REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2012 poz. 7
ZARZĄDZENIE Nr 10
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 10 lutego 2012 r.
w sprawie wyznaczenia jednostek odpowiedzialnych za nadzór i wymianę informacji o VAT oraz sposobu realizacji wymiany informacji o VAT
Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
2. Wymiana informacji o VAT odbywa się na następujących poziomach szczegółowości:
1) poziom I – wymiana automatyczna za pomocą systemu VIES, obejmująca sumę dostaw towarów i świadczenia usług przez podatników z danego państwa członkowskiego UE do poszczególnych podatników z innego państwa członkowskiego UE z możliwością wskazania tylko jednego podatnika w zleceniu zadanym systemowi VIES, zwanym dalej „zapytaniem”;
2) poziom II – wymiana automatyczna za pomocą systemu VIES, obejmująca sumy dostaw i świadczenia usług każdego z podatników z danego państwa członkowskiego UE do poszczególnych podatników z innych państw członkowskich wraz z określeniem w zapytaniu podatnika z danego państwa członkowskiego UE albo podatnika z innego państwa członkowskiego UE, do którego kierowane jest zapytanie;
3) poziom III – wymiana wniosków.
1) IS – należy przez to rozumieć dyrektora izby skarbowej właściwego miejscowo dla podatnika, którego dotyczy wniosek;
2) osobie kontaktowej – należy przez to rozumieć osobę wyznaczoną w US, IS lub UKS do realizacji zadań w zakresie wymiany informacji o VAT;
3) poczcie CCN/CSI – należy przez to rozumieć platformę opartą na wspólnej sieci łączności oraz wspólnym systemie połączeń w rozumieniu art. 2 ust. 1 lit. q Rozporządzenia 904/2010;
4) systemie VIES – należy przez to rozumieć system informatyczny służący do wymiany informacji o VAT;
5) terminie podstawowym – należy przez to rozumieć termin, o którym mowa w art. 10 Rozporządzenia 904/2010 zdanie pierwsze;
6) terminie skróconym – należy przez to rozumieć termin, o którym mowa w art. 10 Rozporządzenia 904/2010 zdanie drugie;
7) UE – należy przez to rozumieć Unię Europejską;
8) UKS – należy przez to rozumieć dyrektora urzędu kontroli skarbowej właściwego miejscowo dla podatnika, którego dotyczy wniosek;
9) US – należy przez to rozumieć naczelnika urzędu skarbowego właściwego miejscowo dla podatnika, którego dotyczy wniosek;
10) wniosku o informację – należy przez to rozumieć wniosek, o którym mowa w art. 7 Rozporządzenia 904/2010;
11) wniosku spontanicznym – należy przez to rozumieć wniosek, o którym mowa w art. 15 Rozporządzenia 904/2010;
12) wniosku o doręczenie administracyjne – należy przez to rozumieć wniosek, o którym mowa w art. 25 Rozporządzenia 904/2010;
13) wniosku – należy przez to rozumieć wnioski wymienione w pkt 10–12.
1) Departament Administracji Podatkowej w Ministerstwie Finansów, jako centralne biuro łącznikowe, o którym mowa w art. 4 ust. 1 Rozporządzenia 904/2010, zwane dalej „CLO”;
2) Biuro Wymiany Informacji Podatkowych funkcjonujące w ramach struktury Izby Skarbowej w Poznaniu, jako łącznikowy organ administracyjny, o którym mowa art. 4 ust. 2 Rozporządzenia 904/2010, zwany dalej „BWIP”.
1) wymiana informacji o VAT z państwami członkowskimi UE, w tym:
a) współpraca w zakresie wymiany informacji o VAT z państwami członkowskimi UE, CLO oraz osobami kontaktowymi,
b) koordynacja wymiany informacji o VAT na szczeblu krajowym,
c) tłumaczenie wniosków oraz pozostałej korespondencji,
d) przetwarzanie i przesyłanie wniosków oraz pozostałej korespondencji w tym zakresie,
e) w przypadku gdy otrzymany wniosek dotyczy innego państwa członkowskiego UE, przesyłanie wniosku do właściwego państwa członkowskiego UE oraz powiadamianie o tym państwa, które wystąpiło z wnioskiem,
f) w przypadku braku informacji przekazanej automatycznie przez system VIES z poziomu I o korektach z państwa członkowskiego UE, zlecanie odpowiednich zapytań;
2) przygotowywanie sprawozdań na zlecenie CLO;
3) szkolenie osób kontaktowych we współpracy z CLO.
1) dbałość o poprawność merytoryczną i formalną wniosków;
2) analiza zasadności sporządzanych wniosków i potencjalnych korzyści dla polskiej administracji podatkowej;
3) przygotowywanie sprawozdań na zlecenie CLO i BWIP w szczególności dotyczących terminowości realizacji wniosków oraz o dodatkowych przychodach budżetowych uzyskanych w wyniku wymiany informacji o VAT;
4) przesyłanie na bieżąco informacji o zmianach na stanowiskach osób kontaktowych i zastępujących do BWIP oraz do wiadomości CLO, a w przypadku osób kontaktowych w US do osoby kontaktowej w IS.
2. Do zadań osób kontaktowych w US należy w szczególności:
1) sporządzanie i przesyłanie wniosków kierowanych do państw członkowskich UE do osoby kontaktowej w IS;
2) terminowa realizacja wniosków pochodzących z państw członkowskich UE,
3) wyjaśnianie błędnych i zatwierdzanie poprawnych informacji podsumowujących VAT-UE;
4) porównywanie zgodności wartości z deklaracji VAT-7 i informacji podsumowujących VAT-UE;
5) wprowadzanie danych z informacji podsumowujących VAT-UE oraz ich korekt z zachowaniem terminów przewidzianych w Rozporządzeniu 904/2010;
6) analiza danych w systemie VIES;
7) umieszczanie w polu „Uwagi do kwartalnego rozliczenia podatnika” w systemie VIES danych o wnioskach.
3. Do zadań osób kontaktowych w IS należy w szczególności:
1) weryfikacja wniosków oraz ich przesyłanie do BWIP;
2) monitorowanie terminowości realizacji wniosków i kierowanie monitów do właściwych US;
3) prowadzenie szkoleń dla osób kontaktowych w podległych US oraz szkoleń dla innych pracowników IS i US na temat zakresu informacyjnego systemu VIES i sposobów uzyskania i wykorzystywania informacji z tego systemu oraz z dziedziny wymiany informacji o VAT.
4. Do zadań osób kontaktowych w UKS należy w szczególności:
1) sporządzanie i przesyłanie wniosków kierowanych do państw członkowskich UE do BWIP;
2) terminowa realizacja wniosków pochodzących z państw członkowskich UE, przekazanych do realizacji w przypadku toczącej się kontroli jednoczesnej oraz monitorowanie terminów realizacji tych wniosków;
3) prowadzenie szkoleń dla użytkowników systemu VIES oraz inspektorów kontroli skarbowej i pozostałych pracowników UKS na temat zakresu informacyjnego systemu VIES i sposobów uzyskania i wykorzystywania informacji z tego systemu oraz wymiany informacji o VAT;
4) umieszczanie w polu „Uwagi do kwartalnego rozliczenia podatnika” w systemie VIES danych o wnioskach.
2. Korespondencja przekazywana na poszczególnych etapach realizacji wniosku wymaga przesłania potwierdzenia odbioru wiadomości z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby kontaktowej. Potwierdzenie odbioru wiadomości następuje nie później niż do końca następnego dnia roboczego po dniu przesłania wiadomości.
3. Osoba kontaktowa w IS lub UKS może zwrócić się do BWIP, a osoba kontaktowa w US do osoby kontaktowej w IS, w celu wyjaśnienia wątpliwości dotyczących realizacji wniosku.
4. Pytania osoby kontaktowej w IS lub UKS oraz odpowiedzi udzielone przez BWIP są przekazywane do wiadomości CLO.
5. Osoby kontaktowe w UKS oraz IS przesyłają korespondencję kierowaną do państw członkowskich UE na adres skrzynki poczty elektronicznej BWIP: clo.scac@wp.mofnet.gov.pl.
6. Osoby kontaktowe w US przesyłają korespondencję kierowaną do państw członkowskich UE w formie elektronicznej do osoby kontaktowej w IS.
7. Korespondencję z administracjami podatkowymi państw członkowskich UE prowadzi CLO i BWIP przy wykorzystaniu poczty CCN/CSI.
2. W przypadku większej ilości formularzy, każdy z nich przesyłany jest w osobnej wiadomości.
3. Formularze należy wypełniać w sposób jasny, zrozumiały i zwięzły, nie używając zwrotów i terminów specjalistycznych, wynikających ze specyfiki polskiego systemu podatkowego.
4. Załączniki do formularzy przesyłane są w formie elektronicznej, w powszechnie akceptowanych formatach plików, w szczególności o rozszerzeniu: doc, xls, pdf, jpg, tif
5. Załączniki do wniosków o doręczenie administracyjne, tj. oryginały dokumentów podlegających doręczeniu, w szczególności decyzje i postanowienia, są przesyłane przez osoby kontaktowe w US bezpośrednio do BWIP.
6. W przypadku dużej liczby załączników lub załączników złej jakości do pozostałych wniosków, możliwe jest ich przesłanie – po uprzednim uzgodnieniu z BWIP – bezpośrednio do BWIP na nośniku CD/DVD lub w formie papierowej.
7. Na kopii dokumentu nie umieszcza się adnotacji „za zgodność z oryginałem”.
2. Osoby kontaktowe pracują na formularzach w języku polskim, dopuszczalne jest jednak tłumaczenie wniosków przez osoby kontaktowe w IS lub UKS, po uprzednim uzgodnieniu z BWIP. Informacja na temat uzgodnień jest przekazywana niezwłocznie do CLO.
3. Załączniki do wniosków nie podlegają tłumaczeniu, z wyjątkiem załączników, z których wynika, że stanowią odpowiedź na pytania zadane we wniosku.
2. Termin realizacji wniosku o informację liczony jest od dnia jego wpływu z państwa członkowskiego UE do dnia wysłania przez BWIP odpowiedzi na ten wniosek.
3. Opóźnienie w realizacji wniosku o informację powstałe na jednym z etapów jego realizacji, powoduje skrócenie czasu realizacji na pozostałych etapach.
4. W przypadku braku możliwości realizacji wniosku o informację w terminie podstawowym lub skróconym, osoby kontaktowe w US, za pośrednictwem osoby kontaktowej w IS, lub osoby kontaktowe w UKS informują o tym BWIP, podając powód opóźnienia oraz przewidywany termin realizacji wniosku o informację.
5. W przypadku przekroczenia podstawowego terminu na realizację wniosku o informację, BWIP informuje o tym fakcie państwo członkowskie UE.
6. Pozostałe wnioski są realizowane bez zbędnej zwłoki.
1) osoba kontaktowa w US odsyła wniosek do osoby kontaktowej w IS,
2) osoba kontaktowa w UKS odsyła wniosek do BWIP
– z odpowiednim wyjaśnieniem.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, osoba kontaktowa w IS przesyła wniosek do właściwego US, informując BWIP, a jeżeli właściwy miejscowo jest US poza obrębem danego województwa, osoba kontaktowa w IS odsyła wniosek do BWIP, które przesyła wniosek osobie kontaktowej we właściwej IS.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, BWIP przesyła wniosek osobie kontaktowej we właściwym UKS z odpowiednim wyjaśnieniem.
1) brak jest możliwości ustalenia właściwego US, na podstawie informacji zawartych we wniosku;
2) liczba i charakter wniosków złożonych przez państwo członkowskie UE w danym okresie nakłada nieproporcjonalne obciążenie na polską administrację podatkową;
3) państwo członkowskie UE występujące z wnioskiem nie wyczerpało krajowych źródeł informacji do wyjaśnienia wątpliwości;
4) nakłady poniesione na udzielenie odpowiedzi znacznie przewyższają wartość transakcji, o których mowa we wniosku;
5) kwota transakcji lub kwota rozbieżności pomiędzy transakcjami podana we wniosku nie przekracza progu 15 000 EUR;
6) wniosek sporządzono w innych językach niż wymienione w § 9 ust. 1;
7) wniosek dotyczy informacji odnoszących się do zdarzeń przedawnionych;
8) wniosek zawiera błędy uniemożliwiające prawidłowy odczyt danych z formularza.
2. W przypadku gdy wniosek o informację kierowany do innego państwa członkowskiego UE:
1) został sporządzony z pominięciem wszystkich dostępnych środków i źródeł informacji,
2) dotyczy kwoty transakcji lub kwoty rozbieżności pomiędzy transakcjami niższej niż próg 15 000 EUR przy czym nie występuje uzasadnione podejrzenie dokonania oszustwa podatkowego w transakcjach wewnątrzwspólnotowych, a wniosek o informację nie jest jednym z serii wniosków dotyczących tego samego podatnika,
3) jest nieuzasadniony z uwagi na znikomość potencjalnych wpływów do budżetu państwa,
4) jest niepoprawny formalnie, niekompletny, nieczytelny lub niezasadny
– BWIP, a w przypadku osób kontaktowych z US – osoba kontaktowa w IS, odsyłają wniosek o informację do uzupełnienia, skorygowania lub odrzucają go w całości.
2. W przypadku gdy wniosek spontaniczny kierowany do innego państwa członkowskiego UE:
1) dotyczy danych, które są już dostępne dla państwa członkowskiego UE,
2) jest niepoprawny formalnie, niekompletny, nieczytelny lub niezasadny
– BWIP, a w przypadku osób kontaktowych z US – osoba kontaktowa w IS, odsyłają wniosek spontaniczny do uzupełnienia, skorygowania lub odrzucają go w całości.
2. Z powodów wymienionych w § 12 ust. 2 pkt 4 BWIP, a w przypadku osób kontaktowych z US –osoba kontaktowa w IS, odsyłają do uzupełnienia, skorygowania lub odrzucają w całości wniosek o doręczenie administracyjne kierowany do państwa członkowskiego UE.
2. Informacje te nie podlegają tłumaczeniu.
2. W ramach współpracy osoby kontaktowe z UKS i IS z danego województwa, wymieniają między sobą rejestry spraw na formularzach przeznaczonych do wymiany informacji w szczególności przypadku podejrzenia oszustw typu „karuzela podatkowa” oraz „znikający podatnik”, w terminie do 15. dnia następnego miesiąca.
3. W uzasadnionych przypadkach, związanych w szczególności z koniecznością skutecznego wykrywania, zwalczania i zapobiegania oszustwom podatkowym w transakcjach wewnątrzwspólnotowych, osoby kontaktowe z różnych województw mogą sobie przekazywać informacje pozyskane w ramach wymiany informacji o VAT.
4. Informacje, o których mowa w ust. 3, są przekazywane do wiadomości BWIP.
1) formularze przeznaczone do wymiany informacji o VAT;
2) potwierdzenia odbioru wiadomości otrzymane od osób kontaktowych.
2. Osoby kontaktowe przechowują, korespondencję związaną z wymianą informacji a w szczególności:
1) formularze przeznaczone do wymiany informacji o VAT;
2) potwierdzenia odbioru wiadomości otrzymane z BWIP.
3. Osoby kontaktowe w US i UKS przechowują formularze przeznaczone do wymiany informacji o VAT z załącznikami.
Minister Finansów: wz. M. Orłowska
|
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104 z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. nr 42, poz. 337, nr 98, poz. 817, nr 157, poz. 1241 i Nr 161, poz. 1277, z 2010 r. Nr 57, poz. 354 oraz z 2011 r. Nr 117, poz. 676, nr 185, poz. 10921 oraz nr 232, poz. 1378.
- Data ogłoszenia: 2012-02-14
- Data wejścia w życie: 2012-02-10
- Data obowiązywania: 2017-01-01
- Z mocą od: 2012-01-01
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA