REKLAMA
Monitor Polski - rok 2025 poz. 42
OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)
z dnia 26 listopada 2024 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji wolnorynkowej "Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w szermierce" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2024 r. poz. 1606) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji wolnorynkowej "Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w szermierce" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Sportu i Turystyki: w z. P. Borys
|
1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 2722).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki
z dnia 26 listopada 2024 r. (M.P. z 2025 r. poz. 42)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI WOLNORYNKOWEJ "PLANOWANIE I PROWADZENIE PROCESU TRENINGOWEGO W SZERMIERCE" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji wolnorynkowej
Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w szermierce |
2. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji wolnorynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji
5 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (zwanej dalej "PRK"), 5 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport |
3. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji wolnorynkowej
Osoba posiadająca kwalifikację jest przygotowana do samodzielnego planowania, organizowania i realizowania procesu treningowego w szermierce. Diagnozuje poziom techniczno-taktycznych umiejętności zawodników oraz analizuje informacje o zawodnikach. Przygotowuje program realizacji celów szkoleniowych w oparciu o cele główne i pośrednie, umiejętności zawodnika oraz wyniki testów i badań. Analizuje realizację planu treningowego i na bieżąco wprowadza zmiany w zakresie obciążeń, środków treningowych i form treningu, mające zapewnić jak najlepsze rezultaty procesu treningowego. Posługuje się specjalistyczną wiedzą z zakresu teorii sportu oraz teorii i praktyki treningu szermierza. |
Zestaw 1. Teoria szermierki | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Opisuje strukturę organizacyjną dyscypliny | - charakteryzuje system współzawodnictwa i aktualne przepisy walk w szermierce, - omawia strukturę szermierki w Polsce, - omawia bieżące regulacje prawne obowiązujące w sporcie (np. uczestnictwo w treningach i zawodach, używanie dopingu). |
Charakteryzuje dyscyplinę | - omawia funkcje i czynności zawodowe trenera szermierki, - omawia koncepcje taktyczne i techniczno-taktyczne walk w poszczególnych broniach w szermierce z naciskiem na swoją wybraną broń, - wymienia pożądane cechy sprawnościowe i psychiczne osób uprawiających szermierkę, - przedstawia czynniki warunkujące sukces sportowy w szermierce, - omawia źródła informacji i dane niezbędne do opracowania indywidualnego stylu walki zawodnika, - wskazuje najnowsze tendencje szkoleniowe w szermierce, a w szczególności w wybranej broni, - wymienia dostępne zasoby wiedzy naukowej z zakresu teorii i praktyki treningu sportowego, - posługuje się terminologią i nazewnictwem szermierczym, - charakteryzuje zasady organizacji zawodów szermierczych. |
Charakteryzuje pojęcia z zakresu teorii treningu sportowego i treningu w szermierce | - omawia aspekty treningu sportowego, np.: pracę, zmęczenie, odpoczynek, zjawisko superkompensacji, - omawia etapy szkolenia sportowego w szermierce, - omawia zasady prowadzenia procesu treningu sportowego w szermierce, - omawia strukturę czasową treningu i czynniki ją warunkujące, - omawia specyfikę treningu sportowego w poszczególnych broniach w szermierce oraz różnice w treningu kobiet i mężczyzn, - charakteryzuje obciążenia treningowe i startowe, - charakteryzuje strukturę obciążeń treningowych np. w jednostce treningowej, mikrocyklu, mezocyklu, bezpośrednim przygotowaniu startowym, makrocyklu treningowym. |
Omawia zasady bezpieczeństwa w szermierce | - omawia zakres odpowiedzialności prawnej trenera szermierki, - opisuje najczęściej występujące urazy i zagrożenia specyficzne dla szermierki i sposoby przeciwdziałania im, - omawia zasady prawidłowej regulacji masy ciała, - omawia zasady racjonalnego żywienia w sporcie, - wymienia przeciwwskazania do uprawiania szermierki, - przedstawia wymagania regulaminowe dotyczące sprzętu i ubioru szermierza. |
Zestaw 2. Opracowanie koncepcji treningowej w szermierce | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Formułuje cele szkoleniowe | - wyznacza cele krótko- i długoterminowe programu szkoleniowego dla zawodników, - określa cele i zadania na poszczególnych etapach szkolenia, - indywidualizuje cele zadaniowe i szkoleniowe m.in. w oparciu o wyniki sportowe, wyniki badań diagnostyczno-kontrolnych, testy sprawności. |
Opracowuje roczne plany szkolenia | - dobiera i uzasadnia metody, formy i środki treningowe w zależności od wieku, etapu szkolenia, płci i zaawansowania sportowego, - określa optymalne proporcje wielkości obciążeń treningowych i startowych, - planuje kontrolę procesu treningu sportowego, - przygotowuje konspekt jednostki treningowej w szermierce, - przygotowuje zadania treningowe indywidualne i grupowe, - przygotowuje konspekty lekcji indywidualnych, - opracowuje graficzny plan szkolenia. |
Prowadzi ewaluację własnych koncepcji treningowych | - identyfikuje przesłanki dokonania modyfikacji koncepcji treningowej np. ze względu na: kontuzje, wyniki sportowe, warunki finansowe, - modyfikuje cele, program lub plan szkolenia grupy, jak również indywidualnie dla poszczególnych zawodników, - uzasadnia zmiany wprowadzone do programu lub planu szkolenia. |
Zestaw 3. Organizowanie i realizacja procesu treningowego w szermierce | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Charakteryzuje sposób oceny dyspozycji zawodników do uczestnictwa w procesie treningu i w zawodach sportowych | - omawia formalne kryteria dopuszczenia zawodnika do procesu treningowego lub zawodów sportowych, - charakteryzuje metody oceny poziomu opanowania umiejętności technicznych i techniczno-taktycznych oraz specjalnych umiejętności szermierza na różnych etapach szkolenia, - omawia metody oceny stanu wytrenowania zawodnika na podstawie kontroli trenerskiej, laboratoryjnej i lekarskiej. |
Przyporządkowuje zawodników do grup szkoleniowych | - ustala kryteria doboru zawodników do poszczególnych grup szkoleniowych, - kwalifikuje zawodników do grup szkoleniowych i uzasadnia swój wybór. |
Prowadzi zajęcia treningowe i monitoruje pracę grupy | - prowadzi zajęcia zgodnie z zasadami metodyki treningu sportowego, - komunikuje cele zajęć treningowych językiem dostosowanym do poziomu sportowego i wieku grupy, - naucza i doskonali umiejętności techniczne i techniczno-taktyczne zawodników na lekcjach indywidualnych i ćwiczeniach w parach, - kontroluje bezpieczeństwo ćwiczących na zajęciach treningowych, - modyfikuje zadania treningowe grupowe oraz indywidualne, - kształtuje zdolności motoryczne zawodników, uwzględniając płeć i poziom zaawansowania sportowego, - motywuje uczestników zajęć do aktywnego udziału w zajęciach, - podsumowuje i omawia stopień realizacji celów zajęć treningowych. |
Ocenia realizację przebiegu procesu treningowego | - uzasadnia potrzebę analizy wyników zawodów sportowych, - interpretuje wyniki testów i sprawdzianów, - formułuje wnioski do dalszej pracy treningowej, - uzasadnia konieczność wprowadzania korekty planów treningowych, - podsumowuje i ocenia pracę instruktorów, - udziela informacji zwrotnych instruktorom. |
Współdziała ze środowiskiem społecznym grupy treningowej | - charakteryzuje czynniki społeczne mające wpływ na proces treningowy, - omawia formy współpracy ze środowiskiem społecznym grupy treningowej, - prowadzi pokazowe walki szermiercze. |
4. Ramowe wymagania dotyczące metod przeprowadzania walidacji, osób przeprowadzających walidację oraz warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody W czasie walidacji stosowane są następujące metody: - test teoretyczny, - obserwacja w warunkach symulowanych, - rozmowa z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją" (wywiad swobodny), - analiza dowodów i deklaracji. Wszystkie lub wybrane efekty uczenia się mogą być potwierdzone metodą analizy dowodów i deklaracji. Przed przystąpieniem do weryfikacji wymagane jest przedstawienie następujących dowodów odnoszących się do szermierki: 1. Roczny program szkolenia, który zawiera: - charakterystykę grupy szkoleniowej i charakterystyki indywidualne zawodników, - wyznaczenie celu głównego i celów pośrednich oraz terminów i miejsc ich realizacji, - wyznaczenie ram czasowych okresu startowego w oparciu o kalendarz zawodów - termin rozpoczęcia i zakończenia, - wyznaczenie ram czasowych okresu przygotowawczego, - wyznaczenie ram czasowych okresu przejściowego, - określenie wskaźników stanu wytrenowania i terminów ich uzyskania, - terminy, liczbę i rodzaj działań kontrolnych, - globalne wielkości obciążeń treningowych, np. dni, treningi, godziny, liczbę stoczonych walk, liczbę i czas trwania lekcji indywidualnych, powtórzenia, - zabezpieczenie organizacyjne i materialne szkolenia, - graficzny plan organizacji szkolenia (tzw. łączkę). 2. Dziennik praktyk zawierający: - zapoznanie kursanta ze strukturą organizacyjną i działalnością placówki, w których odbywa praktykę (1 godzina), - zapoznanie się z pracą trenera (2 godziny), - hospitowanie różnych form pracy w danej placówce (5 godzin), - asystowanie w czynnościach zawodowych trenera (4 godziny), - prowadzenie zajęć treningowych (13 godzin), - obserwację zawodów szermierczych (4 godziny), - sporządzenie dokumentacji z przebiegu praktyki (1 godzina). Łącznie 30 godzin. 3. Dowody na przeprowadzanie pokazowych walk szermierczych. 4. Plan mikrocyklu, który zawiera: - cele szkoleniowe, - obciążenia dostosowane do celów planu mezocyklu i planu rocznego, - określenie struktury czasowej procesu treningu w ramach mikrocyklu, - opis metod i środków treningowych stosowanych w mikrocyklu. 5. Plan przykładowej jednostki treningowej, który określa: - formy, środki i metody stosowane na zajęciach, - obciążenie różnymi ćwiczeniami, - strukturę czasową. 6. Konspekty (przynajmniej 3) przykładowych lekcji indywidualnych w szermierce z określonymi: - celem głównym lekcji, - metodami prowadzenia ćwiczeń w lekcji, - kierunkiem lekcji. 1.2. Zasoby kadrowe Komisja składa się z co najmniej trzech członków, w tym przewodniczącego komisji. Pierwszy z członków komisji posiada kwalifikację pełną z minimum 7 poziomem PRK w obszarze kultury fizycznej i jest trenerem klasy mistrzowskiej w szermierce z tytułem nadanym przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. 829) lub tytuł trenera II klasy nadany przez uczelnie lub instytucje upoważnione przez Polski Związek Szermierczy (zwany dalej "PZS") po wejściu w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów, lub posiada kwalifikację cząstkową w obszarze szermierki z minimum 6 poziomem PRK. Drugi z członków komisji posiada kwalifikację pełną z minimum 7 poziomem PRK w obszarze kultury fizycznej oraz udokumentowane minimum 2-letnie doświadczenie w prowadzeniu kadry narodowej w szermierce. Trzeci z członków komisji posiada kwalifikację pełną z 8 poziomem PRK w dziedzinie nauk o kulturze fizycznej oraz minimum 2-letnią praktykę jako nauczyciel akademicki w naukach o kulturze fizycznej, oraz tytuł zawodowy trenera II klasy w szermierce nadany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów lub kwalifikację cząstkową w obszarze szermierki, lub tytuł zawodowy trenera II klasy nadany przez uczelnie lub instytucje upoważnione przez PZS po wejściu w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów. Dodatkowo co najmniej jeden z członków komisji posiada doświadczenie w działaniach związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (zwanego dalej "ZSK"). Przewodniczący jest wybierany spośród członków komisji. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Za pomocą testu teoretycznego potwierdzany jest zestaw 1 efektów uczenia się "Teoria szermierki" oraz następujące efekty uczenia się z zestawu 3 "Organizowanie i realizacja procesu treningowego w szermierce": "Charakteryzuje sposób oceny dyspozycji zawodników do uczestniczenia w procesie treningowym i zawodach sportowych", "Ocenia realizację przebiegu procesu treningowego", "Współdziała ze środowiskiem społecznym grupy treningowej". Za pomocą metody analizy dowodów i deklaracji połączonej z rozmową z komisją potwierdzane jest posiadanie wszystkich efektów uczenia się z zestawu 2 efektów uczenia się "Opracowanie koncepcji treningowej w szermierce" oraz kryterium weryfikacji "prowadzi pokazowe walki szermiercze" z efektu uczenia się "Współdziała ze środowiskiem społecznym grupy treningowej" z zestawu 3 "Organizowanie i realizacja procesu treningowego w szermierce". Za pomocą metody obserwacji w warunkach symulowanych połączonej z rozmową z komisją potwierdzane jest posiadanie efektu uczenia się "Prowadzi zajęcia treningowe i monitoruje pracę grupy" z zestawu 3 "Organizowanie i realizacja procesu treningowego w szermierce". Rozmową z komisją potwierdzane jest posiadanie efektu uczenia się "Przyporządkowuje zawodników do grup szkoleniowych" z zestawu 3 "Organizowanie i realizacja procesu treningowego w szermierce". Instytucja certyfikująca musi zapewnić: - salę sportową wyposażoną w sprzęt (np. tarcze treningowe, pachołki, drabinki koordynacyjne, piłeczki tenisowe itp.) i planszę szermierczą, niezbędne do przeprowadzenia części praktycznej, - warunki umożliwiające przeprowadzenie części teoretycznej walidacji, w tym rozmowę z komisją, - grupę szermierzy (minimum 4 osoby) uzbrojoną w sprzęt szermierczy do przeprowadzenia walidacji. Uczestnicy walidacji mogą wejść w skład tej grupy. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania Posiadanie tytułu zawodowego trenera II klasy zgodnie z wymogami ustalonymi przez PZS może być dowodem posiadania części lub wszystkich efektów uczenia się opisanych w kwalifikacji. Instytucja certyfikująca musi zapewnić wsparcie doradcy walidacyjnego osobie przystępującej do walidacji. 2.1. Metody Wsparcie w zakresie identyfikowania i dokumentowania może być prowadzone następującymi metodami: - analiza dowodów i deklaracji, - wywiad swobodny. 2.2. Zasoby kadrowe Wsparcie w zakresie identyfikowania i dokumentowania prowadzi doradca walidacyjny. Doradca musi zostać przeszkolony przez instytucję certyfikującą w zakresie: - celów walidacji, - metod i narzędzi pomocnych przy identyfikowaniu i dokumentowaniu, - efektów uczenia się opisanych w kwalifikacji, - założeń i zasad funkcjonowania ZSK, np. dotyczących rozdzielności procesu szkolenia od walidacji itp. Doradca walidacyjny powinien również posiadać udokumentowane co najmniej 10-letnie doświadczenie zawodowe związane z prowadzeniem procesu treningowego w szermierce. 2.3. Warunki przeprowadzania identyfikowania i dokumentowania Podczas przeprowadzenia wsparcia osób przystępujących do walidacji powinny być zapewnione warunki gwarantujące dyskrecję. |
5. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Warunkiem przystąpienia do walidacji jest posiadanie kwalifikacji cząstkowej "Prowadzenie procesu treningowego w szermierce" (PRK 4) lub posiadanie tytułu zawodowego instruktora szermierki nadanego przez uczelnie lub instytucje upoważnione przez PZS po wejściu w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów, lub posiadanie tytułu zawodowego instruktora szermierki nadanego przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów oraz minimum 2 lat doświadczenia w pracy szkoleniowej w szermierce zgodnie z wymogami ustalonymi przez PZS, lub tytułu zawodowego trenera II klasy nadanego przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów, lub tytułu zawodowego trenera II klasy w szermierce zgodnie z wymogami ustalonymi przez PZS, czyli nadanego przez uczelnie lub instytucje upoważnione przez PZS po wejściu w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów. Dodatkowe warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji: - wiek minimum 21 lat, - potwierdzenie odbycia minimum 30-godzinnej praktyki specjalistycznej w zakresie szkolenia w szermierce odbytej pod kierownictwem trenera minimum I klasy lub mistrzowskiej wyznaczonego przez komisję kwalifikacyjną lub z listy zaproponowanej przez PZS, - zaświadczenie o odbyciu minimum 8-godzinnego kursu pierwszej pomocy, - oświadczenie o niekaralności związanej z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją, - oświadczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do aktywnego udziału w zajęciach sportowych. |
6. Inne, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunki uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej
Brak innych, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunków uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej. |
7. Okres ważności certyfikatu kwalifikacji wolnorynkowej
Certyfikat ważny jest bezterminowo. |
8. Dodatkowe warunki, które muszą spełniać podmioty ubiegające się o uprawnienie do certyfikowania na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji
Brak dodatkowych warunków, które muszą spełniać podmioty ubiegające się o uprawnienie do certyfikowania na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. |
9. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji, z uwzględnieniem terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat. |
- Data ogłoszenia: 2025-01-10
- Data wejścia w życie: 2025-01-10
- Data obowiązywania: 2025-01-10
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA