REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2021 poz. 7
ZARZĄDZENIE NR 4
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 5 lutego 2021 r.
w sprawie ustalenia podziału pracy w kierownictwie Ministerstwa Infrastruktury
Na podstawie art. 37 ust. 1, 2 i 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171 oraz z 2020 r. poz. 568, 695 i 2320) ustala się, co następuje:
§ 1.
1) kieruje działalnością Ministerstwa Infrastruktury, zwanego dalej "Ministerstwem", i ustala podstawowe kierunki jego polityki;
2) sprawuje bezpośredni nadzór nad Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie;
3) sprawuje merytoryczny nadzór nad realizacją zadań przez:
a) Gabinet Polityczny Ministra (GP),
b) Biuro Komunikacji (BK),
c) Biuro Ministra (BM),
d) Departament Prawny (DP),
e) Departament Strategii Transportu (DST),
f) Departament Współpracy Międzynarodowej (DWM).
§ 2.
2. Do wyłącznej kompetencji Ministra należy:
1) akceptowanie projektów ustaw, rozporządzeń i uchwał Rady Ministrów oraz projektów strategii, programów i polityk, kierowanych przez Ministra do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania;
2) występowanie do Prezesa Rady Ministrów o powołanie lub odwołanie z określonych stanowisk lub funkcji;
3) powoływanie i wyznaczanie, a także odwoływanie i cofanie wyznaczenia na określone stanowiska lub funkcje, w ramach właściwości wynikającej z obowiązujących przepisów.
3. Minister wykonuje swoje zadania w odniesieniu do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" w Warszawie oraz w zakresie nadzoru nad Prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego, przy pomocy Sekretarza Stanu Marcina Horały.
4. Sekretarze Stanu i Podsekretarz Stanu podpisują pisma kierowane do Sekretarza Stałego Komitetu Rady Ministrów w sprawach dokumentów rządowych wnoszonych na posiedzenia Komitetu oraz rozpatrywanych przez Komitet, a także w sprawach zastrzeżeń do treści protokołów z posiedzeń Komitetu wraz z wnioskami o ich sprostowanie.
5. Sekretarz Stanu Marcin Horała podpisuje pisma kierowane do Sekretarza Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji w sprawach dokumentów rządowych wnoszonych na posiedzenia Komitetu oraz rozpatrywanych przez Komitet, a także w sprawach zastrzeżeń do treści protokołów z posiedzeń Komitetu wraz z wnioskami o ich sprostowanie.
6. Sekretarz Stanu Andrzej Bittel podpisuje pisma kierowane do Sekretarza Komitetu do Spraw Europejskich w sprawach dokumentów rządowych wnoszonych na posiedzenia Komitetu oraz rozpatrywanych przez Komitet, a także w sprawach zastrzeżeń do treści protokołów z posiedzeń Komitetu wraz z wnioskami o ich sprostowanie.
7. Sekretarze Stanu i Podsekretarz Stanu podpisują, z upoważnienia Ministra, pisma w zakresie nadzorowanej problematyki, a w szczególności:
1) do Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, przesyłające opracowane w Ministerstwie stanowiska Rządu do poselskich projektów ustaw, po ich rozpatrzeniu przez Radę Ministrów;
2) przesyłające opracowane w Ministerstwie projekty dokumentów rządowych, kierowane do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania;
3) zawierające uwagi do projektów zgłaszanych w toku uzgodnień międzyresortowych;
4) odpowiedzi na interpelacje, interwencje, zapytania i wystąpienia poselskie oraz na oświadczenia i wystąpienia senatorskie skierowane do Ministra;
5) do posłów i senatorów, w sprawach zgłaszanych skarg i interwencji.
8. Dyrektor Generalny podpisuje, z upoważnienia Ministra, pisma w zakresie nadzorowanej problematyki, z wyłączeniem pism, o których mowa w ust. 7.
9. Sekretarze Stanu i Podsekretarz Stanu, każdy w zakresie określonym niniejszym zarządzeniem, są upoważnieni, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12, do załatwiania spraw w imieniu Ministra, w tym do przyjmowania interesantów w sprawach skarg i wniosków.
10. Pisma przedkładane do podpisu Ministra powinny być parafowane przez właściwego merytorycznie kierującego komórką organizacyjną Ministerstwa oraz zaakceptowane przez członka kierownictwa Ministerstwa nadzorującego właściwą merytorycznie komórkę organizacyjną. Pisma, o których mowa w ust. 7 i 8, powinny być przygotowane na blankiecie Ministra i parafowane przez właściwego merytorycznie kierującego komórką organizacyjną Ministerstwa.
11. Wydawanie decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń, udzielanie odpowiedzi na skargi przewidziane w ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 oraz z 2020 r. poz. 2299 i 2320), wnoszenie środków odwoławczych oraz innych pism procesowych w postępowaniach przed sądami administracyjnymi, powszechnymi oraz Sądem Najwyższym, a także pism przedsądowych w sprawach cywilnych i pism w postępowaniu egzekucyjnym, wymaga odrębnego upoważnienia.
12. Złożenie przez Sekretarzy Stanu i Podsekretarza Stanu oświadczenia woli w imieniu Ministra wymaga uprzedniego uzyskania pełnomocnictwa w formie przewidzianej prawem.
§ 3.
2. Sekretarze Stanu i Podsekretarz Stanu, w zakresie swojej właściwości, dokonują kontroli zgodności aktów prawa miejscowego z polityką Rady Ministrów.
3. Sekretarze Stanu, Podsekretarz Stanu, Dyrektor Generalny i Szef Gabinetu Politycznego Ministra współdziałają w realizacji ustawowych zadań Ministra przez:
1) uzgadnianie podejmowanych inicjatyw;
2) wzajemne informowanie się o kluczowych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz kierunkowych rozstrzygnięciach.
4. Sekretarze Stanu, Podsekretarz Stanu, Dyrektor Generalny i Szef Gabinetu Politycznego Ministra przedkładają pozostałym członkom kierownictwa Ministerstwa dokumenty w sprawach wymagających rozstrzygnięć oraz informacje i propozycje w innych ważnych sprawach.
5. Sekretarze Stanu i Podsekretarz Stanu w zakresie swojej właściwości realizują zadania:
1) wynikające z nadzoru Ministra nad organami i jednostkami organizacyjnymi podległymi Ministrowi lub przez niego nadzorowanymi;
2) związane ze współpracą międzynarodową, w tym z członkostwem Polski w Unii Europejskiej i organizacjach międzynarodowych.
6. Sekretarze Stanu, Podsekretarz Stanu i Dyrektor Generalny wykonują powierzone im zadania przy pomocy kierujących komórkami organizacyjnymi Ministerstwa.
§ 4.
1) z upoważnienia Ministra podejmuje decyzje i zajmuje stanowisko w sprawach:
a) kolejnictwa,
b) opracowania i realizacji budżetu państwa w częściach, których dysponentem jest Minister;
2) wykonuje zadania Pełnomocnika Rządu do spraw przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 4 czerwca 2019 r. w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu (Dz. U. poz. 1037);
3) odpowiada za koordynację spraw parlamentarnych, w tym współpracę z Sejmem i Senatem;
4) reprezentuje Ministra w Komitecie do Spraw Europejskich;
5) w imieniu Ministra sprawuje nadzór nad Instytutem Kolejnictwa w Warszawie;
6) w imieniu Ministra sprawuje nadzór nad PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie;
7) sprawuje merytoryczny nadzór nad realizacją zadań przez:
a) Departament Budżetu (DBI),
b) Departament Kolejnictwa (DTK).
§ 5.
1) z upoważnienia Ministra podejmuje decyzje i zajmuje stanowisko w sprawach lotnictwa;
2) wykonuje zadania Pełnomocnika Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego, określone w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 234 i 1378);
3) sprawuje nadzór nad Centralnym Portem Komunikacyjnym Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie;
4) w imieniu Ministra sprawuje nadzór nad:
a) Prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego,
b) Polską Agencją Żeglugi Powietrznej,
c) Przedsiębiorstwem Państwowym "Porty Lotnicze" w Warszawie;
5) wykonuje zadania Ministra w stosunku do Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych;
6) reprezentuje Ministra w Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji, w Międzyresortowym Zespole do spraw Strategii "Europa 2020" oraz w Radzie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju;
7) sprawuje merytoryczny nadzór nad realizacją zadań przez:
a) Departament Lotnictwa (DL),
b) Biuro Pełnomocnika Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego dla Rzeczypospolitej Polskiej (BPCPK).
§ 6.
1) z upoważnienia Ministra podejmuje decyzje i zajmuje stanowisko w sprawach:
a) bezpieczeństwa ruchu drogowego,
b) dróg publicznych,
c) transportu drogowego;
2) reprezentuje Ministra w Stałym Komitecie Rady Ministrów;
3) w imieniu Ministra sprawuje nadzór nad:
a) Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad,
b) Głównym Inspektorem Transportu Drogowego,
c) Instytutem Badawczym Dróg i Mostów w Warszawie,
d) Instytutem Transportu Samochodowego w Warszawie,
e) Transportowym Dozorem Technicznym w Warszawie;
4) sprawuje merytoryczny nadzór nad realizacją zadań przez:
a) Departament Dróg Publicznych (DDP),
b) Departament Transportu Drogowego (DTD),
c) Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (SKR).
§ 7.
1) z upoważnienia Ministra podejmuje decyzje i zajmuje stanowisko w sprawach:
a) gospodarki morskiej,
b) gospodarki wodnej, z wyłączeniem spraw:
- kontroli gospodarowania wodami w stosunku do Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Warszawie zwanego dalej "Wodami Polskimi", o których mowa w § 8 pkt 1 lit. a tiret pierwsze,
- dotyczących wydawania dla Wód Polskich decyzji administracyjnych wynikających z ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2020 r. poz. 310, 695,782, 875 i 1378), o których mowa w § 8 pkt 1 lit. a tiret drugie,
- dotyczących opiniowania i uzgadniania warunków realizacji przedsięwzięć, mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których inwestorem są Wody Polskie, o których mowa w § 8 pkt 1 lit. a tiret trzecie,
c) żeglugi śródlądowej;
2) wykonuje zadania Pełnomocnika Rządu do spraw gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 13 listopada 2020 r. w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej (Dz. U. poz. 2015);
3) w imieniu Ministra sprawuje nadzór nad:
a) Centralną Morską Komisją Egzaminacyjną,
b) Instytutem Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowym Instytutem Badawczym w Warszawie, w tym w zakresie państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej i państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących,
c) Izbą Morską w Gdańsku z siedzibą w Gdyni,
d) Izbą Morską w Szczecinie,
e) Morską Służbą Poszukiwania i Ratownictwa w Gdyni,
f) Odwoławczą Izbą Morską w Gdańsku z siedzibą w Gdyni,
g) urzędami morskimi,
h) urzędami żeglugi śródlądowej,
i) Wodami Polskimi;
4) wykonuje zadania Ministra w stosunku do Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich;
5) reprezentuje Ministra w Radzie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju;
6) sprawuje merytoryczny nadzór nad realizacją zadań przez:
a) Departament Gospodarki Morskiej (DGM),
b) Departament Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej (DGWiZS).
§ 8.
1) z upoważnienia Ministra podejmuje decyzje i zajmuje stanowisko w sprawach:
a) gospodarki wodnej w zakresie:
- kontroli gospodarowania wodami w stosunku do Wód Polskich,
- dotyczących wydawania dla Wód Polskich decyzji administracyjnych wynikających z ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne,
- dotyczących opiniowania i uzgadniania warunków realizacji przedsięwzięć, mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których inwestorem są Wody Polskie,
b) edukacji morskiej oraz wyższego szkolnictwa morskiego;
2) w imieniu Ministra sprawuje nadzór nad:
a) Akademią Morską w Szczecinie,
b) Instytutem Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowym Instytutem Badawczym w Warszawie, w tym w zakresie zatwierdzania sprawozdań finansowych Instytutu, z wyłączeniem spraw dotyczących badań naukowych i prac rozwojowych oraz spraw, o których mowa w § 7 pkt 3 lit. b,
c) szkołami ponadpodstawowymi, które są prowadzone przez Ministra,
d) Uniwersytetem Morskim w Gdyni;
2) sprawuje merytoryczny nadzór nad realizacją zadań przez:
a) Departament Edukacji Morskiej (DEM),
b) Departament Orzecznictwa i Kontroli Gospodarowania Wodami (DOK).
§ 9.
1) zapewnia funkcjonowanie, warunki działania, organizację pracy oraz realizuje politykę personalną Ministerstwa na podstawie i w zakresie określonym ustawą z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 265 i 285);
2) wykonuje kompetencje kierownika zamawiającego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019);
3) odpowiada za nadzorowanie spraw dotyczących:
a) środków budżetu państwa dysponenta trzeciego stopnia w częściach, których dysponentem jest Minister,
b) informatyzacji Ministerstwa,
c) zarządzania kryzysowego, spraw obronnych i ochrony informacji niejawnych,
d) audytu i kontroli w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra;
4) sprawuje merytoryczny nadzór nad realizacją zadań przez:
a) Biuro Administracyjno-Finansowe (BAF),
b) Biuro Dyrektora Generalnego (BDG),
c) Biuro Zarządzania Kryzysowego (BZK),
d) Departament Kontroli (DK).
§ 10.
1) realizacja zadań, powierzonych przez Ministra, dotyczących współdziałania z organami władzy ustawodawczej, administracji rządowej i samorządu terytorialnego, partii politycznych, związków zawodowych i organizacji społecznych;
2) dokonywanie, na polecenie Ministra, oceny merytorycznej i formalnej materiałów przedkładanych Ministrowi.
2. Szczegółowe zadania Gabinetu Politycznego Ministra ustala Minister.
§ 11.
2. W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra oraz Sekretarza Stanu Andrzeja Bittela, Ministra zastępuje, w tym podpisuje pisma, o których mowa w § 2 ust. 1, Sekretarz Stanu Rafał Weber.
3. W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra oraz Sekretarza Stanu Andrzeja Bittela i Sekretarza Stanu Rafała Webera, Ministra zastępuje, w tym podpisuje pisma, o których mowa w § 2 ust. 1, Sekretarz Stanu Marcin Horała.
4. W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra oraz Sekretarza Stanu Andrzeja Bittela, Sekretarza Stanu Rafała Webera i Sekretarza Stanu Marcina Horały, Ministra zastępuje, w tym podpisuje pisma, o których mowa w § 2 ust. 1, Sekretarz Stanu Marek Gróbarczyk.
5. W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra oraz Sekretarza Stanu Andrzeja Bittela, Sekretarza Stanu Rafała Webera, Sekretarza Stanu Marcina Horały i Sekretarza Stanu Marka Gróbarczyka, Ministra zastępuje, w tym podpisuje pisma, o których mowa w § 2 ust. 1, Podsekretarz Stanu Grzegorz Witkowski.
6. W przypadkach nieobecności Sekretarzy Stanu zastępstwa odbywają się według następujących zasad:
1) Sekretarza Stanu Marcina Horałę w czasie nieobecności zastępuje Sekretarz Stanu Rafał Weber;
2) Sekretarza Stanu Rafała Webera w czasie nieobecności zastępuje Sekretarz Stanu Marcin Horała;
3) Sekretarza Stanu Andrzeja Bittela w czasie nieobecności zastępuje Sekretarz Stanu Rafał Weber;
4) Sekretarza Stanu Marka Gróbarczyka w czasie nieobecności zastępuje Sekretarz Stanu Andrzej Bittel;
5) Podsekretarza Stanu Grzegorza Witkowskiego w czasie nieobecności zastępuje Sekretarz Stanu Andrzej Bittel.
7. W przypadku jednoczesnej nieobecności osób zastępujących wymienionych w ust. 6, decyzję o zastępstwie czasowym podejmuje Minister.
8. Dyrektora Generalnego w czasie nieobecności zastępuje Dyrektor Biura Dyrektora Generalnego.
9. W przypadku jednoczesnej nieobecności Dyrektora Generalnego i Dyrektora Biura Dyrektora Generalnego, Dyrektora Generalnego zastępuje osoba wyznaczona przez Dyrektora Generalnego w uzgodnieniu z Ministrem.
10. Biuro Ministra niezwłocznie zawiadamia członków kierownictwa Ministerstwa o nieobecnościach Ministra, Sekretarzy Stanu, Podsekretarza Stanu i Dyrektora Generalnego oraz o zastępstwach, w przypadkach określonych w ust. 7 i 9.
§ 12.
§ 13.
§ 14.
§ 15.
1) § 4 pkt 6, który wchodzi w życie z mocą od dnia 28 stycznia 2021 r.;
2) § 5 pkt 3, który wchodzi w życie z mocą od dnia 6 stycznia 2021 r.
Minister Infrastruktury: A. Adamczyk
1) Minister Infrastruktury kieruje działami administracji rządowej: transport, żegluga śródlądowa, gospodarka morska i gospodarka wodna, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2257 oraz 2020 r. poz. 1722,1745, 1927 i 2006).
- Data ogłoszenia: 2021-02-05
- Data wejścia w życie: 2021-02-06
- Data obowiązywania: 2021-02-06
- Dokument traci ważność: 2022-09-24
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA