REKLAMA
Monitor Polski - rok 2025 poz. 47
OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)
z dnia 26 listopada 2024 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji wolnorynkowej "Monitorowanie procesu treningowego i koordynowanie zespołami szkoleniowymi w procesie treningu sportowego w szermierce" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2024 r. poz. 1606) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji wolnorynkowej "Monitorowanie procesu treningowego i koordynowanie zespołami szkoleniowymi w procesie treningu sportowego w szermierce" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Sportu i Turystyki: w z. P. Borys
|
1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 2722).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki
z dnia 26 listopada 2024 r. (M.P. z 2025 r. poz. 47)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI WOLNORYNKOWEJ "MONITOROWANIE PROCESU TRENINGOWEGO I KOORDYNOWANIE ZESPOŁAMI SZKOLENIOWYMI W PROCESIE TRENINGU SPORTOWEGO W SZERMIERCE" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji wolnorynkowej
Monitorowanie procesu treningowego i koordynowanie zespołami szkoleniowymi w procesie treningu sportowego w szermierce |
2. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji wolnorynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji
6 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (zwanej dalej "PRK"), 6 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport |
3. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji wolnorynkowej
Osoba posiadająca kwalifikację jest przygotowana do sprawdzania i korygowania planów treningowych innych trenerów oraz do kontrolowania realizacji procesu treningu sportowego w szermierce. Ocenia adekwatność diagnozy poziomu techniczno-taktycznego, umiejętności zawodników i korzystanie z informacji o zawodnikach, przygotowane przez trenerów podopiecznych. Sprawdza realizację planów szkoleniowych w oparciu o wyniki zawodów i sprawdziany umiejętności zawodników oraz wyniki testów i badań. Analizuje podejmowane przez podopiecznych trenerów działania zawodowe pod kątem optymalizacji planu i realizacji przebiegu procesu treningowego. W pracy z trenerami stosuje specjalistyczną wiedzę z zakresu teorii sportu oraz teorii i praktyki treningu szermierza. Organizuje i kieruje zespołami szkoleniowymi np. kadry narodowej seniorów lub juniorów w szermierce. Dobiera specjalistów do realizacji zadań szkoleniowych, kieruje zespołem szkoleniowym, ocenia pracę i poziom realizacji planów szkoleniowych. |
Zestaw 1. Analizowanie pod kątem poprawności planów szkolenia w szermierce | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Charakteryzuje zasady konstrukcji planu szkolenia | - omawia nieprawidłowości w stosowaniu metod, form i środków treningowych stosowanych w procesie szkolenia sportowego w szermierce, - charakteryzuje testy i sprawdziany poziomu przygotowania zawodników, - omawia poprawną i niepoprawną strukturę czasową rocznego planu szkolenia, - przedstawia sposoby wyznaczania celów szkoleniowych i zadaniowych zarówno dla grupy, jak i indywidualnie dla zawodników. |
Charakteryzuje sposoby oceny planów szkolenia | - omawia metody oceny poziomu sportowego grupy, - przedstawia sposoby i zasady wyznaczania celów: celu głównego i celów pośrednich, - wskazuje zasoby niezbędne do realizacji planów szkoleniowych, - analizuje koncepcję doboru zawodników do pierwszej drużyny narodowej, - wymienia sposoby analizy planów bezpośredniego przygotowania startowego w szermierce. |
Zestaw 2. Opracowanie koncepcji szkoleniowych na okres czterolecia olimpijskiego dla kadr narodowych w szermierce | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Formułuje cele szkoleniowe dla zawodników | - opisuje sposoby wyznaczania celów krótko- i długoterminowych, - przedstawia sposoby indywidualizacji celów szkoleniowych, - formułuje długoterminowe cele szkoleniowe dla zawodników, - formułuje krótkoterminowe cele szkoleniowe dla zawodników, - omawia cele i zadania na poszczególnych etapach szkolenia, - prezentuje, jak uwzględniać wyniki badań diagnostyczno-kontrolnych, testów sprawności oraz zawodów sportowych w formułowaniu celów szkoleniowych. |
Analizuje czteroletni program szkolenia | - omawia koncepcje rocznych programów szkolenia, - prezentuje zasady doboru liczby i rangi prób startowych w planowanym okresie, - przedstawia różnice w planach szkolenia pomiędzy latami budowania zespołu, rokiem przedolimpijskim i rokiem olimpijskim. |
Prowadzi ewaluację planów szkolenia | - omawia możliwe korelacje pomiędzy wynikami testów i badań a wynikami sportowymi szermierzy, - przedstawia efekty analizy wartości obciążeń i wyników zawodników, - prezentuje propozycje zmian w strukturze startów i obciążeń w następnych okresach treningowych, - charakteryzuje porównanie założeń wynikowych z osiągniętymi wynikami sportowymi, - omawia wnioski z podsumowania wyników i jego wpływ na plany treningowe w następnych etapach/okresach szkolenia. |
Zestaw 3. Organizowanie i kierowanie zespołami szkolenia kadr narodowych w szermierce | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Charakteryzuje proces budowania zespołu szkoleniowego | - charakteryzuje cele krótko- i długoterminowe dla członków zespołu szkoleniowego, - wymienia i uzasadnia obecność w zespole ekspertów z różnych dziedzin potrzebnych do współpracy w zespole szkoleniowym, - omawia sposoby pozyskiwania ekspertów do współpracy w zespole szkoleniowym w swojej grupie, - omawia zasady współpracy w zespole szkoleniowym. |
Charakteryzuje kierowanie zespołem szkoleniowym | - omawia bieżące i długofalowe cele zespołu szkoleniowego, - określa strukturę zespołu szkoleniowego, - wymienia kanały komunikacji w ramach zespołu, - określa zadania poszczególnych członków zespołu, - omawia wpływ działań poszczególnych członków zespołu na zmianę wyników sportowych zawodników. |
Omawia sposoby ewaluacji pracy zespołu szkoleniowego | - omawia sposoby zbierania danych o zmianach poszczególnych cech zawodników, - prezentuje sposoby podsumowania pracy zespołu szkoleniowego, - wprowadza zmiany w planie pracy zespołu szkoleniowego, - omawia sposoby opracowania wniosków do dalszego funkcjonowania zespołu szkoleniowego. |
4. Ramowe wymagania dotyczące metod przeprowadzania walidacji, osób przeprowadzających walidację oraz warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody W czasie weryfikacji stosowane są następujące metody: - test teoretyczny (case study), - rozmowa z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją" (wywiad swobodny), - analiza dowodów i deklaracji. Część lub całość walidacji może być sprawdzona metodą analizy dowodów i deklaracji. Przed przystąpieniem do weryfikacji wymagane jest przedstawienie dowodu odnoszącego się do pracy szkoleniowca w szermierce: projektu czteroletniego planu (od igrzysk do igrzysk) szkolenia kadry narodowej w swojej broni, który zawiera: - charakterystykę grupy szkoleniowej oraz charakterystyki indywidualne zawodników, - skład (nie imienny, lecz oparty na kompetencjach i kwalifikacjach zawodowych), charakterystykę i zadania zespołu szkoleniowego do realizacji planu szkolenia, - wyznaczenie celu głównego i celów pośrednich oraz przybliżone terminy ich realizacji, - jeden roczny plan szkolenia, a w nim: a) wyznaczenie ram czasowych okresu startowego w oparciu o kalendarz zawodów - termin rozpoczęcia i zakończenia, b) wyznaczenie ram czasowych okresu przygotowawczego, c) wyznaczenie ram czasowych okresu przejściowego, d) terminy, liczbę i rodzaj działań kontrolnych, e) globalne wielkości obciążeń treningowych, np. liczby dni, jednostek treningowych, godzin lub powtórzenia, liczbę lub czas walk treningowych, f) zabezpieczenie organizacyjne i materialne szkolenia, g) graficzny plan organizacji szkolenia (tzw. łączkę). 1.2. Zasoby kadrowe Komisja składa się z co najmniej trzech członków, w tym przewodniczącego komisji. Pierwszy z członków komisji posiada kwalifikację pełną z minimum 7 poziomem PRK w obszarze kultury fizycznej i jest trenerem klasy mistrzowskiej w szermierce z tytułem nadanym przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. 829) lub posiada tytuł zawodowy trenera klasy mistrzowskiej w szermierce nadany przez uczelnie lub instytucje upoważnione przez Polski Związek Szermierczy (zwany dalej "PZS") po wejściu w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów, lub posiada kwalifikację cząstkową w obszarze szermierki z minimum 6 poziomem PRK. Drugi z członków komisji posiada kwalifikację pełną z minimum 7 poziomem PRK w obszarze kultury fizycznej oraz udokumentowane minimum 2-letnie doświadczenie w prowadzeniu kadry narodowej w szermierce. Trzeci z członków komisji posiada kwalifikację pełną z 8 poziomem PRK w dziedzinie nauk o kulturze fizycznej oraz minimum 2-letnią praktykę jako nauczyciel akademicki w naukach o kulturze fizycznej, oraz tytuł zawodowy trenera II klasy w szermierce nadany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów lub tytuł zawodowy trenera II klasy w szermierce nadany przez uczelnie lub instytucje upoważnione przez PZS po wejściu w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów, lub kwalifikację cząstkową w obszarze szermierki. Dodatkowo co najmniej jeden z członków komisji posiada doświadczenie w działaniach związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (zwanego dalej "ZSK"). Wskazane jest, aby choć jeden członek komisji był trenerem, który może poszczycić się zdobyciem przez podopiecznego medalu na igrzyskach olimpijskich, mistrzostwach świata lub mistrzostwach Europy. Przewodniczący jest wybierany spośród członków komisji. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Za pomocą testu teoretycznego połączonego z rozmową z komisją potwierdzane jest posiadanie efektów uczenia się z zestawu 1 "Analizowanie pod kątem poprawności planów szkolenia w szermierce". Zestaw 2 "Opracowanie koncepcji szkoleniowych na okres czterolecia olimpijskiego dla kadr narodowych w szermierce" potwierdzany jest analizą dowodów i deklaracji połączonej z rozmową z komisją. Zestaw 3 "Organizowanie i kierowanie zespołami szkolenia kadr narodowych w szermierce" potwierdzany jest następującymi metodami: - efekt uczenia się "Charakteryzuje proces budowania zespołu szkoleniowego" - rozmową z komisją, - efekt uczenia się "Charakteryzuje kierowanie zespołem szkoleniowym" - testem teoretycznym (case study), - w efekcie uczenia się "Omawia sposoby ewaluacji pracy zespołu szkoleniowego": a) kryteria weryfikacji: "omawia sposoby zbierania danych o zmianach poszczególnych cech zawodników" oraz "prezentuje sposoby podsumowania pracy zespołu szkoleniowego" potwierdzane są za pomocą metody rozmowy z komisją, b) kryteria weryfikacji: "wprowadza zmiany w planie pracy zespołu szkolenia" oraz "omawia sposoby opracowania wniosków do dalszego funkcjonowania zespołu szkoleniowego" potwierdzane są za pomocą testu teoretycznego (case study). Instytucja certyfikująca musi zapewnić warunki umożliwiające przeprowadzenie części teoretycznej walidacji, w tym rozmowy z komisją. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania Posiadanie tytułu zawodowego trenera I klasy zgodnie z wymogami ustalonymi przez PZS może być dowodem posiadania części lub wszystkich efektów uczenia się opisanych w kwalifikacji. Instytucja certyfikująca musi zapewnić wsparcie doradcy walidacyjnego osobie przystępującej do walidacji. 2.1. Metody Wsparcie w zakresie identyfikowania i dokumentowania może być prowadzone następującymi metodami: - analiza dowodów i deklaracji, - wywiad swobodny. 2.2. Zasoby kadrowe Wsparcie w zakresie identyfikowania i dokumentowania prowadzi doradca walidacyjny. Doradca musi zostać przeszkolony przez instytucję certyfikującą w zakresie: - celów walidacji, - metod i narzędzi pomocnych przy identyfikowaniu i dokumentowaniu, - efektów uczenia się opisanych w kwalifikacji, - założeń i zasad funkcjonowania ZSK, np. rozdzielności procesu szkolenia od walidacji. Doradca walidacyjny powinien również posiadać udokumentowane co najmniej 10-letnie doświadczenie zawodowe związane z prowadzeniem procesu treningowego w szermierce. 2.3. Warunki przeprowadzania identyfikowania i dokumentowania Podczas przeprowadzania wsparcia osób przystępujących do walidacji powinny być zapewnione warunki gwarantujące dyskrecję. |
5. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Warunkiem przystąpienia do walidacji jest posiadanie kwalifikacji cząstkowej "Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w szermierce" (PRK 5) przez czas nie krótszy niż 5 lat lub posiadanie tytułu zawodowego trenera II klasy w szermierce nadanego przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów lub tytułu zawodowego trenera II klasy nadanego przez uczelnie lub instytucje upoważnione przez PZS po wejściu w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów oraz minimum 5 lat doświadczenia w pracy szkoleniowej w szermierce zgodnie z wymogami ustalonymi przez PZS, lub tytułu zawodowego trenera I klasy nadanego przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów, lub tytułu zawodowego trenera I klasy zgodnie z wymogami ustalonymi przez PZS nadanego przez uczelnie lub instytucje upoważnione przez PZS po wejściu w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów. Dodatkowe warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji: - ukończony minimum 8-godzinny kurs pierwszej pomocy, - oświadczenie o niekaralności związanej z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją, - oświadczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do aktywnego udziału w zajęciach sportowych. |
6. Inne, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunki uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej
Brak innych, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunków uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej. |
7. Okres ważności certyfikatu kwalifikacji wolnorynkowej
Certyfikat ważny jest bezterminowo. |
8. Dodatkowe warunki, które muszą spełniać podmioty ubiegające się o uprawnienie do certyfikowania na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji
Brak dodatkowych warunków, które muszą spełniać podmioty ubiegające się o uprawnienie do certyfikowania na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. |
9. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji, z uwzględnieniem terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat. |
- Data ogłoszenia: 2025-01-16
- Data wejścia w życie: 2025-01-16
- Data obowiązywania: 2025-01-16
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA