REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2007 nr 16 poz. 86

ZARZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA1)

z dnia 30 października 2007 r.

w sprawie powołania Zespołu do przygotowania aktualizacji raportu: „Finansowanie ochrony zdrowia w Polsce – Zielona Księga”

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 7 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1

1. Powołuje się Zespół do przygotowania aktualizacji raportu: „Finansowanie ochrony zdrowia w Polsce – Zielona Księga”, zwany dalej „Zespołem”.

2. Przed powołaniem Zespołu osoby, o których mowa w § 2 pkt 1 i 2 lit. a–n, wyrażają pisemnie zgodę na udział w pracach Zespołu.

§ 2

W skład Zespołu wchodzą:

1) Przewodniczący Zespołu: prof. Stanisława Golinowska – Instytut Zdrowia Publicznego Wydział Ochrony Zdrowia Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie;

2) Członkowie:

a) prof. Marian Wiśniewski – Uniwersytet Warszawski,

b) prof. Jan Sobiech – Akademia Ekonomiczna w Poznaniu,

c) prof. Krzysztof Surówka – Akademia Ekonomiczna w Krakowie,

d) prof. W. Cezary Włodarczyk – Instytut Zdrowia Publicznego Wydział Ochrony Zdrowia Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie,

e) dr Alina Baran – Główny Urząd Statystyczny w Warszawie,

f) dr Christoph Sowada – Instytut Zdrowia Publicznego Wydział Ochrony Zdrowia Collegium Medium Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie,

g) dr Andrzej Cylwik – Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych w Warszawie,

h) mgr Agnieszka Sowa – Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych w Warszawie,

i) dr Adam Kozierkiewicz – Instytut Zdrowia Publicznego Wydział Ochrony Zdrowia Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie,

j) mgr Mateusz Winiarz – Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie,

k) dr Izabela Rydlewska – Instytut Medycyny Pracy w Łodzi,

I) dr Katarzyna Kissimowa-Skarbek – Instytut Zdrowia Publicznego Wydział Ochrony Zdrowia Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie,

m) mgr inż. Witold Ponikło – Szpital im. Rydygiera w Krakowie,

n) mgr Ewa Kocot – Instytut Zdrowia Publicznego Wydział Ochrony Zdrowia Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie,

o) mgr Jacek Bębenek – Naczelnik Wydziału Analiz Ekonomiczno-Finansowych w Departamencie Budżetu, Finansów i Inwestycji Ministerstwa Zdrowia.

§ 3

W pracach Zespołu mogą uczestniczyć również inne osoby, niewymienione w § 2, zaproszone przez Przewodniczącego Zespołu.

§ 4

1. Zadaniem Zespołu jest przedstawienie kompleksowego obrazu sytuacji w zakresie podstawowych problemów finansowych, związanych z zależnością pomiędzy wysokością środków w systemie ochrony zdrowia a kosztami wytwarzania usług medycznych oraz potrzebami zdrowotnymi ludności.

2. Zespół przygotuje raport, zgodnie z konspektem, stanowiącym załącznik do zarządzenia.

§ 5

1. Pracami Zespołu kieruje Przewodniczący Zespołu.

2. Przewodniczący Zespołu przedstawi ministrowi właściwemu do spraw zdrowia raport, o którym mowa w § 4 ust 2, w terminie do dnia 30 listopada 2007 r.

§ 6

Tryb pracy Zespołu określa regulamin pracy uchwalony przez Zespół, na wniosek Przewodniczącego Zespołu.

§ 7

Nadzór nad pracami Zespołu sprawuje Pani Wacława Wojtala – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia.

§ 8

Koszty związane z finansowaniem prac Zespołu pokrywane są z budżetu państwa z części 46 – Zdrowie, działu 851 – Ochrona zdrowia, rozdział 85195 – Pozostała działalność, ze środków finansowych pozostających w dyspozycji Agencji Oceny Technologii Medycznych.

§ 9

Za wykonanie zadania określonego w § 4, Przewodniczący Zespołu oraz Członkowie Zespołu, o których mowa w § 2 pkt. 2 lit. a–n, otrzymują jednorazowe wynagrodzenie w wysokości:

1) Przewodniczący Zespołu – 10 000 zł;

2) Członek Zespołu – 3000 zł.

§ 10

Obsługę administracyjno-techniczną Zespołu zapewnia Agencja Oceny Technologii Medycznych.

§ 11

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia podpisania.

 

Minister Zdrowia

Zbigniew Religa

 

 

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 131, poz. 924).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600.

Załącznik 1. [Konspekt raportu: "Finansowanie ochrony zdrowia w Polsce - Zielona Księga"]

Załącznik do zarządzenia Ministra Zdrowia
z dnia 30 października 2007 r. (Dz. Urz. Min.
Zdrow. Nr 16, poz. 86)

Konspekt raportu:
„Finansowanie ochrony zdrowia w Polsce – Zielona Księga”

Celem przygotowania raportu na temat finansowania ochrony zdrowia jest uzyskanie kompleksowego obrazu sytuacji w zakresie podstawowych problemów finansowych związanych z zależnością miedzy poziomem środków w systemie (istniejącym i możliwym do uzyskania) a kosztami wytwarzania usług zdrowotnych oraz potrzebami zdrowotnymi ludności. Wiedza na ten temat jest niedostateczna i/lub fragmentaryczna, bo obejmująca tylko niektóre elementy finansowania. Wynika to także z licznych braków informacji finansowej, a szczególnie dotyczącej kształtowania się kosztów. Braki wiedzy i informacji w tym zakresie przyczyniają się do podstawowych trudności w efektywniejszym zarządzaniu systemem ochrony zdrowia w Polsce.

Kompleksowy obraz finansowania systemu ochrony zdrowia powinien objąć trzy główne wymiary klasycznej analizy z obszaru finansów publicznych.

Po pierwsze – analizę źródeł i mechanizmów pozyskiwania środków na ochronę zdrowia oraz ocenę aktualnego i prognozowanego poziomu nakładów.

Po drugie – analizę kosztów produkcji świadczeń ochrony zdrowia, uwzględniającą ich rodzaje, zmiany struktury i dynamiki, a także poziom i metody finansowania kosztów świadczeń ogółem i według rodzajów kosztów.

Po trzecie – analizę „popytu”, na usługi zdrowotne uwzględniającą korzystanie ze świadczeń oraz poziom i strukturę wydatków ludności na ochronę zdrowia.

Ten trójdzielny schemat analizy powinien pozwolić na ocenę stopnia zrównoważenia (niezrównoważenia finansów ochrony zdrowia).

Podstawowe punkty analizy – konspekt raportu

I. Pozyskiwanie środków

1. Przychody ze składek; analiza i prognoza przy rosnących i zróżnicowanych stawkach składki.

2. Finansowanie z podatków ogólnych – z budżetu państwa i samorządów terytorialnych.

3. Finansowanie zakładów pracy.

4. Finansowanie z dochodów indywidualnych ludności.

5. Inne źródła; istniejące i potencjalne.

6. Całkowite wydatki na ochronę zdrowia – analizy porównawcze.

II. Koszty świadczenia usług zdrowotnych

1. Koszty wynagrodzeń.

2. Koszty zakupu i zużycia sprzętu medycznego.

3. Koszty produktów leczniczych, wyrobów medycznych oraz innych materiałów medycznych.

4. Koszty pozamedyczne pobytu pacjentów w placówkach zdrowotnych.

5. Koszty administracyjne.

6. Inne.

Analiza kosztów powinna uwzględnić różne przekroje analizy:

* według rodzajów usług: POZ, diagnostyka, specjalistyka, pogotowie ratunkowe, szpitalnictwo, rehabilitacja,

* głównych schorzeń; choroby krążeniowe, nowotworowe, psychiczne,

* regionów,

* leczenie a promocja zdrowia i prewencja.

Ponadto powinna uwzględnić metody finansowania (pokrywania) kosztów oraz podstawowe miejsca deficytów oraz nieefektywności.

III. Popyt na usługi zdrowotne

1. Korzystanie z usług zdrowotnych (rodzaje usług, rodzaje schorzeń).

2. Wydatki ludności na usługi zdrowotne.

3. Wydatki instytucji na usługi zdrowotne dla ludności.

Analiza korzystania i wydatków ludności powinna uwzględnić cechy demograficzne ludności, dochody, miejsce zamieszkania i status zdrowotny.

IV. Kluczowe miejsca nierównowagi finansowej w systemie ochrony zdrowia

1. Koszty a strumienie finansowe ich pokrycia, luki.

2. Indukowanie popytu w systemie – przez warunki podaży (baza, sprzęt, ...).

3. Problem nieefektywnego zarządzania; aspekt medyczny (skuteczność kliniczna) i ekonomiczny (analizy koszt – efekt).

4. Popyt ludności.

Metoda przygotowania raportu

Raport ma powstać w bardzo krótkim czasie, co oznacza, że nie będzie możliwe przeprowadzenie badań podstawowych w zakresie finansowania. Wykorzystane zostaną prace prowadzone w głównych ośrodkach badawczych w Polsce oraz materiały dostępne w GUS, Ministerstwie Zdrowia oraz w Ministerstwie Finansów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA