REKLAMA
Monitor Polski - rok 2025 poz. 48
OBWIESZCZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)
z dnia 27 grudnia 2024 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Wykonywanie działań didżeja" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2024 r. poz. 1606) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Wykonywanie działań didżeja" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego: H. Wróblewska
|
1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 maja 2024 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 740).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
z dnia 27 grudnia 2024 r. (M.P. z 2025 r. poz. 48)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "WYKONYWANIE DZIAŁAŃ DIDŻEJA" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Bezterminowo |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej (ewentualnie odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji)
6 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się: 1) osoba posiadająca kwalifikację "Wykonywanie działań didżeja" jest przygotowana do autorskiego miksowania i prezentowania muzyki na żywo podczas różnych imprez i programów; 2) przygotowuje repertuar, konfiguruje i użytkuje sprzęt wykorzystywany w pracy didżeja; 3) podczas odtwarzania nagrań wykorzystuje różne techniki miksowania utworów; 4) w swojej działalności posługuje się wiedzą z obszaru prawa autorskiego oraz przestrzega przepisów BHP. |
Zestaw 1. Podstawy wykonywania zadań didżeja | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Charakteryzuje prawa autorskie w Polsce dotyczące utworów muzycznych i ich wykorzystania | 1) wskazuje akty prawne regulujące wykorzystanie utworów muzycznych w odniesieniu do miejsca wykonania utworu; 2) wskazuje legalne źródła pozyskiwania utworów do publicznego odtwarzania; 3) rozróżnia rodzaje licencji, na podstawie których udostępnione jest nagranie, oraz pola ich eksploatacji; 4) omawia zobowiązania didżeja wobec organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi. |
Stosuje zasady BHP | 1) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy; 2) omawia rodzaje zagrożeń występujących w miejscu pracy didżeja; 3) omawia zagadnienia dotyczące aspektów zdrowotnych pracy w hałasie; 4) reaguje na niespodziewane sytuacje. |
Zestaw 2. Miksowanie muzyki | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Przygotowuje stanowisko pracy | 1) nazywa sprzęt na stanowisku pracy didżeja, np. mikser, źródła dźwięku, mikrofon, kontroler, słuchawki; 2) sprawdza stan techniczny sprzętu; 3) podłącza sprzęt; 4) lokalizuje usterki sprzętu; 5) reaguje na usterki. |
Obsługuje sprzęt | 1) ustawia poziom sygnału i brzmienie mikrofonu; 2) ustawia poziom sygnału wejściowego pozostałych urządzeń i sygnału wyjściowego. |
Gra zestawienie utworów (set muzyczny) | 1) przygotowuje spójny stylistycznie repertuar; 2) konstruuje spójny set muzyczny, wykorzystując znajomość budowy utworów muzycznych, m.in. intro, outro; 3) odtwarza utwory przy wykorzystaniu sprzętu elektronicznego, m.in. odtwarzaczy, miksera; 4) miksuje (scratchuje, łączy) utwory bez systemów elektronicznego wspomagania, nie dopuszczając do zjawiska kakofonii; 5) stosuje techniki miksowania; 6) utrzymuje ciągłość grania. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
I. Weryfikacja 1. Metody wykorzystywane podczas weryfikacji: 1) wywiad swobodny; 2) wywiad ustrukturyzowany; 3) obserwacja w warunkach symulowanych; 4) obserwacja w warunkach rzeczywistych; 5) analiza dowodów i deklaracji. 2. Zasoby kadrowe Komisja walidacyjna składa się z minimum 5 osób, w tym z przewodniczącego komisji. Członkowie komisji walidacyjnej spełniają łącznie następujące warunki, z tym że każdy z członków komisji spełnia minimum jeden z warunków: 1) posiada minimum 10-letnie doświadczenie w prowadzeniu działań didżeja zdobyte w ciągu ostatnich 20 lat; 2) jest finalistą lub laureatem ogólnopolskiego konkursu didżejskiego; 3) posiada minimum 5 lat rezydentury w klubie muzycznym; 4) przeprowadził minimum 120 godzin szkoleń z zakresu opisanego w kwalifikacji. 3. Warunki organizacyjne i materialne Instytucja certyfikacyjna musi zapewnić: 1) pomieszczenie o minimalnej powierzchni 30 m2 z doprowadzoną energią elektryczną; 2) wyposażenie umożliwiające instalację sprzętu, nagłośnienie wraz z okablowaniem adekwatne do wielkości pomieszczenia, sprzęt muzyczny wraz z okablowaniem, tj. mikser, źródła dźwięku, mikrofon, bazę zawierającą minimum 50 utworów do wykorzystania przy konstrukcji seta. Kandydat może na potrzeby walidacji skorzystać z bazy utworów udostępnionej przez instytucję certyfikującą lub z własnej bazy utworów pozyskanych legalnie. Instytucja certyfikująca nie zapewnia kandydatowi słuchawek. II. Identyfikowanie i dokumentowanie Nie stawia się wymagań dotyczących tego etapu. |
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Brak |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |
- Data ogłoszenia: 2025-01-16
- Data wejścia w życie: 2025-01-16
- Data obowiązywania: 2025-01-16
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA