REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2014 poz. 36
ZARZĄDZENIE Nr 48
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 30 września 2014 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Finansów
Na podstawie § 39 ust. 7 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1) § 4 otrzymuje brzmienie:
„§ 4. 1. Do dnia 31 grudnia 2014 r. wszystkie zadania dotyczące obsługi dysponenta części 19 budżetu państwa w zakresie zmian w planie finansowym części 19 budżetu państwa na 2014 r. wykonuje Departament Finansów i Księgowości.
2. Do dnia 31 grudnia 2014 r., zadania dotyczące obsługi finansowo-księgowej dysponenta części 79 budżetu państwa, w tym czynności w zakresie prowadzenia rachunkowości, wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi oraz sporządzania sprawozdawczości budżetowej i finansowej za 2014 r., części 79 budżetu państwa, wykonuje Departament Długu Publicznego.”;
2) w załączniku do zarządzenia:
a) w § 7 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Ustalając zakresy czynności, o których mowa w ust. 2, Minister zatwierdza schemat organizacyjny Ministerstwa, przedstawiający podporządkowanie komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz organów i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych.”,
b) w § 25 w ust. 1:
– pkt 10 otrzymuje brzmienie:
„10) związane z przekazywaniem pracownikom innych komórek organizacyjnych oraz jednostek resortu finansów, w tym we współpracy z Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów, wiedzy z zakresu działalności Ministra;”,
– w pkt 11:
– – w lit. a tiret drugie otrzymuje brzmienie:
„– udostępniania informacji publicznej na wniosek,”,
– – lit. b otrzymuje brzmienie:
„b) Biurem Edukacji Finansowej w zakresie:
– realizacji polityki edukacyjnej oraz promocyjnej i informacyjnej Ministerstwa poprzez regularne przekazywanie informacji o aktualnych i planowanych działaniach komórek organizacyjnych oraz uzgadnianie planowanych i prowadzonych działań w tym zakresie,
– kształtowania pozytywnego wizerunku Ministerstwa i jednostek podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych,
– prowadzenia portalu Ministerstwa, w tym BIP MF,”,
– – lit. e otrzymuje brzmienie:
„e) Departamentem Wspierania Polityk Gospodarczych w sprawach związanych z monitorowaniem pomocy publicznej,”,
– – w lit. m tiret drugie otrzymuje brzmienie:
„– planowania oraz sprawozdawczości z działalności kontrolnej Ministra, realizowanej na podstawie ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej (Dz. U. Nr 185, poz. 1092),”,
c) w § 26 w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) koordynowanie i udostępnianie informacji publicznej na wniosek;”,
d) w § 27 w ust. 2 w pkt 7 dodaje się lit. d w brzmieniu:
„d) rozpatrywanie odwołań od decyzji dyrektorów izb skarbowych w sprawach dotyczących udzielania i rozliczania dotacji do posiłków sprzedawanych w barach mlecznych.”,
e) w § 28 w ust. 2 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) koordynowanie udziału Ministerstwa w krajowych i międzynarodowych ćwiczeniach obronnych i zarządzania kryzysowego;”,
f) w § 30 w ust. 2:
– pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) prowadzenie postępowań administracyjnych i zastępowanie Ministra i Szefa Służby Celnej w postępowaniach sądowoadministracyjnych w sprawach z zakresu:
a) prawa celnego,
b) kar pieniężnych za naruszenie obowiązków lub warunków przewozu drogowego;”,
– pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) prowadzenie Regionalnego Zespołu Wymiany Informacji Celnej Światowej Organizacji Celnej na Europę Środkowo-Wschodnią (RILO ECE);”,
g) w § 32 w pkt 3 lit. d otrzymuje brzmienie:
„d) państwowych osób prawnych – Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych, Ośrodka Studiów Wschodnich im. Marka Karpia, Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia, Polskiej Organizacji Turystycznej, Agencji Oceny Technologii Medycznych;”,
h) w § 33:
– w pkt 1 lit. b otrzymuje brzmienie:
„b) w koordynowanych częściach: 18 – Budownictwo, lokalne planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, 20 – Gospodarka, 21 –Gospodarka morska, 22 – Gospodarka wodna, 26 – Łączność, 32 – Rolnictwo, 33 – Rozwój wsi, 34 – Rozwój regionalny, 35 – Rynki rolne, 36 – Skarb Państwa, 39 – Transport, 41 – Środowisko, 49 – Urząd Zamówień Publicznych, 50 – Urząd Regulacji Energetyki, 53 – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, 60 –Wyższy Urząd Górniczy, 61 – Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, 62 –Rybołówstwo, 64 – Główny Urząd Miar, 65 – Polski Komitet Normalizacyjny, 68– Państwowa Agencja Atomistyki, 71 – Urząd Transportu Kolejowego, 74 –Prokuratoria Generalna Skarbu Państwa, 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej, 85/00 – Województwa w zakresie finansowanych działów (16 odrębnych części budżetowych), z wyłączeniem dochodów z tytułu: dywidend, wpłat z zysku, pozostałych dochodów majątkowych Skarbu Państwa oraz aukcji uprawnień do emisji gazów cieplarnianych;”,
– w pkt 2 lit. b i c otrzymują brzmienie:
„b) agencji wykonawczych – Agencji Rezerw Materiałowych, Agencji Rynku Rolnego, Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Agencji Nieruchomości Rolnych wraz z Zasobem Własności Rolnej Skarbu Państwa, Centralnego Ośrodka Badania Odmian Roślin Uprawnych, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości,
c) państwowych osób prawnych – Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, Urzędu Dozoru Technicznego, Transportowego Dozoru Technicznego, Polskiego Centrum Akredytacji, Centrum Doradztwa Rolniczego, Polskiego Klubu Wyścigów Konnych, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, 23 parków narodowych;”,
i) w § 34 w pkt 3 uchyla się lit. c,
j) w § 35 w ust. 1 dodaje się pkt 8 w brzmieniu:
„8) prowadzenie ewidencji finansowo-księgowej dochodów i wydatków w części 82 budżetu państwa – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego oraz sporządzanie sprawozdań budżetowych i finansowych w zakresie tej części budżetowej.”,
k) w § 40:
– w ust. 1 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1) realizację zadań ministra właściwego do spraw finansów publicznych oraz Szefa Służby Celnej związanych z prawidłowością wykonywania kontroli przez organy Służby Celnej oraz naczelników urzędów skarbowych, prowadzeniem postępowań karnych i karnych skarbowych przez izby i urzędy celne oraz izby i urzędy skarbowe, a także prowadzeniem przez organy Służby Celnej postępowań audytowych i urzędowego sprawdzenia;
2) prowadzenie kontroli:
a) w urzędach i izbach skarbowych w trybie ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych,
b) w izbach i urzędach celnych oraz CEZRF realizowanych w trybie ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej,
c) podmiotów, które otrzymały środki budżetowe z części 19 budżetu państwa, z wyłączeniem urzędów kontroli skarbowej i CPD MF;”,
– w ust. 2:
– – pkt 3 i 4 otrzymuje brzmienie:
„3) nadzorowanie i koordynowanie prac w zakresie analizy ryzyka w izbach i urzędach celnych oraz w izbach i urzędach skarbowych, w tym przygotowywanie Krajowego Planu Działań i nadzór nad jego realizacją;
4) wykonywanie funkcji Specjalnej Jednostki Wspólnej Polityki Rolnej;”,
– – pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) wykonywanie zadań podmiotu uprawnionego wynikających z ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o gromadzeniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji kryminalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 29, poz. 153, z późn. zm.) w zakresie zadań Służby Celnej oraz urzędów i izb skarbowych;”,
– ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Departament zapewnia obsługę Szefa Służby Celnej w zakresie:
1) postępowań wyjaśniających i dyscyplinarnych w Służbie Celnej, z wyłączeniem postępowań odwoławczych od orzeczeń dyscyplinarnych wydanych w pierwszej instancji przez dyrektora izby celnej;
2) realizacji zadań centralnej jednostki koordynującej, wynikających z artykułu 5 Konwencji sporządzonej na podstawie artykułu K.3 Traktatu o Unii Europejskiej w sprawie wzajemnej pomocy i współpracy między administracjami celnymi z dnia 18 grudnia 1997 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 6 poz. 31).”,
l) w § 41 w ust. 2 dodaje się pkt 6 w brzmieniu:
„6) prowadzenie kontroli na podstawie ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej w urzędach kontroli skarbowej, w tym w zakresie realizacji wydatków budżetowych w ramach części 19 budżetu państwa.”,
m) w § 48 w ust. 2 uchyla się pkt 9 i 10,
n) § 49 otrzymuje brzmienie:
„§ 49. 1. Departament Polityki Wydatkowej odpowiada za realizację zadań Ministra w zakresie organizacji sektora finansów publicznych, koordynacji kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych oraz, w zakresie niezastrzeżonym dla innych komórek organizacyjnych, oceny planowania i gospodarowania środkami publicznymi.
2. Departament Polityki Wydatkowej jest właściwy w sprawach przeglądów wydatków publicznych oraz zasad kształtowania środków na wynagrodzenia w sektorze finansów publicznych, zasad wynagradzania, ubezpieczeń społecznych oraz zaopatrzenia emerytalnego i uposażeń osób w stanie spoczynku.
3. Do zadań Departamentu Polityki Wydatkowej należy w szczególności:
1) opracowywanie analiz i ocen dotyczących organizacji sektora finansów publicznych oraz prowadzenie listy jednostek sektora finansów publicznych;
2) koordynacja kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych;
3) sporządzanie ocen efektywności dokonywania wydatków ze środków publicznych, w tym efektywności i skuteczności realizacji budżetu w układzie zadaniowym;
4) określanie, we współpracy z dysponentami, obszarów działań państwa (funkcji), zadań, podzadań i działań w układzie zadaniowym budżetu państwa opisu celów zadań i podzadań oraz mierników stopnia realizacji celów działalności państwa;
5) dokonywanie okresowych przeglądów wydatków publicznych, w tym w ramach oceny, o której mowa w art. 176 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
6) analizowanie istniejących i projektowanych rozwiązań generujących skutki finansowe dla finansów publicznych, w tym opiniowanie i uzgadnianie dokumentów rządowych;
7) koordynowanie opiniowania i uzgadniania projektów dokumentów rządowych w zakresie zasad kształtowania środków na wynagrodzenia w sektorze finansów publicznych, zasad wynagradzania, ubezpieczeń społecznych, zaopatrzenia emerytalnego i uposażeń osób w stanie spoczynku.
4. Departament Polityki Wydatkowej jest właściwy w sprawach regulowanych:
1) ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – w zakresie niezastrzeżonym dla innych komórek organizacyjnych;
2) ustawą z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 79, poz. 431, z późn. zm.).”,
o) w § 51 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Departament realizuje zadania powierzone ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych jako Instytucji Pośredniczącej dla projektu dotyczącego rachunkowości i rewizji, realizowanego w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.”,
p) w § 52 w ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) opracowywanie wzorów formularzy podatkowych i broszur informacyjnych oraz wzorów informacji o dopłatach;”,
r) w § 54 w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) rozstrzyganie sporów o właściwość pomiędzy organami celnymi, a także sporów o właściwość pomiędzy organami podatkowymi w zakresie podatku akcyzowego, podatku od wydobycia niektórych kopalin oraz w zakresie gier hazardowych;”,
s) w § 56:
– ust. 1 otrzymuje brzmieniu:
„1. Departament Unii Europejskiej odpowiada za koordynację spraw wynikających z członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w UE, w zakresie właściwości Ministra.”,
– w ust. 2 pkt 12 otrzymuje brzmienie:
„12) przygotowywanie projektów stanowisk Ministra do projektów umów międzynarodowych inicjowanych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej z krajami członkowskimi i kandydującymi do UE oraz krajami Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz do umów międzynarodowych zawieranych przez UE z jednej strony z innymi państwami lub podmiotami prawa międzynarodowego.”,
t) w § 57:
– ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Departament Wspierania Polityk Gospodarczych odpowiada za realizację zadań dotyczących analizy i oceny wpływu strategii gospodarczych i regulacji prawnych na finanse publiczne, gospodarkę narodową i długofalowy rozwój Polski w obszarach w szczególności związanych z:
1) budownictwem, lokalnym planowaniem i zagospodarowaniem przestrzennym oraz mieszkalnictwem;
2) gospodarką, gospodarką morską i rybołówstwem;
3) rolnictwem, rynkami rolnymi i rozwojem wsi, w tym Wspólną Polityka Rolną;
4) rozwojem regionalnym;
5) Skarbem Państwa;
6) środowiskiem i gospodarką wodną;
7) transportem
– z wyłączeniem przepływów środków finansowych w ramach budżetu państwa oraz pochodzących z budżetu środków Unii Europejskiej.”,
– w ust. 2:
– – w pkt 3 dodaje się lit. i w brzmieniu:
„i) dotacji do posiłków sprzedawanych w barach mlecznych;”,
– – uchyla się pkt 4,
– – dodaje się pkt 6–8 w brzmieniu:
„6) realizację zadań Ministra wynikających z ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404, z późn. zm.);
7) wspomaganie jednostek podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych w sprawach udzielania pomocy publicznej;
8) realizacji zadań związanych z obsługą Zespołu do spraw Oceny Skutków Regulacji.”,
u) w § 58 w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) sprawowanie nadzoru nad działalnością pracowników zatrudnionych w urzędach kontroli skarbowej w zakresie czynności wywiadu skarbowego i czynności realizacyjnych;”,
w) w § 60 w ust. 1 uchyla się pkt 9,
x) § 61 otrzymuje brzmienie:
„§ 61. 1. Biuro Audytu i Kontroli Wewnętrznej odpowiada za ocenę kontroli zarządczej w Ministerstwie, koordynację kontroli prowadzonych w Ministerstwie przez zewnętrzne organy kontrolne, a także koordynację rozpatrywania skarg i wniosków.
2. Do zadań Biura należy w szczególności:
1) prowadzenie audytu wewnętrznego w Ministerstwie;
2) prowadzenie kontroli komórek organizacyjnych;
3) prowadzenie kontroli na podstawie ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej w CPD MF, w tym w zakresie realizacji wydatków budżetowych w ramach części 19 budżetu państwa;
4) koordynowanie organizacji kontroli prowadzonych w Ministerstwie przez zewnętrzne organy kontrolne;
5) monitorowanie realizacji przez komórki organizacyjne wniosków i zaleceń pokontrolnych;
6) koordynowanie działań związanych z planowaniem oraz sprawozdawczością z działalności kontrolnej realizowanej przez Ministra na podstawie ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej;
7) koordynowanie rozpatrywania przez komórki organizacyjne petycji, skarg i wniosków, o których mowa w dziale VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267 oraz z 2014 r. poz. 183), oraz przyjmowanie obywateli w sprawach skarg i wniosków, a także dokonywanie okresowych ocen przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków przez organy i jednostki organizacyjne poddane nadzorowi Ministra;
8) współpraca z audytorami w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych zobowiązanych do prowadzenia audytu.
3. W uzasadnionych przypadkach Biuro może prowadzić kontrolę podmiotów, które otrzymały środki budżetowe z części 19 budżetu państwa.
4. W strukturze Biura znajduje się funkcjonalnie niezależna wyodrębniona komórka audytu wewnętrznego, realizująca zadania w zakresie audytu wewnętrznego w Ministerstwie.
5. Biuro zapewnia obsługę Komitetu Audytu dla działów administracji rządowej, którymi kieruje Minister.”,
y) w § 63 w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) powoływania lub odwoływania Przewodniczących Komisji Orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych pierwszej i drugiej instancji i ich zastępców, członków Głównej Komisji Orzekającej, członków Międzyresortowej Komisji Orzekającej, zastępców Głównego Rzecznika oraz rzeczników dyscypliny i ich zastępców;”,
z) w § 64:
– ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Biuro Edukacji Finansowej odpowiada za realizację zadań związanych z działalnością edukacyjną oraz promocyjną i informacyjną w zakresie spraw należących do właściwości Ministra i urzędu obsługującego Ministra, jak również za kształtowanie pozytywnego wizerunku resortu finansów.”,
– w ust. 2
– – pkt 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„2) koordynacja komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej Ministerstwa i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych, w szczególności poprzez współpracę z rzecznikami prasowymi i pracownikami komórek właściwych do spraw komunikacji Ministerstwa i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
3) administracja i nadzór nad rozwojem portalu i profili społecznościowych Ministerstwa, w tym uzgadnianie funkcjonowania stron internetowych jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;”,
– – dodaje się pkt 5 w brzmieniu:
„5) koordynacja spraw związanych z udostępnianiem informacji w:
a) Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji (BIP RCL),
b) Centralnym Repozytorium Informacji Publicznej (CRIP).”.
§ 2.
§ 3.
§ 4.
Minister Finansów: M. Szczurek
- Data ogłoszenia: 2014-10-03
- Data wejścia w życie: 2014-09-30
- Data obowiązywania: 2014-09-30
- Dokument traci ważność: 2016-03-01
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA