REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2015 poz. 78

ZARZĄDZENIE NR 77
MINISTRA FINANSÓW1)

z dnia 13 listopada 2015 r.

zmieniające zarządzenie w sprawie nadania statutów izbom celnym i urzędom celnym

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2015 r. poz. 990, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W zarządzeniu Nr 61 Ministra Finansów z dnia 18 września 2015 r. w sprawie nadania statutów izbom celnym i urzędom celnym (Dz. Urz. Min. Fin. poz. 61) wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 7 ust. 17 otrzymuje brzmienie:

„17. W skład Izby Celnej w Gdyni wchodzi komórka organizacyjna realizująca zadania centralne z zakresu zwalczania przestępczości na morskich wodach wewnętrznych, morzu terytorialnym oraz w strefie przyległej – Wydział Morski Zwalczania Przestępczości.”;

2) w § 12 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Naczelnik urzędu kieruje urzędem przy pomocy zastępców naczelnika urzędu, naczelnika wydziału, kierowników referatów i kierowników oddziałów celnych oraz funkcjonariuszy celnych i pracowników odpowiednio pełniących służbę albo zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach.”;

3) w § 13:

a) uchyla się ust. 1,

b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Szczegółowy zakres kompetencji zastępców naczelnika urzędu ustala, przydzielając im nadzór nad poszczególnymi komórkami organizacyjnymi, naczelnik urzędu.”;

4) w § 14 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Zakresy czynności funkcjonariuszy celnych albo pracowników urzędu, w zakresie nieobjętym ust. 1, ustala: zastępca naczelnika urzędu bezpośrednio nadzorujący daną komórkę organizacyjną, naczelnik wydziału, kierownik referatu, kierownik oddziału lub bezpośrednio kierujący daną komórką organizacyjną.”;

5) § 15 otrzymuje brzmienie:

„§ 15. 1. W urzędach mogą być tworzone:

1) wewnętrzne komórki organizacyjne:

a) wydział,

b) referaty – składające się z co najmniej 5 osób, włącznie z kierującym,

c) sekcje – składające się z co najmniej 2 osób, włącznie z kierującym,

d) jednoosobowe stanowiska pracy;

2) zewnętrzne komórki organizacyjne – oddziały celne;

3) terenowe komórki organizacyjne wyodrębnione z komórek kontroli przedsiębiorców oraz komórek dochodzeniowo-śledczych.

2. Komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c i d, mogą działać jako samodzielne komórki organizacyjne albo wchodzić w skład referatu.

3. Status wydziału może mieć tylko komórka kontroli rynku.

4. W oddziałach obsługujących przejścia graniczne oraz pocztowych, z zastrzeżeniem § 1 ust. 6 i 7 oraz § 4 ust. 2 i 4 załącznika nr 2 do zarządzenia, mogą być tworzone:

1) referaty – składające się z co najmniej 5 osób, włącznie z kierującym;

2) sekcje – składające się z co najmniej 2 osób, włącznie z kierującym;

3) jednoosobowe stanowiska pracy.

5. Referaty mogą być tworzone wyłącznie w oddziałach, w których pełni służbę albo jest zatrudnionych ponad 30 odpowiednio funkcjonariuszy celnych i pracowników.

6. Wydziałem kieruje naczelnik, referatami i oddziałami celnymi kierują kierownicy, a sekcją kieruje osoba wyznaczona odpowiednio przez naczelnika urzędu albo kierownika oddziału.

7. W przypadku oddziałów, w których pełni służbę albo jest zatrudnionych ponad 60 odpowiednio funkcjonariuszy celnych i pracowników, kierownik oddziału może kierować pracą oddziału przy pomocy jednego zastępcy kierownika oddziału.”;

6) załącznik nr 2 do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego zarządzenia.

§ 2.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 marca 2016 r.

Minister Finansów: M. Szczurek

 

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 1256).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2015 r. poz. 1045, 1217, 1268, 1269, 1479 i 1642.

Załącznik 1. [STATUT URZĘDU CELNEGO]

Załącznik do zarządzenia Ministra Finansów
z dnia 13 listopada 2015 r. (poz. 78)

STATUT URZĘDU CELNEGO

§ 1. 1. W skład urzędu celnego, zwanego dalej „urzędem”, wchodzą następujące wewnętrzne komórki organizacyjne oznaczone jednolitymi skrótami w formie modułów literowych:

1) komórka ogólna – UOG;

2) stanowisko radcy prawnego – URP;

3) komórka kontroli wewnętrznej – UKW;

4) komórka informatyki – UIT;

5) komórka oceny ryzyka – UOR;

6) komórka kontroli rynku – UKR;

7) komórka zgłoszeń celnych – UZC;

8) komórka kontroli przedsiębiorców – UKP;

9) komórka dochodzeniowo-śledcza – UDS;

10) komórka akcyzy i gier – UAG;

11) komórka przeznaczeń celnych i obsługi przedsiębiorców – UPC.

2. W skład urzędu wchodzą zewnętrzne komórki organizacyjne – oddziały celne, zwane dalej „oddziałami”.

3. Naczelnik urzędu określa, kto sprawuje nadzór nad oddziałami.

4. Nadzór nad komórkami organizacyjnymi, o których mowa w ust. 1, wykonuje naczelnik urzędu lub wyznaczony przez niego zastępca naczelnika urzędu.

5. Naczelnik urzędu może:

1) łączyć komórki organizacyjne,

2) wyodrębniać komórki organizacyjne, za zgodą dyrektora izby,

3) dzielić komórki organizacyjne, za zgodą Szefa Służby Celnej

– uwzględniając zakres ich zadań oraz wymagania dotyczące minimalnej obsady kadrowej określone w § 15 ust. 1 pkt 1 i ust. 4 zarządzenia. W przypadku połączenia komórek organizacyjnych oznaczenie modułem literowym powinno odnosić się do skrótu komórki wiodącej.

6. Naczelnik urzędu, w ramach oddziałów, wyodrębnia jednoosobowe stanowiska pracy bądź sekcje stałych kontroli wyrobów akcyzowych na terenie podmiotów podlegających kontroli.

7. Naczelnik urzędu, w ramach oddziałów, z wyłączeniem obsługujących przejścia graniczne oraz pocztowych, w miejscowościach, w których nie funkcjonują oddziały, może wyodrębnić sekcje do realizacji zadań w szczególności, o których mowa w § 5 pkt 2 lit. c, e, j-n, s, u, w-y oraz w § 7 pkt 1-16.

§ 2. Do zadań wszystkich komórek organizacyjnych urzędu należy:

1) przygotowywanie danych i opracowywanie analiz w zakresie właściwości komórki;

2) udzielanie informacji w zakresie zadań wykonywanych przez Służbę Celną.

§ 3. 1. Do zakresu zadań komórek organizacyjnych urzędu należy w szczególności:

1) komórki ogólnej:

a) prowadzenie spraw z zakresu struktury organizacyjnej urzędu i podległych oddziałów,

b) prowadzenie postępowania z zakresu skarg i wniosków dotyczących działania urzędu i podległych oddziałów,

c) prowadzenie statystyki, sprawozdawczości i analiz dotyczących strategicznych obszarów działania urzędu,

d) organizacja obiegu informacji i dokumentacji w urzędzie,

e) prowadzenie kancelarii urzędu,

f) prowadzenie składnicy akt,

g) prowadzenie kasy urzędu,

h) prowadzenie magazynu depozytowego i nadzór nad towarami przechowywanymi w tym magazynie;

2) stanowiska radcy prawnego:

a) obsługa prawna urzędu,

b) opracowywanie wytycznych i opinii dla potrzeb urzędu oraz udzielanie porad prawnych i wyjaśnień z zakresu stosowania prawa,

c) reprezentowanie naczelnika urzędu przed sądami powszechnymi oraz sądami administracyjnymi;

3) komórki kontroli wewnętrznej:

a) wspomaganie naczelnika urzędu w realizowaniu procesów zarządczych w urzędzie i podległych komórkach organizacyjnych,

b) prowadzenie kontroli wewnętrznej w komórkach organizacyjnych,

c) badanie prawidłowości organizacji pracy w komórkach organizacyjnych oraz inicjowanie zmian w tym zakresie,

d) profilaktyka i eliminowanie zjawisk niepożądanych, w szczególności sprzyjających korupcji i nieprzestrzeganiu zasad etyki zawodowej;

4) komórki informatyki:

a) wykonywanie zadań zleconych w zakresie administrowania siecią komputerową w urzędzie,

b) wdrażanie systemów informatycznych w urzędzie i podległych oddziałach,

c) zapewnienie poprawności funkcjonowania eksploatowanych systemów informatycznych,

d) realizowanie polityki bezpieczeństwa systemów informatycznych,

e) kontrola poprawności eksploatowania systemów informatycznych oraz sprzętu komputerowego,

f) wnioskowanie o modernizację infrastruktury teleinformatycznej w urzędzie i podległych oddziałach;

5) komórki oceny ryzyka:

a) ocena potencjalnych zagrożeń, ich analiza, formułowanie prognoz na potrzeby urzędu oraz ukierunkowanie kontroli w profilach ryzyka,

b) analiza oraz formułowanie prognoz na potrzeby urzędu w celu realizacji ułatwień i uproszczeń dla przedsiębiorców,

c) pozyskiwanie, rejestrowanie, przetwarzanie i dystrybucja informacji niezbędnych do zarządzania ryzykiem, gromadzonych w urzędzie oraz w innych instytucjach krajowych,

d) zarządzanie ryzykami lokalnymi,

e) koordynacja działań z zakresu zarządzania ryzykiem na poziomie urzędu,

f) tworzenie, modyfikacja i monitorowanie zastrzeżeń w systemach informatycznych na poziomie urzędu,

g) współpraca w zakresie realizowanych zadań z innymi komórkami organizacyjnymi, organami i instytucjami;

6) komórki kontroli rynku:

a) prowadzenie bieżącej analizy w zakresie przestrzegania prawa podatkowego przez podmioty prowadzące działalność w obszarze obrotu wyrobami akcyzowymi (weryfikacja zgłoszeń dotyczących zamierzonej produkcji, przemieszczania i obrotu wyrobami akcyzowymi oraz innych informacji wynikających z przepisów o kontroli niektórych wyrobów akcyzowych, pozyskiwanie i analiza informacji mogących mieć znaczenie dla kontroli),

b) prowadzenie bieżącej analizy w zakresie przestrzegania prawa przez podmioty urządzające i prowadzące gry hazardowe (pozyskiwanie i weryfikacja informacji mogących mieć znaczenie dla kontroli),

c) prowadzenie bieżącej analizy dotyczącej przestrzegania prawa w zakresie wynikającym z ustawy z dnia 2 marca 2012 r. o podatku od wydobycia niektórych kopalin,

d) weryfikacja zgłoszeń działalności podlegającej kontroli, o których mowa w art. 64 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej i informacji o zmianach dotyczących akt weryfikacyjnych oraz prowadzenie czynności w zakresie zatwierdzania akt weryfikacyjnych,

e) prowadzenie postępowań w zakresie rozpatrywania sprzeciwu składanego w trybie art. 84c ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w odniesieniu do kontroli magazynów żywnościowych, procedury planowej oraz miejsc w których towary są składowane lub przetwarzane przed wywozem z refundacją,

f) planowanie kontroli,

g) zlecanie oddziałowi kontroli za pośrednictwem Systemu ZISAR,

h) obsługa komunikatów w Systemie Przemieszczania oraz Nadzoru Wyrobów Akcyzowych EMCS PL 2,

i) nadzór nad oddziałami, z wyłączeniem oddziałów obsługujących przejścia graniczne, pocztowych oraz miejsc wyznaczonych do obsługi ruchu granicznego i pocztowego, w szczególności nad prawidłowością wykonywania kontroli celnych, kontroli wyrobów akcyzowych, kontroli urządzania gier hazardowych i kontroli wydobycia niektórych kopalin oraz koordynacja tych kontroli,

j) współpraca oraz inicjowanie wspólnych działań z organami administracji podatkowej, organami kontroli skarbowej, organami ścigania oraz innymi organami państwa,

k) przyjmowanie zgłoszeń dotyczących zamierzonej produkcji, przemieszczania i obrotu niektórymi wyrobami akcyzowymi oraz innych informacji wynikających z przepisów o kontroli niektórych wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem zgłoszeń i informacji w miejscach kontroli stałej;

7) komórki zgłoszeń celnych:

a) obsługa zgłoszeń celnych dokonywanych w formie elektronicznej, z wyłączeniem czynności kontroli fizycznej podejmowanych przed zwolnieniem towaru do procedury,

b) obsługa zgłoszeń celnych dokonywanych z wykorzystaniem dokumentu SAD w procedurach standardowych, z wyłączeniem czynności kontroli fizycznej podejmowanych przed zwolnieniem towaru do procedury,

c) obsługa powiadomień i zgłoszeń celnych w procedurze uproszczonej w miejscu dokonywanych w formie elektronicznej oraz z wykorzystaniem formy pisemnej, z wyłączeniem czynności kontroli fizycznej podejmowanych przed zwolnieniem towaru do procedury,

d) obsługa deklaracji skróconych do czasowego składowania dokonywanych w formie elektronicznej oraz z wykorzystaniem formy pisemnej, z wyłączeniem czynności kontroli fizycznej podejmowanych w ramach czasowego składowania,

e) prowadzenie postępowania celnego i podatkowego oraz wydawanie rozstrzygnięć w sprawach wszczętych przed zwolnieniem towaru,

f) prowadzenie postępowania celnego i wydawanie rozstrzygnięć w sprawach wszczętych po zwolnieniu towaru, z wyłączeniem spraw mających wpływ na zmianę procedury celnej, długu celnego i należności podatkowych oraz związanych ze zmianą strony postępowania,

g) wydawanie i zmiana pozwoleń na stosowanie gospodarczych procedur celnych w przypadku, gdy wniosek o pozwolenie na gospodarczą procedurę celną jest składany w formie zgłoszenia celnego,

h) prowadzenie postępowania w zakresie uznawania miejsc, w celu jednorazowego wykonania w nich czynności przewidzianych przepisami prawa celnego,

i) legalizacja świadectw pochodzenia,

j) obsługa dokumentów potwierdzających status celny;

8) komórki kontroli przedsiębiorców:

a) wykonywanie kontroli w trybie art. 78 Wspólnotowego Kodeksu Celnego,

b) wykonywanie kontroli wywiązywania się podmiotów z obowiązków w zakresie podatku od gier oraz dopłat, o których mowa w ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, podatku akcyzowego, podatku od wydobycia niektórych kopalin, opłaty paliwowej oraz realizacja czynności sprawdzających,

c) kontrola prawidłowości i terminowości wpłat podatku akcyzowego od niektórych wyrobów, podatku od gier oraz podatku od wydobycia niektórych kopalin,

d) dokonywanie okresowych lub doraźnych kontroli obrachunkowych stanu zapasów i obrotu wyrobami akcyzowymi,

e) kontrola towarów dopuszczonych do obrotu z końcowym przeznaczeniem przy zastosowaniu zerowej lub obniżonej stawki celnej, podlegających dozorowi celnemu,

f) kontrola stosowania procedur uproszczonych oraz gospodarczych procedur celnych,

g) kontrola upoważnionego eksportera, nadawcy, odbiorcy,

h) kontrola wolnych obszarów celnych, składów wolnocłowych, składów celnych oraz magazynów czasowego składowania,

i) badanie sytuacji finansowej przedsiębiorcy w przypadkach określonych przepisami prawa,

j) wykonywanie działań na rzecz zagranicznych administracji celnych,

k) współpraca oraz inicjowanie wspólnych działań z organami administracji podatkowej, organami kontroli skarbowej oraz innymi organami państwa,

l) prowadzenie postępowań w zakresie rozpatrywania sprzeciwu składanego w trybie art. 84c ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej;

9) komórki dochodzeniowo-śledczej:

a) prowadzenie postępowań w sprawach o przestępstwa, wykroczenia, przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe, ujawnione przez funkcjonariuszy celnych pełniących służbę w izbie, w których występuje zbieg idealny przestępstwa z przestępstwem skarbowym lub wykroczeniem skarbowym, w zakresie określonym w przepisach odrębnych,

b) prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach o przestępstwa w zakresie określonym w przepisach odrębnych, ujawnione przez funkcjonariuszy celnych pełniących służbę w urzędzie,

c) prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach o przestępstwa w zakresie określonym w przepisach odrębnych, ujawnione przez funkcjonariuszy celnych pełniących służbę w izbie, w przypadkach przekazania sprawy przez izbę do prowadzenia,

d) wnoszenie do sądów aktów oskarżenia w sprawach o przestępstwa skarbowe, wykroczenia skarbowe oraz wniosków o ukaranie w sprawach o wykroczenia,

e) występowanie przed sądami w charakterze oskarżyciela publicznego w sprawach o przestępstwa skarbowe, wykroczenia skarbowe i wykroczenia,

f) wnoszenie do sądów środków zaskarżenia od orzeczeń wydanych przez sądy w sprawach o przestępstwa skarbowe, wykroczenia skarbowe i wykroczenia,

g) wnoszenie do sądów wniosków o udzielenie zezwolenia na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności karnej sprawcy przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego,

h) prowadzenie postępowania mandatowego,

i) współpraca z organami ścigania, prokuraturą i sądami;

10) komórki akcyzy i gier:

a) prowadzenie postępowań w I instancji w zakresie uregulowanym ustawą z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, w obrocie krajowym i transakcjach wewnątrzwspólnotowych, ustawą z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, ustawą z dnia 2 marca 2012 r. o podatku od wydobycia niektórych kopalin oraz ustawą z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym w zakresie opłaty paliwowej od paliw silnikowych ciążącej na podmiotach innych niż importer,

b) prowadzenie postępowań w I instancji w zakresie odpowiedzialności osób trzecich lub następców prawnych podatnika za zobowiązania związane z podatkiem akcyzowym, podatkiem od gier oraz dopłatami, o których mowa w ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, podatkiem od wydobycia niektórych kopalin oraz opłatą paliwową,

c) prowadzenie postępowań w zakresie stosowania generalnego i ryczałtowego zabezpieczenia akcyzowego,

d) prowadzenie postępowań dotyczących podatkowych znaków akcyzy oraz legalizacyjnych znaków akcyzy,

e) prowadzenie postępowań w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego,

f) udzielanie ulg w spłacie zobowiązań w zakresie podatku akcyzowego, podatku od gier, podatku od wydobycia niektórych kopalin oraz opłaty paliwowej,

g) przyjmowanie i ewidencjonowanie składanych deklaracji podatku akcyzowego, podatku od gier, podatku od wydobycia niektórych kopalin oraz informacji wymaganych ustawą o podatku akcyzowym, a także informacji w sprawie opłaty paliwowej,

h) dokonywanie rejestracji oraz prowadzenie rejestru podmiotów zobowiązanych do rejestracji w podatku akcyzowym oraz prowadzenie rejestru podatników podatku od wydobycia niektórych kopalin,

i) dokonywanie rejestracji oraz prowadzenie ewidencji podatników podatku od gier,

j) rejestracja automatów i urządzeń do gier oraz rejestracja przemieszczeń, zawieszeń oraz wycofań z eksploatacji i użytkowania automatów i urządzeń do gier,

k) wydawanie pisemnego potwierdzenia przyjęcia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, pośredniczący podmiot gazowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy, a także wydawanie decyzji o utracie ważności wydanego potwierdzenia przyjęcia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności jako pośredniczący podmiot tytoniowy oraz o skreśleniu go z listy pośredniczących podmiotów tytoniowych;

11) komórki przeznaczeń celnych i obsługi przedsiębiorców:

a) prowadzenie postępowań w I instancji w zakresie nadawania towarom przeznaczenia celnego, operacji uprzywilejowanych, opłat w sprawach celnych, zwrotów i umorzeń należności celnych, przewozów drogowych, określania kwoty długu celnego i należności podatkowych oraz innych środków przewidzianych w wymianie towarowej, a także spraw dotyczących podatku akcyzowego oraz podatku od towarów i usług związanych z pozaunijnym obrotem towarowym oraz związanych ze zmianą strony postępowania,

b) unieważnianie zgłoszeń celnych po zwolnieniu towarów,

c) prowadzenie postępowań w I instancji w zakresie ułatwień płatniczych innych niż odroczenie terminu płatności należności celnych,

d) prowadzenie postępowań w I instancji w zakresie ulg w spłacie zobowiązań w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa,

e) prowadzenie postępowań w I instancji w zakresie odpowiedzialności osób trzecich lub następców prawnych podatnika za zobowiązania wynikające z prawa celnego i podatkowego,

f) prowadzenie postępowań w zakresie dokonywania zabezpieczenia na majątku podatnika, w trybie art. 33 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa,

g) prowadzenie postępowań w zakresie wydawania, zmiany i cofania pozwoleń na stosowanie gospodarczych procedur celnych i procedury dopuszczenia do swobodnego obrotu z końcowym przeznaczeniem,

h) weryfikacja rozliczeń pozwoleń na stosowanie gospodarczych procedur celnych oraz procedury dopuszczenia do swobodnego obrotu z końcowym przeznaczeniem,

i) prowadzenie postępowań w zakresie wydawania, zmiany i cofania pozwoleń na stosowanie uproszczonego sposobu dokumentowania pochodzenia towarów,

j) weryfikacja dowodów pochodzenia prowadzona na wniosek zagranicznych administracji,

k) wykonywanie zadań związanych ze stosowaniem regulacji prawnych z zakresu środków polityki handlowej oraz zakazów i ograniczeń wynikających z przepisów odrębnych,

l) wydawanie pozwoleń na zniszczenie towarów,

m) prowadzenie postępowań w zakresie przejęcia towarów na rzecz Skarbu Państwa,

n) prowadzenie postępowań w zakresie regulowania sytuacji towarów,

o) prowadzenie postępowań w zakresie wydawania, zmiany i cofania pozwoleń na prowadzenie magazynu czasowego składowania oraz zatwierdzanie ewidencji prowadzonych w magazynie czasowego składowania,

p) prowadzenie postępowań w zakresie wydawania, zmiany i cofania pozwoleń na prowadzenie składu celnego oraz zatwierdzanie ewidencji prowadzonych w składzie celnym.

2. Zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 6 lit. c, pkt 8 lit. b i c, pkt 10 lit. a, b i f–h oraz w § 7 pkt 8, w zakresie wynikającym z ustawy z dnia 2 marca 2012 r. o podatku od wydobycia niektórych kopalin, dotyczące wydobycia miedzi i srebra, realizują komórki organizacyjne wchodzące w skład Urzędu Celnego w Legnicy.

3. Zadanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. h, może być realizowane w komórce, o której mowa w ust. 1 pkt 7 lub w oddziałach.

4. Zadanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 7 lit. c, w przypadku obsługi powiadomień i zgłoszeń celnych w procedurze uproszczonej poza godzinami pracy urzędu może być realizowane w oddziałach.

§ 4. 1. W skład oddziałów obsługujących przejścia graniczne, z zastrzeżeniem ust. 2, oraz pocztowych mogą wchodzić następujące komórki organizacyjne:

1) ogólna – OOG;

2) obsługi zgłoszeń celnych – OOZ.

2. W skład oddziałów obsługujących przejścia graniczne, w których obsługa zgłoszeń celnych, powiadomień i deklaracji skróconych jest realizowana na poziomie urzędu, mogą wchodzić komórki organizacyjne ogólne.

3. W skład oddziałów obsługujących przejścia graniczne, w których wielkość obrotu towarowego lub osobowego to uzasadnia, mogą wchodzić komórki organizacyjne oceny ryzyka – OOR.

4. W przypadku występowania szczególnych potrzeb, wynikających ze specyfiki obszaru działania, naczelnik urzędu, w ramach oddziałów, może wyodrębnić komórki organizacyjne do obsługi miejsc wyznaczonych.

5. Oddziały mogą prowadzić magazyny depozytowe i nadzorować towary w nich przechowywane. Zadanie to, w przypadku oddziału obsługującego przejścia graniczne, jest realizowane przez komórkę ogólną.

6. Oddziały obsługujące lotnicze przejścia graniczne mogą prowadzić dla podróżnych punkt informacji Służby Celnej. Zadanie to jest realizowane przez komórkę ogólną albo komórkę obsługi zgłoszeń celnych.

7. Uwzględniając zakres zadań poszczególnych oddziałów, naczelnik urzędu może łączyć komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 1 i 3.

§ 5. Do zakresu zadań komórek organizacyjnych oddziału należy odpowiednio w szczególności:

1) komórki ogólnej:

a) prowadzenie spraw z zakresu organizacji oddziału i podległych mu miejsc wyznaczonych i uznanych,

b) przyjmowanie skarg i wniosków dotyczących działania oddziału oraz przygotowywanie materiałów niezbędnych do ich rozpatrzenia,

c) prowadzenie statystyki i sprawozdawczości w zakresie zadań realizowanych przez oddział,

d) obsługa ewidencyjno-kancelaryjna oddziału,

e) wykonywanie zadań zleconych w zakresie administrowania siecią komputerową w oddziale oraz zapewnienie poprawności funkcjonowania eksploatowanych systemów informatycznych;

2) komórki obsługi zgłoszeń celnych:

a) obsługa zgłoszeń celnych dokonywanych w formie elektronicznej,

b) obsługa zgłoszeń celnych dokonywanych z wykorzystaniem dokumentu SAD w procedurach standardowych,

c) obsługa zgłoszeń celnych dokonywanych w formie pisemnej, innej niż dokument SAD,

d) obsługa zgłoszeń celnych dokonywanych w formie ustnej oraz w formie innej czynności,

e) obsługa zgłoszeń celnych w procedurze uproszczonej w zakresie zgłoszenia niekompletnego albo uproszczonego, dokonywanych z wykorzystaniem dokumentów składanych w formie pisemnej,

f) obsługa powiadomień i zgłoszeń celnych w procedurze uproszczonej w miejscu dokonywanych w formie elektronicznej oraz z wykorzystaniem formy pisemnej,

g) obsługa deklaracji skróconych do czasowego składowania dokonywanych w formie elektronicznej oraz z wykorzystaniem formy pisemnej,

h) obsługa przywozowych i wywozowych deklaracji skróconych,

i) obsługa zgłoszeń celnych dokonywanych w obrocie pocztowym,

j) realizacja czynności związanych z zakończeniem elektronicznej obsługi zgłoszeń celnych do procedury tranzytu oraz wywozu,

k) legalizacja świadectw pochodzenia,

l) obsługa dokumentów potwierdzających status celny,

m) kontrola towarów i środków przewozowych,

n) przeprowadzanie kontroli przestrzegania przepisów w zakresie czasu jazdy, czasu postoju, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców,

o) prowadzenie postępowania celnego i podatkowego oraz wydawanie rozstrzygnięć w sprawach wszczętych przed zwolnieniem towaru,

p) prowadzenie postępowania celnego i wydawanie rozstrzygnięć w sprawach wszczętych po zwolnieniu towaru, z wyłączeniem spraw mających wpływ na zmianę procedury celnej, długu celnego i należności podatkowych oraz związanych ze zmianą strony postępowania,

q) prowadzenie postępowania w zakresie uznawania miejsc, w celu jednorazowego wykonania w nich czynności przewidzianych przepisami prawa celnego,

r) wydawanie i zmiana pozwoleń na stosowanie gospodarczych procedur celnych w przypadku, gdy wniosek o pozwolenie na gospodarczą procedurę celną jest składany w formie zgłoszenia celnego,

s) wykonywanie czynności związanych ze stosowaniem środków polityki handlowej oraz zakazów i ograniczeń wynikających z przepisów odrębnych,

t) kontrola w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących Wspólnej Polityki Rolnej,

u) wszczynanie postępowań w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe oraz realizowanie niezbędnych czynności procesowych w granicach koniecznych dla zabezpieczenia śladów i dowodów przestępstwa skarbowego, wykroczenia skarbowego, przestępstwa lub wykroczenia,

v) realizowanie czynności zatrzymania osoby w trybie i przypadkach określonych w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego i ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej,

w) nakładanie, sprawdzanie i zdejmowanie zamknięć urzędowych,

x) pobieranie próbek w celu ich zbadania,

y) prowadzenie postępowania mandatowego,

z) kontrola podróżnych,

za) kontrola dewizowa,

zb) prowadzenie kasy oddziału;

3) komórki oceny ryzyka:

a) pozyskiwanie, przetwarzanie i dystrybucja informacji niezbędnych do oceny ryzyka,

b) prowadzenie analizy ryzyka, w szczególności pod względem bezpieczeństwa i ochrony,

c) przygotowywanie opracowań i statystyk w zakresie właściwości komórki.

§ 6. Do zakresu zadań oddziałów obsługujących przejścia graniczne, w których obsługa zgłoszeń celnych, powiadomień i deklaracji skróconych jest realizowana na poziomie urzędu, oprócz zadań, o których mowa w § 5 pkt 1 i 2 lit. c-e, h, j-n, s-zb, należy w szczególności realizacja czynności kontroli fizycznej zleconych przez komórkę urzędu przed zwolnieniem towaru do procedury celnej.

§ 7. Do zakresu zadań oddziałów, z wyłączeniem oddziałów obsługujących przejścia graniczne, pocztowych oraz miejsc wyznaczonych do obsługi ruchu granicznego i pocztowego, oprócz zadań, o których mowa w § 5 pkt 1 i 2 lit. c, e, j-n, s-y, należy w szczególności:

1) obsługa zgłoszeń celnych dokonywanych w formie ustnej;

2) realizacja czynności kontroli fizycznej zleconych przez komórkę urzędu przed zwolnieniem towaru do procedury celnej;

3) dokonywanie urzędowych adnotacji związanych z powstaniem i wykonaniem zobowiązań podatkowych na dokumentach potwierdzających złożenie zabezpieczenia akcyzowego;

4) kontrola wyrobów energetycznych w zakresie zawartości substancji stosowanych do ich znakowania i barwienia;

5) uczestniczenie w czynnościach niszczenia wyrobów akcyzowych;

6) uczestniczenie w czynnościach kasowania, zdjęcia oraz niszczenia znaków akcyzy;

7) sprawowanie stałej kontroli na podstawie przepisów o kontroli niektórych wyrobów akcyzowych, w tym wykonywanie kontroli prawidłowości i terminowości wpłat podatku akcyzowego od niektórych wyrobów akcyzowych oraz wykonywanie okresowych lub doraźnych kontroli obrachunkowych stanu zapasów i obrotu wyrobami akcyzowymi;

8) kontrola przestrzegania przepisów prawa podatkowego w zakresie wynikającym z ustawy z dnia 2 marca 2012 r. o podatku od wydobycia niektórych kopalin;

9) kontrola przestrzegania przepisów prawa podatkowego przez podmioty dokonujące produkcji, przemieszczania i zużycia wyrobów akcyzowych oraz ich obrotu, w szczególności ich wytwarzania, uszlachetniania, przerabiania, skażania, rozlewu, przyjmowania, magazynowania, wydawania i przewozu;

10) przeprowadzanie urzędowego sprawdzenia w podmiotach podlegających temu sprawdzeniu;

11) obsługa podmiotów prowadzących działalność na podstawie udzielonej koncesji, udzielonego zezwolenia lub po dokonaniu zgłoszenia zamiaru prowadzenia działalności;

12) kontrola przestrzegania przepisów prawa podatkowego w zakresie oznaczania i stosowania znaków akcyzy oraz prawidłowości oznaczania znakami akcyzy wyrobów będących przedmiotem obrotu handlowego;

13) kontrola urządzania i prowadzenia gier hazardowych, w tym urządzanych bez wymaganej koncesji, zezwolenia, zgłoszenia, poza monopolem państwa, a także z wykorzystaniem sieci Internet;

14) prowadzenie działań patrolowo-kontrolnych na wyznaczonych targowiskach i bazarach;

15) rozpoznawanie, zapobieganie przestępstwom i wykroczeniom oraz przestępstwom skarbowym i wykroczeniom skarbowym;

16) kontrola magazynów żywnościowych, procedury planowej oraz miejsc, w których towary są składowane lub przetwarzane przed wywozem z refundacją;

17) prowadzenie oględzin miejsc i opiniowanie wniosków dotyczących utworzenia składu celnego, składu podatkowego, magazynu czasowego składowania oraz miejsca wyznaczonego lub uznanego, prowadzenia działalności jako zarejestrowany odbiorca;

18) przyjmowanie, sprawdzanie pod względem formalnym i rachunkowym oraz ewidencjonowanie składanych deklaracji podatku akcyzowego w zakresie przyjmowania deklaracji podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych;

19) wydawanie dokumentów potwierdzających zapłatę akcyzy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych;

20) wydawanie zaświadczeń stwierdzających zwolnienie od akcyzy w zakresie przyjmowanych deklaracji podatku akcyzowego;

21) wykonywanie czynności sprawdzających wynikających z art. 272, art. 274 § 1 i 2 oraz art. 274a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

§ 8. W przypadku gdy w komórkach organizacyjnych oddziału służba lub praca jest wykonywana w systemie zmianowym, dyrektor izby na wniosek naczelnika urzędu powołuje kierownika zmiany.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2015-11-23
  • Data wejścia w życie: 2016-03-01
  • Data obowiązywania: 2016-03-01
  • Dokument traci ważność: 2016-03-01

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA