REKLAMA
Monitor Polski - rok 2025 poz. 58
OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)
z dnia 26 listopada 2024 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji wolnorynkowej "Prowadzenie procesu treningowego w szermierce" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2024 r. poz. 1606) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji wolnorynkowej "Prowadzenie procesu treningowego w szermierce" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Sportu i Turystyki: w z. P. Borys
|
1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 2722).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki
z dnia 26 listopada 2024 r. (M.P. z 2025 r. poz. 58)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI WOLNORYNKOWEJ "PROWADZENIE PROCESU TRENINGOWEGO W SZERMIERCE" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji wolnorynkowej
Prowadzenie procesu treningowego w szermierce |
2. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji wolnorynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji
4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (zwanej dalej "PRK"), 4 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport |
3. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji wolnorynkowej
Osoba posiadająca kwalifikację jest przygotowana do realizowania procesu treningowego w szermierce pod nadzorem trenera. Diagnozuje poziom techniczno-taktycznych umiejętności zawodników oraz korzysta z informacji o zawodnikach. Realizuje plan treningowy przygotowany przez trenera. Analizuje zaplanowane i realizowane przez siebie działania zawodowe pod kątem skuteczności przebiegu procesu treningowego. W pracy posługuje się wiedzą z zakresu teorii sportu oraz teorii treningu szermierczego. W swoich działaniach wykorzystuje wiedzę i umiejętności związane z metodyką nauczania umiejętności technicznych, taktycznych i techniczno-taktycznych. Dba o jakość i bezpieczeństwo prowadzonych części treningu, jak i całych jednostek treningowych, stosując zasady bezpieczeństwa. |
Zestaw 1. Teoretyczne podstawy szermierki | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Opisuje historię szermierki i szermierki sportowej | - omawia historię broni białej i powstania szermierki sportowej, - charakteryzuje szermierkę jako sport olimpijski, - prezentuje historię szermierki na ziemiach polskich i w Polsce, - omawia historię startów i sukcesów olimpijskich polskich szermierzy. |
Charakteryzuje dyscyplinę | - opisuje konkurencje szermierki sportowej, - omawia różnice między broniami, w zakresie przygotowania technicznego i techniczno-taktycznego, - przedstawia typy taktyczne zawodników w różnych broniach, - omawia informacje niezbędne do opracowania taktyki walki, - wymienia dostępne zasoby wiedzy naukowej z zakresu teorii i praktyki treningu sportowego, - posługuje się terminologią szermierczą. |
Charakteryzuje pojęcia z zakresu teorii treningu w szermierce oraz zasady bezpieczeństwa w szermierce | - przedstawia podstawowy i taktyczny podział działań szermierczych, - charakteryzuje cele treningu sportowego, - omawia pojęcia, np.: trening ogólnorozwojowy, ukierunkowany, specjalistyczny, trening dzieci i młodzieży, - wymienia etapy szkolenia sportowego, - prezentuje składowe treningu szermierza, - wymienia zasady treningu sportowego, - omawia metody, formy i środki treningowe stosowane w procesie nauczania szermierki w różnych etapach szkolenia, - prezentuje rodzaje, kierunki i zasady budowy lekcji indywidualnej w szermierce, - omawia metody prowadzenia ćwiczeń w lekcji indywidualnej, - charakteryzuje odmiany walk ćwiczebnych w szermierce, - prezentuje sposoby obserwacji i analizy walk szermierczych, - przedstawia korzyści, błędy i ewentualne zagrożenia wynikające z wczesnej specjalizacji, - omawia specyfikę walki i jej wpływ na trening sportowy w poszczególnych broniach, - omawia zasady bezpiecznego posługiwania się bronią, jej używania i przenoszenia, - omawia konsekwencje stosowania używek i dopingu w sporcie. |
Omawia zasady organizacji zawodów | - omawia sposób rozgrywania zawodów indywidualnych i drużynowych w szermierce, - opisuje aktualnie obowiązujące zasady uczestnictwa w zawodach sportowych zawodników różnych kategorii wiekowych, - przedstawia regulacje dotyczące sprzętu używanego w treningu i zawodach szermierczych. |
Zestaw 2. Posługiwanie się bronią | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Prezentuje podstawowe działania w broniach kolnych | - pokazuje i omawia pchnięcia podstawowe z różną pracą nóg, - omawia i pokazuje ruchy wyminięcia i okolenia, - charakteryzuje i wykonuje działania na żelazo w natarciach i przeciwnatarciach, - prezentuje sposoby obrony różnymi zasłonami, - opisuje i wykonuje natarcia jednozwodowe w różnych liniach i z różną pracą nóg, - opisuje i pokazuje zastosowanie linii oraz obejść chwytu żelaza. |
Pokazuje podstawowe ruchy szablą i ich zastosowanie | - omawia i pokazuje podstawowe cięcia w różne wycinki pola trafienia i z różną pracą nóg, - prezentuje sposoby obrony różnymi zasłonami, - opisuje i pokazuje zastosowanie linii oraz obejść chwytu żelaza, - pokazuje wykonanie działań jednozwodowych w różnych liniach i z różnorodną pracą nóg. |
Zestaw 3. Przygotowanie i realizacja konspektów lekcji indywidualnych | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Przygotowuje konspekty lekcji indywidualnych | - określa poziom zaawansowania umiejętności technicznych dla poszczególnych zawodników, - precyzuje cel główny lekcji i metody w niej stosowane, - przygotowuje ciągi metodyczne do nauczania określonych umiejętności technicznych. |
Przeprowadza lekcje indywidualne | - prezentuje cel i założenia lekcji, - dostosowuje metody do aktualnego stanu psychofizycznego zawodnika, - stosuje w toku lekcji zasady dydaktyczne, - stosuje zasady bezpieczeństwa, - podczas pracy z bronią stwarza warunki dostosowane do możliwości i umiejętności zawodnika, - sprawdza poziom opanowania umiejętności technicznych, - podsumowuje lekcję i przedstawia zawodnikowi dalsze możliwości działań szkoleniowych. |
Analizuje przeprowadzone lekcje i wprowadza zmiany | - analizuje przebieg i efekty lekcji, - wprowadza modyfikacje konspektów lekcji, - wprowadza do lekcji kolejne umiejętności zgodnie z zasadami nauczania czynności ruchowych. |
Zestaw 4. Planowanie i prowadzenie jednostki treningowej | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Planuje jednostki treningowe | - określa zadania jednostki treningowej, - przygotowuje plan jednostki treningowej, zgodnie z planem treningowym grupy, - dobiera środki, formy i metody do realizacji założonych celów treningowych. |
Prowadzi zajęcia treningowe | - prezentuje cele i zadania treningu, - motywuje uczestników zajęć do aktywnego udziału w zajęciach, - monitoruje pracę zawodników w trakcie zajęć, - prowadzi zajęcia zgodnie z zasadami metodyki treningu sportowego, - wprowadza na bieżąco zmiany w planie treningu, - omawia stopień realizacji celów zajęć treningowych. |
4. Ramowe wymagania dotyczące metod przeprowadzania walidacji, osób przeprowadzających walidację oraz warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody W trakcie walidacji wykorzystuje się następujące metody: - test teoretyczny, - obserwacja w warunkach symulowanych, - rozmowa z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją" (wywiad swobodny), - analiza dowodów i deklaracji. Przed przystąpieniem do weryfikacji wymagane jest przedstawienie następujących dowodów odnoszących się do znajomości zagadnień dotyczących szkolenia w szermierce: - planów 5 jednostek treningowych z różnych okresów makrocyklu, w których określa się: formy, środki i metody stosowane na zajęciach, obciążenie różnymi ćwiczeniami oraz strukturę czasową, - konspektów (przynajmniej 3) przykładowych lekcji indywidualnych w szermierce z określonymi: celem głównym lekcji, metodami prowadzenia ćwiczeń w ramach lekcji, tematem i kierunkiem lekcji. 1.2. Zasoby kadrowe Komisja składa się z co najmniej trzech członków, w tym przewodniczącego komisji. Pierwszy z członków komisji posiada kwalifikację pełną z minimum 7 poziomem PRK w obszarze kultury fizycznej i jest trenerem klasy mistrzowskiej w szermierce lub posiada kwalifikację cząstkową w obszarze szermierki z minimum 6 poziomem PRK. Drugi z członków komisji posiada kwalifikację pełną z minimum 7 poziomem PRK w obszarze kultury fizycznej oraz udokumentowane minimum 2-letnie doświadczenie w prowadzeniu kadry narodowej w szermierce. Trzeci z członków komisji posiada kwalifikację pełną z 8 poziomem PRK w dziedzinie nauk o kulturze fizycznej oraz minimum 2-letnią praktykę jako nauczyciel akademicki w naukach o kulturze fizycznej, oraz tytuł zawodowy trenera II klasy w szermierce nadany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. 829) lub kwalifikację cząstkową w obszarze szermierki, lub tytuł zawodowy trenera II klasy w szermierce nadany przez uczelnie lub instytucje upoważnione przez Polski Związek Szermierczy, po wejściu w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów. Wymaga się, aby co najmniej jeden z członków komisji posiadał doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (zwanego dalej "ZSK"). Przewodniczący jest wybierany spośród członków komisji. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Za pomocą testu teoretycznego potwierdzane jest posiadanie efektów uczenia się zawartych w zestawie 1: "Teoretyczne podstawy szermierki". Analizą dowodów i deklaracji połączoną z rozmową z komisją sprawdzane są efekty uczenia się: "Przygotowuje konspekty lekcji indywidualnych" z zestawu 3 efektów uczenia się oraz "Planuje jednostki treningowe" z zestawu 4 efektów uczenia się, a potwierdzenie posiadania ww. efektów możliwe jest także poprzez dopuszczenie do obserwacji w warunkach symulowanych. Za pomocą metody obserwacji w warunkach symulowanych połączonej z rozmową z komisją potwierdzane jest posiadanie efektów uczenia się z zestawu 3: "Przygotowuje konspekty lekcji indywidualnych", efektów uczenia się: "Przeprowadza lekcje indywidualne" oraz "Analizuje przeprowadzone lekcje i wprowadza zmiany" z zestawu 3 efektów uczenia się oraz efekt uczenia się "Prowadzi zajęcia treningowe" z zestawu 4 efektów uczenia się. Instytucja certyfikująca musi zapewnić: - salę sportową wyposażoną w sprzęt (tarcze, pachołki, materace, piłeczki tenisowe, drabinki koordynacyjne) i planszę szermierczą, niezbędną do przeprowadzenia części praktycznej, - warunki umożliwiające przeprowadzenie części teoretycznej walidacji, w tym rozmowę z komisją, - grupę szermierzy (minimum 4 osoby) do przeprowadzenia walidacji. Uczestnicy walidacji mogą wejść w skład tej grupy. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania Instytucja certyfikująca musi zapewnić wsparcie doradcy walidacyjnego osobie przystępującej do walidacji. 2.1. Metody Wsparcie w zakresie identyfikowania i dokumentowania może być prowadzone następującymi metodami: - analiza dowodów i deklaracji, - wywiad swobodny. 2.2. Zasoby kadrowe Wsparcie w zakresie identyfikowania i dokumentowania prowadzi doradca walidacyjny. Doradca taki musi zostać przeszkolony przez instytucję certyfikującą w zakresie: - celów walidacji, - metod i narzędzi pomocnych przy identyfikowaniu i dokumentowaniu, - efektów uczenia się opisanych w kwalifikacji, - założeń i zasad funkcjonowania ZSK, np. rozdzielności procesu szkolenia od walidacji. Doradca walidacyjny powinien mieć również udokumentowane co najmniej 10-letnie doświadczenie zawodowe związane z prowadzeniem procesu treningowego w szermierce. 2.3. Warunki przeprowadzania identyfikowania i dokumentowania Podczas przeprowadzania wsparcia osób przystępujących do walidacji powinny być zapewnione warunki gwarantujące dyskrecję. |
5. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Warunkiem przystąpienia do walidacji jest: - wykształcenie średnie lub średnie branżowe, - ukończony minimum 8-godzinny kurs pierwszej pomocy, - posiadanie zaświadczenia kandydata o niekaralności związanej z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją, - oświadczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do aktywnego udziału w zajęciach sportowych. |
6. Inne, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunki uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej
Brak innych, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunków uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej. |
7. Okres ważności certyfikatu kwalifikacji wolnorynkowej oraz warunki przedłużenia ważności
Certyfikat ważny jest bezterminowo. |
8. Dodatkowe warunki, które muszą spełniać podmioty ubiegające się o uprawnienie do certyfikowania na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji
Brak dodatkowych warunków, które muszą spełniać podmioty ubiegające się o uprawnienie do certyfikowania na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. |
9. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji, z uwzględnieniem terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat. |
- Data ogłoszenia: 2025-01-20
- Data wejścia w życie: 2025-01-20
- Data obowiązywania: 2025-01-20
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA