REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2004 nr 2 poz. 23
POROZUMIENIE
z dnia 26 lutego 2004 r.
zmieniające Porozumienie zawarte między Ministrem Zdrowia a Dyrektorem Krajowego Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii w sprawie Regulaminu zatwierdzania i certyfikowania programu specjalistycznego szkolenia w dziedzinie terapii i rehabilitacji uzależnienia od narkotyków.
§ 1
W porozumieniu zawartym między Ministrem Zdrowia a Dyrektorem Krajowego Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii w sprawie Regulaminu zatwierdzania i certyfikowania programu specjalistycznego szkolenia w dziedzinie terapii i rehabilitacji uzależnienia od narkotyków (Dz. Urz. Min. Zdrow. z 2002 r. Nr 4, poz. 18) wprowadza się następujące zmiany:
1) § 3 otrzymuje brzmienie:
„§ 3. Postępowanie prowadzone jest zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez Ministra Zdrowia, stanowiącym załącznik nr 1 do porozumienia.”;
2) załącznik otrzymuje brzmienie określone w załącznikach do niniejszego porozumienia.”
§ 2
Porozumienie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 1 stycznia 2004 r.
Dyrektor Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii | Z upoważnienia Ministra Zdrowia |
Sekretarz Stanu | |
Piotr Jabłoński | Ewa Kralkowska |
Załącznik nr 1
Regulamin zatwierdzania i certyfikowania programu specjalistycznego szkolenia w dziedzinie terapii i rehabilitacji uzależnienia od narkotyków
W związku z art. 14 ust. 2a ustawy z dnia 22 kwietnia 1997 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 198 i Nr 122 poz. 1143) ustala się następujący sposób zatwierdzania i certyfikowania programu specjalistycznego szkolenia w dziedzinie uzależnienia od narkotyków.
§ 1
1. Postępowanie zatwierdzające i certyfikujące program specjalistycznego szkolenia w dziedzinie uzależnienia od narkotyków prowadzi Dyrektor Krajowego Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii zwany dalej „Dyrektorem Biura”.
2. Postępowanie zatwierdzające, o którym mowa w ust. 1, obejmuje ocenę specjalistycznego szkolenia w dziedzinie uzależnienia od narkotyków pod względem:
1) doświadczenia podmiotu szkolącego w prowadzeniu szkoleń z zakresu terapii i rehabilitacji osób uzależnionych;
2) kwalifikacji kadry wskazanej do realizacji programu;
3) zawartości merytorycznej i czasu trwania programu;
4) bazy lokalowej i warunków technicznych umożliwiających realizację programu;
5) sposobu weryfikacji wiedzy i umiejętności nabytych w trakcie szkolenia w tym zasad i trybu przeprowadzania egzaminu;
6) systemu wewnętrznego monitorowania jakości kształcenia;
7) wyników badania ewaluacyjnego przeprowadzonego wg procedury zatwierdzonej przez Dyrektora Biura.
§ 2
Organem opiniodawczo-doradczym Ministra Zdrowia w sprawach dotyczących postępowania zatwierdzającego i certyfikującego program specjalistycznego szkolenia w dziedzinie uzależnienia od narkotyków jest Rada do Spraw Certyfikacji Programów Szkoleniowych zwana dalej „Radą”.
§ 3
Siedzibą Rady jest Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii znajdujące się w Warszawie.
§ 4
1. W skład Rady wchodzą:
1) przedstawiciel Krajowego Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii w liczbie 1,
2) przedstawiciele Instytutu Psychiatrii i Neurologii w liczbie 2,
3) specjaliści terapii uzależnień w liczbie 3.
2. Członków Rady powołuje minister właściwy do spraw zdrowia na wniosek Dyrektora Biura na okres 3 lat.
3. Minister właściwy do spraw zdrowia może odwołać członków Rady na wniosek Dyrektora Biura.
4. Minister właściwy do spraw zdrowia odwołuje członka Rady jeżeli z wnioskiem o odwołanie wystąpi członek Rady.
§ 5
1. Rada działa na posiedzeniach.
2. Posiedzenia Rady zwołuje przewodniczący wybrany spośród członków Rady.
3. Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej trzech czwartych składu Rady.
4. W razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.
5. Szczegółowy sposób działania Rady określa regulamin wewnętrzny zatwierdzony przez Dyrektora Biura.
6. Obsługę techniczno-organizacyjną Rady zapewnia Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii.
§ 6
1. Postępowanie zatwierdzające i certyfikujące program specjalistycznego szkolenia w dziedzinie uzależnienia od narkotyków przeprowadzane jest co najmniej 1 raz w roku kalendarzowym.
2. Terminy rozpoczęcia postępowania zatwierdzającego i certyfikującego program, o którym mowa w ust. 1 Dyrektor Biura ogłasza do 31 marca każdego roku na tamach „Serwisu Informacyjnego. Narkomania” wydawanego przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii oraz stronie internetowej Biura.
3. Ogłoszenie o terminie rozpoczęcia postępowania, o którym mowa w ust. 2, może być także zamieszczane na łamach innych specjalistycznych pism z dziedziny uzależnień, w uzgodnieniu z Krajowym Biurem ds. Przeciwdziałania Narkomanii.
§ 7
1. Podmiot ubiegający się o zatwierdzenie i certyfikację programu specjalistycznego szkolenia w dziedzinie uzależnienia od narkotyków, zwany dalej „podmiotem ubiegającym się”, przedkłada Dyrektorowi Biura szczegółowe treści nauczania oraz informację o sposobach ich realizacji w oparciu o podstawy programowe i organizacyjne określone:
1) dla instruktora terapii uzależnień w załączniku nr 2,
2) dla specjalisty terapii uzależnień w załączniku nr 3.
2. Podmiot ubiegający się może być zobowiązany w terminie wskazanym przez Dyrektora Biura do uzupełnienia dokumentacji, o której mowa w ust. 1, niezbędnej do przeprowadzenia postępowania.
3. W ramach postępowania zatwierdzającego i certyfikującego program specjalistycznego szkolenia w dziedzinie uzależnienia od narkotyków Rada może kontrolować podmiot ubiegający się pod kątem spełnienia kryteriów określonych w § 1 niniejszego regulaminu.
4. Podczas kontroli, podmiot ubiegający się, przedstawia Radzie dokumentację oraz udostępnia do kontroli pomieszczenia i urządzenia niezbędne w procesie nauczania.
5. Jeżeli podmiot ubiegający się nie spełnia wymagań określonych niniejszym regulaminem Rada wyznacza mu termin niezbędny do uzupełnienia stwierdzonych braków nie krótszy niż 14 dni.
6. W trakcie realizacji programu zatwierdzonego i certyfikowanego przez Ministra Zdrowia podmiot szkolący zobowiązany jest poddać się procedurze ewaluacji zewnętrznej zatwierdzonej przez Dyrektora Biura.
§ 8
1. Szkolenie specjalistyczne kończy się egzaminem przeprowadzanym przez komisję egzaminacyjną powoływaną przez podmiot szkolący, w skład której wchodzą przedstawiciele podmiotu szkolącego, przedstawiciel Rady ds. Certyfikacji Programów Szkoleniowych oraz przedstawiciel Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii.
2. Egzamin składa się z części ustnej i pisemnej.
3. Część pisemna obejmuje sprawdzian testowy obejmujący zagadnienia teoretyczne.
4. Część ustna obejmuje sprawdzian umiejętności nabytych przez uczestnika szkolenia niezbędnych do prowadzenia rehabilitacji osób uzależnionych. Egzamin ustny obejmuje przygotowanie studium przypadku i przedstawienie go przed Komisją Egzaminacyjną.
5. Warunkiem przystąpienia do egzaminu ustnego jest uprzednie zdanie egzaminu pisemnego, zaliczenie stażu klinicznego i superwizji klinicznej.
6. Osoby, które ukończyły specjalistyczne szkolenie certyfikowane i zatwierdzone przez Ministra Zdrowia w dziedzinie uzależnienia od narkotyków w zakresie Instruktora Terapii Uzależnień i równocześnie w ciągu 3 lat od ukończenia szkolenia uzyskały tytuł magistra w dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia lub ukończyły wyższą szkołę medyczną mogą przystąpić do egzaminu w zakresie Specjalisty Terapii Uzależnień bez konieczności uczestniczenia w szkoleniu.
§ 9
1. Rada przedstawia Dyrektorowi Biura ocenę programu specjalistycznego szkolenia w dziedzinie uzależnienia od narkotyków.
2. Ocena programu, o której mowa w ust. 1, obejmuje wnioski, propozycje i uzasadnienie sporządzone zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 4.
§ 10
W oparciu o ocenę programu specjalistycznego szkolenia w dziedzinie uzależnienia od narkotyków sporządzoną przez Radę, Dyrektor Biura przygotowuje rekomendację dotyczącą programu i przedstawia ją ministrowi właściwemu do spraw zdrowia.
§ 11
Podmiot prowadzący specjalistyczne szkolenie w dziedzinie uzależnienia od narkotyków zatwierdzone i certyfikowane przez Ministra Zdrowia, wydaje certyfikat ukończenia specjalistycznego szkolenia absolwentom programu według wzoru stanowiącego załącznik nr 5.
Załącznik nr 2
Zakres kompetencji zawodowych instruktora terapii uzależnień oraz minimalna podstawa programowa specjalistycznego szkolenia w dziedzinie uzależnienia od narkotyków w zakresie Instruktora Terapii Uzależnień
l. Kompetencje Instruktora Terapii Uzależnień obejmują:
1. umiejętność realizacji zadań wynikających z procesu diagnozy i terapii;
2. umiejętność przygotowania i prowadzenia zajęć edukacyjnych i profilaktycznych o ile pozostają one w związku z programem terapii pacjenta.
II. Program Szkoleniowy – minimalna podstawa programowa:
1. Zajęcia teoretyczne
– w wymiarze nie mniejszym niż 30 godzin
1) Informacje ogólne:
a) społeczne, kulturowe i ekonomiczne aspekty używania substancji psychoaktywnych,
b) przepisy, normy i uregulowania prawne dotyczące narkotyków i narkomanii,
c) charakterystyka środków psychoaktywnych,
d) medyczny aspekt uzależnienia i choroby współwystępujące,
e) struktura systemu pomocy osobom uzależnionym w Polsce;
2) Kwalifikacja i motywowanie do leczenia:
a) nawiązywanie kontaktu terapeutycznego,
b) motywowanie do zmiany i kontrakt terapeutyczny,
c) wstępna diagnoza i kwalifikacja;
3) Przegląd teorii uzależnień;
4) Diagnoza w uzależnieniach:
a) diagnoza medyczna – ICD 10,
b) diagnoza problemowa;
5) Podstawowe formy leczenia i rehabilitacji uzależnień:
a) oddziaływania psychoterapeutyczne:
– terapia indywidualna,
– terapia grupowa,
– terapia rodzin,
– interwencja kryzysowa,
b) farmakoterapia w uzależnieniu;
6) Minimalizacja szkód zdrowotnych;
7) Podstawowe modele terapii osoby uzależnionej od środków psychoaktywnych (model Społeczności Terapeutycznej, Model Minnesota);
8) Opracowywanie Indywidualnego Programu Zdrowienia (Indywidualnego Programu Terapeutycznego);
9) Profilaktyka uzależnień:
a) programy psychoedukacyjne (promocja zdrowia),
b) praca z grupami ryzyka,
c) interwencje kryzysowe (np. kryzysy wieku dorastania);
10) Zespół wypalenia zawodowego;
11) Standardy zawodowe i etyczne pracy terapeuty;
12) Elementy psychopatologii.
2. Treningi psychologiczne:
– w wymiarze nie mniejszym niż 80 godzin:
1) Trening interpersonalny;
2) Trening intrapsychiczny.
3. Warsztaty:
– w wymiarze nie mniejszym niż 140 godzin:
1) Umiejętności interpersonalne niezbędne w pracy terapeutycznej;
2) Kontakt terapeutyczny;
3) Podstawy pracy indywidualnej z pacjentem;
4) Podstawy pracy z grupą;
5) Podstawy pracy z rodziną;
6) Pierwsza pomoc w kryzysie;
7) Diagnoza problemowa;
8) Formułowanie i prowadzenie Indywidualnego Programu Zdrowienia (Indywidualnego Programu Terapii);
9) Specyfika pracy terapeutycznej z tzw. grupami specyficznymi;
10) Podstawy pracy metodą społeczności terapeutycznej.
4. Staże kliniczne:
– Staże kliniczne obejmują nie mniej niż 80 godzin w okresie nie krótszym niż 14 dni roboczych,
– Staż kliniczny podejmuje się po ukończeniu zajęć teoretycznych, treningów psychologicznych oraz zajęć warsztatowych,
– Szczegółowe zasady odbywania staży klinicznych określa Dyrektor Biura,
– Staże kliniczne odbywają się w zakładach opieki zdrowotnej rekomendowanych przez Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii w niżej wskazanych typach placówek dla osób uzależnionych od narkotyków:
1) Stacjonarne placówki rehabilitacji osób dorosłych;
2) Stacjonarne placówki rehabilitacji dla dzieci i młodzieży;
3) Poradnia terapii uzależnień dla dzieci i młodzieży;
4) Poradnia terapii uzależnień dla dorosłych.
5. Superwizja kliniczna:
– Superwizja kliniczna w wymiarze nie mniejszym niż 50 godzin dydaktycznych obejmująca opracowanie i udokumentowanie 100 godzin programu pracy indywidualnej i grupowej z pacjentem,
– Superwizję kliniczną podejmuje się po ukończeniu zajęć teoretycznych, treningów psychologicznych oraz zajęć warsztatowych,
– Superwizja kliniczna odbywa się pod nadzorem superwizora z listy superwizorów rekomendowanych przez Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii,
– Szczegółowe zasady odbywania superwizji klinicznej określa Dyrektor Biura.
6. Czasowy wymiar zajęć:
– Program specjalistycznego szkolenia w zakresie instruktora terapii uzależnień obejmuje nie mniej niż 380 godzin zajęć dydaktycznych oraz udokumentowany 100 godzinny program pracy indywidualnej i grupowej z pacjentem.
III. O przyjęcie na specjalistyczne szkolenie w dziedzinie uzależnienia od narkotyków w zakresie instruktora terapii uzależnień mogą ubiegać się osoby, które posiadają co najmniej wykształcenie średnie.
Załącznik nr 3
Zakres kompetencji zawodowych specjalisty terapii uzależnień oraz minimalna podstawa programowa specjalistycznego szkolenia w dziedzinie uzależnienia od narkotyków w zakresie Specjalisty Terapii Uzależnień
l. Kompetencje Specjalisty Terapii Uzależnień obejmują:
1. samodzielne zaplanowanie i przeprowadzenie diagnozy potrzebnej do przygotowania projektu planu terapeutycznego dostosowanego do potrzeb pacjenta;
2. znajomość metod terapeutycznych i umiejętność ich zastosowania odpowiednio do planu terapeutycznego i potrzeb pacjenta;
3. umiejętność przygotowania i prowadzenia zajęć edukacyjnych i profilaktycznych o ile pozostają one w związku z programem terapii pacjenta.
II. Program Szkoleniowy – minimalna podstawa programowa:
1. Zajęcia teoretyczne:
– w wymiarze nie mniejszym niż 50 godzin:
1) Informacje ogólne:
a) społeczne, kulturowe i ekonomiczne aspekty używania substancji psychoaktywnych,
b) przepisy, normy i uregulowania prawne dotyczące narkotyków i narkomanii,
c) charakterystyka środków psychoaktywnych,
d) medyczny aspekt uzależnienia i choroby współwystępujące,
e) struktura systemu pomocy osobom uzależnionym w Polsce;
2) Kwalifikacja i motywowanie do leczenia:
a) nawiązywanie kontaktu terapeutycznego,
b) motywowanie do zmiany i kontrakt terapeutyczny,
c) wstępna diagnoza i kwalifikacja;
3) Przegląd teorii uzależnień;
4) Diagnoza w uzależnieniach:
a) diagnoza medyczna – ICD 10,
b) diagnoza problemowa;
5) Podstawowe formy leczenia i rehabilitacji uzależnień:
a) Oddziaływania psychoterapeutyczne:
– terapia indywidualna,
– terapia grupowa,
– terapia rodzin,
– interwencja kryzysowa,
b) Farmakoterapia w uzależnieniu;
6) Minimalizacja szkód zdrowotnych;
7) Podstawowe modele terapii osoby uzależnionej od środków psychoaktywnych (model Społeczności Terapeutycznej, Model Minnesota);
8) Opracowywanie Indywidualnego Programu Zdrowienia (Indywidualnego Programu Terapeutycznego);
9) Profilaktyka uzależnień:
a) programy psychoedukacyjne (promocja zdrowia),
b) praca z grupami ryzyka,
c) interwencje kryzysowe (np. kryzysy wieku dorastania);
10) Standardy zawodowe i etyczne pracy terapeuty;
11) Zespół wypalenia zawodowego;
12) Elementy psychopatologii;
13) Zarządzanie zespołem terapeutycznym;
14) Ewaluacja programów terapeutycznych.
2. Treningi psychologiczne:
– w wymiarze nie mniejszym niż 80 godzin:
1) Trening interpersonalny;
2) Trening intrapsychiczny.
3. Warsztaty:
– w wymiarze nie mniejszym niż 160 godzin:
1) Umiejętności interpersonalne niezbędne w pracy terapeutycznej;
2) Kontakt terapeutyczny;
3) Podstawy pracy indywidualnej z pacjentem;
4) Podstawy pracy z grupą;
5) Podstawy pracy z rodziną;
6) Pierwsza pomoc w kryzysie;
7) Diagnoza problemowa;
8) Formułowanie i prowadzenie Indywidualnego Programu Zdrowienia (Indywidualnego Programu Terapii);
9) Specyfika pracy terapeutycznej z tzw. grupami specyficznymi;
10) Podstawy pracy metodą społeczności terapeutycznej;
11) Procedury i badania ewaluacyjne.
4. Staże kliniczne:
– Staże kliniczne obejmują nie mniej niż 80 godzin w okresie nie krótszym niż 14 dni roboczych,
– Staż kliniczny podejmuje się po ukończeniu zajęć teoretycznych, treningów psychologicznych oraz zajęć warsztatowych,
– Szczegółowe zasady odbywania staży klinicznych określa Dyrektor Biura,
– Staże kliniczne odbywają się w zakładach opieki zdrowotnej rekomendowanych przez Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii w niżej wskazanych typach placówek dla osób uzależnionych od narkotyków:
1) Stacjonarne placówki rehabilitacji osób dorosłych;
2) Stacjonarne placówki rehabilitacji dla dzieci i młodzieży;
3) Poradnia terapii uzależnień dla dzieci i młodzieży;
4) Poradnia terapii uzależnień dla dorosłych.
5. Superwizja kliniczna:
– Superwizja kliniczna w wymiarze nie mniejszym niż 50 godzin dydaktycznych obejmująca opracowanie i udokumentowanie 100 godzin programu pracy indywidualnej i grupowej z pacjentem,
– Superwizję kliniczną podejmuje się po ukończeniu zajęć teoretycznych, treningów psychologicznych oraz zajęć warsztatowych,
– Superwizja kliniczna odbywa się pod nadzorem superwizora z listy superwizorów rekomendowanych przez Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii,
– Szczegółowe zasady odbywania superwizji klinicznej określa Dyrektor Biura.
6. Czasowy wymiar zajęć:
– Program specjalistycznego szkolenia w zakresie specjalisty terapii uzależnień obejmuje nie mniej niż 420 godzin zajęć dydaktycznych oraz udokumentowany 100 godzinny program pracy indywidualnej i grupowej z pacjentem.
III. O przyjęcie na specjalistyczne szkolenie w dziedzinie uzależnienia od narkotyków w zakresie specjalisty terapii uzależnień mogą ubiegać się osoby, które ukończyły szkołę wyższą i uzyskały tytuł magistra na kierunku mającym zastosowanie w ochronie zdrowia lub ukończyły wyższą szkołę medyczną.
Załącznik nr 4
Kryteria oceny programu specjalistycznego szkolenia w dziedzinie uzależnienia od narkotyków
Załącznik nr 5
- Data ogłoszenia: 2004-03-15
- Data wejścia w życie: 2004-03-15
- Data obowiązywania: 2004-03-15
- Z mocą od: 2004-01-01
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA