REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2011 nr 11 poz. 56
ZARZĄDZENIE Nr 40 MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 4 października 2011 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa
Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618 oraz z 2011 r. Nr 112, poz. 654) zarządza się, co następuje:
§ 1
Zatwierdza się statut Instytutu Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2
Traci moc zarządzenie nr 23 Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 r. w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa (Dz. Urz. Ml Nr 5, poz. 28).
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania i podlega ogłoszeniu.
Minister Infrastruktury |
w z. Tadeusz Jarmuziewicz |
|
1) Minister infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
Załącznik do zarządzenia nr 40 Ministra Infrastruktury
z dnia 4 października 2011 r. (poz. 56)
STATUT
Instytutu Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
Instytut badawczy o nazwie: Instytut Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa, zwany dalej „Instytutem”, działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618 oraz z 2011 r. Nr 112, poz. 654) zwanej dalej „ustawą”;
2) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 29 października 2002 r. w sprawie podziału Instytutu Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej oraz Instytutu Gospodarki Mieszkaniowej i utworzenia Instytutu Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa oraz Instytutu Rozwoju Miast (Dz. U. Nr 180, poz. 1503);
3) niniejszego statutu.
§ 2
Instytut posiada osobowość prawną i jest wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000143027.
§ 3
Siedzibą Instytutu jest m.st. Warszawa.
§ 4
Instytut może tworzyć zakłady zamiejscowe.
§ 5
Instytut może używać skróconej nazwy: IGPiM
§ 6
Instytut może używać okrągłej pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku.
§ 7
Nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej.
Rozdział 2
Postanowienia szczegółowe
§ 8
1. Przedmiotem podstawowej działalności Instytutu jest:
1) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych (PKD 72.19.Z);
2) przystosowanie wyników prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych do zastosowań praktycznych;
3) wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych dotyczących zagadnień: gospodarki przestrzennej, komunalnej, budownictwa i mieszkalnictwa;
4) rozwój metod i technik współczesnego warsztatu planistycznego, podstaw planowania i zarządzania przestrzenią, w harmonizacji z działaniami państw Unii Europejskiej.
2. Do zakresu działania Instytutu należy prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, a także wdrożeniowych dotyczących:
1) ustrojowych, prawnych, społecznych, ekonomicznych i przyrodniczych uwarunkowań i kierunków oraz programów i planów związanych z gospodarką przestrzenną i komunalną, warunków i zasad kształtowania środowiska w dokumentach strategicznych i planach zagospodarowania przestrzennego miast, gmin, województw, obszarów funkcjonalnych (PKD 71.11.Z);
2) funkcjonowania gospodarki mieszkaniowej i gospodarki nieruchomościami oraz rozwoju budownictwa mieszkaniowego w miastach i na wsi;
3) tworzenia i użytkowania infrastruktury informacji przestrzennej oraz standaryzacji danych przestrzennych;
4) rozwoju systemów informacyjnych planowania przestrzennego, w tym zasilanych informacją pozyskiwaną w procesach teledetekcji;
5) monitoringu planowania i zagospodarowania przestrzennego.
3. Przedmiot i zakres działalności podstawowej Instytut realizuje przez:
1) wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych poprzez wykonywanie studiów i opracowań projektowych i planistycznych;
2) prowadzenie doradztwa, konsultacji, opracowanie ekspertyz oraz homologacje i badania techniczne tramwajów i trolejbusów (71.20.B);
3) współpracę z krajowymi i zagranicznymi podmiotami gospodarczymi, innymi placówkami naukowo-badawczymi, biurami projektowymi, organami administracji publicznej, jednostkami sektora finansów publicznych oraz stowarzyszeniami naukowo-technicznymi;
4) branie udziału w sieciach i organizacjach badawczych, konsorcjach naukowych i przemysłowych;
5) prowadzenie działalności wydawniczej i informacji naukowo-technicznej (PKD 58.11, 58.14.Z);
6) organizowanie konferencji, seminariów, sympozjów oraz prowadzenie innych form upowszechniania wyników badań;
7) kształcenie kadry na potrzeby gospodarki przestrzennej, komunalnej i mieszkaniowej oraz administracji rządowej i samorządowej;
8) prowadzenie szkoleń specjalistycznych i innych form kształcenia ustawicznego (PKD 85.59.B).
4. Instytut prowadzi działalność inną niż wymieniona w ust. 1–3, która obejmuje doradztwo i sporządzanie ekspertyz w zakresie nauk technicznych (PKD 71). Działalność ta jest wyodrębniona pod względem finansowym i rachunkowym.
§ 9
1. Rada naukowa składa się z 12 członków. W skład rady naukowej wchodzą:
1) pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu w liczbie 7;
2) osoby spoza Instytutu w liczbie 5.
2. Liczba miejsc w radzie dla członków rady naukowej wskazanych w ust. 1 pkt 1 i posiadających stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy, nie powinna być większa niż 3.
3. Liczba miejsc w radzie dla członków rady naukowej wskazanych w ust. 1 pkt 1 i posiadających stopień naukowy doktora, doktora habilitowanego lub tytuł naukowy, wynosi 5.
4. Liczba miejsc w radzie dla członków rady naukowej wskazanych w ust. 1 pkt 1 i nieposiadających stopnia naukowego doktora, doktora habilitowanego lub tytułu naukowego, wynosi 2.
5. Osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 2 powinny spełniać warunki określone w przepisach ustawy.
§ 10
1. Dyrektor może powołać:
1) sekretarza naukowego;
2) kolegium kierownicze jako organ doradczy;
2. Dyrektor powołując organ, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 określi jego skład osobowy, zadania oraz tryb pracy.
§ 11
1. Zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników Instytutu, ich uprawnienia, obowiązki i kwalifikacje niezbędne do zajmowania poszczególnych stanowisk, określa ustawa, regulamin wynagradzania oraz regulamin pracy obowiązujące w Instytucie, a w sprawach nieuregulowanych przepisy prawa pracy.
2. Zatrudnienie pracownika naukowego jest poprzedzone konkursem, który ogłasza dyrektor.
3. Pracownikiem naukowym w Instytucie może być osoba, która spełnia następujące kryteria:
1) posiada nieposzlakowaną opinię;
2) nie była skazana za umyślne przestępstwo lub przestępstwo skarbowe;
3) korzysta z pełni praw publicznych;
4) posiada predyspozycje do pracy naukowej;
5) posiada wiedzę i doświadczenie zawodowe w dziedzinie, której dotyczy konkurs;
6) prowadzi aktywną działalność naukową udokumentowaną dorobkiem obejmującym m.in. publikacje naukowe wyników badań lub prac rozwojowych w obszarze określonym w ogłoszeniu o konkursie.
4. Postępowanie konkursowe przeprowadza komisja konkursowa powołana przez dyrektora Instytutu, w skład której wchodzą pracownicy posiadający tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego lub doktora. Kwalifikacje wyłonionego w konkursie kandydata podlegają zaopiniowaniu przez radę naukową.
5. Ogłoszenie o konkursie następuje przez podanie jego warunków do publicznej wiadomości na stronie internetowej Instytutu oraz na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej.
6. Ogłoszenie o konkursie powinno zawierać:
1) wymagania stawiane kandydatowi;
2) wykaz wymaganych dokumentów;
3) termin złożenia dokumentów;
4) termin rozstrzygnięcia konkursu.
7. Szczegółowe zasady postępowania konkursowego określa obowiązujący w Instytucie regulamin postępowania konkursowego przy zatrudnianiu pracownika naukowego ustanowiony przez dyrektora po zaopiniowaniu przez radę naukową.
§ 12
1. Postępowanie w sprawach dyscyplinarnych pracowników naukowych lub badawczo-technicznych jest dwuinstancyjne.
2. W sprawach dyscyplinarnych pracowników naukowych i badawczo-technicznych w pierwszej instancji orzeka komisja dyscyplinarna Instytutu w składzie trzech członków wybranych w sposób określony w niniejszym paragrafie.
3. Komisja dyscyplinarna Instytutu liczy 5 członków.
4. Dyrektor zarządza wybory do komisji dyscyplinarnej i powołuje komisję wyborczą składającą się z 5 członków, spośród pracowników Instytutu nieposiadających czynnego i biernego prawa wyborczego oraz wskazuje przewodniczącego komisji.
5. Czynne prawo wyborcze przysługuje pracowniami naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie.
6. Bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu w Instytucie, nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury wyboru komisji dyscyplinarnej.
7. Kandydatury do komisji dyscyplinarnej zgłaszają osoby, o których mowa w ust. 5, do przewodniczącego komisji wyborczej w terminie 14 dni od dnia zarządzenia wyborów przez dyrektora.
8. Komisja wyborcza informuje pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz podaje listę kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej co najmniej 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów.
9. Głosowanie jest tajne. W skład komisji dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymają kolejno największą liczbę głosów.
10. Komisja wyborcza sporządza protokół z wyborów, który przekazuje dyrektorowi.
11. Dyrektor ogłasza wyniki wyborów.
Rozdział 3
Postanowienia końcowe
§ 13
Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej.
- Data ogłoszenia: 2011-10-06
- Data wejścia w życie: 2011-10-04
- Data obowiązywania: 2011-10-04
- Dokument traci ważność: 2017-09-28
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA