w zakresie właściwości Ministra dotyczących:
a) zarządzania kryzysowego i planowania cywilnego na potrzeby bezpieczeństwa powszechnego,
b) ratownictwa i ochrony ludności,
c) nadzoru nad działalnością Państwowej Straży Pożarnej i nad funkcjonowaniem krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego,
d) nadzoru nad ratownictwem górskim i wodnym,
e) obrony cywilnej,
f) przeciwdziałania i usuwania skutków ataków terrorystycznych i innych zagrożeń asymetrycznych,
g) ochrony infrastruktury krytycznej,
h) koordynacji realizacji zadań wynikających z zobowiązań sojuszniczych, ratyfikowanych umów i konwencji międzynarodowych w zakresie zarządzania kryzysowego, ratownictwa i ochrony ludności, planowania cywilnego oraz ochrony infrastruktury krytycznej,
i) koordynacji planowania i przeprowadzania ćwiczeń krajowych i międzynarodowych w zakresie zarządzania kryzysowego, ratownictwa i ochrony ludności, planowania cywilnego oraz ochrony infrastruktury krytycznej;
2) przygotowywanie analiz, opinii, wniosków i propozycji rozwiązań systemowych oraz innych niezbędnych dokumentów na potrzeby Rządowego Zespołu Koordynacji Kryzysowej;
3) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad Centrum Naukowo-Badawczym Ochrony Przeciwpożarowej im. J. Tuliszkowskiego oraz nad Szkołą Główną Służby Pożarniczej;
4) prowadzenie spraw związanych z nadzorem nad działalnością organizacji pożytku publicznego działających w zakresie ratownictwa i ochrony ludności, dotyczącym realizacji zleconych zadań publicznych oraz prawidłowości korzystania z uprawnień określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
5) prowadzenie spraw związanych z uznawaniem obywatelom państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, kwalifikacji do wykonywania zawodu inżyniera pożarnictwa, technika pożarnictwa lub strażaka;
6) koordynacja współpracy międzynarodowej w zakresie obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego, ratownictwa i ochrony ludności, planowania cywilnego oraz ochrony infrastruktury krytycznej.
§ 25.
Do zakresu działania Departamentu Zdrowia należy:
1) sprawowanie w imieniu Ministra nadzoru założycielskiego nad samodzielnymi publicznymi zakładami opieki zdrowotnej, dla których organem założycielskim jest Minister;
2) wykonywanie zadań z zakresu medycyny pracy oraz programów zdrowotnych, których realizacja należy do Ministra;
3) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad Państwową Inspekcją Sanitarną Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
§ 26.
Do zakresu działania Departamentu Zezwoleń i Koncesji należy:
1) prowadzenie spraw związanych:
a) z udzielaniem koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia, a także wytwarzania i obrotu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym,
b) z udzielaniem zezwoleń na:
– nabywanie nieruchomości, akcji lub objęcie udziałów w spółce handlowej z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – przez cudzoziemców,
– uprzywilejowanie w ruchu drogowym pojazdów samochodowych w zakresie określonym w przepisach ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym,
c) z badaniem legalności nabycia lub objęcia przez cudzoziemców nieruchomości, udziałów i akcji,
d) z wykonywaniem zadań Ministra określonych w art. 44 i art. 45 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach,
e) z postępowaniami administracyjnymi w sprawach stwierdzenia nieważności decyzji dotyczących rozwiązania i likwidacji stowarzyszeń, wydanych przez organy administracji państwowej na podstawie rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 27 października 1932 r. – Prawo o stowarzyszeniach,
f) ze zbiórkami publicznymi w zakresie określonym ustawą z dnia 15 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych,
g) z fundacjami, dla których Minister jest ministrem właściwym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach,
h) z rejestracją działalności gospodarczej w zakresie usług detektywistycznych oraz z rejestrem detektywów,
i) z uznawaniem obywatelom państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, kwalifikacji do wykonywania zawodu detektywa, pracownika ochrony fizycznej oraz pracownika zabezpieczenia technicznego;
2) prowadzenie rejestrów nieruchomości, udziałów i akcji nabytych lub objętych przez cudzoziemców;
3) kontrola działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia, wytwarzania i obrotu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym i policyjnym, a także usług detektywistycznych;
4) wydawanie opinii w sprawach zezwoleń na obrót z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa;
5) wydawanie lub poświadczanie odpowiednio uprzednich zgód przewozowych na wwóz na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej broni i amunicji z państw członkowskich Unii Europejskiej lub państwa trzeciego traktowanego na równi z tymi państwami na podstawie umowy Rady Unii Europejskiej z państwami trzecimi w sprawie włączenia tych państw we wprowadzenie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen oraz zgód przewozowych na wywóz tych wyrobów z Rzeczypospolitej Polskiej do tych państw;
6) opiniowanie przedsiębiorców polskich ubiegających się o udział w realizacji inwestycji NATO, w kraju i na obszarze pozostałych państw członkowskich Paktu Północnoatlantyckiego;
7) udział w komisjach prowadzących egzaminy na licencje detektywa;
8) rozpatrywanie odwołań od decyzji w sprawach używania mundurów zagranicznych, wydanych na podstawie ustawy z dnia 21 grudnia 1978 r. o odznakach i mundurach.
§ 27.
Do zakresu działania Biura Administracyjno-Finansowego należy:
1) wykonywanie zadań Ministerstwa, jako państwowej jednostki budżetowej realizującej zadania dysponenta budżetu państwa trzeciego stopnia, w tym w szczególności:
a) opracowywanie projektów planów dochodów i wydatków budżetu Ministerstwa oraz przygotowywanie wniosków dotyczących przesunięcia środków w planie wydatków,
b) bieżące sprawowanie nadzoru nad prawidłowym wykonywaniem planu dochodów i wydatków przez komórki organizacyjne Ministerstwa,
c) dokonywanie wydatków, rozliczeń podatków i składek, a także prowadzenie bieżącej ewidencji księgowej,
d) sporządzanie sprawozdań finansowych z realizacji dochodów i wydatków budżetowych oraz z działalności pozabudżetowej Ministerstwa;
2) obsługa administracyjna oraz techniczna w zakresie łączności i informatyki komórek organizacyjnych Ministerstwa, a w szczególności prowadzenie:
a) zakupów sprzętu łączności i informatycznego na potrzeby komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz gospodarki magazynowej w zakresie sprzętu łączności i informatycznego,
b) ewidencji i inwentaryzacji mienia Ministerstwa,
c) spraw związanych z udzielaniem zamówień publicznych w Ministerstwie,
d) spraw wdrożeniowych, modernizacyjnych i serwisowych z zakresu teleinformatyki i telekomunikacji,
e) ewidencji oraz gospodarki rzeczowymi składnikami majątkowymi, pozostającymi w zarządzie Ministerstwa;
3) nadzór nad prowadzeniem spraw z zakresu gospodarowania i utrzymywania obiektów Ministerstwa;
4) nadzór nad obsługą transportową i zaopatrzeniem Ministerstwa w sprzęt i materiały biurowe oraz druki;
5) prowadzenie spraw związanych ze sprawowaniem, przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa, nadzoru nad gospodarstwem pomocniczym Ministerstwa.
§ 28.
Do zakresu działania Biura Kadr, Szkolenia, Organizacji i Audytu Wewnętrznego należy:
1) przygotowywanie:
a) wniosków do Prezesa Rady Ministrów dotyczących powoływania i odwoływania wojewodów oraz centralnych organów administracji rządowej podległych lub nadzorowanych przez Ministra,
b) aktów nominacji oraz odwołań organów i kierowników jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra w zakresie jego kompetencji;
2) wykonywanie czynności związanych ze stosunkiem pracy lub służby wobec organów administracji rządowej oraz kierowników i zastępców kierowników jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra;
3) prowadzenie spraw dotyczących realizacji ustawowych kompetencji dyrektora generalnego urzędu, w tym w szczególności związanych:
a) z problematyką regulaminów organizacyjnych i etatów komórek organizacyjnych Ministerstwa,
b) z opracowywaniem założeń polityki kadrowej w Ministerstwie,
c) z bieżącą obsługą kadrową członków korpusu służby cywilnej oraz innych pracowników Ministerstwa,
d) z prowadzeniem otwartego, konkurencyjnego i transparentnego naboru do korpusu służby cywilnej oraz konkursami na wyższe stanowiska w służbie cywilnej w Ministerstwie,
e) z organizowaniem służby przygotowawczej w Ministerstwie,
f) ze szkoleniem i rozwojem zawodowym członków korpusu służby cywilnej w Ministerstwie,
g) z kontrolą warunków pracy, a także przestrzeganiem przepisów przeciwpożarowych oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w Ministerstwie,
h) z obsługą socjalną pracowników Ministerstwa,
i) z wykonywaniem przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa nadzoru nad komórkami organizacyjnymi Ministerstwa w zakresie prawidłowej realizacji zadań, z wyjątkiem komórek bezpośrednio nadzorowanych przez Ministra;
4) prowadzenie spraw z zakresu audytu wewnętrznego w Ministerstwie – zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych – przez audytora wewnętrznego podległego w zakresie swoich obowiązków Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa;
5) prowadzenie spraw związanych:
a) z wnioskami o nadanie orderów, odznaczeń państwowych i medali pracownikom i funkcjonariuszom Ministerstwa oraz organów i jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra,
b) z mianowaniem na pierwszy stopień oficerski i na stopnie generalskie,
c) z pracą rzecznika dyscyplinarnego,
d) ze sprawozdawczością statystyczną oraz koordynacja prac w tym zakresie;
6) zastępstwo procesowe Ministra i Dyrektora Generalnego Ministerstwa przed sądami w sprawach wynikających ze stosunku pracy i służby;
7) przygotowywanie projektów decyzji kadrowych, w tym w postępowaniu odwoławczym dotyczącym funkcjonariuszy organów i jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra;
8) prowadzenie:
a) Kancelarii Głównej Ministerstwa,
b) rejestru decyzji Dyrektora Generalnego Ministerstwa oraz ewidencji pełnomocnictw i upoważnień udzielanych przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa,
c) rejestru decyzji Ministra w sprawach kadrowych dotyczących funkcjonariuszy z organów i jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra,
d) ewidencji urlopów udzielanych wojewodom;
9) zapewnienie obsługi sekretarskiej Dyrektora Generalnego Ministerstwa;
10) obsługa organizacyjno-techniczna Komisji Dyscyplinarnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji;
11) współpraca z Urzędem Służby Cywilnej w zakresie realizacji zadań służby cywilnej w Ministerstwie;
12) współpraca z instytucjami Unii Europejskiej w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi;
13) prowadzenie spraw związanych z obsługą systemu zarządzania jakością ISO 9001:2001.
§ 29.
Do zakresu działania Biura do Spraw Usuwania Skutków Klęsk Żywiołowych należy:
1) prowadzenie spraw związanych z inicjowaniem, programowaniem i koordynowaniem działań administracji rządowej w zakresie usuwania skutków powodzi, osuwisk ziemnych i innych klęsk żywiołowych, w tym:
a) analizowanie potrzeb w zakresie odbudowy i modernizacji obszarów dotkniętych klęskami żywiołowymi,
b) opracowywanie projektów programów dotyczących usuwania skutków klęsk żywiołowych oraz oszacowywania kosztów z tym związanych,
c) prowadzenie działań promocyjnych związanych z zapobieganiem skutkom klęsk żywiołowych;
2) obsługa finansowa działań administracji rządowej związanych z usuwaniem skutków klęsk żywiołowych, w tym prowadzenie dokumentacji ponoszonych wydatków;
3) współpraca z organami administracji rządowej, organami administracji samorządowej oraz organizacjami pozarządowymi w zakresie realizacji zadań, o których mowa w pkt 1.
§ 30.
Do zakresu działania Biura Ochrony Informacji Niejawnych i Spraw Obronnych należy:
1) prowadzenie spraw związanych:
a) z realizacją zadań Ministra wynikających z przepisów ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych,
b) z ochroną informacji niejawnych w Ministerstwie, w szczególności z:
– administrowaniem systemami teleinformatycznymi klasy „TEMPEST”,
– prowadzeniem Punktu Łączności z NATO, w tym z nadzorem nad funkcjonowaniem systemów szyfrowych: poczty elektronicznej NATO, łączności telefonicznej NATO oraz łączności telekopiowej klasy „BERYL”,
– przygotowywaniem projektów umów międzynarodowych w zakresie ochrony i wymiany informacji niejawnych,
c) ze zmianą klauzul tajności i udostępnianiem materiałów innych niż operacyjne,
d) z przygotowywaniem projektów decyzji Ministra dotyczących zwalniania z obowiązku zachowania tajemnicy państwowej i służbowej w sprawach innych niż operacyjne funkcjonariuszy i pracowników cywilnych pełniących służbę lub zatrudnionych w Ministerstwie oraz w organach i jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra,
e) z gospodarowaniem rezerwami gospodarczymi i koordynacją problematyki Programu Mobilizacji Gospodarki w Ministerstwie oraz w organach i jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra,
f) z nadzorem Ministra nad przygotowywaniem i przeprowadzaniem rejestracji przedpoborowych oraz poboru na terenie kraju, w tym przygotowywaniem projektów decyzji Ministra jako organu II instancji w sprawach orzekania o zdolności poborowych do czynnej służby wojskowej, odroczeń zasadniczej służby wojskowej,
g) z wykonywaniem świadczeń na rzecz obrony państwa i akcji kurierskiej, w zakresie właściwości Ministra,
h) z wykonywaniem zadań określonych dla Ministra w przepisach dotyczących terenów zamkniętych niezbędnych na cele obronności i bezpieczeństwa państwa, a także obiektów szczególnie ważnych dla obronności i bezpieczeństwa państwa oraz ich szczególnej ochrony,
i) z udzielaniem zgody na służbę w obcym wojsku,
j) z reklamowaniem pracowników Ministerstwa od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
k) z obsługą wynikającą z udziału Ministra w posiedzeniach Kolegium do Spraw Służb Specjalnych;
2) prowadzenie kancelarii tajnych:
a) Kancelarii Tajnej Krajowej i jej Oddziałów,
b) Kancelarii Tajnej NATO, UZE i UE;
3) kontrola i szkolenie pracowników Ministerstwa w zakresie przestrzegania przepisów ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych w komórkach organizacyjnych Ministerstwa;
4) koordynowanie i nadzór nad realizacją zadań Ministerstwa oraz organów i jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra związanych z:
a) osiąganiem gotowości obronnej państwa,
b) planowaniem i programowaniem obronnym, przygotowaniami obronnymi w zakresie spraw organizacyjno-mobilizacyjnych, militaryzacji, przygotowania zasobów rezerw osobowych i zabezpieczenia logistycznego, a także sprawozdawczości o gotowości do wykonywania zadań czasu „W”,
c) przygotowywaniem i zabezpieczaniem funkcjonowania stanowisk kierowania dla kierowniczych organów państwa na czas zagrożenia bezpieczeństwa państwa, kryzysu polityczno-militarnego i wojny,
d) realizacją zadań Ministra wynikających ze zobowiązań międzynarodowych Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie kontroli uzbrojenia, rozbrojenia i broni chemicznej, udziału resortu spraw wewnętrznych i administracji w realizacji wsparcia państwa gospodarza (HNS), Celów Sił Zbrojnych NATO i Wymagań Długoterminowych oraz pobytu wojsk obcych na terytorium kraju;
5) zapewnienie realizacji zadań Ministra jako właściwego organu administracji rządowej w sprawach podległych archiwów wyodrębnionych w dziale sprawy wewnętrzne;
6) wykonywanie zadań archiwów zakładowych dla działów administracja publiczna, informatyzacja, a także wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne.
§ 31.
1. Przy Ministerstwie działa gospodarstwo pomocnicze Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
2. Bezpośredni nadzór nad gospodarstwem pomocniczym sprawuje Dyrektor Generalny Ministerstwa.
§ 32.
Zakres zadań i tryb działania jednostek badawczo-rozwojowych nadzorowanych przez Ministra określają przepisy ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych oraz nadane na ich podstawie statuty.
§ 33.
Wyższa Szkoła Policji oraz Szkoła Główna Służby Pożarniczej wykonują zadania związane z działalnością dydaktyczną oraz naukową na podstawie przepisów odrębnych, a w szczególności przepisów o szkolnictwie wyższym oraz nadanych statutów.
§ 34.
Biuro Ochrony Rządu wykonuje zadania w zakresie oraz w trybie określonym odrębnymi przepisami.
§ 35.
Procesem zakończenia likwidacji jednostek wojskowych podporządkowanych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje Pełnomocnik Ministra w zakresie określonym decyzją Ministra.
§ 36.
Władza Wdrażająca Program Współpracy Przygranicznej PHARE realizuje zadania w zakresie i na zasadach określonych w akcie tworzącym tę jednostkę.
§ 37.
Państwowa Inspekcja Sanitarna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wykonuje zadania w zakresie i trybie określonym odrębnymi przepisami.
§ 38.
Zarząd Zasobów Mieszkaniowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wykonuje zadania w zakresie i trybie określonym odrębnymi przepisami.
§ 39.
Centrum Personalizacji Dokumentów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wykonuje zadania w zakresie i trybie określonym odrębnymi przepisami.
- Data ogłoszenia: 2006-05-17
- Data wejścia w życie: 2006-02-03
- Data obowiązywania: 2008-02-01
- Dokument traci ważność: 2008-03-31
- ZARZĄDZENIE NR 33 MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 7 lipca 2006 r. zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
- ZARZĄDZENIE NR 49 MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 15 września 2006 r. zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
- ZARZĄDZENIE NR 55 MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 24 października 2006 r. zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
- ZARZĄDZENIE NR 18 MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 30 stycznia 2007 r. zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
- ZARZĄDZENIE NR 34 MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 21 marca 2007 r. zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
- ZARZĄDZENIE NR 55 MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 11 lipca 2007 r. zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
- ZARZĄDZENIE NR 57 MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 19 lipca 2007 r. zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
- ZARZĄDZENIE NR 68 MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 21 września 2007 r. zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
- ZARZĄDZENIE NR 83 MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 24 października 2007 r. zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
- ZARZĄDZENIE NR 94 MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 19 grudnia 2007 r. zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA