REKLAMA
Monitor Polski - rok 2025 poz. 240
OBWIESZCZENIE MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)
z dnia 25 lutego 2025 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji wolnorynkowej "Prowadzenie zajęć z treningu mentalnego dla dzieci i młodzieży uprawiającej sport" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2024 r. poz. 1606) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji wolnorynkowej "Prowadzenie zajęć z treningu mentalnego dla dzieci i młodzieży uprawiającej sport" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Sportu i Turystyki: wz. P. Borys
|
1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 2722).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki
z dnia 25 lutego 2025 r. (M.P. poz. 240)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI WOLNORYNKOWEJ "PROWADZENIE ZAJĘĆ Z TRENINGU MENTALNEGO DLA DZIECI I MŁODZIEŻY UPRAWIAJĄCEJ SPORT" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji wolnorynkowej
Prowadzenie zajęć z treningu mentalnego dla dzieci i młodzieży uprawiającej sport |
2. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji wolnorynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji
5 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (dalej jako PRK), 5 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport |
3. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji wolnorynkowej
Osoba posiadająca kwalifikację "Prowadzenie zajęć z treningu mentalnego dla dzieci i młodzieży uprawiającej sport" samodzielnie przygotowuje i przeprowadza zajęcia z treningu mentalnego. W swojej pracy wykorzystuje różnorodne formy prowadzenia zajęć oraz narzędzia aktywizujące grupę oraz samodzielnie przygotowane materiały edukacyjne. Jest gotowa do wspomagania uczestników w zakresie przygotowania mentalnego. Omawia, jak umiejętności zdobywane podczas zajęć mogą zostać wykorzystane w innych obszarach życia, poza sportem i aktywnością fizyczną, np. do poprawy uczenia się w szkole, zmniejszenia nadmiernej koncentracji na wyniku czy budowania relacji z innymi. W swoich działaniach uwzględnia wiek uczestników zajęć, ich potrzeby, czas trwania zajęć, zamierzone cele podejmowanej pracy i jej rezultaty. Wykorzystuje wiedzę o sporcie, psychologii sportu oraz elementy psychologii rozwoju. Stosuje różnorodne narzędzia ewaluacji swojej pracy. W trakcie prowadzenia zajęć odpowiada za osoby niepełnoletnie pozostające pod jej opieką. Osoba ta doskonali i rozwija swoje kompetencje w oparciu o refleksyjną praktykę, a także trendy i osiągnięcia naukowe. |
Zestaw 1. Przygotowanie zajęć z zakresu treningu mentalnego | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Charakteryzuje teoretyczne podstawy sportu | - omawia sylwetki pięciu wybranych (polskich i zagranicznych) mistrzów olimpijskich / mistrzów sportu z uwzględnieniem podejścia do sportu oraz wartości i zasad, którymi się kierują, - omawia, czym są idea olimpizmu i zasada fair play, - charakteryzuje ogólne zasady uprawiania dyscyplin sportu takich, jak: lekkoatletyka, koszykówka, siatkówka, piłka ręczna, unihokej, piłka nożna, tenis stołowy, tenis ziemny, pływanie i potrafi je uporządkować ze względu na specyfikę sportu (drużynowe i indywidualne, sposób rywalizacji), - charakteryzuje, czym są cykle treningowe (mikrocykl, mezocykl, makrocykl) |
Posługuje się wiedzą z zakresu treningu mentalnego | - omawia wybraną przez siebie naukową definicję treningu mentalnego, - omawia wybraną przez siebie definicję koncentracji uwagi (np. wg Nideffera), pamięci (np. wg Atkinsona i Shiffrina, Hebba), rolę emocji w codziennych wyzwaniach (np. wg Plutchika, Frijdy), motywacji (np. wg Ryana i Deciego, Atkinsona), nastawienia (np. wg Lesyka), zaangażowania (np. Andersona i Harwooda) oraz pewności siebie (np. wg Vealey), - przedstawia korzyści wynikające z wykorzystywania treningu mentalnego w pracy z dziećmi i młodzieżą, - przedstawia korzyści wynikające z pracy nad koncentracją uwagi, pamięcią, emocjami, motywacją, nastawieniem, zaangażowaniem i pewnością siebie |
Posługuje się wiedzą z zakresu umiejętności społecznych i funkcjonowania w grupie | - omawia wybraną przez siebie definicję komunikacji (np. wg Nęckiego), współpracy (np. wg Dannemillera, Newmana), asertywności (np. wg Król-Fijewskiej) oraz presji rówieśniczej, - charakteryzuje zasady skutecznej komunikacji oraz podaje ich zastosowanie w pracy z dziećmi i młodzieżą, - analizuje różnice pomiędzy postawą asertywną, uległą a agresywną, - charakteryzuje, czym jest postawa asertywna, - omawia charakterystykę dobrze współpracującej grupy i zasady w niej obowiązujące (np. Beswicka) |
Przygotowuje plany, konspekty i materiały niezbędne do prowadzenia zajęć z treningu mentalnego | - przedstawia przygotowane konspekty z co najmniej 3 tematów zajęć (wybranych z: doskonalenia koncentracji uwagi, pamięci, rozumienia i opanowania emocji, motywacji w szkole i sporcie, kształtowania pozytywnego nastawienia, zaangażowania w szkole i sporcie, budowania adekwatnej pewności siebie) i z 1 tematu (wybranego spośród: skutecznej komunikacji, umiejętności współpracy, kształtowania asertywnej postawy, radzenia sobie z presją) dla różnych grup wiekowych (np. dzieci z klas 1-3, młodzież) z uwzględnieniem: celu zajęć; czasu trwania; charakterystyki grupy (liczebność, płeć, wiek uczestników, różny stopień sprawności); różnych form prowadzenia zajęć, np. miniwykładu, warsztatu, odgrywania scen, ćwiczeń grupowych, ćwiczeń typu papier - ołówek; planowanych ćwiczeń wraz z ich opisem, instrukcją, celem i czasem trwania; podsumowania, - omawia i analizuje plan przebiegu przynajmniej jednej gry/zabawy edukacyjnej w przedstawionych przez siebie czterech konspektach, - prezentuje przygotowane przez siebie pomoce dydaktyczne do prowadzonych zajęć, np. prezentację multimedialną, wybrane fragmenty filmów, materiały informacyjne, i omawia sposób ich zastosowania podczas zajęć na podstawie przedstawionego konspektu |
Zestaw 2. Prowadzenie zajęć z treningu mentalnego | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Prowadzi zajęcia z dziećmi i młodzieżą | - omawia role grupowe i zasady współpracy z grupą, - omawia zasady pracy z dziećmi i młodzieżą (szkoły podstawowe i ponadpodstawowe) oraz wskazuje różnice w pracy z tymi grupami wiekowymi, - omawia zasady pracy z dziećmi i młodzieżą (szkoły podstawowe i ponadpodstawowe) oraz związane z nimi różnice wynikające z podstawowych obowiązków oraz uregulowań prawnych dla prowadzącego zajęcia z nieletnimi, - omawia zasady dotyczące skutecznej komunikacji w prowadzeniu zajęć z dziećmi i młodzieżą, a także ustala z grupą zasady obowiązujące na zajęciach, - omawia zasady wprowadzania kontraktu obowiązującego na zajęciach, - wykorzystuje metody aktywizacji i integracji grupy, - dobiera ćwiczenia do potrzeb grupy i sformułowanych celów, - modeluje zachowania związane z komunikacją pomiędzy członkami grupy (komunikaty Ja, aktywne słuchanie, informacja zwrotna), - omawia sytuacje trudne w prowadzeniu przez siebie grupy, - prezentuje możliwe rozwiązania co najmniej jednej sytuacji trudnej, wykazując się przy tym umiejętnością panowania nad grupą i radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych, - podczas zajęć grupowych z zakresu umiejętności społecznych demonstruje ćwiczenia zgodnie z przygotowanym konspektem, - omawia przedstawiony przez siebie fragment nagrania wideo w kontekście prowadzenia zajęć oraz zwraca uwagę na odbiór ćwiczenia przez dzieci i młodzież, realizację założonego celu, zaangażowanie grupy w ćwiczenie |
Prowadzi zajęcia z zakresu treningu mentalnego | - rozpoczyna zajęcia: omawia i przypomina zasady, - sprawdza samopoczucie uczestników i ich gotowość do rozpoczęcia zajęć, - omawia cele zajęć, - demonstruje ćwiczenia z zakresu treningu mentalnego w oparciu o przygotowane samodzielnie konspekty dotyczące co najmniej trzech z poniższych obszarów: doskonalenia koncentracji uwagi; pamięci; rozumienia i opanowania emocji; motywacji w szkole i sporcie; kształtowania pozytywnego nastawienia; zaangażowania w szkole i sporcie; budowania adekwatnej pewności siebie, - sprawdza poprawność wykonania ćwiczeń i udziela informacji zwrotnej uczestnikom, - podsumowuje poszczególne elementy zajęć, - proponuje ćwiczenia i zadania do samodzielnego wykonania przez uczestników w domu i szkole, - przekazuje uczestnikom zastosowanie ćwiczonych umiejętności z treningu mentalnego w różnych obszarach funkcjonowania, np. w szkole, w domu |
Zestaw 3. Ewaluacja zajęć | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Charakteryzuje sposoby ewaluacji efektów pracy | - omawia sposoby zbierania informacji zwrotnych od dzieci oraz rodziców (ich opiekunów) na temat zajęć, w szczególności o stopniu przyswojenia informacji przez dzieci i młodzież, - omawia korzyści wynikające ze stosowania ewaluacji swojej pracy, - przedstawia przykładową ankietę ewaluacyjną dostosowaną do różnych grup wiekowych (nauczanie początkowe, starsze klasy szkoły podstawowej i szkoła ponadpodstawową), - uzasadnia wybór narzędzia, poszczególnych pytań i wykorzystania uzyskanych informacji |
Ewaluuje swoją pracę | - wykorzystuje narzędzia ewaluacji swojej pracy, - analizuje przeprowadzone zajęcia, uwzględniając odbiór ćwiczenia przez dzieci i młodzież, realizację założonego celu, zaangażowanie grupy w ćwiczenie, - zbiera i opracowuje wyniki ewaluacji, - analizuje wyniki ewaluacji, odnosząc się do postawionych celów zajęć i zdiagnozowanych potrzeb, - opracowuje wnioski i rekomendacje dotyczące przyszłych działań, - omawia przebieg i sposób przeprowadzenia wymienionych przez siebie sposobów ewaluacji pracy |
Zestaw 4. Samodoskonalenie się i dobre praktyki w pracy z dziećmi i młodzieżą | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Wykorzystuje dobre praktyki w pracy z dziećmi i młodzieżą | - omawia, czym są dobre praktyki w pracy z dziećmi i młodzieżą, np. wykorzystując informacje znajdujące się na stronie kuratorium oświaty, - przedstawia i analizuje dobre praktyki pedagogiczne wdrożone przez siebie w pracy z dziećmi i młodzieżą (spełniające kryteria: zgodne z prawem, realistyczne, powtarzalne - możliwe do zastosowania przez innych, innowacyjne), - omawia, czym jest refleksyjna praktyka, i przedstawia sposoby jej wykorzystania w codziennej pracy |
Analizuje własne mocne i słabe strony | - wykorzystując fragmenty nagrań wideo z prowadzonych przez siebie zajęć, analizuje swoje mocne i słabe strony w kontekście prowadzenia zajęć z zakresu treningu mentalnego, umiejętności społecznych oraz funkcjonowania w grupie, - omawia możliwości pracy nad własnymi słabymi stronami w celu ich poprawy, - analizuje swoje zachowania oraz wskazuje alternatywne rozwiązania w danej sytuacji |
4. Ramowe wymagania dotyczące metod przeprowadzania walidacji, osób przeprowadzających walidację oraz warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody Zestawy efektów uczenia się są sprawdzane wyłącznie za pomocą następujących metod: - test teoretyczny - zestaw 1 z wyłączeniem umiejętności "Przygotowuje plany, konspekty i materiały niezbędne do prowadzenia zajęć z treningu mentalnego", - rozmowa z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją" (wywiad swobodny) - zestawy 1, 2, 3, 4, - analiza dowodów i deklaracji (np. nagrania wideo, materiały: konspekty, materiały ewaluacyjne, pomoce dydaktyczne) - umiejętność z zestawu 1 "Przygotowuje plany, konspekty i materiały niezbędne do prowadzenia zajęć z treningu mentalnego" oraz zestawy 2, 3. 1.2. Zasoby kadrowe Komisja składa się z co najmniej 3 osób. Skład komisji: - psycholog sportu - osoba z wykształceniem psychologicznym (na poziomie magisterskim) i z dyplomem studiów podyplomowych z psychologii sportu, zajmująca się od co najmniej 5 lat pracą w obszarze psychologii sportu, - psycholog sportu - osoba z wykształceniem psychologicznym (na poziomie magisterskim) i z dyplomem studiów podyplomowych z psychologii sportu, zajmująca się od co najmniej 3 lat pracą w obszarze psychologii sportu, - psycholog lub pedagog - osoba z wykształceniem wyższym (na poziomie magisterskim), posiadająca co najmniej 5 lat doświadczenia w prowadzeniu zajęć z dziećmi i młodzieżą. Wymaga się, aby co najmniej jeden z członków komisji posiadał doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Ponadto co najmniej dwie osoby wchodzące w skład komisji powinny posiadać udokumentowane doświadczenie w weryfikacji efektów uczenia się dorosłych (egzaminowanie). 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Instytucja Certyfikująca musi zapewnić monitor/rzutnik, komputer (z klawiaturą i myszką), dostęp do Internetu, głośniki, tablicę i papier flipchart, flamastry. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania Nie określa się wymagań do tych etapów. |
5. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Warunkiem przystąpienia do walidacji jest posiadanie kwalifikacji pełnej z poziomem 7 PRK (lub wyższym) w dyscyplinie psychologia. |
6. Inne, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunki uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej
Brak innych, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunków uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej. |
7. Okres ważności certyfikatu kwalifikacji wolnorynkowej oraz warunki przedłużenia ważności
Certyfikat ważny jest bezterminowo. |
8. Dodatkowe warunki, które muszą spełniać podmioty ubiegające się o uprawnienie do certyfikowania na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji
Brak dodatkowych warunków, które muszą spełniać podmioty ubiegające się o uprawnienie do certyfikowania na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. |
9. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji, z uwzględnieniem terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |
- Data ogłoszenia: 2025-03-13
- Data wejścia w życie: 2025-03-13
- Data obowiązywania: 2025-03-13
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA