REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2022 poz. 37
ZARZĄDZENIE NR 25
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 28 listopada 2022 r.
w sprawie ustalenia podziału pracy w kierownictwie Ministerstwa Infrastruktury
Na podstawie art. 37 ust. 1, 2 i 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1) kieruje działalnością Ministerstwa Infrastruktury, zwanego dalej „Ministerstwem”, i ustala podstawowe kierunki jego polityki;
2) sprawuje bezpośredni nadzór nad:
a) Prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego,
b) Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie,
c) Polską Agencją Żeglugi Powietrznej;
3) sprawuje merytoryczny nadzór nad realizacją zadań przez:
a) Gabinet Polityczny Ministra (GP),
b) Biuro Komunikacji (BK),
c) Biuro Ministra (BM),
d) Departament Lotnictwa (DL),
e) Departament Prawny (DP),
f) Departament Strategii Transportu (DST) z wyłączeniem spraw dotyczących koordynowania działań na poziomie Ministerstwa w zakresie przygotowania oraz wdrażania będących w gestii Ministra elementów planu rozwojowego, o którym mowa w art. 5 pkt 7aa ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju,
g) Departament Współpracy Międzynarodowej (DWM).
§ 2.
2. Do wyłącznej kompetencji Ministra należy:
1) akceptowanie projektów ustaw, rozporządzeń i uchwał Rady Ministrów oraz projektów strategii, programów i polityk, kierowanych przez Ministra do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania;
2) występowanie do Prezesa Rady Ministrów o powołanie lub odwołanie z określonych stanowisk lub funkcji;
3) powoływanie i wyznaczanie, a także odwoływanie i cofanie wyznaczenia na określone stanowiska lub funkcje, w ramach właściwości wynikającej z obowiązujących przepisów.
3. Sekretarze Stanu i Podsekretarz Stanu podpisują pisma kierowane do Sekretarza Stałego Komitetu Rady Ministrów w sprawach dokumentów rządowych wnoszonych na posiedzenia Komitetu oraz rozpatrywanych przez Komitet, a także w sprawach zastrzeżeń do treści protokołów z posiedzeń Komitetu wraz z wnioskami o ich sprostowanie.
4. Sekretarz Stanu Andrzej Bittel podpisuje pisma kierowane do Sekretarza Komitetu do Spraw Europejskich w sprawach dokumentów rządowych wnoszonych na posiedzenia Komitetu oraz rozpatrywanych przez Komitet, a także w sprawach zastrzeżeń do treści protokołów z posiedzeń Komitetu wraz z wnioskami o ich sprostowanie.
5. Sekretarze Stanu i Podsekretarz Stanu podpisują, z upoważnienia Ministra, pisma w zakresie nadzorowanej problematyki, a w szczególności:
1) do Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, przesyłające opracowane w Ministerstwie stanowiska Rządu do poselskich projektów ustaw, po ich rozpatrzeniu przez Radę Ministrów;
2) przesyłające opracowane w Ministerstwie projekty dokumentów rządowych, kierowane do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania;
3) zawierające uwagi do projektów zgłaszanych w toku uzgodnień międzyresortowych;
4) odpowiedzi na interpelacje, interwencje, zapytania i wystąpienia poselskie oraz na oświadczenia i wystąpienia senatorskie skierowane do Ministra;
5) do posłów i senatorów, w sprawach zgłaszanych skarg i interwencji.
6. Dyrektor Generalny podpisuje, z upoważnienia Ministra, pisma w zakresie nadzorowanej problematyki, z wyłączeniem pism, o których mowa w ust. 5.
7. Sekretarze Stanu i Podsekretarz Stanu, każdy w zakresie określonym niniejszym zarządzeniem, są upoważnieni, z zastrzeżeniem ust. 9 i 10, do załatwiania spraw w imieniu Ministra, w tym do przyjmowania interesantów w sprawach skarg i wniosków.
8. Pisma przedkładane do podpisu Ministra są parafowane przez właściwego merytorycznie kierującego komórką organizacyjną Ministerstwa oraz akceptowane przez członka kierownictwa Ministerstwa nadzorującego właściwą merytorycznie komórkę organizacyjną. Pisma, o których mowa w ust. 5 i 6, są przygotowywane na blankiecie Ministra i parafowane przez właściwego merytorycznie kierującego komórką organizacyjną Ministerstwa.
9. Wydawanie decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń, udzielanie odpowiedzi na skargi przewidziane w ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329, 655, 1457 i 1855), wnoszenie środków odwoławczych oraz innych pism procesowych w postępowaniach przed sądami administracyjnymi, powszechnymi oraz Sądem Najwyższym, a także pism przedsądowych w sprawach cywilnych i pism w postępowaniu egzekucyjnym, wymaga odrębnego upoważnienia.
10. Złożenie przez Sekretarzy Stanu i Podsekretarza Stanu oświadczenia woli w imieniu Ministra wymaga uprzedniego uzyskania pełnomocnictwa w formie przewidzianej prawem.
§ 3.
2. Sekretarze Stanu i Podsekretarz Stanu, w zakresie swojej właściwości, dokonują kontroli zgodności aktów prawa miejscowego z polityką Rady Ministrów.
3. Sekretarze Stanu, Podsekretarz Stanu, Dyrektor Generalny i Szef Gabinetu Politycznego Ministra współdziałają w realizacji ustawowych zadań Ministra przez:
1) uzgadnianie podejmowanych inicjatyw;
2) wzajemne informowanie się o kluczowych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz kierunkowych rozstrzygnięciach.
4. Sekretarze Stanu, Podsekretarz Stanu, Dyrektor Generalny i Szef Gabinetu Politycznego Ministra przedkładają pozostałym członkom kierownictwa Ministerstwa dokumenty w sprawach wymagających rozstrzygnięć oraz informacje i propozycje w innych ważnych sprawach.
5. Sekretarze Stanu i Podsekretarz Stanu w zakresie swojej właściwości realizują zadania:
1) wynikające z nadzoru Ministra nad organami i jednostkami organizacyjnymi podległymi Ministrowi lub przez niego nadzorowanymi;
2) związane ze współpracą międzynarodową, w tym z członkostwem Polski w Unii Europejskiej i organizacjach międzynarodowych.
6. Sekretarze Stanu, Podsekretarz Stanu i Dyrektor Generalny wykonują powierzone im zadania przy pomocy kierujących komórkami organizacyjnymi Ministerstwa.
§ 4.
1) z upoważnienia Ministra podejmuje decyzje i zajmuje stanowisko w sprawach:
a) kolejnictwa,
b) opracowania i realizacji budżetu państwa w częściach, których dysponentem jest Minister;
2) w imieniu Ministra wykonuje zadania instytucji odpowiedzialnej za realizację reformy oraz instytucji odpowiedzialnej za realizację inwestycji w rozumieniu art. 14lg -lh ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r. poz. 1057 i 2022 r. poz. 1079 i 1846) w zakresie Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności;
3) pełni funkcję Pełnomocnika Rządu do spraw przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu oraz wykonuje jego zadania określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 4 czerwca 2019 r. w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu (Dz. U. poz. 1037);
4) odpowiada za koordynację spraw parlamentarnych, w tym współpracę z Sejmem i Senatem;
5) reprezentuje Ministra w Komitecie do Spraw Europejskich;
6) w imieniu Ministra sprawuje nadzór nad Instytutem Kolejnictwa w Warszawie;
7) w imieniu Ministra sprawuje nadzór nad PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie;
8) sprawuje merytoryczny nadzór nad realizacją zadań przez:
a) Departament Budżetu (DBI),
b) Departament Kolejnictwa (DTK),
c) Departament Strategii Transportu w zakresie spraw dotyczących koordynowania działań na poziomie Ministerstwa w zakresie przygotowania oraz wdrażania będących w gestii Ministra elementów planu rozwojowego, o którym mowa w art. 5 pkt 7aa ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
§ 5.
1) z upoważnienia Ministra podejmuje decyzje i zajmuje stanowisko w sprawach:
a) bezpieczeństwa ruchu drogowego,
b) dróg publicznych,
c) transportu drogowego;
2) reprezentuje Ministra w:
a) Stałym Komitecie Rady Ministrów,
b) Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego;
3) w imieniu Ministra sprawuje nadzór nad:
a) Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad,
b) Głównym Inspektorem Transportu Drogowego,
c) Instytutem Badawczym Dróg i Mostów w Warszawie,
d) Instytutem Transportu Samochodowego w Warszawie,
e) Transportowym Dozorem Technicznym w Warszawie;
4) sprawuje merytoryczny nadzór nad realizacją zadań przez:
a) Departament Dróg Publicznych (DDP),
b) Departament Transportu Drogowego (DTD),
c) Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (SKR).
§ 6.
1) z upoważnienia Ministra podejmuje decyzje i zajmuje stanowisko w sprawach:
a) gospodarki morskiej,
b) gospodarki wodnej, z wyłączeniem spraw:
- kontroli gospodarowania wodami w stosunku do Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Warszawie, zwanego dalej „Wodami Polskimi”, o których mowa w § 7 pkt 1 lit. a tiret pierwsze,
- wydawania dla Wód Polskich decyzji administracyjnych wynikających z ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2021 r. poz. 2233, z późn. zm.2)) , o których mowa w § 7 pkt 1 lit. a tiret drugie,
- opiniowania i uzgadniania warunków realizacji przedsięwzięć, mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których inwestorem są Wody Polskie, o których mowa w § 7 pkt 1 lit. a tiret trzecie,
c) żeglugi śródlądowej;
2) pełni funkcję Pełnomocnika Rządu do spraw gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej oraz wykonuje jego zadania określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 13 listopada 2020 r. w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej (Dz. U. poz. 2015);
3) w imieniu Ministra sprawuje nadzór nad:
a) Centralną Morską Komisją Egzaminacyjną,
b) Instytutem Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowym Instytutem Badawczym w Warszawie w zakresie spraw dotyczących badań naukowych i prac rozwojowych oraz państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej i państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących,
c) Izbą Morską w Gdańsku z siedzibą w Gdyni,
d) Izbą Morską w Szczecinie,
e) Morską Służbą Poszukiwania i Ratownictwa w Gdyni,
f) Odwoławczą Izbą Morską w Gdańsku z siedzibą w Gdyni,
g) urzędami morskimi,
h) urzędami żeglugi śródlądowej,
i) Wodami Polskimi;
4) wykonuje zadania Ministra w stosunku do Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich;
5) reprezentuje Ministra w Radzie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz w Zespole do spraw Semestru Europejskiego;
6) sprawuje merytoryczny nadzór nad realizacją zadań przez:
a) Departament Gospodarki Morskiej (DGM),
b) Departament Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej (DGWiZS).
§ 7.
1) z upoważnienia Ministra podejmuje decyzje i zajmuje stanowisko w sprawach:
a) gospodarki wodnej w zakresie:
- kontroli gospodarowania wodami w stosunku do Wód Polskich,
- wydawania dla Wód Polskich decyzji administracyjnych wynikających z ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne,
- opiniowania i uzgadniania warunków realizacji przedsięwzięć, mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których inwestorem są Wody Polskie,
b) edukacji morskiej oraz wyższego szkolnictwa morskiego;
2) reprezentuje Ministra w Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji;
3) w imieniu Ministra sprawuje nadzór nad:
a) uczelniami morskimi w rozumieniu art. 433 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2022 r. poz. 574, z późn. zm3)),
b) Instytutem Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowym Instytutem Badawczym w Warszawie, w tym w zakresie zatwierdzania sprawozdań finansowych Instytutu, z wyłączeniem spraw, o których mowa w § 6 pkt 3 lit. b,
c) szkołami ponadpodstawowymi, które są prowadzone przez Ministra;
4) sprawuje merytoryczny nadzór nad realizacją zadań przez:
a) Departament Edukacji Morskiej (DEM),
b) Departament Orzecznictwa i Kontroli Gospodarowania Wodami (DOK).
§ 8.
1) zapewnia funkcjonowanie, warunki działania, organizację pracy oraz realizuje politykę personalną Ministerstwa na podstawie i w zakresie określonym ustawą z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1691);
2) wykonuje kompetencje kierownika zamawiającego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1710, 1812 i 2185);
3) odpowiada za nadzorowanie spraw dotyczących:
a) środków budżetu państwa dysponenta trzeciego stopnia w częściach, których dysponentem jest Minister,
b) informatyzacji Ministerstwa,
c) zarządzania kryzysowego, spraw obronnych i ochrony informacji niejawnych,
d) audytu i kontroli w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra,
e) wykonywania kontroli realizacji reformy oraz sporządzenia dokumentacji zawierającej wyniki kontroli, a także innych kontroli związanych z realizacją zadań w ramach Krajowego Programu Odbudowy i Zwiększania Odporności z wyłączeniem zadań kontrolnych właściwych dla Centrum Unijnych Projektów Transportowych;
4) sprawuje merytoryczny nadzór nad realizacją zadań przez:
a) Biuro Administracyjno-Finansowe (BAF),
b) Biuro Dyrektora Generalnego (BDG),
c) Biuro Zarządzania Kryzysowego (BZK),
d) Departament Kontroli (DK).
§ 9.
1) realizacja zadań, powierzonych przez Ministra, dotyczących współdziałania z organami władzy ustawodawczej, administracji rządowej i samorządu terytorialnego, partii politycznych, związków zawodowych i organizacji społecznych;
2) dokonywanie, na polecenie Ministra, oceny merytorycznej i formalnej materiałów przedkładanych Ministrowi.
2. Szczegółowe zadania Gabinetu Politycznego Ministra ustala Minister.
§ 10.
2. W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra oraz Sekretarza Stanu Andrzeja Bittela, Ministra zastępuje, w tym podpisuje pisma, o których mowa w § 2 ust. 1, Sekretarz Stanu Rafał Weber.
3. W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra oraz Sekretarza Stanu Andrzeja Bittela i Sekretarza Stanu Rafała Webera, Ministra zastępuje, w tym podpisuje pisma, o których mowa w § 2 ust. 1, Sekretarz Stanu Marek Gróbarczyk.
4. W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra oraz Sekretarza Stanu Andrzeja Bittela, Sekretarza Stanu Rafała Webera i Sekretarza Stanu Marka Gróbarczyka, Ministra zastępuje, w tym podpisuje pisma, o których mowa w § 2 ust. 1, Podsekretarz Stanu Grzegorz Witkowski.
5. W przypadkach nieobecności Sekretarzy Stanu i Podsekretarza Stanu zastępstwa odbywają się według następujących zasad:
1) Sekretarza Stanu Andrzeja Bittela w czasie nieobecności zastępuje Sekretarz Stanu Rafał Weber;
2) Sekretarza Stanu Rafała Webera w czasie nieobecności zastępuje Sekretarz Stanu Andrzej Bittel;
3) Sekretarza Stanu Marka Gróbarczyka w czasie nieobecności zastępuje Sekretarz Stanu Andrzej Bittel;
4) Podsekretarza Stanu Grzegorza Witkowskiego w czasie nieobecności zastępuje Sekretarz Stanu Rafał Weber.
6. W przypadku jednoczesnej nieobecności osób zastępujących wymienionych w ust. 5, decyzję o zastępstwie czasowym podejmuje Minister.
7. Dyrektora Generalnego w czasie nieobecności zastępuje Dyrektor Biura Dyrektora Generalnego.
8. W przypadku jednoczesnej nieobecności Dyrektora Generalnego i Dyrektora Biura Dyrektora Generalnego, Dyrektora Generalnego zastępuje osoba wyznaczona przez Dyrektora Generalnego w uzgodnieniu z Ministrem.
9. Biuro Ministra niezwłocznie zawiadamia członków kierownictwa Ministerstwa o nieobecnościach Ministra, Sekretarzy Stanu, Podsekretarza Stanu i Dyrektora Generalnego oraz o zastępstwach, w przypadkach określonych w ust. 6 i 8.
§ 11.
§ 12.
§ 13.
§ 14.
Minister Infrastruktury: A. Adamczyk
1) Minister Infrastruktury kieruje działami administracji rządowej: transport, żegluga śródlądowa, gospodarka morska oraz gospodarka wodna, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2021 r. poz. 2368 oraz z 2022 r. poz. 88, 258, 855, 1079,1549 i 2185.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 583, 655, 682, 807, 1010, 1079, 1117,1459, 1117, 2185 i 2306).
- Data ogłoszenia: 2022-11-29
- Data wejścia w życie: 2022-11-30
- Data obowiązywania: 2022-11-30
- Dokument traci ważność: 2024-01-20
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA