REKLAMA
Monitor Polski - rok 2023 poz. 1182
OBWIESZCZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 19 października 2023 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Diagnozowanie, planowanie i prowadzenie terapii integracji sensorycznej" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226 oraz z 2023 r. poz. 2005) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Diagnozowanie, planowanie i prowadzenie terapii integracji sensorycznej" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Zdrowia: K. Sójka
|
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 sierpnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. poz. 1616).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Zdrowia
z dnia 19 października 2023 r. (M.P. poz. 1182)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "DIAGNOZOWANIE, PLANOWANIE I PROWADZENIE TERAPII INTEGRACJI SENSORYCZNEJ" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Diagnozowanie, planowanie i prowadzenie terapii integracji sensorycznej |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat ważny jest 5 lat. Warunkiem przedłużenia ważności certyfikatu jest udokumentowanie diagnozowania procesów integracji sensorycznej oraz planowania i prowadzenia terapii zaburzeń integracji sensorycznej w wymiarze co najmniej 200 godzin rocznie. |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej
7 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (dalej jako: PRK) |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Osoba posiadająca kwalifikację jest przygotowana do samodzielnego przeprowadzenia diagnozy integracji sensorycznej. Planuje i prowadzi terapię integracji sensorycznej. W swojej pracy posługuje się wystandaryzowanymi narzędziami diagnostycznymi. Uzupełnia proces diagnozy oraz dobiera dodatkowe narzędzia, takie jak: próby kliniczne skonstruowane do badania procesów integracji sensorycznej, kwestionariusze, profile sensoryczne. Buduje plan terapii integracji sensorycznej zgodnie z rozpoznanymi deficytami integracji sensorycznej. Dopasowuje sprzęt terapeutyczny do indywidualnych potrzeb badanego. Współpracuje z otoczeniem badanego, w szczególności z rodziną, innymi specjalistami oraz podmiotami zajmującymi się badanym, w tym instytucjami opiekuńczymi, wychowawczo-edukacyjnymi (przedszkole, szkoła). Posługuje się wiedzą dotyczącą neurobiologicznych podstaw integracji sensorycznej. |
Zestaw 1. Teoretyczne podstawy integracji sensorycznej (7 PRK; 300 godzin) | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Omawia zagadnienia z obszaru neurobiologicznych podstaw integracji sensorycznej | 1) omawia mechanizmy funkcjonowania struktur układu nerwowego w kontekście przebiegu procesów integracji sensorycznej; 2) omawia funkcje narządów zmysłów; 3) charakteryzuje receptory i ich funkcje w narządach zmysłów; 4) omawia rodzaje stymulacji wpływającej na procesy przetwarzania sensorycznego; 5) charakteryzuje klasyfikacje zaburzeń procesów sensorycznych; 6) porównuje różne typy klasyfikacji zaburzeń procesów sensorycznych; 7) klasyfikuje rodzaje zaburzeń integracji sensorycznej; 8) dobiera rodzaj ćwiczeń do deficytu rozwojowego; 9) definiuje pojęcia z obszaru integracji sensorycznej; 10) omawia procesy dojrzewania odruchów posturalnych i tonicznych; 11) ocenia stopień sprawności układu nerwowego na podstawie tonicznej i posturalnej aktywności odruchowej dla potrzeb integracji sensorycznej; 12) omawia zaburzenia rozwojowe; 13) wymienia wskaźniki do pracy terapeutycznej w poszczególnych zaburzeniach rozwojowych; 14) wymienia objawy poszczególnych zaburzeń integracji sensorycznej; 15) omawia stadia rozwoju psychoruchowego; 16) omawia prawidłowości rozwoju mowy; 17) ocenia procesy samoregulacji; 18) wymienia składowe diety sensorycznej; 19) dokonuje diagnozy różnicującej pomiędzy zaburzeniami integracji sensorycznej a innymi zaburzeniami rozwojowymi; 20) analizuje wpływ przebiegu procesów integracji sensorycznej na funkcjonowanie człowieka. |
Omawia standaryzowane testy i próby obserwacji klinicznej stosowane w diagnostyce integracji sensorycznej | 1) wymienia rodzaje testów ze względu na zastosowanie do oceny przebiegu określonych procesów integracji sensorycznej; 2) opisuje jakościowo zastosowane próby obserwacji klinicznej; 3) dobiera próby obserwacji klinicznej do testów pod kątem rodzaju zaburzeń integracji sensorycznej. |
Zestaw 2. Diagnozowanie zachodzących procesów sensorycznych (7 PRK, 50 godzin) | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Przeprowadza diagnozę procesów sensorycznych | 1) zbiera wywiad z badanym lub opiekunem badanego, pozyskując informacje dotyczące w szczególności wieku badanego, przebiegu rozwoju psychomotorycznego, funkcjonowania i aktywności, deficytów rozwojowych, chorób, prowadzonych terapii; 2) analizuje informacje uzyskane podczas wywiadu; 3) dobiera sposoby i narzędzia badawcze do wieku i poziomu funkcjonowania badanego; 4) przeprowadza badanie przebiegu procesów integracji sensorycznej z wykorzystaniem właściwie dobranych narzędzi; 5) przeprowadza standaryzowane testy integracji sensorycznej; 6) przeprowadza próby obserwacji klinicznej; 7) prowadzi obserwację spontanicznego zachowania badanego podczas diagnozy. |
Tworzy raport z diagnozy procesów sensorycznych | 1) opisuje informacje zebrane z wywiadu istotne z punktu widzenia rozumowania przyczynowo-skutkowego (diagnostycznego); 2) zapisuje wyniki ilościowe i jakościowe testów standaryzowanych integracji sensorycznej; 3) zawiera jakościowy opis wykonania prób obserwacji klinicznej; 4) określa rodzaje zaburzeń integracji sensorycznej w oparciu o zdobyte informacje w odniesieniu do klasyfikacji zaburzeń procesów integracji sensorycznej; 5) formułuje zalecenia do terapii integracji sensorycznej adekwatnie do postawionej diagnozy przebiegu procesów integracji sensorycznej; 6) formułuje propozycje działań wspierających udział, aktywność i funkcjonowanie badanego w środowisku; 7) w uzasadnionych przypadkach zaleca zasięgnięcie opinii specjalistów, w tym: a) pedagoga specjalnego, b) lekarza specjalisty, c) terapeuty wzroku, d) terapeuty słuchu, e) fizjoterapeuty, f) logopedy, g) psychologa, h) psychoterapeuty. |
Zestaw 3. Prowadzenie terapii integracji sensorycznej (7 PRK, 150 godzin) | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Prowadzi terapię integracji sensorycznej adekwatnie do stwierdzonych zaburzeń procesów sensorycznych | 1) dobiera środki oddziaływania (techniki, ćwiczenia i sprzęt) do zdiagnozowanych zaburzeń procesów sensorycznych; 2) określa cele spotkań; 3) prowadzi sesje terapeutyczne integracji sensorycznej z zastosowaniem właściwych ćwiczeń, technik i sprzętu; 4) ocenia zasadność podjętych działań terapeutycznych w odniesieniu do stwierdzonych zaburzeń procesów sensorycznych; 5) udziela wskazówek dotyczących dostosowania środowiska badanego do jego potrzeb. |
Podsumowuje przebieg i efekty terapii integracji sensorycznej | 1) omawia przebieg terapii z uwzględnieniem podjętych działań terapeutycznych i efektów pracy terapeutycznej; 2) przeprowadza powtórne badania ilościowe i jakościowe; 3) sporządza raport opisujący skuteczność podjętych działań. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Weryfikacja 1.1. Metody Do weryfikacji efektów uczenia się określonych dla kwalifikacji stosuje się następujące metody: 1) test teoretyczny (część I); 2) analiza dowodów i deklaracji (uzupełniona rozmową z komisją walidacyjną) oraz obserwacja w warunkach symulowanych (część II). Analiza dowodów i deklaracji (uzupełniona rozmową z komisją walidacyjną) obejmuje: a) przedłożenie pisemnego raportu z przeprowadzonej diagnozy, który uwzględnia: wiek badanego, powód zgłoszenia na badanie, wskazanie użytych narzędzi badawczych, ilościowy i jakościowy opis danych uzyskanych po zastosowaniu narzędzi badawczych (w szczególności wywiad z rodzicami lub opiekunem prawnym dziecka, testy, próby kliniczne), wnioski z przeprowadzonego badania, wskazania płynące z wniosków, b) prezentację filmu, dostarczonego na zabezpieczonym hasłem dysku wraz z pisemną zgodą obojga rodziców lub opiekunów prawnych dziecka, który jest prezentowany podczas rozmowy z komisją walidacyjną, nie jest przechowywany przez komisję walidacyjną i pozostaje w posiadaniu jego autora, c) przedstawienie raportu ewaluacyjnego wykonanego nie wcześniej niż 6 miesięcy od rozpoczęcia terapii; w badaniu ewaluacyjnym muszą zostać wykorzystane te same narzędzia, które zostały użyte podczas sporządzania raportu, o którym mowa w lit. a, d) przedłożenie wypełnionej dokumentacji obejmującej: kwestionariusze dotyczące rozwoju sensorycznego, arkusze testów, zapisy z obserwacji prób klinicznych oraz efektów obserwacji spontanicznej i kierowanej przez badającego aktywności dziecka. Wymogi określone w lit. a-d dotyczą tego samego badanego. Obserwacja w warunkach symulowanych stanowi uzupełnienie analizy dowodów i deklaracji i obejmuje przeprowadzenie 3 wybranych losowo testów diagnostycznych. 1.2. Zasoby kadrowe Weryfikację efektów uczenia się przeprowadza komisja walidacyjna: 1) składająca się z 3 osób, z których każda musi posiadać: a) minimum wykształcenie wyższe magisterskie (7 PRK), b) rekomendację podmiotu (stowarzyszenie, towarzystwo) zrzeszającego specjalistów zajmujących się terapią i diagnozą osób z zaburzeniami integracji sensorycznej, posiadającego co najmniej 15 lat doświadczenia w kształceniu terapeutów integracji sensorycznej i liczącego co najmniej 100 członków, c) minimum 5 lat udokumentowanej, nieprzerwanej pracy diagnostycznej i terapeutycznej metodą integracji sensorycznej, d) wykształcenie w zakresie diagnozy i terapii metodą integracji sensorycznej potwierdzone certyfikatem ukończenia kursu kwalifikacyjnego (diagnozy i terapii SI) lub zaświadczenie ukończenia studiów podyplomowych, lub uzyskanie kwalifikacji cząstkowej z zakresu diagnozowania i prowadzenia terapii zaburzeń integracji sensorycznej; 2) przewodniczącym komisji walidacyjnej może być osoba posiadająca minimum 10-letnie doświadczenie w zakresie diagnozowania i prowadzenia terapii zaburzeń integracji sensorycznej; 3) co najmniej jeden z członków komisji walidacyjnej w ciągu ostatnich 5 lat przeprowadził minimum 50 godzin zajęć na kursach lub warsztatach, lub konferencjach, lub studiach z zakresu integracji sensorycznej. 1.3. Warunki organizacyjne i materialne Instytucja certyfikująca musi zapewnić dostęp do: 1) sprzętu multimedialnego; 2) standaryzowanych narzędzi badawczych przebiegu procesów integracji sensorycznej. 2. Identyfikowanie i dokumentowanie Instytucja certyfikująca zapewnia wsparcie doradcy walidacyjnego. Doradcą walidacyjnym może być osoba, która posiada: 1) wykształcenie wyższe magisterskie (7 PRK); 2) certyfikat ukończenia kursu kwalifikacyjnego (diagnozy i terapii SI) lub zaświadczenie ukończenia studiów podyplomowych, lub uzyskanie kwalifikacji cząstkowej z zakresu diagnozowania i prowadzenia terapii zaburzeń integracji sensorycznej; 3) 5-letnie doświadczenie w zakresie diagnozowania i prowadzenia terapii zaburzeń integracji sensorycznej; 4) wiedzę z obszaru metod walidacyjnych oraz narzędzi diagnostycznych i doświadczenie w ich stosowaniu. |
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Kwalifikacja pełna na poziomie 7 PRK |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |
- Data ogłoszenia: 2023-10-31
- Data wejścia w życie: 2023-10-31
- Data obowiązywania: 2023-10-31
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA