REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2022 poz. 15
ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 24 lutego 2022 r.
w sprawie wprowadzenia Polityki Zarządzania Ciągłością Działania
Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178, 1192, 1535 i 2105) zarządza się, co następuje:
§ 1
1) Ministerstwie Finansów;
2) izbach administracji skarbowej;
3) urzędach skarbowych;
4) urzędach celno-skarbowych wraz z podległymi oddziałami celnymi;
5) Krajowej Informacji Skarbowej;
6) Krajowej Szkole Skarbowości;
7) Centrum Informatyki Resortu Finansów;
8) delegaturach jednostek organizacyjnych Krajowej Administracji Skarbowej utworzonych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych na podstawie art. 36 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 422, z późn. zm.1)).
2. Polityki nie stosuje się do działalności związanej z informacjami niejawnymi, które regulują przepisy odrębne.
§ 2
2. System zarządzania ciągłością działania ma na celu przygotowanie jednostek, o których mowa w ust. 1, do zabezpieczenia się przed negatywnym wpływem zakłóceń, które mogą pojawić się w ich funkcjonowaniu, i pozwoli na nieprzerwane realizowanie procesów krytycznych tych jednostek oraz minimalizowanie strat wywołanych tymi zakłóceniami.
§ 3
Minister Finansów wz.: A. Soboń
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2021 r. poz. 464, 694, 802, 815, 954, 1005, 1718, 2076 i 2105.
Załącznik do zarządzenia Ministra Finansów
z dnia 24 lutego 2022 r. w sprawie wprowadzenia
Polityki Zarządzania Ciągłością Działania
(poz. 15)
POLITYKA ZARZĄDZANIA CIĄGŁOŚCIĄ DZIAŁANIA
1. Wstęp
Zarządzanie ciągłością działania to kompleksowe działania pozwalające zidentyfikować potencjalne zagrożenia i określić ich wpływ na organizację. Mają one na celu budowanie odporności i zdolności organizacji do efektywnej reakcji na zagrożenie tak, aby zabezpieczyć realizację zadań organizacji i jej wizerunek.
Celem Polityki jest przedstawienie podejścia do ustanowienia i wdrożenia mechanizmów zabezpieczających przed zagrożeniami wpływającymi na ciągłość realizacji procesów oraz na wizerunek jednostek1), czyli systemu zarządzania ciągłością działania, zwanego dalej "Systemem".
Polityka określa:
1) elementy i etapy wdrażania Systemu;
2) działania niezbędne do utworzenia i doskonalenia Systemu, mające na celu opracowanie i wdrożenie rozwiązań pozwalających na utrzymanie funkcjonowania organizacji.
2. Obowiązki
Każdy pracownik2) jest odpowiedzialny za utrzymanie właściwego poziomu gotowości do zapewnienia funkcjonowania jednostki w zakresie swoich obowiązków i uprawnień.
Obowiązki w zakresie wdrożenia, koordynowania i monitorowania oraz nadzoru nad poprawnością funkcjonowania Systemu realizują:
? Departament Bezpieczeństwa i Ochrony Informacji w Ministerstwie Finansów,
? komórki do spraw bezpieczeństwa i ochrony informacji znajdujące się w izbach administracji skarbowej,
? komórka organizacyjna Krajowej Informacji Skarbowej, która odpowiada za realizowanie, koordynowanie i nadzór nad realizacją zadań z zakresu zarządzania ciągłością działania,
? komórka organizacyjna Krajowej Szkoły Skarbowości, która odpowiada za realizowanie, koordynowanie i nadzór nad realizacją zadań z zakresu zarządzania ciągłością działania.
Obowiązki w zakresie utrzymania i doskonalenia Systemu spoczywają na pracownikach, którzy realizują zadania wynikające z przypisanych ról i zadań określonych w opracowanej dokumentacji Systemu.
3. Elementy i etapy działań związane z wdrażaniem Systemu
Do wdrożenia w organizacji Systemu niezbędna jest realizacja następujących działań:
1) określenie ról poszczególnym pracownikom i przypisanie im zadań i odpowiedzialności w Systemie;
2) identyfikacja procesów i powiązań pomiędzy nimi oraz wyszczególnienie procesów głównych i procesów pomocniczych organizacji;
3) analiza BIA - identyfikacja procesów krytycznych3);
4) analiza ryzyka dla procesów krytycznych;
5) strategia ciągłości działania;
6) plany ciągłości działania.
System powinien docelowo obejmować całą jednostkę, natomiast dopuszczalne jest, by działania związane z jego wdrożeniem rozpocząć od obszaru wskazanego przez kierującego jednostką.
3.1. Role
Tworząc System, należy wskazać osoby i zespoły odpowiedzialne za wdrożenie, utrzymanie i doskonalenie Systemu oraz wyznaczyć im role, zadania, zakresy obowiązków i odpowiedzialności.
Polityka nie narzuca jednolitych rozwiązań w zakresie wyznaczania ról, zadań, obowiązków i odpowiedzialności, uwzględniając różnorodność jednostek, ich zadań i struktur organizacyjnych.
Określenie ról wynikających z Systemu i przypisanie do nich osób należy wskazać w opracowywanej dokumentacji Systemu.
3.2. Identyfikacja procesów
Wdrażanie Systemu związane jest z opisaniem działalności jednostki, którą należy przedstawić za pomocą zidentyfikowania i opisania realizowanych w niej procesów.
Procesy dzieli się na procesy główne, do realizacji których organizacja została powołana, i procesy pomocnicze, zapewniające zasoby do działania procesów głównych.
3.3. Analiza BIA
Po zidentyfikowaniu procesów realizowanych w jednostce należy określić jakie procesy są dla organizacji krytyczne i w tym celu wykonuje się analizę BIA - analiza wpływu biznesowego (business impact analysis), która:
1) pozwoli na zidentyfikowanie krytycznych procesów i zasobów niezbędnych do utrzymania bądź wznowienia tych procesów, a także na określenie skutków przerwania tych procesów w określonych przedziałach czasowych;
2) określi kluczowe wskaźniki RTO4) - Recovery Time Objective i RPO5) - Recovery Point Objective.
Analizę BIA przeprowadza się zgodnie z zasadami opisanymi w normie ISO/TS 22317:2015 - Bezpieczeństwo społeczne - Systemy zarządzania ciągłością działania - Wytyczne do analizy wpływu na biznes (BIA).
3.4. Analiza ryzyka
Analiza ryzyka jest to działanie polegające na analizowaniu informacji do zidentyfikowania źródeł ryzyka oraz jego oszacowania. W kontekście ciągłości działania analiza ryzyka przeprowadzana jest dla procesów krytycznych i koniecznych do ich realizacji zasobów.
Analiza ryzyka określa wpływ potencjalnego zagrożenia na jednostkę oraz stworzenie warunków do budowania odporności i zdolności skutecznej reakcji w zakresie:
? ochrony interesów Skarbu Państwa,
? gwarancji płynności realizowanych procesów,
? minimalizowania strat związanych z przywracaniem realizacji procesów bądź odtwarzaniem utraconych zasobów,
? zarządzania wizerunkiem jednostki,
? unikania lub minimalizowania konsekwencji prawnych wynikających z niewykonania obowiązujących przepisów.
Analiza ryzyka pomaga w:
1) zaplanowaniu i wdrożeniu działań i rozwiązań zapobiegawczych, ograniczających prawdopodobieństwo wystąpienia zagrożenia;
2) określeniu na podstawie zebranych danych poziomu ryzyka związanego z niedostępnością poszczególnych grup zasobów, nadanie im priorytetów oraz opracowanie planu minimalizacji ryzyka dla poszczególnych zasobów.
Precyzyjne określenie wpływu poszczególnych zagrożeń na ciągłość procesów krytycznych, a także zdefiniowanie scenariuszy zdarzeń, umożliwia usystematyzowanie już posiadanych lub wdrożenie brakujących rozwiązań proceduralnych, organizacyjnych i technicznych w zakresie ciągłości działania, adekwatnych do skali prawdopodobnych zdarzeń. Scenariusze zdarzeń definiują najbardziej dotkliwe oraz prawdopodobne zagrożenie, które w momencie wystąpienia może doprowadzić do całkowitego przerwania realizacji procesów krytycznych i służą do opracowania strategii zachowania ciągłości działania.
Zasady zarządzania ryzykiem, porady w zakresie szacowania ryzyka, postępowania z ryzykiem, akceptacji ryzyka, informowania o ryzyku i przeglądu ryzyka określa norma PN-ISO 31000:2018 Zarządzanie ryzykiem - Zasady i wytyczne.
3.5. Strategia ciągłości działania
Celem strategii ciągłości działania jest:
1) określenie sposobu zabezpieczenia i odtworzenia krytycznych procesów oraz zasobów wymaganych do ich realizacji;
2) wskazanie najbardziej skutecznych środków zapobiegawczych koniecznych do zachowania ciągłości działania jednostki w sytuacji wystąpienia zagrożenia.
Strategia ciągłości działania określa sposób postępowania z zasobami niezbędnymi do realizacji procesów krytycznych, w szczególności z zasobami:
? ludzkimi,
? informatycznymi,
? rzeczowymi.
Do realizacji procesów krytycznych w sytuacji wystąpienia zagrożenia wykorzystuje się zasoby dostępne w jednostce i funkcjonujące już rozwiązania. W szczególnych sytuacjach możliwe jest wykorzystanie zasobów dostępnych na podstawie zawartych umów z podmiotami zewnętrznymi.
3.6. Plan ciągłości działania
Dla procesów krytycznych opracowuje się plany ciągłości działania zapewniające w sytuacji wystąpienia zagrożenia zachowanie ciągłości ich realizacji na określonym poziomie lub w celu przywrócenia ich działania w określonym czasie. Procesy pomocnicze ujmuje się w tych planach w zakresie, w jakim wpływają na krytyczne procesy główne.
Plan ciągłości działania określa:
1) szczegółowy sposób postępowania w przypadku wystąpienia zagrożenia;
2) osoby wskazane do realizacji poszczególnych działań;
3) zasoby niezbędne do funkcjonowania procesów krytycznych;
4) rozwiązania organizacyjne wspomagające realizację procesów krytycznych.
Sposób postępowania opisany w planie ciągłości działania polega na:
1) określeniu czynności gwarantujących zachowanie ciągłości działania i czasów ich wykonania;
2) ograniczeniu przypadkowych czynności i decyzji, w celu ograniczeniu błędów, zaniedbań lub powielania czynności;
3) określeniu procedur przywracania pełnej działalności jednostki.
Dopuszcza się włączenie do Systemu rozwiązań doraźnych w formie awaryjnych planów ciągłości działania opracowanych w związku z wystąpieniem niespodziewanych zdarzeń.
4. Utrzymanie i doskonalenie Systemu
Funkcjonowanie Systemu zależne jest od opracowanych i wdrożonych rozwiązań z zakresu ciągłością działania, jak również od innych przyjętych w jednostce rozwiązań dotyczących, w szczególności:
1) bezpieczeństwa teleinformatycznego;
2) bezpieczeństwa informacji;
3) bezpieczeństwa fizycznego;
4) zarzadzania kryzysowego;
5) ochrony danych osobowych.
Zaleca się, prowadzenie i weryfikowanie aktualności dokumentacji jednostki, która może wpływać na bezpieczeństwo, uodpornienie na zagrożenia i zapewnienie prawidłowego funkcjonowania, w powiązaniu z dokumentacją Systemu, w szczególności planu zarządzania kryzysowego, procedur postępowania, instrukcji, planów awaryjnych dla systemów teleinformatycznych, planów ochrony obiektu.
Celem działań weryfikacyjnych jest potwierdzenie:
1) spójności planów ciągłości działania;
2) aktualności przyjętych rozwiązań;
3) zgodności z obowiązującą w jednostce dokumentacją z zakresu ciągłości działania.
4.1. Testowanie planów ciągłości działania
Podstawowym narzędziem weryfikacji poprawności funkcjonowania Systemu jest cykliczne testowanie rozwiązań zawartych w planach ciągłości działania. Testy dostarczają wiarygodnych informacji zarządczych o stanie Systemu w jednostce, w szczególności ocenę:
? adekwatności planów ciągłości działania do zmieniających się procesów i otoczenia jednostki;
? czy plany ciągłości działania pozwalają na minimalizację ryzyka możliwego zagrożenia.
Testy obejmują wszystkie zdefiniowane plany ciągłości działania w jednostce i zaangażowanie wszystkich niezbędnych zasobów do realizacji procesów krytycznych wraz z niezbędnymi rozwiązaniami organizacyjnymi, technologicznymi, infrastrukturą i danymi.
Poszczególne testy mogą dotyczyć tylko wybranych części planu ciągłości działania, w szczególności:
1) określonej operacji;
2) określonej procedury;
3) komunikacji wewnętrznej.
W wybranych zakresach działania jednostki testy powinny być przeprowadzane co najmniej raz w roku na podstawie opracowanych scenariuszy testowych.
Scenariusze testowe należy regularnie przeglądać pod kątem:
1) aktualności planów ciągłości działania;
2) zidentyfikowanych zagrożeń;
3) możliwości doskonalenia Systemu;
4) minimalizacji skutków wystąpienia zakłócenia.
Wykonanie testu planu ciągłości działania zostaje potwierdzone raportem, zawierającym jego wyniki. Raport stanowi syntetyczne podsumowanie przeprowadzonych działań i przedstawia ocenę skuteczności Systemu. Raport wskazuje również potrzebne działania korygujące, z podziałem na działania usprawniające i naprawcze.
Rekomendacje działań korygujących zawierają uzasadnienie, są skierowane do właściwych osób i weryfikowane jest ich wprowadzenie.
4.2. Doskonalenie i aktualizacja Systemu
System musi być utrzymywany w sprawności, stale aktualizowany i doskonalony w celu zapewnienia jego funkcjonowania oraz dostosowania do zagrożeń. Zadania te są realizowane przy udziale komórek i osób zaangażowanych w realizację określonych procesów krytycznych jednostki, dla których opracowane są rozwiązania z zakresu ciągłości działania. Celem aktualizacji i doskonalenia Systemu jest zwiększenie prawdopodobieństwa zapewnienia nieprzerwanej realizacji procesów krytycznych.
Aktualizacji Systemu dokonuje się w przypadku:
1) zmiany wykazu procesów jednostki, w szczególności w związku ze zmianą realizowanych zadań;
2) zmiany sposobu realizacji procesów krytycznych objętych planami ciągłości działania;
3) zmiany struktury organizacyjnej;
4) zmiany struktury zarządzania ciągłością działania;
5) zmiany systemów informatycznych używanych do realizacji procesów krytycznych;
6) zmiany siedziby;
7) zmiany dostawców usług i partnerów zewnętrznych;
8) wystąpienia zakłócenia skutkującego uruchomieniem planu ciągłości działania;
9) wydania rekomendacji po przeprowadzeniu testów albo przeglądu.
Aktualizacja i doskonalenie Systemu poprzedzone są jego przeglądem. Przegląd Systemu ma na celu sprawdzenie, czy System jest spójny i czy zawiera odpowiednie zabezpieczenia do postępowania z ryzykiem. Na podstawie przeglądu wytypowanych obszarów Systemu, określa się:
1) poprawność identyfikacji procesów krytycznych;
2) poprawność identyfikacji i klasyfikacji zakłóceń i ich wpływu na działalność;
3) adekwatność działań podmiotów zaangażowanych w System i struktur zarządzania ciągłością działania;
4) efektywność w osiągnięciu celów Systemu, w tym poprawność określenia czasu odtworzeniowego RTO;
5) wiedzę i doświadczenie pracowników w zakresie realizacji zadań wynikających z planów ciągłości działania;
6) efektywność wprowadzonych rekomendowanych zmian;
7) czy poprzednio wskazane rekomendacje zostały wprowadzone i usunięte uchybienia;
8) czy przeprowadzono testy.
5. Szkolenia
Szkolenia pracowników w zakresie wiedzy o Systemie zwiększają prawdopodobieństwo niezakłóconej realizacji zadań, za które pracownicy odpowiadają. Szkolenia powinny obejmować wszystkich pracowników, ze szczególnym uwzględnieniem pracowników, którzy uczestniczą w realizacji zadań wynikających z planów ciągłości działania. Wskazany jest podział szkoleń ze względu na następujące grupy pracowników, do których jest kierowany, na szkolenie:
1) ogólne kierowane do wszystkich pracowników;
2) specjalistyczne kierowane do osób pełniących określone role w strukturze zarządzania ciągłością działania, w tym osób które realizują zadania wynikające z obowiązków zapisanych w opracowanej dokumentacji z obszaru ciągłości działania;
3) dla kadry kierowniczej6) różnego szczebla prowadzące do uświadomienia znaczenia i konieczności zaangażowania w działania z obszaru ciągłości działania oraz odpowiedzialności jaką ponoszą osoby zarządzające pracownikami w organizacji.
6. Opracowanie dokumentacji Systemu
Departament Bezpieczeństwa i Ochrony Informacji w Ministerstwie Finansów opracuje w porozumieniu z jednostkami wzorcową dokumentację i instrukcje dla jednostek w zakresie wdrożenia Systemu. Dokumentacja ta podlegać będzie zmianom w zależności od potrzeb i wymagań zgłaszanych przez jednostki. Opracowane instrukcje dotyczyć będą w szczególności:
1) ról w Systemie;
2) analizy BIA - identyfikacji procesów krytycznych;
3) analizy ryzyka dla procesów krytycznych;
4) strategii ciągłości działania;
5) planów ciągłości działania;
6) scenariuszy testów i raportów z przeprowadzonych testów i przeglądów.
1) Jednostki wymienione w § 1 ust. 1 zarządzenia.
2) Przez pracownika rozumie się kierującego jednostką, osobę fizyczną zatrudnioną na podstawie umowy o pracę, powołania, mianowania albo umowy cywilnoprawnej, osobę pełniącą w niej służbę, w tym funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej, oraz praktykanta, stażystę lub wolontariusza.
3) Proces krytyczny - proces główny, który powinien być realizowany w sposób ciągły i niezakłócony, a którego przedłużająca się, nieplanowana przerwa w realizacji spowodowałaby negatywne skutki finansowe, prawne lub wizerunkowe
4) Przez RTO rozumie się wymagany czas odtworzenia procesu, czyli czas, w jakim należy wznowić proces przerwany w wyniku zakłócenia działalności.
5) Przez RPO rozumie się punkt odtworzenia danych, czyli akceptowalny poziom utraty danych wyrażony w czasie, po przekroczeniu którego realizacja procesu będzie niemożliwa lub poważnie zakłócona.
6) Przez kadrę kierowniczą rozumie się osoby kierujące jednostką lub komórką organizacyjną.
- Data ogłoszenia: 2022-02-28
- Data wejścia w życie: 2022-03-15
- Data obowiązywania: 2022-03-15
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA