REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2006 nr 1 poz. 2
ZARZĄDZENIE Nr 1 GŁÓWNEGO INSPEKTORA TRANSPORTU DROGOWEGO
z dnia 2 stycznia 2006 r.
w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego
Na podstawie art. 39 ust. 6 i 8 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199 ze zm.), w związku z § 4 ust. 2 statutu Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 98 Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2003r. w sprawie nadania statutu Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego (Monitor Polski Nr 50, poz. 776) zarządza się, co następuje:
§ 1
1. Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego nadaje się regulamin organizacyjny, zwany dalej „Regulaminem”, stanowiący załącznik nr 1 do zarządzenia.
2. Regulamin określa szczegółową organizacje oraz podział zadań w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego.
3. Wykaz symboli literowych komórek organizacyjnych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego określa załącznik nr 2.
4. Schemat organizacyjny Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego określa załącznik nr 3.
§ 2
Traci moc obowiązywania zarządzenie nr 1/2004 Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 12 lutego 2004 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego (Dz. Urz. Ml z 2004 r. Nr 3, poz. 9, Dz. Urz. Ml Nr 9, poz. 40 i Dz. Urz. Ml 23, poz. 256).
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Główny Inspektor Transportu Drogowego |
Seweryn Kaczmarek |
Załączniki do zarządzenia nr 1 Głównego Inspektora Transportu
Drogowego z dnia 2 stycznia 2006 r. (Dz. Urz. MTiB Nr 1, poz. 2)
Załącznik nr 1
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
GŁÓWNEGO INSPEKTORATU TRANSPORTU DROGOWEGO
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
Główny Inspektorat Transportu Drogowego, zwany dalej „Głównym Inspektoratem”, jako urząd Głównego Inspektora Transportu Drogowego, działa przestrzegając zasad:
1) legalności – zgodności z prawem,
2) skuteczności – pełnego wypełniania postawionych przed nim zadań,
3) wydajności – możliwie najlepszego wykorzystania posiadanych zasobów,
4) oszczędności – poszanowania powierzonych mu środków.
§ 2
1. Działalnością Głównego Inspektoratu kieruje Główny Inspektor Transportu Drogowego, zwany dalej „Głównym Inspektorem”, przy pomocy Zastępcy, Dyrektora Generalnego i Dyrektorów Biur.
2. Zastępca Głównego Inspektora i Dyrektor Generalny podlegają bezpośrednio Głównemu Inspektorowi.
3. W przypadku nieobecności Głównego Inspektora zastępuje go Zastępca Głównego Inspektora.
4. W przypadku nieobecności Głównego Inspektora i jego Zastępcy, działalnością urzędu kieruje Dyrektor Generalny.
5. W razie nieobecności osób, o których mowa w ust. 3 i ust. 4 pracami urzędu kieruje pisemnie upoważniony Dyrektor Biura.
§ 3
Siedziba Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego znajduje się w Warszawie przy ul. Chałubińskiego 4.
§ 4
1. Rozstrzygnięcia wewnętrzne dotyczące działania Inspekcji Transportu Drogowego, zwanej dalej „Inspekcją”, wydawane są w formie zarządzeń, decyzji lub poleceń Głównego Inspektora, z zastrzeżeniem ust. 3.
2. Przeznaczone do użytku służbowego w Inspekcji objaśnienia dotyczące praktycznego stosowania obowiązujących przepisów prawnych wydawane są w formie zaleceń, wytycznych i instrukcji Głównego Inspektora.
3. Dyrektor Generalny wydaje zarządzenia, decyzje lub polecenia dotyczące rozstrzygnięć wewnętrznych w zakresie funkcjonowania i organizacji pracy urzędu, należące do jego właściwości, określone w ustawie z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej oraz w innych przepisach prawnych.
4. Biuro Prawne i Orzecznictwa prowadzi ewidencję oraz zbiory dokumentów, o których mowa w ust. 1–3.
5. Projekty zarządzeń dotyczące rozwiązań systemowych w Głównym Inspektoracie lub Inspekcji Transportu Drogowego przekazywane do Biura Prawnego i Orzecznictwa celem analizy pod względem formalno-prawnym powinny zostać uzupełnione o uzasadnienie zawierające w szczególności wskazania podmiotów których dany akt będzie dotyczyć, proponowanego terminu wejścia w życie oraz opisu proponowanych zmian lub wprowadzonych uregulowań.
§ 5
1. Prawo do podpisywania pism związanych z działalnością Inspektoratu mają: Główny Inspektor, Zastępca, Dyrektor Generalny, Główny Księgowy, Audytor Wewnętrzny oraz Pełnomocnik do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych, w zakresie zgodnym z ich właściwością rzeczową.
2. Dyrektorzy Biur mają prawo do podpisywania pism kierowanych do wojewódzkich inspektorów transportu drogowego oraz innych adresatów na równorzędnym lub niższym poziomie kierowania, w ramach ustalonego dla nich w niniejszym regulaminie zakresu działania.
3. Do wyłącznych uprawnień Głównego Inspektora należy podpisywanie pism:
1) kierowanych do kierowników naczelnych i centralnych organów władzy i administracji rządowej,
2) kierowanych do krajowych organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości,
3) zawierających stanowisko Inspekcji,
4) kierowanych do kierowników zagranicznych organów, szefów instytucji oraz do organizacji międzynarodowych.
4. Podpisujący pisma przełożeni odpowiadają za ich merytoryczną treść, formę, a także za zgodność sposobu załatwienia sprawy z wymogami prawa oraz interesem publicznym.
5. Wszelkie pisma przedkładane do podpisania przez Głównego Inspektora, Zastępcę Głównego Inspektora, Dyrektora Generalnego, powinny zostać na kopiach parafowane przez Dyrektora Biura odpowiedzialnego za bezpośredni nadzór nad załatwieniem sprawy oraz sygnowane przez pracownika prowadzącego daną sprawę, z zastrzeżeniem ust. 6.
6. Przedkładane do podpisu Głównego Inspektora lub Zastępcy Głównego Inspektora projekty decyzji lub postanowień przygotowywanych w ramach procedur odwoławczych mogą być parafowane przez Naczelnika Wydziału Postępowań Administracyjnych Biura Prawnego i Orzecznictwa.
§ 6
1. W Głównym Inspektoracie prowadzi się ewidencję składników majątkowych.
2. Bezpośrednimi użytkownikami składników majątkowych Głównego Inspektoratu są pracownicy poszczególnych komórek organizacyjnych.
3. Przekazanie składników majątkowych w użytkowanie pracownikom stanowiących indywidualne wyposażenie stanowiska pracy następuje w formie pisemnej.
4. Pracownicy, którym powierzono w użytkowanie składniki indywidualnego wyposażenia ponoszą za nie odpowiedzialność, jak za powierzone mienie na zasadach określonych w Dziele Piątym, rozdziale II Kodeksu Pracy.
5. Wyposażenie poszczególnych komórek organizacyjnych, nie stanowiące indywidualnego wyposażenia pracowników, pozostaje w dyspozycji kierowników tych komórek.
6. Kierownicy komórek organizacyjnych sprawują nadzór nad właściwym wykorzystaniem składników majątkowych, o których mowa w ust. 5.
§ 7
1. Przekazywanie posiadanej dokumentacji w związku ze zmianami personalnymi na poszczególnych stanowiskach pracy odbywa się na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.
2. Protokół, o którym mowa w ust. 1 powinien zawierać w szczególności wykaz spraw:
1) nie załatwionych;
2) w toku załatwiania;
3) załatwionych.
3. Protokół zdawczo-odbiorczy, winien być podpisany przez bezpośredniego przełożonego pracownika.
4. Jeden egzemplarz protokołu przekazuje się bezpośredniemu przełożonemu, drugi do Biura Kadr i Szkolenia do akt pracownika.
Rozdział 2
Podstawowe obowiązki i uprawnienia przełożonych
§ 8
1. Wykonywanie funkcji przełożonego polega na:
1) tworzeniu warunków organizacyjnych do wykonywania przez podwładnych czynności służbowych z zachowaniem zasad wymienionych w § 1,
2) kierowaniu pracami podwładnych, a w razie potrzeby na osobistym w nich udziale,
3) zapewnieniu dyscypliny pracy.
2. W ramach realizacji funkcji określonej w ust. 1, należy w szczególności:
1) dokonywać oceny realizacji czynności służbowych w zakresie jakości pracy, dotrzymywania ustalonych terminów oraz zaangażowania w realizację zadań,
2) ustalać przyczyny niedotrzymania wyznaczonych terminów i nie osiągnięcia efektów poszczególnych prac oraz podejmować przedsięwzięcia organizacyjne i metodyczne zapobiegające takim sytuacjom i ich skutkom,
3) aktualizować ustalone plany lub programy przedsięwzięć służbowych.
§ 9
1. W ramach organizowania pracy podwładnych należy w szczególności:
1) określać cel zadania,
2) wyznaczać terminy wykonania czynności służbowych,
3) przydzielić niezbędne środki wykonawcze,
4) w wymagających tego przypadkach, udzielać instruktażu,
5) zapewniać dopływ aktualnej informacji o przebiegu czynności,
6) stosować formę pisemną wydawanych poleceń we wszystkich wymagających tego przypadkach,
7) zapewniać warunki niezbędne do przestrzegania tajemnicy służbowej i państwowej.
2. W ramach doskonalenia metodyki wykonywania czynności służbowych oraz motywowania pracowników, należy w szczególności:
1) poprzedzać, wydanie polecenia konsultacjami z pracownikami, którzy mają je bezpośrednio realizować oraz pracownikami dysponującymi największym doświadczeniem w danej dziedzinie,
2) podawać do wiadomości pracowników oceny przebiegu zrealizowanych czynności służbowych oraz wdrażać wnioski wynikające z tych ocen, a zwłaszcza zlecać analizę mającą na celu identyfikację przyczyn niepowodzeń,
3) przekazywać pracownikom informacje o przesłankach uwzględnionych przy podejmowaniu każdej decyzji o wyróżnieniu lub ukaraniu,
4) organizować szkolenia w wymagających tego dziedzinach.
§ 10
1. Komórkami organizacyjnymi Głównego Inspektoratu są Biura i Samodzielne stanowiska pracy.
2. W strukturze Biur mogą być wyodrębnione Wydziały i Samodzielne stanowiska pracy.
3. Biurem kieruje Dyrektor Biura, a w przypadku jego nieobecności wyznaczony przez niego pracownik Biura.
4. Wydziałem kieruje Naczelnik Wydziału, z zastrzeżeniem § 25 ust. 3.
5. Naczelnik Wydziału podlega bezpośrednio Dyrektorowi Biura.
§ 11
W ramach właściwości rzeczowej swoich biur, dyrektorzy przedstawiają odpowiednio Głównemu Inspektorowi, Zastępcy lub Dyrektorowi Generalnemu, do podpisu projekty:
1) aktów prawnych w ramach właściwości rzeczowej swoich biur oraz projekty nadsyłane do Głównego Inspektoratu, a także projekty dokumentów, o których mowa w § 4 ust. 1–3,
2) wzorów formularzy i urządzeń ewidencyjnych przeznaczonych do jednolitego stosowania w Inspekcji,
3) pism do organów oraz instytucji zewnętrznych, jak również do organów i jednostek Inspekcji,
4) decyzji stanowionych w trybie przewidzianym w kodeksie postępowania administracyjnego.
§ 12
Dyrektorzy Biur oraz Audytor Wewnętrzny formułują i przedstawiają Głównemu Inspektorowi lub Dyrektorowi Generalnemu wnioski mające na celu usprawnienie działalności Inspekcji.
Rozdział 3
Podstawowe obowiązki i uprawnienia podwładnych
§ 13
Zatrudnieni w Inspektoracie pracownicy są obowiązani terminowo i starannie realizować zadania stałe określone w indywidualnych zakresach obowiązków oraz poleceniach przełożonych, ze szczególną dbałością o zachowanie zasad określonych w § 1.
§ 14
Pracownik jest obowiązany:
1) niezwłocznie powiadomić bezpośredniego przełożonego o każdej okoliczności uniemożliwiającej wykonywanie zadania stałego albo czynności wynikającej z otrzymanego polecenia,
2) informować bezpośredniego przełożonego o dostrzeżonych możliwościach wykonania otrzymanego polecenia w sposób sprawniejszy lub skuteczniejszy od określonego w tym poleceniu,
3) przekazywać bezpośredniemu przełożonemu ustalenia i spostrzeżenia dotyczące błędów w działaniu Inspekcji wraz z propozycją działań korekcyjnych,
4) rzetelnie i terminowo ewidencjonować swoje działania w ramach prac Inspektoratu,
5) przestrzegać drogi służbowej w komunikowaniu się z przełożonymi.
§ 15
Jeżeli w trakcie wykonywania polecenia przełożonego, nastąpi zmiana stanu faktycznego uzasadniająca modyfikację dotychczas ustalonego sposobu działania, należy niezwłocznie zwrócić się do przełożonego o zmianę treści polecenia. Gdy nie jest to możliwe, należy wykonać polecenie stosownie do zmienionych okoliczności faktycznych, powiadamiając następnie o tym fakcie przełożonego.
§ 16
1. Pracownik jest zobowiązany odmówić wykonania polecenia na piśmie, jeśli jego wykonanie łączyłoby się z naruszeniem prawa.
2. O odmowie wykonania polecenia, o którym mowa ust. 1, pracownik niezwłocznie powiadamia Głównego Inspektora z pominięciem drogi służbowej.
3. Pracownik może zwrócić się do przełożonego o wydanie polecenia na piśmie, jeśli wątpliwości budzi jego celowość lub możliwość niezachowania zasad określonych w § 1.
Rozdział 4
Zasady organizacji pracy Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego
§ 17
1. Przyjmowanie interesantów w Głównym Inspektoracie odbywa się w obowiązujących godzinach pracy.
2. Przyjmowanie obywateli w sprawach skarg i wniosków przez Głównego Inspektora lub jego Zastępcę odbywa się w wyznaczonych godzinach, podawanych do wiadomości na tablicy ogłoszeń i prowadzonej przez urząd stronie Biuletynu Informacji Publicznej.
§ 18
Pracownicy załatwiający sprawy indywidualne obywateli winni w szczególności:
1) przestrzegać terminów i zasad przewidzianych w Kodeksie Postępowania Administracyjnego,
2) udzielać wyczerpujących informacji o stanie załatwienia spraw w formie pisemnej, ustnej, telefonicznej, z zastrzeżeniem pkt 3,
3) w sprawach, w których toczy się w Inspektoracie postępowanie administracyjne informacje mogą być stronom udzielane pisemnie lub ustnie, po uprzednim sprawdzeniu ich tożsamości.
§ 19
1. Obieg dokumentów, system rejestracji i oznakowanie spraw, sposób przechowywania i archiwizowania akt w Głównym Inspektoracie określają Instrukcja Kancelaryjna, Rzeczowy Wykaz Akt oraz Instrukcja w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego.
2. W Inspektoracie prowadzi się rejestry kancelaryjne:
1) skarg i wniosków,
2) aktów wewnętrznych Głównego Inspektora,
3) aktów wewnętrznych Dyrektora Generalnego,
4) upoważnień i pełnomocnictw,
5) decyzji stanowionych w trybie kodeksu postępowania administracyjnego.
Rozdział 5
Podległość komórek organizacyjnych w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego
§ 20
1. Głównemu Inspektorowi bezpośrednio podlegają:
1) Biuro Głównego Inspektora (BGI),
2) Stanowisko do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych (SOI).
2. Zastępcy Głównego Inspektora Transportu Drogowego bezpośrednio podlegają:
1) Biuro Nadzoru Inspekcyjnego (BNI),
2) Biuro Prawne i Orzecznictwa (BPO).
3. Dyrektorowi Generalnemu bezpośrednio podlegają:
1) Biuro Kadr i Szkolenia (BKS),
2) Biuro Administracyjno-Budżetowe (BAB),
3) Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego (SAW).
4. Zastępca Głównego Inspektora Transportu Drogowego sprawuje ponadto nadzór nad:
1) działalnością kontrolną wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego,
2) funkcjonowaniem centralnej ewidencji naruszeń w transporcie drogowym,
3) prowadzonymi postępowaniami administracyjnymi w sprawach dotyczących odwołań od decyzji wojewódzkich inspektorów w sprawie kar pieniężnych,
4) realizacją dyrektyw Unii Europejskiej dotyczących działalności kontrolnej w transporcie drogowym.
5. Dyrektor Generalny działa zgodnie z zakresem obowiązków określonym w ustawie o służbie cywilnej, a w szczególności:
1) zapewnia funkcjonowanie i ciągłość pracy Inspektoratu, warunki jego działania oraz organizację pracy,
2) wykonuje zadania służby cywilnej w Inspektoracie,
3) dokonuje czynności z zakresu prawa pracy wobec osób zatrudnionych w Inspektoracie,
4) sprawuje bezpośredni nadzór nad komórkami organizacyjnymi urzędu w zakresie prawidłowego wykonywania przez nie zadań określonych przez Głównego Inspektora.
6. Zastępca Głównego Inspektora i Dyrektor Generalny wykonują również inne zadania z upoważnienia Głównego Inspektora.
Rozdział 6
Szczegółowe zasady działania biur
§ 21
BIURO GŁÓWNEGO INSPEKTORA
1. Biuro Głównego Inspektora zapewnia obsługę organizacyjną prac Głównego Inspektora, Zastępcy Głównego Inspektora, Dyrektora Generalnego oraz zespołów doradczych i opiniodawczych, działających przy Głównym Inspektorze, koordynuje proces udostępniania informacji publicznej i kontakty z mediami.
2. Do zadań Biura Głównego Inspektora należy:
1) obsługa sekretarsko-biurowa Głównego Inspektora, jego Zastępcy oraz Dyrektora Generalnego,
2) prowadzenie kancelarii głównej urzędu,
3) współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Głównego Inspektoratu w zakresie stosowania jednolitego rzeczowego wykazu akt oraz sprawowanie nadzoru w zakresie stosowania instrukcji kancelaryjnej,
4) prowadzenie zakładowego archiwum Głównego Inspektoratu,
5) obsługa organizacyjna współpracy organów Inspekcji oraz protokolarna i techniczna obsługa spotkań z udziałem organów Inspekcji, a także zespołów doradczych i opiniodawczych,
6) ewidencjonowanie, załatwianie i przygotowywanie, we współpracy z właściwymi komórkami merytorycznymi, odpowiedzi na skargi, wnioski i zapytania, z wyjątkiem skarg, których rozpatrzenie leży we właściwości wojewódzkich inspektoratów,
7) przyjmowanie interesantów w sprawach skarg i wniosków oraz organizowanie przyjęć przez Głównego Inspektora osób zgłaszających się w sprawach skarg i wniosków,
8) sprawowanie nadzoru nad prawidłowym i terminowym załatwianiem interpelacji i wniosków posłów na Sejm RP i senatorów,
9) przygotowywanie projektów odpowiedzi Głównego Inspektora na zapytania, dezyderaty i interpelacje poselskie dotyczące pracy urzędu,
10) sporządzanie zestawień i analiz rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków w Inspekcji,
11) przygotowywanie we współpracy z Biurem Administracyjno-Budżetowym materiałów planistycznych do budżetu państwa w zakresie dotyczącym działalności Biura,
12) zapewnienie obsługi prasowej i rzetelnego przekazu istotnych informacji środkom masowego przekazu oraz kształtowanie wizerunku Inspekcji w mediach,
13) gromadzenie dokumentacji prasowej dotyczącej działalności Urzędu oraz monitoring programów radiowo-telewizyjnych i informacji w serwisach w sieci Internet,
14) redagowanie serwisu internetowego urzędu, w tym strony Biuletynu Informacji Publicznej oraz nadzór nad bieżącą aktualizacją publikowanych informacji,
15) koordynacja procesu udostępniania informacji publicznej,
16) współpraca z organizacjami pozarządowymi w zakresie kompetencji Głównego Inspektora,
17) koordynacja wyjazdów zagranicznych oraz nadzór nad jakością i terminowością sporządzania sprawozdań z tych wyjazdów,
18) opracowywanie we współpracy z Biurem Administracyjno-Budżetowym rocznego planu wyjazdów zagranicznych i nadzór nad jego realizacją,
19) wykonywanie innych zadań zgodnie z poleceniami Głównego Inspektora, jego zastępcy oraz Dyrektora Generalnego.
§ 22
BIURO NADZORU INSPEKCYJNEGO
1. Biuro Nadzoru Inspekcyjnego sprawuje w imieniu Głównego Inspektora nadzór nad działalnością wojewódzkich inspektorów transportu drogowego, prowadzi kontrolę wewnętrzną w Inspekcji oraz centralną ewidencję naruszeń w transporcie drogowym, a także koordynuje współpracę międzynarodową Inspekcji.
2. W skład Biura Nadzoru Inspekcyjnego wchodzą:
1) Wydział do Spraw Inspekcji (BNI-WSI),
2) Wydział Informatyki (BNI-WI),
3) Stanowisko do Spraw Kontroli Wewnętrznej (BNI-KW).
3. Do zadań Wydziału do Spraw Inspekcji należy:
1) rozpoznawanie i analizowanie negatywnych zjawisk w transporcie drogowym,
2) opracowywanie kierunków działania Inspekcji i planów kontroli o znaczeniu krajowym,
3) współpraca z innymi organami kontrolnymi w zakresie ustalania sposobu współdziałania, ramowych planów wspólnych kontroli oraz niezbędnej wymiany informacji,
4) współpraca z wojewódzkimi inspektorami oraz Wydziałem Informatyki w zakresie zbierania danych i informacji o wynikach przeprowadzonych kontroli przez Inspekcję,
5) sporządzanie sprawozdań i opracowań analitycznych związanych z działalnością kontrolną Inspekcji na podstawie sprawozdań sporządzanych przez wojewódzkie inspektoraty i danych z centralnej ewidencji naruszeń,
6) opracowywanie procedur kontroli Inspekcji wynikających z krajowych i międzynarodowych przepisów,
7) wprowadzanie do centralnej ewidencji naruszeń danych dotyczących kontroli przeprowadzonych przez inne organy uprawnione do kontroli,
8) przekazywanie do systemu informatycznego Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców danych aktualizacyjnych dotyczących zatrzymania dowodów rejestracyjnych,
9) współpraca z Biurem Administracyjno-Budżetowym w planowaniu zakupów sprzętu i wyposażenia inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego,
10) udział w postępowaniach o zamówienie publiczne dotyczące zakupów sprzętu i wyposażenia,
11) przygotowywanie we współpracy z Biurem Administracyjno-Budżetowym materiałów planistycznych do budżetu państwa w zakresie dotyczącym działalności Biura,
12) przygotowywanie, gromadzenie i selekcjonowanie pytań i zadań egzaminacyjnych dla kandydatów na doradców przy przewozach towarów niebezpiecznych,
13) współpraca z wojewódzkimi inspektoratami w zakresie ustalania oraz ogłaszania na stronie internetowej Urzędu terminów egzaminów na doradców przy przewozach towarów niebezpiecznych organizowanych przez wojewódzkie inspektoraty,
14) nadzór nad przeprowadzanymi postępowaniami egzaminacyjnymi na doradców przy przewozach towarów niebezpiecznych,
15) administrowanie bazą danych zawierającą ewidencję doradców przy przewozach towarów niebezpiecznych,
16) kontrola spełniania wymagań wprowadzonych do obrotu ciśnieniowych urządzeń transportowych oraz prowadzenie postępowań w tych sprawach,
17) koordynacja współpracy komórek organizacyjnych urzędu w zakresie realizacji zadań Głównego Inspektora wynikających z członkostwa Polski w Unii Europejskiej,
18) nadzór nad wdrażaniem i realizacją dyrektyw Unii Europejskiej dotyczących standardowych procedur kontroli w transporcie drogowym oraz prowadzenie sprawozdawczości w tym zakresie,
19) inicjowanie, realizacja i koordynowanie współpracy międzynarodowej, w tym wynikającej z członkostwa w międzynarodowej organizacji Euro-Controle-Route,
20) gromadzenie przydatnej dla Inspekcji dokumentacji merytorycznej pozyskanej w wyniku współpracy międzynarodowej,
21) bieżąca analiza, gromadzenie i upowszechnianie informacji na temat zagranicznych regulacji prawnych w zakresie kompetencji Głównego Inspektora, ze szczególnym uwzględnieniem regulacji prawnych Unii Europejskiej we współpracy z Biurem Prawnym i Orzecznictwa,
22) aktualizacja serwisu internetowego Głównego Inspektoratu w zakresie właściwości Biura we współpracy z Biurem Głównego Inspektora,
23) współpraca z Biurem Głównego Inspektora w załatwianiu skarg i wniosków dotyczących zakresu działalności Biura,
24) wykonywanie innych zadań zgodnie z poleceniami Dyrektora Biura.
4. Do zadań Wydziału Informatyki należy:
1) administrowanie systemem informatycznym Inspekcji Transportu Drogowego i bazą danych centralnej ewidencji naruszeń w transporcie drogowym, a także współpraca w tym zakresie ze służbami informatycznymi wojewódzkich inspektoratów,
2) analiza funkcjonowania systemu informatycznego Inspekcji Transportu Drogowego oraz opracowywanie i realizowanie koncepcji jego doskonalenia,
3) sporządzanie raportów i zestawień z centralnej ewidencji naruszeń we współpracy z Wydziałem do Spraw Inspekcji,
4) administrowanie innymi systemami informatycznymi oraz bazami danych użytkowanymi w urzędzie,
5) administrowanie siecią komputerową urzędu oraz nadzór nad jej prawidłową eksploatacją,
6) współpraca z firmami świadczącymi usługi wsparcia technicznego na rzecz urzędu w zakresie rozwiązywania problemów wynikających z funkcjonowania użytkowanych systemów informatycznych oraz koordynacja wdrażania nowych systemów w Inspekcji Transportu Drogowego,
7) obsługa informatyczna serwisu internetowego urzędu,
8) współpraca z Biurem Administracyjno-Budżetowym w planowaniu i organizowaniu zakupów sprzętu i oprogramowania informatycznego, w tym udział w postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych,
9) zarządzanie sprzętem i oprogramowaniem komputerowym użytkowanym w urzędzie oraz zapewnienie pracownikom urzędu wsparcia informatycznego i technicznego,
10) współpraca z przedstawicielami serwisu w zakresie napraw, rozbudowy lub wymiany sprzętu oraz oprogramowania,
11) opracowywanie i realizacja polityki bezpieczeństwa systemów informatycznych oraz nadzór nad zapewnieniem ochrony danych osobowych w Głównym Inspektoracie.
5. Do zadań Stanowisko do Spraw Kontroli Wewnętrznej (BNI-KW) należy:
1) przeprowadzanie planowej i doraźnej kontroli wewnętrznej w jednostkach organizacyjnych Inspekcji oraz w Głównym Inspektoracie,
2) obsługa kontroli prowadzonych w Urzędzie przez uprawnione organy,
3) sporządzanie protokołów pokontrolnych, a w sytuacjach tego wymagających, przygotowywanie Głównemu Inspektorowi projektów poleceń, o których mowa w art. 54 ust. 1 ustawy o transporcie drogowym oraz innych rozstrzygnięć wewnętrznych dotyczących działalności wojewódzkich inspektorów.
§ 23
BIURO KADR I SZKOLENIA
1. Biuro Kadr i Szkolenia wykonuje zadania związane z zarządzaniem kadrami w urzędzie oraz szkoleniem i doskonaleniem zawodowym w Inspekcji.
2. Do zadań Biura Kadr i Szkolenia należy:
1) obsługa organizacyjna zatrudnienia w urzędzie,
2) prowadzenie spraw związanych z nawiązywaniem i trwaniem stosunku pracy z członkami korpusu służby cywilnej i z pozostałymi pracownikami urzędu oraz z wojewódzkimi inspektorami i ich zastępcami, a także wykonywanie czynności związanych z ustaniem stosunku pracy i prowadzenie dokumentacji kadrowej;
3) opracowywanie projektów planów zatrudnienia oraz wykorzystania funduszu płac dla pracowników urzędu,
4) prowadzenie spraw dotyczących ubezpieczeń społecznych pracowników w zakresie ustalania kapitału początkowego oraz przygotowywanie dokumentów do uzyskania emerytury lub renty przez pracownika albo członków jego rodziny, będących na jego utrzymaniu,
5) opracowywanie w porozumieniu z pracownikami urzędu rocznego planu urlopów oraz prowadzenie ewidencji urlopów pracowników urzędu,
6) organizowanie i nadzór nad badaniami okresowymi zdrowia pracowników urzędu,
7) nadzór nad dyscypliną pracy i przestrzeganiem zasad etyki zawodowej obowiązujących pracowników urzędu,
8) organizowanie służby przygotowawczej w służbie cywilnej,
9) realizowanie zadań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w urzędzie,
10) sporządzanie sprawozdań dotyczących zatrudnienia w urzędzie oraz Inspekcji Transportu Drogowego,
11) wystawianie i prowadzenie ewidencji delegacji służbowych dotyczących wyjazdów służbowych pracowników Głównego Inspektoratu,
12) opracowywanie projektu regulaminu pracy,
13) obsługa organizacyjna Komisji Socjalnej,
14) współpraca z Biurem Administracyjno-Budżetowym w przygotowywaniu listy płac,
15) prowadzenie ewidencji czasu pracy pracowników urzędu,
16) obsługa kancelaryjna i organizacyjna komisji dyscyplinarnej Inspekcji,
17) obsługa kancelaryjna rzecznika dyscyplinarnego Głównego Inspektoratu oraz współpraca z rzecznikami dyscyplinarnymi wojewódzkich inspektoratów,
18) ustalanie we współpracy z Biurem Nadzoru Inspekcyjnego oraz Biurem Prawnym i Orzecznictwa kierunków szkolenia i doskonalenia zawodowego inspektorów transportu drogowego,
19) ustalanie i opracowywanie we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi urzędu rocznych planów szkoleń pracowników Głównego Inspektoratu oraz inspektorów transportu drogowego,
20) przygotowywanie we współpracy z Biurem Administracyjno-Budżetowym materiałów planistycznych do budżetu państwa w zakresie dotyczącym działalności Biura,
21) przygotowywanie i przeprowadzanie kursów specjalistycznych dla kandydatów na inspektorów i szkoleń dla inspektorów oraz przygotowywanie i przeprowadzanie egzaminów kwalifikacyjnych dla kandydatów na inspektorów,
22) koordynacja czynności oraz procedur związanych z naborem na inspektorów transportu drogowego, zatrudnianych w Wojewódzkich Inspektoratach Transportu Drogowego,
23) prowadzenie rejestru i zbioru umów z wykładowcami lub prowadzącymi ćwiczenia w ramach kursów i szkoleń dla inspektorów organizowanych przez Główny Inspektorat,
24) wydawanie inspektorom transportu drogowego legitymacji służbowych i odznak identyfikacyjnych oraz prowadzenie ich ewidencji,
25) współpraca z Biurem Głównego Inspektora przy załatwianiu skarg i wniosków napływających do urzędu w zakresie właściwości Biura,
26) przygotowywanie materiałów dotyczących oceny pracy pracowników urzędu,
27) dokonywanie okresowej oceny efektywności szkoleń prowadzonych przez Główny Inspektorat i sporządzanie okresowych sprawozdań dotyczących przeprowadzanych szkoleń,
28) organizacja i prowadzenie prac w zakresie przygotowania, wdrożenia i utrzymania w urzędzie systemu zarządzania jakością,
29) aktualizacja serwisu internetowego Głównego Inspektoratu w zakresie właściwości Biura we współpracy z Biurem Głównego Inspektora.
§ 24
BIURO PRAWNE I ORZECZNICTWA
1. Biuro Prawne i Orzecznictwa realizuje obsługę prawną Głównego Inspektoratu, prowadzi postępowania administracyjne w trybie przewidzianym w przepisach kodeksu postępowania administracyjnego, reprezentuje Głównego Inspektora w postępowaniach sądowych oraz uczestniczy w działalności legislacyjnej w zakresie przepisów dotyczących funkcjonowania Inspekcji Transportu Drogowego oraz udziela informacji prawnej w Inspekcji.
2. W skład Biura Prawnego i Orzecznictwa wchodzą:
1) Wydział Postępowań Administracyjnych (BPO-WPA),
2) Wydział Postępowań Sądowych (BPO-WPS),
3) Stanowisko do Spraw Legislacyjnych (BPO-SL),
4) Stanowisko do Spraw Administracyjno-Kancelaryjnych (BPO-SAK).
3. Do zadań Wydziału Postępowań Administracyjnych należy:
1) prowadzenie postępowań administracyjnych na zasadach przewidzianych przepisami kodeksu postępowania administracyjnego,
2) przygotowanie projektów decyzji i postanowień administracyjnych organu II instancji,
3) analizowanie w trakcie procesu odwoławczego rozstrzygnięć podejmowanych przez organy I instancji pod względem najczęściej popełnianych błędów proceduralnych i merytorycznych, oraz podejmowanie działań informacyjnych w celu ich ograniczenia,
4) nadzór nad prowadzeniem dokumentacji i ewidencji rozstrzygnięć organu II instancji,
5) udzielanie informacji prawnych na temat obowiązujących przepisów prawa w zakresie transportu drogowego w sprawach dotyczących zadań Inspekcji Transportu Drogowego w zakresie zadań Wydziału,
6) ewidencja opinii prawnych dotyczących stosowania przepisów z zakresu transportu drogowego,
7) przygotowywanie kwartalnych i rocznych sprawozdań z działalności Wydziału,
8) przygotowywanie planów szkoleń pracowników Wydziału,
9) współpraca z Wydziałem Postępowań Sądowych w prowadzonych postępowaniach sądowych, w tym również reprezentacja Głównego Inspektora przed sądami oraz organami lub innymi podmiotami,
10) współpraca z Biurem Kadr i Szkolenia w zakresie określania potrzeb szkoleniowych inspektorów transportu drogowego oraz uczestnictwo w prowadzeniu szkoleń dla inspektorów transportu drogowego z zakresu orzecznictwa oraz przepisów prawa dotyczących działalności kontrolnej Inspekcji,
11) współpraca z Biurem Nadzoru Inspekcyjnego w zakresie nieprawidłowości stwierdzanych w prowadzonych postępowaniach administracyjnych,
12) udzielanie informacji o prowadzonych postępowaniach administracyjnych,
13) współpraca z Wydziałem Postępowań Sądowych w zakresie prowadzonych postępowań administracyjnych w trybach nadzwyczajnych oraz w sprawach umorzenia, odroczenia lub rozłożenia kar pieniężnych na raty.
4. Do zadań Wydziału Postępowań Sądowych należy:
1) reprezentowanie Głównego Inspektora i uczestnictwo w postępowaniach przed sądami administracyjnymi w sprawach skarg na rozstrzygnięcia Głównego Inspektora oraz wykonywanie przy współudziale właściwych merytorycznie komórek organizacyjnych Głównego Inspektoratu zastępstwa procesowego Głównego Inspektora i Dyrektora Generalnego przed sądami powszechnymi,
2) przygotowywanie projektów odpowiedzi na skargi, projektów kasacji, odpowiedzi na kasacje, innych pism procesowych,
3) współpraca z Wydziałem Postępowań Administracyjnych i Stanowiskiem do Spraw Legislacyjnych w zakresie prowadzonych postępowań administracyjnych i legislacyjnych,
4) przygotowywanie projektów rozstrzygnięć wydawanych przez Głównego Inspektora w trybach nadzwyczajnych oraz rozstrzygnięć podejmowanych w sprawach umorzenia, odroczenia lub rozłożenia kar pieniężnych na raty,
5) współpraca z Wydziałem Postępowań Administracyjnych w prowadzonych postępowaniach administracyjnych,
6) bieżąca analiza i upowszechnianie w Inspekcji orzecznictwa sądów administracyjnych w sprawach dotyczących działalności kontrolnej Inspekcji oraz rozpowszechnianie w Inspekcji wykładni obowiązujących przepisów z zakresu przewozów drogowych,
7) nadzór nad prowadzeniem dokumentacji i ewidencji rozstrzygnięć Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego,
8) udzielanie informacji prawnych na temat obowiązujących przepisów prawa w zakresie transportu drogowego w sprawach dotyczących zadań Inspekcji Transportu Drogowego w zakresie zadań Wydziału,
9) współpraca z Biurem Kadr i Szkolenia w zakresie określania potrzeb szkoleniowych inspektorów transportu drogowego oraz uczestnictwo w prowadzeniu szkoleń dla inspektorów transportu drogowego z zakresu orzecznictwa oraz przepisów prawa dotyczących działalności kontrolnej Inspekcji,
10) koordynacja i nadzór nad korzystaniem przez urząd z zewnętrznej pomocy prawnej,
11) przygotowywanie kwartalnych i rocznych sprawozdań z działalności Wydziału,
12) opiniowanie pod względem formalno-prawnym projektów umów zawieranych przez Główny Inspektorat,
13) współpraca z Biurem Głównego Inspektora przy załatwianiu skarg i wniosków napływających do Urzędu w zakresie właściwości Biura.
5. Do zadań Stanowiska do Spraw Legislacyjnych należy:
1) opracowywanie projektów aktów prawnych w zakresie przewozów drogowych oraz udział w pracach legislacyjnych podejmowanych przez organy władzy państwowej i administracji rządowej,
2) opiniowanie projektów aktów prawnych przekazywanych przez zewnętrzne organy i instytucje w ramach uzgodnień wewnątrz i międzyresortowych,
3) opracowywanie projektów zarządzeń Głównego Inspektora i Dyrektora Generalnego,
4) opiniowanie pod względem formalno-prawnym projektów zarządzeń Głównego Inspektora i Dyrektora Generalnego,
5) prowadzenie rejestrów zarządzeń i decyzji Głównego Inspektora oraz Dyrektora Generalnego oraz rejestrów upoważnień i pełnomocnictw wydanych przez Głównego Inspektora i Dyrektora Generalnego,
6) gromadzenie, aktualizacja i rozpowszechnianie w Inspekcji aktów prawnych oraz publikacji dotyczących stosowania prawa w zakresie transportu drogowego i w innych sprawach należących do kompetencji Głównego Inspektora,
7) monitorowanie zmian w przepisach Unii Europejskiej i organizacji międzynarodowych w zakresie dotyczącym transportu drogowego i w innych sprawach należących do kompetencji Głównego Inspektora we współpracy z Biurem Nadzoru Inspekcyjnego,
8) przygotowywanie we współpracy z Biurem Administracyjno-Budżetowym materiałów planistycznych do budżetu państwa w zakresie dotyczącym działalności Biura,
9) aktualizacja, przy współudziale Wydziału Postępowań Administracyjnych i Wydziału Postępowań Sądowych, serwisu internetowego Głównego Inspektoratu w zakresie właściwości Biura we współpracy z Biurem Głównego Inspektora.
6. Do zadań Stanowiska do Spraw Administracyjno-Kancelaryjnych należy:
1) przechowywanie i ewidencja dokumentów wytwarzanych w Biurze zgodnie z instrukcją kancelaryjną oraz rzeczowym wykazem akt Głównego Inspektoratu,
2) kontrola obiegu dokumentów w Biurze Prawnym i Orzecznictwa,
3) przekazywanie dokumentów Biura do archiwum zakładowego,
4) przyjmowanie korespondencji pochodzącej od stron, organów i sądów oraz ich ewidencja,
5) wysyłka dokumentów kierowanych do stron, organów administracji i sądów oraz ich ewidencja,
6) opracowywanie przy współudziale komórek Biura kwartalnych sprawozdań w sprawach prowadzonych w trybie odwoławczym i skargowym,
7) aktualizacja „elektronicznego systemu ewidencji pism BPO”.
§ 25
BIURO ADMINISTRACYJNO-BUDŻETOWE
1. Biuro Administracyjno-Budżetowe odpowiada za realizację spraw związanych z planowaniem i realizacją budżetu Inspekcji Transportu Drogowego, obsługę finansową i administracyjną urzędu, gospodarowanie majątkiem oraz zapewnienie właściwych narzędzi i warunków pracy pracownikom urzędu.
2. W skład Biura Administracyjno-Budżetowego wchodzą:
1) Wydział Finansowo-Księgowy (BAB-WFK),
2) Stanowisko do Spraw Administracyjnych (BAB-SA),
3) Stanowisko do Spraw Zaopatrzenia (BAB-SZ).
3. Wydziałem Finansowo-Księgowym kieruje bezpośrednio Główny Księgowy.
4. Do zadań Wydziału Finansowo-Księgowego należy:
1) prowadzenie rachunkowości urzędu oraz rozdziału 60055 „Inspekcja Transportu Drogowego” w części 39 budżetu państwa „Transport” zgodnie z przepisami o rachunkowości, z uwzględnieniem szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa,
2) opracowywanie zbiorczych materiałów do projektu budżetu państwa w części 39 „Transport”, rozdziale 60055 „Inspekcja Transportu Drogowego”,
3) opracowywanie projektu budżetu oraz planu rzeczowo-finansowego wydatków urzędu przy współpracy innych komórek organizacyjnych,
4) opracowywanie projektów planów finansowych jednostek organizacyjnych Inspekcji Transportu Drogowego we współpracy z tymi jednostkami, nadzór nad prawidłowością ich realizacji oraz kontrola i ocena wykonania budżetu,
5) dokonywanie okresowych analiz i ocen przebiegu wykonania budżetu w części 39 „Transport” rozdziale 60055 „Inspekcja Transportu Drogowego”, w tym budżetu Głównego Inspektoratu,
6) przyjmowanie, opracowywanie, analiza oraz weryfikacja sprawozdań finansowych wojewódzkich inspektoratów (miesięcznych, kwartalnych, rocznych) w zakresie i terminach zgodnych z obowiązującymi przepisami,
7) prowadzenie sprawozdawczości z wykonania budżetu w części 39 „Transport” rozdziale 60055 „Inspekcja Transportu Drogowego”, w tym budżetu Głównego Inspektoratu, w zakresie i terminach przewidzianymi obowiązującymi przepisami,
8) regulowanie i rozliczanie zobowiązań z tytułu dostaw oraz usług i świadczeń, w tym obsługa finansowa podróży służbowych,
9) zapewnienie terminowego ściągania należności i dochodzenie roszczeń spornych,
10) obsługa finansowo-księgowa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
11) analiza i uzgadnianie pod względem finansowym zawieranych umów,
12) wystawianie przelewów i rozliczeń z bankami, m.in. za pomocą teletransmisji,
13) sprawdzanie pod względem formalno-rachunkowym oraz likwidatura zewnętrznych dokumentów finansowo-księgowych,
14) przekazywanie środków finansowych na rachunki bieżące wydatków wojewódzkich inspektoratów,
15) opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości, w tym zakładowego planu kont.
16) opiniowanie projektów decyzji uruchamiających środki budżetowe,
17) prowadzenie rachunkowości i obsługi kasowej Głównego Inspektoratu,
18) sporządzanie list płac, prowadzenie rozliczeń z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych, rozliczanie świadczeń z tytułu ubezpieczeń społecznych oraz dokonywanie innych rozliczeń związanych z wynagrodzeniami,
19) wydawanie w porozumieniu z Biurem Kadr i Szkolenia zaświadczeń niezbędnych do ustalenia uprawnień do zasiłku rodzinnego oraz wysokości wynagrodzenia.
5. Do zadań Stanowiska do Spraw Administracyjnych należy:
1) administrowanie lokalami, pomieszczeniami oraz innymi składnikami będącymi w dyspozycji Głównego Inspektoratu,
2) sporządzanie projektów umów związanych z zakresem działania Głównego Inspektoratu,
3) prowadzenie zbioru oryginałów umów dotyczących dokonanych przez Inspektorat zakupów i zleconych usług,
4) obsługa administracyjna i gospodarcza Inspektoratu,
5) prowadzenie we współpracy z innymi komórkami urzędu postępowań o udzielanie zamówień publicznych w Inspektoracie, a w szczególnych przypadkach wspólnych zamówień Inspekcji Transportu Drogowego,
6) prowadzenie dokumentacji w postępowaniach o zamówienie publiczne w przypadku nie powołania komisji przetargowej,
7) prowadzenie ewidencji składników majątku Głównego Inspektoratu, a w szczególności środków trwałych i wyposażenia technicznego,
8) zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz bezpieczeństwa przeciwpożarowego w pomieszczeniach obiektu,
9) opracowywanie w porozumieniu z innymi biurami projektu planu wydatków majątkowych i jego realizacja,
10) zaopatrywanie Głównego Inspektoratu w niezbędny do pracy sprzęt i wyposażenie i materiały biurowe,
11) administrowanie służbowymi telefonami komórkowymi i rozlicznie kosztów ich wykorzystania zgodnie z wewnętrznymi regulacjami,
12) współpraca z Biurem Głównego Inspektora przy załatwianiu skarg i wniosków napływających do urzędu w zakresie właściwości Biura,
13) aktualizacja serwisu internetowego Głównego Inspektoratu w zakresie właściwości Biura we współpracy z Biurem Głównego Inspektora.
6. Do zadań Stanowiska do Spraw Zaopatrzenia należy:
1) gospodarowanie środkami transportu w Głównym Inspektoracie, w tym obsługa Głównego Inspektoratu w dziedzinie potrzeb komunikacyjnych i transportowych oraz zapewnianie racjonalnego wykorzystania środków transportu w Głównym Inspektoracie, organizowanie napraw i remontów, ewidencjonowanie i rozliczanie kosztów eksploatacyjnych,
2) zaopatrywanie Głównego Inspektoratu w niezbędne do pracy materiały biurowe.
§ 26
STANOWISKO DO SPRAW OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH
1. Stanowisko do spraw Ochrony Informacji Niejawnych ma za zadanie zapewnienie realizacji przepisów o ochronie informacji niejawnych.
2. Do zadań Stanowiska należy w szczególności:
1) zapewnienie ochrony informacji niejawnych, kontrolowanie ochrony informacji niejawnych, przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji, kontrolowanie ewidencji, materiałów i dokumentów, przeprowadzanie szkoleń pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych,
2) utrzymywanie współpracy ze służbami ochrony państwa w zakresie realizacji zadań wynikających z ochrony informacji niejawnych i informowanie Głównego Inspektora o przebiegu tej współpracy,
3) wyjaśnianie okoliczności naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych,
4) opracowywanie szczegółowych wymagań w zakresie ochrony informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „zastrzeżone” dla Głównego Inspektoratu,
5) przeprowadzanie zwykłych postępowań sprawdzających, wydawanie poświadczeń bezpieczeństwa osobie sprawdzanej i zawiadamianie o tym osoby upoważnionej do obsady stanowiska, powiadamianie pisemnie osoby upoważnionej do obsady stanowiska o odmowie wydania poświadczenia bezpieczeństwa,
6) dokumentowanie wszystkich czynności przeprowadzanych w trakcie postępowania sprawdzającego, przechowywanie akt spraw zakończonych postępowaniem sprawdzającym i udostępnianie ich osobie sprawdzonej, sądom i prokuraturze w celu ścigania, a także osobie upoważnionej do obsady stanowiska lub służbom ochrony państwa dla celów postępowania sprawdzającego,
7) prowadzenie wykazu stanowisk i prac zleconych oraz osób dopuszczonych do pracy na stanowiskach związanych z dostępem do informacji niejawnych, udostępnianie tych danych sądom, prokuraturze lub służbom ochrony państwa,
8) prowadzenie kancelarii tajnej,
9) przyjmowanie i ewidencjonowanie oświadczeń majątkowych składanych przez pracowników urzędu oraz wojewódzkich inspektorów transportu drogowego,
10) ewidencja wydanych i niszczenie pieczęci i pieczątek służbowych.
§ 27
STANOWISKO DO SPRAW AUDYTU WEWNĘTRZNEGO
1. Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego jest komórką organizacyjną, wykonującą ogół działań, przez które kierownik jednostki uzyskuje obiektywną i niezależną ocenę funkcjonowania jednostki w zakresie gospodarki finansowej pod względem legalności, gospodarności, celowości, rzetelności, a także przejrzystości i jawności.
2. Do zadań audytora wewnętrznego zatrudnionego na Stanowisku do Spraw Audytu Wewnętrznego należy:
1) opracowywanie rocznych planów audytu wewnętrznego,
2) opracowanie i doskonalenie metodyki przeprowadzania audytu wewnętrznego,
3) dokonywanie identyfikacji, analizy i oceny ryzyka,
4) organizowanie i przeprowadzanie audytu wewnętrznego w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego,
5) prowadzenie bieżących akt audytu wewnętrznego w celu dokumentowania przebiegu i wyników zadań audytowych,
6) prowadzenie stałych akt audytu wewnętrznego w celu gromadzenia informacji dotyczących obszarów i procesów, które mogą być przedmiotem audytu wewnętrznego,
7) dokumentowanie i ocena zachodzących w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego procesów, w szczególności pod kątem:
a) adekwatności, efektywności i skuteczności systemów kontroli w tym przestrzegania procedur kontroli finansowej oraz zarządzania ryzykiem,
b) przestrzegania zasady celowości i oszczędności w dokonywaniu wydatków oraz uzyskiwania najlepszych efektów w ramach posiadanych środków,
c) przestrzegania terminów realizacji zadań i zaciągniętych zobowiązań,
d) funkcjonowania Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego w zakresie gospodarki finansowej pod względem legalności, gospodarności, celowości, rzetelności, przejrzystości i jawności.
8) sporządzanie sprawozdań z przeprowadzonych zadań audytowych i przedstawianie ich Dyrektorowi Generalnemu,
9) opracowywanie sprawozdań z wykonania rocznego planu audytu,
10) monitorowanie oraz ocenę dostosowania działań jednostki do przedstawionych wcześniej zaleceń audytu lub kontroli,
11) współpraca z Głównym Inspektorem Audytu Wewnętrznego, Departamentem Koordynacji Kontroli Finansowej i Audytu Wewnętrznego Ministerstwa Finansów, audytorami zewnętrznymi oraz kontrolerami Najwyższej Izby Kontroli,
12) opracowywanie rocznych planów szkoleń oraz stałe doskonalenie zawodowe.
Załącznik nr 2
WYKAZ
SYMBOLI KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
W GŁÓWNYM INSPEKTORACIE TRANSPORTU DROGOWEGO
Lp. | Nazwa komórki organizacyjnej | Symbol |
1 | Biuro Głównego Inspektora | BGI |
2 | Biuro Nadzoru Inspekcyjnego | BNI |
3 | Biuro Kadr i Szkolenia | BKS |
4 | Biuro Prawne i Orzecznictwa | BPO |
5 | Biuro Administracyjno-Budżetowe | BAB |
6 | Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego | SAW |
7 | Stanowisko do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych | SOI |
Załącznik nr 3
- Data ogłoszenia: 2006-01-02
- Data wejścia w życie: 2006-01-02
- Data obowiązywania: 2006-01-02
- Dokument traci ważność: 2008-02-19
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA