REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2009 nr 15 poz. 53
ZARZĄDZENIE Nr 35 MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 31 grudnia 2009 r.
w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Infrastruktury
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1
Ustala się regulamin organizacyjny Ministerstwa Infrastruktury, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2
1. Dyrektorzy komórek organizacyjnych opracują projekty wewnętrznych regulaminów organizacyjnych w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia.
2. Wewnętrzne regulaminy organizacyjne obowiązują od dnia ich zatwierdzenia przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa Infrastruktury.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.
Minister Infrastruktury |
Cezary Grabarczyk |
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337 i Nr 98, poz. 817.
Załącznik do zarządzenia nr 35 Ministra Infrastruktury
z dnia 31 grudnia 2009 r. (poz. 53)
REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA INFRASTRUKTURY
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Regulamin organizacyjny Ministerstwa Infrastruktury, zwany dalej „Regulaminem”, określa zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych Ministerstwa Infrastruktury, zwanego dalej „Ministerstwem”, wymienionych w zarządzeniu nr 136 Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 listopada 2007 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Infrastruktury (M. P. Nr 90, poz. 980, z 2008 r. Nr 5, poz. 820 oraz z 2009 r. Nr 81, poz. 1025).
II. ORGANIZACJA MINISTERSTWA
§ 2
1. Pracami Ministerstwa kieruje Minister Infrastruktury, zwany dalej „Ministrem”.
2. Do kompetencji Ministra zastrzega się:
1) sprawy, w których ze względu na charakter decyzja należy wyłącznie do organu administracji rządowej;
2) zasadnicze decyzje w sprawach o podstawowym znaczeniu dla działów administracji rządowej, którymi kieruje Minister, dotyczące w szczególności inicjowania i realizacji polityki Rady Ministrów w zakresie budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, gospodarki morskiej, łączności i transportu.
§ 3
1. Minister wykonuje swoje zadania przy pomocy Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego Ministerstwa, Szefa Gabinetu Politycznego Ministra oraz dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa.
2. Szczegółowy podział czynności Sekretarza i Podsekretarzy Stanu określa odrębne zarządzenie Ministra. Ustalając podział czynności Minister zatwierdza Schemat Organizacyjny Ministerstwa, określający podporządkowanie komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostek podległych i nadzorowanych.
3. Minister może upoważnić Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego Ministerstwa oraz dyrektorów komórek organizacyjnych i innych pracowników Ministerstwa do podejmowania w określonych sprawach czynności w jego imieniu, w tym do podpisywania decyzji administracyjnych, a także powierzyć im nadzór nad realizacją niektórych zadań. Rejestr pełnomocnictw i upoważnień udzielonych przez Ministra prowadzi Departament Prawny.
§ 4
1. Dyrektor Generalny Ministerstwa wykonuje zadania i kompetencje określone w ustawie o służbie cywilnej, realizując w szczególności politykę personalną, dokonując czynności z zakresu prawa pracy wobec osób zatrudnionych w Ministerstwie, zapewniając funkcjonowanie i ciągłość pracy Ministerstwa, warunki jego działania oraz organizację pracy, a także wykonuje inne zadania i kompetencje wynikające z odrębnych przepisów.
2. Dyrektora Generalnego Ministerstwa w czasie nieobecności zastępuje wyznaczona, w uzgodnieniu z Ministrem, osoba kierująca komórką organizacyjną.
3. Dyrektor Generalny Ministerstwa może upoważnić dyrektorów komórek organizacyjnych, a w szczególnych przypadkach innych pracowników Ministerstwa, do podejmowania określonych czynności w jego imieniu, a także zlecić im nadzór nad realizacją określonych zadań. Rejestr pełnomocnictw i upoważnień udzielonych przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa prowadzi sekretariat Dyrektora Generalnego.
§ 5
1. Komórkami organizacyjnymi Ministerstwa kierują dyrektorzy.
2. Bezpośredni nadzór nad komórkami organizacyjnymi Ministerstwa sprawuje Dyrektor Generalny Ministerstwa, który zapewnia prawidłowe wykonywanie zadań określonych przez Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu.
§ 6
1. W skład komórek organizacyjnych Ministerstwa mogą wchodzić wydziały, zespoły i stanowiska pracy określone w wewnętrznych regulaminach organizacyjnych tych komórek.
2. W komórce organizacyjnej może zostać utworzony wydział, gdy rodzaj spraw i wielkość pracy w zakresie jednorodnych zadań wymaga co najmniej 5 etatów, a w szczególnych przypadkach nie mniej niż 3 etaty.
3. Wewnętrzny regulamin organizacyjny, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1) strukturę komórki organizacyjnej, wraz ze schematem organizacyjnym;
2) organizację zarządzania komórką organizacyjną;
3) zakres zadań komórki organizacyjnej;
4) szczegółowy zakres zadań poszczególnych wydziałów, zespołów, stanowisk pracy i sekretariatu.
4. Regulamin, o którym mowa w ust. 1, zatwierdza Dyrektor Generalny Ministerstwa.
§ 7
1. Dyrektor jest odpowiedzialny za realizację zadań komórki organizacyjnej.
2. Do obowiązków dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa należy:
1) zapewnienie prawidłowej, efektywnej i terminowej realizacji celów Ministerstwa oraz zadań wynikających z planu działalności Ministerstwa, a także zleconych przez Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarza Stanu lub Dyrektora Generalnego Ministerstwa;
2) zapewnienie zgodności działania komórki organizacyjnej z priorytetami i kierunkami określonymi przez Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu i Dyrektora Generalnego Ministerstwa oraz obowiązującym prawem i regulacjami wewnętrznymi;
3) zapewnienie właściwej organizacji i sprawnego funkcjonowania komórki organizacyjnej, w tym zapewnienie funkcjonowania kontroli zarządczej w komórce organizacyjnej;
4) ustalanie zadań i zapewnianie ich realizacji przez wydziały, zespoły i stanowiska pracy;
5) przydzielanie zadań podległym pracownikom;
6) kontrola wykonywania zadań przez pracowników komórki organizacyjnej;
7) zapewnienie właściwego wykorzystania wiedzy i umiejętności pracowników oraz dbałość o ich rozwój zawodowy;
8) nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników komórki organizacyjnej przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie danych osobowych;
9) reprezentowanie urzędu Ministra na zewnątrz w sprawach należących do zakresu działania komórki organizacyjnej, a nie zastrzeżonych decyzją Ministra lub nadzorującego Sekretarza Stanu, Podsekretarza Stanu lub Dyrektora Generalnego Ministerstwa do właściwości tych osób;
10) zapewnienie dbałości o interes Skarbu Państwa oraz gospodarowanie środkami publicznymi i mieniem Skarbu Państwa zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o finansach publicznych oraz o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa.
3. Dyrektor komórki organizacyjnej przygotowuje rozstrzygnięcia i podpisuje pisma nie zastrzeżone do kompetencji innych osób, w szczególności:
1) podpisuje opracowane w komórce organizacyjnej wyjaśnienia o charakterze interpretacyjnym przepisów z zakresu właściwości Ministra, nie zastrzeżone do podpisu Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego Ministerstwa, oraz parafuje pisma i materiały zastrzeżone do ich podpisu;
2) udziela organom i instytucjom wyjaśnień i opinii w sprawach prowadzonych przez komórkę organizacyjną, nie zastrzeżonych do właściwości Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarza Stanu lub Dyrektora Generalnego Ministerstwa;
3) podpisuje wnioski w sprawach osobowych pracowników komórki organizacyjnej.
4. W czasie nieobecności dyrektora komórką organizacyjną kieruje wyznaczony przez niego zastępca dyrektora, a w razie braku lub nieobecności dyrektora albo zastępcy dyrektora, pracownik wyznaczony odpowiednio przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa albo przez dyrektora.
§ 8
1. Dyrektor komórki organizacyjnej współdziała z dyrektorami innych komórek organizacyjnych przy realizacji zadań Ministra lub rozstrzygnięć przekraczających zakres właściwości komórki organizacyjnej.
2. Komórka organizacyjna, zwracając się do innej komórki z wnioskiem o wyrażenie opinii w danej sprawie, obowiązana jest przedłożyć projekt własnego stanowiska w tej sprawie.
3. Komórki organizacyjne Ministerstwa są obowiązane, w zakresie swojej właściwości, do:
1) dokonywania ocen i analiz, w tym analiz skuteczności obowiązujących rozwiązań prawnych oraz prowadzonych działań, a także przygotowywania propozycji rozwiązań systemowych, w tym legislacyjnych;
2) opracowywania i opiniowania projektów dokumentów rządowych, w tym aktów prawnych, na zasadach i w trybie określonych odrębnym zarządzeniem;
3) przekazywania informacji do programu prac legislacyjnych Rady Ministrów i Ministra;
4) opracowywania materiałów i informacji na posiedzenia Rady Ministrów i jej komitetów;
5) dokonywania ocen i analiz niezbędnych do przygotowywania stanowisk w sprawach załatwianych w Ministerstwie lub rozpatrywanych przez Radę Ministrów, komitety Rady Ministrów, Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz komisje i zespoły utworzone jako organy pomocnicze Rady Ministrów lub ministrów;
6) prowadzenia działań związanych z wdrażaniem i stosowaniem prawa wspólnotowego;
7) opracowywania materiałów do projektu budżetu państwa oraz sprawozdań z wykonania budżetu państwa w częściach, których dysponentem jest Minister;
8) współdziałania w realizacji polityki informacyjnej Ministerstwa;
9) współpracy przy przeprowadzaniu kontroli projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej;
10) współdziałania w realizacji zadań związanych z działalnością fundacji, dla których Minister jest organem nadzoru;
11) współdziałania w realizacji zadań związanych z przygotowaniem i sprawowaniem przez Rzeczypospolitą Polską przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej w II połowie 2011 r.;
12) prowadzenia spraw z zakresu:
a) procesu decyzyjnego w Unii Europejskiej oraz innych organizacji międzynarodowych,
b) dwustronnej współpracy międzynarodowej,
c) umów międzynarodowych,
d) ochrony środowiska,
e) postępowania z odpadami,
f) uznawania kwalifikacji zawodowych w zawodach regulowanych,
g) klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego,
h) pomocy publicznej,
i) współpracy z administracją samorządową,
j) udzielania informacji publicznej oraz przekazywania informacji do Biuletynu Informacji Publicznej,
k) harmonizacji technicznej, normalizacji, miar,
I) badań naukowych,
m) skarg i wniosków, na zasadach i w trybie określonych odrębnym zarządzeniem.
4. Szczegółowy podział zadań i właściwość komórek organizacyjnych w ramach systemu zarządzania i kontroli wykorzystania środków z funduszy Unii Europejskiej określają odrębne instrukcje, zarządzenia i podręczniki.
5. Minister lub Dyrektor Generalny Ministerstwa mogą określić odrębnym zarządzeniem szczegółowe zadania i odpowiedzialność komórek organizacyjnych oraz sposób postępowania na poszczególnych etapach procesów występujących w Ministerstwie.
6. Komórki organizacyjne Ministerstwa są obowiązane do realizacji zadań wynikających z aktów normatywnych, programów rządowych i innych dokumentów oraz regulacji wewnętrznych, a także poleceń członków Kierownictwa Ministerstwa.
§ 9
1. Członków Kierownictwa Ministerstwa oraz dyrektorów komórek organizacyjnych obsługują sekretariaty.
2. Organizację i sposób działania sekretariatów regulują zasady pracy kancelaryjnej określone w instrukcji kancelaryjnej oraz innych przepisach wewnętrznych.
§ 10
Zadania służbowe realizowane przez pracowników określone są w opisach stanowisk pracy.
§ 11
Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi Ministerstwa dotyczące ustalenia komórki właściwej do prowadzenia określonych spraw rozstrzyga Minister lub z jego upoważnienia Dyrektor Generalny Ministerstwa.
III. STRUKTURA ORGANIZACYJNA MINISTERSTWA
§ 12
W skład Ministerstwa wchodzą Gabinet Polityczny Ministra oraz następujące komórki organizacyjne:
1) Biuro Ministra (BM);
2) Departament Gospodarki Nieruchomościami (BN);
3) Departament Gospodarki Przestrzennej (BP);
4) Departament Rynku Budowlanego i Techniki (BR);
5) Departament Strategii Budownictwa i Mieszkalnictwa (BS);
6) Departament Orzecznictwa (BO);
7) Departament Bezpieczeństwa Żeglugi (GB);
8) Departament Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej (GT);
9) Departament Poczty (ŁP);
10) Departament Telekomunikacji (ŁT);
11) Departament Polityki Transportowej i Spraw Międzynarodowych (MP);
12) Departament Dróg i Autostrad (TA);
13) Departament Transportu Drogowego (TD);
14) Departament Kolejnictwa (TK);
15) Departament Inwestycji Kolejowych (Tl);
16) Departament Lotnictwa (TL);
17) Departament Funduszy UE (MU);
18) Departament Budżetu (MB);
19) Departament Kontroli (MK);
20) Departament Prawny (ML);
21) Departament Spraw Obronnych (MO);
22) Biuro Dyrektora Generalnego (MG);
23) Biuro Audytu Wewnętrznego (MA);
24) Biuro Administracyjne (MD);
25) Biuro Finansowe (MW);
26) Biuro Informacji i Promocji (MR);
27) Biuro Ochrony Informacji Niejawnych (MN);
28) Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (TRD).
§ 13
Przy Ministrze działa:
1) Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych;
2) Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych;
3) Komisja Kodyfikacyjna Prawa Morskiego;
4) międzyresortowy organ pomocniczy Rady Ministrów w sprawach bezpieczeństwa ruchu drogowego – Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;
5) Komisja Orzekająca w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych oraz Rzecznik Dyscypliny Finansów Publicznych.
§ 14
Organami opiniodawczo-doradczymi Ministra są:
1) Państwowa Rada Nieruchomości;
2) Główna Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna;
3) Rada Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa;
4) Rada do Spraw Autostrad;
5) Rada do Spraw Promocji Żeglugi Śródlądowej;
6) Rada Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego;
7) Komitet Zarządzania Przestrzenią Powietrzną.
§ 15
1. W Ministerstwie działają:
1) Rzecznik Prasowy podległy bezpośrednio Ministrowi;
2) komisja dyscyplinarna rozpoznająca sprawy dyscyplinarne członków korpusu służby cywilnej oraz Rzecznik Dyscyplinarny;
3) Główna Biblioteka Komunikacyjna – na zasadach określonych odrębnymi przepisami i regulaminem nadanym przez Ministra, definiującym zadania, organizację oraz szczegółowy zakres działania biblioteki.
2. Przy Ministerstwie działa Biuro Obsługi Transportu Międzynarodowego – gospodarstwo pomocnicze.
IV. ZAKRES DZIAŁANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
§ 16
1. Gabinet Polityczny Ministra prowadzi doradztwo polityczne w zakresie działania Ministra, w szczególności:
1) nadzoruje opracowywanie dokumentów, w tym programowych, przedkładanych Ministrowi;
2) dokonuje, na polecenie Ministra, oceny merytorycznej i formalnej materiałów przedkładanych Ministrowi oraz na posiedzenia Kierownictwa Ministerstwa;
3) utrzymuje – w zakresie wyznaczonym przez Ministra – kontakty z partiami politycznymi w kraju i za granicą oraz związkami zawodowymi i środowiskami opiniotwórczymi.
2. Szczegółowy zakres zadań indywidualnych w Gabinecie Politycznym Ministra ustala Minister.
3. Do Szefa Gabinetu Politycznego Ministra stosuje się odpowiednio przepisy Regulaminu dotyczące dyrektorów komórek organizacyjnych.
§ 17
1. Biuro Ministra prowadzi sprawy:
1) udziału Ministra i członków Kierownictwa Ministerstwa w posiedzeniach plenarnych Sejmu, Senatu oraz komisji sejmowych i senackich;
2) odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, interwencje posłów i senatorów, posłów Parlamentu Europejskiego oraz na dezyderaty, opinie i wystąpienia komisji sejmowych i senackich, a także wystąpienia Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w sprawach parlamentarnych;
3) odpowiedzi na wystąpienia Kancelarii Prezydenta, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Rzecznika Praw Obywatelskich i innych rzeczników;
4) udziału Ministra i jego przedstawicieli w posiedzeniach zespołów międzyresortowych, organów instytucji i organizacji rządowych i pozarządowych, a także ich ewidencji;
5) ewidencji rad, komisji, zespołów i grup roboczych powołanych przez Ministra;
6) wyjazdów służbowych Ministra i członków Kierownictwa Ministerstwa na terenie kraju;
7) obsługi wizyt i spotkań z udziałem Ministra i pozostałych członków Kierownictwa Ministerstwa oraz wizyt gości zagranicznych;
8) obsługi, z wyłączeniem obsługi medialnej, spotkań, narad, konferencji Ministra i członków Kierownictwa Ministerstwa;
9) posiedzeń Kierownictwa Ministerstwa oraz monitorowania realizacji ustaleń podjętych na tych posiedzeniach;
10) zaproszeń kierowanych do Ministra lub do jego wiadomości;
11) obsługi sekretarskiej Ministra i Szefa Gabinetu Politycznego Ministra.
2. Biuro prowadzi rejestr zarządzeń Ministra oraz decyzji Ministra nie stanowiących rozstrzygnięć w sprawach indywidualnych.
§ 18
1. Departament Gospodarki Nieruchomościami jest właściwy w sprawach wynikających z:
1) ustawy o gospodarce nieruchomościami – z wyłączeniem spraw załatwianych przez Departament Orzecznictwa, Departament Bezpieczeństwa Żeglugi oraz Biuro Administracyjne;
2) ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości;
3) ustawy o zasadach zbywania mieszkań będących własnością przedsiębiorstw państwowych, niektórych spółek handlowych z udziałem Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych oraz niektórych mieszkań będących własnością Skarbu Państwa – w zakresie dotyczącym gospodarki nieruchomościami;
4) ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących nabywania własności nieruchomości, w zakresie gospodarki nieruchomościami;
5) ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych, w zakresie dotyczącym gospodarki nieruchomościami.
2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1) nadawania uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości, licencji zawodowych w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami i licencji zawodowych w zakresie zarządzania nieruchomościami, a także prowadzenia centralnych rejestrów osób posiadających uprawnienia i licencje zawodowe;
2) odpowiedzialności zawodowej rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości;
3) orzecznictwa administracyjnego, w tym zastępuje Ministra w postępowaniu sądowo-administracyjnym i przed sądami powszechnymi w zakresie:
a) odmowy nadania i pozbawienia uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości, licencji zawodowych w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami i licencji zawodowych w zakresie zarządzania nieruchomościami,
b) odpowiedzialności zawodowej rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości;
4) współpracy z organizacjami zawodowymi rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami, zarządców nieruchomości.
3. Departament zapewnia obsługę:
1) Państwowej Rady Nieruchomości;
2) Państwowej Komisji Kwalifikacyjnej;
3) Komisji Odpowiedzialności Zawodowej.
§ 19
1. Departament Gospodarki Przestrzennej jest właściwy w sprawach wynikających z:
1) ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
2) ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, w odniesieniu do lokalizacji inwestycji i decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej;
3) ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, w odniesieniu do lokalizacji inwestycji;
4) ustawy o transporcie kolejowym – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, w odniesieniu do lokalizacji inwestycji;
5) ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów – w zakresie dotyczącym samorządu zawodowego urbanistów;
6) ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych – w zakresie dotyczącym gospodarki przestrzennej;
7) ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych – w zakresie dotyczącym gospodarki przestrzennej;
8) ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;
9) ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;
10) ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu, w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, w sprawach lokalizacji inwestycji w zakresie terminalu;
11) ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;
12) ustawy Prawo wodne – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej.
2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1) gospodarki przestrzennej i polityki miejskiej, w tym zakresie strategii i programów określających politykę państwa w zakresie zapewnienia ładu przestrzennego;
2) orzecznictwa administracyjnego, w tym zastępuje Ministra w postępowaniu sądowo-administracyjnym i przed sądami powszechnymi, w zakresie prowadzonych spraw;
3) współpracy z organizacjami zawodowymi urbanistów;
4) współpracy z Warszawskim Biurem Programu Narodów Zjednoczonych ds. Osiedli Ludzkich (ONZ-HABITAT) w zakresie realizacji umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Programem Narodów Zjednoczonych do spraw Osiedli Ludzkich w sprawie ustanowienia w Rzeczypospolitej Polskiej Biura UN – Habitat.
3. Departament zapewnia obsługę Głównej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej.
4. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:
1) Instytutem Gospodarki Przestrzennej i Mieszkaniowej w Warszawie;
2) Instytutem Rozwoju Miast w Krakowie.
§ 20
1. Departament Rynku Budowlanego i Techniki jest właściwy w sprawach wynikających z:
1) ustawy o wyrobach budowlanych;
2) ustawy o gwarancji zapłaty za roboty budowlane;
3) ustawy Prawo budowlane – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;
4) ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów – w zakresie dotyczącym samorządu zawodowego architektów i inżynierów budownictwa;
5) ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów – w zakresie audytu energetycznego i jego weryfikacji;
6) ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych – w zakresie wymagań techniczno-budowlanych;
7) ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;
8) ustawy o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;
9) ustawy o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu;
10) ustawy Prawo zamówień publicznych – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej.
2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1) bezpieczeństwa i ochrony pracy podczas wykonywania robót budowlanych;
2) potrzeb osób niepełnosprawnych w architektoniczno-budowlanych rozwiązaniach projektowych i realizacji obiektów budowlanych;
3) racjonalizacji użytkowania energii w budownictwie;
4) postępowań egzaminacyjnych dla osób ubiegających się o uprawnienia do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej budynku, lokalu mieszkalnego lub części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową;
5) upoważnień w sprawach odstępstw od przepisów techniczno-budowlanych – w zakresie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie;
6) programów studiów podyplomowych na potrzeby termomodernizacji oraz oceny charakterystyki energetycznej budynku;
7) programu usuwania wyrobów zawierających azbest z istniejących obiektów budowlanych;
8) polityki architektonicznej.
3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:
1) Głównym Inspektorem Nadzoru Budowlanego;
2) Instytutem Techniki Budowlanej w Warszawie.
§ 21
1. Departament Strategii Budownictwa i Mieszkalnictwa jest właściwy w sprawach wynikających z:
1) ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego;
2) ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych;
3) ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;
4) ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków;
5) ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów mieszkaniowych o stałej stopie procentowej;
6) ustawy o finansowym wsparciu rodzin w nabywaniu własnego mieszkania;
7) ustawy o finansowym wsparciu tworzenia w latach 2004–2006 lokali socjalnych, noclegowni i domów dla bezdomnych;
8) ustawy o własności lokali;
9) ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego;
10) ustawy o dodatkach mieszkaniowych;
11) ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych;
12) ustawy o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych;
13) ustawy o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe;
14) ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;
15) ustawy Prawo spółdzielcze – w zakresie dotyczącym spółdzielni mieszkaniowych;
16) ustawy o zasadach zbywania mieszkań będących własnością przedsiębiorstw państwowych, niektórych spółek handlowych z udziałem Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych oraz niektórych mieszkań będących własnością Skarbu Państwa – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Gospodarki Nieruchomościami;
17) ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Rynku Budowlanego i Techniki;
18) ustawy o Policji – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;
19) ustawy o Służbie więziennej – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;
20) ustawy Kodeks postępowania cywilnego – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej.
2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1) strategii i programów określających politykę państwa w zakresie mieszkalnictwa,
2) oceny zgodności z prawem i gospodarności działalności spółdzielni mieszkaniowych;
3) zatwierdzania umów i statutów towarzystw budownictwa społecznego oraz ich zmian;
4) współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego – w sprawach dotyczących finansowania budownictwa czynszowego. Funduszu Termomodernizacji, Funduszu Dopłat oraz Funduszu Hipotecznego;
5) związane ze współdziałaniem z właściwymi jednostkami przy kształtowaniu instrumentów polityki ekonomicznej państwa oddziałujących na mieszkalnictwo, w tym systemu podatkowego.
3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:
1) Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Ekologii Miast w Łodzi;
2) Zakładem Badawczo-Doświadczalnym Gospodarki Komunalnej w Katowicach.
§ 22
1. Departament Orzecznictwa prowadzi w trybie nadzoru indywidualne postępowania administracyjne, w sprawach należących do kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, dotyczące przejęcia lub wywłaszczenia nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa, w szczególności na podstawie:
1) dekretu o majątkach opuszczonych i porzuconych;
2) dekretu o rozbiórce i naprawie budynków zniszczonych i uszkodzonych w czasie wojny;
3) dekretu o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st. Warszawy;
4) dekretu o majątkach opuszczonych i poniemieckich;
5) dekretu o przekazywaniu przez Państwo mienia nierolniczego na obszarze Ziem Odzyskanych i b. Wolnego Miasta Gdańska;
6) dekretu o wywłaszczaniu majątków zajętych na cele użyteczności publicznej w okresie wojny 1939-1945;
7) dekretu o nabywaniu I przekazywaniu nieruchomości niezbędnych dla realizacji narodowych planów gospodarczych;
8) dekretu o wykańczaniu i nadbudowie niektórych domów mieszkalnych;
9) ustawy o upamiętnieniu męczeństwa Narodu Polskiego i innych Narodów na Majdanku;
10) ustawy o uregulowaniu stanu prawnego mienia pozostającego pod zarządem państwowym;
11) ustawy o zasadach i trybie wywłaszczania nieruchomości;
12) ustawy o terenach budownictwa jednorodzinnego w miastach i osiedlach;
13) ustawy o remontach i odbudowie oraz wykańczaniu budowy i nadbudowie budynków;
14) ustawy o terenach budowlanych na obszarach wsi;
15) ustawy o gospodarce terenami w miastach i osiedlach;
16) ustawy o terenach budownictwa jednorodzinnego i zagrodowego oraz o podziale nieruchomości w miastach i osiedlach.
2. Departament prowadzi w trybie odwoławczym indywidualne postępowania administracyjne, dotyczące regulacji prawdo nieruchomości oraz odszkodowań za wywłaszczone lub przejęte nieruchomości, w zakresie kompetencji Ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej jako organu wyższego stopnia, w sprawach rozpoznawanych na podstawie:
1) ustawy o zmianie ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych;
2) ustawy o gospodarce nieruchomościami;
3) ustawy Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną;
4) ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji Przedsiębiorstwa Państwowego „Polskie Koleje Państwowe”;
5) ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych;
6) ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym;
7) ustawy o zmianie ustawy o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej „Poczta Polska”;
8) ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;
9) ustawy o transporcie kolejowym;
10) ustawy o restrukturyzacji hutnictwa żelaza i stali;
11) ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu;
12) ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego.
3. Departament prowadzi, w tym zastępuje Ministra w postępowaniu sądowo-administracyjnym i przed sądami powszechnymi, sprawy dotyczące dochodzenia od ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej odszkodowania w zakresie określonym w ust. 1 i 2.
4. Departament wykonuje czynności kancelaryjne, a w szczególności zwraca akta do właściwych organów i urzędów – po ich wykorzystaniu oraz przekazuje do Archiwum Zakładowego części archiwalne akt organu naczelnego.
§ 23
1. Departament Bezpieczeństwa Żeglugi jest właściwy w sprawach wynikających z:
1) ustawy o bezpieczeństwie morskim;
2) ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki;
3) ustawy o portowych urządzeniach do odbioru odpadów oraz pozostałości ładunkowych ze statków;
4) ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego „Program ochrony brzegów morskich”;
5) ustawy o wykonywaniu prac podwodnych;
6) ustawy o izbach morskich;
7) ustawy o wyposażeniu morskim;
8) ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich;
9) ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej i administracji morskiej – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej oraz Departament Gospodarki Przestrzennej;
10) ustawy o żegludze śródlądowej – w zakresie dotyczącym administracji żeglugi śródlądowej, bezpieczeństwa żeglugi, kwalifikacji w żegludze śródlądowej i systemu informacji rzecznej;
11) ustawy Kodeks morski – w zakresie dotyczącym bezpieczeństwa morskiego i zanieczyszczania morza przez statki;
12) ustawy o ochronie granicy państwowej – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;
13) ustawy o systemie oświaty – w zakresie dotyczącym żeglugi śródlądowej oraz kształcenia zgodnie z wymogami Konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht (STCW);
14) ustawy o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz pieczęciach państwowych – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;
15) ustawy Prawo ochrony środowiska – w zakresie dotyczącym żeglugi morskiej oraz żeglugi śródlądowej;
16) ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym – w zakresie dotyczącym kształcenia zgodnie z wymogami Konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht (STCW);
17) ustawy Prawo wodne – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, w uzgodnieniu z Departamentem Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej;
18) ustawy Prawo budowlane – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, w sprawach warunków technicznych jakim powinny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie;
19) ustawy o gospodarce nieruchomościami – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, w uzgodnieniu z Departamentem Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej;
20) ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;
21) ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;
22) ustawy Prawo geologiczne i górnicze – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;
23) ustawy Prawo telekomunikacyjne – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej.
2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1) bezpieczeństwa żeglugi statków morskich, ochrony żeglugi i portów;
2) poszukiwania i ratowania życia na morzu;
3) szkolenia i kwalifikacji morskich;
4) ochrony środowiska morskiego przed zanieczyszczaniem morza przez statki;
5) ochrony brzegu morskiego;
6) instytucji klasyfikacyjnych;
7) inwestycji morskich finansowanych z udziałem środków publicznych;
8) systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu – w zakresie gospodarki morskiej;
9) współpracy z Komisją Kodyfikacyjną Prawa Morskiego.
3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:
1) urzędami morskimi;
2) urzędami żeglugi śródlądowej;
3) izbami morskimi i delegatami Ministra przy izbach morskich;
4) Morską Służbą Poszukiwania i Ratownictwa (SAR).
4. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:
1) Akademią Morską w Szczecinie;
2) Akademią Morską w Gdyni;
3) Akademią Marynarki Wojennej w Gdyni;
4) średnimi szkołami morskimi, w zakresie Międzynarodowej Konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht (STCW);
5) średnimi szkołami śródlądowymi.
§ 24
1. Departament Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej jest właściwy w sprawach wynikających z:
1) ustawy o portach i przystaniach morskich;
2) ustawy o Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym;
3) ustawy o pracy na morskich statkach handlowych;
4) ustawy o podatku tonażowym;
5) ustawy o żegludze śródlądowej – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Bezpieczeństwa Żeglugi;
6) ustawy Kodeks morski – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Bezpieczeństwa Żeglugi;
7) ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej – w zakresie dotyczącym ustalania granic portów morskich;
8) ustawy o Polskim Rejestrze Statków – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;
9) ustawy Prawo przewozowe – w zakresie dotyczącym transportu wodnego śródlądowego;
10) ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Bezpieczeństwa Żeglugi;
11) ustawy Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej – w zakresie kompetencji Ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;
12) ustawy Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;
13) ustawy o referendum ogólnokrajowym – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;
14) ustawy o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;
15) ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz Agencji Mienia Wojskowego – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;
16) ustawy o zasadach finansowania nauki – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;
17) ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, w sprawach dotyczących sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych na morskich statkach handlowych w żegludze międzynarodowej oraz w międzynarodowych portach morskich.
2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1) strategii i programów w zakresie transportu morskiego i transportu wodnego śródlądowego;
2) komisji mieszanych do spraw transportu morskiego i wodnego śródlądowego, zgodnie z zawartymi dwustronnymi i wielostronnymi umowami międzynarodowymi;
3) krajowej oraz wspólnotowej zintegrowanej polityki morskiej;
4) z zakresu prawa pracy w obszarze właściwym dla transportu morskiego i transportu wodnego śródlądowego;
5) europejskich korytarzy transportowych – w zakresie transportu morskiego i transportu wodnego śródlądowego;
6) współpracy z Komisją Kodyfikacyjną Prawa Morskiego;
7) obsługi Rady do spraw Promocji Żeglugi Śródlądowej.
3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:
1) spółkami żeglugowymi utworzonymi na podstawie umów międzynarodowych;
2) Instytutem Morskim w Gdańsku;
3) Akademią Morską w Gdyni;
4) Akademią Morską w Szczecinie.
4. Departament Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej prowadzi Sekretariat Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Morskiego.
§ 25
1. Departament Poczty jest właściwy w sprawach wynikających z:
1) ustawy Prawo pocztowe, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Spraw Obronnych;
2) ustawy o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej „Poczta Polska”;
3) ustawy o komercjalizacji państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej „Poczta Polska”;
4) ustawy o opłatach abonamentowych;
5) z ustawy o stanie klęski żywiołowej – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności;
6) ustawy o broni i amunicji – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności;
7) ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności;
8) ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności;
9) ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności;
10) ustawy Kodeks postępowania cywilnego – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności;
11) ustawy Kodeks postępowania karnego – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności, w sprawach dotyczących zasad i trybu doręczania pism sądowych.
2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1) zapewnienia społeczeństwu dostępu do powszechnych usług pocztowych;
2) stałego podnoszenia jakości usług pocztowych;
3) wspierania rozwoju konkurencji na rynku pocztowym;
4) rozwoju infrastruktury pocztowej;
5) warunków świadczenia, norm dostępu i jakości usług pocztowych, a także zasad odpowiedzialności operatora za niewykonanie lub nienależyte wykonanie powszechnych usług pocztowych;
6) współpracy z Polskim Komitetem Normalizacyjnym – w zakresie możliwości rozwoju sektora pocztowego.
3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej, w zakresie dotyczącym poczty.
4. Departament prowadzi sprawy wynikające z reprezentowania Skarbu Państwa przez ministra właściwego do spraw łączności w „Poczta Polska S.A.”.
§ 26
1. Departament Telekomunikacji jest właściwy w sprawach wynikających z:
1) ustawy Prawo telekomunikacyjne – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Bezpieczeństwa Żeglugi oraz Departament Spraw Obronnych;
2) ustawy o kompatybilności elektromagnetycznej;
3) ustawy Kodeks postępowania karnego – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności, w sprawach dotyczących technicznego przygotowania systemów i sieci służących do przekazywania informacji:
4) ustawy Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności.
2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1) strategii i programów w zakresie społeczeństwa informacyjnego oraz technologii informacyjnych i komunikacyjnych;
2) komunikacji elektronicznej;
3) zwalczania informacji niezamówionych;
4) polityki wykorzystania widma radiowego oraz planowania numeracji w sieciach telekomunikacyjnych;
5) związane z procesem przejścia z nadawania analogowego na cyfrowe w radiofonii i telewizji;
6) usuwania barier w procesie budowy infrastruktury telekomunikacyjnej;
7) współpracy z Komisją Europejską i jej wyspecjalizowanymi agendami – w zakresie uczestnictwa Rzeczpospolitej Polskiej w Europejskim Globalnym Systemie Nawigacji Satelitarnej GALILEO.
3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:
1) Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej – w zakresie dotyczącym telekomunikacji;
2) Instytutem Łączności – Państwowym Instytutem Badawczym.
§ 27
1. Departament Polityki Transportowej i Spraw Międzynarodowych jest właściwy w sprawach wynikających z:
1) ustawy o umowach międzynarodowych;
2) ustawy o ochronie granicy państwowej – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu;
3) ustawy Prawo ochrony środowiska – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, z wyłączeniem spraw załatwianych przez Departament Bezpieczeństwa Morskiego;
4) ustawy o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem – w zakresie dotyczącym członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej;
5) ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju;
6) ustawy o ochronie przyrody – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu;
7) ustawy prawo przewozowe – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących publicznego transportu zbiorowego;
8) ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej i transportu;
9) ustawy o systemie oceny zgodności – w zakresie dotyczącym akredytacji oraz autoryzacji i notyfikacji jednostek oceny zgodności;
10) ustawy o normalizacji;
11) ustawy o zasadach finansowania nauki, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej;
12) ustawy o organizmach genetycznie zmodyfikowanych.
2. Departament zapewnia realizację zadań w zakresie:
1) strategii i programów w zakresie transportu;
2) zagadnień horyzontalnych – w zakresie wynikającym z dokumentów krajowych i Unii Europejskiej w obszarze transportu;
3) procesu decyzyjnego w Unii Europejskiej oraz innych organizacjach międzynarodowych, w tym udziału przedstawicieli Ministerstwa w tym procesie;
4) przygotowania i sprawowania przez Rzeczypospolitą Polską przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej w II połowie 2011 r.;
5) dwustronnej współpracy międzynarodowej;
6) ochrony środowiska w transporcie;
7) transportu intermodalnego;
8) logistyki transportu towarowego, w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu;
9) systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu;
10) publicznego transportu zbiorowego, w tym ułatwień ogólnosystemowych w przemieszczaniu osób niepełnosprawnych środkami transportu;
11) harmonizacji technicznej, normalizacji i miar.
3. Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1) europejskich korytarzy, sieci i osi transportowych;
2) współpracy ze Stałym Przedstawicielstwem Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej;
3) współpracy z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z procesami decyzyjnymi w Unii Europejskiej;
4) udziału Ministra w posiedzeniach Komitetu do spraw Europejskich;
5) współpracy Ministerstwa z organizacjami międzynarodowymi;
6) międzynarodowej współpracy regionalnej;
7) wyjazdów zagranicznych pracowników Ministerstwa – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Biuro Finansowe;
8) przedstawicieli Ministra za granicą;
9) systemu Elektronicznej Wymiany Dokumentów - Polska (EWD-P);
10) finansowania nauki – w zakresie działów łączność i transport;
11) przewozów tranzytowych w transporcie lądowym;
12) budżetu Unii Europejskiej.
§ 28
1. Departament Dróg i Autostrad jest właściwy w sprawach wynikających z:
1) ustawy o drogach publicznych, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Spraw Obronnych;
2) ustawy o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym;
3) ustawy o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia;
4) ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych – w zakresie dotyczącym dróg krajowych;
5) ustawy o transporcie drogowym – w zakresie dotyczącym opłat za korzystanie z dróg krajowych;
6) ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego – w zakresie dotyczącym dróg publicznych;
7) ustawy Prawo budowlane – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących dróg publicznych;
8) ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa – w zakresie opinii ministra właściwego do spraw transportu dotyczącej przejęcia w trwały zarząd nieruchomości wchodzących w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa położonych w pasie drogowym;
9) ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu.
2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1) przygotowania i aktualizacji programów i planów w zakresie dróg krajowych oraz monitorowania ich realizacji;
2) inwestycji drogowych finansowanych z udziałem środków publicznych;
3) współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego w sprawach dotyczących Krajowego Funduszu Drogowego;
4) finansowania ze źródeł zagranicznych projektów w zakresie dróg krajowych, w tym:
a) umów kredytowych w sprawach finansowania dróg krajowych,
b) współpracy z Międzynarodowymi Instytucjami Finansowymi oraz bankami komercyjnymi;
5) zaświadczeń pomocy de minimis z tytułu zwolnienia z obowiązku uiszczania opłat za korzystanie z dróg krajowych;
6) systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu – w zakresie dróg publicznych;
7) projektów drogowych realizowanych w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego;
8) współpracy z Radą do Spraw Autostrad;
9) komisji mieszanych do spraw budowy połączeń drogowych, komisji mieszanych do spraw budowy i utrzymania granicznych obiektów mostowych oraz grup roboczych, zgodnie z zawartymi dwustronnymi i wielostronnymi umowami międzynarodowymi dotyczącymi transgranicznych połączeń transportowych.
3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad.
4. Departament prowadzi sprawy nadzoru nad:
1) Instytutem Badawczym Dróg i Mostów;
2) Biurem Obsługi Transportu Międzynarodowego – w zakresie wynikającym z właściwości departamentu.
§ 29
1. Departament Transportu Drogowego jest właściwy w sprawach wynikających z:
1) ustawy o czasie pracy kierowców;
2) ustawy o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych;
3) ustawy o systemie tachografów cyfrowych;
4) ustawy Prawo o ruchu drogowym – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;
5) ustawy o transporcie drogowym – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Dróg i Autostrad;
6) ustawy Prawo przewozowe – w zakresie dotyczącym przewozu drogowego;
7) ustawy o dozorze technicznym – w zakresie dotyczącym transportu drogowego;
8) ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu;
9) ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu;
10) ustawy o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu.
2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1) komisji mieszanych do spraw międzynarodowych przewozów drogowych, zgodnie z zawartymi dwustronnymi i wielostronnymi umowami międzynarodowymi;
2) współdziałania z wojewodami, jako organami założycielskimi:
a) w zatwierdzaniu statutów przedsiębiorstw użyteczności publicznej (PKS), których działalność wykracza poza obszar jednego województwa,
b) w procesie powoływania i odwoływania dyrektorów w przedsiębiorstwach PKS;
3) współpracy z organami kontroli ruchu i transportu drogowego;
4) systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu, w zakresie zarządzania ruchem drogowym.
3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:
1) Głównym Inspektorem Transportu Drogowego;
2) Biurem Obsługi Transportu Międzynarodowego – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Dróg i Autostrad;
3) Instytutem Transportu Samochodowego;
4) Transportowym Dozorem Technicznym – z wyłączeniem spraw załatwianych przez Departament Kolejnictwa.
§ 30
1. Departament Kolejnictwa jest właściwy w sprawach wynikających z:
1) ustawy o transporcie kolejowym, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Inwestycji Kolejowych oraz Departament Spraw Obronnych;
2) ustawy o komercjalizacji restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Inwestycji Kolejowych;
3) ustawy o przewozie koleją towarów niebezpiecznych;
4) ustawy o Funduszu Kolejowym, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Inwestycji Kolejowych;
5) ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego – w zakresie dotyczącym infrastruktury kolejowej;
6) ustawy Prawo przewozowe – w zakresie dotyczącym przewozów kolejowych;
7) ustawy o służbie medycyny pracy – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących kolejnictwa;
8) ustawy o dozorze technicznym – w zakresie dotyczącym transportu kolejowego;
9) ustawy Prawo energetyczne – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących kwalifikacji na stanowiskach pracy związanych z dozorem oraz eksploatacją urządzeń i instalacji energetycznych stosowanych w jednostkach organizacyjnych transportu kolejowego;
10) ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych w pociągach;
11) ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących ustalania terenów zamkniętych.
2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1) strategii i programów w zakresie kolejnictwa;
2) publicznego transportu zbiorowego w zakresie kolejnictwa;
3) udostępniania infrastruktury kolejowej przewoźnikom kolejowym oraz bezpieczeństwa transportu kolejowego;
4) praw pasażerów w transporcie kolejowym;
5) międzynarodowego transportu kolejowego, w ramach umów SMGS i SMPS oraz Konwencji COTIF;
6) współdziałania z Państwową Komisją Badania Wypadków Kolejowych;
7) systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu – w zakresie transportu kolejowego;
8) inwestycji w zakresie taboru kolejowego i transportu intermodalnego, finansowanych z udziałem środków publicznych;
9) interoperacyjności systemu kolejowego w zakresie taboru kolejowego.
3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:
1) Prezesem Urzędu Transportu Kolejowego, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Inwestycji Kolejowych;
2) Centrum Naukowo-Technicznym Kolejnictwa;
3) Transportowym Dozorem Technicznym – w zakresie dotyczącym kolejnictwa.
4. Departament prowadzi sprawy wynikające z reprezentowania Skarbu Państwa przez ministra właściwego do spraw transportu w PKP S.A.
§ 31
1. Departament Inwestycji Kolejowych jest właściwy w sprawach wynikających z:
1) ustawy o transporcie kolejowym w zakresie infrastruktury kolejowej;
2) ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP w zakresie nadzoru korporacyjnego i administracyjnego nad PLK S.A.;
3) ustawy o Funduszu Kolejowym, w zakresie dotyczącym finansowania infrastruktury kolejowej;
4) ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego – w zakresie dotyczącym infrastruktury kolejowej;
5) ustawy o finansach publicznych – w zakresie dotyczącym finansowania infrastruktury kolejowej;
6) ustawy Prawo budowlane – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących kolejnictwa;
7) ustawy Prawo energetyczne – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących kwalifikacji na stanowiskach pracy związanych z dozorem oraz eksploatacją urządzeń i instalacji energetycznych stosowanych w jednostkach organizacyjnych transportu kolejowego, oraz dostosowania ww. regulacji krajowych do wymagań UE.
2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1) programowania poprawy stanu infrastruktury kolejowej i jej dostosowania do wymaganych standardów krajowych i UE;
2) inwestycji kolejowych infrastrukturalnych finansowanych z udziałem środków publicznych;
3) opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej;
4) międzynarodowego rozwoju sieci kolejowej, w ramach umów AGC, AGTC i TEN-T;
5) systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu - w zakresie infrastruktury kolejowej;
6) interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnej w zakresie infrastruktury kolejowej oraz systemu kolei dużych prędkości;
7) infrastruktury kolejowej wynikające z nadzoru Ministra nad Prezesem Urzędu Transportu Kolejowego, w zakresie dotyczącym interoperacyjności kolei polskich i systemu oceny zgodności.
3. Departament prowadzi sprawy wynikające z reprezentowania Skarbu Państwa przez ministra właściwego do spraw transportu w PKP PLK S.A.
§ 32
1. Departament Lotnictwa jest właściwy w sprawach wynikających z:
1) ustawy Prawo lotnicze;
2) ustawy o przedsiębiorstwie państwowym „Porty Lotnicze”;
3) ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej;
4) ustawy Prawo budowlane – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących lotnictwa;
5) ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach uczelni kształcących personel lotniczy dla lotnictwa cywilnego;
6) ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących lotnictwa cywilnego;
7) ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych w samolotach komunikacji międzynarodowej oraz w międzynarodowych portach lotniczych;
8) ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu.
2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1) strategii i programów – w zakresie lotnictwa;
2) rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych;
3) inwestycji lotniczych finansowanych z udziałem środków publicznych;
4) systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu – w zakresie lotnictwa;
5) współdziałania z Państwową Komisją Badania Wypadków Lotniczych;
6) współpracy z Radą Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego oraz Komitetem Zarządzania Przestrzenią Powietrzną.
3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:
1) Prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
2) przedsiębiorstwem państwowym „Porty Lotnicze”;
3) Polską Agencją Żeglugi Powietrznej.
§ 33
1. Departament Funduszy UE wykonuje zadania wynikające z pełnienia przez Ministra funkcji Instytucji Pośredniczącej w systemie zarządzania SPOT, Funduszem Spójności i POliŚ, oraz Instytucji Zarządzającej w systemie zarządzania Funduszem TEN-T.
2. Departament jest właściwy w sprawach wynikających z:
1) ustawy o Narodowym Planie Rozwoju – w zakresie dotyczącym funduszy strukturalnych oraz Funduszu Spójności;
2) ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju – w zakresie dotyczącym POliŚ.
3. Departament prowadzi sprawy:
1) programowania działań oraz projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w ramach POliŚ w tym w zakresie:
a) aktualizacji opisów Priorytetów/Działań POliŚ,
b) procedur/wytycznych realizacji POliŚ,
c) listy projektów kluczowych POliŚ;
2) organizacji systemu zarządzania i kontroli Priorytetów POliŚ;
3) ewaluacji POliŚ;
4) monitorowania:
a) przygotowania i wyboru projektów w ramach POliŚ,
b) wdrażania SPOT i POliŚ, w tym w zakresie:
– realizacji projektów/działań/priorytetów,
– udziału/współorganizowania komitetów monitorujących/podkomitetów monitorujących,
c) trwałości projektów oraz osiągnięcia założonych w projektach wskaźników;
5) nadzoru i monitorowania realizacji projektów współfinansowanych z Funduszu Spójności w ramach NPR, w tym:
a) przyjmowania, weryfikacji oraz koordynacji procesu przekazywania do Komisji Europejskiej wniosków o dofinansowanie oraz wniosków o modyfikację projektów zgłoszonych przez podmioty odpowiedzialne za realizację projektu,
b) prowadzenia kontroli uprzedniej (ex ante) udzielania zamówień publicznych w zakresie kwalifikowalności kosztów;
6) sprawozdawczości w zakresie SPOT, Funduszu Spójności w ramach NPR i POliŚ;
7) weryfikacji sprawozdań dotyczących projektów niezakończonych w okresie kwalifikowalności wydatków w ramach SPOT:
8) kwalifikowania wydatków oraz weryfikacji wniosków do Komisji Europejskiej o środki Funduszu Spójności w ramach NPR;
9) koordynacji zarządzania finansowego na poziomie Priorytetów POliŚ, w tym w zakresie sporządzania:
a) poświadczeń i deklaracji wydatków oraz wniosków o płatność,
b) prognoz w zakresie wnioskowania o płatność;
10) opracowywania wniosku o płatność końcową w ramach SPOT;
11) wykrywania nieprawidłowości oraz raportowania na temat wykrytych nieprawidłowości w ramach SPOT, Funduszu Spójności w ramach NPR oraz POliŚ;
12) nakładania i rozliczania korekt finansowych w ramach projektów SPOT;
13) współpracy z Komisją Europejską w zakresie zamykania programu SPOT, w tym w kwestii audytów projektów i programu;
14) procedur wdrażania dla Funduszu Spójności w ramach NPR oraz Funduszu TEN-T;
15) pomocy technicznej Funduszu Spójności w ramach NPR oraz POliŚ i POPT;
16) informacji i promocji POliŚ oraz Funduszu Spójności w ramach NPR;
17) koordynacji działań systemów SIMIK oraz KSI;
18) Funduszu TEN-T;
19) monitorowania działań oraz sprawozdawczości w zakresie projektów PHARE;
20) Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.
4. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
§ 34
1. Departament Budżetu odpowiada za opracowanie i realizację budżetu państwa w częściach, których dysponentem jest Minister, w tym budżetu w układzie zadaniowym, zapewnia obsługę finansową oraz ewidencję księgową dysponenta części budżetowych, prowadzi rachunkowość operacji finansowanych ze środków pochodzących z Unii Europejskiej, dokonuje płatności na rachunki beneficjentów funduszy unijnych, realizuje zadnia związane z pomocą publiczną i ochroną konkurencji w resorcie.
2. W szczególności Departament prowadzi sprawy:
1) ewidencji księgowej dysponenta części budżetowych w zakresie dochodów i wydatków budżetowych oraz środków na finansowanie nauki;
2) sprawozdawczości budżetowej dysponenta części budżetowych, w tym budżetu w układzie zadaniowym;
3) opracowywania analiz wykonania zadań oraz dochodów i wydatków budżetowych, w tym w układzie zadaniowym;
4) opracowywania materiałów do projektu ustawy budżetowej, w tym budżetu w kładzie zadaniowym, dla części, których dysponentem jest Minister;
5) ustalania planu dochodów i wydatków resortu, w tym udzielania dysponentom niższego stopnia oraz innym uprawnionym podmiotom informacji o planowanych wielkościach dochodów i wydatków oraz limitach wynagrodzeń, w tym budżetu w układzie zadaniowym;
6) finansowania inwestycji;
7) przekazywania środków budżetowych na realizację zadań, w ramach ustalonych planów wydatków dla jednostek budżetowych i przedsiębiorców;
8) harmonogramu realizacji wydatków budżetowych, w tym budżetu w układzie zadaniowym;
9) zmian w planie wydatków poszczególnych dysponentów (jednostek) w trakcie roku budżetowego, w tym budżetu w układzie zadaniowym;
10) wystąpień o środki z rezerw celowych budżetu państwa oraz sprawozdawczości w tym zakresie;
11) wyboru biegłego rewidenta do badania sprawozdań finansowych jednostek badawczo-rozwojowych nadzorowanych przez Ministra oraz zatwierdzania tych sprawozdań;
12) zatwierdzania sprawozdań finansowych Transportowego Dozoru Technicznego, a także opiniowania sprawozdań finansowych spółki „Poczta Polska S.A.” oraz spółek Grupy PKP;
13) zatwierdzania planów finansowych jednostek sektora finansów publicznych;
14) ewidencji księgowej funduszy unijnych;
15) płatności na rachunki beneficjentów funduszy unijnych;
16) związane z dokonywaniem płatności z budżetu środków europejskich na rzecz beneficjentów;
17) weryfikacji finansowej:
a) wniosków o płatność w zakresie projektów współfinansowanych za środków UE,
b) raportów z postępów realizacji projektów Funduszu Spójności,
c) wniosków o płatność na dofinansowanie remontów i utrzymania infrastruktury kolejowej,
d) wniosków o płatność dla zawartych umów o świadczenie usług publicznych;
18) nadzoru nad zachowaniem przez beneficjentów realizujących projekty współfinansowane z funduszy strukturalnych oddzielnego systemu rachunkowości dla środków Unii Europejskiej lub stosowaniem odpowiedniego kodu księgowego;
19) współpracy z Departamentem Funduszy UE przy rozliczaniu i zamykaniu SPOT, Funduszu Spójności (NPR), TEN-T oraz w zakresie zarządzania finansowego Priorytetami POliŚ;
20) dotowania przedsiębiorców;
21) wynikające z ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego;
22) pomocy publicznej;
23) ochrony konkurencji;
24) statystyki publicznej.
§ 35
Departament Kontroli prowadzi sprawy:
1) kontroli planowych i doraźnych działalności komórek organizacyjnych Ministerstwa, na zasadach i w trybie określonych odrębnym zarządzeniem;
2) kontroli działalności jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra w zakresie wynikającym z ustawy o Radzie Ministrów oraz ustaw, na podstawie których Minister uzyskał uprawnienia do kontroli i nadzoru, w trybie określonym odrębnym zarządzeniem;
3) kontroli systemowych Funduszu Spójności i POliŚ;
4) kontroli projektów, w tym w zakresie trwałości, realizowanych z udziałem środków budżetu państwa i funduszy Unii Europejskiej;
5) skarg i wniosków – na zasadach i w trybie określonych odrębnym zarządzeniem;
6) przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków – na zasadach ustalonych odrębnie;
7) kontroli zewnętrznej prowadzonej w Ministerstwie przez Najwyższą Izbę Kontroli i inne organy kontrolne oraz udzielania odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne.
§ 36
1. Departament Prawny jest właściwy w sprawach prawidłowego, pod względem legislacyjno-prawnym, przygotowania aktów normatywnych oraz obsługi prawnej Ministerstwa.
2. W szczególności Departament prowadzi sprawy:
1) legislacji w trybie określonym odrębnym zarządzeniem;
2) materiałów dla Ministra i jego przedstawicieli na posiedzenia Rady Ministrów i komitetów Rady Ministrów – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Polityki Transportowej i Spraw Międzynarodowych;
3) stanowisk Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach prowadzonych przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości;
4) organizacji i funkcjonowania rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w szczególności w zakresie swobodnego przepływu towarów oraz nieformalnego rozwiązywania problemów tego rynku (SOLVIT);
5) obsługi prawnej, w zakresie określonym w ustawie o radcach prawnych, w tym:
a) wydaje opinie prawne i udziela porad prawnych w zakresie stosowania prawa i orzecznictwa oraz udziela wyjaśnień dotyczących obowiązującego systemu prawnego,
b) opiniuje projekty: umów międzynarodowych, umów zawieranych przez Ministra lub Ministerstwo, statutów jednostek podległych lub nadzorowanych przez Ministra, decyzji administracyjnych oraz postanowień,
c) zapewnia zastępstwo procesowe Ministra oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa w postępowaniach sądowych, administracyjnych oraz przed innymi organami orzekającymi, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Gospodarki Nieruchomościami, Departament Gospodarki Przestrzennej oraz Departament Orzecznictwa;
6) uzgodnień międzyresortowych projektów aktów prawnych i umów międzynarodowych.
3. Departament prowadzi:
1) rejestr spraw sądowych, w których zastępstwo procesowe zapewnia Departament;
2) rejestr upoważnień i pełnomocnictw udzielonych przez Ministra oraz wytycznych Ministra;
3) redakcję Dziennika Urzędowego Ministra Infrastruktury;
4) sprawy notyfikacji krajowych aktów wykonawczych wdrażających przepisy wspólnotowe w zakresie właściwości Ministra.
§ 37
1. Departament Spraw Obronnych jest właściwy w sprawach wynikających z:
1) ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Poczty;
2) ustawy o zarządzaniu kryzysowym;
3) ustawy o stanie klęski żywiołowej;
4) ustawy o stanie wyjątkowym;
5) ustawy o stanie wojennym oraz kompetencjach Naczelnego Dowództwa Sił Zbrojnych i zasady jego podległości konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej;
6) ustawy o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców;
7) ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych;
8) ustawy o rezerwach państwowych;
9) ustawy Prawo telekomunikacyjne – w zakresie dotyczącym obowiązków przedsiębiorców telekomunikacyjnych na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego;
10) ustawy o ochronie osób i mienia – w zakresie kompetencji Ministra, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Biuro Ochrony Informacji Niejawnych;
11) ustawy o drogach publicznych – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących wykazu oraz przygotowania dróg na potrzeby obrony państwa;
12) ustawy o transporcie kolejowym – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących wykonywania zadań na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwa i porządku publicznego;
13) ustawy Prawo pocztowe – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności, w sprawach dotyczących wykonywania zadań na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwa i porządku publicznego;
14) ustawy Prawo przewozowe – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących obronności, bezpieczeństwa państwa lub klęsk żywiołowych;
15) ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, w sprawach dotyczących potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa.
2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1) zarządzania kryzysowego, obronności i bezpieczeństwa państwa;
2) obrony cywilnej;
3) zapewnienia łączności na potrzeby administracji publicznej, systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, bezpieczeństwem i porządkiem publicznym oraz na potrzeby ratownictwa;
4) kontroli wykonywania zadań obronnych przez organy, jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra oraz przedsiębiorców, na których Minister nałożył zadania obronne w trybie decyzji administracyjnych.
§ 38
1. Biuro Dyrektora Generalnego prowadzi sprawy wynikające z zadań Dyrektora Generalnego Ministerstwa w zakresie organizacji Ministerstwa, zarządzania zasobami ludzkimi w Ministerstwie oraz postępowań w sprawach zamówień publicznych.
2. W szczególności Biuro prowadzi sprawy:
1) naboru pracowników do pracy w Ministerstwie;
2) opisów stanowisk pracy oraz wartościowania stanowisk pracy, a także ocen okresowych pracowników Ministerstwa;
3) doskonalenia zawodowego pracowników Ministerstwa;
4) gospodarowania środkami przeznaczonymi na wynagrodzenia oraz funduszem nagród;
5) obsługi kadrowej pracowników Ministerstwa;
6) związane z nadzorem nad czasem pracy i dyscypliną pracy w Ministerstwie;
7) wynikające ze stosunku pracy, w zakresie ustawowego upoważnienia Ministra, wobec osób zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra oraz wobec Kierownictwa Ministerstwa;
8) związane z organizacją Ministerstwa;
9) postępowań w sprawach zamówień publicznych, na zasadach określonych odrębnym zarządzeniem;
10) obsługi Komisji Dyscyplinarnej Ministerstwa;
11) obsługi Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych oraz Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych;
12) odznaczeń państwowych i odznak honorowych;
13) obsługi sekretariatów Sekretarza i Podsekretarzy Stanu oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa.
3. Ponadto Biuro:
1) jest właściwe w sprawach wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych;
2) zapewnia realizację zadań związanych z działalnością fundacji, dla których Minister jest organem nadzoru.
4. Biuro prowadzi ewidencję fundacji, dla których Minister jest organem nadzoru.
§ 39
1. Biuro Audytu Wewnętrznego odpowiada za realizację funkcji audytu wewnętrznego w Ministerstwie.
2. Biuro prowadzi sprawy:
1) identyfikowania i monitorowania procesów zachodzących w Ministerstwie;
2) zadań audytowych, przeprowadzanych zgodnie z rocznym planem audytu, a w przypadkach uzasadnionych – również poza rocznym planem audytu;
3) czynności doradczych;
4) czynności sprawdzających;
5) zadań audytowych zleconych;
6) oceny adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej;
7) czynności audytowych w innych jednostkach w działach administracji rządowej, którymi kieruje Minister.
3. Biuro prowadzi obsługę organizacyjną komitetu audytu oraz inne działania mające na celu wsparcie komitetu audytu, w tym:
1) gromadzi plany audytu i sprawozdania z wykonania planów oraz inne niezbędne dla komitetu audytu informacje od jednostek w dziale;
2) przygotowuje zbiorcze informacje o istotnych ryzykach i słabościach kontroli zarządczej oraz proponowanych przez audytorów usprawnieniach kontroli zarządczej.
§ 40
1. Biuro Administracyjne odpowiada za realizację zadań Dyrektora Generalnego Ministerstwa w zakresie gospodarowania mieniem Ministerstwa oraz prowadzenia jego ewidencji, a także w zakresie reprezentowania Skarbu Państwa w odniesieniu do mienia Ministerstwa oraz wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa w odniesieniu do mienia Ministerstwa.
2. W szczególności Biuro prowadzi sprawy:
1) gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa przekazanymi Ministerstwu w trwały zarząd;
2) utrzymania odpowiedniego stanu technicznego nieruchomości, w tym budynków;
3) inwestycji i remontów;
4) ewidencji ilościowo-wartościowej środków trwałych, pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz gospodarowania nimi;
5) warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bhp w Ministerstwie;
6) ochrony przeciwpożarowej w budynkach Ministerstwa;
7) kancelarii głównej i zapewnienia obsługi kancelaryjnej komórek organizacyjnych Ministerstwa;
8) obsługi gospodarczej i technicznej narad i konferencji organizowanych przez komórki organizacyjne Ministerstwa;
9) usług poligraficznych;
10) zaopatrzenia w materiały, przedmioty nietrwałe i środki trwałe;
11) organizacji i prowadzenia magazynu;
12) łączności wewnętrznej i zewnętrznej;
13) obsługi transportowej.
3. W strukturze Biura funkcjonuje archiwum zakładowe Ministerstwa. Szczegółowe zasady pracy archiwum określa instrukcja kancelaryjna oraz instrukcja w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego.
§ 41
1. Biuro Finansowe odpowiada za opracowanie i realizację budżetu Ministerstwa w zakresie dochodów i wydatków dysponenta trzeciego stopnia środków budżetowych, prowadzi ewidencję księgową i obsługę finansową operacji gospodarczych realizowanych przez dysponenta trzeciego stopnia środków budżetowych, wykonuje zadania dysponenta trzeciego stopnia środków budżetowych oraz zadania głównego księgowego Ministerstwa w częściach budżetu państwa, których dysponentem jest Minister.
2. Biuro prowadzi w szczególności sprawy:
1) planowania dochodów i wydatków Ministerstwa oraz ich realizacji;
2) zmian w planie finansowym Ministerstwa w trakcie roku budżetowego – w zakresie właściwości Biura;
3) obsługi finansowo-księgowej i sprawozdawczości z wykonania budżetu dysponenta trzeciego stopnia środków budżetowych;
4) sporządzania harmonogramu realizacji wydatków budżetowych – w zakresie dysponenta trzeciego stopnia środków budżetowych;
5) dyspozycji środkami pieniężnymi;
6) naliczania i rozliczania wynagrodzeń pracowniczych;
7) sprawozdawczości budżetowej, finansowej i statystycznej;
8) płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych oraz płatnika składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne;
9) gospodarowania środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych;
10) rozliczania gospodarki magazynowej;
11) obsługi finansowej przedstawicielstw zagranicznych Ministerstwa;
12) realizacji płatności składek do organizacji międzynarodowych;
13) rozliczania krajowych i zagranicznych delegacji służbowych pracowników Ministerstwa oraz kosztów zagranicznych delegacji służbowych;
14) zakupu biletów lotniczych dla celów realizacji delegacji służbowych;
15) obsługi finansowo-księgowej Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Morskiego, Resortowej Komisji Orzekającej w sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych, Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych, komisji dyscyplinarnej, rzecznika dyscyplinarnego;
16) obsługi finansowo-księgowej Urzędów Żeglugi Śródlądowej;
17) realizowania płatności oraz ewidencji księgowej projektów współfinansowanych z funduszy unijnych w zakresie właściwości Biura;
18) obsługi administracyjno-technicznej Komisji Orzekającej w sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych.
3. Biuro Finansowe prowadzi sprawy nadzoru nad Biurem Obsługi Transportu Międzynarodowego – w zakresie wynikającym z właściwości Biura.
§ 42
1. Biuro Informacji i Promocji jest właściwe w sprawach wynikających z:
1) ustawy Prawo prasowe – w zakresie:
a) kontaktów z mediami, w tym udzielania odpowiedzi na pytania kierowane do Biura i na ogólny adres internetowy Ministerstwa,
b) udzielania odpowiedzi na krytykę prasową i przygotowywania sprostowań;
2) ustawy o dostępie do informacji publicznej – w zakresie:
a) ogłaszania informacji publicznych, w tym w Biuletynie Informacji Publicznej,
b) udostępniania informacji publicznej w formie ustnej, pisemnej lub na wniosek;
3) rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie organizacji i zadań rzeczników prasowych w urzędach organów administracji rządowej.
2. Ponadto Biuro prowadzi sprawy działań informacyjnych i promocyjnych Ministerstwa, w tym:
1) obsługi medialnej wizyt i spotkań, konferencji prasowych, briefingów z udziałem Ministra i członków Kierownictwa Ministerstwa;
2) wystąpień publicznych Ministra i członków Kierownictwa Ministerstwa;
3) codziennego sporządzania zestawień najważniejszych doniesień informacyjnych dla członków Kierownictwa Ministerstwa;
4) prowadzenia strony internetowej Ministerstwa;
5) patronatów Ministra i Ministerstwa dla organizowanych targów, konferencji i seminariów oraz przygotowywanie wpisów Ministra do wydawnictw okolicznościowych;
6) listów i pism okolicznościowych Ministra;
7) obwieszczeń i ogłoszeń Ministra, zamieszczanych w prasie;
8) promocji Ministerstwa poprzez tematyczne wydawnictwa z zakresu działalności resortu.
§ 43
1. Biuro Ochrony Informacji Niejawnych prowadzi sprawy obsługi Ministra oraz Pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych w zakresie realizacji ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz informatyzacji Ministerstwa.
2. W szczególności Biuro prowadzi sprawy:
1) ochrony informacji niejawnych, w tym ich ochrony fizycznej;
2) ochrony systemów i sieci teleinformatycznych, w których są wytwarzane, przetwarzane, przekazywane lub przechowywane informacje niejawne;
3) kontroli ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji;
4) okresowej kontroli ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów;
5) planu ochrony informacji niejawnych w Ministerstwie;
6) prowadzenia postępowań sprawdzających wobec pracowników Ministerstwa;
7) wykazu stanowisk i prac zleconych oraz osób dopuszczonych do pracy na stanowiskach, z którymi wiąże się dostęp do informacji niejawnych;
8) szkolenia pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych;
9) współdziałania Ministra ze służbami ochrony państwa;
10) ochrony obiektów Ministerstwa poprzez nadawanie uprawnień do stref chronionych oraz wydawanie identyfikatorów uprawniających do wejścia oraz poruszania się po Ministerstwie;
11) systemów informatycznych, podsystemów informatycznych i systemów baz danych;
12) zasobów sieci komputerowych i zintegrowanego systemu teleinformatycznego;
13) zakupów sprzętu informatycznego i oprogramowania oraz zarządzania licencjami na oprogramowanie.
3. W strukturze Biura wyodrębnia się pion ochrony informacji niejawnych, którym kieruje Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, oraz Kancelarię Tajną, podległą bezpośrednio temu Pełnomocnikowi.
§ 44
1. Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego jest właściwy w sprawach wynikających z ustawy Prawo o ruchu drogowym – w zakresie dotyczącym bezpieczeństwa ruchu drogowego.
2. Sekretariat prowadzi sprawy:
1) propozycji działań w zakresie poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce;
2) Krajowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Gambit 2005 (Krajowego Programu BRD);
3) projektów realizowanych przez Ministra w ramach Krajowego Programu BRD;
4) informacji o działaniach prowadzonych przez Ministra w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz promocji bezpieczeństwa ruchu drogowego;
5) Krajowej Rady BRD oraz wojewódzkich rad bezpieczeństwa ruchu drogowego;
6) obsługi organizacyjno-technicznej posiedzeń Krajowej Rady BRD i jej organów.
- Data ogłoszenia: 2009-12-31
- Data wejścia w życie: 2010-01-01
- Data obowiązywania: 2010-01-01
- Dokument traci ważność: 2011-10-08
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA