REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2009 nr 12 poz. 45

ZARZĄDZENIE Nr 18 GŁÓWNEGO INSPEKTORA TRANSPORTU DROGOWEGO

z dnia 12 listopada 2009 r.

w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 39 ust. 6 i 8 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:

§ 1

1. Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego nadaje się Regulamin Organizacyjny, zwany dalej „Regulaminem", stanowiący załącznik nr 1 do zarządzenia.

2. Regulamin określa szczegółową organizację oraz podział zadań w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego.

3. Schemat organizacyjny oraz wykaz symboli literowych komórek organizacyjnych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego stanowią odpowiednio załączniki nr 2 i 3 do zarządzenia.

§ 2

Traci moc zarządzenie nr 1 Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 7 lutego 2008 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego (Dz. Urz. Ml Nr 4, poz. 26) oraz zarządzenie nr 2 z dnia 10 lutego 2009 r. zmieniające zarządzenie Nr 4 z dnia 7 lutego 2008 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego (Dz. Urz. Ml Nr 1, poz. 4).

§ 3

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

 

Główny Inspektor Transportu Drogowego

Tomasz Połeć

 

Załącznik 1. [REGULAMIN ORGANIZACYJNY GŁÓWNEGO INSPEKTORATU TRANSPORTU DROGOWEGO]

Załączniki do zarządzenia nr 18 Głównego Inspektora Transportu Drogowego
z dnia 12 listopada 2009 r. (poz. 45)

Załącznik nr 1

REGULAMIN ORGANIZACYJNY
GŁÓWNEGO INSPEKTORATU TRANSPORTU DROGOWEGO

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§ 1

Główny Inspektorat Transportu Drogowego, zwany dalej „Inspektoratem" (w skrócie GITD), jako urząd administracji rządowej obsługujący Głównego Inspektora Transportu Drogowego, działa w szczególności na podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874, z późn. zm.).

§ 2

1. Działalnością Inspektoratu kieruje Główny Inspektor Transportu Drogowego, zwany dalej „Głównym Inspektorem", przy pomocy zastępcy Głównego Inspektora, Dyrektora Generalnego oraz dyrektorów komórek organizacyjnych.

2. Zakres obowiązków osób wymienionych w ust. 1, z wyłączeniem Dyrektora Generalnego, ustala Główny Inspektor w drodze zarządzenia.

3. W przypadku nieobecności Głównego Inspektora zastępują w kolejności: zastępca Głównego Inspektora, Dyrektor Generalny, bądź też upoważniony pisemnie dyrektor komórki organizacyjnej lub inny pracownik Inspektoratu w zakresie określonym w upoważnieniu, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.

4. Główny Inspektor może upoważnić osoby, o których mowa w ust. 1, a także innych pracowników Inspektoratu do podejmowania decyzji w jego imieniu w określonych sprawach, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.

§ 3

1. Rozstrzygnięcia wewnętrzne dotyczące działania Inspekcji Transportu Drogowego, zwanej dalej „Inspekcją", wydawane są w formie zarządzeń Głównego Inspektora, z zastrzeżeniem zarządzeń dotyczących funkcjonowania i organizacji pracy Inspektoratu w zakresie należącym, na podstawie odrębnych przepisów, do właściwości Dyrektora Generalnego.

2. Przeznaczone do użytku wewnętrznego i służbowego Inspekcji wyjaśnienia dotyczące praktycznego stosowania obowiązujących przepisów prawnych, w tym mające na celu wprowadzanie jednolitych standardów działania wojewódzkich inspektorów transportu drogowego, mogą być wydawane w formie zaleceń, wytycznych oraz instrukcji.

§ 4

1. Podpisywanie pism adresowanych do:

1) kierowników naczelnych i centralnych organów władzy i administracji rządowej;

2) krajowych organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości;

3) kierowników organów zagranicznych oraz organizacji międzynarodowych, lub zawierających stanowisko Inspekcji, należy do kompetencji Głównego Inspektora.

2. Prawo do podpisywania pism związanych z działalnością Inspektoratu mają: Główny Inspektor, zastępca Głównego Inspektora, Dyrektor Generalny, dyrektor komórki organizacyjnej, główny księgowy, audytor wewnętrzny oraz pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, w zakresie zgodnym z ich właściwością rzeczową.

3. Dyrektorzy komórek organizacyjnych są uprawnieni do podpisywania pism kierowanych do wojewódzkich inspektorów transportu drogowego i innych adresatów na równorzędnym lub niższym stanowisku, zgodnie z zakresem swego działania.

4. Osoby, o których mowa w ust. 2 mogą udzielić pisemnego upoważnienia do podpisywania pism wychodzących w zakresie swojej właściwości rzeczowej, także w zakresie określonym w ust. 1, swoim zastępcom, naczelnikom wydziałów oraz innym pracownikom Inspektoratu, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.

5. Projekty pism, w tym decyzji, aktów prawa wewnętrznego oraz wzorów formularzy, są przedkładane do podpisu odpowiednio: Głównemu Inspektorowi, jego zastępcy lub Dyrektorowi Generalnemu przez dyrektorów właściwych komórek organizacyjnych w ramach ich właściwości rzeczowej. Dyrektorzy komórek organizacyjnych sprawują nadzór formalny i merytoryczny w tym zakresie, potwierdzając sprawdzenie projektu pisma na zasadach określonych w odrębnych przepisach wewnętrznych.

Rozdział 2

Podstawowe obowiązki i uprawnienia dyrektorów komórek organizacyjnych i zastępców dyrektorów

§ 5

1. Obowiązki dyrektorów komórek organizacyjnych obejmują w szczególności:

1) organizację pracy i tworzenie warunków do wykonywania przez pracowników czynności służbowych, z zachowaniem zasad wymienionych w § 10;

2) kierowanie pracami podległych pracowników, a w razie potrzeby osobisty w nich udział;

3) zapewnianie warunków pracy odpowiednich do realizowanych zadań;

4) zapewnianie optymalnego wykorzystania zasobów ludzkich komórki organizacyjnej;

5) zapewnianie przestrzegania w kierowanych przez nich komórkach organizacyjnych przepisów prawa, w tym dotyczących prawa pracy, oraz obowiązujących w Inspektoracie przepisów wewnętrznych, w szczególności dotyczących ochrony danych osobowych;

6) zapewnianie przestrzegania w kierowanych przez nich komórkach organizacyjnych zasad etyki oraz zapobieganie powstawaniu w komórkach obszarów działania zagrożonych korupcją.

2. Dyrektor wykonuje zadania komórki organizacyjnej samodzielnie lub przy pomocy zastępcy dyrektora. Zastępca dyrektora kieruje pracami komórki organizacyjnej w zakresie spraw przydzielonych mu przez dyrektora, odpowiada przed dyrektorem za realizację powierzonych mu zadań oraz zastępuje dyrektora w przypadku jego nieobecności.

3. W ramach wykonywania obowiązków, o których mowa w ust. 1, dyrektorzy komórek organizacyjnych oraz zastępcy dyrektorów tych komórek w zakresie powierzonych im zadań:

1) dokonują okresowych ocen pracowników w zakresie jakości ich pracy, dotrzymywania ustalonych terminów oraz zaangażowania w realizację zadań, informując pracowników o dokonanej ocenie oraz o przesłankach ewentualnych decyzji o wyróżnieniu lub ukaraniu pracownika i zasadach odwołania od takiej decyzji;

2) ustalają przyczyny niedotrzymania wyznaczonych terminów i nieosiągnięcia efektów poszczególnych zadań oraz podejmują działania zapobiegające takim sytuacjom i ich skutkom;

3) analizują i aktualizują ustalone plany pracy.

4. W ramach organizacji pracy, dyrektorzy komórek organizacyjnych oraz zastępcy dyrektorów tych komórek w zakresie powierzonych im zadań:

1) dokonują bieżącego rozdziału pracy wyznaczając pracowników odpowiedzialnych za wykonanie poszczególnych zadań oraz określając cele i terminy ich wykonania w sposób prowadzący do merytorycznie poprawnej i terminowej realizacji przydzielonych zadań z zachowaniem dyscypliny pracy;

2) w sprawach charakteryzujących się wysokim stopniem złożoności poprzedzają rozdział pracy konsultacjami z pracownikami, którym mają one zostać przydzielone do prowadzenia oraz z pracownikami dysponującymi największym doświadczeniem w danej dziedzinie;

3) stosują formę pisemną wydawanych poleceń we wszystkich wymagających tego przypadkach;

4) zapewniają warunki niezbędne do przestrzegania tajemnicy służbowej i państwowej oraz ochrony danych osobowych.

5. Dyrektorzy komórek organizacyjnych w terminie do dnia 15 każdego miesiąca, następującego po okresie sprawozdawczym, składają Głównemu Inspektorowi kwartalne, półroczne i roczne sprawozdania z działalności prowadzonych komórek.

§ 6

1. Komórkami organizacyjnymi Inspektoratu są biura oraz samodzielne stanowiska pracy. W ramach biur mogą być tworzone wydziały oraz stanowiska pracy.

2. Główny Inspektor oraz Dyrektor Generalny mogą w razie potrzeby powoływać stałe lub doraźne zespoły oraz komisje o charakterze opiniodawczym, doradczym, bądź pomocniczym, określając cel powołania, nazwę, skład osobowy oraz zakres zadań i tryb ich działania.

3. Biurami kierują dyrektorzy, a w przypadku ich nieobecności zastępcy lub zastępujący ich upoważnieni pisemnie pracownicy tych biur.

4. Wydziałami kierują naczelnicy wydziałów, a w przypadku ich nieobecności wyznaczeni przez dyrektorów komórek organizacyjnych pracownicy zastępujący naczelników bądź też upoważnieni pisemnie pracownicy tych wydziałów. Wydziałem ds. Informacji i Promocji w Biurze Głównego Inspektora kieruje rzecznik prasowy Głównego Inspektora. Wydziałem Finansowo-Księgowym w Biurze Budżetu, Kadr i Kontroli kieruje główny księgowy.

5. Naczelnicy wydziałów podlegają dyrektorom komórek organizacyjnych oraz zastępcom dyrektorów tych komórek w zakresie powierzonych im zadań.

§ 7

Dyrektorzy komórek organizacyjnych oraz audytor wewnętrzny formułują i przedstawiają Głównemu Inspektorowi oraz Dyrektorowi Generalnemu wnioski mające na celu usprawnienie działalności Inspektoratu oraz Inspekcji.

Rozdział 3

Podstawowe obowiązki i uprawnienia pracowników

§ 8

1. Zatrudnieni w Inspektoracie pracownicy obowiązani są w szczególności:

1) przestrzegać przepisów prawa pracy oraz zasad określonych w przepisach wewnętrznych;

2) sumiennie i terminowo wykonywać polecenia przełożonych;

3) niezwłocznie informować bezpośredniego przełożonego o każdej okoliczności uniemożliwiającej terminowe lub prawidłowe merytorycznie wykonywanie przydzielonego zadania;

4) informować bezpośredniego przełożonego o dostrzeżonych możliwościach wykonania przydzielonego zadania w sposób bardziej efektywny;

5) przekazywać bezpośredniemu przełożonemu ustalenia i spostrzeżenia dotyczące błędów w działaniu Inspektoratu oraz Inspekcji wraz z propozycją działań korygujących.

2. Jeżeli w czasie wykonywania przydzielonego zadania nastąpi zmiana stanu faktycznego lub prawnego, uzasadniająca zmianę ustalonego sposobu postępowania, pracownik obowiązany jest o tym niezwłocznie poinformować swojego bezpośredniego przełożonego. Gdy nie jest to możliwe, pracownik powinien wykonać przydzielone zadanie odpowiednio do zmienionych okoliczności faktycznych lub prawnych, informując następnie o tym bezpośredniego przełożonego.

3. Pracownik jest zobowiązany odmówić wykonania polecenia na piśmie, jeśli jego wykonanie łączyłoby się z naruszeniem prawa. O odmowie wykonania polecenia, pracownik powinien niezwłocznie poinformować na piśmie Głównego Inspektora z pominięciem drogi służbowej.

4. Pracownik może zwrócić się do przełożonego o wydanie polecenia na piśmie, jeśli jego celowość budzi wątpliwości.

5. Wszyscy pracownicy Inspektoratu mają prawo do poszanowania ich godności przez przełożonych oraz innych pracowników.

§ 9

Przekazanie dokumentacji w związku ze zmianami osobowymi na danym stanowisku pracy następuje protokołem zdawczo-odbiorczym, który zawiera w szczególności wykaz spraw niezałatwionych oraz spraw w toku. Protokół zdawczo-odbiorczy podpisują pracownik oraz jego bezpośredni przełożony. Protokół sporządzany jest w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje pracownik, a drugi przełożony pracownika przekazuje do Biura Budżetu, Kadr i Kontroli celem złożenia do akt osobowych tego pracownika.

Rozdział 4

Organizacja pracy

§ 10

1. Inspektorat działa przestrzegając zasad: legalności, celowości, skuteczności, gospodarności oraz przejrzystości.

2. Środki publiczne oraz mienie Skarbu Państwa podlegają w Inspektoracie rzetelnej, racjonalnej, celowej i gospodarnej polityce ich wykorzystywania z poszanowaniem przepisów prawa.

§ 11

1. W Inspektoracie prowadzi się ewidencję składników majątkowych.

2. Przekazanie pracownikom w użytkowanie składników majątkowych stanowiących indywidualne wyposażenie stanowiska pracy następuje w formie pisemnej.

3. Powierzone mienie podlega poszanowaniu i powinno być wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem.

§ 12

1. Pracownicy załatwiający sprawy obywateli obowiązani są w szczególności:

1) przestrzegać terminów i zasad określonych w trybie ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.) oraz w innych przepisach szczególnych;

2) udzielać obywatelom wyczerpujących informacji o stanie załatwienia sprawy w formie pisemnej, ustnej, telefonicznej lub elektronicznej, na zasadach określonych w szczególności w ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego oraz w innych przepisach szczególnych.

2. W sprawach, w których Inspektorat prowadzi postępowanie administracyjne lub podejmuje czynności w ramach postępowania sądowo-administracyjnego, bądź postępowanie prowadzone jest na podstawie odrębnych przepisów, informacje mogą być udzielane pisemnie lub ustnie, po uprzednim sprawdzeniu uprawnienia podmiotu występującego o informację do jej otrzymania oraz określeniu zakresu jej udzielenia temu podmiotowi.

Rozdział 5

Szczegółowy zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych

§ 13

Biuro Głównego Inspektora

1. Biuro Głównego Inspektora zapewnia obsługę organizacyjną prac Głównego Inspektora, zastępcy Głównego Inspektora oraz zespołów doradczych i opiniodawczych, działających przy Głównym Inspektorze, a także koordynuje proces udostępniania informacji publicznej oraz pracę rzecznika prasowego Głównego Inspektora.

2. W skład Biura Głównego Inspektora wchodzą:

1) Wieloosobowe Stanowisko – Kancelaria GITD (BGI-KGI);

2) Wydział Prezydialny (BGI-WPZ);

3) Wydział ds. Informacji i Promocji (BGI-WIP);

4) Stanowisko ds. Administrowania Bezpieczeństwem Informacji (BGI-ABI).

3. Do zadań Kancelarii GITD należy:

1) przyjmowanie i rejestrowanie korespondencji wpływającej do Inspektoratu, a także nadzorowanie obiegu korespondencji w Biurze Głównego Inspektora i korespondencji kierowanej w danej sprawie do innych komórek organizacyjnych, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach wewnętrznych;

2) obsługa sekretarsko-biurowa Głównego Inspektora, jego zastępcy oraz Dyrektora Generalnego;

3) obsługa kancelaryjna i biurowa Stanowiska do spraw Audytu Wewnętrznego, Stanowiska do spraw Ochrony Informacji Niejawnych;

4) wysyłanie korespondencji wychodzącej z Inspektoratu;

5) kierowanie interesantów zgłaszających się bezpośrednio i telefonicznie do właściwych komórek organizacyjnych Inspektoratu;

6) przyjmowanie i łączenie rozmów telefonicznych Głównego Inspektora, jego zastępcy, Dyrektora Generalnego, dyrektorów komórek organizacyjnych oraz naczelników wydziałów Biura Głównego Inspektora;

7) przyjmowanie, nadawanie oraz rejestrowanie faksów;

8) prowadzenie spraw z zakresu obsługi administracyjnej Biura Głównego Inspektora, w tym powielanie dokumentów, rozdzielanie materiałów biurowych, a także rozprowadzanie prasy i dzienników urzędowych;

9) rozdzielanie korespondencji przychodzącej do Inspektoratu, Głównego Inspektora, jego zastępcy oraz Dyrektora Generalnego pomiędzy właściwe rzeczowo komórki organizacyjne Inspektoratu, zgodnie z dekretacjami Głównego Inspektora, jego zastępcy oraz Dyrektora Generalnego;

10) rozdzielanie spraw pomiędzy pracowników Biura Głównego Inspektora zgodnie z dekretacjami dyrektora oraz naczelników wydziałów Biura Głównego Inspektora;

11) przechowywanie dokumentów niezbędnych w bieżącej pracy Głównego Inspektora, jego zastępcy, Dyrektora Generalnego oraz naczelników wydziałów Biura Głównego Inspektora;

12) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Biura oraz naczelników wydziałów w Biurze Głównego Inspektora.

4. Do zadań Wydziału Prezydialnego należy:

1) prowadzenie terminarza Głównego Inspektora, jego zastępcy oraz Dyrektora Generalnego;

2) obsługa organizacyjna współpracy organów Inspekcji oraz protokolarna i techniczna obsługa spotkań z udziałem organów Inspekcji;

3) rejestrowanie, załatwianie i przygotowywanie, we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi, odpowiedzi na skargi, wnioski i zapytania do Głównego Inspektora oraz jego zastępcy;

4) przyjmowanie interesantów w sprawach skarg i wniosków oraz organizowanie przyjęć przez Głównego Inspektora osób zgłaszających się w sprawach skarg i wniosków;

5) sporządzanie zestawień i analiz rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków w Inspekcji;

6) sprawowanie nadzoru nad prawidłowym i terminowym załatwianiem interpelacji i wniosków posłów na Sejm RP i senatorów, a także przygotowywanie, we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi, projektów odpowiedzi Głównego Inspektora na zapytania, dezyderaty i interpelacje poselskie dotyczące pracy Inspektoratu oraz Inspekcji;

7) obsługa współpracy Głównego Inspektora z organizacjami międzynarodowymi;

8) koordynacja wyjazdów zagranicznych Głównego Inspektora, jego zastępcy, Dyrektora Generalnego oraz pozostałych pracowników Inspektoratu, a także nadzór nad sporządzaniem sprawozdań z tych wyjazdów;

9) przygotowywanie wyjazdów zagranicznych Głównego Inspektora, jego zastępcy, Dyrektora Generalnego i dyrektorów komórek organizacyjnych;

10) zapewnianie reprezentacji Głównego Inspektora w spotkaniach dotyczących polityki transportowej na forum międzynarodowym;

11) opracowywanie rocznego planu wyjazdów zagranicznych i nadzór nad jego realizacją;

12) prowadzenie ewidencji porozumień o współpracy zawieranych przez Głównego Inspektora;

13) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Biura.

5. Do zadań Wydziału ds. Informacji i Promocji należy:

1) zapewnianie obsługi prasowej Głównego Inspektora oraz rzetelnego przekazu istotnych informacji środkom masowego przekazu, a także kształtowanie wizerunku i promowanie misji Inspekcji w mediach;

2) gromadzenie dokumentacji prasowej dotyczącej działalności Inspektoratu oraz Inspekcji, a także monitoring programów radiowo-telewizyjnych i informacji w serwisach prasowych oraz internetowych;

3) koordynacja redagowania serwisu internetowego dotyczącego działalności Inspektoratu, w tym strony Biuletynu Informacji Publicznej oraz nadzór nad publikacją bieżących informacji dotyczących działalności Inspekcji;

4) koordynacja procesu udzielania informacji publicznej;

5) obsługa współpracy Głównego Inspektora z organizacjami pozarządowymi;

6) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Biura.

6. Stanowisko ds. Administrowania Bezpieczeństwem Informacji ma za zadanie zapewnić bezpieczeństwo informacji w Inspektoracie. Do zadań Stanowiska należy nadzór nad przestrzeganiem przepisów dotyczących ochrony danych osobowych, w szczególności:

1) nadzór nad przestrzeganiem zasad ochrony danych osobowych poprzez zastosowanie środków technicznych i organizacyjnych zapewniających ochronę przetwarzanych danych osobowych odpowiednią do zagrożeń i kategorii danych objętych ochroną, a w szczególności zabezpieczenie danych przed ich udostępnieniem osobom nieupoważnionym, zabraniem przez osobę nieupoważnioną, przetwarzaniem z naruszeniem ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn. zm.) oraz zmianą, utratą, uszkodzeniem lub zniszczeniem;

2) prowadzenie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych;

3) nadzór nad fizycznym zabezpieczeniem pomieszczeń, w których przetwarzane są dane osobowe oraz nadzór nad kontrolą przebywających w nich osób;

4) nadzór nad obiegiem oraz przechowywaniem dokumentów zawierających dane osobowe;

5) nadzór nad prawidłowością archiwizacji oraz usuwania danych osobowych;

6) monitorowanie funkcjonowania zabezpieczeń wdrożonych w celu ochrony danych osobowych;

7) wdrożenie szkoleń z zakresu przepisów dotyczących ochrony danych oraz stosowania środków technicznych i organizacyjnych przy przetwarzaniu danych w systemach informatycznych;

8) analizowanie aktualności dokumentów wewnętrznych i składanie wniosków do Administratora Danych o zmianę ich treści;

9) monitorowanie pracowników i innych osób upoważnionych pod względem wykonywania przez nich obowiązków związanych z ochroną przetwarzanych danych osobowych;

10) monitorowanie podmiotów trzecich, którym powierzono do przetwarzania dane osobowe, pod względem zabezpieczenia tych danych;

11) prowadzenie ewidencji osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych;

12) udział w czynnościach kontrolnych dokonywanych przez uprawnione w zakresie ochrony danych osobowych organy państwowe;

13) podejmowanie działań w przypadku naruszeń ochrony danych osobowych, w tym przywrócenie stanu prawidłowego, zidentyfikowanie przyczyn naruszenia i osób odpowiedzialnych, przedstawienie wniosków dyrektorowi;

14) inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć w zakresie doskonalenia bezpieczeństwa ochrony danych osobowych;

15) wykonywanie innych zadań Administratora Bezpieczeństwa Informacji określonych w procedurach wewnętrznych dotyczących przetwarzania danych osobowych w Inspektoracie;

16) przedstawianie Administratorowi Danych raportów dotyczących stanu zabezpieczenia danych osobowych, w tym propozycję poprawiające bezpieczeństwo danych oraz wnioski dotyczące odpowiedzialności osób winnych uchybień;

17) opracowywanie we współpracy z dyrektorami komórek organizacyjnych w zakresie ich właściwości rzeczowej, zasad ochrony danych osobowych w Inspektoracie, a także nadzór nad ich przestrzeganiem;

18) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Biura.

§ 14

Biuro Nadzoru Inspekcyjnego

1. Biuro Nadzoru Inspekcyjnego sprawuje w imieniu Głównego Inspektora nadzór nad działalnością wojewódzkich inspektorów transportu drogowego, kontroluje ich działalność, prowadzi centralną ewidencję naruszeń w transporcie drogowym oraz koordynuje współpracę międzynarodową Inspekcji.

2. W skład Biura Nadzoru Inspekcyjnego wchodzą:

1) Wydział ds. Inspekcji (BNI-WDI);

2) Wydział ds. Kontroli Inspekcyjnej (BNI-WKI);

3) Wydział ds. Współpracy Międzynarodowej (BNI-WSM);

4) Wieloosobowe Stanowisko ds. Systemów Zarządzania Informacją oraz Nowych Technologii (BNI-SNT).

3. Do zadań Wydziału ds. Inspekcji należy:

1) opracowywanie kierunków działania Inspekcji;

2) opracowywanie w imieniu Głównego Inspektora, we współpracy z Komendantem Głównym Policji, Komendantem Głównym Straży Granicznej, Szefem Służby Celnej oraz Głównym Inspektorem Pracy, jednolitej krajowej strategii kontroli przepisów w zakresie czasu jazdy i czasu postoju, a także obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców;

3) rozpoznawanie i analizowanie negatywnych zjawisk w transporcie drogowym;

4) opracowywanie corocznych, ramowych planów kontroli Inspekcji o znaczeniu krajowym;

5) sporządzanie kwartalnych zestawień zawierających dane z kontroli masy, nacisków osi i wymiarów pojazdów, stanu technicznego pojazdów, przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, kontroli drogowych oraz w siedzibach przedsiębiorstw dokonywanych przez Inspekcję na podstawie raportów wojewódzkich inspektorów transportu drogowego;

6) gromadzenie i przetwarzanie, we współpracy z Wydziałem ds. Kontroli Inspekcyjnej oraz wojewódzkimi inspektorami transportu drogowego danych i informacji o działalności kontrolnej Inspekcji;

7) sporządzanie półrocznych i rocznych sprawozdań z działalności kontrolnej Inspekcji na podstawie sprawozdań i zestawień sporządzanych przez wojewódzkich inspektorów transportu drogowego oraz danych z centralnej ewidencji naruszeń;

8) sporządzanie na potrzeby Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego półrocznych i rocznych sprawozdań z działalności Inspekcji na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym;

9) wprowadzanie do centralnej ewidencji naruszeń danych dotyczących kontroli przeprowadzonych przez inne organy uprawnione do kontroli;

10) wprowadzanie do systemu informatycznego Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców danych aktualizacyjnych dotyczących zatrzymania dokumentów rejestracyjnych pojazdów oraz dokumentów uprawniających do kierowania pojazdami, a także przekazywanie danych wojewódzkim inspektorom transportu drogowego na potrzeby prowadzonych działań kontrolnych;

11) realizowanie spraw związanych z prowadzeniem egzaminów na doradców ds. bezpieczeństwa w transporcie towarów niebezpiecznych (doradca DGSA);

12) administrowanie bazą danych zawierającą ewidencję doradców ds. bezpieczeństwa w transporcie towarów niebezpiecznych;

13) aktualizacja, we współpracy z Wydziałem ds. Informacji i Promocji w Biurze Głównego Inspektora, serwisu internetowego Inspektoratu w zakresie właściwości rzeczowej Biura;

14) zbieranie, analiza i przygotowywanie dokumentacji oraz opracowywanie projektów wniosków dotyczących cofnięcia uprawnień przewozowych kierowanych do ministra właściwego do spraw transportu, a także prowadzenie rejestru tych wniosków;

15) współpraca z Wydziałem Legislacyjnym w Biurze Prawnym i Orzecznictwa, w zakresie tworzenia i opiniowania projektów aktów prawnych zawierających zmiany legislacyjne mające na celu doskonalenie obowiązujących przepisów prawa dotyczących działania Inspekcji;

16) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Biura.

4. Do zadań Wydziału ds. Kontroli Inspekcyjnej należy:

1) wykonywanie zadań wynikających ze sprawowania przez Głównego Inspektora nadzoru nad wojewódzkimi inspektorami transportu drogowego oraz realizowanie planowych i doraźnych kontroli ich działalności;

2) nadzór nad realizacją przez wojewódzkich inspektorów transportu drogowego wdrożonych dyrektyw Unii Europejskiej dotyczących procedur kontroli w transporcie drogowym;

3) nadzór nad właściwą realizacją planów pracy inspektorów transportu drogowego zatrudnionych w wojewódzkich inspektoratach transportu drogowego;

4) prowadzenie kontroli pracy inspektorów transportu drogowego, sporządzanie dokumentacji pokontrolnej oraz przygotowanie wystąpień pokontrolnych do wojewódzkich inspektorów transportu drogowego;

5) nadzór nad prawidłowym przeprowadzaniem egzaminów dla kandydatów na doradców oraz dla doradców ds. bezpieczeństwa w transporcie towarów niebezpiecznych przez komisje egzaminacyjne powoływane przez wojewódzkich inspektorów transportu drogowego;

6) opracowywanie procedur kontroli Inspekcji wynikających z obowiązujących przepisów krajowych i międzynarodowych;

7) przygotowywanie, we współpracy z Biurem Głównego Inspektora, projektów odpowiedzi na skargi i wnioski w ramach właściwości rzeczowej;

8) ustalanie, we współpracy z innymi organami kontrolnymi, zasad współdziałania, ramowych planów wspólnych kontroli oraz zakresu i sposobu wymiany informacji;

9) sporządzanie protokołów pokontrolnych, a w sytuacjach tego wymagających, przygotowywanie Głównemu Inspektorowi projektów poleceń, o których mowa w art. 54 ust. 1 ustawy o transporcie drogowym oraz rozstrzygnięć wewnętrznych dotyczących działalności wojewódzkich inspektorów transportu drogowego w zakresie nieobjętym przepisami odrębnymi;

10) opracowywanie wyników kontroli i przekazywanie ich Głównemu Inspektorowi oraz do Biura Szkolenia Inspekcyjnego w celu wykorzystania przy projektowaniu planów i programów w zakresie doszkalania inspektorów transportu drogowego;

11) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Biura.

5. Do zadań Wydziału ds. Współpracy Międzynarodowej należy:

1) uczestnictwo w pracach zespołów i grup roboczych w ramach współpracy międzynarodowej, w tym wynikającej z członkostwa w organizacji Europejska Kontrola Drogowa (ECR);

2) udział, organizowanie i koordynowanie wybranych działań kontrolnych w ramach współpracy międzynarodowej, w tym wynikających z członkowstwa w Europejskiej Kontroli Drogowej (ECR);

3) realizacja we współpracy z Biurem Szkolenia Inspekcyjnego, co najmniej raz w roku, wspólnie z właściwymi organami odpowiedzialnymi za kontakty wewnątrzwspólnotowe w zainteresowanych państwach członkowskich Unii Europejskiej, państwach członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronach umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, szkolenia w zakresie najlepszych praktyk kontrolnych oraz wymiany pracowników;

4) zapewnianie uczestnictwa Inspekcji, co najmniej sześć razy w roku, w skoordynowanych z właściwymi organami kontrolnymi państw członkowskich Unii Europejskiej, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, kontrolach drogowych kierowców pojazdów objętych zakresem stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym zwanego dalej „rozporządzeniem Nr 3821/85" oraz rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. Urz. UE. L 102 z 15.03.2006, str. 1, z późn. zm.) zwanego dalej „rozporządzeniem Nr 561/2006"

5) sporządzanie sprawozdań dla Komisji Europejskiej z kontroli w zakresie stosowania przepisów dotyczących czasu pracy kierowców, stanu technicznego pojazdów oraz przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, na podstawie danych przekazywanych przez organy uprawnione do kontroli;

6) nadzór nad wdrażaniem przez wojewódzkich inspektorów transportu drogowego dyrektyw Unii Europejskiej dotyczących procedur kontroli w transporcie drogowym;

7) udział w pracach Komitetu wspierającego Komisję Europejską ustanowionym zgodnie z art. 18 ust. 1 rozporządzenia Nr 3821/85;

8) wymiana z właściwymi organami państw członkowskich Unii Europejskiej, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, informacji dostępnych na podstawie art. 19 ust. 3 rozporządzenia Nr 3821/85 i art. 22 ust. 2 rozporządzenia Nr 561/2006;

9) udzielanie właściwym organom innych państw członkowskiego Unii Europejskiej, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, niezbędnej pomocy i wyjaśnień w zakresie kontroli czasu jazdy i czasu postoju, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku;

10) realizowanie, we współpracy z Wieloosobowym Stanowiskiem ds. Systemów Zarządzania Informacją oraz Nowych Technologii, zadań związanych z budową systemu TDS („Transport Documentation System");

11) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Biura.

6. Do zadań Wieloosobowego Stanowiska ds. Systemów Zarządzania Informacją oraz Nowych Technologii należy:

1) tworzenie centralnej ewidencji naruszeń w transporcie drogowym oraz administrowanie bazą danych, a także współpraca w tym zakresie ze służbami informatycznymi wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego;

2) tworzenie, we współpracy z Biurem Budżetu, Kadr i Kontroli, procedur obiegu korespondencji w Inspektoracie;

3) tworzenie schematów procesów wykonywanych przez komórki organizacyjne Inspektoratu;

4) wdrażanie i udoskonalanie funkcjonowania elektronicznego obiegu dokumentów;

5) analiza funkcjonowania systemu informatycznego Inspekcji oraz opracowywanie i realizowanie koncepcji i kierunków jego rozwoju;

6) analiza potrzeb Inspekcji w zakresie wspierania realizacji jej zadań przez systemy teleinformatyczne i nowe technologie;

7) opracowywanie we współpracy z Biurem Budżetu, Kadr i Kontroli planów zakupów, instalacji i wdrażania nowych rozwiązań teleinformatycznych w Inspektoracie oraz Inspekcji;

8) przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych na dostawy i usługi teleinformatyczne oraz nowe technologie;

9) sporządzanie, we współpracy z Wydziałem ds. Inspekcji, raportów i zestawień z centralnej ewidencji naruszeń;

10) opracowywanie we współpracy z Biurem Budżetu, Kadr i Kontroli zasad i procedur użytkowania przez pracowników Inspektoratu sprzętu, systemów oraz zasobów teleinformatycznych;

11) współpraca z wykonawcami świadczącymi usługi w zakresie analizy, projektowania i wdrażania nowych rozwiązań teleinformatycznych w Inspekcji;

12) wdrażanie bądź koordynacja wdrażania i przekazywania systemów oraz nowych technologii do eksploatacji w Inspekcji;

13) opracowywanie i realizacja polityki bezpieczeństwa systemu informatycznego Inspekcji oraz nadzór, we współpracy ze Stanowiskiem ds. Ochrony Informacji Niejawnych, Stanowiskiem ds. Administrowania Bezpieczeństwem Informacji i Biurem Głównego Inspektora, nad bezpieczeństwem danych przechowywanych w systemie informatycznym Inspektoratu, w tym danych niejawnych oraz danych osobowych;

14) opracowywanie, we współpracy z pozostałymi komórkami organizacyjnymi Inspektoratu w zakresie ich właściwości rzeczowej, założeń systemów wspierających realizację zadań Inspekcji wynikających z obowiązku wymiany informacji z innymi uprawnionymi podmiotami krajowymi oraz odpowiednikami Inspekcji w państwach trzecich;

15) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Biura.

§ 15

Biuro Szkolenia Inspekcyjnego

1. Biuro Szkolenia Inspekcyjnego wykonuje zadania związane z obsługą i organizowaniem szkolenia i doskonalenia zawodowego Inspekcji, analizowaniem sytuacji kadrowo-organizacyjnej wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego oraz realizowaniem przedsięwzięć związanych z przygotowaniami obronnymi, stosownie do zakresu zadań określonych w odrębnych przepisach.

2. W skład Biura Szkolenia Inspekcyjnego wchodzą:

1) Wieloosobowe Stanowisko ds. Szkolenia i Doskonalenia (BSI-SDZ);

2) Wieloosobowe Stanowisko ds. Organizacyjno-Kadrowych wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego (BSI-OKW);

3) Stanowisko ds. Bezpieczeństwa (BSI-BZP).

3. Do zadań wieloosobowego Stanowiska ds. Szkolenia i Doskonalenia należy:

1) rozpoznawanie i analizowanie potrzeb we współpracy z pozostałymi komórkami organizacyjnymi Inspektoratu i wojewódzkimi inspektoratami transportu drogowego w zakresie szkolenia i doskonalenia zawodowego inspektorów transportu drogowego;

2) ustalanie we współpracy z pozostałymi komórkami organizacyjnymi Inspektoratu i wojewódzkimi inspektoratami transportu drogowego kierunków szkolenia i doskonalenia zawodowego inspektorów transportu drogowego oraz kandydatów na inspektorów transportu drogowego;

3) opracowywanie planu szkoleń inspektorów transportu drogowego oraz kandydatów na inspektorów transportu drogowego;

4) przygotowywanie i organizacja kursów specjalistycznych oraz egzaminów kwalifikacyjnych dla kandydatów na inspektorów transportu drogowego;

5) organizowanie corocznego doszkalania inspektorów transportu drogowego oraz innych szkoleń podnoszących poziom wiedzy fachowej inspektorów;

6) analizowanie skuteczności organizacji i efektywności szkoleń w zakresie, o którym mowa w pkt 4 i 5;

7) monitorowanie organizacji i zakresu doskonalenia zawodowego realizowanego w wojewódzkich inspektoratach transportu drogowego;

8) nadzór nad realizacją szkoleń organizowanych przez Inspektorat dla inspektorów transportu drogowego;

9) współpraca z firmami szkoleniowymi i innymi podmiotami zajmującymi się edukacją dorosłych, pozyskiwanie i współpraca z wykładowcami zewnętrznymi i wewnętrznymi;

10) przygotowywanie Biuletynu Szkoleniowego Inspekcji;

11) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Biura.

4. Do zadań wieloosobowego Stanowiska ds. Organizacyjno-Kadrowych wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego należy:

1) przygotowywanie dokumentacji dotyczącej uzgadniania z wojewodami wniosków dotyczących powoływania i odwoływania wojewódzkich inspektorów transportu drogowego oraz uzgadniania z wojewódzkimi inspektorami zmian osobowych na stanowisku zastępcy wojewódzkiego inspektora;

2) współpraca z wojewódzkimi inspektorami transportu drogowego w zakresie obsady wolnych stanowisk pracy na stanowisku inspektora transportu drogowego;

3) realizacja we współpracy z pozostałymi komórkami organizacyjnymi Inspektoratu oraz wojewódzkimi inspektorami transportu drogowego zadań związanych z naborem oraz rekrutacją do pracy w Inspekcji;

4) przygotowywanie projektów decyzji Głównego Inspektora w zakresie rekrutacji kandydatów na inspektorów transportu drogowego;

5) nadzorowanie i koordynacja czynności prowadzonych przez komórki ds. kadrowych w wojewódzkich inspektoratach transportu drogowego, związanych z naborem kandydatów na inspektorów transportu drogowego, ubiegających się o przyjęcie do pracy w wojewódzkich inspektoratach;

6) opracowywanie we współpracy z pozostałymi komórkami organizacyjnymi Inspektoratu sprawdzianów wiedzy w ramach procedury naboru kandydatów na inspektorów transportu drogowego;

7) współpraca z podmiotami realizującymi ocenę dopasowania kandydatów na inspektorów transportu drogowego na podstawie testów psychologicznych;

8) wydawanie i ewidencja legitymacji służbowych, odznak inspektorów transportu drogowego, upoważnień do nakładania grzywny w drodze mandatu karnego oraz pieczęci do stemplowania tarcz tachografów inspektorom transportu drogowego;

9) prognozowanie wybranych procesów organizacyjno-kadrowych w jednostkach organizacyjnych inspekcji transportu drogowego;

10) diagnozowanie sposobu organizacji jednostek organizacyjnych inspekcji transportu drogowego;

11) analizowanie i projektowanie modelowych rozwiązań zorganizowania jednostek organizacyjnych inspekcji transportu drogowego;

12) doskonalenie zasad organizacji i zakresów działania jednostek organizacyjnych inspekcji transportu drogowego;

13) sporządzanie sprawozdań dotyczących zatrudnienia w Inspekcji;

14) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Biura.

5. Do zadań Stanowiska ds. Bezpieczeństwa należy;

1) sporządzanie i aktualizacja Planu operacyjnego funkcjonowania Inspektoratu oraz dokumentów wynikających z planu w celu zapewnienia koordynacji wykonywania zadań obronnych realizowanych w Inspektoracie;

2) przygotowywanie elementów systemu kierowania w celu zapewnienia ciągłości procesu podejmowania decyzji i działań w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;

3) koordynowanie prac związanych z funkcjonowaniem Stałego Dyżuru;

4) planowanie i organizowanie szkoleń w zakresie spraw obronnych w urzędzie, w celu przygotowania kierowniczej kadry i pracowników Inspektoratu do realizacji zadań obronnych;

5) planowanie i organizowanie szkoleń z zakresu obrony cywilnej i ochrony ludności oraz ćwiczeń dla pracowników urzędu;

6) przygotowanie urzędu do funkcjonowania w systemie zarządzania kryzysowego i realizacji zadań wynikających z wykazu przedsięwzięć Narodowego Systemu Pogotowia Kryzysowego;

7) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Biura.

§ 16

Biuro Prawne i Orzecznictwa

1. Biuro Prawne i Orzecznictwa realizuje obsługę prawną Inspektoratu w zakresie wykonywania kompetencji Głównego Inspektora jako organu administracji publicznej, prowadzi postępowania administracyjne w trybie przewidzianym w przepisach ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, zapewnia reprezentację Głównego Inspektora w postępowaniach sądowych oraz postępowaniach prowadzonych na podstawie przepisów odrębnych, uczestniczy w procesie legislacyjnym w zakresie przepisów dotyczących przewozu drogowego oraz działania Inspekcji, a także zapewnia reprezentację Głównego Inspektora w tym procesie i udziela informacji prawnej w zakresie prowadzonych postępowań administracyjnych.

2. W skład Biura Prawnego i Orzecznictwa wchodzą:

1) Wydział Postępowań Administracyjnych (BPO-WPA);

2) Wydział ds. Kontroli w Siedzibie Przedsiębiorcy (BPO-WKP);

3) Wydział Postępowań Sądowych (BPO-WPS);

4) Wydział Legislacyjny (BPO-WLG);

5) Wydział Informacji Prawnej (BPO-IPR).

3. Do zadań Wydziału Postępowań Administracyjnych należy:

1) prowadzenie postępowań administracyjnych na zasadach przewidzianych przepisami ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego z zastrzeżeniem ust. 4 pkt 1;

2) przygotowanie projektów decyzji, postanowień, wezwań, zawiadomień i innych pism wydawanych w toku postępowań administracyjnych, o których mowa w pkt 1;

3) analizowanie w trakcie procesu odwoławczego rozstrzygnięć podejmowanych przez organy I instancji pod względem najczęściej popełnianych błędów proceduralnych i merytorycznych oraz podejmowanie działań informacyjnych w celu ich ograniczania;

4) przygotowywanie, projektów rozstrzygnięć wydawanych przez Głównego Inspektora w trybach nadzwyczajnych oraz rozstrzygnięć podejmowanych w sprawach dotyczących umorzenia, odroczenia terminów płatności lub rozłożenia kar pieniężnych na raty;

5) przekazywanie dyrektorowi Biura Nadzoru Inspekcyjnego informacji o nieprawidłowościach dotyczących czynności kontrolnych wykonywanych przez inspektorów transportu drogowego, a stwierdzonych w trakcie prowadzonych postępowań;

6) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Biura.

4. Do zadań Wydziału ds. Kontroli w Siedzibie Przedsiębiorcy należy:

1) prowadzenie postępowań odwoławczych od decyzji wojewódzkich inspektorów transportu drogowego wydanych w związku z kontrolą, o której mowa w rozdziale 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.);

2) prowadzenie postępowań administracyjnych wynikających z przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej w związku z kontrolą, o której mowa w rozdziale 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej;

3) przygotowanie projektów decyzji, postanowień, wezwań, zawiadomień i innych pism procesowych wydawanych w toku postępowań administracyjnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

4) opracowywanie jednolitej linii orzeczniczej w zakresie naruszeń stwierdzanych w toku kontroli w siedzibie przedsiębiorcy przez inspektorów transportu drogowego;

5) analizowanie w trakcie procesu odwoławczego rozstrzygnięć podejmowanych przez organy I instancji pod względem najczęściej popełnianych błędów proceduralnych i merytorycznych oraz podejmowanie działań informacyjnych w celu ich ograniczania;

6) współpraca z Wydziałem Legislacyjnym w zakresie tworzenia i opiniowania aktów prawnych zawierających przepisy dotyczące okresów prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowcy oraz z zakresu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej;

7) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Biura.

5. Do zadań Wydziału Postępowań Sądowych należy:

1) reprezentowanie, we współpracy z Wydziałem Postępowań Administracyjnych i Wydziałem ds. Kontroli w Siedzibie Przedsiębiorcy, Głównego Inspektora i uczestnictwo w postępowaniach przed sądami administracyjnymi w sprawach skarg na rozstrzygnięcia Głównego Inspektora oraz wykonywanie przy współudziale właściwych rzeczowo komórek organizacyjnych Inspektoratu zastępstwa procesowego Głównego Inspektora i Dyrektora Generalnego przed sądami powszechnymi;

2) przygotowywanie projektów odpowiedzi na skargi, projektów skarg kasacyjnych, odpowiedzi na skargi kasacyjne i innych pism procesowych;

3) współpraca z pozostałymi Wydziałami Biura w zakresie prowadzonych postępowań administracyjnych i prac legislacyjnych;

4) bieżąca analiza orzecznictwa sądów administracyjnych w sprawach dotyczących działalności kontrolnej Inspekcji;

5) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Biura.

6. Do zadań Wydziału Legislacyjnego należy:

1) opracowywanie projektów aktów prawnych w zakresie kontroli przewozów drogowych;

2) zapewnianie reprezentacji Głównego Inspektora w procesie legislacyjnym w zakresie przepisów dotyczących przewozu drogowego oraz działania Inspekcji;

3) opiniowanie projektów aktów prawnych przekazywanych w ramach uzgodnień wewnątrz i międzyresortowych;

4) opracowywanie, we współpracy z właściwymi rzeczowo komórkami organizacyjnymi Inspektoratu, projektów wewnętrznych aktów prawnych wydawanych przez Głównego Inspektora oraz Dyrektora Generalnego;

5) opiniowanie pod względem redakcyjno-prawnym projektów zarządzeń Głównego Inspektora oraz Dyrektora Generalnego;

6) prowadzenie rejestrów oraz zbiorów oryginałów zarządzeń i wytycznych Głównego Inspektora oraz zarządzeń Dyrektora Generalnego;

7) gromadzenie, aktualizacja i rozpowszechnianie w Inspekcji aktów prawnych i publikacji dotyczących stosowania prawa w zakresie przewozu drogowego oraz w innych sprawach należących do kompetencji Głównego Inspektora;

8) monitorowanie zmian w przepisach prawnych, w szczególności dotyczących zakresu działania Inspekcji Transportu Drogowego i w innych sprawach należących do kompetencji Głównego Inspektora oraz Dyrektora Generalnego;

9) opiniowanie, prowadzenie rejestrów oraz przechowywanie oryginałów porozumień o współpracy zawieranych przez Głównego Inspektora;

10) prowadzenie rejestrów oraz zbiorów oryginałów upoważnień i pełnomocnictw wydanych przez Głównego Inspektora, jego zastępcę oraz Dyrektora Generalnego;

11) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Biura.

7. Do zadań Wydziału Informacji Prawnej należy:

1) współpraca z Biurem Głównego Inspektora przy załatwianiu skarg i wniosków wpływających do Inspektoratu w zakresie właściwości rzeczowej Biura;

2) współpraca z Wydziałem Postępowań Administracyjnych i Wydziałem Postępowań Sądowych w zakresie przygotowywania projektów pism procesowych;

3) udzielanie informacji na temat obowiązujących przepisów prawa w zakresie przewozu drogowego oraz w sprawach dotyczących zadań Inspekcji;

4) ewidencja i nadzór nad rozpowszechnianiem opinii prawnych dotyczących stosowania przepisów z zakresu przewozu drogowego;

5) udzielanie informacji o prowadzonych postępowaniach administracyjnych;

6) nadzór nad prowadzeniem ewidencji i dokumentacji rozstrzygnięć Głównego Inspektora;

7) upowszechnianie i rozpowszechnianie orzecznictwa sądów administracyjnych w sprawach dotyczących działalności kontrolnej Inspekcji;

8) prowadzenie czynności kancelaryjnych Biura;

9) przechowywanie, ewidencja i archiwizacja dokumentów wytwarzanych w Biurze zgodnie z przepisami wewnętrznymi obowiązującymi w tym zakresie w Inspektoracie;

10) przekazywanie danych i współpraca z pozostałymi Wydziałami Biura przy tworzeniu sprawozdań z prac tych wydziałów;

11) aktualizacja elektronicznej ewidencji pism dotyczących spraw załatwianych w ramach właściwości Biura;

12) aktualizacja, w zakresie właściwości rzeczowej Biura, serwisu internetowego Inspektoratu;

13) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Biura.

8. Naczelnicy i pracownicy Wydziałów zobowiązani są do współpracy. Naczelnicy Wydziałów w terminie do dnia 10 każdego miesiąca następującego po okresie sprawozdawczym składają dyrektorowi Biura miesięczne, kwartalne, półroczne i roczne sprawozdania z działalności prowadzonych komórek. Wydziały odpowiadają za przygotowywanie materiałów planistycznych do budżetu państwa w zakresie dotyczącym działalności Biura.

§ 17

Biuro Budżetu, Kadr i Kontroli

1. Biuro Budżetu, Kadr i Kontroli odpowiada za realizację spraw związanych z planowaniem i wydatkowaniem budżetu, obsługą finansową Inspektoratu, obsługą administracyjną Inspektoratu, a także gospodarowaniem majątkiem oraz zapewnianiem właściwych narzędzi i warunków pracy pracownikom Inspektoratu, realizację spraw związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi w Inspektoracie oraz związanych z kontrolą wewnętrzną w Inspektoracie.

2. W skład Biura Budżetu, Kadr i Kontroli wchodzą:

1) Wydział Finansowo-Księgowy (BBK-WFK);

2) Stanowisko ds. Standardów Administracyjnych (BBK-ADM);

3) Stanowisko ds. Gospodarczych i Majątkowych (BBK-SGM);

4) Stanowisko ds. Zamówień Publicznych (BBK-ZPB);

5) Wydział Informatyki (BBK-WIN);

6) Stanowisko ds. Kontroli Wewnętrznej (BBK-SKW);

7) Dyspozytor Taboru Samochodowego (BBK-DTS);

8) Stanowisko ds. Archiwum Zakładowego (BBK-AZK);

9) Wydział ds. Kadr i Szkoleń GITD (BBK-KDR);

10) Stanowisko ds. Projektów Rozwojowych (BBK-ROZ);

11) Samodzielne stanowisko do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy (BBK-BHP).

3. Do zadań Wydziału Finansowo-Księgowego należy:

1) prowadzenie rachunkowości Inspektoratu zgodnie z przepisami o rachunkowości oraz z uwzględnieniem szczególnych zasad rachunkowości i planów kont dla budżetu państwa;

2) opracowywanie materiałów do projektu budżetu państwa w części 39 „Transport”, dziale 600 „Transport i Łączność”, rozdziale 60055 „Inspekcja Transportu Drogowego”;

3) opracowywanie projektu budżetu oraz planu rzeczowo-finansowego wydatków Inspektoratu we współpracy z pozostałymi komórkami organizacyjnymi, w zakresie ich właściwości rzeczowej;

4) dokonywanie okresowych analiz i ocen przebiegu wykonania budżetu w części 39 „Transport”, dziale 600 „Transport i Łączność”, rozdziale 60055 „Inspekcja Transportu Drogowego”;

5) analiza danych finansowych przekazywanych przez wojewódzkich inspektorów transportu drogowego, w tym danych zawartych w sprawozdaniach finansowych, oraz ich opracowywanie na potrzeby Głównego Inspektora i Dyrektora Generalnego;

6) prowadzenie sprawozdawczości z wykonania budżetu w części 39 „Transport”, dziale 600 „Transport i Łączność”, rozdziale 60055 „Inspekcja Transportu Drogowego” w zakresie i terminach oraz na zasadach przewidzianych obowiązującymi przepisami;

7) regulowanie i rozliczanie zobowiązań z tytułu dostaw oraz usług i świadczeń, a także prowadzenie rozrachunków z pracownikami, w tym obsługa finansowa podróży służbowych;

8) zapewnienie terminowego ściągania należności i dochodzenie roszczeń spornych;

9) obsługa finansowo-księgowa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;

10) analiza i opiniowanie pod względem finansowym zawieranych umów;

11) wystawianie przelewów i rozliczeń z bankami, w szczególności za pomocą teletransmisji;

12) sprawdzanie pod względem formalno-rachunkowym oraz likwidatura zewnętrznych dokumentów finansowo-księgowych;

13) opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości, w tym zakładowego planu kont;

14) opiniowanie projektów decyzji uruchamiających środki budżetowe;

15) obsługa kasowa Inspektoratu;

16) sporządzanie list płac, prowadzenie rozliczeń z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych, rozliczanie świadczeń z tytułu ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego oraz dokonywanie innych przewidzianych prawem rozliczeń związanych z wynagrodzeniami;

17) wydawanie zaświadczeń niezbędnych do ustalenia uprawnień do zasiłku rodzinnego oraz wysokości wynagrodzenia;

18) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Biura.

4. Do zadań Stanowiska ds. Standardów Administracyjnych należy:

1) nadzór nad prawidłowością obiegu dokumentów, w tym elektronicznego obiegu dokumentów w Inspektoracie;

2) opracowywanie oraz nadzór nad stosowaniem w Inspektoracie instrukcji kancelaryjnej i jednolitego rzeczowego wykazu akt;

3) czuwanie nad dyscypliną pracy i przestrzeganiem zasad etyki zawodowej obowiązujących pracowników Inspektoratu, a także wdrażanie w Inspektoracie polityki antykorupcyjnej;

4) organizacja i prowadzenie, we współpracy z pozostałymi komórkami organizacyjnymi Inspektoratu zgodnie z ich właściwością rzeczową, prac w zakresie przygotowania, wdrożenia i utrzymania w Inspektoracie systemu zarządzania jakością;

5) zgłaszanie wniosków dotyczących usprawnień organizacyjnych i standardów jakościowych w Inspektoracie;

6) przygotowywanie i protokołowanie narad osób, o których mowa w § 2 ust. 1 z pracownikami Inspektoratu;

7) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Biura.

5. Do zadań Stanowiska ds. Gospodarczych i Majątkowych należy:

1) administrowanie lokalami, pomieszczeniami oraz innymi składnikami będącymi w dyspozycji Inspektoratu;

2) sporządzanie projektów umów związanych z obsługą funkcjonowania Inspektoratu;

3) prowadzenie zbioru oryginałów umów dotyczących dokonanych przez Inspektorat zakupów i zleconych usług;

4) obsługa gospodarcza Inspektoratu;

5) administrowanie i prowadzenie ewidencji składników majątku Inspektoratu, w tym środków trwałych i pozostałych środków trwałych;

6) opracowywanie, we współpracy z pozostałymi komórkami organizacyjnymi Inspektoratu, projektu planu wydatków majątkowych i jego realizacja;

7) zaopatrywanie Inspektoratu w niezbędny do pracy sprzęt i wyposażenie oraz materiały biurowe i eksploatacyjne;

8) prowadzenie spraw związanych z dokonywaniem bieżących napraw;

9) administrowanie służbowymi telefonami komórkowymi i rozliczanie, we współpracy z wydziałem właściwym do spraw finansowo-księgowych, kosztów ich wykorzystania zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami wewnętrznymi;

10) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Biura.

6. Do Stanowiska ds. Zamówień Publicznych należy:

1) prowadzenie, we współpracy z pozostałymi komórkami organizacyjnymi Inspektoratu, postępowań o udzielanie zamówień publicznych oraz wspólnych zamówień Inspekcji, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie w Inspektoracie przepisami wewnętrznymi;

2) prowadzenie dokumentacji w postępowaniach o zamówienie publiczne;

3) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Biura.

7. Do zadań Wydziału Informatyki należy:

1) administrowanie systemem informatycznym Inspekcji, a także współpraca w tym zakresie z komórkami ds. informatyki wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego;

2) administrowanie systemem informatycznym Inspektoratu oraz bazami danych użytkowanymi w Inspektoracie;

3) administrowanie siecią komputerową Inspektoratu oraz nadzór nad jej prawidłową eksploatacją, w tym tworzenie kont użytkowników w domenach Inspektoratu oraz przydzielanie uprawnień do poszczególnych zasobów teleinformatycznych Inspektoratu;

4) współpraca z wykonawcami świadczącymi usługi wsparcia technicznego na rzecz Inspektoratu w zakresie rozwiązywania problemów wynikających z funkcjonowania użytkowanego systemu informatycznego;

5) obsługa informatyczna, we współpracy z Wydziałem ds. Promocji i Informacji w Biurze Głównego Inspektora, serwisu internetowego Inspektoratu;

6) określanie, we współpracy z Wieloosobowym Stanowiskiem ds. Systemów Zarządzania Informacją oraz Nowych Technologii w Biurze Nadzoru Inspekcyjnego, bieżącego i przewidywanego zapotrzebowania na zakupy usług teleinformatycznych, sprzętu komputerowego, oprogramowania i aplikacji biurowych, materiałów eksploatacyjnych oraz innego wyposażenia teleinformatycznego dla Inspektoratu;

7) prowadzenie dokumentacji związanej z eksploatacją sprzętu i systemów teleinformatycznych w Inspektoracie;

8) zarządzanie sprzętem i oprogramowaniem komputerowym użytkowanym w Inspektoracie oraz zapewnienie pracownikom Inspektoratu wsparcia informatycznego i technicznego;

9) współpraca z wykonawcami świadczącymi usługi serwisowe w zakresie napraw, rozbudowy lub wymiany sprzętu oraz oprogramowania;

10) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Biura.

8. Do Stanowiska ds. Kontroli Wewnętrznej należy:

1) sporządzanie projektów planów oraz programów kontroli;

2) przeprowadzanie kompleksowych, problemowych lub sprawdzających kontroli planowych i doraźnych w komórkach organizacyjnych Inspektoratu na zasadach określonych w regulaminie przeprowadzania kontroli wewnętrznej;

3) obsługa kontroli zewnętrznych przeprowadzanych w Inspektoracie;

4) sporządzanie na podstawie przeprowadzonych kontroli protokołów lub sprawozdań oraz wystąpień pokontrolnych, a także ich przekazywanie i formułowanie wniosków oraz zaleceń dla Głównego Inspektora, Dyrektora Generalnego oraz dyrektorów kontrolowanych komórek organizacyjnych dotyczących działania tych komórek oraz Inspektoratu zgodnie z zasadami, o których mowa w § 10;

5) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Biura.

9. Do zadań Dyspozytora Taboru Samochodowego należy:

1) gospodarowanie środkami transportu w Inspektoracie, w tym obsługa Inspektoratu w zakresie potrzeb komunikacyjnych i transportowych;

2) zapewnianie racjonalnego wykorzystania środków transportu w Inspektoracie;

3) organizowanie napraw i remontów taboru samochodowego Inspektoratu;

4) ewidencjonowanie i rozliczanie kosztów eksploatacyjnych taboru samochodowego Inspektoratu;

5) zapewnianie przewozu członków kierownictwa i pracowników w celach służbowych samodzielnie lub poprzez funkcjonowanie etatu kierowcy w ramach stanowiska Dyspozytora Taboru Samochodowego;

6) prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniami komunikacyjnymi taboru samochodowego Inspektoratu;

7) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Biura.

10. Do zadań Stanowiska ds. Archiwum Zakładowego należy:

1) prowadzenie zakładowego archiwum Inspektoratu;

2) inicjowanie rozwiązań w zakresie przechowywania akt biurowych przekazanych do Archiwum;

3) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Biura.

11. Do zadań Wydziału ds. Kadr i Szkoleń Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego należy:

1) prowadzenie spraw związanych z nawiązywaniem i trwaniem stosunku pracy z członkami korpusu służby cywilnej i z pozostałymi pracownikami Inspektoratu, a także wykonywanie czynności związanych z ustaniem stosunku pracy i prowadzeniem dokumentacji kadrowej;

2) współpraca z pozostałymi komórkami organizacyjnymi Inspektoratu w zakresie realizacji służby przygotowawczej;

3) realizacja, we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi Inspektoratu, zadań związanych z naborem oraz rekrutacją do pracy w Inspektoracie, w tym organizacja naboru kandydatów do korpusu służby cywilnej i obsługa komisji rekrutacyjnych;

4) obliczanie dla każdego pracownika Inspektoratu indywidualnego miesięcznego wynagrodzenia, wymiaru urlopu wypoczynkowego, stażu pracy celem ustalenia prawa do dodatku za wysługę lat oraz prawa do nagrody jubileuszowej;

5) realizacja decyzji Dyrektora Generalnego oraz wniosków Głównego Inspektora dotyczących awansowania, nagradzania i wyróżniania pracowników Inspektoratu;

6) prowadzenie spraw dotyczących ubezpieczeń społecznych pracowników w zakresie ustalania kapitału początkowego oraz przygotowywanie dokumentów do uzyskania emerytury lub renty przez pracownika albo członków jego rodziny, będących na jego utrzymaniu;

7) opracowywanie projektów planów zatrudnienia oraz wykorzystania funduszu płac na wynagradzanie pracowników Inspektoratu;

8) obsługa komputerowego programu kadrowo-płacowego poprzez wprowadzanie i aktualizowanie danych dotyczących stosunku pracy, płacy oraz danych osobowych w celu przygotowania dokumentacji do sporządzania listy płac, zeznań podatkowych oraz wypłacania innych świadczeń;

9) prowadzenie spraw związanych z terminowością i prawidłowością przygotowywania przez przełożonych opisów stanowisk pracy;

10) obsługa zespołu do spraw wartościowania, w tym przechowywanie dokumentacji pracy zespołu;

11) opracowywanie, we współpracy z dyrektorami komórek organizacyjnych Inspektoratu, rocznych planów urlopów oraz prowadzenie ewidencji tych urlopów;

12) prowadzenie spraw z zakresu medycyny pracy, w tym organizowanie i nadzorowanie terminowości przeprowadzania badań wstępnych, okresowych, kontrolnych;

13) wystawianie i prowadzenie ewidencji delegacji służbowych krajowych i zagranicznych, dotyczących wyjazdów służbowych pracowników Inspektoratu;

14) prowadzenie, na podstawie dokumentacji czasu pracy z poszczególnych komórek organizacyjnych Inspektoratu, ewidencji czasu pracy pracowników Inspektoratu;

15) sporządzanie sprawozdań dotyczących zatrudnienia w Inspektoracie;

16) obsługa organizacyjna komisji socjalnej;

17) rozpatrywanie spraw z zakresu przepisów prawa regulujących status pracowników niepełnosprawnych oraz inicjowanie rozwiązań sprzyjających równemu statusowi pracowników Inspektoratu;

18) przygotowywanie, we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi Inspektoratu, materiałów dotyczących oceny pracy pracowników Inspektoratu;

19) inicjowanie działań mających na celu rozwój zawodowy i osobowy pracowników w ramach indywidualnego programu rozwoju zawodowego;

20) rozpoznawanie i analizowanie potrzeb, we współpracy z pozostałymi komórkami organizacyjnymi Inspektoratu, w zakresie szkolenia i doskonalenia zawodowego pracowników Inspektoratu;

21) opracowywanie planu szkoleń pracowników Inspektoratu;

22) realizacja i ewaluacja szkoleń zawodowych pracowników Inspektoratu;

23) tworzenie założeń i realizacja polityki motywacyjnej prowadzonej przez Dyrektora Generalnego;

24) współpraca z dyrektorami komórek organizacyjnych Inspektoratu w zakresie organizowania praktyk;

25) współpraca z urzędami pracy w zakresie pozyskiwania stażystów do odbywania staży absolwenckich oraz staży w Inspektoracie;

26) przygotowywanie i opiniowanie projektów wewnętrznych aktów prawnych w zakresie właściwości rzeczowej Wydziału, w tym regulaminu pracy;

27) monitoring aktualnego stanu regulacji prawnych z zakresu prawa pracy;

28) obsługa kancelaryjna i organizacyjna komisji dyscyplinarnej Inspekcji, obsługa kancelaryjna rzecznika dyscyplinarnego Inspektoratu oraz współpraca z rzecznikami dyscyplinarnymi wojewódzkich inspektorów transportu drogowego;

29) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Biura.

12. Do zadań Stanowiska ds. Projektów Rozwojowych należy:

1) monitorowanie i weryfikacja aktów prawnych Unii Europejskiej dotyczących możliwości i zasad pozyskiwania środków z UE w tym programów operacyjnych, dotyczących wykorzystania środków UE;

2) prowadzenie projektów od przygotowania wniosków i ich realizacji po rozliczenie procesu dotacyjnego;

3) inicjowanie i prowadzenie prac analitycznych, sporządzanie protokołów, raportów i sprawozdań z realizacji wdrożeń systemowych i projektów rozwojowych Inspektoratu;

4) inicjowanie, koordynacja oraz wprowadzanie w życie projektów mających na celu podniesienie kultury instytucjonalnej Inspektoratu;

5) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Biura.

13. Do zadań Samodzielnego stanowiska do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy należy prowadzenie spraw z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, a w szczególności:

1) przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;

2) bieżące informowanie Dyrektora Generalnego o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych, wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń;

3) sporządzanie i przedstawianie Dyrektorowi Generalnemu, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy;

4) przedstawianie pracodawcy wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy;

5) udział w opracowywaniu zakładowych układów zbiorowych pracy, wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w ustalaniu zadań osób kierujących pracownikami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;

6) opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych stanowiskach pracy;

7) udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz w opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków;

8) prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;

9) doradztwo w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;

10) udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą;

11) współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników;

12) współpraca z laboratoriami upoważnionymi, zgodnie z odrębnymi przepisami, do dokonywania badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków uciążliwych, występujących w środowisku pracy, w zakresie organizowania tych badań i pomiarów oraz sposobów ochrony pracowników przed tymi czynnikami lub warunkami;

13) inicjowanie i rozwijanie na terenie zakładu pracy różnych form popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii;

14) wykonywanie zadań zleconych przez Dyrektora Generalnego wynikających z bezpośredniej podległości merytorycznej;

15) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Biura.

§ 19

Stanowisko do spraw Audytu Wewnętrznego

1. Do zadań stanowiska do spraw Audytu Wewnętrznego należy w szczególności:

1) identyfikowanie i monitorowanie procesów zachodzących w Inspektoracie;

2) prowadzenie zadań audytowych, przeprowadzanych zgodnie z rocznym planem audytu, a w przypadkach uzasadnionych – również poza rocznym planem audytu, w tym sprawozdań z przeprowadzonych zadań audytowych;

3) prowadzenie czynności doradczych;

4) prowadzenie czynności sprawdzających;

5) prowadzenie analizy i oceny adekwatności, efektywności i skuteczności systemów kontroli wewnętrznej funkcjonujących w Inspektoracie.

2. Stanowisko przedstawia sprawozdania z wykonania planu audytu Dyrektorowi Generalnemu.

§ 20

Stanowisko do spraw Ochrony Informacji Niejawnych

1. Stanowisko do spraw Ochrony Informacji Niejawnych ma za zadanie zapewnienie realizacji w Inspektoracie przepisów o ochronie informacji niejawnych.

2. Do zadań Stanowiska należy w szczególności:

1) zapewnienie w Inspektoracie ochrony informacji niejawnych, kontrolowanie ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji, kontrolowanie ewidencji, materiałów i dokumentów, a także przeprowadzanie szkoleń pracowników Inspektoratu w zakresie ochrony informacji niejawnych;

2) współpraca ze służbami ochrony państwa w zakresie realizacji zadań wynikających z ochrony informacji niejawnych i informowanie Głównego Inspektora o przebiegu tej współpracy;

3) wyjaśnianie okoliczności naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych;

4) opracowywanie szczegółowych wymagań w zakresie ochrony informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „zastrzeżone”;

5) przeprowadzanie zwykłych postępowań sprawdzających, wydawanie poświadczeń bezpieczeństwa osobie sprawdzanej i zawiadamianie o tym osoby upoważnionej do obsady stanowiska lub powiadamianie pisemnie osoby upoważnionej do obsady stanowiska o odmowie wydania poświadczenia bezpieczeństwa;

6) dokumentowanie wszystkich czynności przeprowadzanych w trakcie postępowania sprawdzającego, przechowywanie akt spraw zakończonych postępowaniem sprawdzającym i udostępnianie ich osobie sprawdzonej, sądom i prokuraturze, a także osobie upoważnionej do obsady stanowiska lub służbom ochrony państwa w związku z prowadzonym postępowaniem sprawdzającym;

7) prowadzenie wykazu stanowisk i prac zleconych oraz osób dopuszczonych do pracy na stanowiskach związanych z dostępem do informacji niejawnych, udostępnianie tych danych sądom, prokuraturze lub służbom ochrony państwa;

8) prowadzenie kancelarii tajnej;

9) przyjmowanie i ewidencjonowanie oświadczeń majątkowych składanych przez pracowników Inspektoratu oraz wojewódzkich inspektorów transportu drogowego;

10) ewidencja wydanych oraz niszczenie wycofanych pieczęci i pieczątek służbowych;

11) wykonywanie innych zadań zleconych przez Głównego Inspektora lub Dyrektora Generalnego, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.

§ 21

Obsługa kancelaryjna oraz biurowa komórek organizacyjnych

1. Obsługę kancelaryjną oraz biurową komórek organizacyjnych zapewniają sekretariaty tych komórek organizacyjnych.

2. Do zadań sekretariatów komórek organizacyjnych należy w szczególności:

1) przyjmowanie i rejestrowanie korespondencji kierowanej do komórki organizacyjnej, a także nadzorowanie obiegu korespondencji w tej komórce i korespondencji kierowanej w danej sprawie do innych komórek organizacyjnych, zgodnie z przepisami wewnętrznymi obowiązującymi w tym zakresie w Inspektoracie;

2) wysyłanie korespondencji wychodzącej z komórki organizacyjnej;

3) prowadzenie terminarza dyrektora, jego zastępcy oraz naczelników wydziałów komórki organizacyjnej;

4) kierowanie interesantów zgłaszających się bezpośrednio i telefonicznie do właściwych pracowników komórki organizacyjnej;

5) przyjmowanie i łączenie rozmów telefonicznych dyrektora, jego zastępcy oraz naczelników wydziałów komórki organizacyjnej;

6) przyjmowanie i nadawanie oraz rejestrowanie faksów;

7) prowadzenie spraw za zakresu obsługi administracyjnej komórki organizacyjnej, w tym powielanie dokumentów, rozdzielanie materiałów biurowych, a także rozprowadzanie prasy i dzienników urzędowych;

8) rozdzielanie korespondencji kierowanej do komórki organizacyjnej zgodnie z dekretacjami dyrektora, jego zastępcy oraz naczelników wydziałów komórki organizacyjnej;

9) rozdzielanie spraw pomiędzy pracowników komórki organizacyjnej zgodnie z dekretacjami dyrektora, jego zastępcy oraz naczelników wydziałów komórki organizacyjnej;

10) przechowywanie dokumentów niezbędnych w bieżącej pracy dyrektora, jego zastępcy oraz naczelników wydziałów komórki organizacyjnej;

11) prowadzenie dokumentacji związanej z dyscypliną pracy oraz dokumentacją czasu pracy w komórce organizacyjnej;

12) prowadzenie rejestrów oraz zbiorów oryginałów upoważnień i pełnomocnictw wydanych przez dyrektora, jego zastępcę oraz naczelników wydziałów komórki organizacyjnej;

13) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora, jego zastępcę oraz naczelników wydziałów komórki organizacyjnej.

3. Postanowień ust. 1 nie stosuje się do Biura Głównego Inspektora, Stanowisk do spraw Audytu Wewnętrznego, Stanowiska do spraw Ochrony Informacji Niejawnych, których obsługę kancelaryjną oraz biurową zapewnia Kancelaria Głównego Inspektoratu.

4. Obieg dokumentów, prowadzone rejestry, system rejestracji oraz znakowania dokumentów, a także sposób ich przechowywania i archiwizowania w Inspektoracie określają odrębne przepisy wewnętrzne.

§ 22

Zadania wspólne komórek organizacyjnych

Do zadań wspólnych komórek organizacyjnych Inspektoratu należy w szczególności:

1) przygotowywanie we współpracy z Wydziałem Finansowo-Księgowym w Biurze Budżetu, Kadr i Kontroli, materiałów planistycznych do budżetu państwa w zakresie działalności komórki organizacyjnej;

2) udział w planowaniu i przeprowadzaniu postępowań o udzielenia zamówienia publicznego na dostawy, usługi i roboty w zakresie działania komórki organizacyjnej we współpracy ze stanowiskiem do spraw zamówień publicznych w Biurze Budżetu, Kadr i Kontroli;

3) aktualizacja i przekazywanie wsadu merytorycznego do tworzonej przez Wydział ds. Informacji i Promocji w Biurze Głównego Inspektora strony internetowej Inspektoratu oraz strony Biuletynu Informacji Publicznej Inspektoratu w zakresie właściwości rzeczowej komórki organizacyjnej;

4) współpraca, w zakresie właściwości rzeczowej komórki organizacyjnej, z Wydziałem Prezydialnym w Biurze Głównego Inspektora w załatwianiu skarg i wniosków wpływających do Inspektoratu;

5) zapewnianie niezbędnych informacji dla Wydziału ds. Informacji i Promocji w Biurze Głównego Inspektora, w ramach załatwiania spraw związanych z udzielaniem odpowiedzi na zapytanie o informację publiczną;

6) opiniowanie, we współpracy z Wydziałem Legislacyjnym Biura Prawnego i Orzecznictwa, w zakresie właściwości rzeczowej komórki organizacyjnej, projektów aktów prawnych;

7) delegowanie pracowników komórki organizacyjnej do udziału w pracach zespołów i komisji międzyresortowych oraz powoływanych przez Głównego Inspektora i Dyrektora Generalnego;

8) przygotowywanie dla Głównego Inspektora, Dyrektora Generalnego oraz innych uprawnionych podmiotów planów pracy oraz sprawozdań z działalności komórki organizacyjnej;

9) obsługa zagranicznych wyjazdów pracowników komórki organizacyjnej, z zastrzeżeniem § 13 ust. 4 pkt 8 oraz przepisów odrębnych;

10) przekazywanie akt do zarchiwizowania przy współpracy ze stanowiskiem do spraw archiwum zakładowego w Biurze Budżetu, Kadr i Kontroli;

11) wykonywanie innych zadań zleconych przez Głównego Inspektora oraz Dyrektora Generalnego.

Załącznik 2. [SCHEMAT ORGANIZACYJNY GŁÓWNEGO INSPEKTORATU TRANSPORTU DROGOWEGO]

Załącznik nr 2

SCHEMAT ORGANIZACYJNY GŁÓWNEGO INSPEKTORATU TRANSPORTU DROGOWEGO

infoRgrafika

Załącznik 3. [WYKAZ SYMBOLI LITEROWYCH KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH GŁÓWNEGO INSPEKTORATU TRANSPORTU DROGOWEGO]

Załącznik nr 3

WYKAZ SYMBOLI LITEROWYCH KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH GŁÓWNEGO INSPEKTORATU TRANSPORTU DROGOWEGO

Lp.

Nazwa komórki organizacyjnej

Symbol literowy

1

Biuro Głównego Inspektora

BGI

Wieloosobowe Stanowisko - Kancelaria GITD

BGI-KGI

Wydział Prezydialny

BGI-WPZ

Wydział ds. Informacji i Promocji

BGI-WIP

Stanowisko ds. Administrowania Bezpieczeństwem Informacji

BGI-ABI

2

Biuro Nadzoru Inspekcyjnego

BNI

Wydział ds. Inspekcji

BNI-WDI

Wydział ds. Kontroli Inspekcyjnej

BNI-WKI

Wydział ds. Współpracy Międzynarodowej

BNI-WSM

Wieloosobowe Stanowisko ds. Systemów Zarządzania Informatycznego oraz Nowych Technologii

BNI-SNT

3

Biuro Szkolenia Inspekcyjnego

BSI

Wieloosobowe Stanowisko ds. Szkolenia i Doskonalenia

BSI-WDZ

Wieloosobowe Stanowisko ds. Organizacyjno-Kadrowych WITD

BSI-OKW

Stanowisko ds. Bezpieczeństwa

BSI-BZP

4

Biuro Prawne i Orzecznictwa

BPO

Wydział Postępowań Administracyjnych

BPO-WPA

Wydział ds. Kontroli w Siedzibie Przedsiębiorcy

BPO-WKP

Wydział Postępowań Sądowych

BPO-WPS

Wydział Legislacyjny

BPO-WLG

Wydział Informacji Prawnej

BPO-IPR

5

Biuro Budżetu, Kadr i Kontroli

BBK

Wydział Finansowo-Księgowy

BBK-WFK

Stanowisko ds. Standardów Administracyjnych

BBK-ADM

Stanowisko ds. Gospodarczych i Majątkowych

BBK-SGM

Stanowisko ds. Zamówień Publicznych

BBK-ZPB

Wydział Informatyki

BBK-WIN

Stanowisko ds. Kontroli Wewnętrznej

BBK-SKW

Dyspozytor Taboru Samochodowego

BBK-DTS

Stanowisko ds. Archiwum Zakładowego

BBK-AZK

Wydział ds. Kadr i Szkoleń GITD

BBK-KDR

Stanowisko ds. Projektów Rozwojowych

BBK-ROZ

6

Samodzielne Stanowisko ds. Bezpieczeństwa Higieny Pracy

BBK-BHP

7

Stanowisko ds. Audytu Wewnętrznego

SAW

8

Stanowisko ds. Ochrony Informacji Niejawnych

SDO

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2009-11-18
  • Data wejścia w życie: 2009-11-18
  • Data obowiązywania: 2009-11-18
  • Dokument traci ważność: 2011-02-25
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA