REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2011 nr 10 poz. 47
ZARZĄDZENIE Nr 33 MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 17 sierpnia 2011 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Rozwoju Miast w Krakowie
Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618 oraz z 2011 r. Nr 112, poz. 654) zarządza się, co następuje:
§ 1
Zatwierdza się statut Instytutu Rozwoju Miast w Krakowie, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2
Traci moc zarządzenie nr 24 Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 r. w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Rozwoju Miast w Krakowie (Dz. Urz. Ml Nr 5, poz. 29).
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania i podlega ogłoszeniu.
Minister Infrastruktury |
Cezary Grabarczyk |
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
Załącznik do zarządzenia nr 33 Ministra Infrastruktury
z dnia 17 sierpnia 2011 r. (poz. 47)
STATUT
INSTYTUTU ROZWOJU MIAST
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Instytut Rozwoju Miast, będący kontynuatorem dorobku Krakowskiego Oddziału Instytutu Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej oraz Instytutu Gospodarki Mieszkaniowej, zwany dalej „Instytutem”, działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618 oraz z 2011 r. Nr 112, poz. 654), zwanej dalej „ustawą”;
2) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 29 października 2002 r. w sprawie podziału Instytutu Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej oraz Instytutu Gospodarki Mieszkaniowej i utworzenia Instytutu Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa oraz Instytutu Rozwoju Miast (Dz. U. Nr 180, poz. 1503);
3) niniejszego statutu.
§ 2
Instytut posiada osobowość prawną i jest wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000145913.
§ 3
Siedzibą Instytutu jest Kraków.
§ 4
Instytut może używać skróconej nazwy „IRM” oraz nazwy w języku angielskim „Institute of Urban Development”.
§ 5
Instytut ma prawo używania pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej i nazwą Instytutu w otoku.
§ 6
Organem sprawującym nadzór nad Instytutem jest minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej.
Rozdział II
Postanowienia szczegółowe
§ 7
Do podstawowej działalności Instytutu należy:
1) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, przenoszenie ich wyników do praktyki i upowszechnianie;
2) wykonywanie zadań szczególnie ważnych dla planowania i realizacji polityki państwa w zakresie polityk miejskich i regionalnych, urbanistyki, gospodarki przestrzennej i mieszkalnictwa oraz rynku nieruchomości, które są jednym z warunków zapewnienia jakości życia obywateli;
3) wspomaganie badań przez realizację zadań służących rozwojowi, promocji i zastosowaniom praktycznym nauki, a także wspierających wzrost innowacyjności gospodarki;
4) przygotowanie i rozwój kadry naukowo-badawczej w zakresie działalności Instytutu.
§ 8
1. Przedmiot podstawowej działalności Instytutu obejmuje w szczególności:
1) badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych;
2) badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych;
3) inne rodzaje działalności dotyczące:
a) inżynierii i związanego z nią doradztwa technicznego,
b) architektury i urbanistyki,
c) specjalistycznego projektowania,
d) pozostałego doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,
e) pozostałych badań i analiz technicznych,
f) badań rynku i opinii publicznej,
g) przetwarzania danych, zarządzania stronami internetowymi (hosting) i podobnej działalności,
h) portali internetowych,
i) organizacji targów, wystaw i kongresów,
j) wydawania książek,
k) wydawania czasopism i innych periodyków,
I) pozostałej działalności wydawniczej,
m) pozaszkolnych form edukacji, niesklasyfikowanej gdzie indziej.
2. Zakres podstawowej działalności Instytutu obejmuje:
1) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych.
a) badania naukowe i prace rozwojowe obejmują w szczególności:
– regulacje, polityki i instrumenty rozwoju miast i regionów,
– procesy społeczno-ekonomiczne i przestrzenne rozwoju miast i regionów,
– uwarunkowania i zasady zrównoważonego rozwoju przestrzeni zurbanizowanej i urbanizującej się,
b) badania naukowe i prace rozwojowe odnoszą się w szczególności do:
– planowania i zagospodarowania przestrzennego,
– zarządzania miastami i ich rozwojem,
– kształtowania i ochrony środowiska zintegrowanego, przyrodniczego i kulturowego,
– mieszkalnictwa i budownictwa,
– gospodarki nieruchomościami i regulacji rynku nieruchomości,
– gospodarki komunalnej,
– gospodarki inwestycyjnej miast,
– infrastruktury społecznej i technicznej,
– systemów transportu,
– innych zagadnień związanych z problematyką urbanizacji;
2) wspomaganie badań naukowych i prac rozwojowych służących ich zastosowaniom praktycznym, a także wspierających wzrost innowacyjności gospodarki poprzez:
a) doradztwo, konsultacje, sporządzanie analiz, ekspertyz, opinii i ocen dotyczących przedmiotu działania Instytutu,
b) sporządzanie studiów i opracowań projektowo-planistycznych,
c) adaptację osiągnięć światowej nauki i techniki,
d) prowadzenie i rozwijanie baz danych dotyczących przedmiotu działalności Instytutu,
e) tworzenie, przetwarzanie, udostępnianie i upowszechnianie informacji naukowych i naukowo-technicznych,
f) upowszechnianie wyników badań naukowych i prac rozwojowych, w szczególności poprzez ich publikowanie, organizowanie konferencji, seminariów i warsztatów oraz prowadzenie biblioteki,
g) promowanie przedsięwzięć innowacyjnych wykorzystujących wyniki badań naukowych i prac rozwojowych,
h) prowadzenie szkoleń specjalistycznych, kursów dokształcających i innych form kształcenia ustawicznego oraz studiów podyplomowych we współpracy z uprawnionymi jednostkami,
i) wykonywanie innych zadań zleconych przez organ nadzorujący;
3) współpracę naukową krajową i zagraniczną, badania wspólne sieci i konsorcjów naukowych, w tym także w ramach programów Unii Europejskiej.
§ 9
Instytut może prowadzić również inną działalność gospodarczą, o której mowa w art. 2 ust. 4 ustawy w zakresie:
1) wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi;
2) reprodukcji zapisanych nośników informacji;
3) działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej, gdzie indziej niesklasyfikowanej.
§ 10
1. Rada naukowa Instytutu liczy 14 członków. W skład rady naukowej wchodzą:
1) pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu w liczbie 8;
2) osoby spoza Instytutu w liczbie 6.
2. Liczba należnych miejsc w radzie dla członków rady naukowej wskazanych w ust. 1 pkt 1 i posiadających stopień naukowy doktora, doktora habilitowanego lub tytuł naukowy wynosi 6, w tym liczba miejsc w radzie dla osób posiadających stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy, nie powinna być większa niż 4.
3. Liczba należnych miejsc w radzie dla członków rady naukowej wskazanych w ust. 1 pkt 1 i nieposiadających stopnia naukowego doktora, doktora habilitowanego lub tytułu naukowego, wynosi 2.
4. Osoby ze stopniem naukowym doktora habilitowanego lub tytułem naukowym zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania rady naukowej, wchodzą w skład rady naukowej, jeżeli ich liczba jest mniejsza lub równa liczbie należnych im miejsc w radzie. Jeżeli liczba tych osób przekracza liczbę należnych miejsc w radzie, przeprowadza się głosowanie tajne. W skład rady wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów.
5. Pozostali członkowie rady naukowej, będący pracownikami Instytutu, są wybierani w głosowaniu tajnym spośród pracowników naukowych i badawczo-technicznych nieposiadających stopnia naukowego doktora habilitowanego lub tytułu naukowego, zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania rady naukowej. W skład rady wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów.
§ 11
Dyrektor Instytutu może:
1) powołać sekretarza naukowego;
2) ustanawiać pełnomocników do realizacji określonych zadań, ustalając zakres i czas ich umocowania;
3) powołać kolegium;
4) powołać organ opiniodawczo-doradczy.
§ 12
1. Zatrudnienie pracownika naukowego jest poprzedzone konkursem. Konkurs ogłasza dyrektor w drodze zarządzenia.
2. W ogłoszeniu o konkursie podaje się w szczególności nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy, wymagania formalne, listę dokumentów, które kandydat powinien złożyć, termin składania dokumentów.
3. Ogłoszenie o konkursie jest publikowane w szczególności na stronie internetowej Instytutu oraz na stronie internetowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej. Termin zgłaszania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od daty ogłoszenia na stronie internetowej Instytutu.
4. Kandydat powinien złożyć dokumenty wymienione w ogłoszeniu. Z kandydatami spełniającymi wymagania formalne jest przeprowadzana rozmowa kwalifikacyjna.
5. Na podstawie złożonych dokumentów oraz rozmowy kwalifikacyjnej jest wyłaniany zwycięzca konkursu.
6. Konkurs może być nierozstrzygnięty i w takim wypadku można ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko.
§ 13
W Instytucie działa komisja dyscyplinarna składająca się z 3 członków, która jest wybierana w następujący sposób:
1) dyrektor w drodze zarządzenia ogłasza wybory i powołuje komisję wyborczą składającą się z 3 członków spośród pracowników Instytutu nieposiadających czynnego i biernego prawa wyborczego oraz wskazuje przewodniczącego komisji;
2) czynne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie;
3) bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury wyboru komisji dyscyplinarnej;
4) kandydatury należy zgłaszać do przewodniczącego komisji wyborczej w terminie 7 dni od dnia zarządzenia wyborów przez dyrektora;
5) komisja wyborcza informuje pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz podaje listę kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej, co najmniej 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów;
6) głosowanie jest tajne. W skład komisji dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymają kolejno największą liczbę głosów;
7) komisja sporządza protokół z wyborów, który przekazuje dyrektorowi;
8) dyrektor ogłasza wyniki wyborów.
Rozdział 3
Postanowienia końcowe
§ 14
Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej.
- Data ogłoszenia: 2011-09-13
- Data wejścia w życie: 2011-08-17
- Data obowiązywania: 2017-09-30
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA