REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2015 poz. 236
KOMUNIKAT MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 27 listopada 2015 r.
w sprawie szczegółowych wytycznych w zakresie kontroli zarządczej dla działu administracji rządowej – sprawiedliwość dotyczących przeprowadzania kontroli działalności administracyjnej sądów powszechnych
Na podstawie art. 69 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.1)), ustala się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
§ 2.
1) kontroli – należy przez to rozumieć kontrolę w zakresie określonym w art. 8 pkt 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych;
2) pracowniku sądu – należy przez to rozumieć pracownika, którego zwierzchnikiem służbowym jest dyrektor sądu;
3) kierowniku komórki do spraw kontroli – należy przez to rozumieć kierownika komórki organizacyjnej Ministerstwa Sprawiedliwości właściwej do spraw kontroli;
4) kontrolerze – należy przez to rozumieć osobę przeprowadzającą kontrolę na podstawie upoważnienia wydanego przez Ministra Sprawiedliwości.
§ 3.
§ 4.
§ 5.
2. Roczny plan kontroli opracowuje się biorąc pod uwagę w szczególności: wyniki wcześniejszych kontroli, informacje i propozycje zgłaszane przez komórki organizacyjne Ministerstwa Sprawiedliwości oraz sądy powszechne.
3. W uzasadnionych przypadkach przeprowadzane są kontrole nieprzewidziane w rocznym planie kontroli.
4. Kontrolę przeprowadza się w trybie zwykłym lub uproszczonym.
Rozdział 2
Kontrola przeprowadzana w trybie zwykłym
§ 6.
2. Program kontroli określa w szczególności:
1) nazwę i adres sądu powszechnego;
2) zakres kontroli, w tym jej przedmiot i okres objęty kontrolą;
3) szczegółowy opis zagadnień podlegających kontroli;
4) termin kontroli;
5) stan prawny dotyczący zakresu kontroli oraz wskazówki metodyczne dotyczące sposobu i techniki przeprowadzenia kontroli;
6) organizację i harmonogram przeprowadzenia kontroli;
7) imię, nazwisko i stanowisko służbowe kontrolera, a w przypadku gdy kontrolę przeprowadza zespół – określenie kierownika zespołu.
3. Do czasu zakończenia kontroli programu kontroli nie udostępnia się.
4. Po zakończeniu kontroli jej program dołącza się do akt kontroli.
§ 7.
§ 8.
2. Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli wydaje Minister Sprawiedliwości. Upoważnienie zawiera:
1) oznaczenie wydającego upoważnienie oraz numer i datę wydania upoważnienia;
2) podstawę prawną przeprowadzenia kontroli;
3) imię, nazwisko i stanowisko służbowe kontrolera;
4) zakres kontroli;
5) nazwę i adres sądu powszechnego;
6) okres ważności upoważnienia;
7) podpis wydającego upoważnienie.
3. Jeśli w trakcie przeprowadzania kontroli zaistnieje konieczność wydłużenia czasu trwania czynności kontrolnych lub rozszerzenia zakresu kontroli, Minister Sprawiedliwości przedłuża okres ważności upoważnienia, przez uczynienie na nim stosownej wzmianki, lub wydaje nowe upoważnienie do przeprowadzenia kontroli.
§ 9.
1) jeżeli kontrola mogłaby dotyczyć jego praw lub obowiązków albo praw lub obowiązków:
a) jego małżonka lub osoby pozostającej z nim we wspólnym pożyciu oraz krewnych i powinowatych do drugiego stopnia,
b) osoby związanej z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli;
2) jeżeli zakres kontroli obejmuje zadania należące wcześniej do obowiązków kontrolera jako pracownika.
2. Powody wyłączenia kontrolera trwają także po ustaniu małżeństwa, wspólnego pożycia, przysposobienia, opieki lub kurateli, a także przez rok od zakończenia wykonywania obowiązków należących wcześniej do obowiązków kontrolera jako pracownika.
3. Kontroler podlega wyłączeniu z udziału w kontroli na wniosek, jeżeli zaistnieją uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności.
4. Przed rozpoczęciem czynności kontrolnych kontroler składa kierownikowi komórki do spraw kontroli pisemne oświadczenie o braku lub istnieniu okoliczności uzasadniających jego wyłączenie z udziału w kontroli.
5. O wyłączeniu kontrolera decyduje kierownik komórki do spraw kontroli.
6. W przypadku, gdy wiadomość o okolicznościach uzasadniających wyłączenie z udziału w kontroli zostanie powzięta przez kontrolera lub naczelnika wydziału w komórce do spraw kontroli po rozpoczęciu czynności kontrolnych, niezwłocznie informuje on o tym na piśmie kierownika tej komórki.
7. Do czasu podjęcia przez kierownika komórki do spraw kontroli decyzji w sprawie wyłączenia kontroler podejmuje jedynie czynności niecierpiące zwłoki.
§ 10.
§ 11.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach czynności kontrolne przeprowadza się także w dniach wolnych od pracy lub poza godzinami pracy sądu powszechnego. Prowadzenie czynności kontrolnych z udziałem pracowników sądu w dniach wolnych od pracy lub poza godzinami pracy wymaga zgody dyrektora sądu.
§ 12.
2. Dowodami są w szczególności: dokumenty, rzeczy, oględziny, opinie biegłych, ustne lub pisemne wyjaśnienia lub oświadczenia.
§ 13.
1) wglądu do dokumentów dotyczących działalności sądu powszechnego, pobierania za pokwitowaniem oraz zabezpieczania dokumentów związanych z zakresem kontroli, z zachowaniem przepisów o tajemnicy prawnie chronionej oraz o ochronie danych osobowych;
2) sporządzania, a w razie potrzeby żądania sporządzenia kopii, odpisów lub wyciągów z dokumentów oraz zestawień lub obliczeń, dotyczących zakresu kontroli;
3) żądania złożenia ustnych lub pisemnych wyjaśnień lub oświadczeń w sprawach dotyczących zakresu kontroli.
§ 14.
§ 15.
1) niezwłocznego przedstawiania, na żądanie kontrolera, dokumentów, materiałów i informacji niezbędnych do przeprowadzenia kontroli, związanych z zakresem kontroli;
2) sporządzania kopii, odpisów lub wyciągów z dokumentów, dotyczących zakresu kontroli, jak również zestawień i obliczeń sporządzonych na podstawie tych dokumentów; zgodność kopii, odpisów i wyciągów oraz zgodność zestawień i obliczeń z oryginalnymi dokumentami potwierdza dyrektor sądu lub kierownik komórki organizacyjnej, w której dokumenty się znajdują;
3) udzielania kontrolerowi, w wyznaczonym przez niego terminie, ustnych lub pisemnych wyjaśnień, dotyczących zakresu kontroli.
2. Odmowa udzielenia wyjaśnień może nastąpić w przypadku, gdy dotyczą one faktów lub okoliczności, których ujawnienie mogłoby narazić na odpowiedzialność karną lub majątkową osobę wezwaną do złożenia wyjaśnień lub osobę, o której mowa w § 9 ust. 1 pkt 1.
§ 16.
§ 17.
2. Z przebiegu oględzin oraz z przyjęcia ustnych wyjaśnień lub oświadczeń sporządza się protokół, który obejmuje:
1) oznaczenie czynności, czasu i miejsca jej przeprowadzenia;
2) imię, nazwisko i stanowisko służbowe kontrolera oraz osoby uczestniczącej w czynnościach;
3) opis przebiegu czynności lub treść wyjaśnień lub oświadczeń;
4) podpisy kontrolera i osoby uczestniczącej w czynnościach.
§ 18.
2. W razie potrzeby przeprowadzenia przez biegłego czynności niezbędnych do wydania opinii na terenie sądu powszechnego Minister Sprawiedliwości wydaje upoważnienie zawierające:
1) oznaczenie wydającego upoważnienie oraz numer i datę wydania upoważnienia;
2) imię i nazwisko biegłego;
3) oznaczenie kontroli, której ma dotyczyć wydana opinia;
4) okres ważności upoważnienia;
5) podpis wydającego upoważnienie.
3. Biegłym nie może być osoba, w stosunku do której istnieją okoliczności mogące mieć wpływ na jej bezstronność, w szczególności gdy kontrola jest prowadzona w sądzie powszechnym zatrudniającym tę osobę albo obejmuje zadanie, którego ta osoba jest lub była wykonawcą. Przepisy § 9 ust. 4–7 stosuje się odpowiednio.
§ 19.
§ 20.
2. Projekt wystąpienia pokontrolnego zawiera w szczególności:
1) nazwę i adres sądu powszechnego;
2) imię, nazwisko i stanowisko służbowe kontrolera;
3) datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych;
4) zakres kontroli;
5) ocenę skontrolowanej działalności, ze wskazaniem ustaleń, na podstawie których została oparta;
6) zakres, przyczyny i skutki stwierdzonych nieprawidłowości oraz osoby odpowiedzialne za te nieprawidłowości.
§ 21.
§ 22.
§ 23.
2. Były dyrektor sądu może, w terminie wyznaczonym przez kierownika komórki do spraw kontroli, złożyć pisemne oświadczenie odnoszące się do stwierdzonych nieprawidłowości, za które ponosi odpowiedzialność w okresie objętym kontrolą.
3. Przekazanie projektu wystąpienia pokontrolnego byłemu dyrektorowi sądu następuje z zachowaniem przepisów o tajemnicy prawnie chronionej.
4. Oświadczenie byłego dyrektora sądu włącza się do akt kontroli, a jeżeli kierownik komórki do spraw kontroli uzna to za zasadne, może stanowić załącznik do wystąpienia pokontrolnego.
5. Przekazanie projektu wystąpienia pokontrolnego byłemu dyrektorowi sądu nie wstrzymuje procedury wnoszenia zastrzeżeń przez dyrektora sądu i przekazania wystąpienia pokontrolnego.
§ 24.
§ 25.
2. Projekt wystąpienia pokontrolnego, w którym dokonano sprostowania, przekazuje się dyrektorowi sądu wraz z informacją o dokonanych zmianach.
3. Sprostowanie nie ma wpływu na bieg terminu zgłoszenia zastrzeżeń do projektu wystąpienia pokontrolnego.
§ 26.
1) odrzuca zastrzeżenia wniesione przez osobę nieuprawnioną lub wniesione po upływie terminu i zawiadamia o tym zgłaszającego zastrzeżenia, informując na piśmie o przyczynach, albo
2) uwzględnia zastrzeżenia w całości lub w części albo je oddala.
2. Dyrektor sądu może w każdym czasie wycofać złożone zastrzeżenia. Wycofane zastrzeżenia pozostawia się bez rozpatrzenia.
3. Dyrektor sądu może wnieść odwołanie do Ministra Sprawiedliwości w terminie 5 dni roboczych od dnia otrzymania zawiadomienia o odrzuceniu zastrzeżeń.
4. Minister Sprawiedliwości rozpatruje odwołanie i o swoim rozstrzygnięciu informuje na piśmie dyrektora sądu.
§ 27.
§ 28.
§ 29.
§ 30.
2. W przypadku uwzględnienia zastrzeżeń wystąpienie pokontrolne sporządza się na podstawie projektu wystąpienia pokontrolnego oraz stanowiska kierownika komórki do spraw kontroli wobec zastrzeżeń.
3. Wystąpienie pokontrolne w razie potrzeby uzupełnia się o:
1) wnioski lub zalecenia dotyczące usunięcia nieprawidłowości lub usprawnienia funkcjonowania sądu powszechnego;
2) termin złożenia informacji o wykonaniu wniosków lub zaleceń, a także o podjętych działaniach lub przyczynach ich niepodjęcia; termin wyznacza się, uwzględniając charakter wniosków lub zaleceń.
§ 31.
§ 32.
Rozdział 3
Kontrola przeprowadzana w trybie uproszczonym
§ 33.
2. Kontrola w trybie uproszczonym może być przeprowadzona w szczególności w razie potrzeby:
1) sporządzenia informacji dla Ministra Sprawiedliwości;
2) sprawdzenia informacji zawartych w skargach i wnioskach;
3) dokonania analizy dokumentów otrzymanych z sądów powszechnych.
§ 34.
§ 35.
2. Dyrektor sądu w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania sprawozdania może przedstawić do niego stanowisko Ministrowi Sprawiedliwości; nie wstrzymuje to realizacji wniosków lub zaleceń, o których mowa w ust. 1.
§ 36.
Rozdział 4
Dokumentowanie kontroli
§ 37.
2. Akta kontroli obejmują w szczególności:
1) wykaz ich zawartości, z podaniem nazw dokumentów i numerów stron;
2) upoważnienie do przeprowadzenia kontroli;
3) oświadczenie kontrolera o braku albo istnieniu okoliczności uzasadniających jego wyłączenie z udziału w kontroli;
4) dowody zgromadzone w trakcie kontroli;
5) protokoły z przeprowadzenia dowodów;
6) wystąpienie pokontrolne i jego projekt oraz zgłoszone zastrzeżenia i dokumenty związane z ich rozpatrzeniem;
7) sprawozdanie oraz stanowisko do sprawozdania.
3. Dyrektor sądu na każdym etapie prowadzonej kontroli ma prawo wglądu do akt kontroli, z zachowaniem przepisów o tajemnicy prawnie chronionej.
§ 38.
MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI |
Zbigniew Ziobro |
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 938 i 1646, z 2014 r. poz. 379, 911, 1146, 1626 i 1877 oraz z 2015 r. poz. 238, 532, 1045, 1117, 1130, 1189, 1190, 1269, 1358 i 1513.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2015 r. poz. 509, 694, 1066, 1224, 1309, 1311, 1418, 1595 i 1781.
- Data ogłoszenia: 2015-12-01
- Data wejścia w życie: 2015-12-02
- Data obowiązywania: 2015-12-02
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA