REKLAMA
Monitor Polski - rok 2025 poz. 220
OBWIESZCZENIE
MINISTRA ROZWOJU I TECHNOLOGII1)
z dnia 18 lutego 2025 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji wolnorynkowej "Prowadzenie dźwiękoterapii" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2024 r. poz. 1606) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji wolnorynkowej "Prowadzenie dźwiękoterapii" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Rozwoju i Technologii: K. Paszyk
|
1) Minister Rozwoju i Technologii kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 maja 2024 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Technologii (Dz. U. poz. 739).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Rozwoju i Technologii
z dnia 18 lutego 2025 r. (M.P. poz. 220)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI WOLNORYNKOWEJ "PROWADZENIE DŹWIĘKOTERAPII" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji wolnorynkowej
Prowadzenie dźwiękoterapii |
2. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji wolnorynkowej
5 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji |
3. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji wolnorynkowej
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Osoba posiadająca kwalifikację wolnorynkową "Prowadzenie dźwiękoterapii" samodzielnie prowadzi sesje dźwiękoterapii. Określa rodzaje i warunki sesji dźwiękoterapii, dostosowując je do celów i potrzeb osoby lub grupy osób. Ze względu na różnorodność potrzeb odbiorców sesji dźwiękoterapii i konieczność dopasowania przebiegu sesji, osoba posiadająca kwalifikację wolnorynkową "Prowadzenie dźwiękoterapii" wykonuje swoje zadania zawodowe w zmiennych i nie w pełni przewidywalnych warunkach. Planuje, organizuje, prowadzi i monitoruje sesję zgodnie z zasadami teorii i metodyki dźwiękoterapii stosując wiedzę i odpowiednią technikę wykonywania sesji dźwiękoterapii. Rozwiązuje samodzielnie problemy pojawiające się w czasie sesji dźwiękoterapii. Ponosi odpowiedzialność za realizację sesji dźwiękoterapii oraz bezpieczeństwo i zdrowie jej uczestników. Posiadacz niniejszej kwalifikacji wolnorynkowej "Prowadzenie dźwiękoterapii" promuje dźwiękoterapię poprzez działania edukacyjno-informacyjne oraz własną postawę. |
Zestaw 1. Podstawy teoretyczne dotyczące wiedzy o dźwięku i jego wpływie na człowieka | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Omawia wstęp do teorii muzyki | - omawia rodzaje dźwięków i interwałów (w tym: ton, dźwięk prosty, dźwięk złożony harmoniczny i nieharmoniczny, szum, wysokość dźwięku, odległości między tonami, rodzaje wibracji), - omawia podstawowe zagadnienia harmonii (w tym: objaśnia triadę harmoniczną, konstrukcję tonacji, rozróżnia tonacje dur i moll). |
Omawia zagadnienia oddziaływania dźwięku na materię i człowieka i opisuje podstawowe zasady stosowania instrumentów dźwiękoterapeutycznych | - omawia jak dźwięk oddziałuje na materię (elementy cymatyki, w tym: figury Chladniego, Water Sound Images, kształty spiralne w przyrodzie), - opisuje system energetyczny człowieka, - omawia wpływ dźwięku na ciało człowieka, - wyjaśnia zjawisko rezonansu na przykładach, - omawia wpływ harmonizacji ciała na dobrostan człowieka, - wskazuje możliwość negatywnego oddziaływania dźwięku na ciało człowieka (w tym: hałas, ultradźwięki, infradźwięki), - omawia podstawowe instrumenty dźwiękoterapeutyczne i opisuje zasady ich stosowania (np. misy, gongi, kamertony, dzwonki), - wyjaśnia wpływ dźwięków i interwałów na stan emocjonalny człowieka (w tym: wysokość dźwięku, głośność, czas brzmienia i barwa, konsonanse i dysonanse). |
Omawia elementy fizyki kwantowej w odniesieniu do terapii dźwiękiem | - wyjaśnia eksperyment podwójnej szczeliny, - wyjaśnia zagadnienie kota Schrodingera, - omawia informacyjny sens zjawisk kwantowych (wpływ intencji na dobrostan człowieka według współczesnych badań, np. na zachowanie cząstek subatomowych). |
Omawia podstawy anatomii i fizjologii człowieka | - wymienia system narządów i układów człowieka, - charakteryzuje system narządów i układów człowieka, - wyjaśnia zadania narządów wewnętrznych człowieka. |
Opisuje podstawy psychosomatycznej konstytucji człowieka w medycynie chińskiej | - charakteryzuje typy osobowości (konstytucji człowieka) w oparciu o teorię pięciu żywiołów, - omawia wpływ pięciu podstawowych emocji na funkcjonowanie organizmu człowieka. |
Charakteryzuje problemy osób z niepełnosprawnościami w kontekście prowadzenia dźwiękoterapii | - omawia problemy osób ze spektrum autyzmu, zespołem Downa, mózgowym porażeniem dziecięcym, chorobami genetycznymi w kontekście prowadzenia dźwiękoterapii. |
Zestaw 2. Przygotowanie do prowadzenia sesji dźwiękoterapeutycznej | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Określa warunki wstępne prowadzenia sesji grupowej z zakresu dźwiękoterapii na podstawie podanego opisu grupy | - omawia możliwości realizowania sesji grupowej (np. sesje otwarte, dedykowane dla określonej grupy), - identyfikuje potrzeby grupy (np. relaks, praca z negatywnymi emocjami, poprawa dobrostanu), - omawia kryteria prowadzenia sesji grupowej (w tym: głośność, rodzaj instrumentu, interwały), - proponuje przebieg przeprowadzenia sesji grupowej, - dobiera metodę prowadzenia zaproponowanej sesji grupowej, - dobiera narzędzia (np. misy, gongi). |
Określa warunki wstępne prowadzenia sesji indywidualnej z zakresu dźwiękoterapii na podstawie podanego opisu uczestnika sesji | - rozpoznaje stan psychofizyczny uczestnika sesji indywidualnej na podstawie wywiadu, - omawia kryteria prowadzenia sesji indywidualnej (w tym: głośność, rodzaj instrumentu, interwały), - proponuje przebieg przeprowadzenia sesji indywidualnej (np. pozycja osoby lub osób poddawanych sesji indywidualnej, zmiany pozycji w trakcie, kolejność czynności, sekwencja używanych instrumentów), - dobiera metodę prowadzenia zaproponowanej sesji indywidualnej, - dobiera narzędzia (np. misy, kamertony, gongi). |
Omawia warunki i zasady prowadzenia sesji indywidualnej i grupowej z zakresu dźwiękoterapii | - omawia niezbędne warunki, które ma spełniać miejsce prowadzenia sesji indywidualnej oraz grupowej (w tym: intymność, czystość, spokój, rodzaj oświetlenia, poczucie bezpieczeństwa zarówno dla uczestnika lub uczestników sesji jak i dźwiękoterapeuty), - omawia zasady prowadzenia sesji indywidualnej oraz grupowej, - opisuje rolę dźwiękoterapeuty w procesie prowadzenia dźwiękoterapii. |
Zestaw 3. Przeprowadzenie sesji dźwiękoterapeutycznej | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Prowadzi sesję grupową z zakresu dźwiękoterapii | - przygotowuje miejsce prowadzenia sesji grupowej (przygotowanie pomieszczenia i stanowiska dla dźwiękoterapeuty i miejsca dla grupy), - określa potrzeby grupy uczestniczącej w sesji, - dobiera instrumenty do zaplanowanej sesji, - informuje grupę o przebiegu sesji, - przygotowuje grupę do przeprowadzenia sesji, - przeprowadza sesję grupową zgodnie z założonymi celami wynikającymi z wywiadu i oczekiwań uczestników oraz z zachowaniem zasad bezpieczeństwa, - modyfikuje prowadzenie sesji grupowej w zależności od jej przebiegu, - zamyka sesję grupową zgodnie z zasadami prowadzenia sesji. |
Prowadzi sesję indywidualną z zakresu dźwiękoterapii | - przygotowuje miejsce prowadzenia sesji indywidualnej (przygotowanie pomieszczenia i stanowiska dla dźwiękoterapeuty i miejsca dla uczestnika sesji), - przeprowadza wywiad i określa potrzeby uczestnika sesji indywidualnej, - dobiera instrumenty do zaplanowanej sesji indywidualnej, - omawia i wyjaśnia z uczestnikiem przebieg sesji indywidualnej, - przygotowuje uczestnika do przeprowadzenia sesji indywidualnej, - przeprowadza sesję indywidualną zgodnie z założonymi celami wynikającymi z wywiadu i oczekiwań uczestnika oraz z zachowaniem zasad bezpieczeństwa, - modyfikuje prowadzenie sesji indywidualnej w zależności od jej przebiegu, - zamyka sesję indywidualną zgodnie z zasadami prowadzenia sesji. |
4. Ramowe wymagania dotyczące metod przeprowadzania walidacji, osób przeprowadzających walidację oraz warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody Do weryfikacji efektów uczenia się wykorzystuje się wyłącznie następujące metody: - test teoretyczny lub wywiad ustrukturyzowany, - obserwacja w warunkach symulowanych uzupełniona wywiadem swobodnym lub wywiadem ustrukturyzowanym. Weryfikacja efektów uczenia się składa się z dwóch części. W trakcie części 1 weryfikacji efektów uczenia się stosuje się metodę testu teoretycznego lub wywiadu ustrukturyzowanego. Część 1 weryfikacji efektów uczenia się obejmuje zestaw 1. W części 2 weryfikacji efektów uczenia się stosuje się metodę obserwacji w warunkach symulowanych uzupełnioną wywiadem swobodnym lub ustrukturyzowanym. Część 2 weryfikacji efektów uczenia się obejmuje umiejętności z zestawów 2 i 3. Warunkiem przystąpienia do części 2 weryfikacji efektów uczenia jest uzyskanie pozytywnego wyniku z części 1. 1.2. Zasoby kadrowe Komisja walidacyjna składa się z dwóch osób, które: - ukończyły kurs z zakresu masażu dźwiękiem lub terapii dźwiękiem lub oddziaływania relaksacyjnego dźwiękiem lub posiadają kwalifikację rynkową "Prowadzenie dźwiękoterapii" oraz - posiadają co najmniej 5-letnie udokumentowane doświadczenie w pracy zawodowej jako dźwiękoterapeuci uzyskane w ciągu ostatnich 10 lat (np. na podstawie wykonanej umowy zlecenia, umowy o dzieło, zarejestrowanej w tym okresie własnej działalności gospodarczej oraz uzyskanych opinii klientów i instytucji). 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Część 1 weryfikacji efektów uczenia się w formie testu teoretycznego lub wywiadu ustrukturyzowanego może być przeprowadzana zdalnie. Jeżeli część 1 weryfikacji efektów uczenia się przeprowadzana jest w formie innej niż zdalna, instytucja certyfikująca ma obowiązek zapewnić salę umożliwiającą przeprowadzenie testu lub wywiadu. W przypadku weryfikacji efektów uczenia się w formie zdalnej, instytucja certyfikująca ma obowiązek zapewnić odpowiednie narzędzia cyfrowe (np. platformę testową, komunikator). Do części 2 weryfikacji efektów uczenia się konieczna jest sala umożliwiająca przeprowadzenie sesji dźwiękoterapii oraz potrzebne instrumenty. W przypadku uzyskania pozytywnego wyniku z części 1 weryfikacji efektów uczenia się, ale nieuzyskania pozytywnego wyniku z części 2 weryfikacji efektów uczenia się wynik uzyskany z części 1 weryfikacji efektów uczenia się uznaje się za ważny w okresie 1-go roku od jego otrzymania. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się Instytucja certyfikująca musi zapewnić wsparcie doradcy walidacyjnego na etapie identyfikowania posiadanych efektów uczenia się. |
5. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do walidacji może przystąpić osoba, która ma ukończone 18 lat. |
6. Inne, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunki uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej
Brak innych, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunków uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej |
7. Okres ważności certyfikatu potwierdzającego nadanie kwalifikacji wolnorynkowej
Bezterminowo |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji wolnorynkowej
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |
- Data ogłoszenia: 2025-03-05
- Data wejścia w życie: 2025-03-05
- Data obowiązywania: 2025-03-05
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA