REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2024 poz. 62

ZARZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI

z dnia 5 marca 2024 r.

w sprawie organizacji wykonywania zadań w ramach obowiązku obrony

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:

§ 1.

1. Zarządzenie określa organizację wykonywania zadań wynikających z obowiązku obrony, zwanych dalej „zadaniami obronnymi”, w Ministerstwie Sprawiedliwości oraz w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanych, o których mowa w § 2 pkt 6.

2. Zadania obronne wynikające z właściwości Prokuratora Generalnego wykonuje Prokuratura Krajowa.

§ 2.

Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:

1) Ministrze - rozumie się przez to Ministra Sprawiedliwości;

2) Ministerstwie - rozumie się przez to Ministerstwo Sprawiedliwości;

3) komórkach organizacyjnych Ministerstwa - rozumie się przez to określone w regulaminie organizacyjnym Ministerstwa departamenty, biura i Gabinet Polityczny Ministra;

4) kierownikach komórek organizacyjnych - rozumie się przez to dyrektorów departamentów, biur i Szefa Gabinetu Politycznego Ministra;

5) komórce właściwej w sprawach obronnych - rozumie się przez to komórkę organizacyjną koordynującą realizację zadań obronnych w Ministerstwie;

6) jednostkach organizacyjnych - rozumie się przez to:

a) jednostki organizacyjne Służby Więziennej,

b) sądy powszechne,

c) okręgowe ośrodki wychowawcze, zakłady poprawcze i schroniska dla nieletnich,

d) Instytut Ekspertyz Ekonomicznych i Finansowych w Łodzi, Instytut Ekspertyz Sądowych im. prof. dra Jana Sehna w Krakowie, Instytut Ekspertyz Medycznych w Łodzi i Instytut Wymiaru Sprawiedliwości,

e) Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury;

7) kierownikach jednostek organizacyjnych - rozumie się przez to kierowników jednostek organizacyjnych, o których mowa w pkt 6;

8) jednostkach przewidzianych do militaryzacji - rozumie się przez to jednostki organizacyjne, wobec których Minister wystąpił z wnioskami o objęcie ich przygotowaniami do militaryzacji do rozpatrzenia przez Radę Ministrów;

9) ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny.

§ 3.

Do zadań obronnych wykonywanych w ramach obowiązku obrony zalicza się w szczególności:

1) tworzenie warunków organizacyjnych i technicznych do planowania i wykonywania zadań obronnych;

2) realizację planowania obronnego, która obejmuje:

a) planowanie operacyjne,

b) programowanie obronne,

c) przeglądy obronne;

3) przygotowanie do realizacji zadań w zakresie kierowania obroną państwa, w tym przygotowania stanowisk kierowania;

4) przygotowanie do realizacji zadań wynikających ze stanów gotowości obronnej państwa, w tym tworzenie systemu stałych dyżurów;

5) przygotowanie do realizacji zadań wynikających ze współpracy cywilno-wojskowej (Civil Military Cooperation), zwanej dalej „CIMIC”;

6) przygotowanie do realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza - Host Nation Support, zwanych dalej „HNS”, realizowanych na rzecz wojsk sojuszniczych;

7) planowanie świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony, zwanych dalej „świadczeniami na rzecz obrony”;

8) realizację wyłączenia pracowników Ministerstwa oraz pracowników i funkcjonariuszy jednostek organizacyjnych od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;

9) realizację zadań w zakresie przygotowania określonych jednostek organizacyjnych do objęcia militaryzacją;

10) przygotowanie ochrony obiektów uznanych za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa;

11) planowanie i realizację szkolenia obronnego;

12) planowanie i wykonywanie kontroli realizacji zadań obronnych.

§ 4.

1. Planowanie, organizowanie oraz realizację zadań obronnych Ministra, o których mowa w § 3, realizuje komórka właściwa w sprawach obronnych.

2. Kierownik komórki właściwej w sprawach obronnych, w imieniu Ministra, koordynuje wykonywanie zadań obronnych w Ministerstwie i jednostkach organizacyjnych oraz jest upoważniony do wydawania wytycznych i zaleceń w sprawach organizacji i realizacji zadań obronnych.

3. Kierownik komórki, o którym mowa w ust. 2, w ramach realizacji zadań obronnych, w szczególności:

1) opiniuje i przygotowuje projekty dokumentów dotyczących spraw obronnych;

2) koordynuje planowanie i realizację zadań obronnych w komórkach organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostkach organizacyjnych;

3) opracowuje w dziale administracji rządowej sprawiedliwość:

a) plan operacyjny funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,

b) program pozamilitarnych przygotowań obronnych,

c) narodowy kwestionariusz pozamilitarnych przygotowań obronnych;

4) planuje przedsięwzięcia organizacyjne w zakresie osiągania wyższych stanów gotowości obronnej państwa;

5) współpracuje z urzędami obsługującymi ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz Ministra Obrony Narodowej w zakresie organizacji przemieszczania na stanowiska kierowania;

6) uczestniczy w realizacji zadań wynikających z CIMIC;

7) koordynuje realizację zadań HNS;

8) prowadzi w Ministerstwie wykaz osób zwolnionych w drodze wyłączenia od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;

9) sprawuje nadzór nad realizacją przedsięwzięć związanych z przygotowaniem wytypowanych jednostek organizacyjnych do militaryzacji;

10) nadzoruje przedsięwzięcia w zakresie przygotowania i prowadzenia szczególnej ochrony obiektów uznanych przez Radę Ministrów za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa;

11) organizuje ćwiczenia obronne w Ministerstwie oraz koordynuje proces szkolenia obronnego w jednostkach organizacyjnych;

12) uwzględnia udział jednostek przewidzianych do militaryzacji w ćwiczeniach obronnych, których jest organizatorem;

13) prowadzi kontrole realizacji zadań obronnych w komórkach organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostkach organizacyjnych.

4. Kierownicy komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz kierownicy jednostek organizacyjnych współpracują z kierownikiem komórki właściwej w sprawach obronnych w realizacji zadań obronnych, o których mowa w § 3.

§ 5.

1. Kierownicy komórek organizacyjnych Ministerstwa, zgodnie ze swoją właściwością, realizują zadania obejmujące:

1) udział w tworzeniu i przygotowaniu:

a) rozwiązań i procedur dotyczących funkcjonowania Ministerstwa w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,

b) rozwiązań organizacyjno-prawnych do realizacji zadań obronnych,

c) regulaminu organizacyjnego na czas zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,

d) regulaminu pracy na stanowisku kierowania Ministra,

e) struktury organizacyjnej Ministerstwa oraz obsady etatowej niezbędnej do zapewnienia funkcjonowania Ministra w systemie kierowania bezpieczeństwem narodowym,

f) projektów aktów prawnych dotyczących organizacji i funkcjonowania głównego stanowiska kierowania Ministra w stałej siedzibie oraz w zapasowym miejscu pracy,

g) projektów aktów prawnych Ministra związanych z funkcjonowaniem Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, wydawanych na podstawie ustaw o stanach nadzwyczajnych,

h) dokumentacji operacyjnej w ramach planowania operacyjnego, w tym realizacji zadań operacyjnych;

2) wspieranie komórki właściwej w sprawach obronnych w zakresie:

a) planowania, organizowania i realizacji przedsięwzięć związanych z przygotowaniem i wykorzystaniem systemów łączności oraz systemów teleinformatycznych, na potrzeby kierowania działem administracji rządowej sprawiedliwość w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,

b) realizacji zadań wynikających z CIMIC oraz HNS;

3) współpracę z komórką właściwą w sprawach obronnych w zakresie:

a) wyłączenia pracowników Ministerstwa od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,

b) dostosowywania obowiązujących aktów prawnych, dotyczących funkcjonowania jednostek organizacyjnych do realiów i uwarunkowań czasu wojny oraz kształtowania rozwiązań organizacyjno-prawnych w tej dziedzinie,

c) przygotowania głównego stanowiska kierowania Ministra w stałej siedzibie i w zapasowym miejscu pracy,

d) planowania i realizacji procesu szkolenia obronnego,

e) kontroli realizacji zadań obronnych.

2. Dyrektor Generalny Ministerstwa zapewnia warunki organizacyjne oraz zasoby osobowe do realizacji zadań obronnych w Ministerstwie.

§ 6.

1. Przygotowanie jednostek organizacyjnych do działania w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny oraz kierowanie wykonywaniem zadań obronnych należy do obowiązków kierowników tych jednostek.

2. Kierownicy jednostek organizacyjnych realizują nałożone na nich zadania obronne.

3. Zadania obronne w jednostkach organizacyjnych koordynują:

1) w sądach apelacyjnych oraz w sądach okręgowych - inspektorzy do spraw obronnych, podlegli w zakresie realizowanych zadań obronnych prezesom sądów;

2) w sądach rejonowych - pracownicy wyznaczeni przez kierowników tych jednostek, podlegli w zakresie realizowanych zadań obronnych prezesom sądów;

3) w jednostkach organizacyjnych Służby Więziennej - funkcjonariusze lub pracownicy wyznaczeni przez kierowników tych jednostek;

4) w Instytucie Ekspertyz Ekonomicznych i Finansowych w Łodzi, Instytucie Ekspertyz Sądowych im. prof. dra Jana Sehna w Krakowie, Instytucie Ekspertyz Medycznych w Łodzi oraz Instytucie Wymiaru Sprawiedliwości - pracownicy wyznaczeni przez kierowników tych jednostek;

5) w Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury - pracownicy wyznaczeni przez kierownika tej jednostki;

6) w okręgowych ośrodkach wychowawczych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich - pracownicy wyznaczeni przez kierowników tych jednostek.

4. Kierownicy jednostek organizacyjnych określają strukturę organizacyjną jednostki na czas wojny, zakres wykonywanych zadań obronnych i szczegółowe zakresy obowiązków dla osób, którym powierzono wykonywanie zadań obronnych, a także sprawują nadzór nad realizacją tych zadań.

§ 7.

1. Do zadań w zakresie tworzenia warunków organizacyjnych i technicznych planowania i wykonywania zadań obronnych, o których mowa w § 3 pkt 1, należy:

1) opracowanie oraz aktualizowanie:

a) rocznego harmonogramu wykonywania zadań obronnych,

b) aktów prawnych regulujących realizację zadań obronnych,

c) regulaminu organizacyjnego na czas zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny lub w przypadku jednostki przewidzianej do militaryzacji - regulaminu organizacyjnego jednostki zmilitaryzowanej,

d) etatu jednostki organizacyjnej, a w przypadku jednostki przewidzianej do militaryzacji - etatu jednostki zmilitaryzowanej,

e) wytycznych dla jednostek podległych, stosownie do potrzeb;

2) zapewnienie warunków organizacyjnych i technicznych do:

a) planowania i realizacji zadań obronnych,

b) przetwarzania oraz ochrony informacji niejawnych dotyczących realizacji zadań obronnych,

c) wdrażania skutecznych środków ochrony przetwarzanych danych osobowych;

3) organizowanie współdziałania Ministerstwa i jednostek organizacyjnych z innymi podmiotami właściwymi do realizacji zadań obronnych.

2. Regulaminy, o których mowa w ust. l pkt 1 lit. c, zawierają w szczególności następujące elementy:

1) przeznaczenie, zadania i sposób działania jednostki;

2) strukturę organizacyjną jednostki;

3) imienną obsadę kadrową jednostki;

4) zadania i obowiązki kierownika jednostki i innych osób funkcyjnych;

5) zadania komórek organizacyjnych jednostki;

6) wymiar i rozkład czasu służby w jednostkach zmilitaryzowanych, a w pozostałych jednostkach organizacyjnych wymiar i rozkład czasu pracy;

7) zabezpieczenie logistyczne jednostki.

§ 8.

1. Do zadań wykonywanych w obszarze planowania operacyjnego, o których mowa w § 3 pkt 2 lit. a, należy:

1) opracowanie:

a) Planu Operacyjnego Funkcjonowania Działu Administracji Rządowej Sprawiedliwość,

b) planów operacyjnych funkcjonowania: Centralnego Zarządu Służby Więziennej, okręgowych inspektoratów Służby Więziennej, sądów apelacyjnych, sądów okręgowych

- w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;

2) uzgadnianie przyjętych do realizacji zadań operacyjnych;

3) zatwierdzanie i aktualizowanie planów operacyjnych;

4) zatwierdzanie i aktualizowanie planów działania;

5) opracowywanie i aktualizowanie tabeli realizacji zadań operacyjnych na podstawie wyciągów przekazanych przez jednostki nadrzędne oraz kart realizacji zadań operacyjnych.

2. Tryb, zasady opracowania, zatwierdzania i aktualizacji dokumentacji planowania operacyjnego w Ministerstwie oraz jednostkach organizacyjnych określają wytyczne Ministra.

§ 9.

Do zadań wykonywanych w obszarze programowania obronnego, o którym mowa w § 3 pkt 2 lit. b, należy:

1) zgłaszanie Ministrowi Obrony Narodowej przedsięwzięć rzeczowo-finansowych do Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Rzeczypospolitej Polskiej;

2) sporządzanie co cztery lata, na piętnastoletni okres planistyczny, rozpoczynający się w roku nieparzystym, programów pozamilitarnych przygotowań obronnych działu administracji rządowej sprawiedliwość oraz aneksów do tych programów;

3) planowanie wydatków na realizację przedsięwzięć rzeczowych w ramach zadania budżetowego dotyczącego pozamilitarnych przygotowań obronnych;

4) realizowanie zadań wynikających z programu pozamilitarnych przygotowań obronnych, w szczególności dotyczących przygotowania systemu kierowania, przygotowania ochrony obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa lub obronności państwa, organizacji ćwiczeń obronnych oraz kontroli realizacji zadań obronnych.

§ 10.

1. Do zadań wykonywanych w obszarze przeglądów obronnych, o których mowa w § 3 pkt 2 lit. c, należy sporządzanie - według stanu na dzień 31 grudnia każdego roku, Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych, zawierającego dane liczbowe i oceny opisowe dotyczące stanu przygotowań obronnych oraz wydatkowania środków budżetowych w ramach programów pozamilitarnych przygotowań obronnych.

2. Dane, o których mowa w ust. 1, przedkłada się Ministrowi Obrony Narodowej, w terminie do dnia 28 lutego każdego roku, celem opracowania oceny stanu pozamilitarnych przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 11.

1. W ramach realizacji zadań, o których mowa w § 3 pkt 3, tworzy się system kierowania Ministra, w celu zapewnienia ciągłości kierowania działem administracji rządowej sprawiedliwość, w wyższych stanach gotowości obronnej państwa.

2. Organizację systemu kierowania Ministra oraz sprawy związane z przygotowaniem stanowisk kierowania określa odrębne zarządzenie.

§ 12.

1. Do zadań realizowanych w ramach tworzenia warunków do wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa, o których mowa w § 3 pkt 4, należy:

1) realizacja zadań planistycznych, organizacyjnych, szkoleniowych oraz kontrolnych mających na celu utrzymanie w sprawności systemu obronnego, w tym zapewnienie funkcjonowania systemu powiadamiania i alarmowania;

2) ustalenie zasad i procedur wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa w dziale administracji rządowej sprawiedliwość;

3) zapewnienie ciągłości i terminowości działania Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych podczas podwyższania i w czasie trwania wyższych stanów gotowości obronnej państwa;

4) tworzenie systemu stałych dyżurów Ministra na potrzeby:

a) uruchamiania przedsięwzięć związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa,

b) przekazywania decyzji w sprawach dotyczących uruchamiania zadań operacyjnych, jak również przedsięwzięć wynikających z planu zarządzania kryzysowego oraz wprowadzonych stopni alarmowych zagrożenia terrorystycznego i stopni alarmowych CRP.

2. Organizację, przygotowanie i uruchamianie systemu stałych dyżurów w Ministerstwie oraz jednostkach organizacyjnych określa odrębne zarządzenie.

3. Wprowadzenie wyższych stanów gotowości obronnej państwa obejmuje w szczególności realizację następujących zadań:

1) uruchomienie oraz zapewnienie ciągłości działania stałych dyżurów;

2) utworzenie systemu monitorowania zagrożeń dla bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa powszechnego i ich oceny dla potrzeb decyzyjnych;

3) osiągnięcie gotowości do uruchomienia zadań operacyjnych, ujętych w planach operacyjnych funkcjonowania, właściwych dla wprowadzonego stanu gotowości obronnej;

4) osiągnięcie gotowości do uruchomienia stanowisk kierowania;

5) osiągnięcie gotowości przez przewidziane do militaryzacji jednostki organizacyjne;

6) osiągnięcie gotowości do prowadzenia szczególnej ochrony obiektów ważnych dla bezpieczeństwa lub obronności państwa;

7) nadanie priorytetu działaniom mającym na celu wsparcie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz realizację zadań HNS;

8) zapewnienie finansowania przedsięwzięć związanych z realizacją zadań obronnych, w tym zadań operacyjnych, właściwych dla wprowadzonego stanu gotowości obronnej państwa;

9) osiągnięcie gotowości do ewakuacji z rejonów zagrożonych działaniami wojennymi.

§ 13.

1. Realizacja zadań wynikających z CIMIC, o których mowa w § 3 pkt 5, obejmuje w szczególności udział w realizacji celów Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego i zadań wynikających z zobowiązań Rzeczypospolitej Polskiej realizowanych w ramach planowania obronnego Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego.

2. Zakres CIMIC obejmuje w szczególności tworzenie warunków umożliwiających skuteczne wsparcie przez cywilnych ekspertów specjalistyczną wiedzą, badaniami, prognozami, informacjami dowódców wojskowych planujących operacje wojskowe oraz określenie wytycznych Ministra w sprawie realizacji współpracy cywilno-wojskowej w dziale administracji rządowej sprawiedliwość.

§ 14.

1. Realizacja zadań HNS na rzecz wojsk sojuszniczych, o których mowa w § 3 pkt 6, we współpracy z Siłami Zbrojnymi Rzeczypospolitej Polskiej, obejmuje w szczególności:

1) tworzenie warunków organizacyjnych do kierowania realizacją zadań HNS w dziale administracji rządowej sprawiedliwość, przez powołanie punktu kontaktowego HNS w Ministerstwie oraz punktów kontaktowych lub informacyjnych HNS w jednostkach organizacyjnych;

2) uwzględnianie zadań HNS w planach operacyjnych funkcjonowania;

3) tworzenie i prowadzenie bazy danych HNS w dziale administracji rządowej sprawiedliwość.

2. Prowadzenie bazy danych HNS w dziale administracji rządowej sprawiedliwość, o której mowa w ust. 1 pkt 3, polega na zbieraniu, aktualizowaniu i przekazywaniu Pełnomocnikowi do spraw HNS w Ministerstwie Obrony Narodowej wykazu danych teleadresowych Punktu Kontaktowego HNS w Ministerstwie.

3. Szczegółowy tryb planowania i realizacji zadań HNS w dziale administracji rządowej sprawiedliwość określają wytyczne Ministra w sprawie realizacji zadań HNS.

§ 15.

1. Planowanie i organizowanie świadczeń na rzecz obrony, o których mowa w § 3 pkt 7, obejmuje:

1) określenie potrzeb w zakresie obiektów, urządzeń, środków transportu i osób, zapewniających realizację zadań obronnych;

2) wnioskowanie do właściwych organów administracji publicznej o nałożenie obowiązku świadczeń na rzecz obrony;

3) tworzenie warunków organizacyjnych do przyjmowania świadczeń na rzecz obrony.

2. Występowanie z wnioskami w sprawie nałożenia świadczeń na rzecz obrony realizuje się zgodnie z decyzjami kierowników jednostek organizacyjnych.

3. Z wnioskami do właściwych organów administracji publicznej w sprawie nałożenia świadczeń na rzecz obrony występuje:

1) w Ministerstwie - kierownik komórki właściwej w sprawach obronnych, na podstawie potrzeb przekazanych przez komórki organizacyjne Ministerstwa;

2) w jednostkach organizacyjnych - kierownik jednostki.

4. Zadania związane z przyjmowaniem obiektów, urządzeń i środków transportu uzyskanych w drodze nałożonych świadczeń na rzecz obrony, realizuje komórka organizacyjna właściwa do spraw administrowania i zabezpieczenia logistycznego w Ministerstwie oraz właściwe komórki organizacyjne w jednostkach organizacyjnych.

§ 16.

1. Zadania realizowane w ramach zapewnienia zasobów osobowych na potrzeby wykonywania zadań obronnych, o których mowa w § 3 pkt 8, polegają na wyłączeniu pracowników od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny.

2. Wyłączenie, o którym mowa w ust. 1, ma na celu zapewnienie ciągłości funkcjonowania Ministerstwa lub jednostki organizacyjnej i polega na:

1) opracowywaniu i wysyłaniu do właściwego szefa wojskowego centrum rekrutacji zawiadomień o wyłączeniu z urzędu pracowników Ministerstwa lub jednostek organizacyjnych od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny (wyłączenie z urzędu);

2) występowaniu do właściwych szefów wojskowych centrów rekrutacji z wnioskami w sprawie wyłączenia pracowników Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny (wyłączenie na wniosek).

3. Z zawiadomieniami oraz wnioskami, o których mowa w ust. 2, do właściwego szefa wojskowego centrum rekrutacji występuje:

1) w Ministerstwie - kierownik komórki właściwej w sprawach obronnych we współpracy z pozostałymi komórkami, a w szczególności z komórką właściwą w sprawach kadrowych;

2) w jednostkach organizacyjnych - kierownik tej jednostki.

4. Szczegółowy wykaz stanowisk podlegających wyłączeniu z urzędu określają przepisy wydane na podstawie art. 541 ust. 13 ustawy.

5. Wykaz osób zwolnionych od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w drodze wyłączenia prowadzą:

1) w Ministerstwie - komórka właściwa do spraw obronnych;

2) w jednostkach organizacyjnych - osoby wyznaczone przez kierowników tych jednostek.

6. W jednostkach przewidzianych do militaryzacji prowadzi się książkę obsady etatowej osób zwolnionych od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w drodze wyłączenia lub nadania przydziału organizacyjno-mobilizacyjnego do jednostki zmilitaryzowanej, której wzór i zasady prowadzenia określają odrębne przepisy.

7. Przydziały organizacyjno-mobilizacyjne do jednostki przewidzianej do militaryzacji lub zmilitaryzowanej, nadaje w formie karty przydziału organizacyjno-mobilizacyjnego oraz uchyla odpowiednio kierownik jednostki przewidzianej do militaryzacji lub kierownik jednostki zmilitaryzowanej.

8. Sposób i tryb nadawania przydziałów, o których mowa w ust. 7, określony został w przepisach wydanych na podstawie art. 605 ust. 4 ustawy.

§ 17.

1. Przygotowanie jednostek organizacyjnych do objęcia militaryzacją, o której mowa w § 3 pkt 9, obejmuje realizację zadań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 602 ustawy, w tym w szczególności:

1) kwalifikowanie jednostek organizacyjnych działu administracji rządowej sprawiedliwość do objęcia militaryzacją;

2) realizowanie zadań wynikających z decyzji administracyjnych wydanych przez organ, o którym mowa w art. 603 ust. 1 ustawy;

3) występowanie z wnioskami o objęcie jednostek organizacyjnych przygotowaniami do militaryzacji do rozpatrzenia przez Radę Ministrów;

4) sporządzenie zestawienia zadań w zakresie militaryzacji;

5) opracowanie koncepcji militaryzacji;

6) powiadamianie Ministra Obrony Narodowej o zmianach dotyczących informacji ujętych w wykazie jednostek przewidzianych do militaryzacji w zakresie podległych jednostek przewidzianych do militaryzacji;

7) osiągnięcie gotowości do działania jednostek przewidzianych do militaryzacji;

8) wyposażanie jednostek przewidzianych do militaryzacji oraz zgłaszanie potrzeb w tym zakresie do organu nadrzędnego;

9) uwzględnianie udziału jednostek przewidzianych do militaryzacji w ćwiczeniach obronnych organizowanych przez Ministerstwo;

10) planowanie i organizowanie kontroli podległych jednostek przewidzianych do militaryzacji;

2. Za przygotowanie oraz osiągnięcie gotowości do działania jednostek zmilitaryzowanych odpowiadają kierownicy jednostek organizacyjnych, wobec których Minister wystąpił z wnioskiem o objęcie militaryzacją.

3. Organizację oraz przygotowanie jednostek przewidzianych do militaryzacji określa odrębne zarządzenie.

§ 18.

1. Ochrona obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa lub obronności państwa, o której mowa w § 3 pkt 10, obejmuje realizację zadań w zakresie przygotowania oraz prowadzenia szczególnej ochrony obiektów kategorii II, w szczególności:

1) kwalifikowanie obiektów do uznania za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa;

2) występowanie z wnioskami do Rady Ministrów o uznanie określonych obiektów za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa;

3) występowanie z wnioskami do Rady Ministrów o uznanie utraty przez obiekty charakteru szczególnie ważnego dla bezpieczeństwa lub obronności państwa;

4) bieżące informowanie Ministra Obrony Narodowej o wszelkich zmianach dotyczących zmiany nazwy lub adresu obiektu szczególnie ważnego dla bezpieczeństwa lub obronności państwa;

5) opracowanie i aktualizacja planów szczególnej ochrony obiektów kategorii II;

6) organizowanie szczególnej ochrony obiektów kategorii II;

7) formowanie jednostek zmilitaryzowanych w celu prowadzenia szczególnej ochrony obiektów kategorii II;

8) wyposażanie jednostek przewidzianych do militaryzacji w sprzęt wojskowy i specjalistyczny do prowadzenia szczególnej ochrony obiektów kategorii II;

9) organizowanie i prowadzenie ćwiczeń z udziałem osób przeznaczonych do służby w jednostce zmilitaryzowanej, w zakresie szczególnej ochrony obiektów kategorii II;

10) kontrolowanie stanu przygotowania jednostek przewidzianych do militaryzacji, w zakresie przygotowania do prowadzenia szczególnej ochrony obiektów kategorii II.

2. Rodzaje obiektów, ich kategorie, tryb uznawania lub utraty charakteru szczególnie ważnego dla obronności lub bezpieczeństwa państwa oraz czynności w zakresie przygotowania szczególnej ochrony obiektów określają przepisy wydane na podstawie art. 617 ustawy.

3. Zasady przygotowania i prowadzenia szczególnej ochrony obiektów kategorii II zostały określone w Wytycznych Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie przygotowania i prowadzenia szczególnej ochrony obiektów kategorii II.

§ 19.

1. W Ministerstwie oraz jednostkach organizacyjnych realizowane jest szkolenie obronne, o którym mowa w § 3 pkt 11, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 8 ustawy.

2. Zadania związane z realizacją szkolenia obronnego w Ministerstwie koordynuje kierownik komórki właściwej w sprawach obronnych, do którego obowiązków należy:

1) coroczne wydawanie i przedkładanie do zatwierdzenia Ministrowi wytycznych lub zaleceń dotyczących sposobu prowadzenia ćwiczeń obronnych w dziale administracji rządowej sprawiedliwość oraz nadzór nad ich realizacją w jednostkach organizacyjnych;

2) planowanie, organizowanie i prowadzenie ćwiczeń;

3) dokumentowanie ćwiczeń;

4) kontrolowanie realizacji szkolenia obronnego w jednostkach organizacyjnych.

3. Szkolenie obronne organizowane w jednostkach organizacyjnych, w tym szkolenie osób, którym nadano przydziały organizacyjno-mobilizacyjne do służby w jednostce zmilitaryzowanej, nadzorują oraz koordynują kierownicy tych jednostek lub zatrudniony na samodzielnym stanowisku inspektor do spraw obronnych.

4. Kierownicy jednostek organizacyjnych, w terminie do dnia 10 listopada każdego roku przesyłają kierownikowi komórki właściwej w sprawach obronnych roczny wykaz planowanych ćwiczeń wraz z informacjami, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 8 ustawy, odpowiednio:

1) Dyrektor Generalny Służby Więziennej - za kierowane jednostki organizacyjne Służby Więziennej;

2) prezes sądu apelacyjnego - za podległe sądy powszechne;

3) Szef Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej, dyrektorzy instytutów, dyrektorzy okręgowych ośrodków wychowawczych, zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich, Dyrektor Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury oraz Rektor-Komendant Akademii Wymiaru Sprawiedliwości w zakresie kierowanych jednostek organizacyjnych.

5. Finansowanie ćwiczeń obronnych odbywa się zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy.

6. Szkolenia obronne, o których mowa w ust. 1, są finansowane z budżetu państwa z części, których dysponentem jest Minister Sprawiedliwości.

§ 20.

1. Kontrole realizacji zadań obronnych, o których mowa w § 3 pkt 13, w komórkach organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostkach organizacyjnych zarządza Minister.

2. Do prowadzenia kontroli stosuje się przepisy wydane na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 9 ustawy.

3. Zadania związane z planowaniem, organizowaniem i prowadzeniem czynności kontrolnych w Ministerstwie oraz jednostkach organizacyjnych realizuje w imieniu Ministra, kierownik komórki właściwej w sprawach obronnych.

4. Kierownicy jednostek organizacyjnych organizują i prowadzą czynności kontrolne w stosunku do wszystkich podległych im jednostek organizacyjnych.

5. W terminie do 10 listopada każdego roku, kierownicy jednostek organizacyjnych, o których mowa w ust. 4, przesyłają kierownikowi komórki właściwej w sprawach obronnych zbiorczą informację o wynikach kontroli przeprowadzonych w roku poprzednim, odpowiednio:

1) Dyrektor Generalny Służby Więziennej - za kierowane jednostki organizacyjne Służby Więziennej

2) prezes sądu apelacyjnego - za podległe sądy powszechne.

6. W przesyłanych informacjach uwzględnia się w szczególności:

1) zakres i termin prowadzonych kontroli;

2) wyniki kontroli wraz z oceną;

3) zalecenia i wnioski w zakresie dotyczącym przeprowadzonych kontroli.

7. Do informacji, o której mowa w ust. 5, dołącza się roczny plan kontroli przewidzianych na następny rok.

8. Kontrole prowadzi się zgodnie z rocznym planem kontroli, zatwierdzonym przez organ zarządzający kontrole. Zatwierdzenie planu kontroli jest równoznaczne z zarządzeniem kontroli.

9. Roczne plany kontroli uzgadnia się z kierownikiem nadrzędnej jednostki organizacyjnej.

10. Kontrole, o których mowa w ust. 8, przeprowadza się każdorazowo według programu kontroli, który określa:

1) jednostkę kontrolowaną;

2) szczegółowy zakres i termin kontroli;

3) organizację i harmonogram przeprowadzenia kontroli.

11. Program kontroli zatwierdza:

1) Minister - w stosunku do kontroli prowadzonych w komórkach organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostkach organizacyjnych;

2) kierownik jednostki organizacyjnej - w stosunku do kontroli prowadzonych w podległych jednostkach organizacyjnych.

12. O planowanej kontroli i jej zakresie powiadamia się kierownika kontrolowanej komórki lub jednostki organizacyjnej, co najmniej 14 dni przed dniem jej rozpoczęcia.

13. Czynności kontrolne prowadzą osoby wyznaczone do udziału w pracach zespołu prowadzącego kontrolę, na podstawie pisemnego imiennego upoważnienia wydanego przez:

1) Ministra - w stosunku do kontroli prowadzonych w komórkach organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostkach organizacyjnych;

2) kierownika jednostki organizacyjnej - w stosunku do kontroli prowadzonych w podległych jednostkach organizacyjnych.

14. Pracą zespołu prowadzącego czynności kontrolne kieruje przewodniczący zespołu.

15. Zakres tematyczny kontroli obejmuje realizację zadań, o których mowa w § 3.

16. Kontrolę prowadzi się w dniach i godzinach pracy obowiązujących w kontrolowanej komórce organizacyjnej Ministerstwa lub jednostce organizacyjnej.

17. Kierownik kontrolowanej komórki organizacyjnej Ministerstwa lub jednostki organizacyjnej, o których mowa w ust. 16, jest obowiązany zapewnić zespołowi prowadzącemu kontrolę warunki niezbędne do prowadzenia kontroli.

18. Wyniki kontroli ujmuje się w wystąpieniu pokontrolnym, które po zatwierdzeniu przez organ prowadzący kontrolę, przewodniczący zespołu prowadzącego kontrolę przesyła kierownikowi kontrolowanej komórki organizacyjnej Ministerstwa lub jednostki organizacyjnej.

19. Kierownicy, o których mowa w ust. 18, mogą zgłosić przewodniczącemu zespołu prowadzącego kontrolę umotywowane pisemne zastrzeżenia do ustaleń zawartych w wystąpieniu pokontrolnym, w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia.

§ 21.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI
Adam Bodnar


1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 347, 641, 1615, 1834 i 1872.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2024-03-05
  • Data wejścia w życie: 2024-03-06
  • Data obowiązywania: 2024-03-06
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA