REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2021 poz. 18
ZARZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 19 lutego 2021 r.
w sprawie prowadzenia prac legislacyjnych w Ministerstwie Sprawiedliwości
Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
1) opracowywania, konsultowania i uzgadniania projektów aktów normatywnych, projektów wewnętrznych aktów prawnych, projektów obwieszczeń Ministra Sprawiedliwości, projektów komunikatów Ministra Sprawiedliwości, oraz projektów innych aktów prawnych wydawanych przez Ministra Sprawiedliwości na podstawie ustawy;
2) publikowania projektów oraz dokumentów z nimi związanych na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny, zwanym dalej "RPL";
3) kierowania aktów prawnych do ogłoszenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej lub w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" oraz ogłaszania aktów prawnych w Dzienniku Urzędowym Ministra Sprawiedliwości;
4) koordynacji prac legislacyjnych w Ministerstwie;
5) opracowywania oceny funkcjonowania aktu normatywnego, zwanej dalej "OSR ex post".
§ 2.
1) projekcie - należy przez to rozumieć odpowiednio projekt: ustawy, rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości, rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów, rozporządzenia Rady Ministrów, uchwały Rady Ministrów lub zarządzenia Prezesa Rady Ministrów;
2) wstępnym projekcie - należy przez to rozumieć projekt zawierający krótkie uzasadnienie, do którego nie jest dołączona ocena skutków regulacji, zwana dalej "OSR";
3) Kierownictwie - należy przez to rozumieć Ministra Sprawiedliwości, Sekretarzy Stanu, Podsekretarzy Stanu i Dyrektora Generalnego Ministerstwa;
4) członku SKRM - należy przez to rozumieć członka Kierownictwa wchodzącego w skład Stałego Komitetu Rady Ministrów;
5) komórce koordynującej - należy przez to rozumieć właściwą komórkę wewnętrzną Biura Ministra, zapewniającą obsługę organizacyjną członka SKRM i odpowiedzialną za koordynację przebiegu prac legislacyjnych w Ministerstwie na zasadach określonych w niniejszym zarządzeniu, w tym przygotowywanie, w porozumieniu z komórkami legislacyjnymi, materiałów niezbędnych dla Ministra Sprawiedliwości i członka SKRM do udziału w posiedzeniach Zespołu do spraw Programowania Prac Rządu, Stałego Komitetu Rady Ministrów oraz Rady Ministrów;
6) komórce legislacyjnej - należy przez to rozumieć odpowiednio: Departament Legislacyjny Prawa Cywilnego, Departament Legislacyjny Prawa Karnego, Departament Legislacyjny Ustroju Sądów, Departament Prawa Administracyjnego i Departament Prawa Europejskiego;
7) komórce merytorycznej - należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną Ministerstwa właściwą w sprawach objętych projektem.
§ 3.
2. Polecenie, o którym mowa w ust. 1, odnotowuje się w aktach sprawy, informując o tym członka SKRM.
Rozdział 2
Przepisy wspólne dotyczące opracowania i uzgodnienia projektu
§ 4.
1) na polecenie członka Kierownictwa;
2) na wniosek komórki merytorycznej;
3) z inicjatywy własnej, w szczególności w przypadku konieczności wykonania upoważnienia ustawowego, orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego, Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, dokonania implementacji aktu prawnego Unii Europejskiej lub umowy międzynarodowej, realizacji wystąpienia Prokuratora Generalnego, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, jednostki organizacyjnej podległej Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanej albo rozstrzygnięcia właściwego komitetu Rady Ministrów oraz Rady Ministrów.
2. We wniosku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, komórka merytoryczna wskazuje cel strategiczny Ministra Sprawiedliwości, z którym jest związany projekt, lub zamieszcza informację, że nie nawiązuje ona do żadnego z tych celów, a także dołącza do wniosku informacje i wyjaśnienia dotyczące przyczyn i potrzeby opracowania projektu, w tym propozycje przepisów, które planuje się w nim zawrzeć oraz wstępne dane dotyczące przewidywanego oddziaływania tych rozwiązań na interesariuszy.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 3, komórka legislacyjna przygotowuje informacje, wyjaśnienia i dane, o których mowa w ust. 2, oraz informuje komórkę merytoryczną o wszczęciu prac legislacyjnych.
4. Komórka legislacyjna odnotowuje wszczęcie prac legislacyjnych w ewidencji projektów Ministerstwa.
§ 5.
1) przedstawienie opinii na temat zgodności projektu z celami strategicznymi Ministra Sprawiedliwości;
2) opracowanie OSR
- przekazując wstępny projekt oraz informacje, wyjaśnienia i dane, o których mowa w § 4 ust. 2.
2. Komórka legislacyjna określa termin na dokonanie przez Departament Strategii i Funduszy Europejskich czynności, o których mowa w ust. 1; termin ten może być krótszy niż 7 dni tylko w wyjątkowych przypadkach.
3. Departament Strategii i Funduszy Europejskich opracowując OSR może wystąpić, zgodnie z właściwością, do komórki merytorycznej lub komórki legislacyjnej o przedstawienie informacji niezbędnych w pracach nad OSR, w szczególności danych statystycznych, a także do Departamentu Budżetu i Efektywności Finansowej o ustalenie skutków finansowych projektu.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, bieg terminu określonego w ust. 2 ulega zawieszeniu do dnia przedstawienia przez komórkę merytoryczną lub komórkę legislacyjną stanowiska w zakresie informacji niezbędnych w pracach nad OSR.
5. Departament Strategii i Funduszy Europejskich opracowuje OSR i przekazuje ją komórce legislacyjnej.
§ 6.
2. Wystąpienie, o którym mowa w ust. 1, członek SKRM przekazuje Ministrowi Sprawiedliwości, po uzyskaniu akceptacji pozostałych członków Kierownictwa.
3. Po uzyskaniu akceptacji członków Kierownictwa komórka legislacyjna:
1) zamieszcza odpowiedni wpis w wykazie prac legislacyjnych Ministra Sprawiedliwości - w przypadku projektu rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości;
2) przygotowuje wystąpienie Ministra Sprawiedliwości do Przewodniczącego Zespołu do spraw Programowania Prac Rządu w sprawie wyrażenia zgody na zamieszczenie projektu w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów - w przypadku projektu: ustawy, rozporządzenia Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów.
§ 7.
§ 8.
2. Komórka legislacyjna określa termin na zgłaszanie uwag do projektu, który nie może być krótszy niż 7 dni. Termin ten może zostać skrócony decyzją członka Kierownictwa właściwego w sprawach prac legislacyjnych prowadzonych w Ministerstwie. Brak stanowiska w wyznaczonym terminie jest równoznaczny z uzgodnieniem projektu.
§ 9.
1) sporządza protokół rozbieżności, przekazuje go podmiotom, które brały udział w uzgodnieniach, i organizuje, po upływie co najmniej 4 dni od dnia przekazania protokołu, wewnątrzresortową konferencję uzgodnieniową, albo
2) przekazuje projekt wraz ze swoim stanowiskiem podmiotom, które brały udział w uzgodnieniach.
2. W konferencji, o której mowa w ust. 1 pkt 1:
1) uczestniczą przedstawiciele podmiotów, które zgłosiły uwagi do projektu;
2) mogą uczestniczyć przedstawiciele podmiotów, które brały udział w uzgodnieniach wewnątrzresortowych, innych niż określone w pkt 1.
3. Konferencji przewodniczy dyrektor właściwej komórki legislacyjnej lub upoważniony przez niego pracownik.
4. Upoważnienie do udziału w konferencji jest równoznaczne z upoważnieniem do przedstawienia wiążącego stanowiska dotyczącego projektu. Brak udziału w konferencji jest równoznaczny z odstąpieniem od przedstawionych uwag.
§ 10.
2. Zagadnienia legislacyjne, które wyłoniły się w toku uzgodnień wewnątrzresortowych projektu, rozstrzyga komórka legislacyjna.
§ 11.
2. W przypadku rozbieżności do projektu, powstałych w toku uzgodnień wewnątrzresortowych, dołącza się informację o nich.
3. Przepis § 6 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§ 12.
2. Lista, o której mowa w ust. 1, zawiera spis instytucji zainteresowanych udziałem w procesie konsultacji publicznych prowadzonych przez Ministerstwo.
§ 13.
1) konsultacji publicznych lub opiniowania podmiotom wskazanym w OSR;
2) uzgodnień międzyresortowych.
2. Dyrektor komórki legislacyjnej albo zastępca dyrektora podpisuje adnotację "Opracowano pod względem prawnym, legislacyjnym i redakcyjnym", umieszczoną na ostatniej stronie projektu.
3. Komórka legislacyjna informuje o wystąpieniu, o którym mowa w ust. 1, członka SKRM.
§ 14.
§ 15.
1) projekt kierowany do konsultacji publicznych, opiniowania i uzgodnień międzyresortowych, a także kolejne wersje tego projektu;
2) pisma kierujące projekt do konsultacji publicznych, opiniowania i uzgodnień międzyresortowych;
3) stanowiska podmiotów wyrażone w konsultacjach publicznych, w wyniku opiniowania i w uzgodnieniach międzyresortowych;
4) stanowiska Ministra Sprawiedliwości w sprawie uwag zgłoszonych w konsultacjach publicznych, w wyniku opiniowania i w uzgodnieniach międzyresortowych;
5) dokumenty związane z działalnością lobbingową w procesie stanowienia prawa.
2. Komórka legislacyjna aktualizuje informacje zawarte na stronie RPL.
3. Komórka legislacyjna informuje komórkę koordynującą o zamieszczeniu projektu na stronie RPL, przekazując jednocześnie link do strony publikacji.
§ 16.
2. Jeżeli zmiany dokonane w projekcie w wyniku konsultacji publicznych, opiniowania lub uzgodnień międzyresortowych mają istotny wpływ na ocenę przewidywanych skutków społeczno-gospodarczych projektu, komórka legislacyjna przekazuje go Departamentowi Strategii i Funduszy Europejskich w celu uzupełnienia OSR.
3. Członek SKRM jest informowany o pismach z odpowiedzią na uwagi zgłoszone w toku konsultacji publicznych, w wyniku opiniowania lub w uzgodnieniach międzyresortowych.
§ 17.
1) sporządza protokół rozbieżności i organizuje międzyresortową konferencję uzgodnieniową, albo
2) przekazuje projekt wraz ze stanowiskiem Ministra Sprawiedliwości podmiotom, które zgłosiły uwagi.
2. Członek SKRM jest informowany o pismach w sprawach, o których mowa w ust. 1.
3. Komórka legislacyjna wskazuje komórkę merytoryczną, której przedstawiciele biorą udział w konferencji, o której mowa w ust. 1 pkt 1, wraz z przedstawicielami komórki legislacyjnej oraz przekazuje jej protokół rozbieżności, co najmniej na 4 dni przed tą konferencją. W uzasadnionych przypadkach protokół rozbieżności może zostać przekazany także innym podmiotom, o których mowa w § 8 ust. 1.
§ 18.
Rozdział 3
Przepisy szczegółowe dotyczące projektu rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości
§ 19.
2. W komisji prawniczej biorą udział przedstawiciele komórki legislacyjnej oraz, w razie potrzeby, wskazanej przez komórkę legislacyjną komórki merytorycznej.
3. Po rozpatrzeniu projektu rozporządzenia przez komisję prawniczą komórka legislacyjna opracowuje projekt uwzględniający ustalenia komisji i kieruje go do Rządowego Centrum Legislacji do akceptacji.
4. W przypadku zwolnienia projektu rozporządzenia z obowiązku rozpatrzenia przez komisję prawniczą, komórka legislacyjna wprowadza określone poprawki zgłoszone przez Rządowe Centrum Legislacji.
§ 20.
2. Po podpisaniu rozporządzenia przez Ministra Sprawiedliwości komórka legislacyjna dokonuje weryfikacji prawidłowości kwalifikowanego podpisu elektronicznego, którym opatrzono ten akt.
3. W przypadku współuczestnictwa w wydaniu rozporządzenia komórka legislacyjna występuje do właściwej komórki organizacyjnej urzędu obsługującego organ współuczestniczący w wydaniu rozporządzenia z wnioskiem o przedłożenie projektu do podpisu właściwemu organowi.
4. Komórka legislacyjna informuje komórkę merytoryczną o podpisaniu rozporządzenia przez Ministra Sprawiedliwości lub organ, o którym mowa w ust. 3.
§ 21.
Rozdział 4
Przepisy szczegółowe dotyczące projektu ustawy, rozporządzenia Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów, uchwały Rady Ministrów oraz zarządzenia Prezesa Rady Ministrów
§ 22.
2. W przypadku zgłoszenia uwag przed rozpatrzeniem projektu przez właściwy komitet Rady Ministrów komórka legislacyjna może przekazać uwagi komórce merytorycznej, jednostce organizacyjnej podległej Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanej, w celu uzyskania stanowiska oraz wyznacza termin na przedstawienie tego stanowiska.
3. Biorąc pod uwagę stanowisko, o którym mowa w ust. 2, komórka legislacyjna przygotowuje wystąpienie członka Kierownictwa dotyczące uwag zgłoszonych do projektu.
4. W przypadku decyzji właściwego komitetu Rady Ministrów o modyfikacji projektu komórka legislacyjna przekazuje ustalenia komórce merytorycznej, w celu uzyskania jej stanowiska oraz wyznacza termin na przedstawienie tego stanowiska.
5. Biorąc pod uwagę stanowisko, o którym mowa w ust. 4, komórka legislacyjna opracowuje projekt uwzględniający ustalenia właściwego komitetu Rady Ministrów.
6. Członek SKRM jest informowany o wystąpieniach, o których mowa w ust. 1 i 3.
§ 23.
§ 24.
§ 25.
Rozdział 5
Uzgodnienie projektu wewnętrznego aktu prawnego, projektu obwieszczenia Ministra Sprawiedliwości, projektu komunikatu Ministra Sprawiedliwości, oraz projektów innych aktów prawnych wydawanych przez Ministra Sprawiedliwości na podstawie ustawy
§ 26.
1) wewnętrznego aktu prawnego Ministra Sprawiedliwości;
2) obwieszczenia i komunikatu Ministra Sprawiedliwości oraz innego aktu prawnego wydawanego przez Ministra Sprawiedliwości na podstawie ustawy
- prowadzi komórka merytoryczna, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Prace legislacyjne dotyczące projektu obwieszczenia w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego prowadzi komórka legislacyjna.
3. Członek SKRM jest informowany o wszczęciu prac, o których mowa w ust. 1.
4. Projekt, o którym mowa w ust. 1, uzgadnia się z komórkami legislacyjnymi oraz komórkami organizacyjnymi Ministerstwa i jednostkami organizacyjnymi podległymi Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanymi, z których zakresem zadań wiąże się projekt. Komórka merytoryczna, przekazując projekt komórce legislacyjnej, wskazuje, czy istnieje potrzeba przeprowadzenia konsultacji publicznych lub opiniowania, a w przypadku takiej potrzeby - wskazuje także podmioty, którym należy przekazać projekt w ramach konsultacji publicznych lub opiniowania.
5. Komórka legislacyjna przygotowuje wystąpienie członka Kierownictwa przekazujące projekt do konsultacji publicznych lub opiniowania; w wystąpieniu określa się termin na zgłaszanie uwag do projektu, który nie może być krótszy niż 7 dni. W przypadku otrzymania uwag w konsultacjach publicznych lub w wyniku opiniowania komórka legislacyjna przekazuje je komórce merytorycznej.
6. Komórka legislacyjna przekazuje, za pośrednictwem właściwego członka Kierownictwa, Ministrowi Sprawiedliwości do podpisu w wersji elektronicznej sporządzonej w stosownym formacie projekty aktów prawnych, o których mowa w ust. 1, podlegające ogłoszeniu.
7. Komórka legislacyjna kieruje akt prawny, o którym mowa w ust. 6, do ogłoszenia w dzienniku urzędowym i informuje o tym komórkę merytoryczną.
§ 27.
Rozdział 6
Opracowywanie OSR ex post
§ 28.
2. Niezwłocznie po otrzymaniu powiadomienia, o którym mowa w ust. 1, Departament Strategii i Funduszy Europejskich powiadamia właściwe komórki organizacyjne o zakresie danych potrzebnych do opracowania OSR ex post. Komórki przekazują dane w terminie wskazanym przez ten Departament.
3. Departament Strategii i Funduszy Europejskich opracowuje OSR ex post w szczególności na podstawie danych, o których mowa w ust. 2, i przekazuje ją komórce legislacyjnej.
4. Komórka legislacyjna przygotowuje wystąpienie członka Kierownictwa przekazujące OSR ex post właściwemu organowi.
5. Komórka legislacyjna powiadamia Departament Strategii i Funduszy Europejskich o zobowiązaniu Ministra Sprawiedliwości do uzupełnienia OSR ex post. Przepisy ust. 2-4 stosuje się odpowiednio.
Rozdział 7
Koordynacja prac legislacyjnych
§ 29.
§ 30.
2. Komórka legislacyjna aktualizuje ewidencję, o której mowa w ust. 1.
§ 31.
§ 32.
1) udzielają informacji o postępie prac legislacyjnych;
2) udzielają niezbędnych wyjaśnień dotyczących prac legislacyjnych;
3) dostarczają wymaganych dokumentów i materiałów związanych z pracami legislacyjnymi;
4) zapewniają dostęp do ewidencji projektów Ministerstwa.
§ 33.
Rozdział 8
Przepis przejściowy i końcowy
§ 34.
§ 35.
§ 36.
MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI
Zbigniew Ziobro
- Data ogłoszenia: 2021-02-22
- Data wejścia w życie: 2021-03-01
- Data obowiązywania: 2022-10-08
- Dokument traci ważność: 2024-07-05
- ZARZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI z dnia 14 lipca 2021 r. zmieniające zarządzenie w sprawie prowadzenia prac legislacyjnych w Ministerstwie Sprawiedliwości
- ZARZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI z dnia 5 października 2022 r. zmieniające zarządzenie w sprawie prowadzenia prac legislacyjnych w Ministerstwie Sprawiedliwości
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA