REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2024 poz. 196
ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 4 lipca 2024 r.
w sprawie prowadzenia prac legislacyjnych w Ministerstwie Sprawiedliwości
Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188, z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641 oraz z 2024 r. poz. 834) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
1) opracowywania, uzgadniania, konsultowania i opiniowania projektów aktów normatywnych, w tym projektów wewnętrznych aktów prawnych, a także obwieszczeń i komunikatów Ministra Sprawiedliwości, zwanego dalej „Ministrem” oraz zarządzeń Dyrektora Generalnego Ministerstwa Sprawiedliwości, zwanego dalej „Dyrektorem Generalnym”;
2) udostępniania projektów oraz dokumentów z nimi związanych w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny, zwanym dalej „BIP RCL”;
3) kierowania aktów prawnych do ogłoszenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej albo w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” oraz ogłaszania aktów prawnych w Dzienniku Urzędowym Ministra Sprawiedliwości;
4) opracowywania oceny funkcjonowania ustawy, zwanej dalej „OSR ex post”;
5) opracowywania projektu stanowiska Rządu do pozarządowego projektu ustawy;
6) koordynacji prac legislacyjnych w Ministerstwie Sprawiedliwości, zwanym dalej „Ministerstwem”.
§ 2.
1) projekcie - należy przez to rozumieć odpowiednio projekt: ustawy, rozporządzenia Ministra, Prezesa Rady Ministrów lub Rady Ministrów, uchwały Rady Ministrów i zarządzenia Prezesa Rady Ministrów;
2) członku Kierownictwa - należy przez to rozumieć:
a) Ministra,
b) Sekretarza stanu,
c) Podsekretarza stanu,
d) Dyrektora Generalnego;
3) komórce merytorycznej - należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną Ministerstwa właściwą w sprawach objętych projektowaną regulacją.
§ 3.
2. Polecenie, o którym mowa w ust. 1, odnotowuje się w aktach sprawy.
§ 4.
1) przygotowanie niektórych przepisów projektu;
2) przygotowanie uzasadnienia projektu lub jego części;
3) przekazanie niezbędnych informacji i wyjaśnień dotyczących projektu.
2. Członek Kierownictwa może przekazać projekt właściwej komisji kodyfikacyjnej celem uzyskania opinii o projekcie.
Rozdział 2
Przepisy wspólne dotyczące opracowania i uzgodnienia projektu
§ 5.
1) na polecenie członka Kierownictwa;
2) na wniosek komórki merytorycznej, zaakceptowany przez właściwego członka Kierownictwa.
2. We wniosku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, komórka merytoryczna zamieszcza informacje i wyjaśnienia dotyczące przyczyn i potrzeby opracowania projektu, w tym propozycje rozwiązań. We wniosku można przedstawić propozycje przepisów, które planuje się zawrzeć w projekcie. Komórka merytoryczna wskazuje cel strategiczny Ministra Sprawiedliwości, z którym jest związany projekt lub zamieszcza informację, że nie nawiązuje do żadnego z tych celów.
3. W przypadku wydania polecenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, komórka merytoryczna na wniosek Departamentu Legislacyjnego przekazuje propozycje rozwiązań. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§ 6.
1) akceptację wpisu projektu do wykazu prac legislacyjnych Ministra albo
2) akceptację wystąpienia z wnioskiem do Przewodniczącego Zespołu do spraw Programowania Prac Rządu o wpis projektu do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów albo wykazu prac legislacyjnych Prezesa Rady Ministrów.
2. Wystąpienie, o którym mowa w ust. 1, zawiera zwięzłą informację o przyczynach projektowanych rozwiązań, wskazanie istoty rozwiązań, które planuje się zawrzeć w projekcie, a także termin na wyrażenie akceptacji. Bezskuteczny upływ terminu jest równoznaczny z wyrażeniem akceptacji.
3. Po uzyskaniu akceptacji, o której mowa w ust. 1, Departament Legislacyjny występuje do Ministra o zgodę na:
1) wpis projektu do wykazu prac legislacyjnych Ministra albo
2) wystąpienie z wnioskiem do Przewodniczącego Zespołu do spraw Programowania Prac Rządu o wpis projektu do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów albo wykazu prac legislacyjnych Prezesa Rady Ministrów.
4. Po uzyskaniu zgody Ministra Departament Legislacyjny:
1) zamieszcza odpowiedni wpis w wykazie prac legislacyjnych Ministra - w przypadku projektu rozporządzenia Ministra;
2) przygotowuje wniosek Ministra do Przewodniczącego Zespołu do spraw Programowania Prac Rządu - w przypadku projektu: ustawy, rozporządzenia Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów.
5. W przypadku wniosku, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, dotyczącego projektu rozporządzenia Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów, do wniosku dołącza się wstępny projekt.
6. Do aktualizacji wpisu do wykazów, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy o wpisie do wykazów.
§ 7.
§ 8.
2. Departament Legislacyjny określa termin na zgłaszanie uwag do projektu, który nie może być krótszy niż 7 dni. Termin ten może zostać skrócony w szczególnie uzasadnionych przypadkach. Brak stanowiska w wyznaczonym terminie jest równoznaczny z uzgodnieniem projektu.
3. W przypadku otrzymania uwag w ramach uzgodnień wewnątrzresortowych, Departament Legislacyjny przekazuje uwagi komórce merytorycznej w celu uzyskania jej stanowiska, wyznaczając odpowiedni termin na przedstawienie tego stanowiska.
4. Uwagi z uzgodnień wewnątrzresortowych o charakterze legislacyjnym rozstrzyga Departament Legislacyjny.
§ 9.
2. Dyrektor albo zastępca dyrektora komórki merytorycznej potwierdza opracowanie projektu w zakresie rozwiązań merytorycznych.
§ 10.
§ 11.
1) uzgodnień;
2) konsultacji publicznych lub opiniowania.
2. Dyrektor albo zastępca dyrektora Departamentu Legislacyjnego potwierdza opracowanie projektu pod względem prawnym, legislacyjnym i redakcyjnym.
§ 12.
§ 13.
1) przekazuje stanowisko Ministra podmiotom, które zgłosiły uwagi albo
2) organizuje konferencję uzgodnieniową, na potrzeby której sporządza zestawienie zgłoszonych uwag.
2. Departament Legislacyjny wskazuje komórkę merytoryczną, której przedstawiciele biorą udział w konferencji, o której mowa w ust. 1 pkt 2.
§ 14.
1) projekt kierowany do uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania, a także kolejne wersje tego projektu;
2) pisma kierujące projekt do uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania;
3) stanowiska podmiotów wyrażone w ramach uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania;
4) stanowiska Ministra w sprawie uwag zgłoszonych w ramach uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania;
5) dokumenty związane z działalnością lobbingową w procesie stanowienia prawa.
Rozdział 3
Przepisy szczególne dotyczące opracowania i uzgodnienia projektu rozporządzenia Ministra
§ 15.
2. W komisji prawniczej biorą udział przedstawiciele Departamentu Legislacyjnego oraz, w razie potrzeby, wskazanej przez ten Departament komórki merytorycznej.
3. Po rozpatrzeniu projektu rozporządzenia Ministra przez komisję prawniczą Departament Legislacyjny opracowuje projekt uwzględniający ustalenia komisji i kieruje go do Rządowego Centrum Legislacji do akceptacji.
4. W przypadku zwolnienia projektu rozporządzenia Ministra z obowiązku rozpatrzenia przez komisję prawniczą, Departament Legislacyjny rozstrzyga w przedmiocie wprowadzenia poprawek zgłoszonych przez Rządowe Centrum Legislacji.
§ 16.
2. Po podpisaniu rozporządzenia przez Ministra Departament Legislacyjny dokonuje weryfikacji prawidłowości kwalifikowanego podpisu elektronicznego, którym opatrzono ten akt.
3. W przypadku współuczestniczenia w wydaniu rozporządzenia Departament Legislacyjny występuje do właściwej komórki organizacyjnej urzędu obsługującego organ współuczestniczący w wydaniu rozporządzenia z wnioskiem o przedłożenie projektu do podpisu właściwemu organowi.
§ 17.
2. Departament Legislacyjny informuje komórkę merytoryczną o ogłoszeniu rozporządzenia Ministra w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.
Rozdział 4
Przepisy szczególne dotyczące opracowania i uzgodnienia projektu ustawy, rozporządzenia Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów, uchwały Rady Ministrów oraz zarządzenia Prezesa Rady Ministrów
§ 18.
2. W przypadku zgłoszenia uwag przed rozpatrzeniem projektu przez właściwy komitet Rady Ministrów, Departament Legislacyjny przekazuje uwagi komórce merytorycznej w celu uzyskania stanowiska, wyznaczając jednocześnie termin na przedstawienie tego stanowiska.
3. Departament Legislacyjny przygotowuje, we współpracy z komórką merytoryczną, wystąpienie Ministra dotyczące uwag zgłoszonych do projektu.
4. W przypadku rozstrzygnięcia właściwego komitetu Rady Ministrów o modyfikacji projektu Departament Legislacyjny może przekazać ustalenia komórce merytorycznej, w celu uzyskania jej stanowiska wyznaczając jednocześnie termin na przedstawienie tego stanowiska.
5. Departament Legislacyjny opracowuje, we współpracy z komórką merytoryczną, projekt uwzględniający ustalenia właściwego komitetu Rady Ministrów.
§ 19.
§ 20.
Rozdział 5
Opracowanie i uzgodnienie projektu wewnętrznego aktu prawnego, obwieszczenia i komunikatu Ministra oraz zarządzenia Dyrektora Generalnego
§ 21.
1) wewnętrznego aktu prawnego Ministra,
2) obwieszczenia i komunikatu Ministra,
3) zarządzenia Dyrektora Generalnego
- prowadzi komórka merytoryczna, z zastrzeżeniem ust. 3.
2. Komórka merytoryczna przekazuje Departamentowi Legislacyjnemu projekt, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 2 do prowadzenia prac legislacyjnych.
3. Prace legislacyjne dotyczące projektu obwieszczenia w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego aktu prawnego prowadzi Departament Legislacyjny.
4. Projekt, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, uzgadnia się z Departamentem Legislacyjnym, a także z komórkami organizacyjnymi Ministerstwa i jednostkami organizacyjnymi podległymi Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanymi, z których zakresem zadań wiąże się projektowana regulacja.
5. Projekt, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, uzgadnia się z Biurem Dyrektora Generalnego, Departamentem Legislacyjnym oraz komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, z których zakresem zadań wiąże się projektowana regulacja.
6. Departament Legislacyjny przekazuje Ministrowi do podpisu, w wersji elektronicznej sporządzonej w formacie XML, projekty aktów prawnych, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, podlegające ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Ministra Sprawiedliwości. Przepisy § 16 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
7. Departament Legislacyjny ogłasza w Dzienniku Urzędowym Ministra Sprawiedliwości albo kieruje do ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” akt prawny, o którym mowa w ust. 6 i informuje o tym komórkę merytoryczną.
8. Biuro Dyrektora Generalnego przekazuje Dyrektorowi Generalnemu do podpisu w wersji elektronicznej w systemie EZD projekty aktów, o których mowa w ust. 1 pkt 3.
9. Biuro Dyrektora Generalnego prowadzi ewidencję aktów, o których mowa w ust. 1 pkt 3 zamieszczanych na stronie intranetowej Ministerstwa.
Rozdział 6
Opracowanie OSR ex post
§ 22.
Rozdział 7
Przepisy szczególne dotyczące opracowania i uzgodnienia projektu stanowiska Rządu do pozarządowego projektu ustawy
§ 23.
2. Do prac nad projektem stanowiska Rządu stosuje się odpowiednio § 8-10, 12, 13, 18 i 20.
Rozdział 8
Koordynacja prac legislacyjnych
§ 24.
§ 25.
1) akceptacji członkom Kierownictwa;
2) uzgodnień,
3) konsultacji publicznych,
4) opiniowania,
5) Rządowego Centrum Legislacji, w celu rozpatrzenia przez komisję prawniczą,
6) rozpatrzenia przez właściwy komitet Rady Ministrów,
7) rozpatrzenia przez Radę Ministrów
- oraz wskazuje termin wejścia w życie aktu.
Rozdział 9
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 26.
§ 27.
§ 28.
MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI
Adam Bodnar
- Data ogłoszenia: 2024-07-05
- Data wejścia w życie: 2024-07-05
- Data obowiązywania: 2024-07-05
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA