REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2021 poz. 18

ZARZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI

z dnia 19 lutego 2021 r.

w sprawie prowadzenia prac legislacyjnych w Ministerstwie Sprawiedliwości

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1.

W Ministerstwie Sprawiedliwości, zwanym dalej "Ministerstwem", ustala się tryb:

1) opracowywania, konsultowania i uzgadniania projektów aktów normatywnych, projektów wewnętrznych aktów prawnych, projektów obwieszczeń Ministra Sprawiedliwości, projektów komunikatów Ministra Sprawiedliwości, oraz projektów innych aktów prawnych wydawanych przez Ministra Sprawiedliwości na podstawie ustawy;

2) publikowania projektów oraz dokumentów z nimi związanych na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny, zwanym dalej "RPL";

3) kierowania aktów prawnych do ogłoszenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej lub w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" oraz ogłaszania aktów prawnych w Dzienniku Urzędowym Ministra Sprawiedliwości;

4) koordynacji prac legislacyjnych w Ministerstwie;

5) opracowywania oceny funkcjonowania aktu normatywnego, zwanej dalej "OSR ex post".

§ 2.

Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:

1) projekcie - należy przez to rozumieć odpowiednio projekt: ustawy, rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości, rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów, rozporządzenia Rady Ministrów, uchwały Rady Ministrów lub zarządzenia Prezesa Rady Ministrów;

2) wstępnym projekcie - należy przez to rozumieć projekt zawierający krótkie uzasadnienie, do którego nie jest dołączona ocena skutków regulacji, zwana dalej "OSR";

3) Kierownictwie - należy przez to rozumieć Ministra Sprawiedliwości, Sekretarzy Stanu, Podsekretarzy Stanu i Dyrektora Generalnego Ministerstwa;

4) członku SKRM - należy przez to rozumieć członka Kierownictwa wchodzącego w skład Stałego Komitetu Rady Ministrów;

5) komórce koordynującej - należy przez to rozumieć właściwą komórkę wewnętrzną Biura Ministra, zapewniającą obsługę organizacyjną członka SKRM i odpowiedzialną za koordynację przebiegu prac legislacyjnych w Ministerstwie na zasadach określonych w niniejszym zarządzeniu, w tym przygotowywanie, w porozumieniu z komórkami legislacyjnymi, materiałów niezbędnych dla Ministra Sprawiedliwości i członka SKRM do udziału w posiedzeniach Zespołu do spraw Programowania Prac Rządu, Stałego Komitetu Rady Ministrów oraz Rady Ministrów;

6) komórce legislacyjnej - należy przez to rozumieć odpowiednio: Departament Legislacyjny Prawa Cywilnego, Departament Legislacyjny Prawa Karnego, Departament Legislacyjny Ustroju Sądów, Departament Prawa Administracyjnego i Departament Prawa Europejskiego;

7) komórce merytorycznej - należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną Ministerstwa właściwą w sprawach objętych projektem.

§ 3.

1. Członek Kierownictwa właściwy w sprawach prac legislacyjnych prowadzonych w Ministerstwie może polecić prowadzenie tych prac, na każdym ich etapie, w trybie odrębnym od ustalonego w zarządzeniu.

2. Polecenie, o którym mowa w ust. 1, odnotowuje się w aktach sprawy, informując o tym członka SKRM.

Rozdział 2

Przepisy wspólne dotyczące opracowania i uzgodnienia projektu

§ 4.

1. Komórka legislacyjna wszczyna prace legislacyjne:

1) na polecenie członka Kierownictwa;

2) na wniosek komórki merytorycznej;

3) z inicjatywy własnej, w szczególności w przypadku konieczności wykonania upoważnienia ustawowego, orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego, Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, dokonania implementacji aktu prawnego Unii Europejskiej lub umowy międzynarodowej, realizacji wystąpienia Prokuratora Generalnego, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, jednostki organizacyjnej podległej Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanej albo rozstrzygnięcia właściwego komitetu Rady Ministrów oraz Rady Ministrów.

2. We wniosku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, komórka merytoryczna wskazuje cel strategiczny Ministra Sprawiedliwości, z którym jest związany projekt, lub zamieszcza informację, że nie nawiązuje ona do żadnego z tych celów, a także dołącza do wniosku informacje i wyjaśnienia dotyczące przyczyn i potrzeby opracowania projektu, w tym propozycje przepisów, które planuje się w nim zawrzeć oraz wstępne dane dotyczące przewidywanego oddziaływania tych rozwiązań na interesariuszy.

3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 3, komórka legislacyjna przygotowuje informacje, wyjaśnienia i dane, o których mowa w ust. 2, oraz informuje komórkę merytoryczną o wszczęciu prac legislacyjnych.

4. Komórka legislacyjna odnotowuje wszczęcie prac legislacyjnych w ewidencji projektów Ministerstwa.

§ 5.

1. Komórka legislacyjna dokonuje analizy zakresu projektu, opracowuje wstępny projekt oraz występuje do Departamentu Strategii i Funduszy Europejskich o:

1) przedstawienie opinii na temat zgodności projektu z celami strategicznymi Ministra Sprawiedliwości;

2) opracowanie OSR

- przekazując wstępny projekt oraz informacje, wyjaśnienia i dane, o których mowa w § 4 ust. 2.

2. Komórka legislacyjna określa termin na dokonanie przez Departament Strategii i Funduszy Europejskich czynności, o których mowa w ust. 1; termin ten może być krótszy niż 7 dni tylko w wyjątkowych przypadkach.

3. Departament Strategii i Funduszy Europejskich opracowując OSR może wystąpić, zgodnie z właściwością, do komórki merytorycznej lub komórki legislacyjnej o przedstawienie informacji niezbędnych w pracach nad OSR, w szczególności danych statystycznych, a także do Departamentu Budżetu i Efektywności Finansowej o ustalenie skutków finansowych projektu.

4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, bieg terminu określonego w ust. 2 ulega zawieszeniu do dnia przedstawienia przez komórkę merytoryczną lub komórkę legislacyjną stanowiska w zakresie informacji niezbędnych w pracach nad OSR.

5. Departament Strategii i Funduszy Europejskich opracowuje OSR i przekazuje ją komórce legislacyjnej.

§ 6.

1. Komórka legislacyjna przygotowuje wystąpienie do członków Kierownictwa w sprawie akceptacji zamieszczenia wpisu dotyczącego projektu we właściwym wykazie prac legislacyjnych. Wystąpienie zawiera zwięzłą informację o przyczynach projektu oraz wskazanie istoty rozwiązań, które planuje się zawrzeć w projekcie.

2. Wystąpienie, o którym mowa w ust. 1, członek SKRM przekazuje Ministrowi Sprawiedliwości, po uzyskaniu akceptacji pozostałych członków Kierownictwa.

3. Po uzyskaniu akceptacji członków Kierownictwa komórka legislacyjna:

1) zamieszcza odpowiedni wpis w wykazie prac legislacyjnych Ministra Sprawiedliwości - w przypadku projektu rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości;

2) przygotowuje wystąpienie Ministra Sprawiedliwości do Przewodniczącego Zespołu do spraw Programowania Prac Rządu w sprawie wyrażenia zgody na zamieszczenie projektu w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów - w przypadku projektu: ustawy, rozporządzenia Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów.

§ 7.

Komórka legislacyjna, za zgodą właściwego członka Kierownictwa, może po opracowaniu wstępnego projektu zasięgnąć opinii interesariuszy zewnętrznych o projekcie.

§ 8.

1. Komórka legislacyjna przekazuje projekt wraz z OSR do uzgodnień wewnątrzresortowych komórkom organizacyjnym Ministerstwa, jednostkom organizacyjnym podległym Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanym, z których zakresem zadań wiąże się projekt.

2. Komórka legislacyjna określa termin na zgłaszanie uwag do projektu, który nie może być krótszy niż 7 dni. Termin ten może zostać skrócony decyzją członka Kierownictwa właściwego w sprawach prac legislacyjnych prowadzonych w Ministerstwie. Brak stanowiska w wyznaczonym terminie jest równoznaczny z uzgodnieniem projektu.

§ 9.

1. W przypadku zaistnienia rozbieżności w toku uzgodnień wewnątrzresortowych komórka legislacyjna:

1) sporządza protokół rozbieżności, przekazuje go podmiotom, które brały udział w uzgodnieniach, i organizuje, po upływie co najmniej 4 dni od dnia przekazania protokołu, wewnątrzresortową konferencję uzgodnieniową, albo

2) przekazuje projekt wraz ze swoim stanowiskiem podmiotom, które brały udział w uzgodnieniach.

2. W konferencji, o której mowa w ust. 1 pkt 1:

1) uczestniczą przedstawiciele podmiotów, które zgłosiły uwagi do projektu;

2) mogą uczestniczyć przedstawiciele podmiotów, które brały udział w uzgodnieniach wewnątrzresortowych, innych niż określone w pkt 1.

3. Konferencji przewodniczy dyrektor właściwej komórki legislacyjnej lub upoważniony przez niego pracownik.

4. Upoważnienie do udziału w konferencji jest równoznaczne z upoważnieniem do przedstawienia wiążącego stanowiska dotyczącego projektu. Brak udziału w konferencji jest równoznaczny z odstąpieniem od przedstawionych uwag.

§ 10.

1. Na podstawie ustaleń podjętych w toku uzgodnień wewnątrzresortowych komórka legislacyjna dokonuje zmian w projekcie, a w uzasadnionych przypadkach przekazuje projekt Departamentowi Strategii i Funduszy Europejskich w celu uzupełnienia OSR.

2. Zagadnienia legislacyjne, które wyłoniły się w toku uzgodnień wewnątrzresortowych projektu, rozstrzyga komórka legislacyjna.

§ 11.

1. Komórka legislacyjna przekazuje projekt do akceptacji członkom Kierownictwa przed skierowaniem go do konsultacji publicznych, opiniowania oraz uzgodnień międzyresortowych.

2. W przypadku rozbieżności do projektu, powstałych w toku uzgodnień wewnątrzresortowych, dołącza się informację o nich.

3. Przepis § 6 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

§ 12.

1. Departament Strategii i Funduszy Europejskich prowadzi listę organizacji uczestniczących w konsultacjach publicznych w Ministerstwie.

2. Lista, o której mowa w ust. 1, zawiera spis instytucji zainteresowanych udziałem w procesie konsultacji publicznych prowadzonych przez Ministerstwo.

§ 13.

1. Komórka legislacyjna przygotowuje wystąpienie członka Kierownictwa przekazujące projekt do:

1) konsultacji publicznych lub opiniowania podmiotom wskazanym w OSR;

2) uzgodnień międzyresortowych.

2. Dyrektor komórki legislacyjnej albo zastępca dyrektora podpisuje adnotację "Opracowano pod względem prawnym, legislacyjnym i redakcyjnym", umieszczoną na ostatniej stronie projektu.

3. Komórka legislacyjna informuje o wystąpieniu, o którym mowa w ust. 1, członka SKRM.

§ 14.

Komórka legislacyjna określa czas przeznaczony na prowadzenie konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowanie z zachowaniem terminów wynikających z przepisów odrębnych.

§ 15.

1. Komórka legislacyjna na bieżąco zamieszcza na stronie RPL dokumenty dotyczące prac nad projektem, w szczególności:

1) projekt kierowany do konsultacji publicznych, opiniowania i uzgodnień międzyresortowych, a także kolejne wersje tego projektu;

2) pisma kierujące projekt do konsultacji publicznych, opiniowania i uzgodnień międzyresortowych;

3) stanowiska podmiotów wyrażone w konsultacjach publicznych, w wyniku opiniowania i w uzgodnieniach międzyresortowych;

4) stanowiska Ministra Sprawiedliwości w sprawie uwag zgłoszonych w konsultacjach publicznych, w wyniku opiniowania i w uzgodnieniach międzyresortowych;

5) dokumenty związane z działalnością lobbingową w procesie stanowienia prawa.

2. Komórka legislacyjna aktualizuje informacje zawarte na stronie RPL.

3. Komórka legislacyjna informuje komórkę koordynującą o zamieszczeniu projektu na stronie RPL, przekazując jednocześnie link do strony publikacji.

§ 16.

1. W przypadku otrzymania uwag w konsultacjach publicznych, w wyniku opiniowania lub w uzgodnieniach międzyresortowych, komórka legislacyjna może przekazać je komórce merytorycznej lub jednostce organizacyjnej podległej Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanej w celu uzyskania jej stanowiska oraz wyznacza termin na przedstawienie tego stanowiska, a następnie opracowuje projekt będący wynikiem konsultacji, opiniowania lub uzgodnień międzyresortowych. W przypadku znacznej liczby uwag komórka legislacyjna dodatkowo przekazuje ich tabelaryczne zestawienie.

2. Jeżeli zmiany dokonane w projekcie w wyniku konsultacji publicznych, opiniowania lub uzgodnień międzyresortowych mają istotny wpływ na ocenę przewidywanych skutków społeczno-gospodarczych projektu, komórka legislacyjna przekazuje go Departamentowi Strategii i Funduszy Europejskich w celu uzupełnienia OSR.

3. Członek SKRM jest informowany o pismach z odpowiedzią na uwagi zgłoszone w toku konsultacji publicznych, w wyniku opiniowania lub w uzgodnieniach międzyresortowych.

§ 17.

1. W przypadku zaistnienia rozbieżności w uzgodnieniach międzyresortowych komórka legislacyjna:

1) sporządza protokół rozbieżności i organizuje międzyresortową konferencję uzgodnieniową, albo

2) przekazuje projekt wraz ze stanowiskiem Ministra Sprawiedliwości podmiotom, które zgłosiły uwagi.

2. Członek SKRM jest informowany o pismach w sprawach, o których mowa w ust. 1.

3. Komórka legislacyjna wskazuje komórkę merytoryczną, której przedstawiciele biorą udział w konferencji, o której mowa w ust. 1 pkt 1, wraz z przedstawicielami komórki legislacyjnej oraz przekazuje jej protokół rozbieżności, co najmniej na 4 dni przed tą konferencją. W uzasadnionych przypadkach protokół rozbieżności może zostać przekazany także innym podmiotom, o których mowa w § 8 ust. 1.

§ 18.

Komórka legislacyjna może zorganizować wysłuchanie publiczne. Wysłuchanie to może być przeprowadzone łącznie z międzyresortową konferencją uzgodnieniową.

Rozdział 3

Przepisy szczegółowe dotyczące projektu rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości

§ 19.

1. Po zakończeniu uzgodnień międzyresortowych komórka legislacyjna kieruje projekt rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości do Rządowego Centrum Legislacji wraz z pismem w sprawie komisji prawniczej.

2. W komisji prawniczej biorą udział przedstawiciele komórki legislacyjnej oraz, w razie potrzeby, wskazanej przez komórkę legislacyjną komórki merytorycznej.

3. Po rozpatrzeniu projektu rozporządzenia przez komisję prawniczą komórka legislacyjna opracowuje projekt uwzględniający ustalenia komisji i kieruje go do Rządowego Centrum Legislacji do akceptacji.

4. W przypadku zwolnienia projektu rozporządzenia z obowiązku rozpatrzenia przez komisję prawniczą, komórka legislacyjna wprowadza określone poprawki zgłoszone przez Rządowe Centrum Legislacji.

§ 20.

1. Komórka legislacyjna przedkłada, za pośrednictwem właściwego członka Kierownictwa, do podpisu Ministrowi Sprawiedliwości projekt rozporządzenia w wersji elektronicznej sporządzonej w stosownym formacie.

2. Po podpisaniu rozporządzenia przez Ministra Sprawiedliwości komórka legislacyjna dokonuje weryfikacji prawidłowości kwalifikowanego podpisu elektronicznego, którym opatrzono ten akt.

3. W przypadku współuczestnictwa w wydaniu rozporządzenia komórka legislacyjna występuje do właściwej komórki organizacyjnej urzędu obsługującego organ współuczestniczący w wydaniu rozporządzenia z wnioskiem o przedłożenie projektu do podpisu właściwemu organowi.

4. Komórka legislacyjna informuje komórkę merytoryczną o podpisaniu rozporządzenia przez Ministra Sprawiedliwości lub organ, o którym mowa w ust. 3.

§ 21.

Komórka legislacyjna kieruje rozporządzenie do Rządowego Centrum Legislacji w celu jego ogłoszenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.

Rozdział 4

Przepisy szczegółowe dotyczące projektu ustawy, rozporządzenia Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów, uchwały Rady Ministrów oraz zarządzenia Prezesa Rady Ministrów

§ 22.

1. Po zakończeniu uzgodnień międzyresortowych komórka legislacyjna przygotowuje wystąpienie członka Kierownictwa przekazujące projekt ustawy, rozporządzenia Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów, uchwały Rady Ministrów lub zarządzenia Prezesa Rady Ministrów do rozpatrzenia przez właściwy komitet Rady Ministrów.

2. W przypadku zgłoszenia uwag przed rozpatrzeniem projektu przez właściwy komitet Rady Ministrów komórka legislacyjna może przekazać uwagi komórce merytorycznej, jednostce organizacyjnej podległej Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanej, w celu uzyskania stanowiska oraz wyznacza termin na przedstawienie tego stanowiska.

3. Biorąc pod uwagę stanowisko, o którym mowa w ust. 2, komórka legislacyjna przygotowuje wystąpienie członka Kierownictwa dotyczące uwag zgłoszonych do projektu.

4. W przypadku decyzji właściwego komitetu Rady Ministrów o modyfikacji projektu komórka legislacyjna przekazuje ustalenia komórce merytorycznej, w celu uzyskania jej stanowiska oraz wyznacza termin na przedstawienie tego stanowiska.

5. Biorąc pod uwagę stanowisko, o którym mowa w ust. 4, komórka legislacyjna opracowuje projekt uwzględniający ustalenia właściwego komitetu Rady Ministrów.

6. Członek SKRM jest informowany o wystąpieniach, o których mowa w ust. 1 i 3.

§ 23.

Komórka legislacyjna kieruje projekt ustawy, rozporządzenia Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów albo zarządzenia Prezesa Rady Ministrów do Rządowego Centrum Legislacji wraz z pismem w sprawie komisji prawniczej dotyczącej tego projektu. Przepisy § 19 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

§ 24.

Komórka legislacyjna przygotowuje wystąpienie członka Kierownictwa przekazujące projekt ustawy, rozporządzenia Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów rozpatrzony przez komisję prawniczą albo zwolniony z obowiązku rozpatrzenia przez komisję prawniczą do potwierdzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów. Przepisy § 22 ust. 2-6 stosuje się odpowiednio.

§ 25.

Komórka legislacyjna przygotowuje wystąpienie członka Kierownictwa przekazujące projekt rozpatrzony lub potwierdzony przez Stały Komitet Rady Ministrów albo rozpatrzony przez komisję prawniczą albo zwolniony z obowiązku rozpatrzenia przez komisję prawniczą, jeżeli nie wymaga potwierdzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów lub projekt uchwały Rady Ministrów do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, a w przypadku projektu rozporządzenia lub zarządzenia Prezesa Rady Ministrów - przekazujące ten projekt w celu przedłożenia go Prezesowi Rady Ministrów do podpisu. Przepisy § 22 ust. 2-6 stosuje się odpowiednio.

Rozdział 5

Uzgodnienie projektu wewnętrznego aktu prawnego, projektu obwieszczenia Ministra Sprawiedliwości, projektu komunikatu Ministra Sprawiedliwości, oraz projektów innych aktów prawnych wydawanych przez Ministra Sprawiedliwości na podstawie ustawy

§ 26.

1. Prace legislacyjne dotyczące projektu:

1) wewnętrznego aktu prawnego Ministra Sprawiedliwości;

2) obwieszczenia i komunikatu Ministra Sprawiedliwości oraz innego aktu prawnego wydawanego przez Ministra Sprawiedliwości na podstawie ustawy

- prowadzi komórka merytoryczna, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Prace legislacyjne dotyczące projektu obwieszczenia w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego prowadzi komórka legislacyjna.

3. Członek SKRM jest informowany o wszczęciu prac, o których mowa w ust. 1.

4. Projekt, o którym mowa w ust. 1, uzgadnia się z komórkami legislacyjnymi oraz komórkami organizacyjnymi Ministerstwa i jednostkami organizacyjnymi podległymi Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanymi, z których zakresem zadań wiąże się projekt. Komórka merytoryczna, przekazując projekt komórce legislacyjnej, wskazuje, czy istnieje potrzeba przeprowadzenia konsultacji publicznych lub opiniowania, a w przypadku takiej potrzeby - wskazuje także podmioty, którym należy przekazać projekt w ramach konsultacji publicznych lub opiniowania.

5. Komórka legislacyjna przygotowuje wystąpienie członka Kierownictwa przekazujące projekt do konsultacji publicznych lub opiniowania; w wystąpieniu określa się termin na zgłaszanie uwag do projektu, który nie może być krótszy niż 7 dni. W przypadku otrzymania uwag w konsultacjach publicznych lub w wyniku opiniowania komórka legislacyjna przekazuje je komórce merytorycznej.

6. Komórka legislacyjna przekazuje, za pośrednictwem właściwego członka Kierownictwa, Ministrowi Sprawiedliwości do podpisu w wersji elektronicznej sporządzonej w stosownym formacie projekty aktów prawnych, o których mowa w ust. 1, podlegające ogłoszeniu.

7. Komórka legislacyjna kieruje akt prawny, o którym mowa w ust. 6, do ogłoszenia w dzienniku urzędowym i informuje o tym komórkę merytoryczną.

§ 27.

Autentyczność i integralność Dziennika Urzędowego Ministra Sprawiedliwości potwierdza kwalifikowanym podpisem elektronicznym osoba upoważniona przez Ministra Sprawiedliwości.

Rozdział 6

Opracowywanie OSR ex post

§ 28.

1. Komórka legislacyjna powiadamia Departament Strategii i Funduszy Europejskich o zobowiązaniu Ministra Sprawiedliwości do opracowania OSR ex post.

2. Niezwłocznie po otrzymaniu powiadomienia, o którym mowa w ust. 1, Departament Strategii i Funduszy Europejskich powiadamia właściwe komórki organizacyjne o zakresie danych potrzebnych do opracowania OSR ex post. Komórki przekazują dane w terminie wskazanym przez ten Departament.

3. Departament Strategii i Funduszy Europejskich opracowuje OSR ex post w szczególności na podstawie danych, o których mowa w ust. 2, i przekazuje ją komórce legislacyjnej.

4. Komórka legislacyjna przygotowuje wystąpienie członka Kierownictwa przekazujące OSR ex post właściwemu organowi.

5. Komórka legislacyjna powiadamia Departament Strategii i Funduszy Europejskich o zobowiązaniu Ministra Sprawiedliwości do uzupełnienia OSR ex post. Przepisy ust. 2-4 stosuje się odpowiednio.

Rozdział 7

Koordynacja prac legislacyjnych

§ 29.

Komórki legislacyjne prowadzą w wersji elektronicznej wykaz prac legislacyjnych Ministra Sprawiedliwości oraz ewidencję projektów Ministerstwa.

§ 30.

1. Ewidencja projektów Ministerstwa wskazuje w szczególności terminy dokonania poszczególnych czynności w trakcie prac legislacyjnych, w szczególności przekazania projektu do akceptacji członkom Kierownictwa, konsultacji publicznych, opiniowania, uzgodnień międzyresortowych, Rządowego Centrum Legislacji w celu rozpatrzenia przez komisję prawniczą, skierowania projektu do rozpatrzenia przez właściwy komitet Rady Ministrów, potwierdzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów i rozpatrzenia przez Radę Ministrów oraz wskazuje termin wejścia w życie aktu.

2. Komórka legislacyjna aktualizuje ewidencję, o której mowa w ust. 1.

§ 31.

Członek SKRM jest informowany o pismach kierowanych w ramach procesu legislacyjnego do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i innych ministerstw.

§ 32.

Komórki legislacyjne na wniosek komórki koordynującej:

1) udzielają informacji o postępie prac legislacyjnych;

2) udzielają niezbędnych wyjaśnień dotyczących prac legislacyjnych;

3) dostarczają wymaganych dokumentów i materiałów związanych z pracami legislacyjnymi;

4) zapewniają dostęp do ewidencji projektów Ministerstwa.

§ 33.

Komórka koordynująca zapewnia przygotowywanie materiałów niezbędnych do udziału w posiedzeniach Zespołu do spraw Programowania Prac Rządu, Stałego Komitetu Rady Ministrów oraz Rady Ministrów.

Rozdział 8

Przepis przejściowy i końcowy

§ 34.

Do prac nad projektami, które zostały wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie zarządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe, jednakże tylko w zakresie czynności, które zostały wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie zarządzenia.

§ 35.

Traci moc zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 10 września 2015 r. w sprawie prowadzenia prac legislacyjnych w Ministerstwie Sprawiedliwości (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. poz. 212 oraz z 2016 r. poz. 135).

§ 36.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 marca 2021 r.

MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI
Zbigniew Ziobro

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA