REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2009 nr 15 poz. 53

ZARZĄDZENIE Nr 35 MINISTRA INFRASTRUKTURY

z dnia 31 grudnia 2009 r.

w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Infrastruktury

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:

§ 1

Ustala się regulamin organizacyjny Ministerstwa Infrastruktury, stanowiący załącznik do zarządzenia.

§ 2

1. Dyrektorzy komórek organizacyjnych opracują projekty wewnętrznych regulaminów organizacyjnych w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia.

2. Wewnętrzne regulaminy organizacyjne obowiązują od dnia ich zatwierdzenia przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa Infrastruktury.

§ 3

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.

 

Minister Infrastruktury

Cezary Grabarczyk

 

 

 

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337 i Nr 98, poz. 817.

Załącznik 1. [REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA INFRASTRUKTURY]

Załącznik do zarządzenia nr 35 Ministra Infrastruktury
z dnia 31 grudnia 2009 r. (poz. 53)

REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA INFRASTRUKTURY

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Regulamin organizacyjny Ministerstwa Infrastruktury, zwany dalej „Regulaminem”, określa zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych Ministerstwa Infrastruktury, zwanego dalej „Ministerstwem”, wymienionych w zarządzeniu nr 136 Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 listopada 2007 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Infrastruktury (M. P. Nr 90, poz. 980, z 2008 r. Nr 5, poz. 820 oraz z 2009 r. Nr 81, poz. 1025).

II. ORGANIZACJA MINISTERSTWA

§ 2

1. Pracami Ministerstwa kieruje Minister Infrastruktury, zwany dalej „Ministrem”.

2. Do kompetencji Ministra zastrzega się:

1) sprawy, w których ze względu na charakter decyzja należy wyłącznie do organu administracji rządowej;

2) zasadnicze decyzje w sprawach o podstawowym znaczeniu dla działów administracji rządowej, którymi kieruje Minister, dotyczące w szczególności inicjowania i realizacji polityki Rady Ministrów w zakresie budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, gospodarki morskiej, łączności i transportu.

§ 3

1. Minister wykonuje swoje zadania przy pomocy Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego Ministerstwa, Szefa Gabinetu Politycznego Ministra oraz dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa.

2. Szczegółowy podział czynności Sekretarza i Podsekretarzy Stanu określa odrębne zarządzenie Ministra. Ustalając podział czynności Minister zatwierdza Schemat Organizacyjny Ministerstwa, określający podporządkowanie komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostek podległych i nadzorowanych.

3. Minister może upoważnić Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego Ministerstwa oraz dyrektorów komórek organizacyjnych i innych pracowników Ministerstwa do podejmowania w określonych sprawach czynności w jego imieniu, w tym do podpisywania decyzji administracyjnych, a także powierzyć im nadzór nad realizacją niektórych zadań. Rejestr pełnomocnictw i upoważnień udzielonych przez Ministra prowadzi Departament Prawny.

§ 4

1. Dyrektor Generalny Ministerstwa wykonuje zadania i kompetencje określone w ustawie o służbie cywilnej, realizując w szczególności politykę personalną, dokonując czynności z zakresu prawa pracy wobec osób zatrudnionych w Ministerstwie, zapewniając funkcjonowanie i ciągłość pracy Ministerstwa, warunki jego działania oraz organizację pracy, a także wykonuje inne zadania i kompetencje wynikające z odrębnych przepisów.

2. Dyrektora Generalnego Ministerstwa w czasie nieobecności zastępuje wyznaczona, w uzgodnieniu z Ministrem, osoba kierująca komórką organizacyjną.

3. Dyrektor Generalny Ministerstwa może upoważnić dyrektorów komórek organizacyjnych, a w szczególnych przypadkach innych pracowników Ministerstwa, do podejmowania określonych czynności w jego imieniu, a także zlecić im nadzór nad realizacją określonych zadań. Rejestr pełnomocnictw i upoważnień udzielonych przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa prowadzi sekretariat Dyrektora Generalnego.

§ 5

1. Komórkami organizacyjnymi Ministerstwa kierują dyrektorzy.

2. Bezpośredni nadzór nad komórkami organizacyjnymi Ministerstwa sprawuje Dyrektor Generalny Ministerstwa, który zapewnia prawidłowe wykonywanie zadań określonych przez Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu.

§ 6

1. W skład komórek organizacyjnych Ministerstwa mogą wchodzić wydziały, zespoły i stanowiska pracy określone w wewnętrznych regulaminach organizacyjnych tych komórek.

2. W komórce organizacyjnej może zostać utworzony wydział, gdy rodzaj spraw i wielkość pracy w zakresie jednorodnych zadań wymaga co najmniej 5 etatów, a w szczególnych przypadkach nie mniej niż 3 etaty.

3. Wewnętrzny regulamin organizacyjny, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności:

1) strukturę komórki organizacyjnej, wraz ze schematem organizacyjnym;

2) organizację zarządzania komórką organizacyjną;

3) zakres zadań komórki organizacyjnej;

4) szczegółowy zakres zadań poszczególnych wydziałów, zespołów, stanowisk pracy i sekretariatu.

4. Regulamin, o którym mowa w ust. 1, zatwierdza Dyrektor Generalny Ministerstwa.

§ 7

1. Dyrektor jest odpowiedzialny za realizację zadań komórki organizacyjnej.

2. Do obowiązków dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa należy:

1) zapewnienie prawidłowej, efektywnej i terminowej realizacji celów Ministerstwa oraz zadań wynikających z planu działalności Ministerstwa, a także zleconych przez Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarza Stanu lub Dyrektora Generalnego Ministerstwa;

2) zapewnienie zgodności działania komórki organizacyjnej z priorytetami i kierunkami określonymi przez Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu i Dyrektora Generalnego Ministerstwa oraz obowiązującym prawem i regulacjami wewnętrznymi;

3) zapewnienie właściwej organizacji i sprawnego funkcjonowania komórki organizacyjnej, w tym zapewnienie funkcjonowania kontroli zarządczej w komórce organizacyjnej;

4) ustalanie zadań i zapewnianie ich realizacji przez wydziały, zespoły i stanowiska pracy;

5) przydzielanie zadań podległym pracownikom;

6) kontrola wykonywania zadań przez pracowników komórki organizacyjnej;

7) zapewnienie właściwego wykorzystania wiedzy i umiejętności pracowników oraz dbałość o ich rozwój zawodowy;

8) nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników komórki organizacyjnej przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie danych osobowych;

9) reprezentowanie urzędu Ministra na zewnątrz w sprawach należących do zakresu działania komórki organizacyjnej, a nie zastrzeżonych decyzją Ministra lub nadzorującego Sekretarza Stanu, Podsekretarza Stanu lub Dyrektora Generalnego Ministerstwa do właściwości tych osób;

10) zapewnienie dbałości o interes Skarbu Państwa oraz gospodarowanie środkami publicznymi i mieniem Skarbu Państwa zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o finansach publicznych oraz o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa.

3. Dyrektor komórki organizacyjnej przygotowuje rozstrzygnięcia i podpisuje pisma nie zastrzeżone do kompetencji innych osób, w szczególności:

1) podpisuje opracowane w komórce organizacyjnej wyjaśnienia o charakterze interpretacyjnym przepisów z zakresu właściwości Ministra, nie zastrzeżone do podpisu Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego Ministerstwa, oraz parafuje pisma i materiały zastrzeżone do ich podpisu;

2) udziela organom i instytucjom wyjaśnień i opinii w sprawach prowadzonych przez komórkę organizacyjną, nie zastrzeżonych do właściwości Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarza Stanu lub Dyrektora Generalnego Ministerstwa;

3) podpisuje wnioski w sprawach osobowych pracowników komórki organizacyjnej.

4. W czasie nieobecności dyrektora komórką organizacyjną kieruje wyznaczony przez niego zastępca dyrektora, a w razie braku lub nieobecności dyrektora albo zastępcy dyrektora, pracownik wyznaczony odpowiednio przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa albo przez dyrektora.

§ 8

1. Dyrektor komórki organizacyjnej współdziała z dyrektorami innych komórek organizacyjnych przy realizacji zadań Ministra lub rozstrzygnięć przekraczających zakres właściwości komórki organizacyjnej.

2. Komórka organizacyjna, zwracając się do innej komórki z wnioskiem o wyrażenie opinii w danej sprawie, obowiązana jest przedłożyć projekt własnego stanowiska w tej sprawie.

3. Komórki organizacyjne Ministerstwa są obowiązane, w zakresie swojej właściwości, do:

1) dokonywania ocen i analiz, w tym analiz skuteczności obowiązujących rozwiązań prawnych oraz prowadzonych działań, a także przygotowywania propozycji rozwiązań systemowych, w tym legislacyjnych;

2) opracowywania i opiniowania projektów dokumentów rządowych, w tym aktów prawnych, na zasadach i w trybie określonych odrębnym zarządzeniem;

3) przekazywania informacji do programu prac legislacyjnych Rady Ministrów i Ministra;

4) opracowywania materiałów i informacji na posiedzenia Rady Ministrów i jej komitetów;

5) dokonywania ocen i analiz niezbędnych do przygotowywania stanowisk w sprawach załatwianych w Ministerstwie lub rozpatrywanych przez Radę Ministrów, komitety Rady Ministrów, Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz komisje i zespoły utworzone jako organy pomocnicze Rady Ministrów lub ministrów;

6) prowadzenia działań związanych z wdrażaniem i stosowaniem prawa wspólnotowego;

7) opracowywania materiałów do projektu budżetu państwa oraz sprawozdań z wykonania budżetu państwa w częściach, których dysponentem jest Minister;

8) współdziałania w realizacji polityki informacyjnej Ministerstwa;

9) współpracy przy przeprowadzaniu kontroli projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej;

10) współdziałania w realizacji zadań związanych z działalnością fundacji, dla których Minister jest organem nadzoru;

11) współdziałania w realizacji zadań związanych z przygotowaniem i sprawowaniem przez Rzeczypospolitą Polską przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej w II połowie 2011 r.;

12) prowadzenia spraw z zakresu:

a) procesu decyzyjnego w Unii Europejskiej oraz innych organizacji międzynarodowych,

b) dwustronnej współpracy międzynarodowej,

c) umów międzynarodowych,

d) ochrony środowiska,

e) postępowania z odpadami,

f) uznawania kwalifikacji zawodowych w zawodach regulowanych,

g) klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego,

h) pomocy publicznej,

i) współpracy z administracją samorządową,

j) udzielania informacji publicznej oraz przekazywania informacji do Biuletynu Informacji Publicznej,

k) harmonizacji technicznej, normalizacji, miar,

I) badań naukowych,

m) skarg i wniosków, na zasadach i w trybie określonych odrębnym zarządzeniem.

4. Szczegółowy podział zadań i właściwość komórek organizacyjnych w ramach systemu zarządzania i kontroli wykorzystania środków z funduszy Unii Europejskiej określają odrębne instrukcje, zarządzenia i podręczniki.

5. Minister lub Dyrektor Generalny Ministerstwa mogą określić odrębnym zarządzeniem szczegółowe zadania i odpowiedzialność komórek organizacyjnych oraz sposób postępowania na poszczególnych etapach procesów występujących w Ministerstwie.

6. Komórki organizacyjne Ministerstwa są obowiązane do realizacji zadań wynikających z aktów normatywnych, programów rządowych i innych dokumentów oraz regulacji wewnętrznych, a także poleceń członków Kierownictwa Ministerstwa.

§ 9

1. Członków Kierownictwa Ministerstwa oraz dyrektorów komórek organizacyjnych obsługują sekretariaty.

2. Organizację i sposób działania sekretariatów regulują zasady pracy kancelaryjnej określone w instrukcji kancelaryjnej oraz innych przepisach wewnętrznych.

§ 10

Zadania służbowe realizowane przez pracowników określone są w opisach stanowisk pracy.

§ 11

Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi Ministerstwa dotyczące ustalenia komórki właściwej do prowadzenia określonych spraw rozstrzyga Minister lub z jego upoważnienia Dyrektor Generalny Ministerstwa.

III. STRUKTURA ORGANIZACYJNA MINISTERSTWA

§ 12

W skład Ministerstwa wchodzą Gabinet Polityczny Ministra oraz następujące komórki organizacyjne:

1) Biuro Ministra (BM);

2) Departament Gospodarki Nieruchomościami (BN);

3) Departament Gospodarki Przestrzennej (BP);

4) Departament Rynku Budowlanego i Techniki (BR);

5) Departament Strategii Budownictwa i Mieszkalnictwa (BS);

6) Departament Orzecznictwa (BO);

7) Departament Bezpieczeństwa Żeglugi (GB);

8) Departament Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej (GT);

9) Departament Poczty (ŁP);

10) Departament Telekomunikacji (ŁT);

11) Departament Polityki Transportowej i Spraw Międzynarodowych (MP);

12) Departament Dróg i Autostrad (TA);

13) Departament Transportu Drogowego (TD);

14) Departament Kolejnictwa (TK);

15) Departament Inwestycji Kolejowych (Tl);

16) Departament Lotnictwa (TL);

17) Departament Funduszy UE (MU);

18) Departament Budżetu (MB);

19) Departament Kontroli (MK);

20) Departament Prawny (ML);

21) Departament Spraw Obronnych (MO);

22) Biuro Dyrektora Generalnego (MG);

23) Biuro Audytu Wewnętrznego (MA);

24) Biuro Administracyjne (MD);

25) Biuro Finansowe (MW);

26) Biuro Informacji i Promocji (MR);

27) Biuro Ochrony Informacji Niejawnych (MN);

28) Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (TRD).

§ 13

Przy Ministrze działa:

1) Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych;

2) Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych;

3) Komisja Kodyfikacyjna Prawa Morskiego;

4) międzyresortowy organ pomocniczy Rady Ministrów w sprawach bezpieczeństwa ruchu drogowego – Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;

5) Komisja Orzekająca w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych oraz Rzecznik Dyscypliny Finansów Publicznych.

§ 14

Organami opiniodawczo-doradczymi Ministra są:

1) Państwowa Rada Nieruchomości;

2) Główna Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna;

3) Rada Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa;

4) Rada do Spraw Autostrad;

5) Rada do Spraw Promocji Żeglugi Śródlądowej;

6) Rada Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego;

7) Komitet Zarządzania Przestrzenią Powietrzną.

§ 15

1. W Ministerstwie działają:

1) Rzecznik Prasowy podległy bezpośrednio Ministrowi;

2) komisja dyscyplinarna rozpoznająca sprawy dyscyplinarne członków korpusu służby cywilnej oraz Rzecznik Dyscyplinarny;

3) Główna Biblioteka Komunikacyjna – na zasadach określonych odrębnymi przepisami i regulaminem nadanym przez Ministra, definiującym zadania, organizację oraz szczegółowy zakres działania biblioteki.

2. Przy Ministerstwie działa Biuro Obsługi Transportu Międzynarodowego – gospodarstwo pomocnicze.

IV. ZAKRES DZIAŁANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH

§ 16

1. Gabinet Polityczny Ministra prowadzi doradztwo polityczne w zakresie działania Ministra, w szczególności:

1) nadzoruje opracowywanie dokumentów, w tym programowych, przedkładanych Ministrowi;

2) dokonuje, na polecenie Ministra, oceny merytorycznej i formalnej materiałów przedkładanych Ministrowi oraz na posiedzenia Kierownictwa Ministerstwa;

3) utrzymuje – w zakresie wyznaczonym przez Ministra – kontakty z partiami politycznymi w kraju i za granicą oraz związkami zawodowymi i środowiskami opiniotwórczymi.

2. Szczegółowy zakres zadań indywidualnych w Gabinecie Politycznym Ministra ustala Minister.

3. Do Szefa Gabinetu Politycznego Ministra stosuje się odpowiednio przepisy Regulaminu dotyczące dyrektorów komórek organizacyjnych.

§ 17

1. Biuro Ministra prowadzi sprawy:

1) udziału Ministra i członków Kierownictwa Ministerstwa w posiedzeniach plenarnych Sejmu, Senatu oraz komisji sejmowych i senackich;

2) odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, interwencje posłów i senatorów, posłów Parlamentu Europejskiego oraz na dezyderaty, opinie i wystąpienia komisji sejmowych i senackich, a także wystąpienia Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w sprawach parlamentarnych;

3) odpowiedzi na wystąpienia Kancelarii Prezydenta, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Rzecznika Praw Obywatelskich i innych rzeczników;

4) udziału Ministra i jego przedstawicieli w posiedzeniach zespołów międzyresortowych, organów instytucji i organizacji rządowych i pozarządowych, a także ich ewidencji;

5) ewidencji rad, komisji, zespołów i grup roboczych powołanych przez Ministra;

6) wyjazdów służbowych Ministra i członków Kierownictwa Ministerstwa na terenie kraju;

7) obsługi wizyt i spotkań z udziałem Ministra i pozostałych członków Kierownictwa Ministerstwa oraz wizyt gości zagranicznych;

8) obsługi, z wyłączeniem obsługi medialnej, spotkań, narad, konferencji Ministra i członków Kierownictwa Ministerstwa;

9) posiedzeń Kierownictwa Ministerstwa oraz monitorowania realizacji ustaleń podjętych na tych posiedzeniach;

10) zaproszeń kierowanych do Ministra lub do jego wiadomości;

11) obsługi sekretarskiej Ministra i Szefa Gabinetu Politycznego Ministra.

2. Biuro prowadzi rejestr zarządzeń Ministra oraz decyzji Ministra nie stanowiących rozstrzygnięć w sprawach indywidualnych.

§ 18

1. Departament Gospodarki Nieruchomościami jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o gospodarce nieruchomościami – z wyłączeniem spraw załatwianych przez Departament Orzecznictwa, Departament Bezpieczeństwa Żeglugi oraz Biuro Administracyjne;

2) ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości;

3) ustawy o zasadach zbywania mieszkań będących własnością przedsiębiorstw państwowych, niektórych spółek handlowych z udziałem Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych oraz niektórych mieszkań będących własnością Skarbu Państwa – w zakresie dotyczącym gospodarki nieruchomościami;

4) ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących nabywania własności nieruchomości, w zakresie gospodarki nieruchomościami;

5) ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych, w zakresie dotyczącym gospodarki nieruchomościami.

2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) nadawania uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości, licencji zawodowych w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami i licencji zawodowych w zakresie zarządzania nieruchomościami, a także prowadzenia centralnych rejestrów osób posiadających uprawnienia i licencje zawodowe;

2) odpowiedzialności zawodowej rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości;

3) orzecznictwa administracyjnego, w tym zastępuje Ministra w postępowaniu sądowo-administracyjnym i przed sądami powszechnymi w zakresie:

a) odmowy nadania i pozbawienia uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości, licencji zawodowych w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami i licencji zawodowych w zakresie zarządzania nieruchomościami,

b) odpowiedzialności zawodowej rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości;

4) współpracy z organizacjami zawodowymi rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami, zarządców nieruchomości.

3. Departament zapewnia obsługę:

1) Państwowej Rady Nieruchomości;

2) Państwowej Komisji Kwalifikacyjnej;

3) Komisji Odpowiedzialności Zawodowej.

§ 19

1. Departament Gospodarki Przestrzennej jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;

2) ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, w odniesieniu do lokalizacji inwestycji i decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej;

3) ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, w odniesieniu do lokalizacji inwestycji;

4) ustawy o transporcie kolejowym – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, w odniesieniu do lokalizacji inwestycji;

5) ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów – w zakresie dotyczącym samorządu zawodowego urbanistów;

6) ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych – w zakresie dotyczącym gospodarki przestrzennej;

7) ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych – w zakresie dotyczącym gospodarki przestrzennej;

8) ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;

9) ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;

10) ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu, w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, w sprawach lokalizacji inwestycji w zakresie terminalu;

11) ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;

12) ustawy Prawo wodne – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej.

2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) gospodarki przestrzennej i polityki miejskiej, w tym zakresie strategii i programów określających politykę państwa w zakresie zapewnienia ładu przestrzennego;

2) orzecznictwa administracyjnego, w tym zastępuje Ministra w postępowaniu sądowo-administracyjnym i przed sądami powszechnymi, w zakresie prowadzonych spraw;

3) współpracy z organizacjami zawodowymi urbanistów;

4) współpracy z Warszawskim Biurem Programu Narodów Zjednoczonych ds. Osiedli Ludzkich (ONZ-HABITAT) w zakresie realizacji umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Programem Narodów Zjednoczonych do spraw Osiedli Ludzkich w sprawie ustanowienia w Rzeczypospolitej Polskiej Biura UN – Habitat.

3. Departament zapewnia obsługę Głównej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej.

4. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:

1) Instytutem Gospodarki Przestrzennej i Mieszkaniowej w Warszawie;

2) Instytutem Rozwoju Miast w Krakowie.

§ 20

1. Departament Rynku Budowlanego i Techniki jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o wyrobach budowlanych;

2) ustawy o gwarancji zapłaty za roboty budowlane;

3) ustawy Prawo budowlane – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;

4) ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów – w zakresie dotyczącym samorządu zawodowego architektów i inżynierów budownictwa;

5) ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów – w zakresie audytu energetycznego i jego weryfikacji;

6) ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych – w zakresie wymagań techniczno-budowlanych;

7) ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;

8) ustawy o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;

9) ustawy o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu;

10) ustawy Prawo zamówień publicznych – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej.

2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) bezpieczeństwa i ochrony pracy podczas wykonywania robót budowlanych;

2) potrzeb osób niepełnosprawnych w architektoniczno-budowlanych rozwiązaniach projektowych i realizacji obiektów budowlanych;

3) racjonalizacji użytkowania energii w budownictwie;

4) postępowań egzaminacyjnych dla osób ubiegających się o uprawnienia do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej budynku, lokalu mieszkalnego lub części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową;

5) upoważnień w sprawach odstępstw od przepisów techniczno-budowlanych – w zakresie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie;

6) programów studiów podyplomowych na potrzeby termomodernizacji oraz oceny charakterystyki energetycznej budynku;

7) programu usuwania wyrobów zawierających azbest z istniejących obiektów budowlanych;

8) polityki architektonicznej.

3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:

1) Głównym Inspektorem Nadzoru Budowlanego;

2) Instytutem Techniki Budowlanej w Warszawie.

§ 21

1. Departament Strategii Budownictwa i Mieszkalnictwa jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego;

2) ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych;

3) ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;

4) ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków;

5) ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów mieszkaniowych o stałej stopie procentowej;

6) ustawy o finansowym wsparciu rodzin w nabywaniu własnego mieszkania;

7) ustawy o finansowym wsparciu tworzenia w latach 2004–2006 lokali socjalnych, noclegowni i domów dla bezdomnych;

8) ustawy o własności lokali;

9) ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego;

10) ustawy o dodatkach mieszkaniowych;

11) ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych;

12) ustawy o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych;

13) ustawy o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe;

14) ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;

15) ustawy Prawo spółdzielcze – w zakresie dotyczącym spółdzielni mieszkaniowych;

16) ustawy o zasadach zbywania mieszkań będących własnością przedsiębiorstw państwowych, niektórych spółek handlowych z udziałem Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych oraz niektórych mieszkań będących własnością Skarbu Państwa – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Gospodarki Nieruchomościami;

17) ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Rynku Budowlanego i Techniki;

18) ustawy o Policji – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;

19) ustawy o Służbie więziennej – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;

20) ustawy Kodeks postępowania cywilnego – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej.

2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) strategii i programów określających politykę państwa w zakresie mieszkalnictwa,

2) oceny zgodności z prawem i gospodarności działalności spółdzielni mieszkaniowych;

3) zatwierdzania umów i statutów towarzystw budownictwa społecznego oraz ich zmian;

4) współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego – w sprawach dotyczących finansowania budownictwa czynszowego. Funduszu Termomodernizacji, Funduszu Dopłat oraz Funduszu Hipotecznego;

5) związane ze współdziałaniem z właściwymi jednostkami przy kształtowaniu instrumentów polityki ekonomicznej państwa oddziałujących na mieszkalnictwo, w tym systemu podatkowego.

3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:

1) Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Ekologii Miast w Łodzi;

2) Zakładem Badawczo-Doświadczalnym Gospodarki Komunalnej w Katowicach.

§ 22

1. Departament Orzecznictwa prowadzi w trybie nadzoru indywidualne postępowania administracyjne, w sprawach należących do kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, dotyczące przejęcia lub wywłaszczenia nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa, w szczególności na podstawie:

1) dekretu o majątkach opuszczonych i porzuconych;

2) dekretu o rozbiórce i naprawie budynków zniszczonych i uszkodzonych w czasie wojny;

3) dekretu o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st. Warszawy;

4) dekretu o majątkach opuszczonych i poniemieckich;

5) dekretu o przekazywaniu przez Państwo mienia nierolniczego na obszarze Ziem Odzyskanych i b. Wolnego Miasta Gdańska;

6) dekretu o wywłaszczaniu majątków zajętych na cele użyteczności publicznej w okresie wojny 1939-1945;

7) dekretu o nabywaniu I przekazywaniu nieruchomości niezbędnych dla realizacji narodowych planów gospodarczych;

8) dekretu o wykańczaniu i nadbudowie niektórych domów mieszkalnych;

9) ustawy o upamiętnieniu męczeństwa Narodu Polskiego i innych Narodów na Majdanku;

10) ustawy o uregulowaniu stanu prawnego mienia pozostającego pod zarządem państwowym;

11) ustawy o zasadach i trybie wywłaszczania nieruchomości;

12) ustawy o terenach budownictwa jednorodzinnego w miastach i osiedlach;

13) ustawy o remontach i odbudowie oraz wykańczaniu budowy i nadbudowie budynków;

14) ustawy o terenach budowlanych na obszarach wsi;

15) ustawy o gospodarce terenami w miastach i osiedlach;

16) ustawy o terenach budownictwa jednorodzinnego i zagrodowego oraz o podziale nieruchomości w miastach i osiedlach.

2. Departament prowadzi w trybie odwoławczym indywidualne postępowania administracyjne, dotyczące regulacji prawdo nieruchomości oraz odszkodowań za wywłaszczone lub przejęte nieruchomości, w zakresie kompetencji Ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej jako organu wyższego stopnia, w sprawach rozpoznawanych na podstawie:

1) ustawy o zmianie ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych;

2) ustawy o gospodarce nieruchomościami;

3) ustawy Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną;

4) ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji Przedsiębiorstwa Państwowego „Polskie Koleje Państwowe”;

5) ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych;

6) ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym;

7) ustawy o zmianie ustawy o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej „Poczta Polska”;

8) ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;

9) ustawy o transporcie kolejowym;

10) ustawy o restrukturyzacji hutnictwa żelaza i stali;

11) ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu;

12) ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego.

3. Departament prowadzi, w tym zastępuje Ministra w postępowaniu sądowo-administracyjnym i przed sądami powszechnymi, sprawy dotyczące dochodzenia od ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej odszkodowania w zakresie określonym w ust. 1 i 2.

4. Departament wykonuje czynności kancelaryjne, a w szczególności zwraca akta do właściwych organów i urzędów – po ich wykorzystaniu oraz przekazuje do Archiwum Zakładowego części archiwalne akt organu naczelnego.

§ 23

1. Departament Bezpieczeństwa Żeglugi jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o bezpieczeństwie morskim;

2) ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki;

3) ustawy o portowych urządzeniach do odbioru odpadów oraz pozostałości ładunkowych ze statków;

4) ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego „Program ochrony brzegów morskich”;

5) ustawy o wykonywaniu prac podwodnych;

6) ustawy o izbach morskich;

7) ustawy o wyposażeniu morskim;

8) ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich;

9) ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej i administracji morskiej – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej oraz Departament Gospodarki Przestrzennej;

10) ustawy o żegludze śródlądowej – w zakresie dotyczącym administracji żeglugi śródlądowej, bezpieczeństwa żeglugi, kwalifikacji w żegludze śródlądowej i systemu informacji rzecznej;

11) ustawy Kodeks morski – w zakresie dotyczącym bezpieczeństwa morskiego i zanieczyszczania morza przez statki;

12) ustawy o ochronie granicy państwowej – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;

13) ustawy o systemie oświaty – w zakresie dotyczącym żeglugi śródlądowej oraz kształcenia zgodnie z wymogami Konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht (STCW);

14) ustawy o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz pieczęciach państwowych – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;

15) ustawy Prawo ochrony środowiska – w zakresie dotyczącym żeglugi morskiej oraz żeglugi śródlądowej;

16) ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym – w zakresie dotyczącym kształcenia zgodnie z wymogami Konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht (STCW);

17) ustawy Prawo wodne – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, w uzgodnieniu z Departamentem Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej;

18) ustawy Prawo budowlane – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, w sprawach warunków technicznych jakim powinny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie;

19) ustawy o gospodarce nieruchomościami – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, w uzgodnieniu z Departamentem Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej;

20) ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;

21) ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;

22) ustawy Prawo geologiczne i górnicze – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;

23) ustawy Prawo telekomunikacyjne – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej.

2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) bezpieczeństwa żeglugi statków morskich, ochrony żeglugi i portów;

2) poszukiwania i ratowania życia na morzu;

3) szkolenia i kwalifikacji morskich;

4) ochrony środowiska morskiego przed zanieczyszczaniem morza przez statki;

5) ochrony brzegu morskiego;

6) instytucji klasyfikacyjnych;

7) inwestycji morskich finansowanych z udziałem środków publicznych;

8) systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu – w zakresie gospodarki morskiej;

9) współpracy z Komisją Kodyfikacyjną Prawa Morskiego.

3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:

1) urzędami morskimi;

2) urzędami żeglugi śródlądowej;

3) izbami morskimi i delegatami Ministra przy izbach morskich;

4) Morską Służbą Poszukiwania i Ratownictwa (SAR).

4. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:

1) Akademią Morską w Szczecinie;

2) Akademią Morską w Gdyni;

3) Akademią Marynarki Wojennej w Gdyni;

4) średnimi szkołami morskimi, w zakresie Międzynarodowej Konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht (STCW);

5) średnimi szkołami śródlądowymi.

§ 24

1. Departament Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o portach i przystaniach morskich;

2) ustawy o Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym;

3) ustawy o pracy na morskich statkach handlowych;

4) ustawy o podatku tonażowym;

5) ustawy o żegludze śródlądowej – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Bezpieczeństwa Żeglugi;

6) ustawy Kodeks morski – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Bezpieczeństwa Żeglugi;

7) ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej – w zakresie dotyczącym ustalania granic portów morskich;

8) ustawy o Polskim Rejestrze Statków – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;

9) ustawy Prawo przewozowe – w zakresie dotyczącym transportu wodnego śródlądowego;

10) ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Bezpieczeństwa Żeglugi;

11) ustawy Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej – w zakresie kompetencji Ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;

12) ustawy Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;

13) ustawy o referendum ogólnokrajowym – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;

14) ustawy o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;

15) ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz Agencji Mienia Wojskowego – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;

16) ustawy o zasadach finansowania nauki – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;

17) ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, w sprawach dotyczących sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych na morskich statkach handlowych w żegludze międzynarodowej oraz w międzynarodowych portach morskich.

2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) strategii i programów w zakresie transportu morskiego i transportu wodnego śródlądowego;

2) komisji mieszanych do spraw transportu morskiego i wodnego śródlądowego, zgodnie z zawartymi dwustronnymi i wielostronnymi umowami międzynarodowymi;

3) krajowej oraz wspólnotowej zintegrowanej polityki morskiej;

4) z zakresu prawa pracy w obszarze właściwym dla transportu morskiego i transportu wodnego śródlądowego;

5) europejskich korytarzy transportowych – w zakresie transportu morskiego i transportu wodnego śródlądowego;

6) współpracy z Komisją Kodyfikacyjną Prawa Morskiego;

7) obsługi Rady do spraw Promocji Żeglugi Śródlądowej.

3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:

1) spółkami żeglugowymi utworzonymi na podstawie umów międzynarodowych;

2) Instytutem Morskim w Gdańsku;

3) Akademią Morską w Gdyni;

4) Akademią Morską w Szczecinie.

4. Departament Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej prowadzi Sekretariat Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Morskiego.

§ 25

1. Departament Poczty jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy Prawo pocztowe, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Spraw Obronnych;

2) ustawy o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej „Poczta Polska”;

3) ustawy o komercjalizacji państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej „Poczta Polska”;

4) ustawy o opłatach abonamentowych;

5) z ustawy o stanie klęski żywiołowej – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności;

6) ustawy o broni i amunicji – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności;

7) ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności;

8) ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności;

9) ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności;

10) ustawy Kodeks postępowania cywilnego – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności;

11) ustawy Kodeks postępowania karnego – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności, w sprawach dotyczących zasad i trybu doręczania pism sądowych.

2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) zapewnienia społeczeństwu dostępu do powszechnych usług pocztowych;

2) stałego podnoszenia jakości usług pocztowych;

3) wspierania rozwoju konkurencji na rynku pocztowym;

4) rozwoju infrastruktury pocztowej;

5) warunków świadczenia, norm dostępu i jakości usług pocztowych, a także zasad odpowiedzialności operatora za niewykonanie lub nienależyte wykonanie powszechnych usług pocztowych;

6) współpracy z Polskim Komitetem Normalizacyjnym – w zakresie możliwości rozwoju sektora pocztowego.

3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej, w zakresie dotyczącym poczty.

4. Departament prowadzi sprawy wynikające z reprezentowania Skarbu Państwa przez ministra właściwego do spraw łączności w „Poczta Polska S.A.”.

§ 26

1. Departament Telekomunikacji jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy Prawo telekomunikacyjne – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Bezpieczeństwa Żeglugi oraz Departament Spraw Obronnych;

2) ustawy o kompatybilności elektromagnetycznej;

3) ustawy Kodeks postępowania karnego – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności, w sprawach dotyczących technicznego przygotowania systemów i sieci służących do przekazywania informacji:

4) ustawy Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności.

2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) strategii i programów w zakresie społeczeństwa informacyjnego oraz technologii informacyjnych i komunikacyjnych;

2) komunikacji elektronicznej;

3) zwalczania informacji niezamówionych;

4) polityki wykorzystania widma radiowego oraz planowania numeracji w sieciach telekomunikacyjnych;

5) związane z procesem przejścia z nadawania analogowego na cyfrowe w radiofonii i telewizji;

6) usuwania barier w procesie budowy infrastruktury telekomunikacyjnej;

7) współpracy z Komisją Europejską i jej wyspecjalizowanymi agendami – w zakresie uczestnictwa Rzeczpospolitej Polskiej w Europejskim Globalnym Systemie Nawigacji Satelitarnej GALILEO.

3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:

1) Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej – w zakresie dotyczącym telekomunikacji;

2) Instytutem Łączności – Państwowym Instytutem Badawczym.

§ 27

1. Departament Polityki Transportowej i Spraw Międzynarodowych jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o umowach międzynarodowych;

2) ustawy o ochronie granicy państwowej – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu;

3) ustawy Prawo ochrony środowiska – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, z wyłączeniem spraw załatwianych przez Departament Bezpieczeństwa Morskiego;

4) ustawy o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem – w zakresie dotyczącym członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej;

5) ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju;

6) ustawy o ochronie przyrody – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu;

7) ustawy prawo przewozowe – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących publicznego transportu zbiorowego;

8) ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej i transportu;

9) ustawy o systemie oceny zgodności – w zakresie dotyczącym akredytacji oraz autoryzacji i notyfikacji jednostek oceny zgodności;

10) ustawy o normalizacji;

11) ustawy o zasadach finansowania nauki, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej;

12) ustawy o organizmach genetycznie zmodyfikowanych.

2. Departament zapewnia realizację zadań w zakresie:

1) strategii i programów w zakresie transportu;

2) zagadnień horyzontalnych – w zakresie wynikającym z dokumentów krajowych i Unii Europejskiej w obszarze transportu;

3) procesu decyzyjnego w Unii Europejskiej oraz innych organizacjach międzynarodowych, w tym udziału przedstawicieli Ministerstwa w tym procesie;

4) przygotowania i sprawowania przez Rzeczypospolitą Polską przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej w II połowie 2011 r.;

5) dwustronnej współpracy międzynarodowej;

6) ochrony środowiska w transporcie;

7) transportu intermodalnego;

8) logistyki transportu towarowego, w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu;

9) systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu;

10) publicznego transportu zbiorowego, w tym ułatwień ogólnosystemowych w przemieszczaniu osób niepełnosprawnych środkami transportu;

11) harmonizacji technicznej, normalizacji i miar.

3. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) europejskich korytarzy, sieci i osi transportowych;

2) współpracy ze Stałym Przedstawicielstwem Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej;

3) współpracy z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z procesami decyzyjnymi w Unii Europejskiej;

4) udziału Ministra w posiedzeniach Komitetu do spraw Europejskich;

5) współpracy Ministerstwa z organizacjami międzynarodowymi;

6) międzynarodowej współpracy regionalnej;

7) wyjazdów zagranicznych pracowników Ministerstwa – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Biuro Finansowe;

8) przedstawicieli Ministra za granicą;

9) systemu Elektronicznej Wymiany Dokumentów - Polska (EWD-P);

10) finansowania nauki – w zakresie działów łączność i transport;

11) przewozów tranzytowych w transporcie lądowym;

12) budżetu Unii Europejskiej.

§ 28

1. Departament Dróg i Autostrad jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o drogach publicznych, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Spraw Obronnych;

2) ustawy o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym;

3) ustawy o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia;

4) ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych – w zakresie dotyczącym dróg krajowych;

5) ustawy o transporcie drogowym – w zakresie dotyczącym opłat za korzystanie z dróg krajowych;

6) ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego – w zakresie dotyczącym dróg publicznych;

7) ustawy Prawo budowlane – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących dróg publicznych;

8) ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa – w zakresie opinii ministra właściwego do spraw transportu dotyczącej przejęcia w trwały zarząd nieruchomości wchodzących w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa położonych w pasie drogowym;

9) ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu.

2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) przygotowania i aktualizacji programów i planów w zakresie dróg krajowych oraz monitorowania ich realizacji;

2) inwestycji drogowych finansowanych z udziałem środków publicznych;

3) współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego w sprawach dotyczących Krajowego Funduszu Drogowego;

4) finansowania ze źródeł zagranicznych projektów w zakresie dróg krajowych, w tym:

a) umów kredytowych w sprawach finansowania dróg krajowych,

b) współpracy z Międzynarodowymi Instytucjami Finansowymi oraz bankami komercyjnymi;

5) zaświadczeń pomocy de minimis z tytułu zwolnienia z obowiązku uiszczania opłat za korzystanie z dróg krajowych;

6) systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu – w zakresie dróg publicznych;

7) projektów drogowych realizowanych w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego;

8) współpracy z Radą do Spraw Autostrad;

9) komisji mieszanych do spraw budowy połączeń drogowych, komisji mieszanych do spraw budowy i utrzymania granicznych obiektów mostowych oraz grup roboczych, zgodnie z zawartymi dwustronnymi i wielostronnymi umowami międzynarodowymi dotyczącymi transgranicznych połączeń transportowych.

3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad.

4. Departament prowadzi sprawy nadzoru nad:

1) Instytutem Badawczym Dróg i Mostów;

2) Biurem Obsługi Transportu Międzynarodowego – w zakresie wynikającym z właściwości departamentu.

§ 29

1. Departament Transportu Drogowego jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o czasie pracy kierowców;

2) ustawy o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych;

3) ustawy o systemie tachografów cyfrowych;

4) ustawy Prawo o ruchu drogowym – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;

5) ustawy o transporcie drogowym – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Dróg i Autostrad;

6) ustawy Prawo przewozowe – w zakresie dotyczącym przewozu drogowego;

7) ustawy o dozorze technicznym – w zakresie dotyczącym transportu drogowego;

8) ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu;

9) ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu;

10) ustawy o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu.

2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) komisji mieszanych do spraw międzynarodowych przewozów drogowych, zgodnie z zawartymi dwustronnymi i wielostronnymi umowami międzynarodowymi;

2) współdziałania z wojewodami, jako organami założycielskimi:

a) w zatwierdzaniu statutów przedsiębiorstw użyteczności publicznej (PKS), których działalność wykracza poza obszar jednego województwa,

b) w procesie powoływania i odwoływania dyrektorów w przedsiębiorstwach PKS;

3) współpracy z organami kontroli ruchu i transportu drogowego;

4) systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu, w zakresie zarządzania ruchem drogowym.

3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:

1) Głównym Inspektorem Transportu Drogowego;

2) Biurem Obsługi Transportu Międzynarodowego – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Dróg i Autostrad;

3) Instytutem Transportu Samochodowego;

4) Transportowym Dozorem Technicznym – z wyłączeniem spraw załatwianych przez Departament Kolejnictwa.

§ 30

1. Departament Kolejnictwa jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o transporcie kolejowym, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Inwestycji Kolejowych oraz Departament Spraw Obronnych;

2) ustawy o komercjalizacji restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Inwestycji Kolejowych;

3) ustawy o przewozie koleją towarów niebezpiecznych;

4) ustawy o Funduszu Kolejowym, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Inwestycji Kolejowych;

5) ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego – w zakresie dotyczącym infrastruktury kolejowej;

6) ustawy Prawo przewozowe – w zakresie dotyczącym przewozów kolejowych;

7) ustawy o służbie medycyny pracy – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących kolejnictwa;

8) ustawy o dozorze technicznym – w zakresie dotyczącym transportu kolejowego;

9) ustawy Prawo energetyczne – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących kwalifikacji na stanowiskach pracy związanych z dozorem oraz eksploatacją urządzeń i instalacji energetycznych stosowanych w jednostkach organizacyjnych transportu kolejowego;

10) ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych w pociągach;

11) ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących ustalania terenów zamkniętych.

2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) strategii i programów w zakresie kolejnictwa;

2) publicznego transportu zbiorowego w zakresie kolejnictwa;

3) udostępniania infrastruktury kolejowej przewoźnikom kolejowym oraz bezpieczeństwa transportu kolejowego;

4) praw pasażerów w transporcie kolejowym;

5) międzynarodowego transportu kolejowego, w ramach umów SMGS i SMPS oraz Konwencji COTIF;

6) współdziałania z Państwową Komisją Badania Wypadków Kolejowych;

7) systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu – w zakresie transportu kolejowego;

8) inwestycji w zakresie taboru kolejowego i transportu intermodalnego, finansowanych z udziałem środków publicznych;

9) interoperacyjności systemu kolejowego w zakresie taboru kolejowego.

3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:

1) Prezesem Urzędu Transportu Kolejowego, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Inwestycji Kolejowych;

2) Centrum Naukowo-Technicznym Kolejnictwa;

3) Transportowym Dozorem Technicznym – w zakresie dotyczącym kolejnictwa.

4. Departament prowadzi sprawy wynikające z reprezentowania Skarbu Państwa przez ministra właściwego do spraw transportu w PKP S.A.

§ 31

1. Departament Inwestycji Kolejowych jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o transporcie kolejowym w zakresie infrastruktury kolejowej;

2) ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP w zakresie nadzoru korporacyjnego i administracyjnego nad PLK S.A.;

3) ustawy o Funduszu Kolejowym, w zakresie dotyczącym finansowania infrastruktury kolejowej;

4) ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego – w zakresie dotyczącym infrastruktury kolejowej;

5) ustawy o finansach publicznych – w zakresie dotyczącym finansowania infrastruktury kolejowej;

6) ustawy Prawo budowlane – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących kolejnictwa;

7) ustawy Prawo energetyczne – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących kwalifikacji na stanowiskach pracy związanych z dozorem oraz eksploatacją urządzeń i instalacji energetycznych stosowanych w jednostkach organizacyjnych transportu kolejowego, oraz dostosowania ww. regulacji krajowych do wymagań UE.

2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) programowania poprawy stanu infrastruktury kolejowej i jej dostosowania do wymaganych standardów krajowych i UE;

2) inwestycji kolejowych infrastrukturalnych finansowanych z udziałem środków publicznych;

3) opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej;

4) międzynarodowego rozwoju sieci kolejowej, w ramach umów AGC, AGTC i TEN-T;

5) systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu - w zakresie infrastruktury kolejowej;

6) interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnej w zakresie infrastruktury kolejowej oraz systemu kolei dużych prędkości;

7) infrastruktury kolejowej wynikające z nadzoru Ministra nad Prezesem Urzędu Transportu Kolejowego, w zakresie dotyczącym interoperacyjności kolei polskich i systemu oceny zgodności.

3. Departament prowadzi sprawy wynikające z reprezentowania Skarbu Państwa przez ministra właściwego do spraw transportu w PKP PLK S.A.

§ 32

1. Departament Lotnictwa jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy Prawo lotnicze;

2) ustawy o przedsiębiorstwie państwowym „Porty Lotnicze”;

3) ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej;

4) ustawy Prawo budowlane – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących lotnictwa;

5) ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach uczelni kształcących personel lotniczy dla lotnictwa cywilnego;

6) ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących lotnictwa cywilnego;

7) ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych w samolotach komunikacji międzynarodowej oraz w międzynarodowych portach lotniczych;

8) ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu.

2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) strategii i programów – w zakresie lotnictwa;

2) rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych;

3) inwestycji lotniczych finansowanych z udziałem środków publicznych;

4) systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu – w zakresie lotnictwa;

5) współdziałania z Państwową Komisją Badania Wypadków Lotniczych;

6) współpracy z Radą Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego oraz Komitetem Zarządzania Przestrzenią Powietrzną.

3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:

1) Prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego;

2) przedsiębiorstwem państwowym „Porty Lotnicze”;

3) Polską Agencją Żeglugi Powietrznej.

§ 33

1. Departament Funduszy UE wykonuje zadania wynikające z pełnienia przez Ministra funkcji Instytucji Pośredniczącej w systemie zarządzania SPOT, Funduszem Spójności i POliŚ, oraz Instytucji Zarządzającej w systemie zarządzania Funduszem TEN-T.

2. Departament jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o Narodowym Planie Rozwoju – w zakresie dotyczącym funduszy strukturalnych oraz Funduszu Spójności;

2) ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju – w zakresie dotyczącym POliŚ.

3. Departament prowadzi sprawy:

1) programowania działań oraz projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w ramach POliŚ w tym w zakresie:

a) aktualizacji opisów Priorytetów/Działań POliŚ,

b) procedur/wytycznych realizacji POliŚ,

c) listy projektów kluczowych POliŚ;

2) organizacji systemu zarządzania i kontroli Priorytetów POliŚ;

3) ewaluacji POliŚ;

4) monitorowania:

a) przygotowania i wyboru projektów w ramach POliŚ,

b) wdrażania SPOT i POliŚ, w tym w zakresie:

– realizacji projektów/działań/priorytetów,

– udziału/współorganizowania komitetów monitorujących/podkomitetów monitorujących,

c) trwałości projektów oraz osiągnięcia założonych w projektach wskaźników;

5) nadzoru i monitorowania realizacji projektów współfinansowanych z Funduszu Spójności w ramach NPR, w tym:

a) przyjmowania, weryfikacji oraz koordynacji procesu przekazywania do Komisji Europejskiej wniosków o dofinansowanie oraz wniosków o modyfikację projektów zgłoszonych przez podmioty odpowiedzialne za realizację projektu,

b) prowadzenia kontroli uprzedniej (ex ante) udzielania zamówień publicznych w zakresie kwalifikowalności kosztów;

6) sprawozdawczości w zakresie SPOT, Funduszu Spójności w ramach NPR i POliŚ;

7) weryfikacji sprawozdań dotyczących projektów niezakończonych w okresie kwalifikowalności wydatków w ramach SPOT:

8) kwalifikowania wydatków oraz weryfikacji wniosków do Komisji Europejskiej o środki Funduszu Spójności w ramach NPR;

9) koordynacji zarządzania finansowego na poziomie Priorytetów POliŚ, w tym w zakresie sporządzania:

a) poświadczeń i deklaracji wydatków oraz wniosków o płatność,

b) prognoz w zakresie wnioskowania o płatność;

10) opracowywania wniosku o płatność końcową w ramach SPOT;

11) wykrywania nieprawidłowości oraz raportowania na temat wykrytych nieprawidłowości w ramach SPOT, Funduszu Spójności w ramach NPR oraz POliŚ;

12) nakładania i rozliczania korekt finansowych w ramach projektów SPOT;

13) współpracy z Komisją Europejską w zakresie zamykania programu SPOT, w tym w kwestii audytów projektów i programu;

14) procedur wdrażania dla Funduszu Spójności w ramach NPR oraz Funduszu TEN-T;

15) pomocy technicznej Funduszu Spójności w ramach NPR oraz POliŚ i POPT;

16) informacji i promocji POliŚ oraz Funduszu Spójności w ramach NPR;

17) koordynacji działań systemów SIMIK oraz KSI;

18) Funduszu TEN-T;

19) monitorowania działań oraz sprawozdawczości w zakresie projektów PHARE;

20) Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.

4. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

§ 34

1. Departament Budżetu odpowiada za opracowanie i realizację budżetu państwa w częściach, których dysponentem jest Minister, w tym budżetu w układzie zadaniowym, zapewnia obsługę finansową oraz ewidencję księgową dysponenta części budżetowych, prowadzi rachunkowość operacji finansowanych ze środków pochodzących z Unii Europejskiej, dokonuje płatności na rachunki beneficjentów funduszy unijnych, realizuje zadnia związane z pomocą publiczną i ochroną konkurencji w resorcie.

2. W szczególności Departament prowadzi sprawy:

1) ewidencji księgowej dysponenta części budżetowych w zakresie dochodów i wydatków budżetowych oraz środków na finansowanie nauki;

2) sprawozdawczości budżetowej dysponenta części budżetowych, w tym budżetu w układzie zadaniowym;

3) opracowywania analiz wykonania zadań oraz dochodów i wydatków budżetowych, w tym w układzie zadaniowym;

4) opracowywania materiałów do projektu ustawy budżetowej, w tym budżetu w kładzie zadaniowym, dla części, których dysponentem jest Minister;

5) ustalania planu dochodów i wydatków resortu, w tym udzielania dysponentom niższego stopnia oraz innym uprawnionym podmiotom informacji o planowanych wielkościach dochodów i wydatków oraz limitach wynagrodzeń, w tym budżetu w układzie zadaniowym;

6) finansowania inwestycji;

7) przekazywania środków budżetowych na realizację zadań, w ramach ustalonych planów wydatków dla jednostek budżetowych i przedsiębiorców;

8) harmonogramu realizacji wydatków budżetowych, w tym budżetu w układzie zadaniowym;

9) zmian w planie wydatków poszczególnych dysponentów (jednostek) w trakcie roku budżetowego, w tym budżetu w układzie zadaniowym;

10) wystąpień o środki z rezerw celowych budżetu państwa oraz sprawozdawczości w tym zakresie;

11) wyboru biegłego rewidenta do badania sprawozdań finansowych jednostek badawczo-rozwojowych nadzorowanych przez Ministra oraz zatwierdzania tych sprawozdań;

12) zatwierdzania sprawozdań finansowych Transportowego Dozoru Technicznego, a także opiniowania sprawozdań finansowych spółki „Poczta Polska S.A.” oraz spółek Grupy PKP;

13) zatwierdzania planów finansowych jednostek sektora finansów publicznych;

14) ewidencji księgowej funduszy unijnych;

15) płatności na rachunki beneficjentów funduszy unijnych;

16) związane z dokonywaniem płatności z budżetu środków europejskich na rzecz beneficjentów;

17) weryfikacji finansowej:

a) wniosków o płatność w zakresie projektów współfinansowanych za środków UE,

b) raportów z postępów realizacji projektów Funduszu Spójności,

c) wniosków o płatność na dofinansowanie remontów i utrzymania infrastruktury kolejowej,

d) wniosków o płatność dla zawartych umów o świadczenie usług publicznych;

18) nadzoru nad zachowaniem przez beneficjentów realizujących projekty współfinansowane z funduszy strukturalnych oddzielnego systemu rachunkowości dla środków Unii Europejskiej lub stosowaniem odpowiedniego kodu księgowego;

19) współpracy z Departamentem Funduszy UE przy rozliczaniu i zamykaniu SPOT, Funduszu Spójności (NPR), TEN-T oraz w zakresie zarządzania finansowego Priorytetami POliŚ;

20) dotowania przedsiębiorców;

21) wynikające z ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego;

22) pomocy publicznej;

23) ochrony konkurencji;

24) statystyki publicznej.

§ 35

Departament Kontroli prowadzi sprawy:

1) kontroli planowych i doraźnych działalności komórek organizacyjnych Ministerstwa, na zasadach i w trybie określonych odrębnym zarządzeniem;

2) kontroli działalności jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra w zakresie wynikającym z ustawy o Radzie Ministrów oraz ustaw, na podstawie których Minister uzyskał uprawnienia do kontroli i nadzoru, w trybie określonym odrębnym zarządzeniem;

3) kontroli systemowych Funduszu Spójności i POliŚ;

4) kontroli projektów, w tym w zakresie trwałości, realizowanych z udziałem środków budżetu państwa i funduszy Unii Europejskiej;

5) skarg i wniosków – na zasadach i w trybie określonych odrębnym zarządzeniem;

6) przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków – na zasadach ustalonych odrębnie;

7) kontroli zewnętrznej prowadzonej w Ministerstwie przez Najwyższą Izbę Kontroli i inne organy kontrolne oraz udzielania odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne.

§ 36

1. Departament Prawny jest właściwy w sprawach prawidłowego, pod względem legislacyjno-prawnym, przygotowania aktów normatywnych oraz obsługi prawnej Ministerstwa.

2. W szczególności Departament prowadzi sprawy:

1) legislacji w trybie określonym odrębnym zarządzeniem;

2) materiałów dla Ministra i jego przedstawicieli na posiedzenia Rady Ministrów i komitetów Rady Ministrów – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Polityki Transportowej i Spraw Międzynarodowych;

3) stanowisk Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach prowadzonych przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości;

4) organizacji i funkcjonowania rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w szczególności w zakresie swobodnego przepływu towarów oraz nieformalnego rozwiązywania problemów tego rynku (SOLVIT);

5) obsługi prawnej, w zakresie określonym w ustawie o radcach prawnych, w tym:

a) wydaje opinie prawne i udziela porad prawnych w zakresie stosowania prawa i orzecznictwa oraz udziela wyjaśnień dotyczących obowiązującego systemu prawnego,

b) opiniuje projekty: umów międzynarodowych, umów zawieranych przez Ministra lub Ministerstwo, statutów jednostek podległych lub nadzorowanych przez Ministra, decyzji administracyjnych oraz postanowień,

c) zapewnia zastępstwo procesowe Ministra oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa w postępowaniach sądowych, administracyjnych oraz przed innymi organami orzekającymi, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Gospodarki Nieruchomościami, Departament Gospodarki Przestrzennej oraz Departament Orzecznictwa;

6) uzgodnień międzyresortowych projektów aktów prawnych i umów międzynarodowych.

3. Departament prowadzi:

1) rejestr spraw sądowych, w których zastępstwo procesowe zapewnia Departament;

2) rejestr upoważnień i pełnomocnictw udzielonych przez Ministra oraz wytycznych Ministra;

3) redakcję Dziennika Urzędowego Ministra Infrastruktury;

4) sprawy notyfikacji krajowych aktów wykonawczych wdrażających przepisy wspólnotowe w zakresie właściwości Ministra.

§ 37

1. Departament Spraw Obronnych jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Poczty;

2) ustawy o zarządzaniu kryzysowym;

3) ustawy o stanie klęski żywiołowej;

4) ustawy o stanie wyjątkowym;

5) ustawy o stanie wojennym oraz kompetencjach Naczelnego Dowództwa Sił Zbrojnych i zasady jego podległości konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej;

6) ustawy o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców;

7) ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych;

8) ustawy o rezerwach państwowych;

9) ustawy Prawo telekomunikacyjne – w zakresie dotyczącym obowiązków przedsiębiorców telekomunikacyjnych na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego;

10) ustawy o ochronie osób i mienia – w zakresie kompetencji Ministra, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Biuro Ochrony Informacji Niejawnych;

11) ustawy o drogach publicznych – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących wykazu oraz przygotowania dróg na potrzeby obrony państwa;

12) ustawy o transporcie kolejowym – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących wykonywania zadań na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwa i porządku publicznego;

13) ustawy Prawo pocztowe – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności, w sprawach dotyczących wykonywania zadań na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwa i porządku publicznego;

14) ustawy Prawo przewozowe – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących obronności, bezpieczeństwa państwa lub klęsk żywiołowych;

15) ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, w sprawach dotyczących potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa.

2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) zarządzania kryzysowego, obronności i bezpieczeństwa państwa;

2) obrony cywilnej;

3) zapewnienia łączności na potrzeby administracji publicznej, systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, bezpieczeństwem i porządkiem publicznym oraz na potrzeby ratownictwa;

4) kontroli wykonywania zadań obronnych przez organy, jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra oraz przedsiębiorców, na których Minister nałożył zadania obronne w trybie decyzji administracyjnych.

§ 38

1. Biuro Dyrektora Generalnego prowadzi sprawy wynikające z zadań Dyrektora Generalnego Ministerstwa w zakresie organizacji Ministerstwa, zarządzania zasobami ludzkimi w Ministerstwie oraz postępowań w sprawach zamówień publicznych.

2. W szczególności Biuro prowadzi sprawy:

1) naboru pracowników do pracy w Ministerstwie;

2) opisów stanowisk pracy oraz wartościowania stanowisk pracy, a także ocen okresowych pracowników Ministerstwa;

3) doskonalenia zawodowego pracowników Ministerstwa;

4) gospodarowania środkami przeznaczonymi na wynagrodzenia oraz funduszem nagród;

5) obsługi kadrowej pracowników Ministerstwa;

6) związane z nadzorem nad czasem pracy i dyscypliną pracy w Ministerstwie;

7) wynikające ze stosunku pracy, w zakresie ustawowego upoważnienia Ministra, wobec osób zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra oraz wobec Kierownictwa Ministerstwa;

8) związane z organizacją Ministerstwa;

9) postępowań w sprawach zamówień publicznych, na zasadach określonych odrębnym zarządzeniem;

10) obsługi Komisji Dyscyplinarnej Ministerstwa;

11) obsługi Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych oraz Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych;

12) odznaczeń państwowych i odznak honorowych;

13) obsługi sekretariatów Sekretarza i Podsekretarzy Stanu oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa.

3. Ponadto Biuro:

1) jest właściwe w sprawach wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych;

2) zapewnia realizację zadań związanych z działalnością fundacji, dla których Minister jest organem nadzoru.

4. Biuro prowadzi ewidencję fundacji, dla których Minister jest organem nadzoru.

§ 39

1. Biuro Audytu Wewnętrznego odpowiada za realizację funkcji audytu wewnętrznego w Ministerstwie.

2. Biuro prowadzi sprawy:

1) identyfikowania i monitorowania procesów zachodzących w Ministerstwie;

2) zadań audytowych, przeprowadzanych zgodnie z rocznym planem audytu, a w przypadkach uzasadnionych – również poza rocznym planem audytu;

3) czynności doradczych;

4) czynności sprawdzających;

5) zadań audytowych zleconych;

6) oceny adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej;

7) czynności audytowych w innych jednostkach w działach administracji rządowej, którymi kieruje Minister.

3. Biuro prowadzi obsługę organizacyjną komitetu audytu oraz inne działania mające na celu wsparcie komitetu audytu, w tym:

1) gromadzi plany audytu i sprawozdania z wykonania planów oraz inne niezbędne dla komitetu audytu informacje od jednostek w dziale;

2) przygotowuje zbiorcze informacje o istotnych ryzykach i słabościach kontroli zarządczej oraz proponowanych przez audytorów usprawnieniach kontroli zarządczej.

§ 40

1. Biuro Administracyjne odpowiada za realizację zadań Dyrektora Generalnego Ministerstwa w zakresie gospodarowania mieniem Ministerstwa oraz prowadzenia jego ewidencji, a także w zakresie reprezentowania Skarbu Państwa w odniesieniu do mienia Ministerstwa oraz wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa w odniesieniu do mienia Ministerstwa.

2. W szczególności Biuro prowadzi sprawy:

1) gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa przekazanymi Ministerstwu w trwały zarząd;

2) utrzymania odpowiedniego stanu technicznego nieruchomości, w tym budynków;

3) inwestycji i remontów;

4) ewidencji ilościowo-wartościowej środków trwałych, pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz gospodarowania nimi;

5) warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bhp w Ministerstwie;

6) ochrony przeciwpożarowej w budynkach Ministerstwa;

7) kancelarii głównej i zapewnienia obsługi kancelaryjnej komórek organizacyjnych Ministerstwa;

8) obsługi gospodarczej i technicznej narad i konferencji organizowanych przez komórki organizacyjne Ministerstwa;

9) usług poligraficznych;

10) zaopatrzenia w materiały, przedmioty nietrwałe i środki trwałe;

11) organizacji i prowadzenia magazynu;

12) łączności wewnętrznej i zewnętrznej;

13) obsługi transportowej.

3. W strukturze Biura funkcjonuje archiwum zakładowe Ministerstwa. Szczegółowe zasady pracy archiwum określa instrukcja kancelaryjna oraz instrukcja w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego.

§ 41

1. Biuro Finansowe odpowiada za opracowanie i realizację budżetu Ministerstwa w zakresie dochodów i wydatków dysponenta trzeciego stopnia środków budżetowych, prowadzi ewidencję księgową i obsługę finansową operacji gospodarczych realizowanych przez dysponenta trzeciego stopnia środków budżetowych, wykonuje zadania dysponenta trzeciego stopnia środków budżetowych oraz zadania głównego księgowego Ministerstwa w częściach budżetu państwa, których dysponentem jest Minister.

2. Biuro prowadzi w szczególności sprawy:

1) planowania dochodów i wydatków Ministerstwa oraz ich realizacji;

2) zmian w planie finansowym Ministerstwa w trakcie roku budżetowego – w zakresie właściwości Biura;

3) obsługi finansowo-księgowej i sprawozdawczości z wykonania budżetu dysponenta trzeciego stopnia środków budżetowych;

4) sporządzania harmonogramu realizacji wydatków budżetowych – w zakresie dysponenta trzeciego stopnia środków budżetowych;

5) dyspozycji środkami pieniężnymi;

6) naliczania i rozliczania wynagrodzeń pracowniczych;

7) sprawozdawczości budżetowej, finansowej i statystycznej;

8) płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych oraz płatnika składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne;

9) gospodarowania środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych;

10) rozliczania gospodarki magazynowej;

11) obsługi finansowej przedstawicielstw zagranicznych Ministerstwa;

12) realizacji płatności składek do organizacji międzynarodowych;

13) rozliczania krajowych i zagranicznych delegacji służbowych pracowników Ministerstwa oraz kosztów zagranicznych delegacji służbowych;

14) zakupu biletów lotniczych dla celów realizacji delegacji służbowych;

15) obsługi finansowo-księgowej Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Morskiego, Resortowej Komisji Orzekającej w sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych, Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych, komisji dyscyplinarnej, rzecznika dyscyplinarnego;

16) obsługi finansowo-księgowej Urzędów Żeglugi Śródlądowej;

17) realizowania płatności oraz ewidencji księgowej projektów współfinansowanych z funduszy unijnych w zakresie właściwości Biura;

18) obsługi administracyjno-technicznej Komisji Orzekającej w sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych.

3. Biuro Finansowe prowadzi sprawy nadzoru nad Biurem Obsługi Transportu Międzynarodowego – w zakresie wynikającym z właściwości Biura.

§ 42

1. Biuro Informacji i Promocji jest właściwe w sprawach wynikających z:

1) ustawy Prawo prasowe – w zakresie:

a) kontaktów z mediami, w tym udzielania odpowiedzi na pytania kierowane do Biura i na ogólny adres internetowy Ministerstwa,

b) udzielania odpowiedzi na krytykę prasową i przygotowywania sprostowań;

2) ustawy o dostępie do informacji publicznej – w zakresie:

a) ogłaszania informacji publicznych, w tym w Biuletynie Informacji Publicznej,

b) udostępniania informacji publicznej w formie ustnej, pisemnej lub na wniosek;

3) rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie organizacji i zadań rzeczników prasowych w urzędach organów administracji rządowej.

2. Ponadto Biuro prowadzi sprawy działań informacyjnych i promocyjnych Ministerstwa, w tym:

1) obsługi medialnej wizyt i spotkań, konferencji prasowych, briefingów z udziałem Ministra i członków Kierownictwa Ministerstwa;

2) wystąpień publicznych Ministra i członków Kierownictwa Ministerstwa;

3) codziennego sporządzania zestawień najważniejszych doniesień informacyjnych dla członków Kierownictwa Ministerstwa;

4) prowadzenia strony internetowej Ministerstwa;

5) patronatów Ministra i Ministerstwa dla organizowanych targów, konferencji i seminariów oraz przygotowywanie wpisów Ministra do wydawnictw okolicznościowych;

6) listów i pism okolicznościowych Ministra;

7) obwieszczeń i ogłoszeń Ministra, zamieszczanych w prasie;

8) promocji Ministerstwa poprzez tematyczne wydawnictwa z zakresu działalności resortu.

§ 43

1. Biuro Ochrony Informacji Niejawnych prowadzi sprawy obsługi Ministra oraz Pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych w zakresie realizacji ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz informatyzacji Ministerstwa.

2. W szczególności Biuro prowadzi sprawy:

1) ochrony informacji niejawnych, w tym ich ochrony fizycznej;

2) ochrony systemów i sieci teleinformatycznych, w których są wytwarzane, przetwarzane, przekazywane lub przechowywane informacje niejawne;

3) kontroli ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji;

4) okresowej kontroli ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów;

5) planu ochrony informacji niejawnych w Ministerstwie;

6) prowadzenia postępowań sprawdzających wobec pracowników Ministerstwa;

7) wykazu stanowisk i prac zleconych oraz osób dopuszczonych do pracy na stanowiskach, z którymi wiąże się dostęp do informacji niejawnych;

8) szkolenia pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych;

9) współdziałania Ministra ze służbami ochrony państwa;

10) ochrony obiektów Ministerstwa poprzez nadawanie uprawnień do stref chronionych oraz wydawanie identyfikatorów uprawniających do wejścia oraz poruszania się po Ministerstwie;

11) systemów informatycznych, podsystemów informatycznych i systemów baz danych;

12) zasobów sieci komputerowych i zintegrowanego systemu teleinformatycznego;

13) zakupów sprzętu informatycznego i oprogramowania oraz zarządzania licencjami na oprogramowanie.

3. W strukturze Biura wyodrębnia się pion ochrony informacji niejawnych, którym kieruje Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, oraz Kancelarię Tajną, podległą bezpośrednio temu Pełnomocnikowi.

§ 44

1. Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego jest właściwy w sprawach wynikających z ustawy Prawo o ruchu drogowym – w zakresie dotyczącym bezpieczeństwa ruchu drogowego.

2. Sekretariat prowadzi sprawy:

1) propozycji działań w zakresie poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce;

2) Krajowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Gambit 2005 (Krajowego Programu BRD);

3) projektów realizowanych przez Ministra w ramach Krajowego Programu BRD;

4) informacji o działaniach prowadzonych przez Ministra w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz promocji bezpieczeństwa ruchu drogowego;

5) Krajowej Rady BRD oraz wojewódzkich rad bezpieczeństwa ruchu drogowego;

6) obsługi organizacyjno-technicznej posiedzeń Krajowej Rady BRD i jej organów.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2009-12-31
  • Data wejścia w życie: 2010-01-01
  • Data obowiązywania: 2010-01-01
  • Dokument traci ważność: 2011-10-08
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA