REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2021 poz. 18
ZARZĄDZENIE NR 9
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 25 marca 2021 r.
w sprawie zasad i procedur wykonywania zadań z zakresu zarządzania kryzysowego
Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1856 oraz z 2021 r. poz. 159) zarządza się, co następuje:
§ 1.
2. Wykaz jednostek wchodzących w skład systemu zarządzania kryzysowego Ministra Infrastruktury, o których mowa w ust. 1 określa załącznik nr 1 do zarządzenia.
§ 2.
1) jednostce - należy przez to rozumieć jednostki organizacyjne podległe Ministrowi Infrastruktury lub przez niego nadzorowane określone w załączniku nr 1 do zarządzenia;
2) kierowniku jednostki - należy przez to rozumieć zarządzającego jednostką;
3) Ministrze - należy przez to rozumieć Ministra Infrastruktury;
4) Ministerstwie - należy przez to rozumieć Ministerstwo Infrastruktury;
5) PZK Ministra - należy przez to rozumieć Plany Zarządzania Kryzysowego Ministra Infrastruktury odnoszące się do działów administracji rządowej kierowanych przez Ministra;
6) ZMZ - należy przez to rozumieć Zespół Monitorowania Zagrożeń w Ministerstwie;
7) ZZK - należy przez to rozumieć Zespół Zarządzania Kryzysowego kierownika jednostki.
§ 3.
1) sporządzenie i bieżące aktualizowanie wewnętrznych regulacji z zakresu zarządzania kryzysowego;
2) monitorowanie zagrożeń oraz podejmowanie, zgodnie z zakresem właściwości, działań w przypadku ich wystąpienia;
3) przygotowanie struktur na potrzeby zarządzania kryzysowego;
4) przygotowanie i utrzymanie zasobów niezbędnych do wykonania przez jednostki zadań ujętych w PZK Ministra;
5) organizowanie i udział w ćwiczeniach i szkoleniach z zakresu zarządzania kryzysowego.
§ 4.
2. Jednostki są zobowiązane do współpracy z właściwą w sprawach zarządzania kryzysowego komórką organizacyjną Ministerstwa w opracowywaniu i aktualizacji PZK Ministra oraz w realizacji zadań, o których mowa w § 3.
§ 5.
2. W jednostce zadania z zakresu zarządzania kryzysowego są realizowane przez komórkę organizacyjną właściwą w zakresie zarządzania kryzysowego lub przez pracowników, którym powierzono wykonywanie tych zadań.
3. Zakres wykonywanych zadań z obszaru zarządzania kryzysowego, organizację oraz szczegółowe zakresy obowiązków pracowników wyznaczonych do zadań z zakresu zarządzania kryzysowego określa kierownik jednostki i sprawuje nad nimi nadzór.
§ 6.
1) opracowanie materiałów niezbędnych do wykonania PZK Ministra;
2) opracowanie procedury realizacji przedsięwzięć wykonywanych w poszczególnych stopniach alarmowych i stopniach alarmowych CRP;
3) opracowanie procedury współdziałania z podmiotami Krajowego Systemu Wykrywania Skażeń i Alarmowania;
4) systematyczna aktualizacja procedury, o której mowa w pkt 2, jednakże nie rzadziej niż raz na dwa lata.
2. Procedurę, o której mowa w ust. 1 pkt 2, sporządzają jednostki organizacyjne podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane, wymienione w załączniku do obwieszczenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 lutego 2021 r. w sprawie wykazu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Infrastruktury lub przez niego nadzorowanych (M.P poz. 226), zgodnie z zakresem swojej właściwości w oparciu o wzór stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia
3. Procedurę, o której mowa w ust. 1 pkt 3, sporządzają wyłącznie dyrektorzy urzędów morskich.
§ 7.
1) bieżące monitorowanie zagrożeń oraz wymiana informacji w tym zakresie;
2) uruchamianie przyjętych procedur w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej.
2. Monitorowanie zagrożeń w Ministerstwie i w jednostce jest realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 12 ust. 1 w związku z art. 4 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym.
§ 8.
1) punktu kontaktowego;
2) ZZK.
2. Punkt kontaktowy tworzą jednostki określone w załączniku nr 1 do zarządzenia.
3. Do zadań punktu kontaktowego należy niezwłoczne informowanie ZMZ o wystąpieniu sytuacji kryzysowej w zakresie właściwości jednostki oraz przekazywanie raportów zgodnie z określonym w PZK Ministra systemem raportowania.
4. Punkt kontaktowy, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej lub wprowadzenia stopnia alarmowego zapewnia całodobową wymianę informacji pomiędzy jednostką a Ministerstwem.
5. Funkcję punktu kontaktowego może pełnić całodobowa służba dyżurna działająca w jednostce lub pracownik realizujący w jednostce zadania w ramach stałego dyżuru.
6. Do zadań ZZK należy:
1) opiniowanie projektów wewnętrznych regulacji wykorzystywanych na potrzeby zarządzania kryzysowego;
2) wypracowywanie wniosków i propozycji dotyczących zapobiegania i przeciwdziałania zagrożeniom.
7. Kierownik jednostki określa organizację, skład oraz miejsce i tryb pracy ZZK.
§ 9.
1) sporządzenie wykazu zasobów oraz jego bieżące aktualizowanie;
2) zapewnienie adekwatnej ilości oraz jakości zasobów.
2. Kierownik jednostki co roku do dnia 15 stycznia przekazuje Ministrowi raport o stanie zasobów niezbędnych do wykonania zadań ujętych w PZK Ministra, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego.
§ 10.
1) organizowanie ćwiczeń i szkoleń weryfikujących i doskonalących wewnętrzne procedury z zakresu zarządzania kryzysowego;
2) udział w ćwiczeniach i szkoleniach organizowanych w wymiarze międzynarodowym, krajowym oraz lokalnym.
§ 11.
§ 12.
Minister Infrastruktury: A. Adamczyk
1) Minister Infrastruktury kieruje działami administracji rządowej: transport, żegluga śródlądowa, gospodarka morska i gospodarka wodna, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2257 oraz 2020 r. poz. 1722,1745, 1927 i 2006).
Załączniki do zarządzenia nr 9 Ministra Infrastruktury
z dnia 25 marca 2021 r. (poz. 18)
Załącznik nr 1
Wykaz jednostek wchodzących w skład systemu zarządzania kryzysowego Ministra Infrastruktury
1. Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowy Instytut Badawczy w Warszawie,
2. Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa w Gdyni (Służba SAR),
3. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie w Warszawie,
4. Urząd Morski w Gdyni,
5. Urząd Morski w Szczecinie,
6. Urząd Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy,
7. Urząd Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie,
8. Urząd Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu,
9. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej,
10. Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze".
Załącznik nr 2
STOPNIE ALARMOWE I STOPNIE ALARMOWE CRP
ZESTAWIENIE GŁÓWNYCH ZADAŃ REALIZOWANYCH W POSZCZEGÓLNYCH STOPNIACH ALARMOWYCH
I Stopień alarmowy ALFA | |||||
Lp. | Czynności do wykonania | Odpowiedzialny | Wykonawca | Terminarz realizacji | Uwagi |
1. | przyjęcie sygnału o wprowadzeniu stopnia alarmowego i jego proceduralne uruchomienie | Kierownik jednostki organizacyjnej | | niezwłocznie | przekazanie informacji o podjętych działaniach w formie raportu doraźnego na adres: czk@mi.gov.pl |
2. | poinformowanie podległego personelu o konieczności zachowania wzmożonej czujności w stosunku do osób, zachowujących się w sposób wzbudzający podejrzenia | | | | |
3. | zapewnienie dostępności w trybie alarmowym członków personelu niezbędnego do wzmocnienia ochrony obiektów | | | | |
4. | przeprowadzenie wzmożonej kontroli pojazdów oraz osób wchodzących na teren obiektów | | | | |
5. | ograniczenie w obrębie instytucji ruchu pojazdów i osób do niezbędnego minimum | | | | |
6. | sprawdzanie na zewnątrz i od wewnątrz budynków będących w stałym użyciu, pod względem podejrzanych zachowań osób oraz w poszukiwaniu podejrzanych przedmiotów | | | | |
7. | zamknięcie i zabezpieczenie nie używanych regularnie budynków i pomieszczeń | | | | |
8. | sprawdzenie działania środków łączności funkcjonujących na potrzeby systemu kierowania | | | | |
9. | przegląd wszystkich procedur, rozkazów, szczegółowych wymagań osobowych i logistycznych oraz zadań związanych z wprowadzeniem wyższych stopni alarmowych | | | | |
10. | sprawdzenia działania instalacji alarmowych oraz przepustowości dróg ewakuacji | | | | |
11. | wzmożona kontrola miejsc dużych skupisk ludzkich, obiektów użyteczności publicznej oraz innych potencjalnych pozamilitarnych obiektów ataku, w celu wzmocnienia ochrony | | | |
12. | informowanie odpowiednich służb w przypadku zauważenia: nieznanych pojazdów zaparkowanych lub poruszających się w sposób podejrzany (np. wielokrotne objeżdżanie wokół jednostki), porzuconych paczek i bagaży lub w przypadku zaobserwowania jakichkolwiek innych oznak nietypowej działalności wokół instytucji | Kierownik jednostki organizacyjnej | | | |
13. | cykliczne przekazywanie informacji o podjętych działaniach do MI | | zgodnie z zapotrzebowan iem MI | przekazanie informacji o podjętych działaniach w formie raportu sytuacyjnego na adres: czk@mi.gov.pl | |
14. | przyjęcie sygnału o odwołaniu stopnia alarmowego | | niezwłocznie | przekazanie informacji o podjętych działaniach w formie raportu doraźnego na adres: czk@mi.gov.pl |
II Stopień alarmowy BRAVO | |||||
Lp. | Czynności do wykonania | Odpowiedzialny | Wykonawca | Terminarz realizacji | Uwagi |
1. | przyjęcie sygnału o wprowadzeniu II stopnia alarmowego i jego proceduralne uruchomienie | Kierownik jednostki organizacyjnej | | niezwłocznie | przekazanie informacji o podjętych działaniach w formie raportu doraźnego na adres: czk@mi.gov.pl |
2. | poinformowanie pracowników o możliwych formach ataku | | | | |
3. | zapewnienie dostępności w trybie alarmowym personelu wyznaczonego do wdrażania procedur działania na wypadek aktów terrorystycznych, | | | | |
4. | wzmocnienie ochrony ważnych obiektów publicznych oraz sprawdzić systemy ochrony obiektów ochranianych przez specjalistyczne uzbrojone formacje ochronne i wewnętrzne służby ochrony | | | | |
5. | wzmocnienie kontroli wszystkich przesyłek pocztowych kierowanych do urzędu (instytucji) | | | | |
6. | dokonanie przeglądu stanu posiadanych zapasów materiałowych i sprzętu | | | | |
7. | poddanie kontroli przy wejściu osób wchodzących na teren obiektu oraz ich bagaże, paczki i inne pojemniki | | | | |
8. | zapewnienie ochrony środków transportu służbowego poza terenem obiektu, wprowadzić kontrolę pojazdu przed wejściem do samochodu i jego uruchomieniem | | | | |
9. | wprowadzenie nieregularnych patroli do kontrolowania pojazdów, ludzi oraz budynków publicznych w rejonach zagrożonych | | | | |
10. | prowadzenie akcji informacyjno-instruktażowej dla społeczeństwa dotyczącej potencjalnego zagrożenia, jego skutków i sposobu postępowania | | | | |
11. | cykliczne przekazywanie informacji o podjętych działaniach do MI | | zgodnie z zapotrzebowan iem MI | przekazanie informacji o podjętych działaniach w formie raportu sytuacyjnego na adres: czk@mi.gov.pl | |
12. | Przyjęcie sygnału o odwołaniu stopnia alarmowego | | niezwłocznie | przekazanie informacji o podjętych działaniach w formie raportu doraźnego na adres: czk@mi.gov.pl |
III Stopień alarmowy CHARLIE | |||||
Lp. | Czynności do wykonania | Odpowiedzialny | Wykonawca | Terminarz realizacji | Uwagi |
1. | przyjęcie sygnału o wprowadzeniu III stopnia alarmowego i jego proceduralne uruchomienie | Kierownik jednostki organizacyjnej | | niezwłocznie | Przekazanie informacji o podjętych działaniach w formie raportu doraźnego na adres: czk@mi.gov.pl |
2. | wprowadzenie dyżurów dla osób funkcyjnych odpowiedzialnych za wprowadzanie procedur działania na wypadek aktów terroru | | | | |
3. | ograniczenie do minimum liczby miejsc ogólnodostępnych w obiekcie/rejonie obiektu | | | | |
4. | wprowadzenie w uzasadnionych wypadkach ścisłej kontroli osób i pojazdów przy wejściu/wjeździe na teren obiektów | | | | |
5. | wprowadzenie scentralizowanego parkowania, w dużej odległości od najważniejszych obiektów | | | | |
6. | wzmocnienie służby ochronnej oraz częstotliwości patrolowania obiektów | | | | |
7. | wprowadzenie całodobowego nadzoru miejsc podlegających ochronie | | | | |
8. | wzmocnienie ochrony organizowanych imprez masowych lub odwołać organizację imprez, jeżeli nie ma możliwości wzmocnienia ochrony lub wzmocnienie nie gwarantuje zapobieżenia aktowi terrorystycznemu | | | | |
9. | dokonanie przeglądu dostępnej bazy i środków medycznych pod kątem możliwości wykorzystania w przypadku ataku terrorystycznego | | | | |
10. | zaktualizowanie bazy danych o alternatywnych możliwościach zaopatrzenia w wodę | | | | |
11. | cykliczne przekazywanie informacji o podjętych działaniach do MI | | zgodnie z zapotrzebowan iem MI | przekazanie informacji o podjętych działaniach w formie raportu sytuacyjnego na adres: czk@mi.gov.pl | |
12. | przyjęcie sygnału o odwołaniu stopnia alarmowego | | niezwłocznie | przekazanie informacji o podjętych działaniach w formie raportu doraźnego na adres: czk@mi.gov.pl |
IV Stopień alarmowy DELTA | |||||
Lp. | Czynności do wykonania | Odpowiedzialny | Wykonawca | Terminarz realizacji | Uwagi |
1. | przyjęcie sygnału o wprowadzeniu IV stopnia alarmowego i jego proceduralne uruchomienie | Kierownik jednostki organizacyjnej | | niezwłocznie | Przekazanie informacji o podjętych działaniach w formie raportu doraźnego na adres: czk@mi.gov.pl |
2. | zabezpieczenie ciągłości pracy zespołów zarządzania kryzysowego (sztabów) | | | | |
3. | przeprowadzenie identyfikacji wszystkich pojazdów znajdujących się w rejonie obiektu | | | | |
4. | kontrolowanie wszystkich pojazdów wjeżdżających na teren obiektu i ich ładunek | | | | |
5. | wprowadzenie pełnej kontroli dostępu do obiektu | | | | |
6. | kontrolowanie wszystkich wnoszone na teren obiektu walizek, torebek i paczek | | | | |
7. | przeprowadzenie częstych kontroli na zewnątrz budynku i na parkingach | | | | |
8. | ograniczenie liczby podróży służbowych i wizyt osób nie zatrudnionych w obiekcie | | | | |
9. | rozważenie i zdecydowanie o wprowadzeniu ograniczeń komunikacyjnych w rejonach zagrożonych | | | | |
10. | zapewnienie zaplecza logistycznego oraz medyczno-sanitarnego, odpowiednio do możliwego zagrożenia | | | | |
11. | cykliczne przekazywanie informacji o podjętych działaniach do MI | | zgodnie z zapotrzebowan iem MI | przekazanie informacji o podjętych działaniach w formie raportu sytuacyjnego na adres: czk@mi.gov.pl | |
12. | przyjęcie sygnału o odwołaniu stopnia alarmowego | | niezwłocznie | przekazanie informacji o podjętych działaniach w formie raportu doraźnego na adres: czk@mi.gov.pl |
ZESTAWIENIE GŁÓWNYCH ZADAŃ REALIZOWANYCH W POSZCZEGÓLNYCH STOPNIACH ALARMOWYCH CRP
I stopień alarmowy ALFA CRP | |||||
Lp. | Czynności do wykonania | Odpowiedzialny | Wykonawca | Terminarz realizacji | Uwagi |
1. | przyjęcie sygnału o wprowadzeniu stopnia alarmowego CRP i jego proceduralne uruchomienie | Kierownik jednostki organizacyjnej | | niezwłocznie | przekazanie informacji o podjętych działaniach w formie raportu doraźnego na adres: czk@mi.gov.pl |
2. | poinformowanie wszystkich podległych pracowników o wprowadzonym stopniu alarmowym CRP | | | | |
3. | wprowadzenie wzmożonego monitorowania stanu bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych | | | | |
4. | Wprowadzenie wzmożonego monitorowania stanu bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych w jednostkach, w szczególności: a) monitorowanie i weryfikacja braku naruszeń bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej, b) sprawdzenie dostępności usług elektronicznych, c) w razie konieczności dokonanie zmian w dostępie do systemów | | | | |
5. | sprawdzenie kanałów łączności z MI oraz podmiotami współpracującymi w przypadkach wprowadzenia stopnia CRP | | | | |
6. | ochrona infrastruktury teleinformatycznej | | | | |
7. | sprawdzanie aktualnego stanu bezpieczeństwa systemów. Ocena wpływu zagrożenia na bezpieczeństwo teleinformatyczne na podstawie bieżących informacji (sprawdzenie logów systemowych oraz zabezpieczenia fizycznego serwerowni) | | | | |
8. | przekazywanie informacji do ZMZ o efektach działań zespołów reagowania na incydenty bezpieczeństwa teleinformatycznego lub inne właściwe struktury organizacyjne | | | | |
9. | cykliczne przekazywanie informacji o podjętych działaniach do MI | | zgodnie z zapotrzebowan iem MI | przekazanie informacji o podjętych działaniach w formie raportu sytuacyjnego na adres: czk@mi.gov.pl | |
10. | przyjęcie sygnału o odwołaniu stopnia alarmowego CRP | | niezwłocznie | przekazanie informacji o podjętych działaniach w formie raportu doraźnego na adres: czk@mi.gov.pl |
II Stopień alarmowy BRAVO CRP | |||||
Lp. | Czynności do wykonania | Odpowiedzialny | Wykonawca | Terminarz realizacji | Uwagi |
1. | przyjęcie sygnału o wprowadzeniu stopnia alarmowego CRP i jego proceduralne uruchomienie. | Kierownik jednostki organizacyjnej | | niezwłocznie | Przekazanie informacji o podjętych działaniach w formie raportu doraźnego na adres: czk@mi.gov.pl |
2. | zapewnienie dostępności w trybie alarmowym personelu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo systemów | | | | |
3. | wprowadzenie całodobowego dyżury administratorów systemów kluczowych dla funkcjonowania organizacji oraz personelu uprawnionego do podejmowania decyzji w sprawach bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych | | | | |
4. | cykliczne przekazywanie informacji o podjętych działaniach do MI | | zgodnie z zapotrzebowan iem MI | przekazanie informacji o podjętych działaniach w formie raportu sytuacyjnego na adres: czk@mi.gov.pl | |
5. | Przyjęcie sygnału o odwołaniu stopnia alarmowego CRP | | niezwłocznie | przekazanie informacji o podjętych działaniach w formie raportu doraźnego na adres: czk@mi.gov.pl |
III Stopień alarmowy CHARLIE CRP | |||||
Lp. | Czynności do wykonania | Odpowiedzialny | Wykonawca | Terminarz realizacji | Uwagi |
1. | przyjęcie sygnału o wprowadzeniu III stopnia alarmowego CRP i jego proceduralne uruchomienie | Kierownik jednostki organizacyjnej | | niezwłocznie | Przekazanie informacji o podjętych działaniach w formie raportu doraźnego na adres: czk@mi.gov.pl |
2. | wprowadzenie całodobowych dyżurów administratorów systemów kluczowych dla funkcjonowania organizacji oraz personelu uprawnionego do podejmowania decyzji w sprawach bezpieczeństwa systemów | | | | |
3. | dokonanie przeglądu dostępnych zasobów zapasowych w zakresie infrastruktury teleinformatycznej pod względem ich wykorzystania w przypadku zaistnienia ataku cyberterrorystycznego | | | | |
4. | przygotowanie się do uruchomienia planów umożliwiających zachowanie ciągłości działania po wystąpieniu potencjalnego ataku, w tym: 1) dokonanie przeglądu i ewentualnego audytu planów awaryjnych oraz systemów; 2) przygotowanie się do ograniczenia operacji na serwerach, w celu możliwości ich szybkiego i bezawaryjnego zamknięcia. | | | | |
5. | cykliczne przekazywanie informacji o podjętych działaniach do MI | | zgodnie z zapotrzebowan iem MI | przekazanie informacji o podjętych działaniach w formie raportu sytuacyjnego na adres: czk@mi.gov.pl | |
6. | przyjęcie sygnału o odwołaniu stopnia alarmowego CRP | | niezwłocznie | przekazanie informacji o podjętych działaniach w formie raportu doraźnego na adres: czk@mi.gov.pl |
IV Stopień alarmowy DELTA CRP | |||||
Lp. | Czynności do wykonania | Odpowiedzialny | Wykonawca | Terminarz realizacji | Uwagi |
1. | przyjęcie sygnału o wprowadzeniu IV stopnia alarmowego CRP i jego proceduralne uruchomienie | Kierownik jednostki organizacyjnej | | niezwłocznie | Przekazanie informacji o podjętych działaniach w formie raportu doraźnego na adres: czk@mi.gov.pl |
2. | uruchomienie planów awaryjnych lub planów ciągłości działania organizacji w sytuacjach awarii lub utraty ciągłości działania; | | | | |
3. | stosownie do sytuacji przystąpienie do realizacji procedur przywracania ciągłości działania. | | | | |
4. | cykliczne przekazywanie informacji o podjętych działaniach do MI | | zgodnie z zapotrzebowan iem MI | przekazanie informacji o podjętych działaniach w formie raportu sytuacyjnego na adres: czk@mi.gov.pl | |
5. | przyjęcie sygnału o odwołaniu stopnia alarmowego CRP | | niezwłocznie | przekazanie informacji o podjętych działaniach w formie raportu doraźnego na adres: czk@mi.gov.pl |
- Data ogłoszenia: 2021-03-25
- Data wejścia w życie: 2021-03-26
- Data obowiązywania: 2021-03-26
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA