REKLAMA
Monitor Polski - rok 2025 poz. 261
OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)
z dnia 25 lutego 2025 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji wolnorynkowej "Prowadzenie warsztatów z treningu mentalnego w sporcie" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2024 r. poz. 1606) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji wolnorynkowej "Prowadzenie warsztatów z treningu mentalnego w sporcie" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Sportu i Turystyki: wz. P. Borys
|
1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 2722).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki
z dnia 25 lutego 2025 r. (M.P. poz. 261)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI WOLNORYNKOWEJ "PROWADZENIE WARSZTATÓW Z TRENINGU MENTALNEGO W SPORCIE: DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji wolnorynkowej
Prowadzenie warsztatów z treningu mentalnego w sporcie |
2. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji wolnorynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji
6 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (dalej jako PRK), 6 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport |
3. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji wolnorynkowej
Osoba posiadająca kwalifikację "Prowadzenie warsztatów z treningu mentalnego w sporcie" samodzielnie planuje i realizuje zarówno pojedynczy warsztat, jak i program edukacyjny skierowany do zawodników trenujących na poziomie zawodowym i amatorskim. Pozyskuje wiedzę o potrzebach grupy i kontekście jej funkcjonowania. Na podstawie zebranych informacji planuje oraz przeprowadza zajęcia, uwzględniając cel, potrzeby i liczebność grupy, dyscyplinę sportu, wiek uczestników, poziom sportowy. Posługuje się zaawansowaną wiedzą o teoretycznych podstawach treningu mentalnego, poszczególnych umiejętnościach wchodzących w jego zakres, modeli pracy w nim stosowanych. W swoich działaniach opiera się na rzetelnej, sprawdzonej naukowo wiedzy z psychologii sportu. W sposób elastyczny i dostosowany do potrzeb wykorzystuje różnorodne metody prowadzenia zajęć i monitoruje efekty swojej pracy. Osoba ta podejmuje odpowiedzialność za realizowane przez siebie działania. Wspiera zawodników w wszechstronnym rozwoju, poprzez dostarczanie narzędzi wspomagających ich efektywność w radzeniu sobie z wyzwaniami. W swoich działaniach współpracuje z otoczeniem zawodnika (trenerami, menedżerami). Stale dokształca się i rozwija w zakresie posiadanych umiejętności. |
Zestaw 1. Charakteryzowanie teoretycznych podstaw treningu mentalnego i sportowego | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Posługuje się wiedzą z zakresu treningu mentalnego | - definiuje psychoedukację i wymienia jej cele istotne w kontekście sportu, - omawia, czym jest trening mentalny w sporcie i jakie ma zastosowanie w sporcie (np. wg Kłodeckiej-Różalskiej), - omawia korzyści wynikające ze stosowania treningu mentalnego, - charakteryzuje poszczególne umiejętności wchodzące w skład treningu mentalnego i techniki wykorzystywane do poprawy tych umiejętności, tj.: • koncentrację uwagi (np. wg Nideffera), • radzenie sobie ze stresem (np. wg Selyego), • pewność siebie (np. wg Vealey), • nastawienie (np. wg Andersona, Harwooda), • motywację (np. wg Ryana, Deciego), • opanowanie emocji (np. wg Hanina), • wyznaczanie celów (np. SMART, GROW), • trening wyobrażeniowy (np. wg Cavalliera), • trening relaksacyjny (np. wg Unestahla), • współpracę (np. wg Dannemillera, Beswicka), • dialog wewnętrzny (np. wg Van Raalte, Vincenta i Brewera, Hardy'ego), • poczucie własnej skuteczności (np. wg Bandury), - omawia korzyści z doskonalenia każdej z powyższych umiejętności, - analizuje co najmniej trzy modele współpracy z zawodnikami (np. model KOP wg Blecharza i Nowickiego, piramidę sukcesu w sporcie wg Lesyka, model 5C wg Andersona, Harwooda) |
Posługuje się wiedzą dotyczącą podstaw sportu i treningu sportowego | - definiuje periodyzację treningową i omawia zastosowanie tej wiedzy w kontekście pracy warsztatowej z zawodnikami, - omawia, z czego składa się jednostka treningowa, - charakteryzuje, czym jest przygotowanie techniczne, taktyczne, motoryczne, i podaje co najmniej dwa przykłady do każdego elementu, - omawia olimpijskie dyscypliny sportowe: wskazuje przynależność dyscyplin, ze względu na czas ich odbywania się, do zimowych igrzysk olimpijskich lub letnich igrzysk olimpijskich, - omawia podstawowe różnice między sportami drużynowymi i indywidualnymi oraz letnimi i zimowymi |
Zestaw 2. Diagnozowanie potrzeb sportowców | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Prowadzi wywiad częściowo ustrukturyzowany na potrzeby pozyskania informacji o grupie | - przygotowuje pytania do wywiadu badającego oczekiwania i aktualną sytuację danej grupy (zawodników) oraz uzasadnia dobór tych pytań, - przeprowadza wywiad z zawodnikiem/trenerem oraz analizuje zebrane informacje w kontekście współpracy z grupą sportowców |
Wykorzystuje kwestionariusze i standaryzowane narzędzia diagnostyczne w pracy z grupą sportową | - omawia, jakimi kryteriami należy się kierować przy doborze kwestionariusza/testu, - omawia, czym jest trafność, rzetelność i standaryzacja kwestionariusza/testu, - analizuje możliwości i ograniczenia, jakie niesie za sobą wykorzystywanie metod papier - ołówek, - przeprowadza badanie wybranym przez siebie kwestionariuszem/testem, - analizuje wyniki badania kwestionariuszem/testem, a także wskazuje możliwości wykorzystania tych informacji w pracy z zawodnikami |
Obserwuje jednostkę treningową | - charakteryzuje kluczowe zasady obserwacji jednostki treningowej, - prowadzi obserwację jednostki treningowej, - analizuje dane zebrane podczas obserwacji jednostki treningowej, - omawia sposoby wykorzystania informacji zebranych podczas obserwacji jednostki treningowej |
Gromadzi i analizuje informacje o potrzebach grupy | - omawia co najmniej dwie różne metody zbierania danych dotyczących oczekiwań danej grupy względem tematyki i formy warsztatów, - omawia co najmniej dwie techniki i/lub narzędzia, którymi może się posłużyć w zbieraniu danych, - wykorzystuje techniki/narzędzia diagnostyczne do zebrania informacji o potrzebach grupy, - analizuje zebrane informacje wybranymi przez siebie metodami, odnośnie do potrzeb i oczekiwań grupy, a następnie tworzy podsumowanie tych informacji |
Zestaw 3. Planowanie programów edukacyjnych i przygotowanie materiałów | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Planuje pojedynczą sesję warsztatową | - wymienia i omawia elementy składające się na pojedyncze ćwiczenia warsztatowe, - przygotowuje plan (konspekt) pojedynczego warsztatu dla zawodników z uwzględnieniem jego celu i specyfiki grupy (liczebność, płeć, wiek, dyscyplina sportu), - analizuje przygotowany plan (konspekt) pojedynczego warsztatu dla zawodników, odnosząc się do postawionego celu i specyfiki grupy (liczebność, płeć, wiek, dyscyplina sportu) |
Planuje cykl warsztatów | - wykorzystuje informacje z diagnozy potrzeb grupy do stworzenia programu edukacyjnego dla zawodników, - planuje cykl warsztatów na podstawie co najmniej jednego modelu treningu mentalnego i uzasadnia swój wybór, - wyznacza cel oddziaływań długoterminowych i uzasadnia swój wybór, - przygotowuje program cyklu warsztatów (na jeden sezon sportowy) z zakresu psychoedukacji i treningu mentalnego dla konkretnej grupy zawodników i uzasadnia dobór tematyki oraz ich umiejscowienie w kontekście sezonu sportowego |
Przygotowuje materiały edukacyjne | - omawia możliwe do wykorzystania materiały pomocnicze, - przygotowuje materiały pomocnicze do prowadzonych przez siebie zajęć, np. prezentacje, materiały informacyjne, infografiki, plakaty, krótkie filmy, - omawia dobór materiałów w kontekście nauki danej umiejętności i grupy sportowej (wiek, dyscyplina) |
Zestaw 4. Prowadzenie warsztatów z psychoedukacji i treningu mentalnego w sporcie | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Posługuje się wiedzą z zakresu prowadzenia warsztatów z psychoedukacji i treningu mentalnego | - charakteryzuje konstrukcję i założenia zajęć warsztatowych, a także omawia ich mocne strony i rezerwy, - omawia zasady dotyczące pracy z grupą, - omawia fazy budowania efektywnego zespołu na przykładzie wybranej dyscypliny sportu, - omawia role grupowe, - omawia co najmniej trzy formy przekazu wiedzy podczas prowadzenia zajęć warsztatowych |
Prowadzi zajęcia integrujące grupę | - prowadzi zajęcia z uwzględnieniem ćwiczeń mających na celu naukę imion, poznanie się grupy, budowanie zaufania w grupie, - wprowadza podstawowe zasady obowiązujące na warsztatach |
Prowadzi warsztaty | - prowadzi zajęcia w oparciu o model treningu mentalnego, np. model KOP wg Blecharza i Nowickiego, piramidę sukcesu w sporcie wg Lesyka, model 5C wg Andersona, Harwooda, - prowadzi cykl warsztatów (co najmniej pięć zajęć) z zakresu treningu mentalnego dotyczących np.: • koncentracji uwagi, • budowania adekwatnej pewności siebie, • radzenia sobie ze stresem, • motywacji, • nastawienia, • opanowania emocji, • wyznaczania celów, • treningu wyobrażeniowego, • współpracy, • dialogu wewnętrznego, - objaśnia uczestnikom umiejętności wchodzące w zakres treningu mentalnego i ich znaczenie w sporcie uprawianym przez daną grupę, - prowadzi ćwiczenia doskonalące daną umiejętność z zakresu treningu mentalnego z wykorzystaniem co najmniej trzech różnych form, np. papieru - ołówka, odgrywania ról, ćwiczeń ruchowych, - podsumowuje przeprowadzone ćwiczenie z uwzględnieniem praktycznego zastosowania w danej dyscyplinie sportu |
Monitoruje efekty swoich oddziaływań | - omawia co najmniej 3 sposoby monitorowania efektów własnych oddziaływań i ich zastosowanie, - charakteryzuje zasady wykorzystania obserwacji jednostki treningowej do oceny skuteczności prowadzonych warsztatów, - stosuje jedną wybraną metodę monitorowania (np. rozmowę z zawodnikiem, trenerem, analizę dziennika treningowego), - analizuje uzyskane dane i wskazuje elementy własnej pracy, które powinien zmienić |
4. Ramowe wymagania dotyczące metod przeprowadzania walidacji, osób przeprowadzających walidację oraz warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody Zestawy efektów uczenia się są sprawdzane wyłącznie za pomocą następujących metod: - test teoretyczny - zestaw 1 oraz umiejętność "Posługuje się wiedzą z zakresu prowadzenia warsztatów z psychoedukacji i treningu mentalnego z zestawu 4, - rozmowa z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją" (wywiad swobodny) - zestawy 2, 3, 4, - analiza dowodów i deklaracji (np. nagrania wideo, materiałów: konspekty, materiały ewaluacyjne pomoce dydaktyczne) - zestawy 2, 3, 4. 1.2. Zasoby kadrowe Komisja składa się z co najmniej z 3 członków, którymi mogą zostać: - psycholog sportu - osoba z wykształceniem psychologicznym (co najmniej na poziomie magisterskim) i z dyplomem studiów podyplomowych z psychologii sportu, zajmująca się od co najmniej 5 lat pracą w obszarze psychologii sportu, - psycholog sportu - osoba z wykształceniem psychologicznym (co najmniej na poziomie magisterskim) i z dyplomem studiów podyplomowych z psychologii sportu, zajmująca się od co najmniej 3 lat pracą w obszarze psychologii sportu, - osoba z wykształceniem psychologicznym (co najmniej na poziomie magisterskim) i z co najmniej 5-letnim doświadczeniem w prowadzeniu treningów lub warsztatów psychologicznych. Co najmniej jeden z członków komisji musi posiadać doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Instytucja certyfikująca musi zapewnić monitor/rzutnik, komputer (z klawiaturą i myszką), dostęp do Internetu, głośniki, tablicę i papier flipchart, flamastry. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania Nie określa się wymagań do tych etapów. |
5. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Warunkiem przystąpienia do walidacji jest posiadanie kwalifikacji pełnej z poziomem 7 PRK (lub wyższym) w dyscyplinie psychologia. |
6. Inne, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunki uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej
Brak innych, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunków uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej. |
7. Okres ważności certyfikatu kwalifikacji wolnorynkowej oraz warunki przedłużenia ważności
Certyfikat ważny jest bezterminowo. |
8. Dodatkowe warunki, które muszą spełniać podmioty ubiegające się o uprawnienie do certyfikowania na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji
Certyfikat ważny jest bezterminowo. |
9. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji, z uwzględnieniem terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |
- Data ogłoszenia: 2025-03-20
- Data wejścia w życie: 2025-03-20
- Data obowiązywania: 2025-03-20
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA