REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2024 poz. 125
ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 24 grudnia 2024 r.
w sprawie Programu współpracy Ministra Finansów w zakresie działów administracji rządowej: budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na lata 2025-2028
Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2024 r. poz. 1491 i 1761) zarządza się, co następuje:
§ 1.
§ 2.
Minister Finansów: A. Domański
1) Minister Finansów kieruje działami administracji rządowej - budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2710).
Załącznik do zarządzenia Ministra Finansów
z dnia 24 grudnia 2024 r. (Dz. Urz. Min. Fin. poz. 125)
Program współpracy Ministra Finansów, w zakresie działów administracji rządowej: budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na lata 2025-2028
I. Wprowadzenie
Program wyznacza kierunki i priorytety współpracy Ministra Finansów, zwanego dalej
„Ministrem”, oraz jednostek podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych, zwanych dalej „jednostkami”, z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2024 r. poz. 1491 i 1761), zwanymi dalej „organizacjami”. Kwestie związane z budżetem, finansami publicznymi oraz instytucjami finansowymi mają bezpośredni wpływ na życie każdego obywatela.
Wymiana informacji, konsultacje i negocjacje są nierozerwalną częścią dialogu między instytucjami publicznymi a obywatelami, reprezentowanymi przez organizacje.
Sposoby realizacji założeń Programu opierają się na formach współpracy, które w latach 2021- 2024 okazały się najbardziej efektywne. Program jest wzbogacony o wnioski i doświadczenia płynące ze współpracy w latach poprzednich, a jego realizacja będzie oparta na celach realnych do osiągnięcia w stopniu satysfakcjonującym obie strony.
II. Cel główny i cele szczegółowe
1. Realizacja założeń Programu przez Ministerstwo Finansów, zwane dalej ,,Ministerstwem”, oraz jednostki jest oparta na zasadzie przejrzystości.
2. Celami głównymi Programu są:
1) zapewnienie organizacjom możliwości udziału w procesach sprawowania władzy i stanowienia prawa w zakresie działów administracji rządowej: budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe;
2) współpraca w zakresie wdrażania ,,Krajowej Strategii Edukacji Finansowej. Polityki na rzecz rozwijania kompetencji finansowych”, zwanej dalej ,,Krajową Strategią Edukacji Finansowej”, w tym:
a) wspieranie, w tym finansowe, organizacji przy jej wdrażaniu,
b) wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności w zakresie edukacji finansowej,
c) tworzenie zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonych z przedstawicieli organizacji oraz właściwych organów administracji publicznej.
3. Cele główne Programu zostaną osiągnięte przez realizację celów szczegółowych skoncentrowanych na:
1) podniesieniu świadomości obywateli i popularyzacji wiedzy przez działania o charakterze konsultacyjnym, edukacyjnym oraz promocyjnym w zakresie budżetu państwa, finansów publicznych i instytucji finansowych oraz zagadnień określonych w Krajowej Strategii Edukacji Finansowej;
2) tworzeniu efektywnych i skutecznych kanałów komunikacji z organizacjami;
3) wspieraniu i rozwijaniu potencjału organizacji, aktywności obywatelskiej oraz nieformalnych inicjatyw;
4) promowaniu dobrych praktyk współpracy administracji publicznej z organizacjami.
III. Sposoby realizacji Programu
1. Działania konsultacyjne:
Prowadzenie konsultacji publicznych dotyczących:
1) aktów normatywnych opracowywanych w Ministerstwie;
2) stanowisk Rządu w zakresie działów - budżet, finanse publiczne, instytucje finansowe;
3) zadań Ministra w zakresie podatków i opłat, w tym polityki podatkowej, prawa podatkowego, systemu podatkowego, doradztwa podatkowego;
4) określania zasad i procedur tworzenia usług informatycznych dla obywateli;
5) procedur i jakości kontroli przeprowadzanych przez Ministerstwo i jednostki;
6) wspierania systemu współpracy Ministra i organizacji przez identyfikację i konsultacje wzajemnych potrzeb i oczekiwań w zakresie przepisów prawa, procedur oraz standardów obsługi dotyczących Ministerstwa i jednostek, w tym w ramach wymiany informacji związanych z technologią i trendami przydatnymi w pracy oraz służbie w Ministerstwie i jednostkach;
7) dokumentów i opracowań przygotowywanych w ramach wdrażania Krajowej Strategii Edukacji Finansowej.
2. Działania promocyjne polegające na:
1) promowaniu działań organizacji, w tym przyznawanie patronatów honorowych Ministerstwa przedsięwzięciom organizowanym przez organizacje oraz udział Ministra w komitecie honorowym przedsięwzięć organizowanych przez organizacje. Zasady i procedura przyznawania patronatu Ministerstwa oraz warunki jego realizacji są opublikowane na stronie internetowej Ministerstwa;
2) promowaniu zatrudnienia wśród osób niepełnosprawnych;
3) prowadzeniu wolontariatu, praktyk i staży;
4) przygotowywaniu treści internetowych dostępnych dla obywateli bez względu na wiek czy niepełnosprawność, z uwzględnieniem możliwości technicznych oprogramowania.
3. Działania informacyjno-edukacyjne polegające na:
1) prowadzeniu wspólnych akcji i kampanii informacyjnych oraz edukacyjnych na poziomie centralnym oraz lokalnym skierowanych do obywateli lub konkretnych grup odbiorców;
2) zlecaniu organizacjom szkoleń w trybie przepisów z zakresu zamówień publicznych;
3) zlecaniu organizacjom analiz, audytów, badań socjologicznych;
4) wzajemnym udziale Ministerstwa i organizacji w spotkaniach, konferencjach, sympozjach i szkoleniach;
5) ochronie rynku, walki z działalnością przestępczą związaną z przemytem dóbr;
6) sprawach związanych z budżetem Unii Europejskiej, polityką gospodarczą i finansową Unii Europejskiej, polityką międzynarodowych instytucji finansowych.
4. Działania wspierające funkcjonowanie organizacji pozarządowych polegające na:
1) przeprowadzaniu szkoleń dla organizacji w zakresu budżetu, finansów publicznych i instytucji finansowych oraz rozliczania działalności zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
2) propagowaniu jednolitego stosowania przepisów prawa i dobrych praktyk dotyczących sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju;
3) tworzeniu rozwiązań w zakresie rewizji finansowej w odniesieniu do zagadnień dotyczących organizacji;
4) darowizn zbędnych składników rzeczowych majątku ruchomego na rzecz organizacji.
IV. Tworzenie Programu
Zakres Programu został poddany konsultacjom z organizacjami zgodnie z art. 5b ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie przez udostępnienie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa.
V. Okres realizacji Programu
Program określa zasady współpracy z organizacjami w latach 2025-2028.
VI. Środki na realizację Programu
Realizacja Programu nie wymaga poniesienia przez Ministerstwo i jednostki dodatkowych kosztów. Działania będą podejmowane w ramach zadań własnych komórek organizacyjnych Ministerstwa i jednostek ze środków przewidzianych w planie finansowym.
W zakresie realizacji działań z obszaru edukacji finansowej środki będą przekazywane w ramach dotacji celowych z Funduszu Edukacji Finansowej. Dysponent Funduszu Edukacji Finansowej udziela dotacji celowych na realizację działań z obszaru edukacji finansowej, podmiotom wybranym w trybie ogłaszanych przez niego otwartych konkursów ofert lub naborów wniosków w ramach programów. W związku z powyższym kwota środków Funduszu Edukacji Finansowej jaka zostanie przeznaczona na wsparcie działań z zakresu edukacji finansowej realizowanych przez organizacje będzie uzależniona od inicjatyw ogłaszanych przez dysponenta Funduszu Edukacji Finansowej w ramach ww. konkursów ofert lub naborów wniosków.
VII. Ocena realizacji Programu
Ocena stopnia realizacji Programu odbywa się na podstawie sporządzanych przez Biuro Komunikacji i Promocji w Ministerstwie raportów rocznych - opracowanych na podstawie rocznych raportów z realizacji Programu przekazywanych przez komórki organizacyjne Ministerstwa i jednostki do dnia 28 lutego roku następującego po roku, którego raport dotyczy.
VIII. Obszary współpracy
1. W ramach polityki podatkowej obszar współpracy obejmuje w szczególności:
1) działalność wspomagającą rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
2) działalność wspomagającą rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;
3) pomoc społeczną, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób oraz wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej;
4) działalność na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;
5) działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
6) promocję zatrudnienia i aktywizację zawodową osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy.
2. W ramach polityki informacyjnej obszar współpracy obejmuje w szczególności:
1) zwiększanie świadomości prawnej społeczeństwa, w tym w zakresie upowszechniania i ochrony praw konsumentów;
2) działalność na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
3) promocję i organizację wolontariatu, pomoc Polonii i Polakom za granicą oraz promocję Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;
4) działalność charytatywną;
5) działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn, na rzecz osób w wieku emerytalnym, osób niepełnosprawnych, dzieci i młodzieży, w tym ich wypoczynku, kombatantów i osób represjonowanych, weteranów i weteranów poszkodowanych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2112), działalność na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego oraz działalności na rzecz integracji cudzoziemców;
6) podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej oraz upowszechnianie i ochronę wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji i społeczności lokalnych;
7) obronność państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, porządku i bezpieczeństwa publicznego;
8) wspieranie nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania, kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego, ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego, rewitalizacji.
3. W ramach wdrażania Krajowej Strategii Edukacji Finansowej obszar współpracy obejmuje w tym:
1) pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób;
2) zwiększanie świadomości prawnej społeczeństwa w zakresie zagadnień istotnych dla finansów osobistych;
3) działalność na rzecz integracji i reintegracji społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
4) działalność na rzecz integracji cudzoziemców;
5) działalność na rzecz osób z niepełnosprawnościami;
6) promocję zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
7) działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym;
8) działalność wspomagającą rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
9) naukę, szkolnictwo wyższe, edukację, oświatę i wychowanie;
10) udzielanie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego;
11) upowszechnianie i ochronę praw konsumentów na rynku finansowym.
IX. Formy współpracy
1. Konsultacje publiczne
Konsultacje publiczne projektów są przeprowadzane za pośrednictwem Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji i służą poznaniu opinii organizacji w procesie stanowienia prawa, dają możliwość wypowiedzenia się oraz otrzymania odpowiedzi na zgłoszone uwagi.
2. Zawieranie partnerstw
Partnerstwa dotyczące współpracy Ministra lub jednostek z organizacjami na szczeblu centralnym lub lokalnym w obszarach budżet, finanse publiczne oraz instytucje finansowe.
3. Działania w ramach podzespołów lub grup doradczych
Tworzenie wspólnych podzespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym powoływanych w celu w tym realizacji wspólnych przedsięwzięć. Może się ona odbywać na szczeblu centralnym, jak i lokalnym.
4. Organizacja cyklicznych spotkań między przedstawicielami Ministerstwa a organizacjami Spotkania dotyczące konkretnego obszaru współpracy mające na celu zachowanie spójności działań. Cykliczna forma współpracy sprzyja wypracowaniu rozwiązań przynoszących pozytywne efekty w perspektywie długofalowej. Forma spotkań jest dostosowana do odbiorców.
5. Udział przedstawicieli Ministerstwa lub jednostek w wydarzeniach organizowanych przez organizacje
Udział ekspertów w formie prelekcji, wykładu, dyskusji, porady, lub w szerszym znaczeniu, w tym współorganizacji wydarzenia zwłaszcza objętego patronatem Ministra. Udział przedstawicieli Ministerstwa i jednostek w charakterze ekspertów odbywa się za wiedzą i zgodą przełożonego. Dopuszczalne są formy wystąpień na odległość, w tym przy wykorzystaniu komunikacji elektronicznej.
6. Promowanie działalności organizacji przez Ministerstwo
Upowszechnianie przez Ministerstwo i jednostki informacji o realizowanych przez organizacje wydarzeniach wyróżniających się odpowiednim poziomem merytorycznym i organizacyjnym.
7. Patronat Ministerstwa
Promocyjne wsparcie przedsięwzięcia równoznaczne z uznaniem wydarzenia za szczególnie użyteczne dla polityki informacyjnej oraz edukacyjnej Ministerstwa. Patronat ma charakter honorowy i nie oznacza deklaracji wsparcia finansowego lub organizacyjnego.
8. Działalność szkoleniowa na rzecz organizacji
Szkolenia organizowane przez Ministra lub jednostki mogą być związane z obszarem wzajemnej współpracy lub dotyczyć działań wynikających z obowiązków sprawozdawczych organizacji. Szkolenia mogą mieć charakter informacyjny lub instruktażowy i odbywać się w formie stacjonarnej lub przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.
9. Informowanie o podejmowanych działaniach
Wymiana informacji odbywa się przez najbardziej powszechne i dostępne kanały komunikacji. Ze strony Ministerstwa i jednostek są to strony: Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa, profile mediów społecznościowych Ministerstwa i jednostek oraz strony i profile przedsięwzięć lub akcji organizowanych przez Ministerstwo lub jednostki. Wymiana informacji z organizacjami odbywa się również przy wykorzystywaniu powszechnych form komunikacji.
10. Wsparcie finansowe inicjatyw z zakresu edukacji finansowej
Udzielanie dotacji celowych z Funduszu Edukacji Finansowej na zadania, o których mowa w art. 43h pkt 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego, o Rzeczniku Finansowym i o Funduszu Edukacji Finansowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1109).
- Data ogłoszenia: 2024-12-24
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA