REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2023 poz. 121
ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 9 maja 2023 r.
w sprawie powołania Młodzieżowej Rady Sprawiedliwości III Kadencji
Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188) zarządza się, co następuje:
§ 1.
§ 2.
1) kreowanie i promowanie w środowisku młodzieżowym postaw nastawionych na aktywne współdziałanie w rozwoju świadomości prawnej;
2) kształtowanie i utrwalanie postaw obywatelskich i patriotycznych;
3) zwiększenie aktywności i zainteresowania młodzieży sprawami związanymi z wymiarem sprawiedliwości;
4) wspieranie działań Ministra Sprawiedliwości;
5) wspieranie działań kierowanych do dzieci i młodzieży z zakresu edukacji prawnej;
6) promowanie działań z zakresu nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.
2. Do zadań Rady należy:
1) wyrażanie opinii i przedstawianie wniosków Ministrowi Sprawiedliwości;
2) opiniowanie projektów aktów prawnych przedstawionych jej przez Ministra Sprawiedliwości;
3) organizacja warsztatów, konferencji oraz paneli dyskusyjnych;
4) prowadzenie kampanii społecznych;
5) przygotowanie analiz i raportów;
6) udział w zespołach i komisjach na zaproszenie Ministra Sprawiedliwości.
§ 3.
2. Mandat członka Rady można sprawować tylko przez dwie kadencje.
3. W skład Rady wchodzi nie mniej niż 12 członków, a nie więcej niż 24 członków powołanych przez Ministra Sprawiedliwości.
4. Uczestnikiem naboru na członka Rady może być osoba fizyczna, która w dniu ogłoszenia naboru ukończyła 16 lat, a jednocześnie nie ukończyła 26 lat.
5. Członkowie Rady są wybierani w drodze naboru prowadzonego przez Ministerstwo Sprawiedliwości, zgodnie z Regulaminem Naboru opublikowanym na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości.
6. Wybór członków Rady odbywa się w oparciu o kryteria formalne, tj. prawidłowo wypełniony formularz zgłoszenia oraz kryteria merytoryczne wskazane w regulaminie, o którym mowa w ust. 5.
7. Wzór formularza, o którym mowa w ust. 6, stanowi załącznik do zarządzenia.
8. Członkostwo w Radzie wygasa wskutek:
1) śmierci członka Rady;
2) pisemnej rezygnacji złożonej przez członka Rady Przewodniczącemu Rady;
3) skazania członka Rady prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe;
4) dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności członka Rady na posiedzeniu Rady;
5) odwołania członka Rady przez Ministra Sprawiedliwości przed upływem kadencji Rady, w przypadku naruszenia przepisów regulaminu.
9. W przypadku wygaśnięcia członkostwa w Radzie, na czas pozostały do końca kadencji Rady, jej skład może zostać uzupełniony o członka wybranego spośród kandydatów zgłoszonych w naborze, o którym mowa w ust. 5. Wyboru nowego członka Rady dokonuje Minister Sprawiedliwości na wniosek Przewodniczącego Rady na podstawie kryteriów określonych w ust. 6.
§ 4.
2. Pracami Rady kieruje Przewodniczący Rady, do którego zadań należy:
1) przewodniczenie posiedzeniom Rady i czuwanie nad ich sprawnym przebiegiem;
2) ustalanie terminu i programu kolejnych posiedzeń Rady, z uwzględnieniem wniosków zgłaszanych przez członków Rady;
3) organizacja pracy Rady pomiędzy posiedzeniami;
4) reprezentacja Rady w relacjach zewnętrznych.
3. W razie nieobecności Przewodniczącego pracami Rady kieruje Zastępca Przewodniczącego Rady.
4. Rada podejmuje decyzje na posiedzeniach w formie uchwał.
5. Rada zajmuje stanowiska i wydaje opinie w drodze głosowania na posiedzeniu zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Rady.
6. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady, a w przypadku jego nieobecności głos Zastępcy Przewodniczącego Rady.
7. Rada może zajmować stanowiska lub wydawać opinie w trybie obiegowym, przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. O rozpatrzeniu sprawy w trybie obiegowym, decyduje Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności Zastępca Przewodniczącego Rady wskazany przez Przewodniczącego.
8. Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności Zastępca Przewodniczącego Rady, w imieniu całej Rady przekazuje opinie, wnioski lub rekomendacje Ministrowi Sprawiedliwości, po zaakceptowaniu ich przez Dyrektora Departamentu Strategii i Funduszy Europejskich.
§ 5.
2. Posiedzenia odbywają się nie rzadziej niż raz na dwa miesiące, w terminie wyznaczonym przez Przewodniczącego Rady, w siedzibie Ministerstwa Sprawiedliwości lub w innym miejscu wskazanym przez Ministra Sprawiedliwości.
3. Minister Sprawiedliwości może z własnej inicjatywy lub na wniosek Przewodniczącego Rady zapraszać do udziału w posiedzeniach Rady osoby niewchodzące w skład Rady z głosem doradczym.
4. Przewodniczący Rady może z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej 3 członków Rady tworzyć grupy robocze złożone z członków Rady oraz osób, o których mowa w ust. 3. Pracami grup roboczych kieruje Przewodniczący Rady lub osoba przez niego wskazana spośród członków Rady.
5. W posiedzeniach Rady uczestniczy w charakterze obserwatora co najmniej jeden pracownik Departamentu Strategii i Funduszy Europejskich wyznaczony do obsługi Rady. W posiedzeniach Rady mogą uczestniczyć członkowie Kierownictwa Ministerstwa Sprawiedliwości oraz pracownicy departamentów i biur Ministerstwa Sprawiedliwości.
6. Zadaniem Sekretarza Rady jest w szczególności: zapewnienie sprawnego funkcjonowania Rady, a także sporządzanie protokołu posiedzeń Rady.
7. Protokół podpisuje każdorazowo Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności Zastępca Przewodniczącego Rady oraz Sekretarz Rady.
8. Protokół z posiedzenia Rady jest przesyłany do Departamentu Strategii i Funduszy Europejskich.
§ 6.
2. Rada działa na podstawie regulaminu uchwalonego najpóźniej na drugim posiedzeniu Rady i zatwierdzonego przez Ministra Sprawiedliwości.
§ 7.
§ 8.
§ 9.
2. Członkom Rady oraz osobom zaproszonym na posiedzenie Rady, o których mowa w § 5 ust. 3, zamieszkałym poza miejscowością, w której odbywa się posiedzenie Rady, przysługuje zwrot kosztów podróży związanych z uczestnictwem w posiedzeniu Rady, na zasadach przyjętych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. poz. 167 oraz z 2022 r. poz. 1481 i 2302) oraz wewnętrznych regulacjach obowiązujących w Ministerstwie Sprawiedliwości.
§ 10.
1) sprawozdanie półroczne z realizacji zadań Rady w terminie 30 dni od upływu sześciu miesięcy pracy Rady;
2) końcowe sprawozdanie z realizacji zadań Rady w terminie 30 dni od zakończenia pracy Rady.
2. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, zawierają:
1) dane identyfikacyjne (osoba sporządzająca i zatwierdzająca dokument, podstawa prawna utworzenia Rady, okres objęty sprawozdaniem);
2) określenie postępów w realizacji zadań Rady ustalonych harmonogramem;
3) wnioski płynące z prac Rady;
4) plany działalności na kolejny okres;
5) określenie liczby i dat posiedzeń Rady w okresie sprawozdawczym;
6) informacje dotyczące celowości dalszego istnienia Rady;
7) inne niezbędne informacje o funkcjonowaniu Rady.
3. Do sprawozdań, o których mowa w ust. 1, dołącza się kopie podjętych uchwał lub innych istotnych dokumentów wytworzonych w ramach prac Rady.
§ 11.
§ 12.
MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI
Zbigniew Ziobro
- Data ogłoszenia: 2023-05-10
- Data wejścia w życie: 2023-05-11
- Data obowiązywania: 2023-05-11
- Dokument traci ważność: 2024-03-06
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA